ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
"ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ"
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ - ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑ

ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΜΣ «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου»
Πανεπιστημιούπολη – 15784 Ιλίσια
Τηλ. 210-7277591, http://thepae.ppp.uoa.gr

Αθήνα 8 Φεβρουαρίου 2016

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΘΕΣΕ ΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩ Ν ΣΠΟΥΔΑΣΤΩ Ν

Το Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με γνωστικό αντικείμενο: «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου», καλεί τους ενδιαφερομένους να καταθέσουν αίτηση για:

• Δεκαπέντε ως είκοσι (15-20) θέσεις μεταπτυχιακών σπουδαστών για την Κατεύθυνση «Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία».

• Δεκαπέντε ως είκοσι (15-20) θέσεις μεταπτυχιακών σπουδαστών για την Κατεύθυνση «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση».

• Δεκαπέντε ως είκοσι (15-20) θέσεις μεταπτυχιακών σπουδαστών για την Κατεύθυνση «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση».

• Δεκαπέντε ως είκοσι (15-20) θέσεις μεταπτυχιακών σπουδαστών για την Κατεύθυνση «Ψηφιακές Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση».

• Δεκαπέντε ως είκοσι (15-20) θέσεις μεταπτυχιακών σπουδαστών για την Κατεύθυνση «Ειδική Αγωγή».

(Διευκρινίζεται ότι ο ελάχιστος αριθμός προκηρυσσόμενων θέσεων ανά κατεύθυνση δεν είναι περιοριστικός και εξαρτάται από την γενική επίδοση των υποψηφίων)

Η φοίτηση θα ξεκινήσει στο χειμερινό εξάμηνο του ακαδ. έτους 2016-2017. Η παρακολούθηση του Προγράμματος προϋποθέτει την καταβολή διδάκτρων 800 Ευρώ για καθένα από τα 3 εξάμηνα φοίτησης και 400 Ευρώ για το 4ο εξάμηνο (το ΠΜΣ προβαίνει σε μείωση διδάκτρων για σημαντικό αριθμό φοιτητών του, βάσει της επίδοσης και κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων).

Οι υποψήφιοι πρέπει να καταθέσουν τα παρακάτω δικαιολογητικά:

1. Αίτηση συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής (διατίθεται από τη Γραμματεία του ΠΜΣ / εκτυπώσιμη και από την ιστοσελίδα μας).

2. Βιογραφικό σημείωμα στο οποίο να αναφέρονται αναλυτικά οι σπουδές, η διδακτική εμπειρία, η επιστημονική και κοινωνική δραστηριότητα (απλά φωτοαντίγραφα βεβαιώσεων).

3. Αντίγραφο πτυχίου ή πτυχίων (ευκρινές φωτοαντίγραφο πρωτότυπου ή επικυρωμένου τίτλου).

4. Αναλυτικό κατάλογο προπτυχιακών μαθημάτων (αναλυτική βαθμολογία - ευκρινές φωτοαντίγραφο πρωτότυπου ή επικυρωμένου τίτλου).

5. Πιστοποιητικό κατοχής ξένης γλώσσας (ευκρινές φωτοαντίγραφο πρωτότυπου ή επικυρωμένου τίτλου).

6. Δημοσιεύσεις (αν υπάρχουν).

Διαδικασία επιλογής:

1. Οι υποψήφιοι οφείλουν να προσκομίσουν πιστοποιητικό γνώσης της αγγλικής γλώσσας και ανάλογα με το επίπεδο κατοχής της: α. απαλλάσσονται από την εξέταση σε περίπτωση άριστης γνώσης, β. απαλλάσσονται από την εξέταση σε περίπτωση που κατέχουν δίπλωμα τουλάχιστον καλής γνώσης της αγγλικής και άριστης γνώσης της γαλλικής ή της γερμανικής γλώσσας, γ. εξετάζονται στα αγγλικά σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.

2. Όσοι εξετάστηκαν επιτυχώς στην αγγλική γλώσσα και όσοι απαλλάχθηκαν από την εξέταση εξετάζονται γραπτώς σε δύο αντικείμενα: στη Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας και στο γνωστικό αντικείμενο της κατεύθυνσης για την οποία ενδιαφέρονται.

