Μουσείο Ελληνικής Παιδείας Καλαμπάκας Τρικάλων

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Ένα μουσείο για τον μαθητή και το σχολείο
«Ένα λιθαράκι για το σχολείο του μουσείου μας»

Το Μουσείο Ελληνικής Παιδείας ανήκει σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς της χώρας. Για τον λόγο αυτό, όλος ο τοίχος της παλιάς σχολικής τάξης θα είναι αφιερωμένος στα σχολεία που επισκέπτονται το Μουσείο. Στον τοίχο της σχολικής αίθουσας (του μουσείου) θα αναγράφεται το σχολείο και η ημερομηνία επίσκεψης. Μια συμβολική κίνηση του «δεσμού» του Μουσείου Ελληνικής Παιδείας με τα σχολεία της χώρας.

To Μουσείο Eλληνικής Παιδείας βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Καλαμπάκας Τρικάλων, σε ένα χώρο περίπου 1000 τ.μ και έχει εκπαιδευτικό και πολιτιστικό προσανατολισμό.

Φιλοξενεί συλλογές βιβλίων και αντικειμένων σχετικές με την ελληνική εκπαίδευση και την παιδεία γενικότερα.

Σκοπός του Μουσείου είναι η διαφύλαξη, μελέτη, προβολή και ανάδειξη της Ελληνικής Παιδείας και των αξιών που απορρέουν από αυτή.

Τι μπορείτε να δείτε:

1. Ελληνική Εκπαίδευση

Το ελληνικό σχολείο (νηπιαγωγείο, δημοτικό, σχολαρχείο-γυμνάσιο -λύκειο), όπως λειτούργησε από τα πρώτα χρόνια του Νέου Ελληνικού Κράτους (1830) μέχρι σήμερα. Βιβλία , τετράδια, σχολικά αντικείμενα, παιχνίδια, παιδικά περιοδικά και μαθητικές ενδυμασίες.

Τα ελληνικά σχολεία της διασποράς. (Βιβλία και αντικείμενα από Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Αλεξάνδρεια, Κύπρο, Αμερική καθώς και πρώην Σοσιαλιστικές χώρες της Ευρώπης).

Σχολική Αίθουσα

Από ένα χώρο αφιερωμένο στην ελληνική εκπαίδευση, δεν θα μπορούσε να λείπει η παλιά σχολική αίθουσα, που ξυπνά αναμνήσεις από τα μαθητικά και ανέμελα χρόνια. Μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα διδασκαλίας με τα παλιά ξύλινα θρανία, τον μαυροπίνακα και τους παλιούς χάρτες στους τοίχους, ο επισκέπτης μεταφέρεται σε μια άλλη εποχή. Έχει τη δυνατότητα να γράψει στην πλάκα με το κοντύλι και να δοκιμάσει να γράψει με μελάνι και πένα χρησιμοποιώντας μελανοδοχείο, κονδυλοφόρο και στυπόχαρτο. Κατά την κρίση του συνοδού - εκπαιδευτικού, οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν ενημερωτική προβολή με την ιστορία της εκπαίδευσης, της γραφής και της τυπογραφίας.

2 .Νεοελληνικός Διαφωτισμός

Παλιές εκδόσεις έργων των Μεγάλων Διδασκάλων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (Αδ. Κοραή, Ευγ. Βουλγάρεως, Ν. Δούκα, Κ. Κούμα, Θ.Φαρμακίδη και άλλων).

3.Αρχαίοι Έλληνες Συγγραφείς

Δυο προθήκες με έργα του Ομήρου, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Θουκυδίδη και άλλων Ελλήνων Συγγραφέων της Αρχαιότητος με κείμενο Ελληνικό ή παράλληλο Ελληνικό - Λατινικό. Εκδόσεις από τα φημισμένα τυπογραφεία της Ευρώπης κατά την χρονική περίοδο 1500-1800.

4. Από το χειρόγραφο στο έντυπο

Μια ξεχωριστή προθήκη για το πρώτο βιβλίο που τυπώθηκε με Ελληνικό κείμενο, τη Γραμματική του Κωνσταντίνου Λασκάρεως του Βυζαντίου.

