edu.klimaka.gr

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΛΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Α' ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ - ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ

Αρ.Πρωτ. Φ3/166723/Δ4/07-10-2016/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α΄
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πληροφορίες: Ι. Καπουτσής
Θ. Προπατορίδης
Τηλέφωνο: 210 344 22 29, 33 06
Fax: 210 344 23 65

ΘΕΜΑ: Διδακτέα Ύλη και Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης Ημερήσιου και της Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξης Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. σχ. έτους 2016-2017

Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 38/22-09-2016 Δ.Σ. Ι.Ε.Π.), σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία των ακόλουθων μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης Ημερήσιου και της Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξης Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. για το σχ. έτος 2016-2017:

(...)

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ: ΦΥΣΙΚΗ
Α΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του μαθήματος Γενικής Παιδείας «Φυσική» για την Α΄ Τάξη Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. καθορίζεται με το άρθρο 66 του Ν.4386/2016 (Α΄ 83) και την υπ΄ αριθμ. Φ2/88938/01-06-2016 (ΦΕΚ 1567/τ.Β΄/02.06.2016) Υπουργική Απόφαση. Θα διδαχθεί βάσει του Πλαισίου Προγ/τος Σπουδών του μαθήματος, όπως αυτό περιγράφεται στην υπ΄ αριθμ. 10583/Γ2/03.02.2003 (ΦΕΚ 150/τ.Β΄/13.02.2003) Υπουργική Απόφαση.

Διδακτέα ύλη:

Από το βιβλίο: «ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΤΑΞΗ 1ΟΥ ΚΥΚΛΟΥ TEE», ΓΑΡΟΦΑΛΑΚΗΣ Γ., ΠΑΓΩΝΗΣ Κ., ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ Δ.

Η διδακτέα ύλη για το Σχολικό Έτος 2016-2017 είναι η ακόλουθη και προτείνονται οι παρακάτω οδηγίες διδασκαλίας:

Διδακτική ενότητα

Συνιστώμενες Διδακτικές Πρακτικές / Παρατηρήσεις

Ώρες

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΕΙΣΑΓΩΓΗ

2

1.1 Με τι ασχολείται η Φυσική

Να διδαχθεί περιληπτικά με έμφαση μόνο στα βασικά σημεία.

1.2 Φυσική και Τεχνολογία

Να διδαχθεί περιληπτικά με έμφαση μόνο στα βασικά σημεία.

1.3 Φυσικά μεγέθη

Για την ύλη της Α΄ Λυκείου αρκούν τα θεμελιώδη φυσικά μεγέθη: μήκος, χρόνος, μάζα και τα παράγωγα φυσικά μεγέθη: εμβαδόν, όγκος.

1.4 Μονόμετρα και διανυσματικά μεγέθη

Η εικόνα 1.13 να αντικατασταθεί με την πρόσθεση δύο κάθετων διανυσμάτων.

Η εικόνα 1.14 να μην διδαχθεί.

Ο τύπος 𝛾2=𝛼2+𝛽2+2𝛼𝛽𝜎𝜐𝜈𝜑 να αντικατασταθεί με τον τύπο: 𝛾2=𝛼2+𝛽2

Το κίτρινο ένθετο «Ας θυμηθούμε» με τίτλο: «Βασικά στοιχεία Τριγωνομετρίας» να διδαχθεί.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Για εμπέδωση προτείνεται το υλικό να επιλεχτεί από τη συλλογή: 1.4, 1.6, 1.7, 1.8.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ

 

2.1 Η έννοια της δύναμης

Να διδαχθεί.

1

2.2. Τα χαρακτηριστικά της δύναμης

Να διδαχθεί.

2.3 Δυνάμεις επαφής και Δυνάμεις από απόσταση

Να διδαχθεί. Να διδαχτούν και οι άλλες μονάδες δύναμης, να τονιστεί η προσέγγιση 9,8110.

Το Βάρος θεωρείται δύναμη γνωστής κατεύθυνσης από το Γυμνάσιο. Προτείνεται να αναφερθεί ότι θα μελετηθεί με λεπτομέρεια στη συνέχεια της ύλης.

Οι ηλεκτρικές και μαγνητικές δυνάμεις, θεωρούνται ποιοτικά γνωστές από το Γυμνάσιο και την εμπειρία.

2.4 Η Δύναμη και οι καταστάσεις της ύλης

Να μην διδαχθεί.

2.5 Η Δύναμη ως αιτία παραμόρφωσης - Νόμος του Hooke

Να διδαχθεί.

Να γίνει εργαστηριακή άσκηση με τη συνδρομή και τη συνεργασία του Σχολικού Συμβούλου και του οικείου ΕΚΦΕ

2

2.6 Μέτρηση δυνάμεων με το δυναμόμετρο

Να διδαχθεί.

Να γίνουν μετωπικές μετρήσεις στο εργαστήριο ή την τάξη με δυναμόμετρα.

2.7 Σφάλματα μετρήσεων

Να διδαχθεί. Η ύλη ολοκληρώνεται μέχρι τον τύπο 2.Ι (χωρίς τον τύπο).

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Για εμπέδωση προτείνεται το υλικό να επιλεχτεί από τη συλλογή: 2.1 έως 2.12.

2.8 Σύνθεση δυνάμεων

Να διδαχθεί.

Το περιεχόμενο: «Από πολλές περιπτώσεις ... θα τις θεωρούμε ίσες» να μην διδαχθεί.

Το παράδειγμα με το πλοίο (εικόνα 2.23) και η εικόνα 2.25 να διδαχθούν με ορθές γωνίες.

Ο τύπος 2.6 να διδαχθεί ως : 𝐹𝜊𝜆2=𝐹12+𝐹22

Ο τύπος 2.7 να μην διδαχθεί και να συζητηθεί απλά ότι η γωνία θ μπορεί να υπολογιστεί.

Η ύλη ολοκληρώνεται στη πρόταση: «…όπως φαίνεται στην εικόνα 2.25».

Το λυμένο παράδειγμα είναι εκτός ύλης.

Να γίνει εργαστηριακή άσκηση σύνθεσης δυνάμεων, με τη συνδρομή και τη συνεργασία του Σχολικού Συμβούλου και του οικείου ΕΚΦΕ

4

2.9 Ανάλυση μιας δύναμης σε συνιστώσες

Να διδαχθεί. Η ύλη ολοκληρώνεται στη πρόταση: «...είναι η γωνία Θ=85ο».

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Για εμπέδωση προτείνεται το υλικό να επιλεχτεί από τη συλλογή: 2.13 έως 2.24 εκτός των 2.18β και 2.20δ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο ΔΥΝΑΜΗ και ΚΙΝΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ

 

4.1 Το αίνιγμα της κίνησης

Να διδαχθεί.

Η παράγραφος 4.1.4 να διδαχθεί από την πρόταση: «Το συνολικό μήκος της τροχιάς του παγοδρόμου ονομάζεται διάστημα s και γενικά δεν ταυτίζεται με το μέτρο της μετατόπισης». Η εικόνα 4.13 είναι εκτός ύλης.

Στη παράγραφο 4.1.4 στην ενότητα «Ας εφαρμόσουμε. Καθορισμός θέσης» το παράδειγμα με αριθμό 2 είναι εκτός ύλης.

Η παράγραφος 4.1.5 να μην διδαχθεί.

H παράγραφος 4.1.6 να διδαχθεί.

Η παράγραφος 4.1.7 να διδαχθεί μέχρι την πρόταση: « Η στιγμιαία ταχύτητα είναι ...κατεύθυνση της κίνησης.»

 

4.2 Αδράνεια – 1ος νόμος του Νεύτωνα για την κίνηση

Να διδαχθεί.

 

2.10 Δράση-Αντίδραση –
3ος Νόμος του Νεύτωνα

Να διδαχθεί.

Η πρόταση: «Ο 3ος νόμος ...δύο άλλους νόμους» να μην διδαχθεί

 

2.11 Ισορροπία σώματος με την επίδραση ομοεπιπέδων δυνάμεων

Να διδαχθεί.

Η γωνία στην εικόνα 2.39 να θεωρηθεί ορθή.

Η παράγραφος «Ας προσέξουμε», να μην διδαχθεί.

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Για εμπέδωση προτείνεται (έκτος του υλικού που αναφέρθηκε παραπάνω), το επιπλέον υλικό να επιλεχτεί από τη συλλογή:2.27, 2.29, 2.30, 2.32.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο ΡΟΠΗ ΔΥΝΑΜΗΣ

 

3.1 Η έννοια της ροπής και τα αποτελέσματά της

Το Κεφάλαιο 3ο να διδαχτεί ως ερευνητική εργασία (project). Οι παράγραφοί του μπορεί να αποτελέσουν τα υποθέματα εργασίας των ομάδων.

Η υλοποίηση του project προτείνεται να έχει κυρίως εργαστηριακό χαρακτήρα και να αξιοποιεί τις βιωματικές γνώσεις των μαθητών.

Η υλοποίηση του project μπορεί να διευκολυνθεί με τη συνεργασία συναδέλφων αντίστοιχων ειδικοτήτων.

Οι ομάδες των μαθητών μπορούν να αξιοποιήσουν το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου (έντυπου ή ηλεκτρονικού) στις προφορικές ή ψηφιακές ή τις εργαστηριακές τους παρουσιάσεις.

Στη συνέχεια δίνονται προτάσεις για τον τρόπο διαχείρισης του περιεχομένου:

Οι παράγραφοι 3.1, 3.2,3.3 να διδαχτούν πειραματικά αξιοποιώντας υλικό του εργαστηρίου.

Να συζητηθεί αναλυτικά η γραφική μέθοδος εντοπισμού του σημείου εφαρμογής της συνισταμένης παράλληλων δυνάμεων.

Να γίνει εργαστηριακή άσκηση η εύρεση του κέντρου βάρους σώματος με τη μέθοδο της διπλής ανάρτησης.

Η ύλη ολοκληρώνεται στις προτάσεις: «Ο βαθμός ευστάθειας ... είναι η βάση στήριξης»

7

3.2 Το θεώρημα των ροπών για ομοεπίπεδες δυνάμεις

3.3 Ζεύγος δυνάμεων

3.4 Ισορροπία στερεού σώματος που μπορεί να στρέφεται γύρω από άξονα

3.5 Κέντρο βάρους - Είδη ισορροπίας

3.6 Κέντρο βάρους και ισορροπία ενός σώματος.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Για εμπέδωση προτείνεται το υλικό να επιλεχτεί από τη συλλογή: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.6, 3.7, 3.8, 3.9, 3.10, 3.11, 3.12 (με την διόρθωση: σελ. 66 αντί σελ. 62), 3.14, 3.15, 3.16.

Κατά την κρίση του διδάσκοντα, το υλικό που θα επιλέξει για την εμπέδωση, μπορεί να αποτελέσει ένα επιπλέον υπόθεμα (άρα μία επιπλέον ομάδα στο project) ή μπορεί να διανεμηθεί στις ήδη σχηματισμένες ομάδες. Σε κάθε περίπτωση το υλικό της εμπέδωσης θα παρουσιάζεται (7-10 min) στη αρχή κάθε διδακτικής ώρας μετά από την παρουσίαση της πρώτης ενότητας 3.1.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο ΔΥΝΑΜΗ και ΚΙΝΗΣΗ

 

4.3 Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση

Να διδαχθεί

7

4.4 Ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση- Επιτάχυνση

Να διδαχθεί.

Στη παράγραφο 4.4.2 στον αριθμό «3. Διάστημα», ο πίνακας «μόνο για ανάγνωση», να μην διδαχθεί.

Οι αποδείξεις των τύπων να μην διδαχτούν.

Το παράδειγμα 2 της παραγράφου 4.4.2 είναι εκτός ύλης.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Το υλικό εμπέδωσης αποσκοπεί κυρίως, οι μαθητές να είναι ικανοί να βγάζουν συμπεράσματα από τα διαγράμματα.

Έτσι στο υλικό: 4.14, 4.16, 4.20 είναι εκτός ύλης, όποτε προτείνεται να επιλεχτεί υλικό από την υπόλοιπη συλλογή.

Τα διαγράμματα όλων των κινήσεων μπορεί να προσεγγιστούν με το λογισμικό:
«ΠΟΛΛΑΠΛΑΝ-Πολλαπλές Αναπαραστάσεις του Φυσικού Κόσμου», στην θεματική του «Διαδοχικές Κινήσεις».

Το λογισμικό υπάρχει στον σύνδεσμο:
http://www.e-yliko.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=159:pollaples-anaparastaseis&Itemid=135

4.5 ΔΥΝΑΜΗ. Το μυστικό της επιτάχυνσης - 2ος Νόμος του Νεύτωνα

Το παράδειγμα με τίτλο «Ας εφαρμόσουμε: Σώμα μάζας 10kg … την επιτάχυνση του σώματος» να μην διδαχθεί.

Η παράγραφος 4.5.1 να μην διδαχθεί. Τα παραδείγματα 1 και 2 όμως να διδαχθούν.

Να συζητηθούν τα παραδείγματα 1,3,4,5 της παραγράφου 4.5.2 ενώ το παράδειγμα 2 να μην διδαχθεί.

Να γίνουν εργαστηριακές ασκήσεις στους νόμους του Νεύτωνα και στο βάρος των σωμάτων, με τη συνδρομή και τη συνεργασία του Σχολικού Συμβούλου και του οικείου ΕΚΦΕ.

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Το υλικό 4.33 και 4.38 – 4.40 να μην αξιοποιηθεί στην εμπέδωση της ύλης.

4.9 Τριβή

Να διδαχθεί.

Η παράγραφος, «μόνο για ανάγνωση», να μην διδαχθεί.

4

4.10 Στατική τριβή

Να γίνει εργαστηριακή άσκηση ο προσδιορισμός του συντελεστή οριακής τριβής

4.11 Τριβή ολίσθησης

Να διδαχθεί.

Στο λυμένο παράδειγμα: « Ο οδηγός …» να παρουσιαστεί μόνο το (1) ερώτημα.

Το λυμένο παράδειγμα: «Δυο σώματα Σ1 και Σ2 … η τάση του σκοινιού» να μην λυθεί με τον προτεινόμενο τρόπο. Να εφαρμοστεί ο 2ος νόμος του Νεύτωνα για κάθε σώμα και να τονιστεί η κοινή επιτάχυνση των σωμάτων.

4.12 Τριβή κύλισης

Να μην διδαχθεί.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Το υλικό 4.68, 4.69, 4.70, 4.71, 4.73, 4.74, 4.75, 4.77- 4.80 να μην αξιοποιηθεί για εμπέδωση.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο ΕΡΓΟ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ

 

5.3.1

Η εισαγωγή στο έργο θα γίνει από την πρόταση: «Το βάρος πρωταγωνιστεί … χάνουμε στη διαδρομή»

8

5.3.2 Πρώτη γνωριμία με μηχανές

Να διδαχθεί.

Η ύλη ολοκληρώνεται με την διδασκαλία του πίνακα: «Δοκιμάζουμε»

5.1 Από τη βιολογική εργασία στο φυσικό έργο

Να διδαχθεί.

5.2 Έργο σταθερής δύναμης

Η ύλη της παραγράφου ολοκληρώνεται με την αναφορά στο ιστορικό ένθετο για τον Joule, το οποίο δεν αποτελεί διδακτέα ύλη.

Το παράδειγμα της παραγράφου να διδαχτεί αναλυτικά

5. 3 Έργο γνωστών δυνάμεων

Στη παράγραφο 5.3.1 η ύλη ολοκληρώνεται με τη διδασκαλία του πίνακα: «Ας αναρωτηθούμε…»

Η παράγραφος 5.3.2 έχει διδαχθεί

5.3.3 Έργο τριβής: ποσότητα μόνιμα αρνητική

Να διδαχθεί

5.4 Ρυθμοί έργου

Να διδαχθεί.

Η ύλη της παραγράφου ολοκληρώνεται στην παρένθεση: (1ft. lb =1,356 Joules).

5.5 Ανθρώπινος οργανισμός: η σχεδόν τέλεια μηχανή

Να συζητηθεί περιληπτικά στη τάξη.

Οι μαθητές να γράψουν προαιρετικά μία μικρή εργασία (περίπου 300 λέξεις) σχετική με τμήμα του περιεχόμενου της. Η συγγραφή της εργασίας να έχει μόνο θετική συνεισφορά στην αξιολόγηση των μαθητών.

5.6 Έργο και ενέργεια: δύο όψεις του ίδιου νομίσματος

Να διδαχθεί.

Η απόδειξη του τύπου της κινητικής ενέργεια και του τύπου του θεωρήματος μεταβολής της κινητικής ενέργειας να μην διδαχθούν.

Το πλαίσιο: «Ας εφαρμόσουμε» δεν αποτελεί διδακτέα ύλη.

Η ύλη της Α΄ΛΥΚΕΊΟΥ ολοκληρώνεται με αυτή την παράγραφο.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ (Σελ. 211)

Για εμπέδωση προτείνεται το υλικό να επιλεχτεί από τη συλλογή: 5.3, 5.4, 5.11, 5.12, 5.17, 5.20

(...)

Οι διδάσκοντες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ

Τουριστικός Οδηγός
  • 4/5ήμερο Ρώμη

    Χριστούγεννα - Πρωτοχρονιά
    Αεροπορικώς από Αθήνα: 210€

  • Δαλματικές Ακτές

    7/8ήμερο
    Οδικώς από Αθήνα: 375€

  • 3ήμερο στη Μονεμβασία

    Χριστούγεννα - Πρωτοχρονιά
    Οδικώς από Αθήνα: 98€

  • Χριστούγεννα στην Αυστρία

    Βιέννη - Σάλτσμπουργκ

    Οδικώς από Αθήνα: 365€

  • Βουδαπέστη - Πράγα - Βιέννη
    Βουδαπέστη - Πράγα - Βιέννη

    7ήμερη από Αθήνα

    Οδικώς:  325 €

  • Μύλος των Ξωτικών
    Μύλος των Ξωτικών

    4ήμερο από Αθήνα: 98 €

  • Ονειρούπολη Δράμας - Σέρρες
    Ονειρούπολη Δράμας - Σέρρες

    4ήμερο από Αθήνα: 195 €
    στο  ELPIDA RESORT & SPA 4****

Επισκέπτες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 310 επισκέπτες και κανένα μέλος

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Προτεινόμενα

Google+