3. Όσοι ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της γραπτής εξέτασης καλούνται σε συνέντευξη ενώπιον τριμελούς επιτροπής, η οποία αποτελείται από μέλη ΔΕΠ με συναφή προς την Κατεύθυνση γνωστικά αντικείμενα, έτσι ώστε να γίνει η τελική επιλογή, στην οποία θα συνεκτιμηθούν όλα τα στοιχεία της υποψηφιότητας ως ακολούθως:

α. Γραπτή Εξέταση: 50% (20% για τη Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας και 30% για την εξέταση στην ύλη της
Κατεύθυνσης για την οποία ενδιαφέρονται)

β. Βαθμός Πτυχίου: 8%

γ. Βαθμολογία γνωστικών αντικειμένων ειδίκευσης στον προπτυχιακό κύκλο σπουδών: 6%

δ. Επιπλέον προσόντα (2η και 3η ξένη γλώσσα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, πρόσθετοι ακαδημαϊκοί τίτλοι,
συγγραφικό και ερευνητικό έργο, συμμετοχή σε συνέδρια – επιμόρφωση): 16%.

ε. Συνέντευξη: 20%

Η εξεταστέα ύλη και η ενδεικτική βιβλιογραφία υπάρχουν στη Γραμματεία του ΠΜΣ και στην ιστοσελίδα http://thepae.ppp.uoa.gr. Η εξέταση στην ξένη γλώσσα θα διενεργηθεί το Σάββατο 11 Ιουνίου και στα γνωστικά αντικείμενα το Σάββατο 25 Ιουνίου 2016.

Δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση έχουν:

Α. Για την Κατεύθυνση «Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία» οι πτυχιούχοι των Τμημάτων Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής, Φιλολογίας, Ιστορίας – Αρχαιολογίας, Φιλοσοφίας και Κοινωνικών Σπουδών των Φιλοσοφικών Σχολών της χώρας ή ισότιμων και αντίστοιχων Τμημάτων της αλλοδαπής.
 Η λειτουργία της κατεύθυνσης αυτής απαιτεί υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων και πλήρη απασχόληση, και τα μαθήματα της κατεύθυνσης θα διεξάγονται μεταξύ των ωρών 9.00-16.30.

Β. Για τις Κατευθύνσεις «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση» και «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση» οι πτυχιούχοι όλων των Τμημάτων που καταρτίζουν εκπαιδευτικούς για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
 Η λειτουργία της κατεύθυνσης αυτής απαιτεί υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων και πλήρη απασχόληση, και τα μαθήματα θα διεξάγονται μεταξύ των ωρών 14.30-18.30 και τα Σάββατα 9.00-15.00.

Γ. Για την Κατεύθυνση «Ψηφιακές Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» οι πτυχιούχοι όλων των Τμημάτων που καταρτίζουν εκπαιδευτικούς για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
 Η λειτουργία της κατεύθυνσης αυτής απαιτεί υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων και πλήρη απασχόληση, και τα μαθήματα θα διεξάγονται μεταξύ των ωρών 14.00-19.00 και τα Σάββατα 9.00-15.00.

Δ. Για την Κατεύθυνση «Ειδική Αγωγή» οι πτυχιούχοι όλων των Τμημάτων που καταρτίζουν εκπαιδευτικούς για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση [ειδικά για τους πτυχιούχους Τμημάτων τα οποία καταρτίζουν εκπαιδευτικούς για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αλλά δεν ανήκουν στις καθηγητικές σχολές, απαιτείται πιστοποιητικό που να τους χορηγεί παιδαγωγική επάρκεια (πτυχίο ΑΣΠΑΙΤΕ ή Παιδαγωγικού Τμήματος)]. Επίσης, στην Κατεύθυνση αυτή μπορούν να συμμετάσχουν ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές και εργοθεραπευτές.
Η λειτουργία της κατεύθυνσης αυτής απαιτεί υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων και πλήρη απασχόληση, και τα μαθήματα της κατεύθυνσης θα διεξάγονται καθημερινά μεταξύ των ωρών 9.00-16.30.