Δυο εκδόσεις του βιβλίου αυτού στη Βενετία, η πρώτη από το τυπογραφείο του Πάνου Θεοδοσίου και η άλλη από το τυπογραφείο του Νικολάου Γλυκύ.

Στην ίδια προθήκη ένα χειρόγραφο του καλλιγράφου Βασιλείου Χαρίτωνος του εξ Αδριανουπόλεως.

5. Αίσωπος- Αίθουσα Αισώπου

Παλιές εκδόσεις με γκραβούρες των μύθων του Αισώπου με κείμενο Ελληνικό-Λατινικό ή Ελληνικό-Αγγλικό ή Ελληνικό-Γαλλικό και ειδικές εκδόσεις για τα σχολεία. Στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν μύθους του Αισώπου, την Βιογραφία, καθώς και την Εργογραφία του. Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να αναγνωρίσουν από τις εικόνες τον μύθο, να συζητήσουν με τον συνοδό τους εκπαιδευτικό ή με τον ξεναγό του μουσείου το επιμύθιο και τα νοήματα που κρύβονται πίσω από τον κάθε μύθο. Μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν προβολή των μύθων που θα επιλέξουν.

6. Μετέωρα

Στην αίθουσα των Μετεώρων εκτίθενται:
Χαρακτικά και γκραβούρες περιηγητών που επεσκέφθησαν τα Μετέωρα κατά τον 18ον και 19ον αιώνα. Φωτογραφίες των Μετεώρων από τον φημισμένο Γάλλο- Ελβετό φωτογράφο Boissonas και τους Βολιώτες φωτογράφους Στέφανο και Νικόλαο Στουρνάρα και παλιά ξενόγλωσσα περιοδικά που αναφέρονται στα Μετέωρα. Χρησιμοποιώντας τις παλιές στερεοσκοπικές μηχανές, που υπάρχουν στο χώρο του μουσείου, o επισκέπτης μπορεί να δει τρισδιάστατα παλιές φωτογραφίες των Μετεώρων.

Εκπαιδευτικές Δράσεις στο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας

Δημοτικό- Γυμνάσιο- Λύκειο

Στην ιστορία της εκπαίδευσης αναμφίβολλα ο εκπαιδευτικός είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της. Όσα χρόνια και αν περάσουν, όσο τα σύγχρονα μέσα και να διευκολύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, τίποτα δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει. Το Μουσείο Ελληνικής Παιδείας αναγνωρίζει το έργο και το μόχθο του Έλληνα εκπαιδευτικού. Για τον λόγο αυτό συμβάλλει στην εκπαιδευτική διαδικασία με εκπαιδευτικές δράσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Μύθοι του Αισώπου: Συζήτηση και προβολή.

Σκοπός: Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τους διδακτικούς μύθους του Αισώπου, να αναγνωρίσουν το επιμύθιο και τα βαθύτερα νοήματα πίσω από τον μύθο.

Επαγγέλματα: Επαγγέλματα μέσα από τους σχολικούς χάρτες. Η εξέλιξη στο χρόνο.

Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παλιά επαγγέλματα, να συγκρίνουν τις αλλαγές που έφερε η τεχνολογία. Ποια επαγγέλματα εξαφάνισε και ποια δημιούργησε η αναπτυξή της.

Παιδικά Παιχνίδια: Το παιχνίδι μέσα από τα «παλιά μας» αναγνωστικά (τα είδη της σβούρας και η ιστορίας της).

Σκοπός: Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα παλιά παιχνίδια, να κατανοήσουν την αξία των χειροποίητων παιχνιδιών και την υιοθέτηση τους στα καθημερινά τους παιχνίδια.

Η πλάκα και το κονδύλι, η πένα και το μελάνι:
Στην παλιά σχολική αίθουσα οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλάκα και κονδύλι, πένα και μελάνι και να παρακολουθήσουν σχολικό κινηματογράφο.

Σκοπός: Η επαφή των παιδιών με μέσα διαπαιδαγώγησης μιας άλληςεποχής, κομμάτι της ιστορίας της εκπαίδευσης και του νεοελληνικού πολιτισμού.

Η «κούπα του Πυθαγόρα»: Ένα πείραμα βασισμένο στα συγκοινωνούντα δοχεία.

