ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Χατζηπέτρου & Μ. Αλεξάνδρου,
42200 Καλαμπάκα
Τηλ¨+302432075219
www.bookmuseum.gr
email:info(ΣΤΟ)bookmuseum.gr
Ένα μουσείο για τον μαθητή και το σχολείο
«Ένα λιθαράκι για το σχολείο του μουσείου μας»
To Μουσείο Eλληνικής Παιδείας βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Καλαμπάκας Τρικάλων, σε ένα χώρο περίπου 1000 τ.μ και έχει εκπαιδευτικό και πολιτιστικό προσανατολισμό.
Φιλοξενεί συλλογές βιβλίων και αντικειμένων σχετικές με την ελληνική εκπαίδευση και την παιδεία γενικότερα.
Σκοπός του Μουσείου είναι η διαφύλαξη, μελέτη, προβολή και ανάδειξη της Ελληνικής Παιδείας και των αξιών που απορρέουν από αυτή και φιλοδοξεί να φέρει σε επαφή τον επισκέπτη με τα Ελληνικά Γράμματα και τον Ελληνικό Πολιτισμό με τρόπο απλό και βιωματικό, ώστε να αποτελέσει ένα χώρο πολιτισμού, μάθησης, εκπαίδευσης και επιστήμης.
H παρουσίαση των εκθεμάτων του Μουσείου είναι απόλυτα ανθρωποκεντρική, προσαρμοσμένη στις ανάγκες του σύγχρονου επισκέπτη.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ - ΣΥΛΛΟΓΕΣ του Μουσείου Ελληνικής Παιδείας
1. Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Βιβλία, τετράδια και σχολικά αντικείμενα, με πληροφορίες για την σχολική ζωή στο Νηπιαγωγείο, Δημοτικό Σχολείο, Σχολαρχείο, Γυμνάσιο και Λύκειο από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους.
Βιβλία, αντικείμενα και πληροφοριακά στοιχεία για τα Ελληνικά Σχολεία εκτός του Ελλαδικού χώρου (Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Αλεξάνδρεια, Κύπρος, Αμερική και πρώην Σοσιαλιστικές χώρες της Ευρώπης).
Μαθητικές ποδιές, πηλίκια, σήματα, τσάντες, τίτλοι σπουδών, σχολικά περιοδικά και παιχνίδια των μαθητών
2. Νεοελληνικός Διαφωτισμός
Παλιές εκδόσεις έργων των Μεγάλων Διδασκάλων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (Αδ. Κοραή, Ευγ. Βουλγάρεως, Ν. Δούκα, Κ. Κούμα, Θ. Φαρμακίδη, και άλλων)
3. Αρχαίοι Έλληνες Συγγραφείς
Δυο προθήκες με έργα του Ομήρου, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Θουκυδίδη και άλλων Ελλήνων Συγγραφέων της Αρχαιότητος με κείμενο Ελληνικό ή παράλληλο Ελληνικό - Λατινικό. Εκδόσεις από τα φημισμένα τυπογραφεία της Ευρώπης κατά την χρονική περίοδο 1500-1800.
4. Από το χειρόγραφο στο έντυπο
Μια ξεχωριστή προθήκη για το πρώτο βιβλίο που τυπώθηκε με Ελληνικό κείμενο, τη Γραμματική του Κωνσταντίνου Λασκάρεως του Βυζαντίου.
Δυο εκδόσεις του βιβλίου αυτού στη Βενετία, η πρώτη από το τυπογραφείο του Πάνου Θεοδοσίου και η άλλη από το τυπογραφείο του Νικολάου Γλυκύ
Στην ίδια προθήκη ένα χειρόγραφο του καλλιγράφου Βασιλείου Χαρίτωνος του εξ Αδριανουπόλεως.
5. Αίσωπος
Παλιές εκδόσεις με γκραβούρες των μύθων του Αισώπου, με κείμενο Ελληνικό-Λατινικό ή Αγγλικό-Γαλλικό και ειδικές εκδόσεις για τα σχολεία.
