edu.klimaka.gr

Πρόγραμμα «Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» 2024 2025

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΕΣΒΕΙΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ» 2024-2025
(European Parliament Ambassadors Schools - EPAS)

Αρ.Πρωτ.86844/ΓΔ4/29-07-2024/ΥΠΑΙΘΑ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ,
Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΔΙΕYΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΚΠ/ΚΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΕΚΠ/ΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
Πληροφορίες: Θ. Κανελλοπούλου (Δ.Ε.)
Ι. Καπουτσής (Ε.Ε.)
Φ. Λυμπεροπούλου (Ε.Α.Ε.)
Σ. Παπαδημητρίου (Δ.Υ.Π.Ε.Α.)
Τηλέφωνο: 210-3443010 (Δ.Ε.)
210-3443617 (Ε.Ε.)
210-3442933 (Ε.Α.Ε.)
210-3443820 (Δ.Υ.Π.Ε.Α)

ΘΕΜΑ: Πρόγραμμα "Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου"
Σχετ.: 1. Το με αρ. πρωτ. εισ. Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 79863/Δ2/12-07-2024
2. Το άρθρο 1 της υπό στοιχεία 1614/Υ1/08-01-2020 ΚΥΑ (Β΄ 8)

Το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία μέσω του Τμήματος Δ΄ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και με την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, συνεχίζει κατά το σχολικό έτος 2024-2025 την υλοποίηση του Προγράμματος «Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» (European Parliament Ambassador School - EPAS).

Το Πρόγραμμα πραγματοποιείται σε εθελοντική βάση από Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, αλλά κυρίως σε μαθητές/τριες των τριών τάξεων του Λυκείου.

Κεντρικοί στόχοι του Προγράμματος είναι η προβολή των αξιών του κοινοβουλευτισμού και της πολιτικής δημοκρατίας στην Ευρώπη, η βασική εκμάθηση θεμάτων που αφορούν στη δομή, στη λειτουργία και στο ρόλο των Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδιαίτερα δε του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και η βασική κατανόηση του πολιτικού και νομοθετικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μέσω των διαφόρων δράσεων οι οποίες υλοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος, οι μαθητές/τριες ενημερώνονται για τα θεμελιώδη δικαιώματά τους ως Ευρωπαίοι πολίτες, με απώτερο στόχο την ενεργή συμμετοχή τους στο «δημοκρατικό γίγνεσθαι» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Προβλέπεται εύρος αυτονομίας στην επιλογή και μορφή των δράσεων αυτών, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα σχολεία σύμφωνα με τις συμβουλευτικές οδηγίες του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα.

Το Πρόγραμμα βασίζεται στη χρήση των εκπαιδευτικών εργαλείων που προσφέρονται στα συμμετέχοντα σχολεία και στην ενεργό στήριξη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Γονέων/Κηδεμόνων κάθε σχολείου. Η συμμετοχή στο Πρόγραμμα συνεπάγεται επαρκή διάθεση χρόνου για ατομική και ομαδική μελέτη και συζητήσεις, καθώς και για την υλοποίηση των δράσεων που προβλέπονται.

Μέσω του EPAS μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί παρακινούνται να έρθουν σε επαφή με Ευρωβουλευτές, Μ.Μ.Ε., τοπικούς και άλλους παράγοντες και τους παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής, είτε διά ζώσης είτε διαδικτυακά, σε προγράμματα και ημερίδες που διοργανώνονται στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο.

Ακαδημαϊκή υποστήριξη στα συμμετέχοντα σχολεία παρέχεται κατά τη διάρκεια όλου του σχολικού έτους από το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας (ERDIC) του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Στο τέλος του σχολικού έτους οι δράσεις των σχολείων αξιολογούνται και, εφόσον κριθούν ικανοποιητικές, απονέμεται ο τίτλος του «Σχολείου Πρέσβη» στα συμμετέχοντα σχολεία, καθώς και του «Καθηγητή-Πρέσβη» και «Μαθητή-Πρέσβη» στους/στις συμμετέχοντες/χουσες εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες. Η τιμητική αυτή διάκριση έχει διάρκεια έναν χρόνο.

Διαδικασία για συμμετοχή στο Πρόγραμμα τη σχολική χρονιά 2024-2025

Το Πρόγραμμα έχει τη δυνατότητα να δεχθεί για τη σχολική χρονιά 2024-2025 εκατόν δεκαπέντε (115) σχολεία. Τα σχολεία τα οποία θα έχουν επιτυχώς συμπληρώσει τα κριτήρια αξιολόγησης κατά τη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους 2023-2024 θα έχουν κατοχυρωμένη θέση στο Πρόγραμμα, εφόσον το επιθυμούν και εφόσον έχουν συμμετάσχει στο Πρόγραμμα για λιγότερο από τρία συναπτά έτη. Οι υπόλοιπες θέσεις προορίζονται για νέα σχολεία.

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι και τα επιτυχόντα σχολεία θα πρέπει να υποβάλουν εκ νέου ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής στο Πρόγραμμα μέσα στα χρονικά περιθώρια που ορίζονται με την παρούσα πρόσκληση, ώστε να γίνει γνωστή η επιθυμία τους να συνεχίσουν τη συμμετοχή τους σε αυτό.

Σχολεία τα οποία έχουν συμπληρώσει τρία συνεχόμενα χρόνια (κατά τα τρία περασμένα έτη) δεν μπορούν να υποβάλουν αίτηση για συμμετοχή στο Πρόγραμμα κατά τη χρονιά 2024-2025. Θα μπορούν όμως να υποβάλουν εκ νέου αίτηση για συμμετοχή από την επόμενη σχολική χρονιά, δηλαδή από τη σχολική χρονιά 2025-2026.

Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων από τα σχολεία ξεκινά τη Δευτέρα 09 Σεπτεμβρίου 2024 (09:00) και ολοκληρώνεται την Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024 (12:00).

Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται μόνον ηλεκτρονικά στην ακόλουθη διεύθυνση: https://epasgreece.eu/registration/.

Τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024 θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα ο κατάλογος των σχολείων τα οποία θα γίνουν αρχικώς δεκτά στο Πρόγραμμα. Στη συνέχεια τα σχολεία αυτά θα λάβουν ηλεκτρονικά πληροφορίες για τα επόμενα βήματα τα οποία θα πρέπει να γίνουν, ώστε να ολοκληρωθεί η υποβολή της συμμετοχής τους.

Μέχρι την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024 (12:00) τα σχολεία θα πρέπει να έχουν υποβάλει τα στοιχεία των εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα (μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας η οποία θα κοινοποιηθεί).

Τα ονόματα και τα λοιπά στοιχεία των μαθητριών και μαθητών που θα συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα θα πρέπει να κοινοποιηθούν μέχρι την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου, μαζί με τις φόρμες συγκατάθεσης για φωτογράφιση και βιντεοσκόπησή τους στο πλαίσιο των δράσεων του Προγράμματος.

Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι για τη σχολική χρονιά 2024-2025 ο ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων/ουσών εκπαιδευτικών ανά σχολείο είναι δύο (2), ενώ ο μέγιστος αριθμός είναι έξι (6). Για τους/τις μαθητές/τριες, ο ελάχιστος αριθμός είναι έξι (6) ενώ ο μέγιστος είναι δώδεκα (12).

