Κάθοδος της Βόρειας Μακεδονίας στην Ελληνική Σχολική Εκπαίδευση ;

Pin It

Τί σημαίνει ότι ο όρος "Μακεδόνας" θα αναφέρεται Διεθνώς σε κάτοικο της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας;

Υπάρχουν αναφορές που μπορεί να θεωρηθούν "αλυτρωτικές" και θα πρέπει να αφαιρεθούν από χρήση στην Ελλάδα;

Στο συγκεκριμένο άρθρο γίνεται παράθεση παρόμοιων ερωτημάτων για προβληματισμό, ως πιθανές τροποποιήσεις που θα χρειαστεί να επέλθουν στο περιεχόμενο σπουδών την ελληνικής εκπαίδευσης.

Η κάθοδος της Βόρειας Μακεδονίας στην Ελληνική Εκπαίδευση

Η "ΚΑΘΟΔΟΣ" ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η αναζήτηση ενός ονόματος για το κράτος βόρεια της Ελλάδος περιείχε αρκετά προαπαιτούμενα. Τελευταία υιοθετήθηκε και η ανάγκη για ένα όνομα, αμετάφραστο, που θα χρησιμοποιείται έναντι όλων και για κάθε χρήση, ή όπως αναφέρεται, ένα όνομα "erga omnes". Στο τελικό βέβαια σχέδιο της συμφωνίας που παρουσιάστηκε εμφανίζεται ως όνομα σε ελληνική γραφή το «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας» ή για τους αγγλόφωνους "Republic of Northern Macedonia". Οι τρίτες χώρες μπορούν εάν θέλουν είτε να αλλάξουν το όνομα σε κάτι παρεμφερές προς την αγγλική ερμηνεία, είτε να διατηρήσουν το όνομα που ήδη χρησιμοποιούν. Στην Ελλάδα βεβαίως μπορεί να γίνονται αναφορές σε "Severna Makedonija",  κάτι όμως που απουσιάζει από το κείμενο της συμφωνίας, στο οποίο αναφέρεται μόνο η «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας» ή ακόμη και σε συντομογραφία η "Βόρεια Μακεδονία".

Παράλληλα η Ελλάδα αποδέχεται ότι οι κάτοικοι αυτής της χώρας θα αποκαλούνται ως "Μακεδόνες / πολίτες της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας" και στα αγγλικά "Macedonian/citizen of the Republic of North Macedonia", το οποίο σε συντομογραφία περιορίζεται απλά σε "Μακεδόνες" - "Macedonian".   Συμπληρωματικά, ως γλώσσα αυτών των πολιτών αναγνωρίζεται η σλάβικης προέλευσης "Μακεδονική" (!), δεχόμαστε πως  οι κάτοικοι που θα καλούνται "Μακεδόνες" ανήκουν στο "Μακεδονικό Γένος" (!) , ενώ παράλληλα διευκρινίζεται ότι οι "Μακεδόνες" δεν έχουν καμία σχέση με την Ελλάδα και την Ελληνική Ιστορία!

Ίσως ή συμφωνία για την ονομασία της γειτονικής χώρας να προκαλούσε λιγότερες αναταράξεις στην ελληνική κοινωνία, εάν είχαν γίνει λίγο διαφορετικές επιλογές. Εάν για παράδειγμα εμφανιζόταν διεθνώς χρησιμοποιημένοι όροι όπως "Macedonianer" ή ακόμη και "Makedonski", για γλώσσα και κατοίκους, θα μπορούσε να γίνει χρήση τους στην Ελλάδα ως "Μακεδονίτης" - "Μακεδονίτικος".  Θα υπήρχε δηλαδή πιο κατανοητός και ευδιάκριτος διαχωρισμός σε Μακεδόνες (Έλληνες) και Μακεδονίτες (Κατοίκους της Βόρειας Μακεδονίας), ή σε Μακεδονικές (Ελληνικές της Μακεδονίας) και Μακεδονίτικες (της Βόρειας Μακεδονίας) αναφορές.