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ του Μουσείου Ελληνικής παιδείας
1. ΠΑΛΑΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ
Σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα διδασκαλίας με τα παλιά ξύλινα θρανία, τον μαυροπίνακα και τους παλιούς χάρτες στους τοίχους ο επισκέπτης μεταφέρεται σε μια άλλη εποχή. Έχει τη δυνατότητα να γράψει στην πλάκα με το κοντύλι και να δοκιμάσει να γράψει με μελάνι και πένα χρησιμοποιώντας μελανοδοχείο, κονδυλοφόρο και στυπόχαρτο. Κατά την κρίση του συνοδού - εκπαιδευτικού, οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν ενημερωτική προβολή με την ιστορία της εκπαίδευσης, της γραφής και της τυπογραφίας.
2. ΑΙΘΟΥΣΑ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
Στην αίθουσα των Μετεώρων εκτίθενται:
- χαρακτικά και γκραβούρες περιηγητών που επεσκέφθησαν τα Μετέωρα κατά τον 18ον και 19ον αιώνα.
- φωτογραφίες των Μετεώρων από τον φημισμένο Γάλλο φωτογράφο Boissonas και τους Βολιώτες φωτογράφους, Στέφανο και Νικόλαο Στουρνάρα,
- παλιά ξενόγλωσσα περιοδικά που αναφέρονται στα Μετέωρα.
- Χρησιμοποιώντας τις παλιές στερεοσκοπικές μηχανές που υπάρχουν o επισκέπτης μπορεί να δει τρισδιάστατα παλιές φωτογραφίες των Μετεώρων.
3. ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΣΩΠΟΥ
Αυτή η αίθουσα είναι αφιερωμένη στο μεγάλο μυθοπλάστη Αίσωπο, από τους μύθους του οποίου διδάχτηκαν επί αιώνες, όχι μόνο οι Έλληνες αλλά και οι μαθητές όλων των πολιτισμένων κρατών της Ευρώπης. Στους τοίχους της αίθουσας είναι ζωγραφισμένοι από Έλληνες καλλιτέχνες διάφοροι μύθοι του Αισώπου.
Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να αναγνωρίσουν από τις εικόνες το μύθο, να συζητήσουν με τον συνοδό τους εκπαιδευτικό το επιμύθιον και τα νοήματα που κρύβονται πίσω από τον κάθε μύθο και να παρακολουθήσουν προβολή των μύθων που θα επιλέξουν.
Αίθουσα Αναγνωστηρίου
Συλλογή υλικών γραφής του Μιχάλη Καΐρη που περιλαμβάνει:
- Χαρτοκόπτες από μέταλλο, ξύλο και κόκκαλο, διαφόρων τεχνοτροπιών (1890-1970),
- Κονδυλοφόρους, πένες και εμπορικές συσκευασίες αυτών,
- Μελανοδοχεία διαφόρων ειδών (μαθητών και γραφείων), μεταλλικά γυάλινα και κοκάλινα ,
- Θρανία ξενόγλωσσων σχολείων της Ελλάδας περιόδου 1890-1940.
Παλιό ελληνικό χειροκίνητο τυπογραφείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Εκπαιδευτικά προγράμματα πραγματοποιούνται για σχολικές ομάδες, όλων των τάξεων,. Η παρουσίαση είναι συμμετοχική και παιδοκεντρική, και γίνεται από συνεργάτες του Μουσείου.
Οι εκπαιδευτικοί με την υποστήριξη δανειστικού εποπτικού υλικού, μπορούν να προετοιμαστούν ώστε να παρουσιάσουν οι ίδιοι τα εκθέματα στην τάξη τους ή να προσαρμόσουν την παρουσίαση των προγραμμάτων
Ελεύθερες επισκέψεις, ορισμένου πάντοτε αριθμού ατόμων, πραγματοποιούνται όλο το χρόνο, ύστερα από σχετική συνεννόηση.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Παράλληλα με τη μόνιμη συλλογή στο Μουσείο θα φιλοξενούνται περιοδικές εκθέσεις, επιστημονικές ημερίδες, διαλέξεις και πλήθος άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Πρόσβαση
Tο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Καλαμπάκας και σε απόσταση 20 μέτρων από την Κεντρική Πλατεία (Ρήγα Φεραίου) και 50 μέτρων από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Καλαμπάκας.