Καμία παρέκκλιση από αυτόν τον κανόνα δεν είναι δυνατή.

Η διαδικασία συμμετοχής συμπληρώνεται μόνο μετά την υποβολή των ανωτέρω στοιχείων εντός των καθορισμένων χρονοδιαγραμμάτων.

Επιμορφωτικές ημερίδες

Μέχρι την 18η Οκτωβρίου 2024 θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα και οι τοποθεσίες των επιμορφωτικών ημερίδων των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών στο Πρόγραμμα.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν διαδικτυακά ειδικά webinars τα οποία θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα του Προγράμματος, ενώ θα πραγματοποιηθούν δύο ζωντανές διαδικτυακές συναντήσεις στις οποίες θα μπορούν να λάβουν απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικά με το Πρόγραμμα και τις απαιτούμενες δράσεις.

Περισσότερες πληροφορίες

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη δομή και τους στόχους του Προγράμματος εμπεριέχονται στο έγγραφο «Πρόγραμμα Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPAS) - Σχολική χρονιά 2024 -2025 - Περιγραφή - Δομή - Κανόνες του Προγράμματος», το οποίο επισυνάπτεται στο παρόν.

Επιπλέον, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα:: https://www.europarl.europa.eu/greece.

Για ερωτήσεις και τυχόν διευκρινίσεις οι σχολικές μονάδες μπορούν να απευθύνονται:

  • Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ERDIC): Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα:
    Για το πρόγραμμα EPAS: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (τηλ.: 2103271011), κ. Θεοφιλοπούλου Αικατερίνη
  • Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία, Τμήμα Δ΄ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών μέσων (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.), κ. Πουλοπούλου Άλκηστις, τηλ.: 210 3443042

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ


Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας
Διεύθυνση Γραφείων Επικοινωνίας
Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα

Πρόγραμμα «Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» (EPAS)
Σχολική χρονιά 2024 -2025

Περιγραφή - Δομή - Κανόνες του Προγράμματος

1. Περιγραφή και στόχοι του Προγράμματος

Το Πρόγραμμα «Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου»1 ξεκίνησε το 2016 με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Πρόγραμμα απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς και μαθητές των Λυκείων Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων ιδιωτικών σχολείων. Στην Ελλάδα το εν λόγω Πρόγραμμα υλοποιείται με την έγκριση και υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, του Υπουργείου Παιδείας (βλ. σχετική εγκύκλιο με ημερ. 08/07/2020, 88621/ΓΔ4) και των Ελλήνων ευρωβουλευτών. Η συμμετοχή των σχολείων στο Πρόγραμμα είναι εθελοντική.

Σκοπός του Προγράμματος είναι η αναβάθμιση της γνώσης των νέων γύρω από τον ευρωπαϊκό κοινοβουλευτισμό και τις αξίες της πολιτικής δημοκρατίας στην Ευρώπη, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν πιο ενεργά στη διαμόρφωση του δημοσίου βίου και στην εμπέδωση της πολιτικής δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένας άλλος βασικός στόχος του Προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το οποίο εκπροσωπεί τους Ευρωπαίους πολίτες, καθώς και με τις βασικές πολιτικές προτεραιότητες της Ένωσης. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες μαθητές - και καθηγητές - ενθαρρύνονται να υλοποιήσουν δράσεις που βελτιώνουν τη γνώση τους σχετικά με τα οφέλη και τις ευκαιρίες που προσφέρει η συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σχετικά με τα δικαιώματα τους ως Ευρωπαίοι πολίτες.

Στο τέλος του σχολικού έτους και μετά από αξιολόγηση των δράσεων, ο τίτλος του «Σχολείου- Πρέσβη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» αποδίδεται στα επιτυχόντα σχολεία, με διάρκεια ένα έτος. Προς τον σκοπό αυτό δίδεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ειδική πλακέτα, η οποία μπορεί να αναρτηθεί στο σχολείο. Παράλληλα, απονέμεται τιμητικό δίπλωμα στους Μαθητές - Πρέσβεις του ΕΚ (Junior Ambassadors), τους Καθηγητές - Πρέσβεις του ΕΚ (Senior Ambassadors), καθώς και δίπλωμα αναγνώρισης συμμετοχής σε άλλους μαθητές οι οποίοι είχαν ενεργό δράση στο Πρόγραμμα.

Το Πρόγραμμα προσφέρει εύρος αυτονομίας στην επιλογή και μορφή των δράσεων που υλοποιούνται εντός του πλαισίου του και αποσκοπεί στη διάδοση καλών πρακτικών μέσω «έξυπνων» δράσεων που αναδεικνύουν τη δημιουργικότητά και το πνεύμα συνεργασίας των συμμετεχόντων. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολείων και/ή η εκμάθηση στοιχείων που σχετίζονται με την ΕΕ μέσω «παπαγαλίας» δεν είναι στοιχεία συμβατά με το Πρόγραμμα. Η απόκτηση του τίτλου «Πρέσβης» δεν πρέπει να αποτελεί αυτοσκοπό. Η βασική ανταμοιβή του Προγράμματος είναι η απόκτηση γνώσεων και η καλλιέργεια δεξιοτήτων μέσω των διαφόρων δράσεων που οι μαθητές, μαζί με τους καθηγητές τους, υλοποιούν. Γι’ αυτό οι συμμετέχοντες ενθαρρύνονται να μην περιορίζονται στην υλοποίηση των ελαχίστων δράσεων που απαιτούνται για την απόκτηση του τίτλου «Πρέσβης», αλλά - στο μέτρο του δυνατού - να υλοποιούν και άλλες δραστηριότητες. Σημειώνεται δε, ότι η ευρύτητα και η ποιότητα των δραστηριοτήτων, καθώς και η έμπρακτη στοιχειοθέτηση για διεύρυνση της γνώσης των μαθητών για τη βασική θεματολογία που αφορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, λαμβάνονται υπόψη κατά την επιλογή σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών για συμμετοχή σε διάφορες εκπαιδευτικές ή άλλες δραστηριότητες στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο.

2. Αξίες και αρχές που διέπουν την υλοποίηση του Προγράμματος

Η συμμετοχή στο Πρόγραμμα προϋποθέτει την απόλυτη αποδοχή των ακόλουθων αξιών και αρχών από τις διευθύνσεις των συμμετεχόντων σχολείων καθώς και όλους τους συμμετέχοντες. Οι δράσεις που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος θα πρέπει να αναπτύσσουν και να καλλιεργούν τις παρακάτω αξίες.
- Σεβασμός στη δημοκρατία και τους δημοκρατικούς θεσμούς.
- Σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τη διαφορετικότητα.
- Ισότητα.
- Αλληλεγγύη.
- Ανάπτυξη επιχειρημάτων με ήπιο τρόπο και διάθεση συναίνεσης και συμβιβασμού.
- Καταπολέμηση ψευδών ειδήσεων.
- Απόρριψη κάθε μορφής βίας, ρατσισμού, ξενοφοβίας, μισαλλοδοξίας και ομοφοβίας.

