ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ

Αρχική ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ - ΑΠΟΥΣΙΕΣ - ΛΗΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

ΕΙΣΟΔΟΣ

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

Έχουμε 440 επισκέπτες συνδεδεμένους
twitter

 



ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ - ΑΠΟΥΣΙΕΣ - ΛΗΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 

(Δημοσιευμένο στο ΦΕΚ 75/2014 τ.Α.)

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 39

Αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου, συμπλήρωση διατάξεων περί απουσιών των μαθητών Γυμνασίων, λήξη μαθημάτων στο Γυμνάσιο και λοιπές διατάξεις.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των περιπτώσεων δ και ε της παραγράφου 11 του άρθρου 5 του ν. 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 167).
2. Τις διατάξεις της παραγράφου 3 περίπτωση α υποπερίπτωση ββ του άρθρου 2 του ν. 3966/2011 «Θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 118).
3. Την με αριθμ. 7/10−02−2014 πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
4. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
5. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού για το τρέχον και τα επόμενα οικονομικά έτη.
6. Την με αριθμό 63/2014 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Επικρατείας, μετά από πρόταση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Άρθρο 1
Μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο

1. Τα μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο κατατάσσονται σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα (Ομάδα Α') περιλαμβάνει τα μαθήματα:
1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία, Νεοελληνική Λογοτεχνία),
2) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση),
3) Μαθηματικά,
4) Φυσική,
5) Χημεία,
6) Βιολογία
7) Γεωγραφία,
8) Ιστορία,
9) Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή,
10) Θρησκευτικά,
11) Αγγλικά,
12) Δεύτερη Ξένη Γλώσσα (Γαλλικά/Γερμανικά).

Η δεύτερη ομάδα (Ομάδα Β΄) περιλαμβάνει τα μαθήματα:
1) Τεχνολογία − Πληροφορική,
2) Μουσική − Καλλιτεχνικά,
3) Φυσική Αγωγή,
4) Οικιακή Οικονομία,
5) Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project [Τοπική Ιστορία, Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Π.Ε.Α.Α), Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (Σ.Ε.Π.), Φύση και Άσκηση, Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης, Σχολική και Κοινωνική Ζωή (Σ.Κ.Ζ.)].

Τα διδασκόμενα σε κάθε τάξη του Γυμνασίου μαθήματα που προέρχονται από τις ανωτέρω δύο ομάδες καθορίζονται κάθε φορά από το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων της τάξης.

Άρθρο 2
Διδακτικά αντικείμενα

1. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους:
α) Γλωσσική Διδασκαλία και
β) Νεοελληνική Λογοτεχνία.

2. Το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους:
α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και
β) Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση.

3. Το διδακτικό/μαθησιακό πεδίο Πολιτισμός και Δραστηριότητες διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους:
α) Μουσική και
β) Καλλιτεχνικά.

4. Το διδακτικό/μαθησιακό πεδίο Τεχνολογία και Πληροφορική διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους:
α) Τεχνολογία και
β) Πληροφορική.

5. Κάθε διδακτικό αντικείμενο − κλάδος βαθμολογείται χωριστά. Ο τελικός βαθμός για κάθε μάθημα με διδακτικά αντικείμενα − κλάδους είναι ο μέσος όρος των τελικών βαθμών των κλάδων του.

Άρθρο 3
Γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις

Στα μαθήματα της Ομάδας Α΄, μετά τη λήξη της διδασκαλίας των μαθημάτων, διεξάγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226).

Άρθρο 4
Εξετάσεις στα μαθήματα της Ομάδας Β'


1. Στα μαθήματα της Ομάδας Β' δεν διεξάγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις. Στα μαθήματα της Ομάδας Β΄ ο βαθμός ετήσιας επίδοσης κάθε μαθητή υπολογίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 4 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226).

