ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ

ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Οργάνωση και Λειτουργία Νηπιαγωγείων 2016 - 2017 (Με διευκρινήσεις)

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ 2016-2017

Αρ.Πρωτ.Φ3/1563/185702/Δ1/03-11-2016/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α’ ΣΠΟΥΔΩΝ
& ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ Γ’ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ & ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Email : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πληροφορίες : Π. Αγγελόπουλος, Σ. Λαπατά
Τηλέφωνο : 210 344 3318, 210 3442248

ΘΕΜΑ: « Διευκρινήσεις λειτουργίας σχολικών μονάδων»

Α. Διδασκαλία μαθημάτων

Δύναται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και έγκριση του οικείου Σχολικού Συμβούλου κατά τη σύνταξη του ΕΩΠ και αν κρίνεται αναγκαίο, η διδασκαλία διδακτικού αντικειμένου σε συνεχόμενο δίωρο, με την προϋπόθεση την ίδια μέρα της εβδομάδας να μην υπερβαίνουν τα δυο (λ.χ. ένα δίωρο Γλώσσα και ένα δίωρο Φυσικά).

Β. Σίτιση

Το γεύμα των μαθητών παρασκευάζεται στο σπίτι από τους γονείς/κηδεμόνες τους.

Ο υπεύθυνος του Ολοήμερου Προγράμματος στο δημοτικό και η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου δεν αναλαμβάνει το ζέσταμα του φαγητού, αλλά βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στους μαθητές των μικρών τάξεων του δημοτικού και του νηπιαγωγείου μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

Ιδιαίτερα ζητήματα που αφορούν τόσο την σίτιση των μαθητών του ολοήμερου προγράμματος όσο και την λειτουργία της σχολικής μονάδας αντιμετωπίζονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων εντός του πλαισίου που ορίζουν οι κείμενες διατάξεις.

Γ. Πρακτική άσκηση φοιτητών Π.Τ.Δ.Ε και Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών.

Η πρακτική άσκηση των φοιτητών των Π.Τ.Δ.Ε και Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών των Πανεπιστημίων πραγματοποιείται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ύστερα από την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ΠΔ 320/1983 (ΦΕΚ 116/1983 τ. Β). Στην περίπτωση αιτημάτων για ορισμό επιπλέον σχολείων, το αντίστοιχο Τμήμα του Πανεπιστημίου υποβάλλει το αίτημα του στην αρμόδια Διεύθυνση Οργανωτικής και Ακαδημαϊκής Ανάπτυξης του ΥΠ.Π.Ε.Θ προκειμένου να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση.

Δ. Αλλαγή ονομασίας σχολείων στο πληροφοριακό σύστημα Myschool.

Επισημαίνεται ότι στις σχολικές μονάδες, με ευθύνη των Διευθυντών τους, στο πεδίο της πληροφοριακής πλατφόρμας Myschool θα πρέπει να αναγράφεται με κεφαλαία γράμματα η ονομασία/ επωνυμία του σχολείου χωρίς τους προσδιορισμούς «κλασικό» και «ολοήμερο».

Ε. Εγγραφή στο ολοήμερο πρόγραμμα

Οι πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν σε κέντρα ή σε δομές φιλοξενίας του ελληνικού κράτους ή της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και τα παιδιά τους φοιτούν σε σχολικές μονάδες Π.Ε με εγγραφή στο πρωινό πρόγραμμα, συνεπώς δεν είναι ενταγμένα στις λειτουργούσες Δ.Υ.Ε.Π., ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και αποκτούν όλα τα δικαιώματα αυτών για την εγγραφή των παιδιών τους στο ολοήμερο πρόγραμμα όπως ισχύει και περιγράφεται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, εγκύκλιοι αριθμ. 139808/Δ1/31-08-2016 και 87776/Δ1/30-5-2016 ΥΠΠΕΘ και ΥΑ Φ12/657/70691/Δ1/26-04-2016 (ΦΕΚ 1324/2016, τ. Β’).

ΣΤ . Προσέλευση – αποχώρηση μαθητών

Στις περιπτώσεις της περ. β της παρ.2 του άρθρου 11 του ΠΔ 200/1998 (Α΄161) και της περ. η, της παρ. 2 του άρθρο 13 του ΠΔ 201/1998(Α’ 161) ανήκουν και οι περιπτώσεις μαθητών των οποίων οι γονείς αιτούνται πρόωρη αποχώρηση ή καθυστερημένη προσέλευση στο πρόγραμμα του σχολείου για λόγους ιατρικής υποστήριξης ή θεραπευτικής παρέμβασης των μαθητών, κατόπιν βεβαίωσης από δημόσιο φορέα, από την οποία προκύπτει με ακρίβεια η ανάγκη της ανωτέρω απουσίας και ο ακριβής χρόνος αυτής. Επισημαίνεται, ότι τόσο ο φορέας που εκδίδει την βεβαίωση, όσο και ο φορέας υλοποίησης της θεραπευτικής παρέμβασης ή ιατρικής υποστήριξης να είναι δημόσιοι φορείς.

Ζ. Ωράριο λειτουργίας ολοήμερου προγράμματος 1/θ, 2/θ και 3/θ Δημοτικών Σχολείων.

Για τα ωρολόγια προγράμματα των 1/θεσίου, 2/θεσίου και 3/θεσίου Δημοτικών σχολείων ισχύει η εγκύκλιος 139808/Δ1/31-08-2016 ΑΔΑ: ΩΟΥΚ4653ΠΣ-ΔΨΠ «Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2016-17» (Α.2. Ωρολόγια Προγράμματα), και για τη λειτουργία τους ως Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία η εγκύκλιος 92813/Δ1/06-06-2016 «Ενέργειες προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου για το σχολικό έτος 2016-17» (Β. Ολοήμερα Νηπιαγωγεία και Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία). Σε κάθε περίπτωση η έναρξη του Ολοήμερου Προγράμματος ορίζεται αμέσως μετά την λήξη των μαθημάτων του Ωρολογίου Προγράμματος της κάθε τάξης των 1/θεσίου, 2/θεσίου και 3/θεσίου Δημοτικών Σχολείων.

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ Δ. ΠΑΝΤΗΣ


Αρ.Πρωτ.140510/Δ1/01-09-2016/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄, Β΄, Γ΄
Email : spudonpe(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Π. Αγγελόπουλος (210 344 2248)
: Π. Ρούνη (210 344 3464)
: Σ. Λαπατά (210 344 3318)
FAX : 210 344 3354

ΘΕΜΑ: «Λειτουργία Νηπιαγωγείων για το σχολικό έτος 2016-2017. Ενημέρωση και οδηγίες για τον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου»

Α. Οργάνωση και Λειτουργία Νηπιαγωγείων

1. Έναρξη σχολικού έτους 2016- 2017

Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. λαμβάνοντας υπόψη το παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο του Νηπιαγωγείου, τις κοινωνικο-οικονομικές ανάγκες της ελληνικής οικογένειας και τον ενιαίο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής για την υποχρεωτική εκπαίδευση, αναμόρφωσε και αντικατέστησε τους δύο τύπους νηπιαγωγείου, κλασικό και ολοήμερο, οι οποίοι λειτουργούσαν παράλληλα, με έναν Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, αναμορφώνοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Ο Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου περιλαμβάνει: α) το βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές (νήπια και προνήπια), αφορά όλα τα τμήματα και διαρκεί από τις 8.30 μέχρι τις 13.00, β) το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα που διαρκεί από τις 13.00 μέχρι τις 16:00. Στο πλαίσιο του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας τμήματος πρόωρης υποδοχής από 7:45 μέχρι 8:30 .