Τα δικαιολογητικά θα υποβάλλονται από την Δευτέρα 21.3.2016 έως και την Παρασκευή 22.4.2016, και από τη Δευτέρα 9.5.2016 έως και την Παρασκευή 27.5.2016, ώρες 10.30-13.30, στη Γραμματεία του Π.Μ.Σ. (Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής, γρ. 547), Φιλοσοφική Σχολή, 5ος όροφος. Επίσης, οι υποψήφιοι μπορούν να αποστείλουν τα δικαιολογητικά τους ταχυδρομικά (σφραγίδα ταχυδρομείου ως 27/5), στη διεύθυνση:
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ,
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ,
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ,
ΠΜΣ «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου»,
Πανεπιστημιούπολη – Τ.Κ. 15784 Ιλίσια, γραφείο 547
(υπόψη κ. Δ. Πάνου / κ. Μ. Μαμούρα / κ. Α. Παπαδοπούλου).

Η Διευθύντρια του Προγράμματος

Ευαγγελία Φρυδάκη
Καθηγήτρια Παιδαγωγικής



ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΜΣ «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου»
Πανεπιστημιούπολη – 15784 Ιλίσια
Τηλ. 210-7277591, http://thepae.ppp.uoa.gr

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΜΣ – 2016

Α. Για την εξέταση στη ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Θεματική εξέτασης

• Κύρια φιλοσοφικά-επιστημολογικά παραδείγματα που επηρέασαν την εκπαιδευτική έρευνα: Θετικισμός, Φαινομενολογία και Κονστρουκτιβισμός

• Η σχέση μεταξύ των ποσοτικών και των ποιοτικών μεθοδολογιών (ασυμβατότητα, αντίθεση και μείξη)

• Ποσοτικές μεθοδολογίες: Δημοσκόπηση και πείραμα

• Ποιοτικές μεθοδολογίες: Φαινομενολογία και συμμετοχική παρατήρηση.

• Μέθοδοι συλλογής ποσοτικών δεδομένων. Ερωτηματολόγια και κλίμακες μέτρησης

• Μέθοδοι συλλογής ποιοτικών δεδομένων: Συνεντεύξεις και προσωπικές καταγραφές

• Εγκυρότητα, ποιότητα και χρησιμότητα της ποιοτικής και της ποσοτικής έρευνας

• Σφάλματα, πλάνες και κρίσεις στην ποιοτική και ποσοτική έρευνα

• Γενικές γνώσεις περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής (χωρίς ασκήσεις και μαθηματικούς τύπους)

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Cohen, L. F., Manion, L. & Morrison, K. (2008): Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.

Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Επιμ. Χ. Τζορμπατζούδης). Αθήνα: Ίων.

Καραγεώργος, Δ. (2001): Στατιστική Περιγραφική και Επαγωγική, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα.

Κυριαζή, Ν. (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα: κριτική επισκόπηση των μεθόδων κα των τεχνικών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Robson C. (2007). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου,εκδ. Gutenberg, Αθήνα.

Β1. Για την κατεύθυνση ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

Θεματική εξέτασης

• Επιστημολογικά παραδείγματα για τη γνώση, τη μάθηση και τη διδασκαλία.

• Φιλοσοφικές βάσεις και θεωρίες Αναλυτικών Προγραμμάτων.

• Είδη, μορφές και μοντέλα σχεδιασμού των Αναλυτικών Προγραμμάτων.

• Δομικά Στοιχεία και Σχεδιασμός της Διδασκαλίας (σκοποί, στόχοι, μορφές, μοντέλα, μέσα, πορεία διδασκαλίας, διδακτικές ενέργειες, αξιολόγηση)

• Παράγοντες προσδιοριστικοί της διδασκαλίας: Αναλυτικό Πρόγραμμα και διδασκαλία, Μάθηση και Διδασκαλία, Προσωπική Θεωρία και Διδασκαλία

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Βρεττός, Ι., Καψάλης, Α. (2009), Αναλυτικά Προγράμματα, Θεσσαλονίκη: Art of Text.