2. Σε περίπτωση που μαθητής απορρίπτεται στις Βιωματικές Δράσεις− Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project της Ομάδας Β', ο διδάσκων εκπαιδευτικός, μετά την έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων, ορίζει το θέμα της ατομικής συνθετικής εργασίας, την οποία ο μαθητής υποβάλλει προς αξιολόγηση στις παραπεμπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου.

Άρθρο 5
Αξιολόγηση Φυσικής Α΄ τάξης Γυμνασίου

Για την εξέταση του μαθήματος της Φυσικής ισχύουν τα εξής:

Δίνονται στους μαθητές φύλλα αξιολόγησης, τα οποία συνθέτονται από τον εκπαιδευτικό με βάση τα γνωστά στους μαθητές φύλλα εργασίας του μαθήματος, έχουν την παρακάτω μορφή και περιλαμβάνουν τα εξής ζητούμενα:

Α ερώτημα: Περιγραφή της σύνθεσης, της λειτουργίας και της εξέλιξης ενός πειράματος, το οποίο περιλαμβάνεται/εικονίζεται στα φύλλα εργασίας και έχει πραγματοποιηθεί από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και περιγραφή του τρόπου βέλτιστης μέτρησης των φυσικών μεγεθών, τα οποία ενδεχομένως έχουν μετρηθεί στο πείραμα.

Β ερώτημα: Καταγραφή συμπερασμάτων από το πείραμα του ερωτήματος Α.

Γ ερώτημα: Αξιοποίηση τιμών μέτρησης, οι οποίες έχουν ληφθεί κατά τη διάρκεια ενός από τα προβλεπόμενα πειράματα στην τάξη και δίνονται σε πίνακα από τον εκπαιδευτικό για τη σύνθεση διαγράμματος (όπως αυτό το οποίο περιλαμβάνεται στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας του μαθήματος).

Δ ερώτημα: Καταγραφή συμπερασμάτων από το πείραμα του ερωτήματος Γ.

Ε έως Θ ερωτήματα: Απάντηση σε δύο από πέντε ερωτήματα, τα οποία αφορούν σε εφαρμογές, γενικεύσεις ή ερμηνείες συμπερασμάτων από τα φύλλα εργασίας που έχουν διδαχθεί οι μαθητές.

Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά στα τέσσερα πρώτα ερωτήματα (Α, Β, Γ, Δ) και επιλέγουν δύο από τα επόμενα πέντε ερωτήματα (Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ). Τα ερωτήματα είναι ισοδύναμα και οι απαντήσεις βαθμολογούνται ισότιμα.

Άρθρο 6
Αξιολόγηση κατ’ ιδίαν διδαχθέντων μαθητών

Οι κατ’ ιδίαν διδαχθέντες μαθητές αξιολογούνται σε όλα τα μαθήματα της Ομάδας Α΄, καθώς και στα μαθήματα της Ομάδας Β΄ με εξαίρεση τις Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project.

Άρθρο 7
Χαρακτηρισμός φοίτησης μαθητών Γυμνασίου

Οι περ. α, β και γ της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184) αντικαθίσταται ως εξής:

«α) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή που σημειώθηκαν κατά το οικείο διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από το λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνει τις εξήντα τέσσερις (64).

β) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114), από τις οποίες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια, που βεβαιώνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 3 παρ. 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

γ) Κατ’ εξαίρεση ο Σύλλογος των διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας με ειδική πράξη του χαρακτηρίζει επαρκή τη φοίτηση μαθητή, ο οποίος σημείωσε περισσότερες από εκατόν δεκατέσσερις (114) απουσίες και όχι πέρα των εκατόν εξήντα τεσσάρων (164), με την προϋπόθεση ότι όλες οι απουσίες του οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, η επίδοση του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική, με την έννοια ότι ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των τριών τριμηνιαίων βαθμών διαιρούμενο με τον αριθμό των διδασκομένων μαθημάτων, είναι τουλάχιστον δεκαπέντε (15) και η διαγωγή του είναι κοσμιότατη.»