3. Συμμετοχή σχολείων - στελέχωση Προγράμματος

Κάθε σχολείο που θέλει να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα θα πρέπει να υποβάλει ηλεκτρονική αίτηση μέσω ειδικού ιστότοπου που κοινοποιείται με την «Πρόσκληση για υποβολή ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο Πρόγραμμα». Η πρόσκληση αυτή προωθείται προς όλα τα σχολεία της χώρας από το Υπουργείο Παιδείας ή/και τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Για το σχολικό έτος 2024-2025 θα γίνουν δεκτά 115 σχολεία. Σημειώνεται ότι προτεραιότητα έχουν τα σχολεία τα οποία αναγορεύονται Πρέσβεις του ΕΚ μετά την αξιολόγηση των δράσεων που υλοποίησαν κατά το σχολικό έτος 2023-2024. Ο πίνακας με τα σχολεία αυτά θα είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του Γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα (https://www.europarl.europa.eu/greece) μετά το πέρας της αξιολόγησης που θα λάβει χώρα τον Ιούνιο του 2024.

Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στο Πρόγραμμα ξεκινά τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου ώρα 9:00 π.μ. και λήγει την Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024 ώρα 12.00 μ.μ., ενώ τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθούν τα σχολεία τα οποία θα γίνουν καταρχήν δεκτά στο Πρόγραμμα για το σχολικό έτος 2024-2025.

Τα στοιχεία των καθηγητών που θα συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα θα πρέπει να έχουν υποβληθεί - μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, που θα κοινοποιηθεί - έως την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024.

Τα ονόματα και λοιπά στοιχεία των μαθητριών και μαθητών που θα συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα θα πρέπει να κοινοποιηθούν μέχρι την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024, μαζί με τις φόρμες για τη συγκατάθεση φωτογράφησης και βιντεογράφησής τους εντός του πλαισίου των δράσεων του Προγράμματος.

Κάθε συμμετέχον σχολείο θα πρέπει να καταρτήσει μια ομάδα από δύο (2) έως έξι (6) καθηγητές και από έξι (6) έως δώδεκα (12) μαθητές. Όλες οι τάξεις του λυκείου (δηλ. Α΄, Β΄ και Γ΄) θα πρέπει να εκπροσωπούνται ισάριθμα, ενώ θα πρέπει να τηρείται ισορροπία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. Τουλάχιστον το ένα τρίτο των μαθητών θα πρέπει να ανανεώνεται κάθε χρόνο, ώστε να δίνεται η ευκαιρία σε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά να συμμετέχουν στο Πρόγραμμα. Παράβαση αυτών των κανόνων ενδέχεται να σημαίνει απόρριψη της αίτησης συμμετοχής στο Πρόγραμμα. Για συμμετοχή σε δράσεις (όπως εκπαιδευτικές ημερίδες) που οργανώνονται στο πλαίσιο του Προγράμματος εκτός Ελλάδος, η γνώση της αγγλικής γλώσσας είναι απαραίτητη

4. Επί μέρους μαθησιακοί στόχοι

Η συμμετοχή των σχολείων στο πρόγραμμα γίνεται με σκοπό την προώθηση των στόχων του Προγράμματος όπως αυτοί αναφέρονται παραπάνω. Στις ακόλουθες ενότητες, συγκεκριμενοποιούνται οι επί μέρους βασικοί μαθησιακοί στόχοι, ταξινομημένοι ανά γνωστικό αντικείμενο.

Σημειώνεται ότι για την ουσιαστική βασική κατανόηση των κάτωθι, συστήνεται ελάχιστη συνολική μελέτη διάρκειας 21 ωρών που θα πρέπει να συνδυάζουν ομαδικές συζητήσεις, ομαδική/ατομική μελέτη, συναντήσεις με ειδικούς ή/και ευρωβουλευτές, καθώς και μάθηση μέσω «έξυπνων» τρόπων, όπως παιχνίδια, quiz, ανάληψη ρόλων, προσομοιώσεις και άλλες διαδραστικές μορφές μάθησης.

Η προτεινόμενη διάρκεια μελέτης με την κάθε γνωστική ενότητα δεν συμπεριλαμβάνεται στη διάρκεια προετοιμασίας και υλοποίησης των διαφόρων δράσεων που απαιτούνται για την απόκτηση ή διατήρηση του τίτλου «Σχολείο Πρέσβης». Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις, τα δύο συνδυάζονται ως ένα βαθμό.

Ενότητα 1: Βασικά στοιχεία για την ΕΕ: ιστορική αναδρομή, στόχοι, αξίες

Έως το τέλος του σχολικού έτους, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει βασικά στοιχεία για την ΕΕ και τους θεσμούς της. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να έχουν συζητήσει και κατανοήσει τα ακόλουθα:

● Ο δρόμος προς την ευρωπαϊκή ενοποίηση - από την Διακήρυξη του Robert Schuman στην Ευρωπαϊκή Ένωση του σήμερα και το τρίπτυχο «Πράσινη, Ψηφιακή και Δίκαιη Ευρώπη». Τι έχουμε πετύχει, ποιες είναι οι σύγχρονες κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ;

● Στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Άρθρο 3 ΣΕΕ. Ποιοι οι βασικοί στόχοι της ΕΕ; Σε ποιο βαθμό έχουμε καταφέρει να τους υλοποιήσουμε; Θα πρέπει να αλλάξουν αυτοί οι στόχοι;

● Αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Άρθρο 2 ΣΕΕ. Σε ποιες αξίες βασίζεται η ΕΕ; Σε ποιο βαθμό η ΕΕ και τα κράτη μέλη της σέβονται τις αξίες αυτές; Τι κάνει η ΕΕ όταν τα κράτη μέλη δεν σέβονται αξίες, όπως το Κράτος Δικαίου;

● ΔημοκρατΙκές Αξίες - Άρθρα 9-12 ΣΕΕ. Ποιες είναι οι βασικές δημοκρατικές αξίες της ΕΕ; Ποιος ο ρόλος των πολιτών στην ΕΕ; Ποιος ο ρόλος των εθνικών κοινοβουλίων στην ΕΕ;

Προτεινόμενη συνολική διάρκεια για την ενότητα: 6-8 ώρες. Ορισμένες ώρες θα πρέπει να αφιερωθούν στην τάξη, ενώ οι υπόλοιπες μπορούν να γίνουν με ατομική ή/και ομαδική μελέτη και μέσω διαδραστικής/έξυπνης μάθησης.

Ενότητα 2: Βασικά στοιχεία για τους θεσμούς της ΕΕ.