Από τη στιγμή που η Ελλάδα αναγνωρίζει "Μακεδονικό Γένος - Έθνος" με "Μακεδόνες" κατοίκους που μιλούν τη "Μακεδονική Γλώσσα", στην "Βόρεια Μακεδονία", που δεν έχει σχέση με την Ελλάδα, την ελληνική γλώσσα, και την ελληνική ιστορία, θα πρέπει να εξετάσουμε πιθανές επιπτώσεις αυτών των αποφάσεων στο περιεχόμενο της ελληνικής εκπαίδευσης, ειδικότερα σε ότι αναφέρεται σε όρους όπως "Μακεδόνας" ή "Μακεδονικός".  

Κατ' αρχήν, μετά και την επίσημη αναγνώριση του κράτους της Βόρειας Μακεδονίας, θα πρέπει να αφαιρεθούν πάσης φύσης εισαγωγικά από τους όρους "Μακεδόνας" - "Μακεδονικός" όταν γίνεται αναφορά σε πολίτες, γλώσσα και ιστορία αυτού του κράτους.

Στα βόρεια σύνορα λοιπόν της Ελλάδος, σε σχολικούς χάρτες, βιβλία και εικόνες,  θα εμφανίζεται πλέον μία χώρα, την οποία ήδη αποκαλούμε Βόρεια Μακεδονία.  Αυτή η χώρα θα αναγράφεται ότι κατοικείται από Μακεδόνες, οι οποίοι είναι Μακεδόνες στο γένος (Ιθαγένεια), μιλούν την Μακεδονική Γλώσσα, αλλά δεν είναι Έλληνες και δεν έχουν σχέση με την ελληνική ιστορία και πολιτισμό. Δηλαδή θα βρεθεί το ελληνικό κράτος να εκπαιδεύει μαθητές ελληνικών σχολείων στο να διαχωρίζουν τους "σύγχρονους" Μακεδόνες από τους Έλληνες!

Πέρα από το προφανές "ευτράπελο", δημιουργείται ένα πλήθος άλλων ερωτημάτων σχετικά με τις αλλαγές που μπορούν ή θα χρειαστεί να εισαχθούν στο περιεχόμενο των σπουδών της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

  • Σε σχολικές αναφορές για την αρχαία Μακεδονία θα αναγράφεται ότι κατοικούσαν αρχαίοι έλληνες, αρχαίοι έλληνες Μακεδόνες, ή Μακεδόνες που δεν έχουν σχέση με τους σημερινούς Μακεδόνες; Εάν οι κάτοικοι θα αναφέρονται πλέον ως Αρχαίοι Έλληνες, μήπως διαγράφουμε τη Μακεδονική καταγωγή τους. Εάν αναφέρονται ως Αρχαίοι Έλληνες Μακεδόνες ή Αρχαίοι Μακεδόνες, μήπως επισημαίνεται μία ασυνέχεια μεταξύ αρχαίων και νέων Ελλήνων Μακεδόνων. Εάν αναφέρονται απλώς ως Μακεδόνες, μήπως υπάρξει σύγχυση με τους Μακεδόνες που δεν έχουν σχέση με την Αρχαία Ελληνική Ιστορία; Και τί ακριβώς θα μπορέσουν να κατανοήσουν μαθητές ελληνικών περιοχών εκτός της ελληνικής Μακεδονίας που δεν θα έχουν προσωπικά βιώματα και εμπειρίες, για τους Μακεδονες; Ότι είναι Έλληνες που κατοικούν στη Μακεδονία, ότι είναι μή Έλληνες που κατοικούν στη Βόρεια Μακεδονία, ή μήπως ότι είναι μή Έλληνες που κατοικούν στη ελληνική Μακεδονία;
  • Συνηθισμένες εκφράσεις όπως " Ἔστι μὲν οὖν Ἑλλὰς καὶ ἡ Μακεδονία" θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται ή μήπως θα πρέπει να αφαιρεθούν από κάθε χρήση; Μήπως η παραπάνω διαπίστωση του Στράβωνα ότι και η Μακεδονία είναι Ελλάδα, άρα και οι Μακεδόνες είναι Έλληνες, υποκρύπτει αλυτρωτικές βλέψεις των Ελλήνων προς το γειτονικό κράτος της Βόρειας Μακεδονίας; Ή μήπως θα διευκρινίζεται ότι η φράση αναφέρεται στους Μακεδόνες της Αρχαίας Ελλάδας που ήταν Έλληνες, αλλά οι σύγχρονοι Μακεδόνες της Βόρειας Μακεδονίας δεν είναι Έλληνες; Και οι Μακεδόνες της σύγχρονης Ελληνικής Μακεδονίας, θα θεωρούνται Έλληνες απόγονοι Αρχαίων Μακεδόνων, Έλληνες που κατοικούν στη Μακεδονία, ή Μακεδόνες, όπως και οι Μακεδόνες του "Βορρά" που όμως δεν έχουν σχέση με έλληνες και ελληνική ιστορία;
  • Με ποιό τρόπο θα παρουσιάζεται στα σχολικά βιβλία η αρχαία Μακεδονική ιστορία, που δεν έχει σχέση με τη νέα Μακεδονική Ιστορία (της Βόρειας Μακεδονίας). Πώς θα αντιλαμβάνονται οι μαθητές αναφορές, όπως ότι ο Μακεδόνας Μέγας Αλέξανδρος αρχικά εξεστράτευσε και κατέκτησε την Αθήνα και τους Έλληνες, όταν η λέξη Μακεδόνας πλέον προσδιορίζει μή Έλληνες; Θα αναφέρεται ο Μέγας Αλέξανδρος ως Έλληνας Στρατηλάτης, απαλείφοντας την Μακεδονική του καταγωγή, ή θα αφήνουμε να αιωρείται ότι Μακεδόνες κατέκτησαν τους Έλληνες; Δηλαδή θα αιωρείται ότι Μακεδόνες που έχουν Μακεδονική Καταγωγή και Μακεδονική Γλώσσα, αλλά δεν έχουν σχέση με Έλληνες και Ελληνική Ιστορία, κατέκτησαν την Ελλάδα και τον τότε γνωστό κόσμο;

