ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ - (3η Δεκεμβρίου) 2024
Αρ.Πρωτ.130609/ΓΔ4/01-11-2024/ΥΠΑΙΘΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ,
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης/Τμήμα Γ΄
Α. Χριστοπούλου, Ν. Μπιράτση, Β. Φλώρου
τηλ. 210344 2929, 2928, 2182
Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία
Τμήμα Β΄ - Τμήμα Δ΄
Β. Λελεντζή, Β. Σουλικιάς
τηλ: 21034423275, 3850
Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης
Π.Ε. /Τμήμα Β΄: Ε. Αγγέλου,
τηλ. 21033442894,
Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δ.Ε. / Τμήμα Β΄: Α. Βάρλα
τηλ: 2103443272
Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Τμήμα Β΄: Ο. Μαραγκού, Κ. Φλώρου
τηλ: 2103442212, 2859
Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής
Τμήμα Α΄: Α. Στρατάκη
τηλ:2103442753
Αυτοτελής Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης
Τμήμα Α’: Χ. Στασινάκη, Α. Παπαδοπούλου
τηλ.2103443023
Ταχ. Δ/νση : Α. Παπανδρέου 37, 15180 – Μαρούσι
E-mail: deae3(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Ιστοσελίδα: www.minedu.gov.gr
ΘΕΜΑ: «Διοργάνωση Εκδηλώσεων & Δράσεων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία»
Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, και με σκοπό την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και ευρύτερα της κοινωνίας επί ζητημάτων ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού καλεί όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.):
1. Να διοργανώσουν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που να αφορούν:
- στην προάσπιση του δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση,
- στην καταπολέμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων εντός της σχολικής κοινότητας και
- στην αναγκαιότητα σεβασμού της μαθητικής ετερογένειας
Σε αυτό το πλαίσιο, τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να προγραμματίσουν δράσεις ευαισθητοποίησης, οργανωμένου παιχνιδιού, αθλοπαιδιών, καλλιτεχνικών, αθλητικών και άλλων δραστηριοτήτων σε συνεργασία με τις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και με την υποστήριξη των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Συμβούλων Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Για την υποστήριξη των εν λόγω δράσεων προτείνεται η επίσκεψη στον ιστότοπο του Ι.Ε.Π. Προσβάσιμο και στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση, το περιεχόμενο των οποίων μπορεί να αποτελέσει έναυσμα ανάπτυξης διαλόγου και υλοποίησης δραστηριοτήτων, που θα στοχεύουν στην προαγωγή μίας κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας.
2. Να προβούν στην παρουσίαση-διάχυση καλών πρακτικών που προέκυψαν στο πλαίσιο της υλοποίησης προγραμμάτων συνεκπαίδευσης ή/και άλλων καινοτόμων ενταξιακών δράσεων. Η παρουσίαση-διάχυση των καλών πρακτικών θα πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία των Συλλόγων Διδασκόντων και την υποστήριξη των Συμβούλων Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
3. Να συμβάλουν, εφόσον επιθυμούν, στην εκδήλωση που θα διοργανωθεί (δια ζώσης), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, στις 3 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 10:00 – 12:00 στην αίθουσα Jacqueline de Romilly στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία θα μεταδοθεί και διαδικτυακά. Στόχος της εκδήλωσης είναι, αφενός, η ανάδειξη της φωνής των μαθητών/τριών με αναπηρία και, αφετέρου, η παρουσίαση και διάχυση ενταξιακών δράσεων που έχουν υλοποιηθεί σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης, καθώς και συνεργατικών πρακτικών σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης (π.χ. προγράμματα συνεκπαίδευσης), οι οποίες να αναδεικνύουν την ανάγκη σεβασμού της διαφορετικότητας.
Επισημαίνεται ότι, τα σχολεία που επιθυμούν να συμμετάσχουν δια ζώσης στην εκδήλωση, μπορούν να συμβάλουν μέσω της παρουσίασης δρωμένων ευαισθητοποίησης (π.χ. μουσικά, χορευτικά, θεατρικά δρώμενα, ταινίες μικρού μήκους), καθώς και συνεργατικών δράσεων σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης.
Τα σχολεία που επιθυμούν να συμμετέχουν εξ αποστάσεως, δύνανται να αποστείλουν δημιουργίες ή συναφές υλικό το οποίο έχει παραχθεί από:
- Μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή
- το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας στο πλαίσιο δράσεων ευαισθητοποίησης.