Έως το τέλος του σχολικού έτους, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει τους βασικούς θεσμούς της ΕΕ. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να έχουν συζητήσει και κατανοήσει τα ακόλουθα:

● Βασικοί θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Άρθρο 13 ΣΕΕ. Ποιοι είναι οι βασικοί θεσμοί της ΕΕ;

  • Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο - Άρθρο 14 ΣΕΕ. Ποιες είναι οι βασικές αρμοδιότητες του ΕΚ;
  • Ευρωπαϊκό Συμβούλιο - Άρθρο 15 ΣΕΕ. Τι είναι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και από ποιους αποτελείται;
  • Συμβούλιο ΕΕ - Άρθρο 16 ΣΕΕ. Τι είναι το Συμβούλιο και από ποιους αποτελείται; Ποιες είναι οι βασικές αρμοδιότητες του Συμβουλίου; Πώς λαμβάνει αποφάσεις το Συμβούλιο;
  • Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Άρθρο 17 ΣΕΕ. Τι είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από ποιους αποτελείται; Ποιες είναι οι βασικές αρμοδιότητες της Επιτροπής;

Προτεινόμενη συνολική διάρκεια για την ενότητα: 2-4 ώρες. Ορισμένες ώρες θα πρέπει να αφιερωθούν στην τάξη, ενώ οι υπόλοιπες μπορούν να γίνουν με ατομική ή/και ομαδική μελέτη και μέσω διαδραστικής/έξυπνης μάθησης.

Η απόκτηση γνώσης για τις ενότητες 1 και 2 θα πρέπει να συνδυάσει τα ακόλουθα εκπαιδευτικά εργαλεία και μορφές διδασκαλίας:

● Τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)

● Τα webinars που είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα του Προγράμματος

● Τη διαδικτυακή πύλη της ΕΕ (www.europa.eu). Συστήνεται ιδιαίτερα η πλοήγηση στην πύλη και τις διάφορες κατηγορίες που έχει (π.χ. «Αρχές, χώρες, ιστορία» και «Θεσμικά όργανα, Δίκαιο, Προϋπολογισμός»)

● Τη Γωνιά Μάθησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (μπορείτε να την βρείτε στο YOUTH HUB - δείτε παρακάτω).

● Τους «Μαθησιακούς πόρους» που βρίσκονται κάτω από την κατηγορία «Εκπαιδευτικοί» στο YOUTH HUB του ΕΚ. Σημείωση: στο YOUTH HUB μπορείτε ανά πάσα στιγμή να ενημερώνεστε για όλες τις πρωτοβουλίες του ΕΚ που αφορούν τη νεολαία, όπως την Ευρωπαϊκή Εκδήλωση Νεολαίας, Χρηματοδοτήσεις για τη νεολαία, το Βραβείο Καρλομάγνος για τη Νεολαία και άλλα.

Ενότητα 3: Βασικά στοιχεία για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Έως το τέλος του σχολικού έτους, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει βασικά στοιχεία για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να έχουν συζητήσει και κατανοήσει τα ακόλουθα:

● Τι εκπροσωπεί το ΕΚ;

● Από ποιους αποτελείται;

● Ποιες είναι οι βασικές αρμοδιότητες του ΕΚ;

● Πώς ψηφίζονται οι ευρωβουλευτές;

● Ποιος ο ρόλος της ολομέλειας; Πόσες ολομέλειες έχουμε κάθε χρόνο;

● Τι είναι το Προεδρείο του ΕΚ και από ποιους αποτελείται;

● Τι είναι η Διάσκεψη των Προέδρων των πολιτικών ομάδων;

● Τι είναι οι κοινοβουλευτικές επιτροπές του ΕΚ; Πόσες υπάρχουν; Ποιος ο ρόλος τους;

● Τι είναι ο εισηγητής (rapporteur); Ποιος ο ρόλος του;

Προτεινόμενη συνολική διάρκεια για την ενότητα: 2-4 ώρες. Ορισμένες ώρες θα πρέπει να αφιερωθούν στην τάξη, ενώ οι υπόλοιπες μπορούν να γίνουν με ατομική ή/και ομαδική μελέτη και μέσω διαδραστικής/έξυπνης μάθησης.

Η απόκτηση γνώσης για τα παραπάνω πρέπει να συνδυάσει τα ακόλουθα εργαλεία και μορφές διδασκαλίας:

● Τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)

● Τα webinars που είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα του Προγράμματος

● Τον ιστότοπο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου https://www.europarl.europa.eu/portal/el

● Τους «Μαθησιακούς πόρους» που βρίσκονται κάτω από την κατηγορία «Εκπαιδευτικοί» στο YOUTH HUB του ΕΚ.

● Συζήτηση με έναν/μία ευρωβουλευτή

Ενότητα 4: Βασικά στοιχεία για τη διαδικασία υιοθέτησης νομοθεσίας

Έως το τέλος του σχολικού έτους, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει βασικά στοιχεία για τη διαδικασία υιοθέτησης νομοθεσίας, ιδιαίτερα για τη συνήθη νομοθετική διαδικασία. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να έχουν συζητήσει και κατανοήσει τα ακόλουθα:

● Αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Άρθρα 3-6 ΣΛΕΕ. Ποια είναι τα τρία βασικά είδη αρμοδιοτήτων της ΕΕ (Άρθρα 3, 4 και 6); Πώς διαφέρουν μεταξύ τους;

● Ποια η διαφορά μεταξύ ενός Κανονισμού και μιας Οδηγίας;

● Πώς προτείνεται μια νομοθετική πράξη;

● Τι ακολουθεί την πρόταση νόμου;

● Τι ρόλο έχουν τα εθνικά κοινοβούλια;

● Πώς ορίζονται οι αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές στο ΕΚ για κάθε πρόταση νόμου;

● Τι ρόλο έχει ο Εισηγητής (rapporteur);

● Τι γίνεται στην κοινοβουλευτική επιτροπή του ΕΚ;

● Τι γίνεται στην ολομέλεια του ΕΚ;

● Τι είναι ο «Τρίλογος» (συνάντηση μεταξύ ΕΚ, Συμβουλίου και Επιτροπής);

● Τι είναι η επιτροπή συνδιαλλαγής;

Προτεινόμενη συνολική διάρκεια για την ενότητα: 3-5 ώρες. Ορισμένες ώρες θα πρέπει να αφιερωθούν στην τάξη, ενώ οι υπόλοιπες μπορούν να γίνουν με ατομική ή/και ομαδική μελέτη και μέσω διαδραστικής/έξυπνης μάθησης.

Η απόκτηση γνώσης για τα παραπάνω πρέπει να συνδυάσει τα ακόλουθα εργαλεία και μορφές διδασκαλίας:

● Τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)

● Τα webinars που είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα του Προγράμματος

● Τον ιστότοπο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου https://www.europarl.europa.eu/portal/el

● Τους «Μαθησιακούς πόρους» που βρίσκονται κάτω από την κατηγορία
«Εκπαιδευτικοί» στο YOUTH HUB του ΕΚ.

● Τον ιστότοπο του Συμβουλίου της ΕΕ και συγκεκριμένα τη σελίδα https://www.consilium.europa.eu/el/council-eu/decision-making/ordinary-legislative- procedure/

● Τον ιστότοπο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου https://www.europarl.europa.eu/infographic/legislative-procedure/index_el.html#proposal-adopted

● Συζήτηση με έναν/μία ευρωβουλευτή

● Συζήτηση με έναν/μία υπάλληλο ενός εκ των οργάνων της ΕΕ

● Συζήτηση με έναν/μία ακαδημαϊκό με ειδίκευση στα ευρωπαϊκά θέματα

Ενότητα 5 - Βασικά δικαιώματα που μας παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση

Ως Ευρωπαίοι πολίτες απολαμβάνουμε διάφορα δικαιώματα. Έως το τέλος του σχολικού έτους, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει ορισμένα από αυτά τα δικαιώματα και τις πηγές αυτών.