Σκοπός: Να κατανοήσουν τα παιδιά τα βαθύτερα νοήματα που κρύβονται πίσω την ιστορία της «κούπας του Πυθαγόρα», όπως η απληστία και το «παν μέτρον άριστον» των αρχαίων Ελλήνων.

Μετέωρα: Ιστορία των Μετεώρων- Γεωλογικό Φαινόμενο.
Στερεοσκοπικές κάρτες
Ταινίες που γυρίστηκαν στα Μετέωρα

Σκοπός: Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να διευρύνουν τις γνώσειςτους για την ιστορία των μετεώρων και το γεωλογικό φαινόμενο, ενώ ταυτόχρονα πληροφορούνται για την ιστορία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.

Ολυμπιακοί Αγώνες: Η ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων (1896-2016).

Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά τους νεότερους ολυμπιακούς αγώνες και το ολυμπιακό ιδεώδες, όπως διαμορφώθηκε μέχρι σήμερα.

Πρόσβαση

Tο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Καλαμπάκας του Ν. Τρικάλων και σε απόσταση 20 μέτρων από την Κεντρική Πλατεία (Ρήγα Φεραίου) και 50 μέτρων από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Καλαμπάκας.

Η πρόσβαση στο Μουσείο με ΙΧΕ αυτοκίνητο ή λεωφορείο είναι πολύ εύκολη από την Εθνική οδό Τρικάλων Ιωαννίνων. Στο ύψος της εισόδου του σιδηροδρομικού σταθμού στρίβουμε προς το κέντρο της Καλαμπάκας και σε ένα λεπτό βρισκόμαστε στην είσοδο του Μουσείου. Δίπλα στο Μουσείο υπάρχει χώρος στάθμευσης για ΙΧΕ αυτοκίνητα και στάσης – στάθμευσης για τα λεωφορεία.

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων

Ενήλικες: 5,00€

Νέοι κάτω των 18 ετών: 4,00€

Φοιτητές/Σπουδαστές: 4,00€

Ομαδικές επισκέψεις: 4,00€

Σχολικές επισκέψεις: 3,00€ ( περιλαμβάνονται και τα εκπαιδευτικά προγράμματα- δράσεις και η ξενάγηση)

Συνοδοί (εκπαιδευτικοι-ξεναγοί): Δωρεάν

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε:

Διεύθυνση: Χατζηπέτρου& Μ. Αλεξάνδρου, ΤΚ 42200, Καλαμπάκα

Τηλέφωνο: +30 24320 75219

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ιστοσελίδα: http://www.bookmuseum.gr


ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Μουσείο Ελληνικής Παιδείας
Χατζηπέτρου& Μ. Αλεξάνδρου, ΤΚ 42200,
+30 24320 75219
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
http://www.bookmuseum.gr

Δραστηριότητες για παιδιά νηπιαγωγείου- δημοτικού στο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας

*Τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες των 20-25 ατόμων και η ξενάγηση καθώς και οι δραστηριότητες γίνονται κυκλικά στους χώρους του μουσείου.

Υπεύθυνες Προγράμματος:
Δωρούση Μαρία (νηπιαγωγός)
Ταχτσίδου Αλίκη (Φυσικός)

Μύθοι του Αισώπου:
Συζήτηση και προβολή.

Σκοπός: Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τους διδακτικούς μύθους του Αισώπου, να αναγνωρίσουν το επιμύθιο και τα βαθύτερα νοήματα πίσω από τον μύθο. (Αίθουσα Αισώπου) (17΄)

Παιδικά Παιχνίδια:
Το παιχνίδι μέσα από τα «παλιά μας» αναγνωστικά (τα είδη της σβούρας και η ιστορίας της), γιογιό, βατραχάκι, σφεντόνα, σχοινάκι, τάκα- τάκα, βόλοι. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)

Σκοπός: Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα παλιά παιχνίδια, να κατανοήσουν την αξία των χειροποίητων παιχνιδιών και την υιοθέτηση τους στα καθημερινά τους παιχνίδια.

Η πλάκα και το κονδύλι, η πένα και το μελάνι:
Στην παλιά σχολική αίθουσα οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλάκα και κονδύλι, πένα και μελάνι και να παρακολουθήσουν σχολικό κινηματογράφο. (Παλιά σχολική Αίθουσα) (15’)

Σκοπός: Η επαφή των παιδιών με μέσα διαπαιδαγώγησης μιας άλλης εποχής, κομμάτι της ιστορίας της εκπαίδευσης και του νεοελληνικού πολιτισμού.

