edu.klimaka.gr

8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας, Φιλοσοφίας και Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών 2014

8ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ 2014

Αρ.Πρωτ.182243/Δ1/12-11-2014/ΥΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α’ ΣΠΟΥΔΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Email : spudonpe(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Κ. Παπαχρήστος - Κ. Παπαγεωργίου
Τηλέφωνο : 210 344 2425
FAX : 210 344 3354

ΘΕΜΑ: «Διεξαγωγή Επιστημονικού Συνεδρίου»

Προς ενημέρωσή σας, σας αποστέλλουμε το πρόγραμμα του 8ου Πανελλήνιου Συνέδριου Ιστορίας, Φιλοσοφίας και Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, διάρκειας τριών ημερών αρχομένης από την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου, με φορείς υλοποίησης το Εργαστήριο Διδακτικής των Θετικών Επιστημών του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.), και το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Παν/μίου Πατρών.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διεξαγωγή του συνεδρίου μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.hipst.gr/ όπως επίσης και να απευθυνθείτε στο τηλέφωνο 2610-969303 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

Επισυνάπτεται το Πρόγραμμα του Συνεδρίου και το Δελτίο Τύπου αυτού.

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ


Δελτίο Τύπου

8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας,
Φιλοσοφίας και Διδακτικής των
Φυσικών Επιστημών

Η συμβολή της Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών στη διδασκαλία και τη δημόσια κατανόησή τους

Φυσικές επιστήμες, Κοινωνία, Τεχνολογία και Περιβάλλον

Τέχνη και Φυσικές Επιστήμες

Οργάνωση
Εργαστήριο Διδακτικής των Θετικών Επιστημών, ΤΕΕΑΠΗ, Παν/μιο Πατρών – Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
http://www.hipst.gr

14-16 Νοεμβρίου 2014

ΤΕΕΑΠΗ – Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών

Το 8ο συνέδριο ΙΦΔΦΕ (επανα)θέτει το βασικό ερευνητικό και εκπαιδευτικό ερώτη-μα που απασχολεί τη συγκεκριμένη κοινότητα, δηλαδή το αν και με ποιους τρόπους η Ιστορία και η Φιλοσοφία των φυσικών επιστημών είναι δυνατόν να συμβάλλει στην αναβάθμιση της διδασκαλίας τους στις διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες, στην υποβοήθηση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών καθώς και στην αποτελε-σματική επικοινωνία των φυσικών επιστημών στο ευρύ κοινό σε χώρους άτυπης και μη τυπικής εκπαίδευσης (μουσεία επιστημών και τεχνολογίας, τύπος, τηλεόραση και διαδίκτυο, εκδόσεις, εκπαίδευση εκτός σχολείου).

Παράλληλα, στο συνέδριο είναι δυνατόν να φιλοξενηθούν εργασίες που αναφέρονται σε όλες τις πλευρές της πολιτισμικής διάστασης της επιστημονικής γνώσης στις τυπικές και μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης. Οι σχέσεις της σχολικής ή εκλαϊκευμένης επιστημονικής γνώσης με προβλήματα της καθημερινής ζωής, με τεχνολογικά ζητήματα, με περιβαλλοντικά θέματα και με δραστηριότητες των τεχνών αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία αυτής της διάστασης και πιθανά αντικείμενα πραγμάτευσης των εργασιών αυτών.

Το συνέδριο απευθύνεται σε ερευνητές της ιστορίας, φιλοσοφίας και διδακτικής των φυσικών επιστημών και συναφών επιστημών, σε εκπαιδευτικούς και στελέχη της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, σε επαγγελματίες της επικοινωνίας της εικό-νας και της κουλτούρας (δημοσιογράφους, στελέχη μουσείων), σε φοιτητές παιδαγωγικών ή άλλων πανεπιστημιακών τμημάτων που ενδιαφέρονται για την διάδοση των φυσικών επιστημών στην κοινωνία και την εκπαίδευση, καθώς και στο ευρύ κοινό που ενδιαφέρεται για τα σχετικά ζητήματα και αποτελεί τον αποδέκτη της προσπάθειας για τη δημόσια κατανόηση της επιστήμης.


8ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14 /11

13.30 - 15.00 Πάρκο της Ειρήνης

Προσέλευση – Εγγραφή Συνέδρων

15.00 - 15.30 Αίθουσα ΠΑΜ17

Έναρξη Συνεδρίου- Χαιρετισμοί

15.30 - 17.00 Παράλληλη Συνεδρία Π11, Αίθουσα ΠΑΜ17
Συντονίστρια Μ. Εργαζάκη, Επικ. Καθηγήτρια Παν/μίου Πατρών

Ε. Βαλανίδου, Μ. Εργαζάκη & Ρ. Γασπαράτου, Διερευνώντας τη δεξιότητα της κατηγοριοποίησης σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

Α. Γιακουμή & Ρ. Γασπαράτου, Τα στάδια της επιστημονικής κατανόησης και η σημασία της μεταγνώσης για την επιστημονική σκέψη

Μ. Δεβελάκη, Η Φύση της Επιστήμης στο νέο πρόγραμμα σπουδών για τη Φυσική του γυμνασίου: Δυνατότητες και περιορισμοί

Γ. Φραγκιαδάκη, Προωθώντας μια «μη τυπική» προσέγγιση των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο: η κοινωνικο-πολιτισμική ιστορική προοπτική

15.30 – 17.00 Παράλληλη Συνεδρία Π12, Αίθουσα ΠΑΜ13
Συντονιστής Ι. Τρυπαναγνωστόπουλος, Καθηγητής Παν/μίου Πατρών

Α. Σακκά & Ι. Τρυπαναγνωστόπουλος, Ηλιακή ενέργεια και κτίρια στην προοπτική του 2030

Α. Γαβαλάκη & Ε. Μαυρικάκη, Το οικολογικό αποτύπωμα ως δείκτης περιβαλλοντικής ευαισθησίας μελλοντικών εκπαιδευτικών

Σ. Αρτέμη, Α. Μαΐδου, Ν. Δίντσιος & Χ. Πολάτογλου, Η καθημερινότητα των αρχαίων συναντά τη σημερινή καθημερινότητα: Το «σπίτι του Σωκράτη» στην υπηρεσία της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη

Δ. Παπαϊωάννου & Κ. Χαλκιά, Οι ιδέες των Ελλήνων μαθητών/τριών Λυκείου για την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία

17.00 – 17.30 Πάρκο της Ειρήνης
Διάλειμμα – καφές

17.30 – 19.00 Παράλληλη Συνεδρία Π21, Αίθουσα ΠΑΜ17
Συντονίστρια Ε. Μαυρικάκη, Επικ. Καθηγήτρια ΕΚΠΑ

Ν. Καψαλά, Ε. Μαυρικάκη & Κ. Σκορδούλης, Η αφήγηση επιστημονικών βιογραφιών ως εργαλείο στην κριτική εκπαίδευση: η ιστορία του Τζον Σνόου

Γ. Γρηγορόπουλος, Β. Σπηλιωτοπούλου & Γ. Ιωαννίδης, Σχεδιασμός και υλοποίηση project με βάση ψηφιακές ιστορικές αφηγήσεις: Η περίπτωση των περιοδικών κινήσεων

Ε. Γέντζη & Φ. Σέρογλου, Επιστημόνισσες μέσα από τα μάτια των παιδιών: Μαθητικές ταινίες slowmation σε μια λέσχη φυσικών επιστημών

Σ. Δόσης, Ν. Κανδεράκης & Δ. Κολιόπουλος, Οι απόψεις των μαθητών για τη χρήση μικρών ιστορικών κειμένων στη διδασκαλία του απλού εκκρεμούς στο γυμνάσιο

17.30 – 19.00 Παράλληλη Συνεδρία Π22, Αίθουσα ΠΑΜ13
Συντονίστρια Ε. Αρβανίτη, Επικ. Καθηγήτρια Πανμίου Πατρών

