edu.klimaka.gr

Συντονισμός Δράσεων Σχολείων με UNESCO για το "Ετος Αριστοτέλη" 2016

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ "ΕΤΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ" ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΤΗΝ UNESCO 2016

Αρ.Πρωτ.Φ.ΟΥΝ:11/30570/Η1/22-02-2016/ΥΠΠΕΘ

Δ/ΝΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Ταχ. Δ/νση : Ανδρέα Παπανδρέου 37
Τ.Κ. – Πόλη : 15180 – Μαρούσι
Ιστοσελίδα : http://www.minedu.gov.gr
Email : des-c3(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Βέρα Δηλάρη
Τηλέφωνο : 210 344 2379
FAX : 210 344 2365

ΘΕΜΑ : Συντονισμός δράσεων για τον εορτασμό του «ΕΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ» από τα Λύκεια του Δικτύου Συνεργαζομένων Σχολείων με την UNESCO.

Σε συνέχεια του αρ. πρωτ. Φ. ΟΥΝ: 1/4157/Η1/13-01-2016 εγγράφου ΥΠ.Π.Ε.Θ και της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα ακόλουθα:

Πενταμελής Συντονιστική Ομάδα και εκπρόσωπος από το Γραφείο Υφυπουργού, θα αναλάβουν το συντονισμό των δραστηριοτήτων για τον εορτασμό του ΕΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ και την εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβρη του 2016.

Η Συντονιστική Ομάδα θα ορίσει με ποιόν τρόπο θα λειτουργεί (συναντήσεις, επικοινωνία).

Η Συντονιστική Ομάδα αποτελείται από τα σχολεία:
1. 1ο ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΑΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΝΑΔΕΙΟΣ
2. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
3. ΛΥΚΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ ΚΩΣΤΕΑ-ΓΕΙΤΟΝΑ
4. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
5. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΙΟΝΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ
με αναπληρωτές το ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ και τα ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΦΡΥΓΑΝΙΩΤΗ (Θεσσαλονίκη).

Γραμματειακή υποστήριξη και επιστημονική καθοδήγηση θα παρέχεται από την κα Τζίνα Παπαλεξίου (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), Γραφείο Υφυπουργού.

Διοικητική Υποστήριξη θα παρέχεται από τη Διεύθυνση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων, κα Βέρα Δηλάρη (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) .

Τα αποτελέσματα των συναντήσεων της Συντονιστικής Ομάδας (συναντήσεις, επικοινωνία κλπ) θα κοινοποιούνται στη Διεύθυνση Ευρωπαικών και Διεθνών Θεμάτων του ΥΠ.Π.Ε.Θ η οποία και θα αποστέλλει σχετική ενημέρωση στις σχολικές μονάδες.

Λαμβάνοντας υπόψη την επισυναπτόμενη πρόταση, τα σχολεία που επιθυμούν να συμμετέχουν στον εορτασμό του ΕΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ, παρακαλούνται να υποβάλουν σχέδιο δραστηριοτήτων με ηλεκτρονικό μήνυμα στην κα Παπαλεξίου έως 29 Φεβρουαρίου 2016 το αργότερο, με κοινοποίηση στη Συντονίστρια του Προγράμματος ASPnet- UNESCO κα Βέρα Δηλάρη.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ


ΑΝΑΚΗΡΥΞΗ 2016 ΩΣ «ΕΠΕΤΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ»

«Οι νέοι λοιπόν έχουν έντονες επιθυμίες και είναι άξιοι να κάνουν αυτά που επιθυμούν... Ο χαρακτήρας τους είναι τέτοιος που να μη βλέπουν την κακή όψη των πραγμάτων, αλλά την καλή... Αντιμετωπίζουν, επίσης, τη ζωή με αισιοδοξία…Ζουν κυρίως με την ελπίδα• ο λόγος είναι ότι η ελπίδα σχετίζεται με το μέλλον, ενώ η μνήμη με το παρελθόν, και για τους νέους το μέλλον είναι μεγάλο, ενώ το παρελθόν μικρό.... Προτιμούν, επίσης, να κάνουν όμορφα μάλλον πράγματα παρά πράγματα που τους συμφέρουν• ο λόγος είναι ότι τη ζωή τους τη ρυθμίζουν πιο πολύ οι κανόνες του ηθικού χαρακτήρα παρά ο υπολογισμός.
 Αγαπούν, επίσης, τους φίλους τους και τους συντρόφους τους…, για το λόγο ότι είναι μια ευχαρίστηση γι' αυτούς να ζουν συντροφιά με άλλους, αλλά και γιατί δεν υπάρχει ακόμη τίποτε που να το κρίνουν με βάση το συμφέρον…»
Αριστοτέλους, Ρητορική
(Μετφρ. Δ. Λυπουρλής)

