Γεωλογία - Γεωγραφία Β' Γυμνασίου (Οδηγίες Διδασκαλίας) 2017 - 2018

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ - ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Β' ΤΑΞΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΜΟΥΣΙΚΑ - ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ - ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ


Αρ.Πρωτ.214081/Δ2/05-12/2017/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Β. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3442238

ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Γεωλογία-Γεωγραφία στη Β΄ τάξη των Μουσικών, Καλλιτεχνικών και Εκκλησιαστικών Γυμνασίων για το σχολ. έτος 2017 – 2018.

Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 203265/22-11-2017 έγγραφο

Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 47/16-11-2017 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Γεωλογία-Γεωγραφία στη Β΄ τάξη των Μουσικών, Καλλιτεχνικών και Εκκλησιαστικών Γυμνασίων για το σχολ. έτος 2017 – 2018.

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ - ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
- Γεωλογία – Γεωγραφία, Β΄ Γυμνασίου, (βιβλίο μαθητή), Άρης Ασλανίδης, Γιώργος Ζαφειρακίδης, Δημήτρης Καλαϊτζίδης
- Γεωλογία – Γεωγραφία, Β΄ Γυμνασίου, (τετράδιο εργασιών), Άρης Ασλανίδης, Γιώργος Ζαφειρακίδης, Δημήτρης Καλαϊτζίδης

ΔΙΑΚΤΕΑ ΥΛΗ, ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ενδεικτικός ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΩΡΩΝ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η: ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΒΙΒΛΙΟ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΤΕΤΡΑΔΙΟ
ΕΡΓΑΣΙΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑ 1
Οι έννοιες «Γεωγραφική» και «σχετική» θέση

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 2
Η σημασία της σχετικής θέσης για τους ανθρώπους

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 3
Μελετώντας με χάρτες τη θέση της Ευρώπης στον κόσμο.

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 4
Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή παρόμοια ύλη για την Ευρώπη έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 5
Μελετώντας με χάρτες τους κατοίκους της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή παρόμοια ύλη για την Ευρώπη έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 1: 3 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 2η: ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΒΙΒΛΙΟ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΤΕΤΡΑΔΙΟ
ΕΡΓΑΣΙΩΝ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΥΛΙΚΟ
ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ
ΩΡΕΣ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑ 6
Η Γεωλογική ιστορία της Ευρώπης και η ορογένεση

   

Εγκεκριμένο Λογισμικό Π.Ι.

- Λογισμικό Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄- Β΄ Γυμνασίου
http://www.pi-schools.gr/content/index.php
?lesson_id=22&ep=326&c_id=848

1

ΜΑΘΗΜΑ 7
Η διαμόρφωση του αναγλύφου στην Ευρώπη

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 8
Η γεωλογική ιστορία της Ελλάδας

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 9
Σεισμική και ηφαιστειακή δράση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 10
Η επίδραση των σεισμών και των ηφαιστείων στη ζωή μας

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 11
Οι φυσιογραφικές περιοχές της Ευρώπης

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 16
Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 17
Τα βουνά και οι πεδιάδες στη ζωή των Ευρωπαίων

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 18
Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 12
Οι θάλασσες της Ευρώπης

Προτείνεται να υλοποιηθεί με τη μορφή διαθεματικής εργασίας / project διάρκειας 4 ωρών με έμφαση στη Μεσόγειο.

 

Μπορεί κατά την κρίση του διδάσκοντα να παραληφθεί το ΜΑΘΗΜΑ 13.

 

http://ec.europa.eu/maritimeaffairs/atlas
/maritime_atlas/#extent=-35.2_18.7_62.2_80.3&
theme=themeGeography.subthemeIMPSeaBasins&=null

1

ΜΑΘΗΜΑ 13
Βαλτική και Βόρεια θάλασσα: Δύο θάλασσες του Ευρωπαϊκού Βορρά

 

ΜΑΘΗΜΑ 14
Η Μεσόγειος Θάλασσα

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 15
Οι άνθρωποι στη Μεσόγειο

 

ΜΑΘΗΜΑ 19
Το κλίμα Ευρώπης

Συσχέτιση κλίματος της Ευρώπης με τον αντίστοιχο τύπο βλάστησης στο Μάθημα 24 .

Μπορούν να ενσωματωθούν οι εργασίες 3 και 4 από το Μάθημα 20 σελ. 69.

 

http://ec.europa.eu/clima/sites/campaign/index_el.htm

1

ΜΑΘΗΜΑ 24
Η βλάστηση της Ευρώπης

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί συνδυαστικά στη μελέτη του Μαθήματος 19.

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 20
Το κλίμα της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 21
Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 22
Τα ποτάμια και οι λίμνες στη ζωή των Ευρωπαίων

Αναφορά στα ποτάμια του Πίνακα, σ. 74, Μάθημα 21.

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 23
Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού

   

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: 12 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 3η: ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑ 25
Η πολιτική διαίρεση της Ευρώπης

   

Εξειδικευμένοι ιστορικοί χάρτες Ευρώπης
από ιστορικούς άτλαντες ή βιβλιογραφία:
http://www.nationalgeographic.com/resources/ngo/maps/

1

ΜΑΘΗΜΑ 26
Η Ευρωπαϊκή Ένωση

   

Εξειδικευμένοι χάρτες από άτλαντες με οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά στοιχεία.

http://europa.eu/index_el.htm

http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/index_el.htm

1

ΜΑΘΗΜΑ 27
Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 28
Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 29
Ο πληθυσμός της Ευρώπης

Μπορούν να ενσωματωθούν οι εργασίες 1 και 2, Μάθημα 31 σ.107.

   

1

ΜΑΘΗΜΑ 30
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 31
Ο πληθυσμός της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 32
Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 33
Οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 34
Οι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 35
Οι Βαλκανικές χώρες

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 36
Οι γείτονές μας στα Βαλκάνια

     

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 3: 6 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 4η: ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟ ΒΙΒΛΙΟ
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑ 37
Οι τομείς παραγωγής της Ευρωπαϊκής Οικονομίας

     

1

ΜΑΘΗΜΑ 38
Η γεωργία και η δασοκομία στην Ευρώπη

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 39
Η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι υδατοκαλλιέργειες στην Ευρώπη

Μπορεί να ενσωματωθεί και η εργασία:
1 α, γ και ζ, Μάθημα 40 σ. 138-139.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 41
Η βιομηχανία και η βιοτεχνία στην Ευρώπη

Μπορεί να ενσωματωθεί και η εργασία:
1β, ερωτήματα 1, 2, 4, Μάθημα 44 σ. 153.

   

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 42
Η παραγωγή και η κατανάλωση ενέργειας στην Ευρώπη

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 43
Η εξόρυξη και οι κατασκευές στην Ευρώπη

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 45
Το εμπόριο στην Ευρώπη

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 46
Ο τουρισμός στην Ευρώπη

     

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 47
Οι μεταφορές, οι επικοινωνίες και οι άλλες υπηρεσίες στην Ευρώπη

Να ενσωματωθεί η εργασία 1β από το Μάθημα 48 σ. 168

 

http://www.uitp.org/

http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php

1

ΜΑΘΗΜΑ 40
Ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

OXI

ΜΑΘΗΜΑ 44
Ο δευτερογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

OXI

ΜΑΘΗΜΑ 48
Ο τριτογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

   

OXI

Συνθετικές εργασίες

(1 δίωρο)

Ενδεικτικά παραδείγματα:

- Με τη στρατηγική του καταιγισμού ιδεών, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα για τις χώρες και τους λαούς της Ε.Ε. Συζητούν για τυχόν στερεότυπα που αντανακλούν οι επιλογές τους. Αναγνωρίζουν την ποικιλία των πολιτισμικών στοιχείων των κρατών μελών της Ε.Ε. Για όσες από τις χώρες δεν προκύπτουν επαρκείς πληροφορίες μέσω του καταιγισμού ιδεών, αναζητούνται οι βασικές πληροφορίες από τις ιστοσελίδες της ΕΕ.

- Με επιτόπια έρευνα συμπληρώνονται δύο κατάλογοι σχετικά με το «από πού έρχονται τα τρόφιμα στο super market;» (χώρες κόσμου, περιοχές Ελλάδας).

-Μελέτη πεδίου.
Αναζήτηση, αξιολόγηση, επιλογή, μελέτη παγκόσμιων χαρτών με περιεχόμενο όπως: υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών, αεροδιάδρομοι, λιμάνια και μεταφορές εμπορευμάτων, αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου. Σε κάθε χάρτη αναγνωρίζονται οι βασικοί κόμβοι και οι κύριες «οδοί». Αναπτύσσεται διάλογος και ανταλλαγή επιχειρημάτων, ενώ παράλληλα συζητείται ο ρόλος της Ευρώπης, ανά περίπτωση.
Η Εγνατία ενώνει, οι αστικοί οδικοί άξονες διαιρούν. Μελέτη και διαφοροποίηση του ρόλου των οδικών αξόνων, σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο. Μελέτη πεδίου.

 

2

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 4:

2 ΩΡΕΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1, 2, 3, 4:

23 ΩΡΕΣ

*Παρατήρηση: Ο/H καθηγητής/τρια δύναται σε κάθε ενότητα, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, να κάνει χρήση: των φύλλων εργασίας του τετραδίου εργασιών ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, των Διαδραστικών εφαρμογών Ψηφιακού Σχολείου και του εμπλουτισμένου βιβλίου του μαθητή της Β΄ Γυμνασίου: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B106/382/2534,9779/ , σχετικού υλικού από το «φωτόδεντρο»: http://photodentro.edu.gr/ .

Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιήσει: χάρτες και πληροφορίες από το διαδίκτυο με τη χρήση μηχανής αναζήτησης π.χ. http://www.google.gr/advanced_search?hl=el Google maps/google Earth ή ανάλογο διαδικτυακό σύστημα ελεύθερης πρόσβασης που συνδυάζει διαδραστικούς χάρτες, με δορυφορική εικόνα και επιπλέον πληροφορίες (http://maps.google.com/ και http://earth.google.com/), εγκεκριμένο λογισμικό του Π.Ι. – π.χ. Λογισμικό Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄- Β΄ Γυμνασίου : http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=22&ep=326&c_id=848
(τα παραπάνω θεωρούνται δεδομένα για κάθε ενότητα και δεν επαναλαμβάνονται)

Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ


ΓΕΩΛΟΓΙΑ - ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ


Αρ.Πρωτ.164292/Δ2/03-10-2017/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Α. Πασχαλίδου, B. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3443422, 210-3442238

ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο για το σχολ. έτος 2017 – 2018
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 156798/20-09-2017 έγγραφο

Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 36/14-09-2017 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο για το σχολικό έτος 2017-2018.

  1. Βιολογία, (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
  2. Γεωλογία-Γεωγραφία, (Τάξεις: Α΄, Β΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)

III. Φυσική, (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)

  1. Χημεία, (Τάξεις: Β΄ και Γ΄ Ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου)

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ-ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΙΙ. ΓΕΩΛΟΓΙΑ-ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

(...)

ΓΕΩΛΟΓΙΑ-ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
Β΄ Τάξη Ημερησίου Γυμνασίου

Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
- Γεωλογία – Γεωγραφία, Β΄ Γυμνασίου, (βιβλίο μαθητή), Άρης Ασλανίδης, Γιώργος Ζαφειρακίδης, Δημήτρης Καλαϊτζίδης , Έκδοση 2015, Αντίτυπα 100.000 – ΙΤΥΕ Διόφαντος, Κωδικός βιβλίου: 1-21-0074, ISBN: 978-960-06-2708-4.
- Γεωλογία – Γεωγραφία, Β΄ Γυμνασίου, (τετράδιο εργασιών), Άρης Ασλανίδης, Γιώργος Ζαφειρακίδης, Δημήτρης Καλαϊτζίδης , Έκδοση 2015, Αντίτυπα 97.000 – ΙΤΥΕ Διόφαντος, Κωδικός βιβλίου: 1-21-0075, ISBN: 978-960-06-2709-1.

ΔΙΑΚΤΕΑ ΥΛΗ, ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ενδεικτικός ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΩΡΩΝ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ*
ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ *
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η : ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ

ΜΑΘΗΜΑ 1

Οι έννοιες «Γεωγραφική» και «σχετική» θέση

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 2

Η σημασία της σχετικής θέσης για τους ανθρώπους

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 3

Μελετώντας με χάρτες τη θέση της Ευρώπης στον κόσμο

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 4

Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί, επειδή παρόμοια ύλη για την Ευρώπη έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 5

Μελετώντας με χάρτες τους κατοίκους της Ευρώπης

Δε, θα διδαχθεί, επειδή παρόμοια ύλη για την Ευρώπη έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

Συνθετικές εργασίες

(1 δίωρο)

Ενδεικτικά παραδείγματα:

Ο δικός μου χάρτης. Οι μαθητές σε μια εκτύπωση χάρτη μιας περιοχής που τους αφορά (περιοχή κατοικίας, περιοχή διακοπών) ενημερώνουν τον χάρτη με στοιχεία που θεωρούν σημαντικά, είτε γενικά (μνημεία, περιοχές φυσικού κάλλους) είτε κάνουν το χάρτη αυτό πιο προσωπικό (προσωπικές αναμνήσεις κ.λπ.). Ανταλλάσσοντας χάρτες μεταξύ τους, κατηγοριοποιούν τις προσθήκες των συμμαθητών τους σε προσωπικές και γενικές.

Συλλογή σημαιών και εθνικών ύμνων των ευρωπαϊκών κρατών ή / και των μεσογειακών χωρών.

Δημιουργία καταλόγου χωρών και σχετικών δεδομένων (χώρες, πληθυσμός, έκταση). Δραστηριότητα σε λογιστικό φύλλο (χώρες, πληθυσμός, έκταση, πυκνότητα πληθυσμού). Δημιουργία ταξινομημένων καταλόγων σε κάθε περίπτωση και ανάλογων (ταξινομημένων) ραβδογραμμάτων. Σχολιασμός των αποτελεσμάτων.

2

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 1: 5 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 2η : ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΜΑΘΗΜΑ 6

Η Γεωλογική ιστορία της Ευρώπης και η ορογένεση

 

 

Εγκεκριμένα Λογισμικά Π.Ι. - Λογισμικό Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄-Β΄ Γυμνασίου:
http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=22&ep=326&c_id=848

2

ΜΑΘΗΜΑ 7

Η διαμόρφωση του αναγλύφου στην Ευρώπη

 

 

Ενδεικτικά προτεινόμενα πειράματα για τη δράση εξωγενών παραγόντων στη διαμόρφωση του αναγλύφου.

** Βλ. περιγραφή στο τέλος των οδηγιών.

Προτείνεται επιπλέον 1 ώρα

 

 

3

ΜΑΘΗΜΑ 8

Η γεωλογική ιστορία της Ελλάδας

 

 

2

ΜΑΘΗΜΑ 9

Σεισμική και ηφαιστειακή δράση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα

 

 

2

ΜΑΘΗΜΑ 10

Η επίδραση των σεισμών και των ηφαιστείων στη ζωή μας

 

 

2

ΜΑΘΗΜΑ 11.

Οι φυσιογραφικές περιοχές της Ευρώπης

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 16

Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ευρώπης

Δε θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 17

Τα βουνά και οι πεδιάδες

στη ζωή των Ευρωπαίων

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 18

Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ελλάδας

Δε θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 12

Οι θάλασσες της Ευρώπης

Προτείνεται να υλοποιηθεί με τη μορφή διαθεματικής εργασίας / project διάρκειας 4 ωρών με έμφαση στη Μεσόγειο.

Μπορεί κατά την κρίση του διδάσκοντα να παραληφθεί το ΜΑΘΗΜΑ 13.

 

http://ec.europa.eu/maritimeaffairs/atlas/maritime_atlas/#extent=-35.2_18.7_62.2_80.3&theme=themeGeography.subtheme
IMPSeaBasins&=null

1

ΜΑΘΗΜΑ 13

Βαλτική και Βόρεια θάλασσα:

Δύο θάλασσες του Ευρωπαϊκού Βορρά

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 14

Η Μεσόγειος Θάλασσα

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 15

Οι άνθρωποι στη Μεσόγειο

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 19

Το κλίμα Ευρώπης της

Συσχέτιση τύπων κλίματος της Ευρώπης με τον αντίστοιχο τύπο βλάστησης στο Μάθημα 24.

Μπορούν να ενσωματωθούν οι εργασίες 3 και 4 από το Μάθημα 20 σελ. 69.

 

http://ec.europa.eu/clima/sites/campaign/index_el.htm

2

ΜΑΘΗΜΑ 24

Η βλάστηση Ευρώπης της

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί συνδυαστικά στη μελέτη του Μαθήματος 19.

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 20

Το κλίμα της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 21

Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 22

Τα ποτάμια και οι λίμνες στη ζωή των Ευρωπαίων

Αναφορά στα ποτάμια του Πίνακα, σ. 74, Μάθημα 21.

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 23

Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού .

 

 

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: 21 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 3η : ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΜΑΘΗΜΑ 25

Η πολιτική διαίρεση της Ευρώπης

 

 

Εξειδικευμένοι ιστορικοί χάρτες Ευρώπης από ιστορικούς άτλαντες ή βιβλιογραφία
http://www.nationalgeographic.com/resources/ngo/maps/

1

ΜΑΘΗΜΑ 26

Η Ευρωπαϊκή Ένωση

 

 

Εξειδικευμένοι χάρτες από άτλαντες με οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά στοιχεία.
http://europa.eu/index_el.htm
http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/index_el.htm

2

ΜΑΘΗΜΑ 27

Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 28

Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 29

Ο πληθυσμός της Ευρώπης

Μπορούν να ενσωματωθούν οι εργασίες 1 και 2,

Μάθημα 31 σ. 107.

 

 

 1

ΜΑΘΗΜΑ 30

Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης

 

 

 

2

ΜΑΘΗΜΑ 31

Ο πληθυσμός της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 32

Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων

 

 

http://www.geography.learnontheinternet.co.uk/topics/popn.html  

http://europa.eu/travel/culture/index_el.htm

1

ΜΑΘΗΜΑ 33

Οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 34

Οι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 35

Οι Βαλκανικές χώρες

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ36

Οι γείτονές μας στα Βαλκάνια

 

 

 

1

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 3: 11 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 4: ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ

ΜΑΘΗΜΑ 37

Οι τομείς παραγωγής της Ευρωπαϊκής Οικονομίας

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 38

Η γεωργία και η δασοκομία στην Ευρώπη

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 39

Η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι υδατοκαλλιέργειες στην Ευρώπη

Μπορεί να ενσωματωθεί και η εργασία: 1 α, γ και ζ, Μάθημα 4 σ.138-139.

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 41

Η βιομηχανία και η βιοτεχνία στην Ευρώπη

Μπορεί να ενσωματωθεί και η εργασία: 1β, ερωτήματα 1, 2, 4,

Μάθημα 44 σ. 153.

 

 

2

ΜΑΘΗΜΑ 42

Η  παραγωγή και η κατανάλωση ενέργειας στην Ευρώπη

 

 

Αναγκαιότητα χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας:
http://kpe-kastor.kas.sch.gr/energy1/human_activities/contents.htm

2

ΜΑΘΗΜΑ 43

Η εξόρυξη και οι κατασκευές στην Ευρώπη

 

 

Ορυκτά:
http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=294 
http://www.oryktosploutos.net/2010/11/2020.html

1

ΜΑΘΗΜΑ 45

Το εμπόριο στην Ευρώπη

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 46

Ο τουρισμός στην Ευρώπη

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 47

Οι μεταφορές, οι επικοινωνίες και οι άλλες υπηρεσίες στην Ευρώπη

Να ενσωματωθεί η εργασία 1β από το Μάθημα 48 σ. 168ν

 

http://www.uitp.org/ 

http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php

1

ΜΑΘΗΜΑ 40

Δεν θα διδαχθεί επειδή

 

 

OXI

Ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα

έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

 

ΜΑΘΗΜΑ 44

Ο δευτερογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

OXI

ΜΑΘΗΜΑ 48

Ο τριτογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

OXI

Συνθετικές εργασίες

(1 δίωρο)

Ενδεικτικά παραδείγματα:

Με τη στρατηγική του καταιγισμού ιδεών, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα για τις χώρες και τους λαούς της Ε.Ε. Συζητούν για τυχόν στερεότυπα που αντανακλούν οι επιλογές τους. Αναγνωρίζουν την ποικιλία των πολιτισμικών στοιχείων των κρατών μελών της Ε.Ε. Για όσες από τις χώρες δεν προκύπτουν επαρκείς πληροφορίες μέσω του καταιγισμού ιδεών, αναζητούνται οι βασικές πληροφορίες από τις ιστοσελίδες της ΕΕ.

Με επιτόπια έρευνα συμπληρώνονται δύο κατάλογοι σχετικά με το «από πού έρχονται τα τρόφιμα στο super market;» (χώρες κόσμου, περιοχές Ελλάδας). Μελέτη πεδίου.

Αναζήτηση, αξιολόγηση, επιλογή, μελέτη παγκόσμιων χαρτών με περιεχόμενο όπως: υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών, αεροδιάδρομοι, λιμάνια και μεταφορές εμπορευμάτων, αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου. Σε κάθε χάρτη αναγνωρίζονται οι βασικοί κόμβοι και οι κύριες «οδοί». Αναπτύσσεται διάλογος και ανταλλαγή επιχειρημάτων, ενώ παράλληλα συζητείται ο ρόλος της Ευρώπης, ανά περίπτωση.

Η Εγνατία ενώνει, οι αστικοί οδικοί άξονες διαιρούν. Μελέτη και διαφοροποίηση του ρόλου των οδικών αξόνων, σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο. Μελέτη πεδίου.

 

2

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 4 :

13 ΩΡΕΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1, 2, 3, 4:

50 ΩΡΕΣ

*Παρατήρηση:

Ο καθηγητής/τρια δύναται σε κάθε ενότητα, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, να κάνει χρήση: των φύλλων εργασίας του τετραδίου εργασιών ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, των Διαδραστικών εφαρμογών Ψηφιακού Σχολείου και του εμπλουτισμένου βιβλίου του μαθητή της Β΄ Γυμνασίου: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B106/382/2534,9779/ , σχετικού υλικού από το «φωτόδεντρο»: http://photodentro.edu.gr/,
Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιήσει: χάρτες και πληροφορίες από το διαδίκτυο με τη χρήση μηχανής αναζήτησης π.χ. http://www.google.gr/advanced_search?hl=el Google maps/google Earth ή ανάλογο διαδικτυακό σύστημα ελεύθερης πρόσβασης που συνδυάζει διαδραστικούς χάρτες, με δορυφορική εικόνα και επιπλέον πληροφορίες (http://maps.google.com/ και http://earth.google.com/ ), εγκεκριμένο λογισμικό του Π.Ι. – π.χ. Λογισμικό Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄-Β΄ Γυμνασίου : http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=22&ep=326&c_id=848
(τα παραπάνω θεωρούνται δεδομένα για κάθε ενότητα και δεν επαναλαμβάνονται).

** Παρατήρηση:

1ο Πείραμα: « Διάβρωση»

Υλικά:
1. Τρία ρηχά ορθογώνια (18x25 cm) αλουμινένια ταψάκια,
2. άμμος – χώμα,
3. δοχείο ψεκασμού με νερό,
4. μερικά παγάκια,
5. καλαμάκι.

Διαδικασία:
1. Τοποθετούμε κατά μήκος της μικρής πλευράς κάθε ταψιού την άμμο διαμορφώνοντας μια κλιτύ (πλαγιά), βάσης μερικών εκατοστών ώστε να είναι σχετικά σταθερή.
2. Στο πρώτο ταψάκι ψεκάζετε αρκετές φορές, με το δοχείο νερού, στη κορυφή της κλιτύος με κατεύθυνση προς τη βάση της.
3. Στο δεύτερο ταψάκι και στο ανώτερο σημείο της άμμου τοποθετείτε 3 – 4 παγάκια να λιώσουν.
4. Στο τρίτο ταψάκι και με το καλαμάκι φυσάτε στην επιφάνεια του όγκου της άμμου.
Οι μαθητές καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και τις συζητούν με τον/την καθηγητή/τρια τους.

2ο Πείραμα: «Διαβρωτική ενέργεια κυμάτων»

Υλικά:
1. Μεγάλο σκαφάκι βαψίματος ή κάποια ρηχή ορθογώνια λεκάνη της επιλογής σας,
2. Άμμος,
3. Μικρά χαλίκια – βότσαλα,
4. Νερό,
5. Άδειο μπουκάλι νερού 500 ml.

Διαδικασία:

Α΄ Φάση:
1. Στρώστε άμμο στον πάτο από το σκαφάκι και δημιουργήστε έναν «πυθμένα θαλάσσης».
2. Στρώστε άμμο στο ρηχό τμήμα από το σκαφάκι και δημιουργήστε μια «παραλία».
3. Ρίξτε προσεκτικά νερό στο βαθύ τμήμα από το σκαφάκι και αφήστε το σύστημα για λίγο προκειμένου να ηρεμήσει.
4. Τοποθετήστε το μπουκάλι οριζόντια στο νερό, παράλληλα προς την «ακτογραμμή» και με το χέρι κινήστε το μπρος – πίσω προκαλώντας μικρά κύματα.
5. Παρατηρήστε και καταγράψτε σε μικρά χρονικά διαστήματα τις μεταβολές που παρατηρείτε (μπορείτε να βγάζετε φωτογραφίες σε διαφορές φάσεις του πειράματος και να τις σχολιάσετε στο τέλος).

Β΄ Φάση:
1. Καθαρίστε το σκαφάκι από τα υλικά της προηγούμενης φάσης ή χρησιμοποιήστε ένα παρόμοιο, και πραγματοποιήστε τα δύο πρώτα βήματα της Α΄ Φάσης.
2. Τοποθετήστε χαλίκια στο μέσο της «ακτογραμμής» κάθετα σε αυτή δημιουργώντας ένα σχηματισμό σα μικρό ακρωτήριο που να εισέρχεται και μέσα στο νερό και πραγματοποιήστε τα βήματα 3, 4, 5 της Α΄ Φάσης.
3. Μπορείτε να συγκρίνετε και να σχολιάσετε τα αποτελέσματα των δύο φάσεων.

Παρατήρηση:
Μπορείτε παράλληλα προς την «ακτογραμμή» και πιο εσωτερικά στο βαθύ τμήμα από το σκαφάκι να σχηματίσετε ένα σωρό από χαλίκια («κυματοθραύστη») και να επαναλάβετε τη διαδικασία.

 


ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Β ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Αρ.Πρωτ.164292/Δ2/03-10-2017/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Α. Πασχαλίδου, B. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3443422, 210-3442238

ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο για το σχολ. έτος 2017 – 2018
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 156798/20-09-2017 έγγραφο

Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 36/14-09-2017 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο για το σχολικό έτος 2017-2018.

  1. Βιολογία, (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
  2. Γεωλογία-Γεωγραφία, (Τάξεις: Α΄, Β΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
  3. Φυσική, (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
  4. Χημεία, (Τάξεις: Β΄ και Γ΄ Ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου)

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ-ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΙΙ. ΓΕΩΛΟΓΙΑ-ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

(...)

ΓΕΩΛΟΓΙΑ-ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
Β΄ Τάξη Εσπερινού Γυμνασίου

Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία: Γεωλογία – Γεωγραφία, Β΄ Γυμνασίου, (βιβλίο μαθητή), Άρης Ασλανίδης, Γιώργος Ζαφειρακίδης, Δημήτρης Καλαϊτζίδης , Έκδοση 2015, Αντίτυπα 100.000 – ΙΤΥΕ Διόφαντος, Κωδικός βιβλίου: 1-21-0074, ISBN: 978-960-06-2708-4. Γεωλογία – Γεωγραφία, Β΄ Γυμνασίου, (τετράδιο εργασιών), Άρης Ασλανίδης, Γιώργος Ζαφειρακίδης, Δημήτρης Καλαϊτζίδης

ΔΙΑΚΤΕΑ ΥΛΗ, ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ενδεικτικός ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΩΡΩΝ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η : ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ

ΜΑΘΗΜΑ 1

Οι έννοιες «Γεωγραφική» και «σχετική» θέση

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 2

Η σημασία της σχετικής θέσης για τους ανθρώπους

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 3

Μελετώντας με χάρτες τη θέση της Ευρώπης στον κόσμο.

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 4

Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή παρόμοια ύλη για την Ευρώπη έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 5

Μελετώντας με χάρτες τους κατοίκους της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή παρόμοια ύλη για την Ευρώπη έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 1: 3 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 2η : ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΜΑΘΗΜΑ 6

Η Γεωλογική ιστορία της Ευρώπης και η ορογένεση

 

 

Εγκεκριμένο Λογισμικό Π.Ι.

- Λογισμικό Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄-Β΄ Γυμνασίου:
http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=22&ep=326&c_id=848

1

ΜΑΘΗΜΑ 7

Η διαμόρφωση του αναγλύφου στην Ευρώπη

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 8

Η γεωλογική ιστορία της Ελλάδας

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 9

Σεισμική και ηφαιστειακή δράση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 10

Η επίδραση των σεισμών και των ηφαιστείων στη ζωή μας

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 11.

Οι φυσιογραφικές περιοχές της Ευρώπης

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 16

Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 17

Τα βουνά και οι πεδιάδες στη ζωή των Ευρωπαίων

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 18

Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 12

Οι θάλασσες της Ευρώπης

Προτείνεται να υλοποιηθεί με τη μορφή διαθεματικής εργασίας / project διάρκειας 4 ωρών με έμφαση στη Μεσόγειο.

Μπορεί κατά την κρίση του διδάσκοντα να παραληφθεί το ΜΑΘΗΜΑ 13.

 

http://ec.europa.eu/maritimeaffairs/
atlas/maritime_atlas/#extent=-35.2_18.7_62.2_80.3
&theme=themeGeography.subtheme
IMPSeaBasins&=null

1

ΜΑΘΗΜΑ 13

Βαλτική και Βόρεια θάλασσα: Δύο θάλασσες του Ευρωπαϊκού Βορρά

 

ΜΑΘΗΜΑ 14

Η Μεσόγειος Θάλασσα

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 15

Οι άνθρωποι στη Μεσόγειο

 

ΜΑΘΗΜΑ 19

Το κλίμα της Ευρώπης

Συσχέτιση τύπων κλίματος της Ευρώπης με τον αντίστοιχο τύπο βλάστησης στο Μάθημα 24 .

Μπορούν να ενσωματωθούν οι εργασίες 3 και 4 από το Μάθημα 20 σελ. 69.

 

http://ec.europa.eu/clima/sites/campaign/index_el.htm

1

ΜΑΘΗΜΑ 24

Η βλάστηση της Ευρώπης

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί συνδυαστικά στη μελέτη του Μαθήματος 19.

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 20

Το κλίμα της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού .

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 21

Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ευρώπης

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 22

Τα ποτάμια και οι λίμνες στη ζωή των Ευρωπαίων

Αναφορά στα ποτάμια του Πίνακα, σ. 74, Μάθημα 21.

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 23

Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού .

 

 

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: 12 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 3η : ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

ΜΑΘΗΜΑ 25

Η πολιτική διαίρεση της Ευρώπης

 

 

Εξειδικευμένοι ιστορικοί χάρτες Ευρώπης από ιστορικούς άτλαντες ή βιβλιογραφία: http://www.nationalgeographic.com/resources/ngo/maps/

1

ΜΑΘΗΜΑ 26

Η Ευρωπαϊκή Ένωση

 

 

Εξειδικευμένοι χάρτες από άτλαντες με οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά στοιχεία.

http://europa.eu/index_el.htm

http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/index_el.htm

1

ΜΑΘΗΜΑ 27

Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 28

Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 29

Ο πληθυσμός της Ευρώπης

Μπορούν να ενσωματωθούν οι εργασίες 1 και 2,

Μάθημα 31 σ.107.

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 30

Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 31

Ο πληθυσμός της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 32

Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 33

Οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 34

Οι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 35

Οι Βαλκανικές χώρες

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ36

Οι γείτονές μας στα Βαλκάνια

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 3: 6 ΩΡΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 4η : ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ

ΜΑΘΗΜΑ 37

Οι τομείς παραγωγής της Ευρωπαϊκής Οικονομίας

 

 

 

1

ΜΑΘΗΜΑ 38

Η γεωργία και η δασοκομία στην Ευρώπη

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 39

Η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι υδατοκαλλιέργειες στην Ευρώπη

Μπορεί να ενσωματωθεί και η εργασία: 1 α, γ και ζ, Μάθημα 40 σ.138-139.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 41

Η βιομηχανία και η βιοτεχνία στην Ευρώπη

Μπορεί να ενσωματωθεί και η εργασία: 1β, ερωτήματα 1, 2, 4,

Μάθημα 44 σ.153.

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 42

Η παραγωγή και η κατανάλωση ενέργειας στην Ευρώπη

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 43

Η εξόρυξη και οι κατασκευές στην Ευρώπη

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 45

Το εμπόριο στην Ευρώπη

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 46

Ο τουρισμός στην Ευρώπη

 

 

 

ΟΧΙ

ΜΑΘΗΜΑ 47

Οι μεταφορές, οι επικοινωνίες και οι άλλες υπηρεσίες στην Ευρώπη

Να ενσωματωθεί η εργασία 1β από το Μάθημα 48 σ. 168

 

http://www.uitp.org/ 

http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php

1

ΜΑΘΗΜΑ 40

Ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

OXI

ΜΑΘΗΜΑ 44

Ο  δευτερογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

OXI

ΜΑΘΗΜΑ 48

Ο τριτογενής τομέας στην Ελλάδα

Δεν θα διδαχθεί επειδή έχει διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.

 

 

OXI

Συνθετικές εργασίες

(1 δίωρο)

Ενδεικτικά παραδείγματα:

Με τη στρατηγική του καταιγισμού ιδεών, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα για τις χώρες και τους λαούς της

 

Ε.Ε. Συζητούν για τυχόν στερεότυπα που αντανακλούν οι επιλογές τους. Αναγνωρίζουν την ποικιλία των πολιτισμικών στοιχείων των κρατών μελών της Ε.Ε. Για όσες από τις χώρες δεν προκύπτουν επαρκείς πληροφορίες μέσω του καταιγισμού ιδεών, αναζητούνται οι βασικές πληροφορίες από τις ιστοσελίδες της ΕΕ.

Με επιτόπια έρευνα συμπληρώνονται δύο κατάλογοι σχετικά με το «από πού έρχονται τα τρόφιμα στο super market;» (χώρες κόσμου, περιοχές Ελλάδας). Μελέτη πεδίου.

Αναζήτηση, αξιολόγηση, επιλογή, μελέτη παγκόσμιων χαρτών με περιεχόμενο όπως: υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών, αεροδιάδρομοι, λιμάνια και μεταφορές εμπορευμάτων, αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου. Σε κάθε χάρτη αναγνωρίζονται οι βασικοί κόμβοι και οι κύριες «οδοί». Αναπτύσσεται διάλογος και ανταλλαγή επιχειρημάτων, ενώ παράλληλα συζητείται ο ρόλος της Ευρώπης, ανά περίπτωση.

Η Εγνατία ενώνει, οι αστικοί οδικοί άξονες διαιρούν. Μελέτη και διαφοροποίηση του ρόλου των οδικών αξόνων, σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο. Μελέτη πεδίου.

 

2

ΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 4:

2 ΩΡΕΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1, 2, 3, 4:

23 ΩΡΕΣ

*Παρατήρηση:

Ο καθηγητής/τρια δύναται σε κάθε ενότητα, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, να κάνει χρήση: των φύλλων εργασίας του τετραδίου εργασιών ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, των Διαδραστικών εφαρμογών Ψηφιακού Σχολείου και του εμπλουτισμένου βιβλίου του μαθητή της Β΄ Γυμνασίου:
- http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B106/382/2534,9779/ ,
σχετικού υλικού από το «φωτόδεντρο»:
- http://photodentro.edu.gr/,

Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιήσει: χάρτες και πληροφορίες από το διαδίκτυο με τη χρήση μηχανής αναζήτησης
π.χ. http://www.google.gr/advanced_search?hl=el Google maps/google Earth
ή ανάλογο διαδικτυακό σύστημα ελεύθερης πρόσβασης που συνδυάζει διαδραστικούς χάρτες, με δορυφορική εικόνα και επιπλέον πληροφορίες (http://maps.google.com/ και http://earth.google.com/ ),
εγκεκριμένο λογισμικό του Π.Ι. – π.χ. Λογισμικό Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄-Β΄ Γυμνασίου :
http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=22&ep=326&c_id=848
(τα παραπάνω θεωρούνται δεδομένα για κάθε ενότητα και δεν επαναλαμβάνονται).

Pin It

Εκτύπωση