Το υλικό μπορεί να περιλαμβάνει:
α) εικαστικές δημιουργίες μαθητών/τριών οποιασδήποτε μορφής και τεχνικής,
β) ταινίες μικρού μήκους που έχουν δημιουργηθεί από τους ίδιους τους μαθητές/τριες ή με συμβολή των ίδιων των μαθητών/τριών ως συντελεστών, οι οποίες δεν θα υπερβαίνουν (αυστηρά) τα έξι (6) λεπτά, και θα αποσκοπούν στην ανάδειξη της φωνής των μαθητών/τριών με αναπηρία και την ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινωνίας,
γ) λογοτεχνικά αποσπάσματα ή ποιήματα,
δ) φωτογραφικό υλικό υψηλής ευκρίνειας σε ψηφιακή και σε έντυπη μορφή, το οποίο θα περιλαμβάνει: i) ατομικές ή ομαδικές καλλιτεχνικές δημιουργίες μαθητών/τριών που παρήχθησαν στο πλαίσιο δράσεων συνεκπαίδευσης ή άλλων προγραμμάτων (τρεις ψηφιακές φωτογραφίες ανά σχολική μονάδα) ή/και ii) στιγμιότυπα εικαστικών δράσεων με στόχο τη συμπερίληψη αυτού του υλικού σε σχετικό video που θα δημιουργηθεί και θα προβληθεί στην εκδήλωση. Οι φωτογραφίες πρέπει να είναι σε μορφή αρχείου JPG, μέγεθος 1920×1080, ανάλυση 300 dpi και σε κάθε μία να αναγράφεται ευκρινώς το όνομα της σχολικής μονάδας. Παρακαλούμε για την ακριβή τήρηση των προδιαγραφών, διότι, σε αντίθετη περίπτωση, δε θα καταστεί δυνατή η επεξεργασία τους,
ε) αφίσες-πόστερ σε μορφή αρχείου PNG που αναδεικνύουν καλές πρακτικές στην εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και
στ) καινοτόμες δημιουργίες σχολείων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ που συμβάλλουν στην εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στην ανάδειξη του δικαιώματός τους για την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που στο ανωτέρω υλικό απεικονίζονται ευκρινώς μαθητές/τριες, θα πρέπει να υπάρχει η έγγραφη συγκατάθεση των γονέων τους για την παρουσίαση ή/και την προβολή του.
Το ανωτέρω υλικό παρακαλούμε να αποσταλεί σε ψηφιακή μορφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση
Η αποστολή του υλικού θα πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από διαβιβαστικό στο οποίο θα αναφέρονται τα παραδοτέα.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ 2023
Ο κατάλογος που ακολουθεί περιλαμβάνει μια ποικιλία εκπαιδευτικού υλικού (απλοποιημένα κείμενα συμβάσεων, προτεινόμενα παιδικά βιβλία και ταινίες, ντοκιμαντέρ και ομιλίες), το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί δημιουργικά στην εκπαιδευτική πράξη με στόχο: α) την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας επί θεμάτων αναπηρίας,
διαφορετικότητας & δικαιωμάτων, β) την ανάδειξη της φωνής& την ενδυνάμωση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και γ) την προώθηση ενταξιακών πρακτικών και μίας κουλτούρας αλληλεγγύης και αποδοχής της διαφορετικότητας.
Το προτεινόμενο υλικό θα επικαιροποιείται κατά τακτά χρονικά διαστήματα με βάση νεότερες εκδόσεις. Καλούνται όσοι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να συμβάλουν στον εμπλουτισμό του υλικού, να αποστέλλουν τις προτάσεις τους στο deae3(ΣΤΟ)minedu.gov.gr.