Η ενασχόληση με το έργο του Αριστοτέλη δεν είναι προνόμιο μόνο των φιλοσόφων ή των φιλοσοφούντων. Ο Αριστοτέλης, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, επηρέασε καθοριστικά τον τρόπο σκέψης της ανθρωπότητας σε όλο, σχεδόν, τo φάσμα έκφρασής της: Επιστήμη, Φιλοσοφία, Γράμματα, Τέχνες.

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με αφορμή την ανακήρυξη του έτους 2016 ως «Επετειακού έτους Αριστοτέλη» από την UNESCO, δίνει το βήμα στους μαθητές να προσεγγίσουν με δικούς τους τρόπους τον μεγάλο φιλόσοφο. Στόχος είναι: α. να εκφράσουν πρωτότυπα και δημιουργικά την πρώτη γνωριμία τους με τον Αριστοτέλη στο σχολείο, που αποτελεί και προϋπόθεση για την κατανόηση του έργου του, β. να αποκομίσουν μια σημαντική και βιωματικού χαρακτήρα εμπειρία που θα διευρύνει τους γνωστικούς τους ορίζοντες, θα αναπτύξει τη συλλογικότητα, τη συνεργασία, την άμιλλα.

Ενδεικτικές Προτάσεις συμμετοχής:

Α. ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ

• Διαθεματική προσέγγιση της αριστοτελικής σκέψης και βιωματική πρόσληψη του έργου του από τους μαθητές

• Υλοποιώ ένα project σχετικό με τη ζωή, το έργο και την προσωπικότητα του Αριστοτέλη

• Ο Αριστοτέλης και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

• Ανθολόγιο κειμένων του Αριστοτέλη (μεταφρασμένων ή πρωτότυπων) ή μελετών σχετικών με το έργο του σε θεματική που θα επιλέξουν οι μαθητές

• Η σχέση του Αριστοτέλη με τον Μέγα Αλέξανδρο (σχέση δασκάλου – μαθητή)

• Πως φαντάζομαι τον Αριστοτέλη ως δάσκαλο – Τι μάθημα θα ήθελα να μου δίδασκε;

• Πλάτων και Αριστοτέλης

• Η μαθητεία του Αριστοτέλη στην Ακαδημία του Πλάτωνος

• Ο Αριστοτέλης και το Λύκειο

• Η Βιολογία – Ζωολογία του Αριστοτέλη (Περί Ζώων μορίων)

• Η Ρητορική του Αριστοτέλη, τα θεμέλιά της και η επίδρασή της

• Οι απόψεις του Αριστοτέλη για την ψυχή (Περί Ψυχής)

• Σώμα και Ψυχή στο έργο του Αριστοτέλη

• Περί ουρανού: Κοιτάζοντας τον ουρανό… με τα μάτια του Αριστοτέλη

• Ελευθερία και Ευθύνη στο έργο του Αριστοτέλη

• Οι αντιλήψεις του Αριστοτέλη για την αιτιότητα-τύχη-ανάγκη

• Η κίνηση και η μεταβολή στο έργο του Αριστοτέλη

• Αριστοτελική προαίρεσις

• Παρατηρώ την παρατηρητικότητά του… Καταγράφω τις εμπειρικές παρατηρήσεις του. Τι μου κάνει εντύπωση;

• Γένεση και Δημιουργία στο έργο του Αριστοτέλη

• Οι απόψεις του για την παιδεία και την εκπαίδευση

• Πόλις-Πολίτης-Πολιτική στο έργο του Αριστοτέλη (Πολιτικά)