Η παρ. 3 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184) αντικαθίσταται ως εξής:

«Ελλιπής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από εκατόν δεκατέσσερις (114) και όχι περισσότερες από εκατόν εξήντα τέσσερις (164) απουσίες, από τις οποίες όλες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, αλλά η φοίτηση του δεν χαρακτηρίστηκε από το Σύλλογο των διδασκόντων επαρκής κατά την έννοια των διατάξεων της περίπτωσης γ΄ της προηγούμενης παραγράφου.

Κατ’ εξαίρεση, ο Σύλλογος των διδασκόντων μπορεί με ειδική πράξη του να χαρακτηρίσει ελλιπή τη φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από εκατόν εξήντα τέσσερις (164) και όχι περισσότερες από διακόσιες δεκατέσσερις (214) απουσίες, εφόσον όλες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, η επίδοση του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική κατά την έννοια της διάταξης της περίπτωσης γ΄ της προηγούμενης παραγράφου και η διαγωγή του είναι κοσμιότατη.

Μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ελλιπής παραπέμπονται τον Σεπτέμβριο σε προφορική και γραπτή εξέταση στα μαθήματα της Ομάδας Α΄. Στα μαθήματα της Ομάδας Β' δεν εξετάζονται, αλλά για την εξαγωγή του ετήσιου προαγωγικού ή απολυτηρίου αποτελέσματος συνυπολογίζεται η προφορική βαθμολογία που έλαβαν οι μαθητές στα μαθήματα αυτά κατά το οικείο διδακτικό έτος, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Σε περιπτώσεις που για τους παραπάνω μαθητές το προαγωγικό ή απολυτήριο αποτέλεσμα το Σεπτέμβριο είναι απορριπτικό εξαιτίας και μόνο της υστέρησης τους σε μάθημα ή μαθήματα της Ομάδας Β΄, οι μαθητές αυτοί εξετάζονται σε αυτά τα μαθήματα προφορικά με εξαίρεση τις Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες −Project που εξετάζονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος π.δ./τος.»

Η παρ. 4 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184) αντικαθίσταται ως εξής:

«Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από εξήντα τέσσερις (64) απουσίες και δεν εμπίπτει σε καμία από τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του παρόντος άρθρου.

Οι μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.»

4. Στην περίπτωση των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Γυμνασίων ισχύουν τα αριθμητικά όρια που προβλέπονται στο παρόν άρθρο προσαυξημένα κατά δεκαέξι (16) απουσίες.


5. Στην περίπτωση των Εσπερινών Γυμνασίων ισχύουν τα αριθμητικά όρια που προβλέπονται στο παρόν άρθρο προσαυξημένα κατά δεκαέξι (16) απουσίες.

Άρθρο 8
Υπολογισμός του ορίου απουσιών των μαθητών των Ιδιωτικών Γυμνασίων που εφαρμόζουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα


1. Το σύνολο των απουσιών για κάθε μαθητή μίας τάξης προκύπτει από το γινόμενο του συνολικού αριθμού ωρών του διευρυμένου εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος που εφαρμόζεται στην τάξη επί το συνολικό όριο απουσιών (114 απουσίες), όπως αυτό ορίζεται από την περ. β της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, δια του αριθμού των ωρών του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος της τάξης. Οι ανωτέρω επιπλέον απουσίες δικαιολογούνται από τον γονέα − κηδεμόνα του μαθητή (έως μία ημέρα) ή με ιατρική γνωμάτευση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

2. Για μαθητή της περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, που η τάξη του εφαρμόζει διευρυμένο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, το σύνολο των απουσιών προκύπτει από το γινόμενο του συνολικού αριθμού ωρών του διευρυμένου εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, που εφαρμόζεται στην τάξη, επί το όριο των κατ’ εξαίρεση απουσιών (164 απουσίες), όπως αυτό ορίζεται από την περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, δια του αριθμού των ωρών του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος της τάξης.

Οι ανωτέρω επιπλέον απουσίες του μαθητή δικαιολογούνται, εφόσον οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται, σύμφωνα με το άρθρο 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

3. Για την περίπτωση της παρ. 3 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, στα Γυμνάσια που εφαρμόζουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα η προσαύξηση των απουσιών γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του παρόντος άρθρου στις επιπλέον κατ’ εξαίρεση απουσίες.