Είναι πιθανό, ερωτήματα όπως τα προηγούμενα,  να θεωρηθούν ανεδαφικά και εκτός του περιεχομένου της συμφωνίας, καθώς στη συμφωνία υπάρχει σαφής αναφορά σε διαχωρισμό μεταξύ της αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας και της Ιστορίας των σύγχρονων Μακεδόνων της Βόρειας Μακεδονίας. Το ζητούμενο όμως δεν είναι η αναφορά σε κάποιο κείμενο, αλλά εάν στην πράξη θα μπορούν μαθητές και σε ποιά ηλικία να διαχωρίζουν, να κατανοούν και να διαχειρίζονται ορθώς στοιχεία για Αρχαίους και Σύγχρονους, από τη στιγμή που θα αναφέρονται όλοι ως Μακεδόνες;

 Ακόμη όμως και εάν θεωρήσουμε ότι με το διαχωρισμό της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας από τους Μακεδόνες της Βόρειας Μακεδονίας έχουμε διασφαλίσει την Αρχαία Ελληνική Ιστορία από σφετερισμούς, τα ζητήματα περιπλέκονται ιδιαίτερα, εάν επικεντρωθούμε στη σύγχρονη ιστορία της περιοχής όπου θα εμφανίζεται να συνυπάρχουν Μακεδόνες Έλληνες με Μακεδόνες μή Έλληνες!