Κασσωτάκης, Μ., Φλουρής, Γ. (2013). Μάθηση και Διδασκαλία. Σύγχρονες απόψεις για τις διαδικασίες της μάθησης και της μεθοδολογίας της διδασκαλίας, Αθήνα: Γρηγόρης.

Μαρμαρινός, Ι. Γ. (2001). Το Σχολικό Πρόγραμμα, Αθήνα.

Ματσαγγούρας, Η. (2013). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας, Αθήνα: Guttenberg.

Νημά, Ε., Καψάλης, Α. (2002). Σύγχρονη Διδακτική, Εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη.

Φλουρής, Γ. (2000). Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση, Γρηγόρης, Αθήνα.

Φρυδάκη, Ε. (2009). Η Διδασκαλία στην Τομή της Νεωτερικής και της Μετανεωτερικής Σκέψης, Κριτική, Αθήνα.

Χατζηγεωργίου, Ι. (1999). Γνώθι το Curriculum, Ατραπός, Αθήνα.

Minder, M. (2007). Λειτουργική Διδακτική: Στόχοι, στρατηγικές, αξιολόγηση, (μετάφραση Φοίβος Αρβανίτης), Αθήνα: Πατάκης.

B2. Για την κατεύθυνση: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Θεματική εξέτασης

• Βασικές ιδέες και έννοιες της εκπαιδευτικής αξιολόγησης (βαθμολόγηση, εξετάσεις, λογοδοσία, έλεγχος, αποτελεσματικότητα, επίδοση).

• Τα αντικείμενα, οι σκοποί τα είδη και τα χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής αξιολόγησης.

• Τεχνικές αξιολόγησης και μέτρησης της μαθητικής επίδοσης.

• Κοινωνιολογικές και παιδαγωγικές διαστάσεις των εξετάσεων και των βαθμών στο σχολείο.

• Μέθοδοι και προβληματισμοί σε σχέση με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου στην Ελλάδα.

• Το ζήτημα της αξιολόγησης και της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων στη χώρα μας.

• Οι διεθνείς μελέτες για την αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης στο πλαίσιο του PISA και η προβληματική τους.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Βιβλία

Δημητρόπουλος Ευστάθιος (1994). Εκπαιδευτική αξιολόγηση Μέρος πρώτο: Η αξιολόγηση της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού έργου. Αθήνα. Εκδόσεις Γρηγόρης.

Δημητρόπουλος Ευστάθιος (1994). Εκπαιδευτική αξιολόγηση Μέρος δεύτερο: Η αξιολόγηση του μαθητή. Αθήνα. Εκδόσεις Γρηγόρης.

Κασσωτάκης Μ. (2013). Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Αθήνα: Γρηγόρης.

Παπακωνσταντίνου Π. (2002). Εκπαιδευτικό έργο και αξιολόγηση στο σχολείο Κριτική ανάλυση – Υλικό στήριξης. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Περιοδικά

Γραμματικόπουλος Β. (2006). Εκπαιδευτική αξιολόγηση: Μοντέλα αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 4(2), 237 – 246 [διαθέσιμο στην ιστοσελίδα
http://www.pe.uth.gr/hape/images/stories/emag/vol4_2/hape104.pdf].

Ηλεκτρονικές πηγές

Έκθεση της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Διαθέσιμη στην ιστοσελίδα http://www.esos.gr/arthra/40546/mono-sto-esos-i-ekthesi-tis-adipde-gia-tin-axiologisi-ton-ekpaideytikon

Ιστοσελίδα του PISA για την Ελλάδα: http://www.iep.edu.gr/pisa/

Ιστοσελίδα του Παρατηρητηρίου Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής): http://aee.iep.edu.gr

B3. Για την κατεύθυνση: ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Θεματική εξέτασης

• Επιστημολογικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις του πολυπολιστισμικού φαινομένου των σύγχρονων κοινωνιών.

• Αρχές και στόχοι της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

• Εξέλιξη της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

• Το φαινόμενο της μετανάστευσης / παλιννόστησης και η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.

• Εθνικό κράτος, παγκοσμιοποίηση και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.

• Εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη γλωσσική και πολιτισμική ετερότητα.