Παιχνίδια παρατηρητικότητας:
Εικόνες μέσα από παλιά περιοδικά και αναγνωστικά. (Αίθουσα Αισώπου) (10’)

Σκοπός: Τα παιδιά να εξασκήσουν την παρατηρητικότητα τους μέσα από εικόνες βρίσκοντας τα λάθη της εικόνας ή τις ελλείψεις.

Πειράματα:
Πειράματα όπως

- «Η κούπα του Πυθαγόρα», ο κύλινδρος που αψηφά τη βαρύτητα.

-Κύματα εκκρεμών. Ένα πείραμα που αποτελείται από διαδοχικά εκκρεμή με διαφορετικά μήκη νημάτων που κατά την εκτέλεση των ταλαντώσεων τους, δημιουργούνται εντυπωσιακές εναλλαγές και σχηματισμοί. Παρατηρώντας το σύστημα των εκκρεμών βλέπουμε οδεύοντα κύματα, στάσιμα κύματα, κυματοπαλμούς και τυχαίες κινήσεις, καθώς επίσης γίνεται κατανοητή η έννοια του περιοδικού φαινομένου (Παλιά σχολική αίθουσα) (10’).

Σκοπός: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πειράματα και νόμους της φυσικής μέσα από μια ευχάριστη διαδικασία και παιχνιδιού κατανοήσουν τα παιδιά τα βαθύτερα νοήματα που κρύβονται πίσω την ιστορία της «κούπας του Πυθαγόρα», όπως η απληστία και το «παν μέτρον άριστον» των αρχαίων Ελλήνων.

Μετέωρα:
Ιστορία των Μετεώρων- Γεωλογικό Φαινόμενο- Τρόπος ανάβασης των μοναχών με το δίχτυ. Στερεοσκοπικές κάρτες, ταινίες που γυρίστηκαν στα Μετέωρα. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)

Σκοπός: Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να διευρύνουν τις γνώσεις τους για την ιστορία των μετεώρων και το γεωλογικό φαινόμενο, ενώ ταυτόχρονα πληροφορούνται για την ιστορία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.

Θεματικές Προβολές:
Σε όλες τις αίθουσες του μουσείου μπορούν να γίνουν διάφορες προβολές όπως Ιστορία της γραφής, Ιστορία της τυπογραφίας, Αλφαβητάρια, Νεοελληνικός Διαφωτισμός. (5-10’)

Σκοπός: Οι προβολές λειτουργούν ως συμπληρωματικά μέσα διδασκαλίας και βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν νοήματα και ιστορικά γεγονότα.

Βιωματικό Μάθημα:
Μια ώρα διδακτικού μαθήματος σε οποιαδήποτε τάξη του δημοτικού και σε οποιαδήποτε μάθημα σύμφωνα με την κρίση του εκπαιδευτικού με μέσα της εποχής του 1960. Όπως παλιούς χάρτες αρίθμησης, γραμματικής, ιστορίας, μυθολογίας. Τα παλιά βιβλία προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τις αλλαγές του σήμερα, γραφή με πένα, κονδύλι και πλάκα για τετράδιο. Συμπληρωματικά μέσα ο μαυροπίνακας, το αριθμητήριο, τα παλιά θρανία και η αμμοδόχος (αλληλοδιδακτική μέθοδος). (Παλιά σχολική Αίθουσα) (45’)

Σκοπός: Τα παιδιά να έρθουν σε άμεση και βιωματική επαφή με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης του παρελθόντος βοηθούν στην καλύτερη αφομοίωση του μαθήματος ακόμα και των πιο αδύναμων μαθητών.

Δραστηριότητες για παιδιά Γυμνασίου-Λυκείου στο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας

Θεματικές Προβολές:
Σε όλες τις αίθουσες του μουσείου μπορούν να γίνουν διάφορες προβολές όπως Ιστορία της γραφής, Ιστορία της τυπογραφίας, Αλφαβητάρια, Νεοελληνικός Διαφωτισμός. (5-10’)

Σκοπός: Οι προβολές λειτουργούν ως συμπληρωματικά μέσα διδασκαλίας και βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν νοήματα και ιστορικά γεγονότα.