Η αρχή θα πρέπει να γίνει με την εξοικείωση με το Άρθρο 20 ΣΛΕΕ, το οποίο εισάγει την «ευρωπαϊκή ιθαγένεια» και μια σειρά δικαιωμάτων. Το εν λόγω Άρθρο θεωρείται θεμελιώδες στο πλαίσιο των μαθησιακών στόχων του Προγράμματος.
Πέραν του Άρθρου 20 ΣΛΕΕ, οι μαθητές με τους καθηγητές τους μπορούν να εστιάσουν σε επιμέρους δικαιώματα, όπως:

● Δικαιώματα σχετικά με την Κοινή Αγορά

  • Δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας (πρόσωπα (π.χ. εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι), κεφάλαιο, αγαθά και υπηρεσίες) (Άρθρα 28, 34, 45, 49, 56, 63 ΣΛΕΕ)
  • Δικαίωμα ίσης μεταχείρισης (π.χ. για φοιτητές, εργαζόμενους)

● Δικαιώματα σχετικά με την Ισότητα και την καταπολέμηση των διακρίσεων

  • Ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών (Άρθρο 157 ΣΛΕΕ και συναφής νομοθεσία)
  • Απαγόρευση διακρίσεων στην εργασία βάσει φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, αναπηρίας (βλ. Οδηγίες 2000/43 και 2000/78)

● Δημοκρατικά Δικαιώματα

  • Δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι (ΕΚ/τοπικές εκλογές)_(Άρθρο 14 ΣΕΕ, Άρθρα 20 και 22 ΣΛΕΕ)
  • Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία πολιτών (Άρθρα 11(2) ΣΕΕ και 24 ΣΛΕΕ)

● Δικαίωμα προσφυγής/παραπόνου για παραβίαση ενωσιακού δικαίου που παρέχει δικαιώματα στους πολίτες:

  • στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
  • στην Επιτροπή Αναφορών του ΕΚ
  • στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή
  • στα εθνικά δικαστήρια των κρατών μελών

Προτεινόμενη συνολική διάρκεια για την ενότητα: 4-6 ώρες. Ορισμένες ώρες θα πρέπει να αφιερωθούν στην τάξη, ενώ οι υπόλοιπες μπορούν να γίνουν με ατομική ή/και ομαδική μελέτη και μέσω διαδραστικής/έξυπνης μάθησης.

Η απόκτηση γνώσης για τα παραπάνω πρέπει να συνδυάσει τα ακόλουθα εργαλεία και μορφές διδασκαλίας:

  • Τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)
  • Τα webinars που είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα του προγράμματος
  • Τους «Μαθησιακούς πόρους» που βρίσκονται κάτω από την κατηγορία «Εκπαιδευτικοί» στο YOUTH HUB του ΕΚ
  • Συζήτηση με έναν/μία ευρωβουλευτή ή/και ακαδημαϊκό ή/και ειδικό στα θέματα αυτά

Ενότητα 6 - Εμπέδωση της έννοιας της ενεργούς πολιτειότητας

Η Δημοκρατία στην Ευρώπη δεν μπορεί να λειτουργήσει αν εμείς οι πολίτες απέχουμε από τα κοινά και τον δημόσιο βίο και λόγο. Ο βασικός στόχος του Προγράμματος είναι να βοηθήσει στην εμπέδωση της έννοιας της ενεργούς πολιτειότητας στους συμμετέχοντες μαθητές.

Έως το τέλος του σχολικού έτους, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει βασικά στοιχεία σχετικά με:

  • Την αξία της Δημοκρατίας
  • Ποια προβλήματα δημιουργεί η αποχή
  • Πώς αναπτύσσεται ο λαϊκισμός και πώς μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε
  • Πώς να αναγνωρίζουμε τις ψευδείς ειδήσεις και την παραπληροφόρηση
  • Τη σημασία των Ευρωπαϊκών εκλογών
  • Πώς μπορούμε να συμμετέχουμε ενεργότερα στον δημόσιο βίο

Προτεινόμενη ελάχιστη διάρκεια για την ενότητα: 4-6 ώρες. Καλό θα είναι οι ώρες αυτές να αφιερωθούν στην τάξη/σε ομαδικές συζητήσεις και δραστηριότητες.

Ορισμένες βασικές πηγές γνώσης αποτελούν τα ακόλουθα:

  • Τα webinars που είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα του Προγράμματος
  • Τους «Μαθησιακούς πόρους» που βρίσκονται κάτω από την κατηγορία «Εκπαιδευτικοί» στο YOUTH HUB του ΕΚ
  • Συζήτηση με έναν/μία ευρωβουλευτή ή/και ακαδημαϊκό ή/και ειδικό στα θέματα αυτά
  • Τον ιστότοπο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου https://www.europarl.europa.eu/portal/el.

5. Κριτήρια για απόκτηση και διατήρηση τίτλου

Η έως τώρα εμπειρία του Προγράμματος δείχνει ξεκάθαρα ότι βασικοί παράγοντες για επιτυχημένη και παραγωγική συμμετοχή σε αυτό αποτελούν η αξιοποίηση των εκπαιδευτικών εργαλείων που προσφέρονται στα συμμετέχοντα σχολεία και η ενεργός στήριξη της διεύθυνσης και των συλλόγων καθηγητών και γονέων κάθε σχολείου. Συνίσταται σε κάθε σχολείο που ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα να αξιολογήσει εξ αρχής τις δυνατότητές του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του Προγράμματος.

Τα ακόλουθα οκτώ κριτήρια αποτελούν τη βάση για απόκτηση (ή διατήρηση) του τίτλου «Σχολείο- Πρέσβης του ΕΚ» για το σχολικό έτος 2024-2025.

1. Αξιοποίηση στον μέγιστο βαθμό των εκπαιδευτικών εργαλείων τα οποία παρέχονται για τους σκοπούς του Προγράμματος.

2. Διορισμός (υποψήφιων) καθηγητών- και μαθητών-πρέσβεων και υποχρεωτική παρακολούθηση των σχετικών εκπαιδευτικών σεμιναρίων.

3. Υλοποίηση και αξιοποίηση ενός «Σημείου Πληροφοριών ΕΕ/ΕΚ» (Info Point) σε κάθε σχολείο. Το σημείο αυτό μπορεί να βρίσκεται είτε εντός του σχολείου είτε διαδικτυακά, είτε και τα δύο.

4. Ενεργός συμμετοχή των Senior & Junior Ambassadors στην πλατφόρμα «Μαζί.eu» (Together.eu) και προώθηση, διεύρυνση και αξιοποίηση της κοινότητας εθελοντών του «Μαζί.eu» με σκοπό τη συμμετοχή και προώθηση δράσεων.