• Ένταξη και αποκλεισμός.

• Αναλυτικό Πρόγραμμα και Διδακτικές Προσεγγίσεις της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Γκόβαρης, Χ. (2004): Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Ατραπός (2η έκδοση), Αθήνα.

Γκότοβος, Α. (1996): Ρατσισμός: Κοινωνικές, Ψυχολογικές και Παιδαγωγικές Όψεις μιας Ιδεολογίας και μιας Πρακτικής, Γ.Γ. Λαϊκής Επιμόρφωσης, Αθήνα.

Γκότοβος, Α. (2002): Εκπαίδευση και Ετερότητα: Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής, Μεταίχμιο, Αθήνα.

Δαμανάκης Μ. (2001): Η Εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και των Αλλοδαπών Μαθητών στην Ελλάδα, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.

Επιστήμη και Κοινωνία (2007): «Μετανάστες και Εκπαίδευση», Εκδ. Σάκκουλα (τεύχος 17-18), Αθήνα

Μάρκου, Γ. Π. (1996): Η Πολυπολιτισμικότητα της Ελληνικής Κοινωνίας Η Διαδικασία της Διεθνοποίησης και η Αναγκαιότητα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Γ.Γ. Λαϊκής Επιμόρφωσης, Αθήνα.

Μάρκου, Γ. Π. (1996): Προσεγγίσεις της Πολυπολιτισμικότητας και η Διαπολιτισμική εκπαίδευση / Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών, Γ.Γ. Λαϊκής Επιμόρφωσης, Αθήνα.

Μάρκου, Γ. Π. (1997): Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Ελληνική και Διεθνής Εμπειρία, Ηλεκτρονικές Τέχνες ΕΠΕ, Αθήνα.

Μηλίγκου, Ευ. (2004): «Η έννοια της Διαπολιτισμικής Διάστασης του Αναλυτικού Προγράμματος», στο: Θ. Παπακωνσταντίνου & Αλ. Λαμπράκη-Παγανού (επιμέλεια) Πρόγραμμα Σπουδών και Εκπαιδευτικό Έργο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Μηλίγκου, Ευ. (1997): «Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και η διαπολιτισμική ανασυγκρότηση της σχολικής εκπαίδευσης: το ζήτημα του Αναλυτικού Προγράμματος», στο: Γ. Π. Μάρκου (επιμ.) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Μια εναλλακτική πρόταση, ΚΕΔΑ, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Παπαστυλιανού, Α. (επ.) (2005): Διαπολιτισμικές Διαδρομές Παλιννόστηση και Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.

Παρθένης Χρ. (2013): Θεωρία και Πράξη: Μάκρο και Μικρο προσεγγίσεις της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης υπό το πρίσμα Εφαρμοσμένων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Αθήνα.

B4. Για την κατεύθυνση ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Θεματική εξέτασης

• Μέθοδοι αξιοποίησης των Σύγχρονων Τεχνολογιών στη Διδασκαλία και τη Μάθηση.

• Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού.

• Παιδαγωγική αξιοποίηση της Τεχνολογίας της Επικοινωνίας.

• Σύγχρονη Τεχνολογία και Εκπαιδευτικό Σύστημα.

• Σύγχρονη Τεχνολογία και ο ρόλος του Εκπαιδευτικού.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Κυνηγός, Χ., Δημαράκη, Β. (2002): Νοητικά Εργαλεία και Πληροφοριακά Μέσα: Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Σύγχρονης Τεχνολογίας για τη Μετεξέλιξη της Εκπαιδευτικής Πρακτικής, Καστανιώτη, Αθήνα.

Κυνηγός, Χ. (2007): Το Μάθημα της Διερεύνησης. Παιδαγωγική αξιοποίηση της Σύγχρονης Τεχνολογίας για τη διδακτική των μαθηματικών: Από την Έρευνα στη Σχολική Τάξη, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα Α.Ε.

Ράπτης, Α., & Ράπτη, Α. (2009). Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας. Συνολική Προσέγγιση. Α΄Τόμος. Αθήνα: Αθήνα: Εκδ. Νέων Τεχνολογιών.