1. Κείμενα Διεθνών Συμβάσεων
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού
https://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=26232&Itemid=33
Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και Προαιρετικό Πρωτόκολλο
www.un.org/disabilities/documents/convention/crpd_greek.doc
Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (σε όλες τις προσβάσιμες μορφές)
http://prosvasimo.gr/el/symvasi-ohe
2. Παιδικά Βιβλία
ΤΙΤΛΟΣ | ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ | ΕΚΔΟΣΕΙΣ | ΘΕΜΑΤΙΚΗ | ΕΤΟΣΕΚΔΟΣΗΣ | ΗΛΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ ΣΤΟΧΟΣ |
Διάγνωση αυτισμός. Μια αληθινή ιστορία αυτιστικού ατόμου | Temple Grandin & Margaret Scariano | Ελληνικά Γράμματα | Αυτισμός | 2009 | Λύκειο |
Ο Αυτός | Π.Πουλάκης | Κάστωρ | Αυτισμός | 2006 | Από 6 ετών |
Ο Μαρσέλο στον πραγματικό κόσμο | Φρανσίσκο Χ. Στορκ | Πατάκης | Αυτισμός | 2010 | Άνω των 12ετών |
Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα | Μ. Χάντος | Ψυχογιός | Αυτισμός | 2013 | Από10 ετών |
Το μουσείο των αποξηραμένων συναισθημάτων | Θ. Κουκιάς | Κέδρος | Αυτισμός | 2016 | Άνω των 12 ετών |
Ο Αυγερινός | Μ. Κασαμπαλάκου | Θύρα | Αυτισμός | 2016 | 6-9 ετών |
Το Αυγό | Εύα Βακιρτζή | Πατάκης | Αυτισμός | 2014 | 6-9 ετών |
Δεν είμαι τέρας σου λέω! | Π.Πλησή | Κέδρος | Αυτισμός | 2011 | Από 9 ετών |
Ο λευκός αξιωματικός | Κ.Αθανασιάδης | Κέδρος | Αυτισμός | 2016 | Από 12 ετών |
Το μουσείο των αποξηραμένων συναισθημάτων | Θ.Κούκιας | Κέδρος | Αυτισμός | 2016 | Από 15 ετών |
Κόλιν Φίσερ | Άσλεϊ Έντουαρντ Μίλερ & Ζακ Στέντζ | Μεταίχμιο | Αυτισμός-ΣύνδρομοΆσπεργκερ | 2013 | Από 10 ετών |
Γιατί χοροπηδώ: ένα αγόρι σπάει τη σιωπή του αυτισμού | Naoki Higashida | Μεταίχμιο | Αυτισμός | 2014 | Άνω των 16 ετών |
Γράμμα στο μοναχικό αδελφό μου | Μ. Αβρααμίδου | Πατάκης | Αναπηρία | 2007 | 9-12 ετών |
Κανείς δεν είναι τέλειος. | Μ. Γκομπόλι | Φλούδας | Αναπηρία | 2001 | 6-9 ετών |
Όταν έφυγαν τ’αγάλματα | Α.Δαρλάση | Μεταίχμιο | Αναπηρία | 2012 | Από 12 ετών |
Η σκληρή κυρία Πλάκα | Β.-Στ.Αποστόλου | Φιλάτος | Αναπηρία | 2016 | 6- 9 ετών |
Ο καλύτερός μου φίλος | Γ.Πολύδωρος | Φιλάτος | Αναπηρία | 2015 | 6- 9 ετών |
Αζδάρ | Μ. Σατράπι | Επόμενος Σταθμός | Αναπηρία | 2006 | 6- 9 ετών |
Δεν φοβάμαι το Νοσοκομείο | Κ. Γιαννίκου | Μοντέρνοι Καιροί | Αναπηρία | 1997 | Δημοτικό |
Καλή όρεξη | Ερ. Καρλ | Καλειδοσκόπιο | Αναπηρία | 2009 | 3-6 ετών |
Εννέα και μία ιστορίες δίχως φλυαρίες | Α.Καρακίτσιος | Διάπλαση | Αναπηρία | 2009 | 4--8 ετών |
Ονειροφύλακες | Α.Δαρλάση | Πατάκης | Αναπηρία | 2012 | 9-12 ετών |
Δύο ιστορίες - Μία αλήθεια | Π.Ναλπαντίδου | Λιβάνης | Αναπηρία | 2016 | 6-9 ετών |