Η πρόσβαση στο Μουσείο με ΙΧΕ αυτοκίνητο ή λεωφορείο είναι πολύ εύκολη από την Εθνική οδό Τρικάλων Ιωαννίνων. Στο ύψος της εισόδου του σιδηροδρομικού σταθμού στρίβουμε προς το κέντρο της Καλαμπάκας και σε ένα λεπτό βρισκόμαστε στην είσοδο του Μουσείου. Δίπλα στο Μουσείο υπάρχει χώρος στάθμευσης για ΙΧΕ αυτοκίνητα και στάσης – στάθμευσης για τα λεωφορεία.
Εισιτήρια
Τιμές εισιτηρίων
Ενήλικες: 5,00€
Νέοι κάτω των 18 ετών: 4,00€
Φοιτητές/Σπουδαστές: 4,00€
Ομαδικές επισκέψεις ενηλίκων: 4,00€
Σχολικές επισκέψεις: 3,00€
Συνοδοί (εκπαιδευτικοι-ξεναγοί): Δωρεάν
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε
Διεύθυνση: Χατζηπέτρου& Μ. Αλεξάνδρου, ΤΚ 42200, Καλαμπάκα
Τηλέφωνο: +30 24320 75219
Email: info(ΣΤΟ)bookmuseum.gr
Ιστοσελίδα: http://www.bookmuseum.gr
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Μουσείο Ελληνικής Παιδείας
Χατζηπέτρου& Μ. Αλεξάνδρου, ΤΚ 42200,
+30 24320 75219
http://www.bookmuseum.gr
Δραστηριότητες για παιδιά Ννηπιαγωγείου- Δημοτικού
*Τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες των 20-25 ατόμων και η ξενάγηση καθώς και οι δραστηριότητες γίνονται κυκλικά στους χώρους του μουσείου.
Υπεύθυνες Προγράμματος:
Ντέλλα Μαρία (Εκπαιδευτικός)
Κατσικά Σοφία (Φιλόλογος)
Μύθοι του Αισώπου:
Συζήτηση και προβολή.
Σκοπός: Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τους διδακτικούς μύθους του Αισώπου, να αναγνωρίσουν το επιμύθιο και τα βαθύτερα νοήματα πίσω από τον μύθο. (Αίθουσα Αισώπου) (17΄)
Παιδικά Παιχνίδια:
Το παιχνίδι μέσα από τα «παλιά μας» αναγνωστικά (τα είδη της σβούρας και η ιστορίας της), γιογιό, βατραχάκι, σφεντόνα, σχοινάκι, τάκα- τάκα, βόλοι. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)
Σκοπός: Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα παλιά παιχνίδια, να κατανοήσουν την αξία των χειροποίητων παιχνιδιών και την υιοθέτηση τους στα καθημερινά τους παιχνίδια.
Η πλάκα και το κονδύλι, η πένα και το μελάνι:
Στην παλιά σχολική αίθουσα οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλάκα και κονδύλι, πένα και μελάνι και να παρακολουθήσουν σχολικό κινηματογράφο. (Παλιά σχολική Αίθουσα) (15’)
Σκοπός: Η επαφή των παιδιών με μέσα διαπαιδαγώγησης μιας άλλης εποχής, κομμάτι της ιστορίας της εκπαίδευσης και του νεοελληνικού πολιτισμού.
Παιχνίδια παρατηρητικότητας:
Εικόνες μέσα από παλιά περιοδικά και αναγνωστικά. (Αίθουσα Αισώπου) (10’)
Σκοπός: Τα παιδιά να εξασκήσουν την παρατηρητικότητα τους μέσα από εικόνες βρίσκοντας τα λάθη της εικόνας ή τις ελλείψεις.