  • Θα υπάρχουν ακόμη αναφορές στο Μακεδονικό Αγώνα και στους Μακεδόνες αγωνιστές; Ο μακεδονικός αγώνας ήταν αγώνας των ελλήνων εναντίων Τούρκων και Βουλγάρων για την απελευθέρωση της Μακεδονίας και ένωσης με την Ελλάδα; Ήταν αγώνας των Μακεδόνων για απελευθέρωση και ένωση με την Ελλάδα; Μήπως ο Μακεδονικός Αγώνας θα λαμβάνεται ως αγώνας απελευθέρωσης των Μακεδόνων, οι οποίοι σήμερα περιορίστηκαν στη Βόρεια Μακεδονία; Μήπως τελικά ή έναρξη του μακεδονικού αγώνα θα ταυτίζεται με την εξέγερση του Ίλιντεν, που οριοθετούσε την προσπάθεια απελευθέρωσης και δημιουργίας του κράτους των Μακεδόνων;
  • Θα εορτάζεται στη Βόρειο Ελλάδα η απελευθέρωση της Μακεδονίας από τους Τούρκους; Μία περιοχή με όνομα Μακεδονία, που μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους δεν κατοικείται πλέον από Μακεδόνες, αλλά από Έλληνες μπορεί να θεωρηθεί ότι απελευθερώθηκε ή ότι κατακτήθηκε από τους Έλληνες; Μήπως δηλαδή θεωρηθεί ότι οι Έλληνες στις Μακεδονικές περιοχές εορτάζουν την κατάκτηση ξένων Μακεδονικών εδαφών και προσάρτηση αυτών στο Ελληνικό κράτος; Δικαιώνονται άραγε με τέτοιες θεωρήσεις οι πεποιθήσεις των Μακεδόνων ότι διωκόμενοι από το Ελληνικό Κράτος, κατέφυγαν και κατοικούν σε ένα περιορισμένο γεωγραφικό τμήμα, τη Βόρεια Μακεδονία;
  • Πώς ακριβώς θα αντιλαμβανόμαστε το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα; Ότι περιέχει στοιχεία από τον αγώνα για την απελευθέρωση της Μακεδονίας; Ότι αναφέρεται στον Αγώνα των Μακεδόνων για απελευθέρωση μίας περιοχής που τελικά ενσωματώθηκε στην Ελλάδα; Θα θεωρηθεί ως φορέας "Ελληνικής Προπαγάνδας" σε μία προσπάθεια να εδραιωθεί η πεποίθηση ότι οι Μακεδόνες είναι Έλληνες; Ή μήπως θα θεωρηθεί ως Μουσείο αφιερωμένο στους Αγώνες των Μακεδόνων, δηλαδή στους αγώνες των κατοίκων της Βόρειας Μακεδονίας που δεν είναι Έληνες και δεν έχουν σχέση με Ελλάδα και  Ελληνική Ιστορία;
  • Θα αφαιρεθεί το "Μακεδονικό Ζήτημα" από τη διδακτέα - εξεταστέα ύλη της Ιστορίας Λυκείου; Εάν δεν αφαιρεθεί, θα συνεχίσει να παρουσιάζεται ως σύγκρουση μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων για την Μακεδονία, όταν οι αναφερόμενοι ως Βούλγαροι ήρωες, είναι πλέον Μακεδόνες ήρωες της Βόρειας Μακεδονίας; Θα μετατραπεί σε σύγκρουση μεταξύ Ελλήνων και Μακεδόνων για τη Μακεδονία; Δηλαδή σε σύγκρουση όπου οι Μακεδόνες έχασαν το Μεγαλύτερο μέρος της Μακεδονίας, το οποίο ενσωματώθηκε στην Ελλάδα. Οι έλληνες θα λαμβάνονται ως ελευθερωτές της Μακεδονίας από τους Μακεδόνες, ή ως κατακτητές και άρπαγες της Μακεδονίας από τους Μακεδόνες;
  • Θα τροποποιηθούν και άλλες αναφορές σε σχολικά εγχειρίδια που περιλαμβάνουν τους όρους Μακεδονία - Μακεδονικός; Θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν αναφορές όπως ότι οι πρόσφυγες από Θράκη και Πόντο εγκαταστάθηκαν σε περιοχές της Μακεδονίας ή μήπως θα μετατραπούν σε περιοχές της Βορείου Ελλάδος; Εάν παραμείνουν αναφορές για εγκατάσταση σε περιοχές της Μακεδονίας, δεν θα υπονοείται πράξη αλλοίωσης του πληθυσμού από το Ελληνικό Κράτος που τελικά εκδίωξε και περιόρισε τους Μακεδόνες μόνο στην περιοχή της Βόρειας Μακεδονίας; Εάν αναφέρεται εγκατάσταση ελλήνων προσφύγων σε περιοχές της Ελληνικής Μακεδονίας, δεν θα προκύψει ότι έγινε μετά και την απομάκρυνση των Μακεδόνων από τις περιοχές τους; Δηλαδή ότι πάλι το επεκτατικό Ελληνικό κράτος κατέλαβε την ξένη προς την Ελλάδα περιοχή της Μακεδονίας, και αφού εκδίωξε τους γηγενείς κατοίκους Μακεδόνες, εγκατέστησε Έλληνες πρόσφυγες!