Σαν ζάχαρη άχνη | Μ. Θεοδωράκη | Διάπλαση | Νεανικός διαβήτης | 2008 | 6-10 ετών |
Ένα σακί μαλλιά | Π.Καλιότσος | Πατάκης | Καρκίνος | 2012 | 9-12 ετών |
Ο Ευτύχης & το Ουράνιο Τόξο | Ευδ. Σκορδαλά–Κακατσάκη | Καλειδοσκόπιο | Καρκίνος | 2004 | 6-9 ετών |
Τρίχες | Ν.Νέζη | Καλειδοσκόπιο | Καρκίνος | 2008 | 3-6 ετών |
Μόζα η γάτα. Η μάγισσα Αμπουλίνα. | Ι.Σταματοπούλου | Κέδρος | Κινητικά προβλήματα | 2005 | Από 4 ετών |
Το ποτάμι ζήλεψε | Β. Μάστορη | Ελληνικά Γράμματα | Κινητικά Προβλήματα | 2009 | Άνω των 12 ετών |
Δεν είμαι τόσο αλλιώτικος από τους άλλους | Μπ. Σέλινγκ | Δωρικός | Κινητική αναπηρία | 1991 | 6-9 ετών |
Δύο παπούτσια με καρότσι | Ν.Ανδρικόπουλος | Ελληνικά Γράμματα | Κινητική αναπηρία | 2007 | Δημοτικό |
Ένας κλέφτης στο χωριό | Τζ. Μπέρυ | Καστανιώτης | Κινητική αναπηρία | 1992 | Άνω των 12 ετών |
Η Αργυρώ γελάει | Τζ. Γουίλις | Πατάκης | Κινητική αναπηρία | 2001 | 3-6 ετών |
Η έκλειψη του ήλιου | Αλμπ.Λιχάνοφ | Καστανιώτης | Κινητική αναπηρία | 1986 | Άνω των 12 ετών |
Η κουκουβάγια με ταχ ρυσά φτερά | Μ. Μάττα | Ζήττη | Κινητική αναπηρία | 2008 | 6- 9 ετών |
Η Στραβοκώσταινα | Αργ.Εφταλιώτης | Παπαδόπουλος | Κινητική αναπηρία | 2001 | 6- 9 ετών |
Μελένε Ελπίδα | Ευδ. Σκορδαλά–Κακατσάκη | Άγκυρα | Κινητική αναπηρία | 2003 | 9-12 ετών |
Ο Φοίβος και ο άλλος Φοίβος | Γλ. Γκρέκου | Ελληνικά Γράμματα | Κινητική αναπηρία | 2004 | 3-6 ετών |
Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια | Αγγ.Βαρελα | Άγκυρα | Κινητική Αναπηρία | 2002 | 6-9 ετών |
Το ζωντανό ρομπότ | Ν.Σακκά-Νικολακοπούλου | Πατάκης | Κινητική Αναπηρία | 2011 | 5-6 ετών |
Γουτού Γουπατού | Αλ. Παπαδιαμάντης | Παπαδόπουλος | Νοητική υστέρηση | 2004 | 9-12 ετών |
Θα σε ξαναδώ φιλαράκι μου | Ελ. Δικαίου | Πατάκης | Νοητική υστέρηση | 2015 | Άνω των 12 ετών |
Ο Θωμάς | Λ. Ψαραύτη | Άγκυρα | Νοητική υστέρηση | 2003 | 9-12 ετών |
Γιατί η γιαγιά μου δεν θυμάται το όνομά μου; | Ο. Λυμπεροπούλου | Παπαδόπουλος | Νόσος Αλτσχάιμερ | 2009 | 6-9 ετών |
Ο μικρός Ντουπ | Ειρ. Μάρρα | Πατάκης | ΝόσοςΑλτσχάιμερ | 2009 | 6-9 ετών |
Μόζα η γάτα. Ηλευκή Μόλι | Ι.Σταματοπούλου | Κέδρος | Προβλήματα Ακοής | 2005 | Δημοτικό |
Φίλοι; Φως,φανάρι | Φρ. Αλεξοπούλου-Πετράκη | Παπαδόπουλος | Προβλήματα Ακοής | 2005 | 6-9 ετών |
Δωριλένια | Β. Μάστορη | Πατάκης | Προβλήματα Ομιλίας | 2012 | 6-9 ετών |
Πιρουλίτο & Ροζαλία | Αφ.Μπίνιου | Πατάκης | Προβλήματα Ομιλίας | 2012 | 3-6 ετών |
Ο Λίνο Λίνο Γκογκολίνο ήλιο δεν είδε ποτέ του | Α.Καρακίτσιος | Διάπλαση | Προβλήματα Όρασης | 2009 | 5-9 ετών |
Ελπίδα ή Λουίζα | Ζ. Κανάβα - Π.Κρίπα | Εστία | Προβλήματα Όρασης | 2000 | Άνω των 12 ετών |