Σταχτέας Χ. (2002): Πληροφορική και Εκπαίδευση, Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός, Αθήνα.

Μικρόπουλος Τ. (2000): Εκπαιδευτικό Λογισμικό, Κλειδάριθμος, Αθήνα.

B5. Για την κατεύθυνση ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Θεματική εξέτασης

• Διάγνωση των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών

• Κύρια χαρακτηριστικά και βασικές έννοιες της εφαρμοσμένης ανάλυσης της συμπεριφοράς

• Βασικές διδακτικές και θεραπευτικές μέθοδοι και τεχνικές της ανάλυσης της συμπεριφοράς

• Μέθοδοι εκπαίδευσης και θεραπείας παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές

• Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: είδη και τρόποι αντιμετώπισης

• Διάγνωση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών

• Χαρακτηριστικά και εκπαίδευση ατόμων με σοβαρά προβλήματα όρασης

• Χαρακτηριστικά και εκπαίδευση ατόμων με προβλήματα ακοής

• Ορισμός και κριτήρια μέτρησης της νοημοσύνης

• Διάγνωση νοητικής υστέρησης

• Μέθοδοι διδασκαλίας ατόμων με νοητική υστέρηση

• Μέθοδοι ένταξης ατόμων με αναπηρία

• Η οικογένεια των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

• Προβλήματα λόγου και ομιλίας: χαρακτηριστικά και αντιμετώπιση

• Βασικά χαρακτηριστικά ΔΕΠ/Υ και συνύπαρξη με διαταραχές αυτιστικού φάσματος και μαθησιακές δυσκολίες
(δυσλεξία)

• Γνωσιακές-συμπεριφορικές παρεμβάσεις σε παιδιά και εφήβους με ΔΕΠ-Υ

• Εννοιολογικό περιεχόμενο της μη φυσιολογικής ανάπτυξης: θεωρητικές προσεγγίσεις

• Αναπτυξιακά ζητήματα στην έρευνα και στην ψυχολογική πράξη: θέματα δεοντολογίας και μέθοδοι έρευνας

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Heward, W.L. (2011). Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες: Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση. Αθήνα: Τόπος (Επιμέλεια Α. Δαβάζογλου & Κ. Κόκκινος)

Thomas, D. & Woods, H. (2008). Νοητική Καθυστέρηση: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Τόπος (Επιμέλεια Α. Ζώνιου-Σιδέρη & Ε. Ντεροπούλου-Ντέρου)

Wilmshurst, L. (2010). Εξελικτική Ψυχοπαθολογία: Μια αναπτυξιακή προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg (Επιμέλεια Η. Μπεζεβέγκης)

Γενά, Α. (2002). Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές: Αξιολόγηση-Διάγνωση-Αντιμετώπιση. Αθήνα: αυτοέκδοση.

Γενά, Α. (2007). Θεωρία και πράξη της ανάλυσης της συμπεριφοράς. Αθήνα: Gutenberg

Γενά, Α. (2013). Η Οικογένεια του παιδιού με αυτισμό. Τόμος Α΄ Οι Γονείς Αθήνα: Gutenberg.

Ζώνιου-Σιδέρη, Α. & Ντεροπούλου-Ντέρου, Ε. (2011). Εκπαίδευση και Κώφωση. Αθήνα: Πεδίο

Ζώνιου-Σιδέρη, Α. Σπανδάγου, Η. (2011). Εκπαίδευση και Τύφλωση. Αθήνα: Πεδίο

Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2012). ΔΕΠ/Υ Θεωρητικές προσεγγίσεις και θεραπευτική αντιμετώπιση. Αθήνα: Gutenberg

Παντελιάδου, Σ. & Αργυρόπουλος, Β. (2011). Ειδική Αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο

Παντελιάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη: Τι και Γιατί. Αθήνα: Πεδίο

Πολυχρόνη, Φ. (2011). Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Αθήνα: Πεδίο

Πολυχρονοπούλου, Σ. (2011). Παιδιά και Έφηβοι με Ειδικές Ανάγκες και Δυνατότητες (τόμοι Α & Β). Αθήνα: Αυτοέκδοση.