• Τα ορθά πολιτεύματα και οι παρεκβάσεις τους

• Οι ηθικές αρετές στον Αριστοτέλη – πως αντιλαμβάνομαι την έννοια της μεσότητας; (Ηθικά Νικομάχεια)

• Απαριθμώ τα έργα του Αριστοτέλη, τι μου κάνει εντύπωση από τους τίτλους των βιβλίων του;

• Παρατηρώ τον τρόπο γραφής του. Ποιες είναι οι αρετές και οι ιδιαιτερότητες του γραπτού λόγου του;

• Αριστοτέλης και διεθνής επιστημονική κοινότητα

• Επίδραση του Αριστοτέλη στην Τέχνη

• Αριστοτέλης και Διαδίκτυο

• Δράμα – Ορισμός της τραγωδίας (Περί Ποιητικής)

• Αριστοτέλης για αρχάριους (οι μαθητές συντάσσουν πολυτροπικό εγχειρίδιο αναφορικά προς το έργο και το βίο του φιλοσόφου)

• Ο Αριστοτέλης στο νησί της Λέσβου

• Αριστοτέλης και Θεόφραστος

• Παραγωγή λήμματος στη Wikipedia σχετικό με τη διδασκαλία του Αριστοτέλη στο σχολείο ή ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων με επιστημονική καθοδήγηση

Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Με όχημα
τη Φαντασία , το Λόγο, την Τεχνολογία , τη Διάδραση

Συμπράξεις σχολείων (εντός Ελλάδος ή με σχολεία Ομογένειας, αδελφοποιήσεις) /Συνεργασία με Φιλοσοφικές Σχολές / Διαγωνισμός δοκιμίου / Θεατρικό δρώμενο / Καλλιτεχνικές δημιουργίες (ή και δημιουργία κόμικς, σκιτσογραφήματος) / Αριστοτελική μαθητική εφημερίδα / Οι μαθητές δημιουργούν οδηγούς ξενάγησης σε μέρη που επισκέφθηκε ή έζησε ο Αριστοτέλης / Οργάνωση Συμποσίου ή Ημερίδας με θέμα τον Αριστοτέλη (κατά Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ή και ευρύτερα) / Συμμετοχή σε συνέδρια αριστοτελικής φιλοσοφίας / Προτάσεις για δημιουργία εβδομάδας Αριστοτέλη από το Υπουργείο στα σχολεία, όπου οι μαθητές θα ασχολούνται κατά κύριο λόγο με το αριστοτελικό έργο (διαθεματικές προσεγγίσεις) / Ψηφιακή αφήγηση της ζωής του Αριστοτέλη (εικονική ιχνηλασία της ζωής του, οργάνωση πεζοπορίας σε μέρη που επισκέφθηκε ή έζησε) / Ο Αριστοτέλης ως «θέμα» σε e-twinning προγράμματα / Πρόσκληση Καθηγητών Πανεπιστημίου από εξωτερικό (ή επικοινωνία μαζί τους μέσω του διαδικτύου) / Ανάρτηση «ρητών» Αριστοτέλη στο σχολείο (γωνιά UNESCO) / Αξιοποίηση Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης / Λογοτεχνική έκφραση / ποίηση, διήγημα, ιστορικό μυθιστόρημα - με αφορμή το αριστοτελικό έργο και την επίδρασή του / Εικονική συνέντευξη του Αριστοτέλη / Παραγωγή οπτικού-ακουστικού υλικού, δημιουργία ιστοσελίδας, ιστολογίου, πλατφόρμες κοινών δράσεων ή και μεμονωμένων / Βιωματικές δράσεις σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες, με άλλες ομάδες ή εκπαιδευτικά ιδρύματα / Ψηφιακό συννεφόλεξο με αριστοτελικές έννοιες

Οι ανωτέρω θεματικές και οι προτάσεις υλοποίησής τους έχουν ενδεικτικό χαρακτήρα. Κάθε σχολείο μπορεί να επιλέξει οποιαδήποτε άλλη θεματική επιθυμεί ή τρόπο υλοποίησής της, αρκεί να είναι δημιουργικός, να έχει συλλογικό χαρακτήρα και στόχο την εμβάθυνση στο έργο του Αριστοτέλη στο πλαίσιο της μαθητικής πρόσληψης του λόγου του.

Σχετικά Άρθρα