Παιδικά Παιχνίδια:
Το παιχνίδι μέσα από τα «παλιά μας» αναγνωστικά (τα είδη της σβούρας και η ιστορίας της), γιογιό, βατραχάκι, σφεντόνα, σχοινάκι, τάκα- τάκα, βόλοι. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)

Σκοπός: Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα παλιά παιχνίδια, να κατανοήσουν την αξία των χειροποίητων παιχνιδιών και την υιοθέτηση τους στα καθημερινά τους παιχνίδια.

Η πλάκα και το κονδύλι, η πένα και το μελάνι:
Στην παλιά σχολική αίθουσα οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλάκα και κονδύλι, πένα και μελάνι και να παρακολουθήσουν σχολικό κινηματογράφο. (Παλιά σχολική Αίθουσα) (15’)

Σκοπός: Η επαφή των παιδιών με μέσα διαπαιδαγώγησης μιας άλλης εποχής, κομμάτι της ιστορίας της εκπαίδευσης και του νεοελληνικού πολιτισμού.

Πειράματα:
Πειράματα όπως «Η κούπα του Πυθαγόρα», ο κύλινδρος που αψηφά τη βαρύτητα.

-Κύματα εκκρεμών.
Ένα πείραμα που αποτελείται από διαδοχικά εκκρεμή με διαφορετικά μήκη νημάτων που κατά την εκτέλεση των ταλαντώσεων τους, δημιουργούνται εντυπωσιακές εναλλαγές και σχηματισμοί. Παρατηρώντας το σύστημα των εκκρεμών βλέπουμε οδεύοντα κύματα, στάσιμα κύματα, κυματοπαλμούς και τυχαίες κινήσεις, καθώς επίσης γίνεται κατανοητή η έννοια του περιοδικού φαινομένου (Παλιά σχολική αίθουσα) (10’).

Σκοπός: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πειράματα και νόμους της φυσικής μέσα από μια ευχάριστη διαδικασία και παιχνιδιού κατανοήσουν τα παιδιά τα βαθύτερα νοήματα που κρύβονται πίσω την ιστορία της «κούπας του Πυθαγόρα», όπως η απληστία και το «παν μέτρον άριστον» των αρχαίων Ελλήνων.

Μετέωρα:
Ιστορία των Μετεώρων- Γεωλογικό Φαινόμενο- Τρόπος ανάβασης των μοναχών με το δίχτυ. Στερεοσκοπικές κάρτες, ταινίες που γυρίστηκαν στα Μετέωρα. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)

Σκοπός: Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να διευρύνουν τις γνώσεις τους για την ιστορία των μετεώρων και το γεωλογικό φαινόμενο, ενώ ταυτόχρονα πληροφορούνται για την ιστορία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.

Συγκριτική Παιδαγωγική:
Τα παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσα στην παλιά σχολική τάξη έρχονται σε επαφή με εποπτικά υλικά του παρελθόντος και μέσα από μια διαδικασία συζήτησης και σύγκρισης προσπαθούν να βρουν τους λόγους που οδήγησαν στην αλλαγή όλων αυτών των παλιών εποπτικών μέσων (ο μαυροπίνακας, το αριθμητήριο, τα παλιά θρανία και η αμμοδόχος - αλληλοδιδακτική μέθοδος). Συμπληρωματικά μέσα στην παλιά σχολική τάξη μπορούν να γνωρίσουν την Χάρτα του Ρήγα κομμάτι της ιστορίας του Νεοελληνικού Διαφωτισμού αλλά και με άλλους θεματικούς χάρτες ανάλογα με την κρίση και την θεματική ενότητα του εκπαιδευτικού (Παλιά σχολική Αίθουσα) (25’).

Σκοπός: Τα παιδιά να έρθουν σε άμεση και βιωματική επαφή με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης του παρελθόντος βοηθούν στην καλύτερη αφομοίωση του μαθήματος ακόμα και των πιο αδύναμων μαθητών.

Ολυμπιακοί Αγώνες:
Η ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων (1896-2016).

Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά τους νεότερους ολυμπιακούς αγώνες και το ολυμπιακό ιδεώδες, όπως διαμορφώθηκε μέχρι σήμερα


Εκτύπωση