Πειράματα:
Πειράματα όπως
- «Η κούπα του Πυθαγόρα», ο κύλινδρος που αψηφά τη βαρύτητα.
-Κύματα εκκρεμών. Ένα πείραμα που αποτελείται από διαδοχικά εκκρεμή με διαφορετικά μήκη νημάτων που κατά την εκτέλεση των ταλαντώσεων τους, δημιουργούνται εντυπωσιακές εναλλαγές και σχηματισμοί. Παρατηρώντας το σύστημα των εκκρεμών βλέπουμε οδεύοντα κύματα, στάσιμα κύματα, κυματοπαλμούς και τυχαίες κινήσεις, καθώς επίσης γίνεται κατανοητή η έννοια του περιοδικού φαινομένου (Παλιά σχολική αίθουσα) (10’).
Σκοπός: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πειράματα και νόμους της φυσικής μέσα από μια ευχάριστη διαδικασία και παιχνιδιού κατανοήσουν τα παιδιά τα βαθύτερα νοήματα που κρύβονται πίσω την ιστορία της «κούπας του Πυθαγόρα», όπως η απληστία και το «παν μέτρον άριστον» των αρχαίων Ελλήνων.
Μετέωρα:
Ιστορία των Μετεώρων- Γεωλογικό Φαινόμενο- Τρόπος ανάβασης των μοναχών με το δίχτυ. Στερεοσκοπικές κάρτες, ταινίες που γυρίστηκαν στα Μετέωρα. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)
Σκοπός: Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να διευρύνουν τις γνώσεις τους για την ιστορία των μετεώρων και το γεωλογικό φαινόμενο, ενώ ταυτόχρονα πληροφορούνται για την ιστορία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
Θεματικές Προβολές:
Σε όλες τις αίθουσες του μουσείου μπορούν να γίνουν διάφορες προβολές όπως Ιστορία της γραφής, Ιστορία της τυπογραφίας, Αλφαβητάρια, Νεοελληνικός Διαφωτισμός. (5-10’)
Σκοπός: Οι προβολές λειτουργούν ως συμπληρωματικά μέσα διδασκαλίας και βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν νοήματα και ιστορικά γεγονότα.
Βιωματικό Μάθημα:
Μια ώρα διδακτικού μαθήματος σε οποιαδήποτε τάξη του δημοτικού και σε οποιαδήποτε μάθημα σύμφωνα με την κρίση του εκπαιδευτικού με μέσα της εποχής του 1960. Όπως παλιούς χάρτες αρίθμησης, γραμματικής, ιστορίας, μυθολογίας. Τα παλιά βιβλία προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τις αλλαγές του σήμερα, γραφή με πένα, κονδύλι και πλάκα για τετράδιο. Συμπληρωματικά μέσα ο μαυροπίνακας, το αριθμητήριο, τα παλιά θρανία και η αμμοδόχος (αλληλοδιδακτική μέθοδος). (Παλιά σχολική Αίθουσα) (45’)
Σκοπός: Τα παιδιά να έρθουν σε άμεση και βιωματική επαφή με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης του παρελθόντος βοηθούν στην καλύτερη αφομοίωση του μαθήματος ακόμα και των πιο αδύναμων μαθητών.
Δραστηριότητες για παιδιά Γυμνασίου - Λυκείου
Θεματικές Προβολές:
Σε όλες τις αίθουσες του μουσείου μπορούν να γίνουν διάφορες προβολές όπως Ιστορία της γραφής, Ιστορία της τυπογραφίας, Αλφαβητάρια, Νεοελληνικός Διαφωτισμός. (5-10’)
Σκοπός: Οι προβολές λειτουργούν ως συμπληρωματικά μέσα διδασκαλίας και βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν νοήματα και ιστορικά γεγονότα.