Το βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα αναπτύσσεται σε είκοσι πέντε (25) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως και διαμορφώνεται με βάση το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα. Δηλαδή, βασίζεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΔΕΠΠΣ), καθώς και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΑΠΣ). Αυτά προσδιορίζουν τις κατευθύνσεις των Προγραμμάτων Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Περιβάλλοντος, Δημιουργίας-Έκφρασης και Πληροφορικής. Τα προγράμματα αυτά δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως διακριτά διδακτικά αντικείμενα και δεν προτείνονται για αυτοτελή διδασκαλία, αλλά κυρίως για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα, τις δυνατότητες και τις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών του νηπιαγωγείου και γι’ αυτό χαρακτηρίζονται από ευελιξία κατά την εφαρμογή τους.

Το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα αναπτύσσεται σε είκοσι πέντε (25) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως, συμπεριλαμβανομένης και της πρόωρης υποδοχής όπου λειτουργεί. Έχει δε όλες τις προϋποθέσεις να ενισχύσει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και αυτό το πρόγραμμα αναπτύσσεται σύμφωνα με τα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ του Νηπιαγωγείου.

Στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του είναι:

  • πέντε (5) φοιτώντες μαθητές (νήπια - προνήπια) για τα 1/θέσια,
  • δέκα (10) φοιτώντες μαθητές για τα 2/θέσια και
  • 14 φοιτώντες μαθητές για τα 3/θέσια και άνω νηπιαγωγεία.

Η πρόωρη υποδοχή μαθητών/τριων (07:45-08:30), αποτελεί διδακτικό χρόνο για τον εκπαιδευτικό και ανατίθεται σε έναν από τους εκπαιδευτικούς του πρωινού προγράμματος. Ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός εγγραφέντων/φοιτώντων νηπίων και προνηπίων, είναι πέντε (5) από τους εγγεγραμμένους στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα.

Η υποδοχή των μαθητών είναι διάρκειας 10 λεπτών και γίνεται από 7:45 έως 7:55 για το τμήμα πρόωρης υποδοχής και από 8:20 έως 8:30 για το βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα.

Η αποχώρηση των μαθητών γίνεται στις 13:00 για το βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα και στις 16:00 για το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα.

Ειδικά για την φετινή σχολική χρονιά (2016 -2017), οι Διευθυντές/τριες - Προϊστάμενοι/ες των νηπιαγωγείων θα πρέπει να ενημερώσουν τους γονείς που είχαν δηλώσει ολοήμερο τμήμα στις εγγραφές του Ιουνίου, σχετικά με τη δυνατότητα τροποποίησης της δήλωσής τους. Επίσης, οι γονείς των εγγραφέντων προνηπίων θα πρέπει να επικαιροποιήσουν την εγγραφή των παιδιών τους

Έως τις 6 Σεπτεμβρίου 2016 ολοκληρώνεται η παραπάνω διαδικασία και αποστέλλεται ο οριστικός αριθμός των λειτουργούντων τμημάτων στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Με την έναρξη του σχολικού έτους 2016-2017, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, κατά την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων, γίνεται ο καθιερωμένος Αγιασμός και δίνονται οδηγίες για θέματα που αφορούν στην εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος και στη γενικότερη εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

2. Ωράριο Νηπιαγωγών

Το διδακτικό ωράριο των νηπιαγωγών καθορίζεται με την με αριθμ. 134623/Ε1/19/08/2016 (Φ.Ε.Κ. 2524/2016, τ.Β’, ΑΔΑ: Ω2ΟΘ4653ΠΣ-Ι41) (σ.σ. το σωστό είναι 127187/Ε1/01-08-2016 ΦΕΚ 2524/2016) Υπουργική Απόφαση «Καθορισμός διδακτικού ωραρίου εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε νηπιαγωγεία».

Α. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια νηπιαγωγεία, ανεξάρτητα από το βαθμό και το χρόνο υπηρεσίας τους έχουν διδακτικό ωράριο είκοσι πέντε (25) ώρες εβδομαδιαίως. Συνεπώς, σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, το ωράριο των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών διαμορφώνεται ως εξής:

α. Ωράριο λειτουργίας Νηπιαγωγείων με βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα: Στον εκπαιδευτικό του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος ανατίθεται το διδακτικό ωράριο 8:20 - 13.00.

β. Ωράριο λειτουργίας Νηπιαγωγείων με τμήμα πρόωρης υποδοχής και προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα: Στον εκπαιδευτικό του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος ανατίθεται το διδακτικό ωράριο 7.45 - 11.50, ενώ, αντίστοιχα, στον εκπαιδευτικό του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος ανατίθεται το διδακτικό ωράριο 12:10 -16.00.

γ. Ωράριο λειτουργίας Νηπιαγωγείων χωρίς λειτουργία τμήματος πρόωρης υποδοχής και με προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα:

Στον εκπαιδευτικό του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος ανατίθεται το διδακτικό ωράριο 8:20 - 13.00, ενώ στον εκπαιδευτικό του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος ανατίθεται το διδακτικό ωράριο 12:10 -16.00. Στην περίπτωση αυτή, στον/στην Προϊστάμενο/μένη ανατίθενται τέσσερις (4) ώρες διδακτικό ωράριο την ημέρα και συμπληρώνει την 5η διδακτική ώρα του/της με άσκηση διοικητικού έργου, είτε εργάζεται στο βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα, είτε στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα.

Ωστόσο, σε περίπτωση λειτουργίας και δεύτερου προαιρετικού ολοήμερου τμήματος, κατά τη διάρκεια της κοινής παραμονής τους, η μία Νηπιαγωγός ασκεί διδακτικό έργο, ενώ η άλλη διοικητικό εκ περιτροπής και με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Σε κάθε περίπτωση η συμπλήρωση διδακτικού ωραρίου γίνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Σε αυτές τις περιπτώσεις ανάθεσης διοικητικού έργου για συμπλήρωση διδακτικού ωραρίου, οι νηπιαγωγοί παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο.

Σημειώνεται ότι στις περιπτώσεις β και γ η εφημερία του διαλείμματος (11:50 – 12:10) ανατίθεται στους εκπαιδευτικούς με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Β. Το ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε 4/θέσια και άνω νηπιαγωγεία διαμορφώνεται ως εξής:

1. Διευθυντές/ντριες 4/θέσιων και 5/θέσιων νηπιαγωγείων, ώρες 20.

2. Διευθυντές/ντριες 6/θέσιων νηπιαγωγείων, ώρες 12.

3. Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 4/θέσια και άνω νηπιαγωγεία:
Ι) ώρες 24, αν έχουν μέχρι 10 χρόνια υπηρεσίας,
II) ώρες 23, αν έχουν από 10 μέχρι 15 χρόνια υπηρεσίας,
III) ώρες 22, αν έχουν από 15 μέχρι 20 χρόνια υπηρεσίας και
IV) ώρες 21, αν έχουν πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας

Επισημαίνεται ότι, οι Διευθυντές/τριες - Προϊστάμενοι/ες των Νηπιαγωγείων φροντίζουν ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί να καλύπτουν πλήρως το διδακτικό ωράριο τους. Ως προς το εργασιακό ωράριο σε καμία περίπτωση δεν παραβιάζεται η σχετική διάταξη του νόμου 1566/85 (ΦΕΚ 167/1985, τ.Α’), άρθρο 13, παρ. 8, σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός δεν υποχρεούται να παραμείνει στο σχολείο πέραν των έξι (6) ωρών.

3. Ωρολόγιο Πρόγραμμα

Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου συντάσσεται με βάση την με αριθμ. πρωτ. 130272/Δ1/05-08-2016 (ΦΕΚ 2670/2016, τ. Β΄).

Το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας (ΕΩΠΔ) συντάσσεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου από τον/την Δ/ντή-Δ/ντρια, Προϊστάμενο/μένη του Νηπιαγωγείου σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων και τον/τη Σχολικό/η Σύμβουλο. Το ΕΩΠΔ βασίζεται σε παιδαγωγικά κριτήρια και στο πλαίσιο αυτό αξιοποιείται το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των νηπιαγωγών. Κατόπιν, το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας υποβάλλεται σε τρία αντίγραφα στον/στην αρμόδιο/α Σχολικό/η Σύμβουλο για θεώρηση. Ο/η Σχολικός/ή Σύμβουλος επιστρέφει ένα θεωρημένο αντίγραφο στο σχολείο και αυτό αναρτάται σε εμφανές σημείο στο γραφείο του Συλλόγου Διδασκόντων. Επίσης, αντίγραφο αποστέλλεται για ενημέρωση και στον/στην οικείο/α Διευθυντή/ντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Επισημαίνεται ότι, ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες του κάθε νηπιαγωγείου, το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας μπορεί να αναπροσαρμόζεται από τους/τις νηπιαγωγούς, ύστερα από συνεργασία με τον/τη Σχολικό/ή Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής.

Οι νηπιαγωγοί κατά την εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος είναι απαραίτητο να λαμβάνουν υπόψη τους τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών (Α.Π.Σ.) για το Νηπιαγωγείο, καθώς και την πολυμορφία και ανομοιογένεια κάθε τάξης νηπιαγωγείου, δίνοντας προτεραιότητα στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών. Οι δραστηριότητες που αφορούν στις μαθησιακές περιοχές των ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ αναπτύσσονται σύμφωνα με τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης και μπορούν να λάβουν τη μορφή Σχεδίου Εργασίας (project), θεματικής προσέγγισης ή/και διαθεματικών οργανωμένων δραστηριοτήτων. Αυτονόητο δε είναι ότι το παιχνίδι (ελεύθερο ή οργανωμένο) κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην εξέλιξη του προγράμματος ως κυρίαρχο μέσο ανάπτυξης, μάθησης και κοινωνικοποίησης των παιδιών.

Τα Ιδιωτικά Νηπιαγωγεία ακολουθούν το εκάστοτε ισχύον ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας με τα αντίστοιχα δημόσια σχολεία. Τα θέματα σύνταξης του ωρολογίου προγράμματος των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και της παρέκκλισης που προβλέπεται στο άρθρο 4 του ν. 682/77 (244 Α΄) ρυθμίζονται με τις διατάξεις της με αρ.πρωτ. 99118/Δ1/16-6-2016 (1956Β΄/30-6-2016) Υπουργικής Απόφασης.

4. Κατανομή τμημάτων

Η αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό στα Νηπιαγωγεία προβλέπεται στις Φ.3/898/97657/Γ1/25-9-2006, (ΦΕΚ1507/2006, τ. Β΄) και Φ.12/622/129803/Γ1/16-9-2013 (ΦΕΚ 2451,τ.Β΄) Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών-Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Η κατανομή των τμημάτων θα γίνει το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου από τον Σύλλογο Διδασκόντων, αφού ληφθούν υπόψη κριτήρια όπως η ηλικία (νήπια –προνήπια), το φύλο και οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων, με στόχο να υπάρξει μια ισόρροπη κατανομή των μαθητών στα τμήματα.

Με απόφαση και σχετική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων ανατίθενται στους εκπαιδευτικούς οι ώρες διδασκαλίας, το τμήμα και οι εφημερίες. Ο/η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει το τμήμα που του/της ανατίθεται για όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Ο/η Διευθυντής/τρια - Προϊστάμενος/νη του νηπιαγωγείου, λαμβάνοντας υπόψη την τελευταία κατανομή τμημάτων που ίσχυσε κατά το προηγούμενο σχολικό έτος στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα, φροντίζει ώστε όλοι οι νηπιαγωγοί (μόνιμοι, αναπληρωτές, αποσπασμένοι) να αναλαμβάνουν ανά έτος, κυκλικά και εκ περιτροπής, το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα. Συνιστάται η ανάληψη προαιρετικού ολοήμερου τμήματος για δεύτερη συνεχή σχολική χρονιά από τον ίδιο εκπαιδευτικό να γίνεται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του συνόλου των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων.

Αντίγραφο του πρακτικού Συλλόγου Διδασκόντων στο οποίο αναφέρονται οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο υποχρεωτικό και στο ολοήμερο πρόγραμμα, κοινοποιείται: α) στον/στην οικείο/α Σχολικό/ή Σύμβουλο, β) στον/στην οικείο/α Διευθυντή/ντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επίσης, αντίγραφο αυτού επισυνάπτεται και στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας και αναρτάται στο γραφείο του Συλλόγου Διδασκόντων, σε εμφανές σημείο.

Συνιστάται, επίσης, στους εκπαιδευτικούς για παιδαγωγικούς και λόγους δεοντολογίας να μην αναλαμβάνουν τμήματα στα οποία φοιτούν τα τέκνα τους.

5. Συστεγαζόμενα Νηπιαγωγεία

Στα συστεγαζόμενα Νηπιαγωγεία σύμφωνα με το ΠΔ200/98 (ΦΕΚ 161/1998, τ. Β΄) οι εγγραφές είναι κοινές και συνεπώς συγκροτούνται κοινά τμήματα:
α) Πρόωρης Υποδοχής και
β) Προαιρετικού Ολοήμερου Προγράμματος

Οι Σύλλογοι Διδασκόντων των συστεγαζόμενων σχολείων συνεδριάζουν και ορίζουν από κοινού τον εκπαιδευτικό ή τους εκπαιδευτικούς του Ολοήμερου Προγράμματος, καθώς και τον εκπαιδευτικό ή τους εκπαιδευτικούς της Πρόωρης Υποδοχής. Σε περίπτωση διαφωνίας, η λύση δίνεται με την παρέμβαση του Σχολικού Συμβούλου και του Διευθυντή Π.Ε.