Παρόμοια ζητήματα μπορούν να προκύψουν και σε σχέση με τη γλώσσα. Στα βιβλία θα αναγράφεται πως οι Μακεδόνες (της Βόρειας Μακεδονίας) ομιλούν τη Μακεδονική Γλώσσα. Σε περιοχές όμως της Φλώρινας, υπάρχουν μικρές ελληνικές κοινότητες των οποίων οι κάτοικοι ομιλούν ένα σλάβικο ιδίωμα. Μετά τη συμφωνία όμως, αυτό το ιδίωμα θα μετατραπεί σε μία αναγνωρισμένη γλώσσα, τη Μακεδονική Γλώσσα!

  • Εάν τη Μακεδονική Γλώσσα τη μιλάνε κάτοικοι και στην Ελλάδα, δεν θα υπονοείται η ύπαρξη Βορείων Μακεδόνων στην Ελλάδα; Αυτοί θα αναγνωρίζονται ως Βόρειοι Μακεδόνες της Ελλάδας, ως Βόρειοι Μακεδόνες της Μακεδονίας ή μήπως απλά ως Μακεδόνες; Εάν όμως υπάρχουν Μακεδόνες στην Ελλάδα, οι Μακεδόνες της Ελλάδας τελικά είναι Έλληνες ή Μακεδόνες;
  • Οι κάτοικοι των περιοχών στην Ελλάδα όπου ομιλείται η επίσημα αναγνωρισμένη Μακεδονική Γλώσσα, δεν θα έχουν δικαίωμα για τα παιδιά τους να διδάσκονται τα μαθήματα του σχολείου στη Μακεδονική Γλώσσα; Το Υπουργείο Παιδείας δεν θα πρέπει να στελεχώσει αυτά τα σχολεία με εκπαιδευτικούς γνώστες της Μακεδονικής Γλώσσας; Δεν θα πρέπει να υπάρξουν φορείς εκμάθησης και πιστοποίησης γνώσης της Μακεδονικής Γλώσσας στην Ελλάδα; Θεωρείται απίθανη η δημιουργία φορέων ή ακόμη και πανεπιστημιακών τμημάτων στην Ελλάδα με πρόγραμμα σπουδών τη Μακεδονική Γλώσσα;
  • Λογικά θα πρέπει να αναμένεται αύξηση της χρήσης του όρου "Μακεδονική Γλώσσα" και ίσως παράλληλα και της ανάγκης για πιστοποιημένη γνώση της Μακεδονικής Γλώσσας, είτε για εύρεση εργασίας στη Μακεδονία, είτε για διορισμό εκπαιδευτικών σε σχολεία της Μακεδονίας. Τι ακριβώς όμως θα κατανοεί κάποιος όταν θα δέχεται ακούσματα πως στη Μακεδονία οι Μακεδόνες μιλούν τη Μακεδονική Γλώσσα; Θα θεωρεί ότι στη Βόρεια Μακεδονία οι Μακεδόνες μιλούν τη Μακεδονική Γλώσσα; Θα θεωρεί ότι στη Μακεδονία (την ελληνική) υπάρχουν Μακεδόνες που μιλούν τη Μακεδονική Γλώσσα, υπονοώντας την ύπαρξη μειονότητας; Μήπως θα θεωρηθεί ότι οι Μακεδόνες (της ελληνικής) μιλούν μία άλλη γλώσσα και όχι Ελληνικά; Μήπως τελικά οι Μακεδόνες δεν είναι Έλληνες;

Αναπόφευκτα προκύπτει ένα βασικότερο ζήτημα για τη διάθεση και την ικανότητα των εκπαιδευτικών στα σχολεία να διαχειριστούν τέτοια ευαίσθητα ζητήματα ώστε να μην δημιουργούνται συγχύσεις και παρανοήσεις από τους μαθητές. Με ποιο τρόπο μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι δεν θα εξαχθούν εσφαλμένα συμπεράσματα από μαθητές (ή ακόμη και από ενήλικες) που καλούνται να διαχειριστούν φράσεις όπως:

  • Οι Μακεδόνες μιλούν τη Μακεδονική Γλώσσα
  • Οι Μακεδόνες δεν έχουν σχέση με Ελλάδα και Ελληνική Ιστορία
  • Ο Μακεδονικός Αγώνας έγινε για την απελευθέρωση της Μακεδονίας
  • Το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα αναφέρεται στους αγώνες των Μακεδόνων
  • Οι Μακεδόνες έχουν δική τους γλώσσα, ιστορία και πολιτισμό
  • Μακεδόνες υπάρχουν και στην Ελλάδα
  • Οι Μακεδόνες δεν είναι Έλληνες

Αναφορές σε Μακεδονία θα πρέπει άμεσα να αποσαφηνίζεται εάν αναφέρονται στην Μακεδονία (Αρχαία Ελλάδα), στη Μακεδονία (τη χώρα των Μακεδόνων - Βόρεια Μακεδονία) ή στη Μακεδονία (περιοχή της Βορείου Ελλάδος). Αντίστοιχα εάν προκύπτει η λέξη Μακεδόνας θα πρέπει άμεσα να διασαφηνίζεται εάν αναφέρεται σε Μακεδόνα (της Αρχαίας Μακεδονίας - Αρχαίας Ελλάδας), σε Μακεδόνα (κάτοικο της Βόρειας Μακεδονίας μή Έλλην) ή σε Μακεδόνα (Έλληνα κάτοικο της Βόρειας Ελλάδος).

Θα πρέπει δηλαδή οι εκπαιδευτικοί να είναι συνεχώς σε εγρήγορση, ώστε κάθε φορά που αναφέρεται η λέξη Μακεδονία, να διαχωρίζεται από την Βόρεια Μακεδονία, αλλά και οι Μακεδόνες να διαχωρίζονται από τους Έλληνες Μακεδόνες! Θα πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν τις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται ώστε να ελέγχουν την προέλευση και την ερμηνεία του όρου, παρέχοντας ακριβείς και ορθές διευκρινίσεις. Για παράδειγμα Μαθητές ή Γονείς Μαθητών που δηλώνουν Μακεδόνες, θα θεωρούνται De Facto Μακεδόνες, ή θα πρέπει να γίνεται πρώτα διερεύνηση ώστε να μην ειπωθεί κάτι που θα προσβάλει τη δική τους εθνότητα-ιθαγένεια και ταυτότητα, είτε είναι ελληνική είτε μή ελληνική;

Θα πρέπει μάλλον να θεωρηθεί ως άμεσα αναγκαία μία ολοκληρωμένη και συστηματική παρέμβαση για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με αντίστοιχες κατευθυντήριες οδηγίες, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν με ορθό τρόπο παρόμοια ευαίσθητα ζητήματα. Εκτός και εάν επιλέξουμε, για ακόμη μία φορά, να μεταφέρουμε το βάρος της ορθής διαχείρισης ευαίσθητων ζητημάτων στη προσωπική κρίση και ικανότητες του κάθε εκπαιδευτικού.

Μήπως όμως με αυτό τον τρόπο βρεθούμε να υιοθετούμε την εύκολη λύση της απαλοιφής των όρων Μακεδονία - Μακεδονικός για οτιδήποτε έχει σχέση με το Ελληνικό Κράτος και την Ελληνική Ιστορία; Είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα ακολουθηθεί μία εύκολα διαχείρισιμη επιλογή, όπου θα αναφέρεται ως Ελληνικό και μόνο, κάθε τί που αναφέρεται στην σύγχρονη ελληνική Μακεδονία, αφήνοντας το χαρακτηρισμό Μακεδονικό για κάθε τί που αναφέρεται στη Βόρεια Μακεδονία; Θα είναι απίθανο μία τέτοια πρακτική να δημιουργήσει την αίσθηση πως κάθε τί Μακεδονικό της σύγχρονης εποχής είναι ξένο προς την Ελλάδα; Και τότε ποια θα είναι η εικόνα που θα διαμορφωθεί για τους Μακεδόνες της Μακεδονίας στην Ελλάδα; Θα θεωρούνται Μακεδόνες και ξένοι προς την Ελλάδα ή Έλληνες Μακεδόνες; Και τί ακριβώς θα είναι ο Έλληνες Μακεδόνας. Έλληνας κάτοικος της Μακεδονίας ή Ελληνικής καταγωγής κάτοικος της Βόρειας Μακεδονίας; Θα έχουν δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό τους ως Μακεδόνες οι Έλληνες της Μακεδονίας ή θα μετατραπούν "αναγκαστικά" σε Έλληνες της Βορείου Ελλάδας - Βορειοελλαδίτες;