Η ιστορία της ζωής μου | Ελ. Κέλλερ - Άνταμς | Μίνωας | Προβλήματα Όρασης & Ακοής | 1999 | Άνω των 12 ετών |
Μία φλόγα στο σκοτάδι. Η συγκλονιστική ιστορία της Έλεν Κέλλερ | Μ. Ρουσάκη | Κέδρος | Προβλήματα Όρασης & Ακοής | 2012 | Από 9 ετών |
Με τα μάτια της καρδιάς | Τιερί Λενέν | Σύγχρονοι Ορίζοντες | Προβλήματα Όρασης | 2001 | Άνω των 10 ετών |
Μόζα η γάτα.Μία μαγική νύχτα. | Ι.Σταματοπούλου | Κέδρος | Προβλήματα Όρασης | 2005 | Δημοτικό |
Το παραμύθι της μουσικής | Β. Νευροκοπλή | Λιβάνης | Προβλήματα Όρασης | 2008 | 6-9 ετών |
Όταν σβήνουν τα φώτα | Ζ. Τεσόν | Κάστωρ | Προβλήματα Όρασης | 2001 | Άνω των 12 ετών |
Θέλω μόνο να παίξω μαζίσου | Μ. Αυτζής | Ελληνικά Γραμματα | Σύνδρομο Down | 2004 | 6-9 ετών |
Μόζα η γάτα. Το βουνό των νάνων | Ι.Σταματοπούλου | Κέδρος | Σύνδρομο Down | 2005 | Δημοτικό |
Αργυρώ | Ν.Τζώρτζογλου | Κέδρος | Κινητική Αναπηρία | 2003 | Άνω των 12 ετών |
Το αριστερό μου πόδι | Φρ. Σταθάτου | Ψυχογιός | Κινητική Αναπηρία | 2013 | 6-9 ετών |
Για μια σούζα | Ι.Ζαννάκη- Λιάλιου | Κέδρος | Κινητική Αναπηρία | 2006 | Άνω των 12 ετών |
Ένας για όλους και όλοι για έναν | Br. Weninger | Πατάκης | Κινητική Αναπηρία | 2013 | Νηπιαγωγείο- Πρώτες τάξης του Δημοτικού |
Τρελό μου αμαξίδιο | Μ. Αυτζής | Ψυχογιός | Κινητική Αναπηρία | 2014 | 6-9 ετών |
Ένας μήνας σαν όλους τους άλλους | Λ. Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου | Ψυχογιός | Κινητική Αναπηρία | 2011 | 3-6 ετών |
Ενοικιάζεται φίλος | Φρ. Χιουζ | Μίνωας | Κινητική Αναπηρία | 2008 | 6-9 ετών |
Η ιστορία ενός παιδιού | Daudet Alphons | Μίνωας | Κινητική Αναπηρία | 1996 | Άνω των 12 ετών |
Ιησούς Μπετς | Φρ.Μπερνάρ | Κάστωρ | Κινητική Αναπηρία | 2004 | 6-9 ετών |
Μια αδελφούλα με ειδικές ανάγκες | Κλ. Χελφτ | Άγκυρα | Κινητική Αναπηρία | 2003 | 6-9 ετών |
Θαύμα | Παλάθιο Ρ.ΤΖ. | Παπαδόπουλος | Κινητική Αναπηρία | 2013 | Άνω των 12 ετών |
Ο Όγκι κι εγώ | Παλάθιο Ρ.ΤΖ. | Παπαδόπουλος | Κινητική Αναπηρία | 2016 | Άνω των 12 ετών |
Τα παιδιά των λουλουδιών | J.Wojtowicz | Επόμενος Σταθμός | Κινητική Αναπηρία | 2007 | 3-6 ετών |
Τη νύχτα των θαυμάτων | Αθ.Σταμάτη | Κάστωρ | Κινητική Αναπηρία | 2006 | 3-6 ετών |
Ο Νιφάδας και η Γνώση | Μ. Κωνσταντινίδου | Ρώσση | Κινητική Αναπηρία | 2001 | 3-6 ετών |
Το μικρό χωριό στο βουνό όπου τα παιδιά δεν χαμογελούσαν ποτέ | Ελ. Φτιάκα | Ταξιδευτής | Η έννοια της διαφοράς | 2005 | 3-6 ετών |
Πιάσε το αστέρι που πέφτει | G. Grass | Λιβάνης | Ψυχική Διαταραχή | 2005 | 6-9 ετών |
Χωρίς αμφιβολία | Γκ.Λιαμάκη | Τόπος | Ψυχική Διαταραχή | 2016 | 9-12 ετών |
Ιστορίες για φίλους | Χρ.Ρίμερ | Διάπλαση | Διαφορετικότητα | 2006 | 6-9 ετών |
Ο τρυφερούλης Μικροφτερούλης | Θ. Καραγιάννη-ΕΚΠΑ | Δαρδανός–Φαντασία | Διαφορετικότητα | 2007 | 6-9 ετών |