Οι ανωτέρω επιπλέον απουσίες του μαθητή δικαιολογούνται, εφόσον οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται, σύμφωνα με το άρθρο 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

4. Η στρογγυλοποίηση των απουσιών των περιπτώσεων 1, 2 και 3 γίνεται στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

Άρθρο 9

1. Ο τίτλος του άρθρου 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226) αντικαθίσταται ως εξής: «Γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις».

2. Η παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226) αντικαθίσταται ως εξής: «Τα μαθήματα στα Γυμνάσια λήγουν το μήνα Μάιο σε ημερομηνία που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.»

3. Η παρ. 2 του άρθρου 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226) τροποποιείται και διαγράφονται στην αρχή της περιόδου οι λέξεις «τον Ιούνιο».

Άρθρο 10

Το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 5 του π.δ/τος 123/1987 (Α΄ 68) αντικαθίσταται ως εξής:

«Αναβαθμολόγηση γραπτών δοκιμίων μπορούν να ζητήσουν με αίτηση τους, συνοδευόμενη με το προβλεπόμενο κάθε φορά παράβολο και μέσα σε τρεις (03) εργάσιμες ημέρες από την έκδοση των αποτελεσμάτων, οι κηδεμόνες μαθητών Γυμνασίων ή οι ίδιοι οι μαθητές, εφόσον είναι ενήλικοι, που προσέρχονται σε παραπεμπτικές, επαναληπτικές ή συμπληρωματικές εξετάσεις στις εκάστοτε εξεταστικές περιόδους και απορρίπτονται.»

Άρθρο 11
Τελικές διατάξεις

1. Η ισχύς των άρθρων 1, 2, 3, 4 και 6 του παρόντος αρχίζει από το σχολικό έτος 2013−2014 για την Α΄ τάξη Γυμνασίου, από το σχολικό έτος 2014−2015 για την Β΄τάξη Γυμνασίου και από το σχολικό έτος 2015−2016 για την Γ΄ τάξη Γυμνασίου.

2. Η παρ. 1 της με αρ. πρωτ. Γ2/2209/18−03−1998 Υπουργικής Απόφασης (Β΄ 314) παύει να ισχύει.

3. Καταργείται η περ. β της παρ. 1 του άρθρου μόνου του π.δ/τος 185/1990 (Α΄ 70).

4. Καταργείται το άρθρο 1 του π.δ/τος 157/1986 (Α΄ 60).

Άρθρο 12
Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος προεδρικού διατάγματος αρχίζει από το σχολικό έτος 2013−2014, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του.

Στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.

Αθήνα, 18 Μαρτίου 2014

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ


Λήψη του πρωτότυπου εγγράφου ΦΕΚ 226/1994 - ΠΔ 409/1994

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ

Αρ.Φύλλου 226
22 Δεκεμβρίου 1994

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ' ΑΡΙθ. 409
Αξιολόγηση μαθητών του Γυμνασίου.

ΟΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1 . Τις διατόξεις του όρθρου 5 παρ. 11, του όρθρου 24 παρ. 2 του Ν. 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβόθμιας και Δευτεροβόθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατόξεις .. (ΦΕΚ 167 τ.Α).

2. Τις διατάξεις του όρθρου 4 του Ν. 1824/1988 «Ρύθμιση θεμότων εκπαιδευτικών και όλλες διατάξεις (ΦΕΚ 296 τ.Α).

3. Την υπ' αριθμ. 12/94 γνωμοδότηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

4. Το γεγονός ότι από τις διατόξεις αυτού του διατάγματος δεν προκαλείται δαπόνη σε βόρος του κρατικού προϋπολογισμού (άρθρο 29Α του Ν.1558/85 (ΦΕΚ 167 Α) το οποίο προσετέθη στο νόμο αυτό με το όρθρο 27 του Ν. 2081/92 (ΦΕΚ 154 Α") βλ. και Π.Ε 403/94).