6. Αναστολή λειτουργίας προαιρετικού Ολοήμερου Προγράμματος

Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης θα πρέπει να υποβάλουν στη Διεύθυνση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. του ΥΠ.Π.Ε.Θ. (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), μέχρι τις 30-09-2016, κατάσταση των Νηπιαγωγείων, στα οποία δε θα λειτουργήσει Ολοήμερο Πρόγραμμα για το σχολικό έτος 2016-2017, και θα αναφέρεται συγκεκριμένα ο λόγος μη λειτουργίας τους.

Οι Διευθυντές/ντριες, Προϊστάμενοι/νες των νηπιαγωγείων σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων παρακολουθούν και ελέγχουν συστηματικά την ορθή εφαρμογή του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος, καθώς και τη φοίτηση των μαθητών.

Επίσης, υποχρεούνται να ενημερώνουν άμεσα το Διευθυντή Π.Ε., καθώς και το Πληροφοριακό Σύστημα (myschool) για οποιαδήποτε μεταβολή παρουσιάζεται στον αριθμό των φοιτώντων μαθητών.

Εντός του πρώτου πενθημέρου κάθε μήνα, με ευθύνη του/της Δ/ντή-Δ/ντριας, Προϊστάμενου /μένης της σχολικής μονάδας, συντάσσεται και αποστέλλεται στην οικεία Διεύθυνση αναλυτική κατάσταση φοιτώντων μαθητών στο Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής και στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα, η οποία κοινοποιείται και στον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.

Όταν δεν συμπληρώνεται ο ελάχιστος κατά περίπτωση απαιτούμενος αριθμός φοιτώντων μαθητών στο Ολοήμερο Πρόγραμμα του Σχολείου ή σε περιπτώσεις που η λειτουργία του Ολοήμερου Προγράμματος είναι αδύνατη (θέματα υποδομών, στελέχωσης, ειδικών συνθηκών κτλ.), μπορεί να ανασταλεί η λειτουργία του για ένα έτος με Απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση του οικείου Σχολικού Συμβούλου και του Διευθυντή Εκπαίδευσης.

7. Επιτήρηση μαθητών - Ασφάλεια μαθητών

Για την επιτήρηση των νηπίων ισχύουν όσα αναφέρονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 11 του Π.Δ 200/98 (ΦΕΚ 161, τ. Α΄), καθώς και στο άρθρο 39 της με αριθμ.Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002, (ΦΕΚ 1340, τ. Β΄) Υ.Α. .

Υπενθυμίζεται ότι προκειμένου να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών και να αποτρέπεται η αναίτια είσοδος και έξοδος αυτών από τον προαύλιο χώρο του σχολείου, καθώς και η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του, στην με αριθμ, 2368/Γ2/9-1-2007 εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ., αναφέρονται τα εξής:

Οι θύρες εισόδου-εξόδου στο χώρο του σχολείου παραμένουν κλειστές κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του με ευθύνη των Διευθυντών/τριών- Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων. Στο παραπάνω πλαίσιο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς ενημερώνονται οι γονείς για την απαρέγκλιτη τήρηση του ωραρίου προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών.

Η αποχώρηση των μαθητών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου. Αποχώρηση μαθητή από το σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλειά του (ενημέρωση και σύμφωνη γνώμη γονέων ή κηδεμόνων, εξασφάλιση συνοδείας μαθητών με ευθύνη των γονέων)

8. Άδειες εισόδου στα Νηπιαγωγεία

Διεξαγωγή ερευνών, προγραμμάτων, δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων, καθώς και πρακτικών ασκήσεων φοιτητών και σπουδαστών πραγματοποιούνται στις σχολικές μονάδες μόνο μετά από την έγκριση των αρμόδιων Δ/νσεων του ΥΠ.Π.Ε.Θ., σύμφωνα με την με αριθμ. 49181/Γ2/18-5-2005 εγκύκλιο.

Για την εύρυθμη διεξαγωγή όλων των παραπάνω, απαραίτητη είναι η σύμφωνη γνώμη των Σχολικών Συμβούλων, των Διευθυντών/τριών Εκπαίδευσης, των Διευθυντών /τριών ή Προϊσταμένων των Νηπιαγωγείων, των Συλλόγων Διδασκόντων και, όπου απαιτείται, σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών.

Στις περιπτώσεις διεξαγωγής των πρακτικών ασκήσεων φοιτητών, οι εκπαιδευτικοί κάθε τάξης παρευρίσκονται υποχρεωτικά μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και είναι υπεύθυνοι για όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και την ασφάλεια των μαθητών.

Επισημαίνεται ότι σε καμία περίπτωση δε δίνονται στοιχεία των μαθητών σε πρόσωπο ή φορέα.

Για την παρουσία ειδικών επιστημόνων, καλλιτεχνών κ.λ.π. στα σχολεία, στα πλαίσια της σχολικής ζωής και του πολιτισμού, ισχύουν τα αναφερόμενα στην παρ. 4, του άρθρου 11 του Π.Δ. 200/98.

Η πρακτική άσκηση των φοιτητών Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών- Προσχολικής Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων πραγματοποιείται σε σχολεία που είναι ορισμένα με Υπουργικές Αποφάσεις.

Σε περίπτωση υποβολής αιτημάτων από τα Πανεπιστήμια για ορισμό επιπλέον σχολείων, το αντίστοιχο Τμήμα του Πανεπιστημίου υποβάλλει το αίτημά του στην αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠ.Π.Ε.Θ., προκειμένου να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση.

Αιτήματα τα οποία προέρχονται από εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης – Επικοινωνίας , σχετικά με την πραγματοποίηση ρεπορτάζ, γύρισμα ταινιών κ.ά. σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποβάλλονται στην Δ/νση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. του ΥΠ.Π.Ε.Θ.

Στην περίπτωση που χορηγείται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. η σχετική άδεια, η όλη διαδικασία της καταγραφής από τα Μ.Μ.Ε οριοθετείται από τους κανόνες δεοντολογίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

9. Διαδικασία ενημέρωσης του myschool

Το Πληροφοριακό Σύστημα myschool πρέπει να ενημερώνεται άμεσα με τα αντίστοιχα δεδομένα λειτουργίας της σχολικής μονάδας, με έμφαση στην ορθή αποτύπωση των δεδομένων του εκπαιδευτικού προσωπικού, των μαθητών και των τμημάτων που λειτουργούν. Επισημαίνουμε πως με ευθύνη του Δ/ντή-ριας/Προϊσταμένου-ης της σχολικής μονάδας πρέπει με την έναρξη του σχολικού έτους και στους καθορισμένους χρόνους να επικαιροποιούνται τα δεδομένα του συστήματος myschool σε σχέση με όλα τα προβλεπόμενα πεδία. Επιπλέον, απαιτείται η επισταμένη παρακολούθηση των ανακοινώσεων/μηνύματων που αποστέλλονται από την ομάδα υποστήριξης του συστήματος.