Η Μονοστάλακτη | Ανδρ.Γκότση | Γράμμα | Διαφορετικότητα | 2006 | 3-6 ετών |
Θέλω μια αγκαλιά | Α.Τζ. Ρόου | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2010 | 3-6 ετών |
Ο Τριγωνοψαρούλης | Β. Ηλιόπουλος | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2012 | 6-9 ετών |
Το μυστικό τραγούδι της Μάτας | Ειρ. Μάρρα | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2010 | 6-9 ετών |
Το κάτι άλλο | ΚάθρινΚέιβ | Πατάκη | Διαφορετικότητα | 1997 | 3-6 ετών |
Έλμερ | McKeeDavid | Πατάκη | Διαφορετικότητα | 2010 | 3-6 ετών |
Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους | Ν.Ανδρικόπουλος | Καλέντης | Διαφορετικότητα | 2006 | Άνω των 6 ετών |
Όταν έφυγαν τα αγάλματα | Α.Δαρλάση | Μεταίχμιο | Διαφορετικότητα | 2015 | Άνω των 12 ετών |
Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας | Χ. Μπουλώτης | Polaris | Διαφορετικότητα | 2011 | 6-9 ετών |
Η τελευταία μαύρη γάτα | Ευγ. Τριβιζάς | Μεταίχμιο | Διαφορετικότητα | 2002 | Άνω των 6 ετών |
Σιρανό | Εντ. Ροστάν | Μεταίχμιο | Διαφορετικότητα | 2015 | 6-9 ετών |
Άλλοι καιροί,άλλα παιδιά | Α.Ζέη, Ζ. Σαρή | Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. | Διαφορετικότητα - Προκαταλήψεις | 2007 | Από 7 ετών |
Ο Βούλης με την πράσινη βούλα | ΕΕΕΕΚ Αλεξάνδρειας | https://issuu.com /eeeek_alexandreias/docs/fairytail | Διαφορετικότητα | 2015 | Δημοτικό -ΣΜΕΑΕ |
Το φτερωτό βαγονάκι | Μ. Μηνιάδου | ΕΛΕΠΑΠ | Διαφορετικότητα | 2011 | 4-6 ετών |
Οιονειροφύλακες και ο φάρος των ονείρων | Α.Δαρλάση | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2013 | 9-12 ετών |
Αμίλητη αγάπη | Λ. Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2014 | 12-15 ετών |
Ασημένιο φτερό | Μ. Πφίστερ | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2014 | 3-7 ετών |
Παπούτσια με φτερά | Μ. Παπαγιάννη | Πατάκης | Διαφορετικότητα | 2016 | 9-18 ετών |
Τρέχα πάπια,τρέχα | Κ. Μάγος | Διάπλαση | Διαφορετικότητα | 2015 | 4-8 ετών |
Ένα μαύρο βότσαλο που το έλεγαν Μαυρίκιο | Σ.Καπούτση | Διάπλαση | Διαφορετικότητα | 2009 | 5-9 ετών |
Η βασίλισσα Νανελένε και ο πρίγκιπας Μάριο Καπρίλι | Β. Ραΐσης | Διάπλαση | Διαφορετικότητα | 2008 | 5-9 ετών |
Μία, το αόρατο κορίτσι | Δ. Μάντζαρη | Κέδρος | Διαφορετικότητα | 2016 | Από 10 ετών |
Μυστήριο στην αυλή | Ε. Κασιάρου | Κέδρος | Διαφορετικότητα | 2015 | Από 11 ετών |
Η διαφορετικότητα | Συλλογικό | Κέδρος | Διαφορετικότητα | 2008 | Από 8 ετών |
Το παπάκι που δεν του αρέσανε τα ποδαράκια του | Ευγ. Τριβιζάς | Κέδρος | Διαφορετικότητα | 1991 | Από 4 ετών |
Ο φαλακρός σκαντζόχοιρος | Ευγ. Τριβιζάς | Κέδρος | Διαφορετικότητα | 1993 | Από 4ετών |