5. Την υπ' αριθμ. 653/94 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και θρησκευμότων, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Έννοια και σκοπός της αξιολόγησης

1 . Αξιολόγηση είναι η διαδικασία που αποσκοπεί στο να προσδιορίσει, κατό τρόπο συστηματικό και αντικειμενικό, το αποτέλεσμα ορισμένης δραστηριότητας σε σχέση με τους στόχους τους οποίους αυτή επιδιώκει και την καταλληλότητα των μέσων και μεθόδων που χρησιμοποιούνται για την επίτευξή τους. Στο χώρο της εκπαίδευσης αξιολόγηση είναι η συστηματική διαδικασία ελένχου του βαθμού επίτευξης των επιδιωκομένων από το εκπαιδευτικό σύστημα σκοπών και ειδικών στόχων.

2. Αξιολόγηση του μαθητή είναι η συνεχής παιδαγωγική διαδικασία, με βάση την οποία παρακολουθείται η πορεία μάθησης αυτού, προσδιορίζονται τα τελικά αποτελεσματά της και εκτιμώνται παράλληλα, διάφορα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του μαθητή που σχετίζονται με το έργο του σχολείου.

Η αξιολόγηση αποτελεί οργανικό στοιχείο της διδακτικής - μαθησιακής διαδικασίας, η οποία αρχίζει με τον καθορισμό των στόχων και ολοκληρώνεται με τον έλεγχο της επίτευξής τους. Πρώτιστος στόχος της είναι η συνεχής βελτίωση της διδασκαλίας και της γενικότερης λειτουργίας του σχολείου, καθώς και η συνεχής ενημέρωση εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων για τα αποτελέσματα των προσπαθειών τους, έτσι ώστε να επιτυνχόνονται τα καλύτερα δυνατά μαθησιακά αποτελέσματα.

3. Η αξιολόγηση, ως εξατομικευμένη εκτίμηση της επίδοσης του μαθητή, δεν είναι αυτοσκοπός και σε καμιά περίπτωση δεν προσλαμβόνει χαρακτήρα ανταγωνιστικό ή επιλεκτικό για το μαθητή του Γυμνασίου. Δεν αναφέρεται μόνο στην επίδοσή του στα διάφορα μαθήματα, αλλάκαι σε άλλα χαρακτηριστικά  του, όπως είναι η προσπάθεια που καταβάλλει, το ενδιαφέρον του, οι πρωτοβουλίες που αναπτύσσει, η δημιουργικότητά του, η συνεργασία του με άλλα ότομα και ο σεβασμός των κανόνων λειτουργίας του σχολείου.

Αρθρο 2
Διαδικασία αξιολόγησης

1 . Η αξιολόγηση του μαθητή κατά τη διόρκεια της φοίτησής του στο Γυμνάσιο προκύπτει από:

α) την καθημερινή προφορική εξέταση και την όλη συμμετοχή του μαθητή στη διδακτική - μαθησιακή διαδικασία

β) τις ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ)

γ) τις ωριαίες υποχρεωτικές γραπτές δοκιμασίες, οι οποίες γίνονται, χωρίς προειδοποίηση ανά μία κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων τριμήνων και καλύπτουν την ύλη ευρύτερης διδακτικής ενότητας υπό τον όρο ότι προηγήθηκε κατά το προηγούμενο μάθημα σχετική ανακεφαλαίωση

δ) τις εργασίες που εκτελούν οι μαθητές, στο σχολείο ή στο σπίτι, στα πλαίσια της καθημερινής διδακτικής εργασίας

ε) τις συνθετικές δημιουργικές εργασίες

ζ) τις γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις του Ιουνίου.

2. Όλες οι διαδικασίες αξιολόγησης λαμβόνουν υπόψη τους επιδιωκόμενους διδακτικούς στόχους και εναρμονίζονται προς αυτούς.