Δ. Αγγελοπούλου & Κ. Μέλη, Η ένταξη της Ιστορίας των φυσικών επιστημών σε δια-δραστικά εκθέματα: εισαγωγή ιστορικής αφήγησης σε έκθεμα της διαδραστικής έκθεσης επιστημών και τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου

Λ. Βουτσινά, Αξιοποίηση της Ιστορίας των φυσικών επιστημών στη διδακτική πράξη: Η περίπτωση του ομίλου φυσικής «Το Πείραμα στο Προσκήνιο»

Φ. Σωτηροπούλου, Μέντελ: όχι απλά ένας επίμονος κηπουρός. Μια διαφορετική προ-σέγγιση της εισαγωγής του κεφαλαίου 5 της Βιολογίας θετικής κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου

Ι. Φώκου, Κ. Σκορδούλης & Γ. Μπαραλής, Αξιοποίηση της ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία του μαθήματος της Γεωγραφίας. Διδακτική προσέγγιση της ενότητας «Το ηλιακό σύστημα» για τη Στ’ δημοτικού

17.30 – 19.00 Συμπόσιο Σ1, Αίθουσα ΠΑΜ16
Συντονιστής Κ. Μωραΐτης, Καθηγητής ΕΜΠ, Η θεώρηση του τοπίου και η σχέση της με τις φυσικές επιστήμες

Κ. Μωραΐτης, Οι τέχνες του Τοπίου και η συσχέτισή τους με τη θεώρηση της Φύσης: Ι-στορικές καταβολές και σύγχρονα επιστημικά ήθη

Σ. Σαραντοπούλου, Μια “επιδεικτική” επιστήμη. Το τοπιακό μόρφωμα του Βοτανικού κήπου και η επιστήμη της Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι κατά τον 18ο αιώνα

Α. Βερυκίου, Τοπολογικά Τοπία. Η δυναμική μορφολογική κατεύθυνση

Τ. Κουϊμτζόγλου, Η προσομοίωση ως συνθήκη προσέγγισης φυσικών διαδικασιών και εργαλείο ελέγχου του τοπίου

19.00 - 19.30 Συνεδρία Αφίσας 1, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών

Ε. Κότσαλος, Διδασκαλία της υποενότητας του ηλεκτρομαγνητισμού ‘Ηλεκτρικά φορτία και αλληλεπιδράσεις’ σε μαθητές Β’ Γυμνασίου με στοιχεία από την ιστορία των φυσι-κών επιστημών

Δ. Νάκος & Χ. Πολάτογλου, Επανάληψη ιστορικού πειράματος σχετικά με την ανί-χνευση της κοσμικής ακτινοβολίας

Σ. Π. Παναγόπουλος, Η αστρονομία στο Βυζάντιο κατά την Παλαιολόγεια Αναγέννηση

Φ. Τριπολιτσιώτου, Κοχύλια, σφουγγάρια και κοράλλια: Ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα- μη τυπικής διδασκαλίας στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας

Κ. Σαφαρίκα, Γ. Καλογεράτος & Ν. Δελέγκος, Ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων της έννοιας "ενέργεια" με τον πειραματισμό

19.30- 20.30 Κεντρική Συνεδρία 1, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονιστής Μ. Πατηνιώτης, Αναπλ. Καθηγητής, ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ

Α. Ραφτόπουλος, Καθηγητής, Παν/μιο Κύπρου, Δηλώσεις γνώσης και δηλώσεις πεποίθησης: Ποια η σημασία της διαφοράς τους για τη διδακτική των επιστημών

20.30 - 21.30 Κεντρική Συνεδρία 2, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονίστρια Κ. Χαλκιά, Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

Π. Κουμαράς, Καθηγητής ΑΠΘ, Δύναμη, πίεση, ορμή, ενέργεια, ισχύς: Ένα μπερδεμένο κουβάρι εννοιών

21.30 Πάρκο της Ειρήνης
Δεξίωση συνέδρων


ΣΑΒΒΑΤΟ 15/11

09.00 - 10.30 Παράλληλη Συνεδρία Π31, Αίθουσα ΠΑΜ 17
Συντονίστρια Ρ. Γασπαράτου, Επικ. Καθηγήτρια Παν/μίου Πατρών

Μ. Καρτσωνάκης, Η ελληνική αστρονομική παράδοση σε βυζαντινές πραγματείες (6ος – 13ος αι.)