Το παραπονεμένο ελεφαντάκι | Ευγ. Τριβιζάς | Κέδρος | Διαφορετικότητα | 1992 | Από 3 ετών |
Ερυθρούλης, το κόκκινο αστέρι | Μ.Καραγιάννη | Διάπλαση | Διαφορετικότητα | 2007 | 4-8 ετών |
Ένα τρίγωνο στη χώρα των κύκλων | Γ.Σακελλαρίδης | Διάπλαση | Διαφορετικότητα | 2016 | 3-6 ετών |
Ρίκο & Όσκαρ1: Το μυστήριο του ριγκατόνι | Αντρέας Σταϊνχέφελ | Μεταίχμιο | Διαφορετικότητα & μαθησιακές δυσκολίες | 2013 | Από 10 ετών |
Ρίκο & Όσκαρ 2: Η συμμορία του μπίνγκο | Αντρέας Σταϊνχέφελ | Μεταίχμιο | Διαφορετικότητα & μαθησιακές δυσκολίες | 2013 | Από 10 ετών |
Ρίκο & Όσκαρ 3 :Το αίνιγμα της πέτρας | Αντρέας Σταϊνχέφελ | Μεταίχμιο | Διαφορετικότητα & μαθησιακές δυσκολίες | 2013 | Από 10 ετών |
Η παγκόσμια διακήρυξη των Δικαιωμάτων του ανθρώπου | Ruth Rocha | Μεταίχμιο | Ανθρώπινα δικαιώματα | 2016 | Από 6 ετών |
3. Βιβλία και Οδηγοί δραστηριοτήτων σε σχέση με ζητήματα αποδοχής της διαφορετικότητας
ΤΙΤΛΟΣ | ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ | ΕΚΔΟΣΕΙΣ | ΘΕΜΑΤΙΚΗ |
Το πρώτο μου βιβλίο στη νοηματική γλώσσα | Μ. Κωνσταντινίδου | Γρηγόρη | Εξοικείωση με την αναπηρία |
Τι έχει αυτό το παιδί; | Αngels Ponce | GEMA | Οδηγός γνωριμίας με τα παιδιά με ειδικές ανάγκες |
Ας παίξουμε πάλι | Μ. Κλιάφα & Ζ.Βαλάση | Κέδρος | Παραδοσιακά παιχνίδα |
Με οδηγό τη μύτη ενός μολυβιού | Ε. Γερουλάνου | Παπαδόπουλος | Δραστηριότητες για παιδιά Νηπιαγωγείου |
Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός | Τοντ Παρ | Μεταίχμιο | Αποδοχή της διαφορετικότητας |
Μια αλεπουδίτσα πονηριά σταλίτσα | Κ. Αρμενιάκου | Μεταίχμιο | Αποδοχή της διαφορετικότητας |
Μου μοιάζεις και σου μοιάζω | Σίντι Γκάινερ | Μεταίχμιο | Αποδοχή της διαφορετικότητας |
Για να ζήσουμε μαζί. Η διαφορετικότητα. | LauraJ affe, Laure Saint-Mark | Κέδρος | Αποδοχή της διαφορετικότητας |
Μοιάζουμε διαφορετικοί αλλά είμαστε ίδιοι | Moore–Mallinos Jennifer |
Σαββάλας | Αποδοχή της διαφορετικότητας |
Αυτοί που περπατούσαν στο γελαστό πλανήτη-CD |
Β. Ραΐσης | Σύλλογος Γονέων & Φίλων Αυτιστικών Παιδιών Ν.Λάρισας | Αποδοχή της διαφορετικότητας |
Παραμέρισε τα εμπόδια- παιχνίδι |
| Υπ. Μεταφ. & Επικοιν. σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων | Κατανόηση των προβλημάτων των ατόμων με αναπηρία |
Η Μαίρη η Πινέζα | Σ.Μητακίδου- Ευ.Τρέσσου |
Καλειδοσκόπιο | Παραμύθια στην ελληνική νοηματική γλώσσα |
Η γάτα κουμπάρα | Σ.Μητακίδου- Ευ.Τρέσσου | Καλειδοσκόπιο | Παραμύθια στην ελληνική νοηματική γλώσσα |
Καλώς ήρθες καρακάξα! | Κ.Μάγος | Καλειδοσκόπιο | Παραμύθια στην ελληνική νοηματική γλώσσα |
4. Ταινίες
Τίτλος | Έτος κυκλοφορίας | Θέμα | Ηλικιακή |
«Temple Grandin» | 2010 | Η βιογραφία της πιο διάσημης γυναίκας με αυτισμό - Temple Grandin | 8+ |