5. Κατανόηση (μέσω συζητήσεων, μελέτης και άλλων δραστηριοτήτων) βασικών στοιχείων σχετικά με:

  • Την ιστορία της ΕΕ και την εξέλιξή της
  • Τους βασικούς στόχους και τις αξίες της ΕΕ (Άρθρα 2, 3 9-12 ΣΕΕ)
  • Τους βασικούς θεσμούς της ΕΕ, τον ρόλο και τις αρμοδιότητές τους
  • Εμβληματικές πολιτικές της ΕΕ (π.χ. Κοινή Αγορά, NextGenerationEU, Πράσινη Συμφωνία, Ισότητα και Καταπολέμηση των Διακρίσεων)
  • Τα δικαιώματα τα οποία παρέχει η ΕΕ στους πολίτες της
  • Τη διαδικασία υιοθέτησης νομοθεσίας (βασικά στοιχεία για τη «συνήθη νομοθετική διαδικασία»)
  • Τις εκστρατείες για τις ευρωπαϊκές αξίες που πραγματοποιεί το ΕΚ

Οι «εκστρατείες για τις ευρωπαϊκές αξίες» τις οποίες πραγματοποιεί το ΕΚ κάθε χρόνο αφορούν στα ακόλουθα:

  • Βραβείο Ζαχάρωφ (ανθρώπινα δικαιώματα και ελευθερία της σκέψης και έκφρασης) (Δεκέμβριος)
  • Βραβείο Καρλομάγνου για τη νεολαία
  • Βραβείο Ευρωπαίου Πολίτη (απονέμεται σε άτομα ή οργανώσεις που προάγουν την κατανόηση μεταξύ των λαών της Ευρώπης και τις αξίες της ΕΕ)
  • Ημέρα της Γυναίκας (8 Μαρτίου)
  • Βραβείο Κοινού LUX (Βραβείο Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου)
  • Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, Αμφιφοβίας και Τρανσοφοβίας (17 Μαΐου)

6. Υλοποίηση σειράς δραστηριοτήτων που να σχετίζονται με τις Ευρωπαϊκές Αξίες, την Ισότητα και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Σ’ αυτό το πλαίσιο τα συμμετέχοντα σχολεία καλούνται να διερευνήσουν τί κάνει η ΕΕ για να προωθήσει τις ευρωπαϊκές αξίες, την ισότητα, την καταπολέμηση των διακρίσεων και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

7. Υλοποίηση δράσης που να σχετίζεται με μια από τις ακόλουθες θεματικές:

  • Αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης και πράσινη ανάπτυξη ή (Τι κάνει η ΕΕ για αυτό το θέμα; Μπορείτε να δείτε ιδιαίτερα τα ακόλουθα: Πράσινη Συμφωνία, Νόμος για το Κλίμα, NextGenerationEU, επί μέρους νομοθεσία σχετικά με το περιβάλλον)
  • Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) ή
    Ποια είναι η προσέγγιση της Ε.Ε όσον αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη; Πως μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση ότι η χρήση ΤΝ είναι ασφαλής και αξιόπιστη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις τους
  • Παραπληροφόρηση ή
    Τα τελευταία χρόνια αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι η διάδοση ψευδών ειδήσεων γίνεται ολοένα και συχνότερη. Πώς μπορούμε να εντοπίσουμε τις ψευδείς ειδήσεις και ταυτόχρονα να προάγουμε την κριτική σκέψη;
  • Ελευθερία Τύπου
    Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει επανειλημμένως εκφραστεί υπέρ της Ελευθερίας του Τύπου. Με αφορμή την Ημέρα της Ελευθερίας του Τύπου (3η Μαΐου 2025) , πως θα μπορούσε να διασφαλιστεί η ελευθερία του Τύπου ως μέρος των ανθρώπινων δικαιωμάτων;

8. Υλοποίηση δράσης σχετικής με την Ημέρα της Ευρώπης. Αυτή η δράση δεν είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί στις 9 Μαΐου. Αρκεί, για πρακτικούς/εκπαιδευτικούς λόγους, να μην απέχει χρονικά πάρα πολύ από τη εν λόγω ημερομηνία.

Ημέρα της Ευρώπης - 9η Μαΐου

Οι συμμετέχοντες μαθητές μπορεί να αξιοποιήσουν αυτή την επέτειο για να συζητήσουν για τη σημασία της 9ης Μαΐου, να αναλογιστούν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέσα στα χρόνια αλλά και τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, καθώς επίσης για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην ΕΕ και πώς οραματίζονται το μέλλον της Ευρώπης.

Η Ημέρα της Ευρώπης επίσης προσφέρεται για υλοποίηση εκδήλωσης με σκοπό την παρουσίαση των δράσεων που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Η παρουσίαση μπορεί να απευθύνεται σε όλους τους μαθητές του σχολείου, τους καθηγητές, γονείς, τοπικούς φορείς, ΜΜΕ κ.ά. Επίσης, είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να προσκληθούν ευρωβουλευτές, στελέχη της ΕΕ και άλλοι ειδικοί για τα θέματα αυτά ως ομιλητές.

Ο ακαδημαϊκός σύμβουλος είναι στη διάθεση των σχολείων για συμβουλευτικές οδηγίες ως προς την επιλογή τόσο των θεμάτων όσο και των δράσεων τις οποίες θα υλοποιήσουν τα σχολεία κατά τη διάρκεια του Προγράμματος.

Τα συμμετέχοντα σχολεία θα πρέπει να κάνουν χρήση της εφαρμογής “Meet My Mentor”, η οποία δίνει τη δυνατότητα για κατ’ ιδίαν διαδικτυακές συναντήσεις με τον ακαδημαϊκό σύμβουλο μέσω της ειδικής πλατφόρμας του Προγράμματος. Μέρες και ώρες συναντήσεων θα οριστούν από τον ακαδημαϊκό σύμβουλο κατά την έναρξη του Προγράμματος.

Η αξιολόγηση των δράσεων των σχολείων θα γίνει βάσει γραπτού απολογισμού που θα πρέπει να αποσταλεί στο τέλος του σχολικού έτους σε ηλεκτρονική μορφή μέσω της ειδικής πλατφόρμας του Προγράμματος. Αναλυτικότερες πληροφορίες σχετικά με τη βαθμολόγηση των δράσεων περιέχονται στο έγγραφο «Εγχειρίδιο δράσης για τους Senior Ambassadors» το οποίο θα αποσταλεί σε όλους τους συμμετέχοντες καθηγητές.

Η καταληκτική ημερομηνία για την υλοποίηση δράσεων και αποστολή της σχετικής ενημέρωσης προς αξιολόγηση είναι η Παρασκευή 30 Μαΐου 2025. Η ενημέρωση θα γίνει μέσω ειδικής φόρμας αξιολόγησης που θα αναρτηθεί στην πλατφόρμα του Προγράμματος προς συμπλήρωση.

6. Μορφές δράσεων

Οι δράσεις κάθε λυκείου που θέλει να αποκτήσει τον τίτλο του Σχολείου-Πρέσβη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πρέπει να συνάδουν με τους στόχους του Προγράμματος, όπως αυτοί αναφέρονται ανωτέρω και να έχουν πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα. Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, όπως για παράδειγμα εμπλέκοντας τοπικούς παράγοντες, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς, άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα (όπως πανεπιστήμια), ερευνητικά κέντρα και ακόμα δημιουργώντας συνέργειες και κοινές δράσεις με άλλα συμμετέχοντα σχολεία. Οι συνέργειες με άλλα σχολεία σε επιλεγμένες δράσεις έχουν το επιπλέον πλεονέκτημα ότι οι ευθύνες για τη διοργάνωση μιας δράσης μπορεί να κατανεμηθούν σε πέραν του ενός σχολείου απαλύνοντας έτσι τον φόρτο εργασίας, ιδιαίτερα για τους εκπαιδευτικούς.