10. Ημερολόγιο σχολικής ζωής

Από τους/τις Διευθυντές/τριες , Προϊσταμένους/μένες των Νηπιαγωγείων τηρείται το ημερολόγιο σχολικής ζωής, όπως ορίζεται από το άρθρο 6 του Π.Δ. 200/98 (ΦΕΚ 161, τ. Α΄) στο οποίο καταγράφονται συμβάντα, ενέργειες, γεγονότα, εκδηλώσεις, επισκέψεις σχολικών συμβούλων, κ.λ.π. της σχολικής μονάδας και στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας.

11. Συνεδριάσεις Συλλόγου διδασκόντων - παιδαγωγικές συναντήσεις - συνεργασία με τους γονείς

Ισχύουν όσα αναφέρονται στο άρθρο 9 και στην παρ. 1 του άρθρου 11 του Π.Δ. 200/98 (ΦΕΚ 161, τ. Α΄), καθώς και στα άρθρα 37,38 και 39 της Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340, τ. Β΄) Υ.Α.

12. Συνεργασία Στελεχών - Επιμορφωτικές συναντήσεις

Η συνεργασία είναι αυτονόητη μεταξύ των στελεχών της εκπαίδευσης για όλα τα θέματα που αφορούν στην εκπαιδευτική διαδικασία και συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Οι Περιφερειακοί Δ/ντές Εκπ/σης δίνουν τις βασικές κατευθύνσεις για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της Περιφέρειάς τους. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη η πραγματοποίηση συναντήσεων μεταξύ των Σχολικών Συμβούλων και των Δ/ντών Εκπ/σης, προκειμένου να προβούν στο σχεδιασμό και την οργάνωση των επιμέρους θεμάτων των Σχολικών Μονάδων. Στη συνέχεια, τα παραπάνω στελέχη της εκπαίδευσης πραγματοποιούν συναντήσεις με τους/τις Διευθυντές/τριες και Προϊστάμενους/νες των σχολείων, με τους οποίους συνεργάζονται στο πλαίσιο της παροχής ενημέρωσης, οδηγιών και κατευθύνσεων. Οι συναντήσεις αυτές επαναλαμβάνονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Σύμφωνα με το άρθρο 12 του Π.Δ. 200/98, οι Σχολικοί Σύμβουλοι, κατά το χρονικό διάστημα από 2 έως 9 Σεπτεμβρίου, διοργανώνουν και πραγματοποιούν συσκέψεις και σεμινάρια με τους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς τους με σκοπό την παροχή ενημέρωσης και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών σχετικά με την εφαρμογή και λειτουργία του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. Η συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών, στις ενημερωτικές/επιμορφωτικές αυτές συναντήσεις, είναι υποχρεωτική.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι επισκέπτονται τακτικά και καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους τα σχολεία περιοχής ευθύνης τους, τόσο του πρωινού όσο και του ολοήμερου προγράμματος, ώστε να παρακολουθούν τον αρχικό προγραμματισμό, να ενημερώνονται για το εκπαιδευτικό έργο, να παρεμβαίνουν διαμορφωτικά κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, να συζητούν με τους εκπαιδευτικούς τις αναγκαίες αναπροσαρμογές και να δίνουν τις απαραίτητες οδηγίες και κατευθύνσεις.

Β. Φοίτηση και Σχολική Ζωή

1. Απουσίες μαθητών

Η φοίτηση των μαθητών καταγράφεται σε καθημερινή βάση από τον εκπαιδευτικό της τάξης α) στο πλαίσιο της επικοινωνίας σχολείου – οικογένειας και β) σε περίπτωση αδικαιολόγητων απουσιών μαθητών, ακολουθούνται όσα προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις.

2. Μεταφορά μαθητών

Για τη μεταφορά μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ισχύει η με αριθμ. 24001/14-06-2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1449, τ. Β΄).

3. Διδακτικές επισκέψεις- Εκδρομές

Με την παρ. 3, του άρθρου 11, του Π.Δ. 200/98, (ΦΕΚ 161 τ.Α΄) ρυθμίζονται οι διδακτικές επισκέψεις των νηπιαγωγείων.

4. Επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο

Με την παρ. 7 του άρθρου 7, του Π.Δ. 200/98, (ΦΕΚ 161 τ.Α΄), ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην επανάληψη φοίτησης νηπίων.

5. Ενημέρωση μαθητών για το περιεχόμενο ανακοινώσεων – προσκλήσεων

Το περιεχόμενο ανακοινώσεων, προσκλήσεων καθώς και κάθε εκπαιδευτικού υλικού, έντυπου και ηλεκτρονικού, το οποίο προέρχεται από διάφορους οργανισμούς, οργανώσεις, φορείς ή ιδιώτες, δεν ανακοινώνεται στους μαθητές χωρίς τη σχετική έγκριση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠ.Π.Ε.Θ., σύμφωνα με τη με αριθμ. 144456/Γ2/20-12-2005 εγκύκλιο.

6. Χρήση κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών συσκευών

Για τη χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών μέσα στο χώρο του σχολείου ισχύει η με αριθμ. πρωτ. 137003/Δ1/25-08-2016 εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ με θέμα « Χρήση Κινητών Τηλεφώνων και Ηλεκτρονικών Συσκευών στην Α’/θμια Εκπαίδευση».

Γ. Μαθητική Μέριμνα

1. Εμβολιασμός μαθητών και Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου

Σε ό, τι αφορά τον εμβολιασμό των μαθητών ισχύει η με αρ. πρωτ: Φ.6/451/115136/Γ1/16-09-2010 εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ.
Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής σε μαθητές, εντός του σχολικού ωραρίου, ισχύουν όσα αναφέρονται στην με αρ. Φ.7/495/123484/Γ1/4-10-2010 εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ.

2. Εγγραφή και φοίτηση μαθητών Ρομά

Για την εγγραφή και την υποστήριξη της σχολικής φοίτησης των μαθητών Ρομά, ισχύουν: η με αρ. Φ.4/155/Γ1/1237/11-9-96, (ΦΕΚ 893, τ.Β΄)Υ.Α. και οι με αρ. πρωτ. 116184/Γ1/10-9-2008, Φ.3/960/102679/Γ1/20-8-2010 και 180644/Γ1/26-11-2013 εγκύκλιοι του ΥΠ.Π.Ε.Θ.

3. Εισοδηματική ενίσχυση οικογενειών

Σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Φ.7/549/97335/28-8-2012 εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ., για την εισοδηματική ενίσχυση οικογενειών με τέκνα υποχρεωτικής εκπαίδευσης και χαμηλά εισοδήματα ισχύουν όσα αναφέρονται στο άρθρο 27 του Ν. 3016/17-5-2002 (ΦΕΚ 110, τ. Α΄), στην παρ. 1 του άρθρου 28 του Ν. 3879/21-9-2010 (ΦΕΚ 163, τ. Α΄) με την οποία αντικαθίσταται το δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 27 του Ν. 3016/17-5-2002 (ΦΕΚ 110, τ.Α΄), καθώς και στη με αρ. 2/46354/0026 (ΦΕΚ 2204/2012, τ. Β΄) Υ.Α.