Α. Ρηνώτας, Μαγεία, αλχημεία και αστρολογία στη δυτική μεσαιωνική Ευρώπη του 13ου αιώνα. Οι Ψευδοεπιστήμες ως επιστήμες στο έργο του Αλβέρτου του Μεγάλου

Β. Γαλάνης & Μ. Μπαράκου, Επιστημολογικές προεκτάσεις στον Φαίδωνα: ο ρεαλισμός ως εφαλτήριο του επιστημονικού προγράμματος

Κ. Αντιόχου, Επανεισάγοντας τις συνθήκες Ceteris Paribus

09.00 – 10.30 Παράλληλη Συνεδρία Π32, Αίθουσα ΠΑΜ 13
Συντονιστής Χ. Πολάτογλου, Αναπλ. Καθηγητής ΑΠΘ

Κ. Φραγκάκης & Δ. Κολιόπουλος, Μια καινοτομική διδακτική πρόταση για την τριβή, δομημένη σε στοιχεία από την Ιστορία της τριβής

Χ. Ανδρέου & Α. Ραφτόπουλος, Ένα παράδειγμα για την αναθεώρηση πεποιθήσεων για την όραση από την Ιστορία της επιστήμης

Α. Γκουτζαμάνης & Χ. Πολάτογλου, Η αξιοποίηση του ιστορικού υποβάθρου της ανά-πτυξης της έννοιας της πίεσης στη διδασκαλία στα πλαίσια της μέσης εκπαίδευσης

Θ. Πιερράτος, Επιχειρώντας τη διάκριση των εννοιών μάζα και βάρος στη φυσική της α’ γυμνασίου
09.00 – 10.30 Παράλληλη Συνεδρία Π33, Αίθουσα ΠΑΜ 16 Συντονίστρια Κ. Πλακίτση, Αναπλ. Καθηγήτρια παν/μίου Ιωαννίνων

Λ. Στυλιανού, Ν. Κολιός & Κ. Πλακίτση, Περιβαλλοντικός και επιστημονικός γραμμα-τισμός των πολιτών. Η περίπτωση της υδροκίνησης στην άτυπη εκπαίδευση

Β. Γούσιας, Α.Χ. Κορνελάκη & Κ. Πλακίτση, Η περιβαλλοντική εκπαίδευση πριν την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Δ. Γιάντσιου & Β. Κουλιανόπουλος, «Ηλεκτρομαγνητίζω ... και τους ήχους της φωνής μου μετασχηματίζω …». Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Έ και ΄ΣΤ Δημοτικού

Α.Γ. Μπαλάσογλου, Προσεγγίζοντας το ηλιακό σύστημα στην προσχολική αγωγή με τη βοήθεια ενός προγράμματος προσομοίωσης

10.30 - 11.00 Συνεδρία Αφίσας 2, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών

Β. Γούσιας & Κ. Πλακίτση, Αρχαίοι Έλληνες στη σελήνη

Α. Μαΐλη, Οι αντιλήψεις για την ανοσολογία από μαθητές του δημοτικού

Μ. Τοπολιάτη, Η προσέγγιση των φυσικών επιστημών και της αειφόρου εκπαίδευσης, στα πλαίσια εφαρμοσμένης μη τυπικής μορφής διδασκαλίας σε παιδιά προσχ. ηλικίας

Μ-Μ. Καφαλή, Η τέχνη και η μαζική κουλτούρα αντιμέτωπες με τον κόσμο των ΦΕ

11.00 – 12.00 Κύρια Συνεδρία 3, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονιστής Δ. Κολιόπουλος, Καθηγητής Παν/μίου Πατρών

L. Maurines, Kαθηγήτρια Université Paris Sud (Orsay), The Nature of Science in the French high school science syllabuses. Role of the history of science and innovative pedagogical proposals