Η συμμετοχή ευρωβουλευτών σε ορισμένες τουλάχιστον από τις δράσεις θα πρέπει να επιδιώκεται.

Η μορφή των δράσεων εξαρτάται από τον τύπο της δράσης - τα σχολεία έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και να αναπτύξουν ό,τι είναι πιο πρόσφορο για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων της κάθε δράσης. Καλό είναι να υπάρχει ένας συνδυασμός μορφών δράσεων. Κάποια παραδείγματα περιλαμβάνουν:

  • Προσομοίωση λειτουργίας του ΕΚ
  • Παρουσιάσεις
  • Συζητήσεις στο σχολείο (ή/και εκτός του σχολείου), ενδεχομένως παρουσία ενός επιλεγμένου προσώπου (π.χ. ευρωβουλευτή, ακαδημαϊκού, ειδικού κ.ά.), έστω διαδικτυακά
  • Δημιουργία σύντομων ταινιών (φιλμάκια) ή ντοκιμαντέρ με ανάλογο προς τους στόχους του Προγράμματος περιεχόμενο
  • Συμμετοχή σε εκδηλώσεις τοπικών φορέων
  • Ανάμειξη των (τοπικών) Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
  • Δημιουργία ιστοσελίδας και άλλων κοινωνικών δικτύων
  • Κοινές δράσεις με άλλα συμμετέχοντα σχολεία

Σημαντική σημείωση: Σε περιπτώσεις εξάρσεων πανδημιών, οι δράσεις των σχολείων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν τις οδηγίες των κυβερνητικών αρχών και να προσαρμόζονται ανάλογα.

EDs: Τα κατά τόπους Κέντρα Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης (Europe Directs -EDs) είναι βασικοί εταίροι του Γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα και είναι στη διάθεση σας για βοήθεια σχετικά με τη συλλογή πληροφοριών καθώς και την αναζήτηση συνεργασιών και συνεργιών. Τα σχολεία θα πρέπει να μάθουν ποιο είναι το EDIC της περιοχής τους, να γνωρίσουν τα στελέχη του και διερευνήσουν πιθανές συνεργασίες.

7. Τι γίνεται μετά την απονομή του τίτλου «Σχολείο-Πρέσβης του ΕΚ»;

Η αναγόρευση ενός σχολείου σε «Σχολείο-Πρέσβη του ΕΚ» σηματοδοτεί την απαρχή μιας στενότερης συνεργασίας με το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα, και κατ΄ επέκταση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η οποία σκοπό έχει αφενός τη μεταλαμπάδευση των εμπειριών που αποκόμισαν οι συμμετέχοντες σε νεότερους μαθητές και τη συνέχιση του Προγράμματος στις επόμενες χρονιές, αφετέρου την προβολή κάθε Σχολείου-Πρέσβη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Ιδιαίτερα για τους μαθητές, η ενεργός συμμετοχή στο Πρόγραμμα Σχολεία-Πρέσβεις του ΕΚ βοηθά στην κατανόηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των θεσμών της, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τη μετέπειτα ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους ανέλιξη. Οι εμπειρίες και οι δεξιότητες που αποκτώνται στο πλαίσιο του Προγράμματος εμπλουτίζουν τα βιογραφικά σημειώματα των συμμετεχόντων και συμβάλλουν στη δημιουργία επωφελών δικτύων και γνωριμιών και την πολιτική κοινωνικοποίηση. Επιπλέον, οι μαθητές ανακαλύπτουν και καλλιεργούν τα ταλέντα τους σε διάφορους τομείς όπως η αγόρευση, η συγγραφή κειμένων και η καλλιτεχνική δημιουργία.

8. Εκπαίδευση συμμετεχόντων

Οι νεοεισερχόμενοι εκπαιδευτικοί (Senior Ambassadors) που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα θα πρέπει να παρακολουθήσουν την ειδική εκπαιδευτική ημερίδα που διοργανώνει το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα. Έως τις 18 Οκτωβρίου 2024 θα ανακοινωθούν οι ημερομηνίες και τοποθεσίες των επιμορφωτικών ημερίδων για τους νεοεισερχόμενους καθηγητές. Εάν οι συνθήκες δεν επιτρέπουν τη φυσική παρουσία των συμμετεχόντων, οι ημερίδες θα πραγματοποιηθούν διαδικτυακά. Πέραν των ημερίδων αυτών, οι ήδη διαπιστευμένοι Πρέσβεις θα πρέπει να μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση και τις εμπειρίες τους στους νέους καθηγητές.

Οι καθηγητές που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα αναλαμβάνουν την εκπαίδευση των μαθητών που συμμετέχουν. Επίσης, θα διοργανωθούν διαδικτυακές επιμορφώσεις για μαθητές, των οποίων η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική για τους συμμετέχοντες μαθητές. Με τη συγκατάθεση των κεντρικών υπηρεσιών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των σχολείων/περιφερειακών διευθύνσεων ενδέχεται να υπάρξουν δυνατότητες για συμμετοχή ορισμένων μαθητών στις δια ζώσης ημερίδες για τους καθηγητές.

Επιπλέον εκπαιδευτικές ημερίδες ή/και σεμινάρια, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά, διοργανώνονται και από τις κεντρικές υπηρεσίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η επιλογή των σχολείων για τα σεμινάρια αυτά γίνεται από το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα λαμβάνοντας υπόψη τις επιδόσεις των σχολείων στο Πρόγραμμα κατά τις προηγούμενες χρονιές.

9. Κοινωνικά δίκτυα/ιστοσελίδες και πλατφόρμα Προγράμματος

Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να επισκέπτονται τακτικά την ιστοσελίδα του Γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα (www.europarl.europa.eu/greece), καθώς και τους λογαριασμούς κοινωνικής δικτύωσης του Γραφείου: Instagram (http://instagram.com/EPHellas), Twitter (https://twitter.com/EP_Hellas), Facebook (https://www.facebook.com/EPHellas), Youtube (www.youtube.com/europarlgr). Εκεί βρίσκονται χρήσιμες πληροφορίες για τις δράσεις του Γραφείου, καθώς και υλικό το οποίο μπορεί να βοηθήσει τις δράσεις κάθε σχολείου. Το hashtag του Προγράμματος είναι #EPambassadorschool.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, το ERDIC έχει δημιουργήσει την πλατφόρμα https://epasgreece.eu/, μέσω της οποίας πραγματοποιείται ο συντονισμός, η υποστήριξη και η καθοδήγηση των δράσεων των συμμετεχόντων σχολείων, ενώ παράλληλα αποτελεί το αποθετήριο για τις δράσεις αυτές. Οι συμμετέχοντες καθηγητές χρησιμοποιούν την πλατφόρμα αυτή για την αποστολή των απαραίτητων στοιχείων σχετικά με τις δράσεις τους, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση των δράσεων.