4. Δικαιώματα μαθητών των οποίων οι γονείς βρίσκονται σε διάσταση ή είναι διαζευγμένοι

Για τα δικαιώματα παιδιών-μαθητών των οποίων οι γονείς βρίσκονται σε διάσταση ή είναι διαζευγμένοι και ο ένας από αυτούς δεν ασκεί την επιμέλειά τους ισχύει η με αριθ. : Φ7 /517/127893/Γ1/13.10.2010 εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ.

Αντιμετώπιση επιμέρους θεμάτων
Για κάθε θέμα που παρουσιάζεται στα σχολεία και δεν επιλύεται σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν και δεν προβλέπονται από το ΠΔ 200/98 ή από την Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340, τ. Β΄) Υ.Α. και άλλες κείμενες διατάξεις θα ενημερώνεται άμεσα ο Διευθυντής ΠΕ και ο αρμόδιος Σχολικός Σύμβουλος οι οποίοι και θα δίνουν σχετικές οδηγίες για την αντιμετώπισή τους.

Με ευθύνη των Διευθυντών/Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων να λάβουν γνώση της Εγκυκλίου, ενυπόγραφα, όλοι οι εκπαιδευτικοί.

Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗΣ

ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΜΠΑΡΛΑ

 

 


Αρ.Πρωτ.Φ.32/1106/142065/11-09-2015/ΥΠΟΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α΄
Email : spudonpe(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Π. Αγγελόπουλος
: 210 344 2248
FAX : 210 344 3354

ΘΕΜΑ: «Λειτουργία του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου για το σχολικό έτος 2015-2016»

1.Σκοπός και περιεχόμενο

Ο θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου εντάχθηκε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με το νόμο 2525/1997(ΦΕΚ188/1997,τ.Α΄), με σκοπό να ανταποκριθεί στις σύγχρονες κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες, εξασφαλίζοντας σε όλα τα νήπια ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση.

Τα Προγράμματα Σπουδών του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου παρέχουν ολοκληρωμένη εκπαιδευτική προετοιμασία των νηπίων για το Δημοτικό Σχολείο και ενισχύουν το ρόλο της κρατικής μέριμνας με στόχο τη μείωση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων

2. Λειτουργία

Για τη λειτουργία των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων είναι σε ισχύ τα ακόλουθα:

1. Ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167): «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις»

2. Ν.2525/1997 (ΦΕΚ 188/1997,τ.Α΄): «Ενιαίο Λύκειο, πρόσβαση των αποφοίτων του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και άλλες διατάξεις».

3. Ν.3518/2006, άρθρο 73 (ΦΕΚ 272/2006, τ.Α’): «Αναδιάρθρωση των κλάδων του ταμείου συντάξεων και εργοληπτών δημοσίων έργων (Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε.) και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπ.Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας».

4. Π.Δ. 200/ 98 (ΦΕΚ 161,τ.Α’): «Οργάνωση και λειτουργία Νηπιαγωγείων».

5. Φ.353.1/324/105657/Δ1/08-10-2002 (ΦΕΚ 1340/2002 τ.Β΄), Υ.Α. του Υ.ΠΑΙ.Θ., με θέμα: «Καθορισμός ειδικότερων καθηκόντων, αρμοδιοτήτων των Προϊσταμένων των Περιφερειακών Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των Διευθυντών και Υποδιευθυντών των Σχολικών Μονάδων και ΣΕΚ και των Συλλόγων Διδασκόντων».

6. Φ.3/898/97657/Γ1/25-9-2006 (ΦΕΚ 1507/2006, τ.Β΄), Κ.Υ.Α. με θέμα: «Αριθμός νηπίων ανά τμήμα στα Νηπιαγωγεία».

7. Φ.12/622/129803/Γ1/16-09-2013 (ΦΕΚ 2451, τ.Β΄), Κ.Υ.Α. με θέμα : «Τροποποίηση-συμπλήρωση των με αριθμ. πρωτ. Φ.3/897/97652/Γ1/25-9-2006 και Φ.3/898/97657/Γ1/25-9-2006 (ΦΕΚ 1507, τ. Β΄/13-10-2006) Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων

8. Φ.32/190/81670/Γ1/20-7-2007(ΦΕΚ 1420/2007,τ.Β΄),Υ.Α. του Υ.ΠΑΙ.Θ., με θέμα: «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείου».

9. Φ.50/315/72008/Γ1/27-06-2011, εγκύκλιος του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., με θέμα: «Στελέχωση των Ολοήμερων Σχολείων»

10. Φ.50/660/86320/Δ1/29-05-2015 (ΑΔΑ:ΨΞΜ0465ΦΘ3-Ψ1Χ) εγκύκλιος του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. με θέμα: «Προγραμματισμός λειτουργίας του Ολοήμερου Προγράμματος των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων, Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) και Ολοήμερων Νηπιαγωγείων της χώρας για το σχολικό έτος 2015-2016»

11. Φ.12/1039/137119/Δ1/03.09.2015 (ΑΔΑ: Ω52Ω465ΦΘ3-Ζ0Μ) εγκύκλιος του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., με θέμα: «Ενέργειες Προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου σχολικού έτους 2015-2016»

12. Φ.3/1105/141440/Δ1/10.09.2015 (ΑΔΑ:60ΥΔ465ΦΘ3-ΚΜΘ) εγκύκλιος του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. με θέμα: «Λειτουργία σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2015-2016. Ενημέρωση και οδηγίες»

3. Φοίτηση νηπίων

Η λειτουργία των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων εξετάζεται σε επίπεδο ευρύτερης περιοχής και λαμβάνεται μέριμνα, με την εποπτεία του Διευθυντή Π.Ε. και του Σχ. Συμβούλου ώστε να εξασφαλίζεται η φοίτηση όλων των νηπίων σε αυτά. Σε περίπτωση υπεράριθμων τμημάτων οι Προϊσταμένες/οι των Νηπιαγωγείων συνεργάζονται με τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τους Σχ. Συμβούλους, με στόχο να ικανοποιήσουν τη φοίτηση όλων των νηπίων. Αυτό επιτυγχάνεται με τη διευκόλυνση της φοίτησης σε όμορα Νηπιαγωγεία.

Προκειμένου το Υ.ΠΟ. ΠΑΙ.Θ. να έχει σαφή εικόνα της στελέχωσης και λειτουργίας των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων, θα πρέπει οι Προϊστάμενοι/ες να ενημερώνουν άμεσα το Διευθυντή Π.Ε. καθώς και το Πληροφοριακό Σύστημα My School για οποιαδήποτε μεταβολή παρουσιάζεται στον αριθμό των μαθητών που φοιτούν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα. Παράλληλα, θα πρέπει να αποστέλλουν στην αρχή κάθε τριμήνου στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης ονομαστική κατάσταση των νηπίων που φοιτούν στο Ολοήμερο Τμήμα.