12.00 – 13.00 Κύρια Συνεδρία 4, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονιστής Κ. Σκορδούλης, Καθηγητής ΕΚΠΑ

I. Galili, Καθηγητής Hebrew University of Jerusalem, On the involvement of History and Philosophy of Science in teaching Science: An approach promoting cultural content knowledge

13.00 – 15.00 Πάρκο της Ειρήνης
Διακοπή – Ελαφρύ γεύμα

15.00 – 16.00 Κύρια Συνεδρία 5, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονιστής Λ. Γομάτος, Καθηγητής ΑΣΠΑΙΤΕ

Σ. Σακκόπουλος, Ομ. Καθηγητής Παν/μίου Πατρών, Η συμβολή της Ιστορίας και της Φιλο-σοφίας στην εννοιολογική προσέγγιση της Φυσικής

16.00 – 17.00 Κύρια Συνεδρία 6, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονίστρια Β. Ζόγκζα, Ομ. Καθηγήτρια Παν/μίου Πατρών

Κ. Καμπουράκης, Ερευνητής Université de Genève, Πώς «πρέπει» να διδάσκεται η Φύση της Επιστήμης; Οι «λίστες» και οι επικριτές τους

17.00 – 17.30 Πάρκο της Ειρήνης
Διάλειμμα- Καφές

17.30 – 19.00 Παράλληλη Συνεδρία Π41, Αίθουσα ΠΑΜ 17
Συντονιστής Α. Ραφτόπουλος, Καθηγητής Παν/μίου Κύπρου

Δ. Πορτίδης, Επιστημονική εξιδανίκευση και επιστημονική προσέγγιση

Κ. Σκορδούλης, Προς μία επιστημολογική και διδακτική προσέγγιση της έννοιας της «Ύλης»

Ε. Γκουνταρούλη, Επαναδιαπραγματεύοντας το ρόλο της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των επιστημών στη διδασκαλία και την πρακτική των επιστημών, ή εστιάζοντας στις επιστημονικές έννοιες

Π. Τσακμάκη & Π. Κουμαράς, Αιτιακοί κανόνες: Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών μας;

17.30 – 19.00 Παράλληλη Συνεδρία Π42, Αίθουσα ΠΑΜ 13
Συντονιστής Β. Τσελφές, Καθηγητής ΕΚΠΑ

Β. Τσελφές & Α. Παρούση, Θεατρική αναπαράσταση εναλλακτικών κοσμοθεωριών: αιτιότητα, «σκοποί» και «νόμοι»

Α. Δήμου-Τζαβάρα, Ο χαρακτήρας της εκδήλωσης της δημιουργικότητας στις τέχνες και στις φυσικές επιστήμες

Ι. Τρυπαναγνωστόπουλος, Περιβαλλοντική τέχνη και αειφορία

Ξ. Αραπάκη & Δ. Κολιόπουλος, Επιστημολογικές και διδακτικές διαστάσεις της σχέσης εικαστικών τεχνών και φυσικών επιστημών στην εκπαίδευση

17.30 – 19.00 Παράλληλη Συνεδρία Π43, Αίθουσα ΠΑΜ16
Συντονίστρια Χ.Κ. Καραπαναγιώτη, Επικ. Καθηγήτρια Παν/μίου Πατρών

Β. Κουλούντζος & Φ. Σέρογλου, Διαδραστικότητα και συνεργατικότητα μέσα σε ένα εκπαιδευτικό wiki: Δραστηριότητες και συζητήσεις για τη διδασκαλία των φυσικών επι-στημών

Σ. Κόλλας & Κ. Χαλκιά, Ο σχεδιασμός ενός σεμιναρίου επιμόρφωσης των εκπαιδευτι-κών των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας με σκοπό την επιλογή και την ανάπτυξη ενοτήτων για τον επιστημονικό γραμματισμό

Χ.Κ. Καραπαναγιώτη, Διδασκαλία της διδακτικής των φυσικών επιστημών στην τριτο-βάθμια εκπαίδευση μέσω μικροδιδασκαλιών και συνεργατικής μάθησης