Οι συμμετέχοντες μαθητές (και καθηγητές) θα πρέπει επίσης να εξοικειωθούν με την ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (www.europarl.europa.eu), μέσω της οποίας μπορούν να βρουν πληθώρα χρήσιμων πληροφοριών για τη δομή και τη δράση του ΕΚ, συμπεριλαμβανομένων των συνόδων της ολομέλειας του σώματος και των συνεδριάσεων των κοινοβουλευτικών επιτροπών του ΕΚ. Οι περισσότερες εκθέσεις και έγγραφα εργασίας είναι διαθέσιμα σε όλες τις επίσημες γλώσσες της ΕΕ. Ορισμένες μελέτες και άλλα έγγραφα είναι διαθέσιμα μόνο στα αγγλικά ή/και γαλλικά. Περισσότερες προτάσεις για χρήσιμες ιστοσελίδες και ιστοτόπους περιέχονται στο «Εγχειρίδιο δράσης για τους Senior Ambassadors» το οποίο θα αποσταλεί σε όλους τους συμμετέχοντες καθηγητές.

10. Ποια υποστήριξη παρέχεται από το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα;

Στόχος του Γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα είναι να διατηρεί όσο το δυνατόν στενότερες επαφές με όλους τους καθηγητές- και μαθητές-πρέσβεις του ΕΚ και να στηρίζει τα σχολεία στη διδασκαλία θεμάτων που σχετίζονται με την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναδεικνύοντας έτσι τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας και την προβολή των αξιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο του Προγράμματος, το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα επιβλέπει τη συνολική δράση των συμμετεχόντων σχολείων και έχει τον τελικό λόγο στην αξιολόγηση που γίνεται μετά το πέρας της περιόδου. Παράλληλα, υποστηρίζει τα σχολεία με διάφορους τρόπους, όπως:

  • Παρέχοντάς ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο οι Senior Ambassadors πρέπει να αξιοποιήσουν.
  • Παρέχοντάς συμβουλές και βοήθεια στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και μαθητές ως προς την επιλογή θεμάτων για δράσεις και απαντώντας σε ερωτήσεις.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ο ακαδημαϊκός σύμβουλος ο οποίος θα επικουρεί το Γραφείο κατά την υλοποίηση του Προγράμματος θα είναι στη διάθεση των σχολείων για βοήθεια σχετικά με τις δράσεις τους. Σημειώνεται ότι ο ακαδημαϊκός σύμβουλος για το Πρόγραμμα είναι το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας (ERDIC) του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, υπό την καθοδήγηση της Καθηγήτριας, κατόχου έδρας Jean Monnet, Δρ Φωτεινής Ασδεράκη.
  • Με επίσκεψη των στελεχών του Γραφείου, μετά από πρόσκληση του συμμετέχοντος σχολείου, είτε για διαπίστωση των δράσεων είτε για ενημέρωση και διάλογο για θέματα ευρωπαϊκής επικαιρότητας (ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του προσωπικού του Γραφείου). Οι συναντήσεις αυτές μπορεί να πραγματοποιούνται και διαδικτυακά.
  • Με ενημερωτικές επισκέψεις στο Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα κατόπιν συνεννόησης (εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν).
  • Με ανάρτηση επιλεγμένων δράσεων των σχολείων στην ιστοσελίδα του Γραφείου και στα κοινωνικά δίκτυα καθώς και την ειδική πλατφόρμα που έχει δημιουργηθεί για το Πρόγραμμα.
  • Με παροχή εντύπου υλικού κατόπιν αιτήματος του σχολείου (αναλόγως διαθεσιμότητας), καθώς και υλικού σε ψηφιακή μορφή.

Σημειώνεται επίσης ότι το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) προσφέρει πολύτιμη συνεργασία στο Γραφείο του ΕΚ και είναι στη διάθεση των σχολείων για παροχή συμβουλών και βοήθειας για τη δημιουργία και υλοποίηση δράσεων στο πλαίσιο του Προγράμματος.

11. Πνευματικά δικαιώματα - Προσωπικά στοιχεία

Η συμμετοχή στο Πρόγραμμα Σχολεία-Πρέσβεις του ΕΚ συνεπάγεται συγκατάθεση των συμμετεχόντων για παρουσίαση των δράσεων του κάθε σχολείου στην ιστοσελίδα ή/και κοινωνικά δίκτυα, καθώς και σε έντυπο υλικό από το ΕΚ, συμπεριλαμβανομένου του Γραφείου στην Ελλάδα. Ειδικότερα συνεπάγεται συγκατάθεσή των συμμετεχόντων για δημοσίευση φωτογραφιών και βίντεο στα οποία εμφανίζονται.

Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι υπεύθυνοι καθηγητές θα πρέπει να είναι ενήμεροι για τους όρους που διέπουν τα πνευματικά δικαιώματα και προσωπικά στοιχεία των ιδίων και των μαθητών και να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων της ενημέρωσης και εξασφάλισης της συγκατάθεσης των γονέων των μαθητών πριν την ένταξή τους στο Πρόγραμμα. Οι διευθύνσεις των σχολείων εξασφαλίζουν επίσης την προστασία των προσωπικών δεδομένων όσων εκ των μαθητών δεν επιθυμούν την εμφάνιση τους σε ψηφιακό, φωτογραφικό ή άλλο υλικό που σχετίζεται με την υλοποίηση του Προγράμματος.
Τα συμμετέχοντα σχολεία, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών, των καθηγητών και των μαθητών, είναι αποκλειστικά υπεύθυνα για την ορθή τήρηση όλων των κανόνων που αφορούν στα πνευματικά δικαιώματα του υλικού που αξιοποιούν. Το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα δεν φέρει καμία ευθύνη που σχετίζεται με παράβλεψη ή/και μη συμμόρφωση των κανόνων αυτών.

12. Αρμόδιοι λειτουργοί / επικοινωνία

Το Πρόγραμμα επιβλέπεται και συντονίζεται από την Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του Γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα Ελβίρα Φόρτε (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.). Στην υλοποίηση του Προγράμματος εμπλέκονται επίσης, εκ μέρους του Γραφείου, η Υπεύθυνη για οργανωτικά θέματα που σχετίζονται με το Πρόγραμμα Αικατερίνη Θεοφιλοπούλου (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), ο Υπεύθυνος για το Δίκτυο Εθελοντών Μαζί.eu Φίλιππος Καμάρης (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), και ο Υπεύθυνος για τα Κοινωνικά Δίκτυα και την Ιστοσελίδα του Γραφείου Σταύρος Σαμουηλίδης (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.).

Ο ακαδημαϊκός σύμβουλος για το Πρόγραμμα είναι το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας (ERDIC) του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, υπό την καθοδήγηση της Καθηγήτριας, κατόχου έδρας Jean Monnet, Δρ Φωτεινής Ασδεράκη. Η ηλεκτρονική διεύθυνση του ακαδημαϊκού συμβούλου είναι: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

Κάθε αλληλογραφία σχετική με το Πρόγραμμα πρέπει να απευθύνεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. με κοινοποίηση στο Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

10/07/2024
Το παρόν έγγραφο αντικαθιστά παλαιότερες εκδόσεις

Σχετικά Άρθρα