5ος Μαθητικός διαγωνισμός ΕΚΕΔΙΣΥ 2018

5ος ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΕΚΕΔΙΣΥ 2018
«Οι εικόνες των σχολικών βιβλίων πηγή έμπνευσης και
καλλιτεχνικής δημιουργίας»

Αρ.Πρωτ.Φ15/170328/Δ2/11-10-2017/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ,ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ Γ'
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β'
Πληροφορίες: Σ. Λαπατά (Π.Ε.)
Ά. Βάρλα (Δ.Ε.)
Π. Σακκοπούλου (Δ.Ε.)
Ο. Μαραγκού (Ε.Ε.)
Τηλέφωνα:
210 344 3318
210 344 3272
210 344 3023
210 244 2212

ΘΕΜΑ: 5ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός «Οι εικόνες των σχολικών βιβλίων πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας»

Σχετικά έγγραφα: τα με αρ. πρωτ. 129882/ΓΔ4/31-07-2017 και 130124/ ΓΔ4/31-7-2017 έγγραφα του ΥΠ.Π.Ε.Θ.

Σας ενημερώνουμε ότι το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του ΥΠ.Π.Ε.Θ. και συνδιοργανώνουν τον 5ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με θέμα «Οι εικόνες των σχολικών βιβλίων πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας».

Ο Διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας και της Ομογένειας.

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η Πέμπτη 31 Μαΐου 2018.

Συνημμένα σας αποστέλλουμε δύο ηλεκτρονικά αρχεία:

1. Αρχείο με την Αφίσα του Διαγωνισμού

2. Αρχείο με τις πληροφορίες για τους στόχους του Διαγωνισμού και το υλικό (παραδοτέα) με το οποίο καλείται να συμμετέχει η κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης καθώς και τον τρόπο αποστολής του, τα κριτήρια αξιολόγησης, τα βραβεία που θα απονεμηθούν κ.λπ.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον Διαγωνισμό, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το ΕΚΕΔΙΣΥ (e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. - τηλ. 210 3250341) ή με την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση (e-mail: edutν@minedu.goν.gr- τηλ. 210 344 3042)

Η συμμετοχή είναι προαιρετική και χωρίς κόστος για το Δημόσιο.

Συνημμένα: 2 ηλεκτρονικά αρχεία

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

 


ΥΠΠΕΘ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΩΣΗΣ
ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (ΕΚΕΔΙΣΥ)

5°ς Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων συνδιοργανώνουν τον 5o Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό:

«Οι εικόνες των σχολικών βιβλίων πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας»

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας, της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών.

Στόχοι του διαγωνισμού:

• Η ενίσχυση του οπτικοακουστικού γραμματισμού των μαθητών/τριών μέσω διαδικασιών θέασης, κριτικής προσέγγισης και παραγωγής οπτικοακουστικών προϊόντων.

• Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δραστηριοτήτων δημιουργικής γραφής με την τεχνική των εικόνων.

• Η ενθάρρυνση των μαθητών/τριών για συμμετοχή σε ερευνητικές και ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες.

• Η συγκέντρωση, διάσωση, ταξινόμηση και προβολή πρωτογενών και δευτερογενών πηγών από τον χώρο της εκπαίδευσης (παλιά βιβλία).

• Η εκδήλωση κριτικής - συγκλίνουσας στάσης.

• Η εκδήλωση δημιουργικής - αποκλίνουσας στάσης.

• Η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών/τριών σε διαδικασίες μάθησης.

• Η περιγραφή εμπειριών σχετιζόμενων με σχολικές δράσεις και δραστηριότητες.

Προτείνεται η συμμετοχή στον διαγωνισμό να αποτελέσει ερέθισμα ερευνητικών δραστηριοτήτων από τα παιδιά σε ελεύθερο χρόνο έξω από το σχολείο ή μέσα στο σχολείο, όπως συλλογή παλαιών βιβλίων, επισκέψεις σε βιβλιοθήκες, μουσεία ή χώρους πολιτισμικής αναφοράς.

Το θέμα του 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού είναι ο μαγευτικός κόσμος των εικόνων των σχολικών βιβλίων (τα εξώφυλλα και οι εικονογραφήσεις στο εσωτερικό των βιβλίων). Οι εικόνες θα χρησιμοποιηθούν ως ερεθίσματα για την παραγωγή κινηματογραφικών αφηγήσεων, cornics, anirnation, λεκτικών αφηγήσεων (δημιουργική γραφή), ραδιοφωνικών εκπομπών, φωτο-ιστοριών, εικαστικών εικόνων.

Ένα σχολείο, μία σχολική τάξη ή μία ομάδα μαθητών/τριών έχει τη δυνατότητα να επιλέξει και να υλοποιήσει μία (ή και τις δύο) από τις παρακάτω δράσεις-σενάρια:

Σενάριο 1

Επιλέξτε ή δημιουργήστε ένα εξώφυλλο σχολικού βιβλίου ή μία σειρά εικόνων από την εικονογράφηση στο εσωτερικό του βιβλίου (τις οποίες θα τοποθετήσετε με τη σειρά που επιθυμείτε). Με αφορμή την εικόνα ή τις εικόνες δημιουργήστε και καταγράψτε μία λεκτική αφήγηση (ιστορία). Στη συνέχεια χρησιμοποιείστε την αφήγησή σας ως σενάριο για να δημιουργήσετε ένα από τα παρακάτω οπτικοακουστικά προϊόντα:

• Κόμικς με σταθερές εικόνες (χειρόγραφα ή με τη χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων διαδικτυακών εφαρμογών) με τη δυνατότητα δημιουργίας απεριόριστου αριθμού σελίδων.

• Anirnation (εικονοϊστορίες με κινούμενες εικόνες), με τη χρήση οποιουδήποτε ηλεκτρονικού ή συμβατικού εργαλείου. Ελάχιστη χρονική διάρκεια 3' μέγιστη χρονική διάρκεια 10'.

• Κινηματογραφική αφήγηση - ταινία μικρού μήκους (με τη χρήση κάμερας, βιντεοκάμερας ή κάμερας κινητού τηλεφώνου). Ελάχιστη χρονική διάρκεια 3΄ μέγιστη χρονική διάρκεια 10'.

• Φωτοϊστορία (αφήγηση με τη χρήση διαδοχικών φωτογραφιών και συγγραφή λεζάντας). Το σενάριο και οι φωτογραφίες (στην πλειοψηφία τους ή μεγάλο τμήμα τους) αποτελούν πρωτότυπες δημιουργίες των μαθητών/τριών.

• Εικονοβιβλίο. Χειροποίητο βιβλίο ή βιβλίο με τη χρήση λογισμικών Η/Υ, το οποίο θα περιλαμβάνει τη λεκτική αφήγηση και την εικονογράφησή της (πρωτότυπες δημιουργίες των μαθητών/τριών). Τα παραπάνω θα παραδοθούν σε έντυπη μορφή (ταχυδρομικώς) και ηλεκτρονική μορφή.

• Εικαστική σύνθεση (μόνο για τα Νηπιαγωγεία και τις τάξεις Α', Β' και Γ' του Δημοτικού). Ζωγραφική σύνθεση ή κολάζ πάνω σε χαρτί ή χαρτόνι με ελάχιστο μέγεθος ζωγραφικής επιφάνειας 20 εκ. Χ 30 εκ. Ως εικαστικά υλικά (ένα ή περισσότερα) μπορούν να χρησιμοποιηθούν: μαρκαδόροι, λαδοπαστέλ, δακτυλομπογιές, ακουαρέλες, ακρυλικά, λάδι (όχι ξυλομπογιές). Για τη δημιουργία των κολάζ μπορούν να χρησιμοποιηθούν χαρτιά κάθε είδους (εφημερίδες, περιοδικά κ.ά.) ή άλλα ανάγλυφα υλικά, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό. Απαραίτητη προϋπόθεση (για τις ζωγραφιές και τα κολάζ) είναι η κάλυψη ολόκληρης της ζωγραφικής επιφάνειας.

Τα παραπάνω θα παραδοθούν σε έντυπη μορφή (ταχυδρομικώς) και ηλεκτρονική μορφή (αρχείο jpg).

Παραδοτέα του Σεναρίου 1 αποτελούν:
(α) Η εικόνα ή οι εικόνες των σχολικών βιβλίων που χρησιμοποιήθηκαν (αρχεία jpg).
(β) Η λεκτική αφήγηση (αρχείο word).
(γ) Το οπτικοακουστικό προϊόν που δημιούργησαν οι μαθητές/τριες.

Σενάριο 2

«Ποιο εξώφυλλο θα επιλέγατε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Διεθνή Διαγωνισμό εξωφύλλων σχολικών βιβλίων;». Επιλέξτε ή σχεδιάστε ένα εξώφυλλο σχολικού βιβλίο (παλαιότερου ή σύγχρονου). Υποστηρίξτε την επιλογή σας με έναν από τους παρακάτω τρόπους:

• Κινηματογραφικό spot (με τη χρήση κάμερας, βιντεοκάμερας ή κάμερας κινητού τηλεφώνου).
Ελάχιστη χρονική διάρκεια 1΄ μέγιστη χρονική διάρκεια 5'.

• Ραδιοφωνικό spot (αποτύπωση σε αρχείο ήχου ή με τη χρήση σχετικών διαδικτυακών εφαρμογών).
Ελάχιστη χρονική διάρκεια 1', μέγιστη χρονική διάρκεια 5'.

• Δημιουργία έντυπης αφίσας. Ζωγραφική σύνθεση ή κολάζ πάνω σε χαρτί ή χαρτόνι, στην οποία θα περιέχεται και το εξώφυλλο, τα στοιχεία του βιβλίου, το διαφημιστικό σλόγκαν. Ελάχιστο μέγεθος επιφάνειας 20 εκ. Χ 30 εκ. Μέγιστο μέγεθος αφίσας 100 εκ. Χ 70 εκ. Ως εικαστικά υλικά (ένα ή περισσότερα) μπορούν να χρησιμοποιηθούν: μαρκαδόροι, λαδοπαστέλ, δακτυλομπογιές, ακουαρέλες, ακρυλικά, λάδι (όχι ξυλομπογιές). Για τη δημιουργία των κολάζ μπορούν να χρησιμοποιηθούν χαρτιά κάθε είδους (εφημερίδες, περιοδικά κ.ά.) ή άλλα ανάγλυφα υλικά, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό. Απαραίτητη προϋπόθεση (για τις ζωγραφιές και τα κολάζ) είναι η κάλυψη ολόκληρης της επιφάνειας της αφίσας. Τα παραπάνω θα παραδοθούν σε έντυπη μορφή (ταχυδρομικώς) και ηλεκτρονική μορφή.

Όροι, προϋποθέσεις και τεχνικά χαρακτηριστικά

Όλα τα παραδοτέα θα είναι σε τρία (3) αντίγραφα και θα αποσταλούν:

α) ταχυδρομικά στη διεύθυνση του ΕΚΕΔΙΣΥ, Τριπόδων 23 Πλάκα, 10558, Αθήνα

β) ηλεκτρονικά στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., μαζί με τη φόρμα συμμετοχής η οποία θα είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.ekedisy.gr.

Το οπτικοακουστικό υλικό θα πρέπει να υποβληθεί σε αρχεία της μορφής mp4, aνί, νοb, ννaν, mp3, gif, jpg ανάλογα με το παραδοτέο.

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η 31 Μαΐου 2018.

Δείκτες αξιολόγησης - κριτήρια αξιολόγησης των παραδοτέων του 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού (αθροιστικά)

Ως προς τη λεκτική αφήγηση αξιολογούνται:

(α) Οργάνωση του κειμένου,

(β) Πρωτοτυπία και

(γ) Φαντασία

• Οργάνωση του κειμένου (Ισορροπία - Ολοκλήρωση, η ισορροπία στην οργάνωση του γραπτού, η ολοκληρωμένη οργάνωση των μερών του κειμένου ώστε να συμβάλλουν στη σωστή απόδοση του νοήματός του, Διάταξη - Σειρά, η λογική σειρά, οι χρονικές και άλλες ακολουθίες, η περίτεχνη διάταξη των στοιχείων που συγκροτούν ένα γραπτό κείμενο, Σαφήνεια, η ύπαρξη ή όχι σαφήνειας στον τρόπο παρουσίασης της συνέχειας και ολοκλήρωσης της ιστορίας, Αφηγηματική υπερδομή (αναμενόμενη ή μη αναμενόμενη παρουσίαση/παράθεση των στοιχείων της αφηγηματικής δομής).

• Πρωτοτυπία (Επιλογή θέματος - πλοκή -ασυνήθιστα, μη συμβατικά, Σκηνικό -η δημιουργία νέου σκηνικού, ο αριθμός σκηνών -περισσότερες από μία σκηνές, Απρόοπτα επεισόδια -ανατροπές, Λύση - έκπληξη -η πρωτότυπη λύση με το στοιχείο του απρόσμενου, του ασυνήθιστου, της έκπληξης, Χιούμορ (λεκτικό, καταστάσεων -φάρσα, σάτιρα, Μεταμόρφωση/αλλαγή του ήρωα ή εμφάνιση νέων ηρώων, Συναισθηματική εμβάθυνση -αναζήτηση-καταγραφή των συναισθημάτων των ηρώων, Προσωπική εμπλοκή -εισαγωγή προσωπικής δράσης, Στοιχεία διακειμενικότητας, Ανατροπές στον χρόνο της αφήγησης -μεταφορά στον χρόνο, άλματα, αναχρονισμοί, Ενδιαφέρον/ Πλούτος/ Ζωηρότητα -ανάληψη κινδύνου, διάλογοι, δραματική αφήγηση -συγκίνηση, περιέργεια, ενδιαφέρον, ερωτήσεις - απαντήσεις, χρήση παραθετικού λόγου, δημιουργία και περιγραφή εικόνων.κάδρα/φωτογραφίες, Ύφος κειμένου, Ποικιλία αφηγηματικών οπτικών.

• Φαντασία (Δομική φαντασία -υπέρβαση του "πρωταρχικού ερεθίσματος", προεκτάσεις της ιστορίας, όχι αναπαραγωγή του αρχικού ερεθίσματος ή κοινότυπη και τετριμμένη πορεία στη συνέχεια της ιστορίας, Υψηλή φαντασία -παράξενες, εξωπραγματικές ιδέες και μη πραγματικές καταστάσεις, π.χ. συνομιλία ζώων μεταξύ τους ή ζώων με ανθρώπους, όχι γραπτά που στηρίζονται πάνω σε ρεαλιστικές πραγματικές βάσεις).

Ως προς το οπτικοακουστικό προϊόν:

• Η συνάφεια με το θέμα.

• Η λειτουργικότητα (τεχνικά χαρακτηριστικά-τεχνική αρτιότητα, η καθαρότητα του ήχου και της εικόνας).

• Η αισθητική του οπτικοακουστικού προϊόντος.

• Ο βαθμός εμπλοκής των μαθητών/τριών σε ερευνητικές διαδικασίες (όπως αυτές αποτυπώνονται στο παραδοτέο προϊόν) και ο βαθμός συμμετοχής των μαθητών/τριών στο σχεδιασμό και στη δημιουργία του οπτικοακουστικού προϊόντος.

• Η δημιουργικότητα και η πρωτοτυπία του παραγόμενου υλικού ως προς:
το θέμα, το σκηνικό, την αφήγηση (πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη κ.λπ.), την προσωπική εμπλοκή των μαθητών/τριών (η εμφάνισή τους μέσα στην ιστορία, η έκφραση των συναισθημάτων τους), το σενάριο, τους πρωταγωνιστές, τις οπτικές εκπλήξεις, το τέλος, τη συνολική οπτική προσέγγισης του θέματος κ.ά.

Επιτροπή Κρίσης

Τα έργα θα κριθούν από ειδική Επιτροπή εκπαιδευτικών, ειδικών επιστημόνων και καλλιτεχνών, η οποία θα συνεκτιμήσει αθροιστικά τους παραπάνω δείκτες αξιολόγησης και από τους ίδιους τους συμμετέχοντες με ηλεκτρονική ψηφοφορία.

Στην τελική εκδήλωση βράβευσης, θα υπάρχουν ξεχωριστά βραβεία για την προσχολική, δημοτική και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και βραβεία ανά κατηγορίες.

Η επιτροπή κρίσης θα οριστεί από τους φορείς συνδιοργάνωσης και θα ανακοινωθεί προσεχώς.

Βραβεία

Τα βραβευμένα έργα θα αναρτηθούν στη σχετική ιστοσελίδα της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (www.i-create.gr) και στην ιστοσελίδα του ΕΚΕΔΙΣΥ www.ekedisy.gr/rnousio-proforikis-istorias/ και θα προβληθούν από την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση.

Η βράβευση θα πραγματοποιηθεί σε ειδική τελετή η οποία θα διανθιστεί με παράλληλες εκδηλώσεις. Πληροφορίες για τη βράβευση θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα μας (www.ekedisy.gr).

Όλες οι συμμετοχές θα λάβουν αναμνηστικό έπαινο για τη συμμετοχή τους.

Οργανωτική Επιτροπή Διαγωνισμού:

- Ευαγγελία Κανταρτζή, Πρόεδρος Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ

- Σπύρος Παρδάλης, Προϊστάμενος Δ/νσης Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης ΥΠ.Π.Ε.Θ.

- Σοφία Παπαδημητρίου, Προϊσταμένη Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης ΥΠ.Π.Ε.Θ.

- Άλκηστις Πουλοπούλου, Στέλεχος Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης ΥΠ.Π.Ε.Θ.

- Αθανάσιος Γιαννίκας, Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε (Π.Ε. 70)

- Σταύρος Γρόσδος, Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε. (Π.Ε. 70)

- Δημήτρης Ζυμπίδης, Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε. (Π.Ε. 70)

- Κατερίνα Καζέλα, Σχολική Σύμβουλος (Π.Ε. 60)

Για πεpισσότεpεc πλnροφορίες σχετικά με τον διαγωνισμό μπορείτε να επικοινωνείτε στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., 210 3250341 ή στο edutν@minedu.gov.gr, 210 3443042.

Εκ μέρους της οργανωτικής επιτροπής,
Δρ. Σοφία Παπαδημητρίου
Προϊσταμένη Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης ΥΠ.Π.Ε.Θ.
Δρ. Ευαγγελία Κανταρτζή
Πρόεδρος ΕΚΕΔΙΣΥ


Εκτύπωση