Παιδικά Παιχνίδια:
Το παιχνίδι μέσα από τα «παλιά μας» αναγνωστικά (τα είδη της σβούρας και η ιστορίας της), γιογιό, βατραχάκι, σφεντόνα, σχοινάκι, τάκα- τάκα, βόλοι. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)
Σκοπός: Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα παλιά παιχνίδια, να κατανοήσουν την αξία των χειροποίητων παιχνιδιών και την υιοθέτηση τους στα καθημερινά τους παιχνίδια.
Η πλάκα και το κονδύλι, η πένα και το μελάνι:
Στην παλιά σχολική αίθουσα οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλάκα και κονδύλι, πένα και μελάνι και να παρακολουθήσουν σχολικό κινηματογράφο. (Παλιά σχολική Αίθουσα) (15’)
Σκοπός: Η επαφή των παιδιών με μέσα διαπαιδαγώγησης μιας άλλης εποχής, κομμάτι της ιστορίας της εκπαίδευσης και του νεοελληνικού πολιτισμού.
Πειράματα:
Πειράματα όπως «Η κούπα του Πυθαγόρα», ο κύλινδρος που αψηφά τη βαρύτητα.
-Κύματα εκκρεμών.
Ένα πείραμα που αποτελείται από διαδοχικά εκκρεμή με διαφορετικά μήκη νημάτων που κατά την εκτέλεση των ταλαντώσεων τους, δημιουργούνται εντυπωσιακές εναλλαγές και σχηματισμοί. Παρατηρώντας το σύστημα των εκκρεμών βλέπουμε οδεύοντα κύματα, στάσιμα κύματα, κυματοπαλμούς και τυχαίες κινήσεις, καθώς επίσης γίνεται κατανοητή η έννοια του περιοδικού φαινομένου (Παλιά σχολική αίθουσα) (10’).
Σκοπός: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πειράματα και νόμους της φυσικής μέσα από μια ευχάριστη διαδικασία και παιχνιδιού κατανοήσουν τα παιδιά τα βαθύτερα νοήματα που κρύβονται πίσω την ιστορία της «κούπας του Πυθαγόρα», όπως η απληστία και το «παν μέτρον άριστον» των αρχαίων Ελλήνων.
Μετέωρα:
Ιστορία των Μετεώρων- Γεωλογικό Φαινόμενο- Τρόπος ανάβασης των μοναχών με το δίχτυ. Στερεοσκοπικές κάρτες, ταινίες που γυρίστηκαν στα Μετέωρα. (Αίθουσα Μετεώρων) (15’)
Σκοπός: Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να διευρύνουν τις γνώσεις τους για την ιστορία των μετεώρων και το γεωλογικό φαινόμενο, ενώ ταυτόχρονα πληροφορούνται για την ιστορία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
Συγκριτική Παιδαγωγική:
Τα παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσα στην παλιά σχολική τάξη έρχονται σε επαφή με εποπτικά υλικά του παρελθόντος και μέσα από μια διαδικασία συζήτησης και σύγκρισης προσπαθούν να βρουν τους λόγους που οδήγησαν στην αλλαγή όλων αυτών των παλιών εποπτικών μέσων (ο μαυροπίνακας, το αριθμητήριο, τα παλιά θρανία και η αμμοδόχος - αλληλοδιδακτική μέθοδος). Συμπληρωματικά μέσα στην παλιά σχολική τάξη μπορούν να γνωρίσουν την Χάρτα του Ρήγα κομμάτι της ιστορίας του Νεοελληνικού Διαφωτισμού αλλά και με άλλους θεματικούς χάρτες ανάλογα με την κρίση και την θεματική ενότητα του εκπαιδευτικού (Παλιά σχολική Αίθουσα) (25’).
Σκοπός: Τα παιδιά να έρθουν σε άμεση και βιωματική επαφή με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης του παρελθόντος βοηθούν στην καλύτερη αφομοίωση του μαθήματος ακόμα και των πιο αδύναμων μαθητών.
Ολυμπιακοί Αγώνες:
Η ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων (1896-2016).
Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά τους νεότερους ολυμπιακούς αγώνες και το ολυμπιακό ιδεώδες, όπως διαμορφώθηκε μέχρι σήμερα