Εάν ο ανωτέρω προβληματισμός θεωρηθεί ότι αποτελείται από παιδαριώδη και ιδιαίτερα απλοϊκά ερωτήματα, των οποίων η επίλυση είναι εύκολα διαχειρίσιμη, ίσως να πρέπει να ανατρέξουμε σε παρόμοια περιστατικά της πρόσφατης Ελληνικής ιστορίας, όταν κάποιοι επέλεξαν για ευκολία να αποκαλούν "Τούρκους" τους Έλληνες Μουσουλμάνους της Θράκης, ή "Βούλγαρους" τους Έλληνες της Μακεδονίας. Τουλάχιστον ας μην ξαφνιαστούμε εάν στο μέλλον, εκτός από "συνωστισμό" των Ελλήνων στην καταστροφή της Σμύρνης, οδηγηθούμε σε αντίστοιχα συμπεράσματα περί μή ελληνικότητας των Μακεδόνων. Ούτε βέβαια και εάν μετατραπεί ο όρος "Μακεδονία" σε γεωγραφικό προσδιορισμό και μόνο, για περιοχή της Ελλάδος.

Ηλίας Ιωάννου
Εκπαιδευτικός

 

 Υ.Γ. Παρατίθεται σχετικά ως απόσπασμα η παράγραφος 5 του άρθρου 8 του κειμένου της συμφωνίας:

  1. 5. Εντός ενός μηνός από τη θέση σε ισχύ της παρούσης Συμφωνίας, τα Μέρη θα συγκροτήσουν με ανταλλαγή διπλωματικών διακοινώσεων, στη βάση της ισότητας, μία Κοινή Διεπιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων σε ιστορικά, αρχαιολογικά και εκπαιδευτικά θέματα, για να εξετάσει την αντικειμενική, επιστημονική ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων βασισμένη σε αυθεντικές, στοιχειοθετημένες και επιστημονικά στέρεες ιστορικές πηγές και αρχαιολογικά ευρήματα. Οι εργασίες της Επιτροπής θα τελούν υπό την επίβλεψη των Υπουργείων Εξωτερικών των Μερών σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες εθνικές αρχές. Η Επιτροπή θα εξετάσει και, εφόσον θεωρήσει κατάλληλο, θα αναθεωρήσει οιαδήποτε σχολικά εγχειρίδια και βοηθητικό σχολικό υλικό όπως χάρτες, ιστορικούς άτλαντες, οδηγούς διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται σε έκαστο από τα Μέρη, σύμφωνα με τις αρχές και τους σκοπούς της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Συμβουλίου της Ευρώπης. Για τον σκοπό αυτό, η Επιτροπή θα θέσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ώστε να διασφαλισθεί ότι σε έκαστο από τα Μέρη κανένα σχολικό εγχειρίδιο ή βοηθητικό σχολικό υλικό σε χρήση τη χρονιά μετά την υπογραφή της παρούσης Συμφωνίας δεν περιέχει αλυτρωτικές /αναθεωρητικές αναφορές. Η Επιτροπή επίσης θα εξετάσει οιασδήποτε νέες εκδόσεις σχολικών εγχειριδίων και βοηθητικού σχολικού υλικού όπως προβλέπεται σε αυτό το Αρθρο. Η Επιτροπή θα συνεδριάζει τακτικά, τουλάχιστον δύο φορές ετησίως,και θα υποβάλλει μία Ετήσια; Εκθεση για τις δραστηριότητες και τις συστάσεις της προκειμένου να εγκριθούν από το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, όπως αυτό θα συσταθεί κατ΄ εφαρμογήν του Αρθρου 12.
Pin It

Εκτύπωση