3. Οι γραπτές ωριαίες δοκιμασίες γίνονται με την ευθύνη του διδάσκοντα, σε συνάρτηση με τον προγραμματισμό της διδακτέας ύλης. Σχετικό πρόγραμμα κατατίθεται στο Διευθυντή του Σχολείου, ο οποίος σε συνεννόηση με τους οικείους διδόσκοντες συντονίζει τη διεξαγωγή των δοκιμασιών αυτών έτσι ώστε να αποφεύγεται η διενέργεια ωριαίων δοκιμασιών σε περισσότερα του ενός μαθήματα την ίδια μέρα.

4. Κατά τη διάρκεια του Α' τριμήνου, κάθε μαθητής αναλαμβάνει την εκπόνηση μιας τουλάχιστον συνθετικής δημιουργικής εργασίας σε αντικείμενο της επιλογής του, με την καθοδήγηση του διδάσκοντος.

Οι εργασίες, των οποίων τα θέματα καταχωρίζονται σε ειδικό βιβλίο, κατατίθενται τον τελευταίο μήνα λειτουργίας του σχολείου και παρουσιάζονται από τους μαθητές στην τάξη ή στα πλαίσια εκδηλώσεων της τάξης ή του σχολείου. Θέματα δημιουργικών εργασιών μπορούν να αντλούνται όχι μόνο από τα καθημερινό μαθήματα αλλό και από τη σχολική και κοινωνική ζωή. Σκοπός τους είναι η ανάπτυξη της συνθετικής και δημιουργικής ικανότητας και της κριτικής σκέψης του μαθητή, η καλλιέργεια του πνεύματος της αναζήτησης και της έρευνας, η προώθηση των ειδικών κλίσεων και ενδιαφερόντων του μαθητή και ο εθισμός του στη συστηματική και υπεύθυνη εργασία. Συνθετικές εργασίες μπορούν να αναλαμβάνουν και μικρές ομάδες μαθητών, ώστε να καλλιεργείται το πνεύμα συνεργασίας και να αναπτύσσεται η συλλογική προσπόθεια. Οι εργασίες πρέπει να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των μαθητών και στα διαθέσιμα σ' αυτούς μέσα, ώστε να μπορούν να γίνουν από τους ιδιους, με την καθοδήγηση του διδάσκοντος και χωρίς πρόσθετη ή ειδική βοήθεια. Όποια βοήθεια απαιτείται παρέχεται από το διδάσκοντα μέσα στο ωράριο απασχόλησής του στο σχολείο.

5. Ο κάθε καθηγητής οφείλει, μαζί με τη βαθμολογία που καταθέτει στη διεύθυνση του σχολείου στο τέλος κόθε τριμήνου, να παραδίδει και σημείωμα περιγραφικής αξιολόγησης για κόθε μαθητή σχετικό με την προσπόθεια, το ενδιαφέρον, τις πρωτοβουλίες και τη δραστηριότητό του, καθώς και σχετικό με τις δυνατότητες που απέκτησε στο συγκεκριμένο μάθημα. Για τα μονόωρα μαθήματα το σημείωμα κατατίθεται από το β' τρίμηνο. Οι παρατηρήσεις της περιγραφικής αξιολόγησης στηρίζονται στην καταγραφή των δραστηριοτήτων αξιολόγησης που πραγματοποίησε ο διδάσκων κατά τα αντίστοιχα τρίμηνα. Οι παρατηρήσεις αυτές καταγρόφονται και στα ατομικά δελτία των μαθητών και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για εσωσχολική χρήση, με σκοπό την ενημέρωση του μαθητών και των γονέων τους καθώς και των Σχολικών Συμβούλων.

Οι λεπτομέρειες, ως προς τη διαδικασία σύνταξης και καταχώρησης των στοιχείων της περιγραφικής αξιολόγησης, θα καθορισθούν με σχετικές οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

6. Κατό ορισμένα χρονικό διαστήματα, για ερευνητικούς λόγους ή για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του σχολικού εργου σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο ή για αλλους παιδαγωγικούς λόγους, είναι δυνατό να πραγματοποιούνται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και όλλα επιστημονικό όργανα του ΥΠΕΠΘ εξεταστικές δοκιμασίες με βάση ειδικό μελετημένα κριτήρια. Τα τελικά αποτελέσματα των κριτηρίων αυτών σε εθνικό, τοπικό ή και σχολικό επίπεδο, ανόλογα με το ενδιαφέρον που παρουσιόζουν, γνωστοποιούνται στην αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΕΠΘ, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, στους Σχολικούς Συμβούλους, στις Διευθύνσεις και στα Γραφεία Εκπ/σης καθώς και στα σχολεία των περιφερειών στις οποίες έγιναν οι δοκιμασίες, χωρίς ν' αναφέρονται σ' αυτό οι ατομικές επιδόσεις των μαθητών κάθε σχολείου.

Άρθρο3
Γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετόσεις Ιουνίου

1. Τα μαθήματα στα Γυμνάσια λήγουν στις 31 Μαίου κάθε διδακτικού έτους. Όταν η ημερομηνία αυτή συμπίπτει με Σάββατο, Κυριακή ή Δευτέρα, τα μαθήματα λήγουν την αμέσως προηγούμενη Παρασκευή.

2. Τον Ιούνιο, μετό τη λήξη της διδασκαλίας των μαθημάτων, διεξάγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα που διδάχτηκαν στη διάρκεια του διδακτικού έτους, εκτός από τη Φυσική Αγωγή, τη Μουσική, την Οικιακή Οικονομία, την Τεχνολογία, τα Καλλιτεχνικό και το Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό.

3. Όσων μαθημάτων η διδασκαλία λήγει κατά τη διάρκεια του σχολ. έτους η γραπτή ανακεφαλαιωτική εξέταση διενεργείται αμέσως μετά τη λήξη της διδασκαλίας τους και σε ημέρα και ώρα που θα ορίσει ο σύλλογος των διδασκόντων.

4. Η εξεταστέα ύλη ορίζεται από το διδάσκοντα, γνωστοποιείται εγγράφως στο διευθυντή του σχολείου, καταχωρίζεται στο βιβλίο ύλης και γνωστοποιείται στους μαθητές.

Ως εξεταστέα ύλη κατά μάθημα ορίζονται τα 3/5 της ύλης που διδάχθηκε με την προϋπόθεση ότι αυτό δεν είναι λιγότερα από το μισό της διδακτέας ύλης.

5. Μετά τη λήξη των μαθημότων καταρτίζεται από το σύλλογο το πρόγραμμα των εξετάσεων και ανακοινώνεται στους μαθητές.

6. Κατά τις γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις, τα θέματα διατυπώνονται έτσι ώστε να ελέγχεται η απόδοση πληροφοριακών γνωστικών στοιχείων και να διερευνάται η ικανότητα του μαθητή να εφαρμόζει, να συνδυάζει, να συνθέτει, να κρίνει και γενικότερα να επεξεργόζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό.

Άρθρο 4
Βαθμός ετήσιας επίδοσης κατά μόθημα

1. Ως βαθμός ετήσιας επίδοσης του μαθητή, σε κάθε μαθημα, στο οποίο γίνεται γραπτή ανακεφαλαιωτική
εξέταση, λογίζεται το 1/4 του αθροίσματος που προκύπτει από την άθροιση των τριών τριμηνιαίων βαθμών και του βαθμού των γραπτών εξετόσεων Ιουνίου.

2. Στα μαθήματα, για τα οποία δεν προβλέπεται γραπτή ανακεφαλαιωτική εξέταση, ως βαθμός ετήσιας επίδοσης λογίζεται το 1 /3 του αθροίσματος των τριών τριμηνιαίων βαθμών.

3. Στα μαθήματα που διδάσκονται κατά το ήμισυ του διδακτικού ετους, ως βαθμός ετήσιας επίδοσης λογίζεται το 1 /3 του αθροίσματος των δύο τριμηνιαίων βαθμών και του βαθμού των γραπτών εξετόσεων.