«Τhe Forest Gump» | 1994 | Η ζωή ενός ατόμου με νοητική καθυστέρηση | 13+ |
«Ένας υπέροχος άνθρωπος» | 2001 | Η ζωή ενός ατόμου με σχιζοφρένεια | 13+ |
«Το όνομα μου είναι Σαμ» | 2001 | Ενήλικας με νοητική καθυστέρηση σε πατρικό ρόλο | 13+ |
«Τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού» | 1986 | Κώφωση | 13+ |
«Το αριστερό μου πόδι» | 1989 | Κινητική αναπηρία | 12+ |
«Η όγδοη ημέρα» | 1996 | Η γνωριμία με ένα άτομο με σύνδρομο Down | 6+ |
«Η θάλασσα μέσα μου» | 2004 | Τετραπληγία και το ζήτημα της ευθανασίας | 13+ |
«What’s eating Gilbert Grape» | 1993 | Οικογενειακές σχέσεις & παιδί με νοητική καθυστέρηση | 13+ |
«The Memory Keeper’s daughter» | 2008 | Υιοθετημένο παιδί με σύνδρομο Down | 13+ |
«Ο σολίστας» | 1996 | Σχιζοφρένεια | 13+ |
«Ο γυρισμός» |
| Παραπληγία | 17+ |
«Γεννημένος την 4η Ιουλίου» |
| Παραπληγία | 17+ |
«Στη φωλιά του κούκου» | 1975 | Ψυχική διαταραχή | 13+ |
«Ο μικρός σολίστας» | 2001 | Τύφλωση | 6+ |
«Ο Mozzart και η φάλαινα» | 2005 | Αυτισμός | 13+ |
«Ben-X» –ελληνική απόδοση: | 2005 | Αυτισμός | 15+ |
«Οι άθικτοι» | 2011 | Τετραπληγία | 13+ |
«Τα ξυπνήματα» | 1990 | Αναπηρία | 13+ |
«Lorenzo’s Oil» | 2004 | Μυϊκή δυστροφία | 13+ |
«Η ιστορία της Μπρουκ Έλισον» | 2004 | Tετραπληγία-Μια ταινία για τη δύναμη της ανθρώπινης ψυχής | 6+ |
«Το σκάφανδρο και η πεταλούδα» | 2007 | Τετραπληγία και σύνδρομο του εγκλεισμού | 13+ |
«Marathon boy» | 2010 | Αυτισμός | 12+ |
«Δύναμη ψυχής» | 2015 | Σωματική Αναπηρία | 6+ |
«Ο πολίτης Σαμ» | 2006 | Τετραπληγία | 13+ |
5. Ντοκιμαντέρ - Ομιλίες
Τίτλος | Έτος | Είδος | Ηλικιακή |
"Η ομοιομορφία μπορεί να περιμένει" | 2013 | Ομιλία του Στέλιου Κυμπουρόπουλου στο TEDMED Live Athens «Health Forward» Αθήνα: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. (21 Απριλίου 2013) |
14+ |
" Με λένε Στέλιο". Σενάριο & Σκηνοθεσία: Γιάννης Κασπίρης. | 2012 | Ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στη ζωή του Στέλιου Κυμπουρόπουλου. Σενάριο & Σκηνοθεσία: Γιάννης Κασπίρης. Παραγωγή Ελλάδα: Illusion |
14+ |
"Στέλιος – Υπέρβαση" | 2007 | Ντοκιμαντέρ των Κώστα Κακογιάννη και Πάμπου Κουζάλη, που αναφέρεται στη ζωή του μουσικού Στέλιου Πισή | 14+ |
6. Χρήσιμες ιστοσελίδες
1. United Nations,
http://www.un.org/en/index.html
2. Περιφερειακό Κέντρο Εκπαίδευσης των Ηνωμένων Εθνών
http://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=33
3. Ο Συνήγοροςτου παιδιού
,http://www.0-18.gr/
4. Ελληνική Εθνική Επιτροπή UNICEF
,https://www.unicef.gr/
5. Σχεδιάζω για όλους
,http://prosvasimo.gr/el/
6. Κλειδιά & Αντικλείδια
,http://www.kleidiakaiantikleidia.net/wardrobe.html
7. Ψηφίδες Γνώσης,
https://www.ucy.ac.cy/psifides-gnosis/el/general-information