4. Οργάνωση Ολοήμερου Νηπιαγωγείου

4.1. Ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός φοιτούντων νηπίων είναι επτά (7). Σε εξαιρετικές περιπτώσεις (ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες, Ολοήμερα Νηπιαγωγεία απομακρυσμένων περιοχών της χώρας ή όταν ιδιαίτεροι λόγοι το επιβάλλουν), με Απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή, κατόπιν σχετικής εισήγησης των Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής καθώς και του Διευθυντή Π.Ε., η διάρθρωση των τμημάτων καθώς και ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός φοιτούντων νηπίων μπορεί να ορίζεται διαφορετικά.

4.2. Σε περιπτώσεις που είναι αδύνατη η λειτουργία Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, μπορεί αυτή να ανασταλεί για ένα έτος, με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής και σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή Π.Ε. Οι Περιφερειακοί Διευθυντές, θα πρέπει να αποστείλουν στη Διεύθυνση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., ηλεκτρονικά (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) μέχρι 20-10-2015, συγκεντρωτικό πίνακα των αναστολών των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων/Τμημάτων στον οποίο θα αναφέρεται και ο λόγος αναστολής του Ολοήμερου Προγράμματος.

4.3 Αν σε ένα Ολοήμερο Νηπιαγωγείο λειτουργεί και κλασικό τμήμα, επισημαίνεται πως κάθε τμήμα λειτουργεί ανεξάρτητα από το άλλο ως προς το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα και το ωράριο.
 Σε περίπτωση που ο αριθμός των νηπίων του ολοήμερου τμήματος είναι μικρότερος του προβλεπόμενου και στο κλασικό μεγαλύτερος, με σύμφωνη γνώμη του/της Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής, δίνεται η δυνατότητα να κατανεμηθούν οι μαθητές στα δύο τμήματα μέχρι τη λήξη του κλασικού προγράμματος και να συνεχίζουν στο ολοήμερο πρόγραμμα όσοι μαθητές έχουν δηλώσει συμμετοχή σ’ αυτό.
 Σε περιπτώσεις Ολοήμερων Νηπιαγωγείων όπου λειτουργεί παράλληλα στη σχολική μονάδα και κλασικό τμήμα και οι αιτήσεις των νηπίων για φοίτηση στο Ολοήμερο Τμήμα είναι πάνω από 25 είναι δυνατόν, εφόσον υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές και το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό, να δημιουργείται και άλλο ή άλλα Τμήματα Ολοήμερου Προγράμματος, με τη σύμφωνη γνώμη του/της Σχ. Συμβούλου Προσχολικής αγωγής και του Δ/ντή Π.Ε., ύστερα από έγκριση/απόφαση του Περιφερειακού Δ/ντή Εκπαίδευσης (στις περιπτώσεις αυτές τα νήπια του κλασικού τμήματος κατανέμονται στα Ολοήμερα).

4.4. Όταν σε μια περιοχή λειτουργούν μόνο Ολοήμερα Νηπιαγωγεία και δεν υπάρχει κλασικό τμήμα ενώ υπάρχουν αιτήματα γονέων για φοίτηση νηπίων πρώτης ηλικίας σε κλασικό τμήμα, μπορεί να επιτραπεί μόνο για τα νήπια αυτά, με σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής και του Διευθυντή Π.Ε., η φοίτησή τους σε Ολοήμερο Τμήμα και η αποχώρησή τους στις 12:30. Προϋπόθεση για τα παραπάνω είναι να έχει κατατεθεί υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα, στην οποία θα αναφέρεται πως θα παραλαμβάνει το μαθητή στις 12:30 κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ώστε να μη διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων καθώς και να μη γίνει υπέρβαση του μέγιστου αριθμού νηπίων ανά εκπαιδευτικό.

4.5. Στην περίπτωση συνεχούς απουσίας νηπίου από το Ολοήμερο Τμήμα, η/ο Προϊσταμένη/ος του Νηπιαγωγείου ενημερώνει τους γονείς/κηδεμόνες για την υποχρεωτικότητα της φοίτησης. Εάν και μετά την ενημέρωση συνεχίζονται οι απουσίες, ενημερώνει εγγράφως τους γονείς/κηδεμόνες και τους ζητά τη συμπλήρωση σχετικής υπεύθυνης δήλωσης για τη μη συμμετοχή στο Ολοήμερο Πρόγραμμα. Μετά από αυτή τη διαδικασία η/ο Προϊσταμένη/ος του Νηπιαγωγείου μπορεί να διαγράψει το νήπιο από το Ολοήμερο Τμήμα και να ενημερώσει τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.

5. Ωρολόγιο Πρόγραμμα

Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα συντάσσεται από την/τον Προϊσταμένη/ο του Νηπιαγωγείου, σε συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό και υποβάλλεται σε τρία αντίγραφα στους Σχολικούς Συμβούλους Προσχολικής Αγωγής για θεώρηση.

Ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες, το Ημερήσιο Πρόγραμμα Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων μπορεί να αναπροσαρμόζεται από τις/τους Νηπιαγωγούς, ύστερα από συνεργασία και με τη σύμφωνη γνώμη των Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής.

Τα Ολοήμερα Τμήματα δε λειτουργούν μόνο τις ημέρες που έχουν ορισθεί ως επίσημες σχολικές αργίες, σύμφωνα με το άρθρο 4, του Π.Δ. 200/98 (ΦΕΚ 160, τ.Α΄). Όλες τις υπόλοιπες ημέρες λειτουργούν κανονικά.

Η Πρωινή Προαιρετική Ζώνη (7:00–8:00) λειτουργεί εφόσον συμπληρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός των πέντε (5) νηπίων, πρώτης νηπιακής ηλικίας.

Ωράριο-Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου

 

7:00- 8:00

07:00-07:30

Πρωινή Προαιρετική Ζώνη

Προσέλευση νηπίων

8:00 - 8:15

8:00 - 9:00

Προσέλευση νηπίων

Αυθόρμητες Δραστηριότητες στις γωνιές δραστηριοτήτων / Προσευχή

9:00 – 9:30

Συζήτηση / Ημερήσιος Προγραμματισμός Δραστηριοτήτων

9:30 –10:30

Ανάπτυξη Διαθεματικών Δραστηριοτήτων

10:30 11:15

Πρόγευμα – Διάλειμμα

11:15-12:00

Αυθόρμητες Δραστηριότητες στις γωνιές δραστηριοτήτων

Παιδαγωγικά Παιχνίδια

12:00–12:30

Ανάπτυξη Διαθεματικών Δραστηριοτήτων

12:30-13:00

Διάλειμμα

13:00-13:45

Προετοιμασία γεύματος - Γεύμα

13:45-14:30

Χαλάρωση – Ύπνος

14:30-15:15

Ανάπτυξη Διαθεματικών Δραστηριοτήτων

15:15-15:45

Συζήτηση

Αξιολόγηση των Ημερήσιων Δραστηριοτήτων

Προγραμματισμός της επόμενης ημέρας

Προετοιμασία για αποχώρηση

15:45-16:00

Αποχώρηση των νηπίων

Η ώρα έναρξης και λήξης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος είναι δυνατό να τροποποιείται με απόφαση του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου (Π.Υ.Σ.Π.Ε.), αναλόγως των τοπικών συνθηκών, χωρίς να μεταβάλλεται η χρονική διάρκειά του [Φ.32/190/81670/Γ1/20-7-2007 (ΦΕΚ 1420/2007 τ. Β’, παρ. 6)].