4. Ως βαθμός ετήσιας επίδοσης στα μαθήματα που εχουν κλάδους λογίζεται ο μέσος όρος των τελικών βαθμών κατό κλάδο, οι οποίοι εξόγονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρόγραφο 1 αυτού του άρθρου.

5. Ο βαθμός της συνθετικής δημιουργικής εργασίας συνυπολογίζεται αυτοτελώς για το βαθμό ετήσιας επίδοσης του μαθητή. Σε περίπτωση Συλλογικής εργασίας ο βαθμός είναι ο ίδιος για ολους τους μαθητές που πήραν μέρος σ' αυτήν. Εάν κόποιος μαθητής πραγματοποιήσει περισσότερες της μιας συνθετικές δημιουργικές εργασίες, για την εξαγωγή του τελικού μέσου ορου της επίδοσής του υπολογίζεται η εργασία με το μεγαλύτερο βαθμό.

6. Για τους μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 4 του Π.Δ. 429/1991.

Άρθρο5
Παιδαγωγικό, συσκέψεις - ενημέρωση των γονέων - έλεγχος προόδου

1. Η πρόοδος των μαθητών, καθώς και οι δυσκολίες μάθησης που παρουσιάζουν, αποτελούν αντικείμενα συχνών και συστηματικών συζητήσεων του συλλόγου διδασκόντων. Σκοπός των συζητήσεων αυτών είναι η ανταλλαγή απόψεων και η αλληλοενημέρωση των εκπαιδευτικών για ζητήματα αξιολόγησης καθώς και η λήψη μέτρων για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας.

2. Με τη λήξη κόθε τριμήνου πραγματοποιούνται παιδαγωγικές συσκέψεις, στις οποίες μετέχει όλο το διδακτικό προσωπικό και έχουν ως θέμα την εκτίμηση της προόδου των μαθητών σε επίπεδο τάξης και σχολείου. Η ενημέρωση των γονέων γίνεται με ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου από τους διδόσκοντες στην τάξη. Η συνεργασία με τους γονείς προσφέρει στον εκπαιδευτικό πληροφορίες οι οποίες θα τον βοηθήσουν να κατανοήσει καλύτερα το μαθητή και να τον αξιολογήσει σωστότερα. Το σχολείο γνωστοποιεί στους γονείς την ημέρα και την ώρα που κάθε εκπαιδευτικός δέχεται σε συνεργασία τους γονείς των μαθητών.

3. Οι παιδαγωγικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών για θέματα αξιολόγησης των μαθητών, καθώς και οι συναντήσεις με τους γονείς, εντάσσονται στον ετήσιο και τριμηνιαίο προγραμματισμό των δραστηριοτήτων του σχολείου, ο οποίος γνωστοποιείται στους Σχολικούς Συμβούλους. Στις συναντήσεις αυτές μπορούν να συμμετέχουν και οι Σχολικοί Σύμβουλοι.

Άρθρο6
Έναρξη ισχύος

1 . Η ισχύς αυτού του Προεδρικού Διατόγματος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

2. Από την ίδια ημερομηνία καταργούνται οι διατόξεις των άρθρων 1, 2 και 3 του Π.Δ/τος 429/1991 (ΦΕΚ 156 τ.Α').

3. Στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και θρησκευμότων αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος Προεδρικού Διατόγματος.

Αθήνα, 17 Δεκεμβρίου 1994

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

 


rssfeed Ενημέρωση μέσω RSS
Εάν θεωρείτε ότι το περιεχόμενο αυτής της σελίδας είναι σημαντικό, και θέλετε να το προτείνετε σε άλλους, τότε....
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Myspace blogger google Yahoo
 

ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ - FORUM

  • Δεν υπάρχουν δημοσιεύσεις προς εμφάνιση

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ


Προσαρμοσμένη αναζήτηση

ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ

Πότε θεωρείτε καλύτερο να διδάσκονται τα μαθήματα κατεύθυνσης στο Λύκειο;