19.00 – 19.30 Πάρκο της Ειρήνης
Διάλειμμα - Καφές

19.30 – 20.30 Κύρια Συνεδρία 7, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών
Συντονιστής Κ. Ραβάνης, Καθηγητής Παν/μίου Πατρών

Κ. Γαβρόγλου, Καθηγητής ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ, Τρεις ουτοπίες και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

20.30 – 21.30 Στρογγυλό τραπέζι

Δ. Κολιόπουλος (συντ.), Κ. Γαβρόγλου, Δ. Πορτίδης, Φ. Σέρογλου, Κ. Σκορδούλης, Η πολιτισμική διάσταση της επιστημονικής γνώσης: συνέργειες και αποκλίσεις


ΚΥΡΙΑΚΗ 16/11

09.00 – 10.30 Παράλληλη Συνεδρία Π51, Αίθουσα ΠΑΜ17
Συντονιστής Ν. Κανδεράκης, Εξ. Συνεργάτης Παν/μίου Δ. Μακεδονίας

Π. Βλέτση, Η επιστήμη των Αράβων κατά τον Μεσαίωνα και οι προοπτικές εκπαιδευτικής αξιοποίησής της

Ε. Σταμούλης & Κ. Πλακίτση, Ο ρόλος των θρησκευτικών αντιλήψεων του Φαραντέι στην ανακάλυψη του πεδίου και η διδακτική τους αξιοποίηση

Κ. Στεφανίδου & Κ. Σκορδούλης, Διδασκαλία και μάθηση της έννοιας της επιστημονι-κής θεωρίας στο πλαίσιο της φύσης της επιστήμης: Η περίπτωση της ηλεκτρομαγνητικής θεωρίας του Maxwell

Θ. Γκαραγκούνης, Γεφυρώνοντας το κενό φυσικού και κοινωνικού: Η έννοια του χώρου

09.00 - 10.30 Συμπόσιο Σ2, Αίθουσα ΠΑΜ 13
Συντονιστής Γ.Ν. Βλαχάκης, Λέκτορας ΕΑΠ, Φωτίζοντας θέματα ιστορίας της επιστήμης, ιστορίας της εκπαίδευσης, ιστορίας των επιστημονικών οργάνων και επικοινωνίας της επιστήμης με αφορμή τα εκθέματα του Μουσείου Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Γ.Ν. Βλαχάκης, Η ιστορία πέρα από τον μύθο. Επιστήμονες τον 19ο αιώνα στην Ελλάδα

Φ. Τσίτου, Προφορικές μαρτυρίες καθηγητών της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ στο πλαίσιο επανέκθεσης της συλλογής επιστημονικών οργάνων του Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών – Διονύσιος Μαρίνος

Φ. Πάπαρου, Εφαρμόζοντας την τέχνη των πειραματικών διαλέξεων στο Μουσείο Ιστο-ρίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Π. Λάζος, Σχήματα Lissajous - Η πειραματική φυσική του 19ου αιώνα σε μια από τις καλύτερές της στιγμές. Ιστορικά επιστημονικά όργανα και μια σύγχρονη πρόταση

09.00 – 10.30 Εργαστήριο, Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών ΤΕΕΑΠΗ (απαιτείται εγγραφή)

Φ. Σέρογλου, Α. Λέτσι & Ε. Γέντζη, Ένα εργαστήριο για τη δημιουργία ψηφιακών α-φηγήσεων slowmation για τις φυσικές επιστήμες

10.30 - 11.00 Πάρκο της Ειρήνης
Διάλειμμα – καφές

11. 00 - 12.30 Παράλληλη Συνεδρία Π61, Αίθουσα ΠΑΜ17
Συντονιστής Α.Ι. Κασσέτας, Εκπαιδευτικός ΜΕ

Α.Ι. Κασσέτας, «Αμπερικοί» ή «φαραντεϊκοί» στη διδασκαλίας μας; Ή μήπως η διάζευξη πρέπει να συζητηθεί;

Ν. Κανδεράκης, Τα μαθηματικά της σχολικής φυσικής: Σύμβολα, αλγοριθμικές διεργασίες και νοήματα

Μ. Γαλερός & Δ. Κοντοσταυλάκη, Από τον Πλάτωνα, στον Ιπποκράτη και από εκεί... στη θάλασσα μέσα μου. Αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη στις φυσικές επιστήμες

Σ. Ζαχαριουδάκης & Κ. Αθανασίου, Συσχετισμός της διαμάχης Kammerer-Bateson με το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ Βιολογίας και προτάσεις αξιοποίησής της στην κατανόηση της φύσης της επιστήμης

11.00 - 12.30 Παράλληλη Συνεδρία Π62, Αίθουσα ΠΑΜ13
Συντονίστρια Β. Σπηλιωτοπούλου, Καθηγήτρια ΑΣΠΑΙΤΕ

Β. Αμαριωτάκης, Γ. Παπαγεωργίου & Β. Σπηλιωτοπούλου, Μια συγκριτική διαχρονική μελέτη των σχολικών εγχειριδίων της χημείας Β΄ Γυμνασίου: Το κυρίαρχο εννοιολογικό πλαίσιο των οπτικών αναπαραστάσεων

Α. Μαυρόπουλος, To πείραμα στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην ελληνική μέση εκπαίδευση κατά τις αρχές του 20ου αιώνα

Π. Ξανθίδου & Φ. Σέρογλου, Το πείραμα στα βιβλία φυσικής και χημείας του δημοτικού σχολείου (1838 – 2008): Μια ανάλυση με το μοντέλο EAST

Ω. Δεπούντη, Α. Κλημόπουλος, Γ. Μελανίτης, Α. Παπαλέξης, Ε. Χορδάκη, Η πρόσληψη των φυσικών επιστημών μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια. Είναι το υποβρύχιο ψάρι;

11.00 – 12.30 Παράλληλη Συνεδρία Π63, Αίθουσα ΠΑΜ16
Συντονίστρια Φ. Σέρογλου, Επικ. Καθηγήτρια ΑΠΘ

Μ. Πλιάκου & Μ. Χούπη, Η αξιοποίηση των φυσικών επιστημών στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας από τη σύγχρονη καλλιτεχνική παιδεία

Γ. Πριμεράκης, Επίσκεψη μαθητών σε μουσείο σύγχρονης τέχνης και αναπαραγωγή έρ-γων σύγχρονης τέχνης : διδακτικές προσεγγίσεις στις φυσικές επιστήμες

Φ. Σέρογλου, Α. Λέτσι, Θ. Βλάχου, Ι-Ν. Δημουλά & Ξ. Αραπάκη, Ψηφιακές αφηγήσεις με ζωγραφικά έργα τέχνης για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο

Ι-Γ. Πανούση & Φ. Σέρογλου, Η παρουσίαση του πολύπτυχου χαρακτήρα των ΦΕ μέσα από το έργο του Ι. Βερν και η δυνατότητα χρησιμοποίησής του ως εκπαιδευτικό υλικό

12.30 -13.00 Πάρκο της Ειρήνης
Διάλειμμα - Καφές

13.00 - 15.30 Κύρια Συνεδρία 8, Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας
Συντονιστής Ε. Βιτωράτος, Καθηγητής Παν/μίου Πατρών, Δ/ντής Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας Παν/μίου Πατρών

Δ. Πετάκος (Ίδρυμα Ευγενίδου), Τα ντοκιμαντέρ ιστορίας των επιστημών ως φορέας δημόσιας εικόνας των επιστημών

Χ.Ν. Δημοπούλου & Σ.Ν. Πνευματικός (Εστία Επιστημών Πατρών), Πως η παρατήρηση των φαινομένων οδηγεί στην κατανόηση των επιστημονικών εννοιών

Π. Θεολόγη-Γκούτη & Ε. Βιτωράτος (Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας), Η συμ-βολή του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας (ΜΕΤ) του Πανεπιστημίου Πατρών στον Επιστημονικό Γραμματισμό

15.30
Λήξη Συνεδρίου – ανακοίνωση επομένου συνεδρίου

 

Σχετικά Άρθρα