Η αποχώρηση των νηπίων γίνεται με ευθύνη της/του Νηπιαγωγού από 15:45 έως και τις 16:00 και σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο Π.Δ. 200/98, άρθρα 7 και 11.

Δυνατότητα πρόωρης αποχώρησης από το Ολοήμερο Πρόγραμμα δεν δίνεται, παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και ύστερα από προκαθορισμένα κριτήρια που ορίζονται σε συνεργασία του/της Προϊσταμένου/ης του Νηπιαγωγείου με τον οικείο Σχ. Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής και τον Δ/ντή Π.Ε., ώστε να μην αλλοιώνεται ο χαρακτήρας και ο ρόλος του Ολοήμερου Σχολείου.

Η διαδικασία για την πρόωρη αποχώρηση είναι η εξής:

1. Υποβολή σχετικής αίτησης του γονέα/κηδεμόνα του νηπίου/προνηπίου (μέχρι την 25η Σεπτεμβρίου), στη διεύθυνση του Νηπιαγωγείου, συνοδευόμενη με τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

2. Το σχετικό αίτημα εξετάζεται από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής (όσον αφορά την κοινωνική του διάσταση), και το υποβάλει μαζί με την εισήγησή του, εντός 15 ημερών στον οικείο Δ/ντή Π.Ε., ο οποίος δίνει και την τελική έγκριση.

6. Εκπαιδευτικό προσωπικό

Οι θέσεις των Νηπιαγωγών στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία είναι ενιαίες, χωρίς να γίνεται διάκριση σε θέσεις για πρωινό ή απογευματινό ωράριο, για Κλασικό ή Ολοήμερο Πρόγραμμα και κατά συνέπεια όλες/οι οι Νηπιαγωγοί έχουν τα ίδια δικαιώματα στην επιλογή προγράμματος και ωραρίου. Κάθε τμήμα Ολοήμερου Προγράμματος στελεχώνεται από δύο νηπιαγωγούς. Η επιλογή και η ανάθεση ωραρίου γίνεται με ομόφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Σε περίπτωση διαφωνίας η οριστική λύση δίνεται ύστερα από συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων παρουσία του οικείου Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής, με καταγραφή σχετικού πρακτικού.

Διδακτικό Ωράριο χωρίς Πρωινή Ζώνη: Ο διδακτικός χρόνος που καλύπτει η 1η νηπιαγωγός ορίζεται από τις 08.00 έως τις 12.00, ενώ της 2ης νηπιαγωγού από τις 11.45 έως τις 15.45. Ο χρόνος που διατίθεται για τη συνεργασία των δύο νηπιαγωγών ορίζεται από τις 11.45 έως τις 12.00.

Διδακτικό Ωράριο με Πρωινή Ζώνη: Ο διδακτικός χρόνος που καλύπτει η 1η νηπιαγωγός ορίζεται από τις 07.00 έως τις 11.30, ενώ της 2ης νηπιαγωγού από τις 11.15 έως τις 15.45. Ο χρόνος που διατίθεται για τη συνεργασία των δύο νηπιαγωγών ορίζεται από τις 11.15 έως τις 11.30.

7. Συνεργασία Νηπιαγωγών

Οι Νηπιαγωγοί του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου συντάσσουν από κοινού τον Προγραμματισμό των δραστηριοτήτων, τον τρόπο υλοποίησης και προσέγγισης και φροντίζουν να υπάρχει συνοχή και συνέχεια των Πρωινών -Απογευματινών Δραστηριοτήτων. Η επιτυχία του Ολοήμερου Προγράμματος στηρίζεται στη συνεργασία των δύο νηπιαγωγών, στην ενιαία γραμμή δράσης τους, στη συνέχεια και στη συνάφεια του Προγράμματος.

8. Γεύμα – Ξεκούραση

Η παιδαγωγική αξιοποίηση της ώρας του γεύματος, παρέχει την δυνατότητα στα νήπια να κατακτήσουν δεξιότητες, να αναπτύξουν αυτονομία, να επικοινωνούν και συγχρόνως να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες. Η/ο Νηπιαγωγός καθοδηγεί τα Νήπια να συμμετέχουν ενεργά στην οργάνωση της σίτισης (προετοιμασία, ζέσταμα φαγητού, καθαριότητα), φροντίζει δε ο χώρος σίτισής τους να πληροί τους κανόνες υγιεινής και να διατηρείται καθαρός μετά το γεύμα.

Στο Ολοήμερο Πρόγραμμα προβλέπεται χρόνος για την ξεκούραση των νηπίων μετά το γεύμα. Οι νηπιαγωγοί δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες ξεκούρασης και χαλάρωσης, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο - «γωνιά ξεκούρασης». Η γωνιά ξεκούρασης δημιουργείται σε κατάλληλο σημείο της αίθουσας και αποτελεί ένα χώρο ευχάριστο, στον οποίο τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια.

Η ώρα της χαλάρωσης και της ξεκούρασης έχει παιδαγωγική αξία, καθώς τα νήπια εσωτερικεύουν κανόνες της κοινωνικής ζωής, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να σέβονται τις ανάγκες των άλλων, να αυτοπειθαρχούν και να αναπτύσσουν αισθήματα αλληλεγγύης και συνεργασίας.

9. Συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αλλά και σε τακτά χρονικά διαστήματα, οι Νηπιαγωγοί καλούν τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα και τους ενημερώνουν για τον κοινωνικό και παιδαγωγικό ρόλο του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, το πρόγραμμα και τους στόχους του, τις δραστηριότητες, καθώς και για την εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας.

Στις συγκεντρώσεις αυτές μπορεί να ζητηθεί η συμμετοχή των Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής και του Διευθυντή Π.Ε.

10. Θέματα υποδομών

Η/ο Προϊσταμένη/ος του Νηπιαγωγείου, σε συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό, ορίζει την αίθουσα του Νηπιαγωγείου στην οποία θα φιλοξενηθεί το Τμήμα ή τα Τμήματα του Ολοήμερου Προγράμματος. Όπου κρίνεται απαραίτητο χρησιμοποιούνται και οι χώροι του Κλασικού Τμήματος μετά τη λήξη του Κλασικού Προγράμματος, ώστε να εξασφαλίζονται οι καλύτερες δυνατές συνθήκες παραμονής των παιδιών στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο.

Στις περιπτώσεις που προκύψουν προβλήματα ενημερώνονται και ζητείται η συνδρομή των Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής. Το εποπτικό υλικό που διαθέτουν τα Νηπιαγωγεία αξιοποιείται από το σύνολο του διδακτικού προσωπικού. Η παρούσα εγκύκλιος, με ευθύνη των Προϊσταμένων των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων, να αναπαραχθεί και να διανεμηθεί σε όλους τις/τους Νηπιαγωγούς, οι οποίοι θα λάβουν γνώση ενυπόγραφα.

H ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΜΠΑΡΛΑ