ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΧΗΜΕΙΑ Γ' ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ
Αρ.Πρωτ.Φ3/200641/Δ4/09-12-2015/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Ε-mαίl: t09tee07(ΑΤ0mίnedυ.gr
Πληροφορίες: Ι. Καπουτσής, Αικ. Μαντέλλου
Τηλέφωνο: 210 344 22 29, 32 78
Faχ: 210 344 23 65
ΘΕΜΑ: Συμπληρωματικές οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Γενικής Παιδείας «Χημεία» της Γ' τάξης Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου για το σχολικό έτος 20152016
Σε συνέχεια της σχετικής εισήγησης χου Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 57/18-112015 Δ.Σ. I.E.Π.), σας αποστέλλουμε συμπληρωματικές οδηγίες που αφορούν στη διδασκαλία του μαθήματος Γενικής Παιδείας «Χημεία» της Γ' τάξης του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2015-2016. Αναλυτικότερα:
Γ' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΧΗΜΕΙΑ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Α. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΧΗΜΕΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
[ΦΕΚ 343/τ.Β'/13-04-1999]
Από το βιβλίο «Χημεία Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας» των Λιοδάκη I., Γάκη Δ., Θεοδωρόπουλου Δ., Θεοδωρόπουλου Π. και Κάλλη Α. να διδαχθεί:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΑΛΚΟΟΛΕΣ-ΦΑΙΝΟΛΕΣ (5 ώρες)
3.1 Αλκοόλες
3.2 Κορεσμένες μονοσθενείς αλκοόλες-Αιθανόλη
Να μη διδαχθούν:
Α) η παράγραφος «Ειδικές μέθοδοι παρασκευής μεθανόλης»
Β) Μερικές χαρακτηριστικές ιδιότητες των καρβονυλικών ενώσεων
Γ) Μεθανάλη
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «οξείδωση αιθανόλης».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΚΑΡΒΟΞΥΛΙΚΑ ΟΞΕΑ (5 ώρες)
4.1 Κορεσμένα μονοκαρβοξυλικά οξέα-αιθανικό οξύ
Να μην απομνημονευθεί ο πίνακας 4.1 «Ονομασίες κορεσμένων μονοκαρβοξυλικών οξέων»
Να μην διδαχθεί η παράγραφος «Στο εργαστήριο»
Να μην απομνημονευθεί ο πίνακας «Το οξικό οξύ στη βιομηχανία»
4.2 Γαλακτικό οξύ ή 2-υδροξυπροπανικό οξύ
Να μη διδαχθεί: «Συνθετικά παρασκευάζεται από την αιθανάλη....»
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Όξινος χαρακτήρας των καρβοξυλικών οξέων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ - ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ (1 ώρα)
Από την ενότητα 2.5 «Αλκένια - αιθένιο η αιθυλένιο» να επαναληφθεί η παράγραφος:
β) πολυμερισμός αλκενίων και να γίνει αναφορά στα παραδείγματα πολυ μερισμού του πίνακα της παραγράφου χωρίς απομνημόνευση. Ο πολυμερισμός συνιστά προαπαιτούμενη γνώση για την κατανόηση των βιομορίων.
Β. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Από το βιβλίο «Χημεία Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας» των Λιοδάκή Σ., Γάκη Δ., Θεοδωρόπουλου Δ., Θεοδωρόπουλου Π. και Κάλλη Α.:
Να προστεθεί το Κεφάλαιο 5 «ΒΙΟΜΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΟΡΙΑ» του βιβλίου, δηλαδή:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΒΙΟΜΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΟΡΙΑ
Εισαγωγή
5.1 Υδατάνθρακες (4 ώρες)
5.2 Λίπη και έλαια (4 ώρες)
5.3 Πρωτεΐνες (3 ώρες)
Από το «ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ»
1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ (3 ώρες)
Ανάπτυξη καί θεμελίωση της επιστήμης της Βιοχημείας
Ο ρόλος της Βιοχημείας στη ζωή μας
ΕΝΘΕΤΟ: Βασικοί σταθμοί της ανάπτυξης της επιστήμης της Βιοχημείας
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Συζήτηση στην τάξη για τις ιστορικές και φιλοσοφικές διαστάσεις της επιστήμης της βιοχημείας
και των μεθόδων της {Να αξιοποιηθεί το ένθετο)
2.ΧΗΜΙΚΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΤΤΑΡΟΥ (5 ώρες)
2.1 Μοριακή οργάνωση των κυττάρων
2.2 Το νερό και η σημασία του
2.3 Μακρομόρια και άλλα βιομόρια
3. ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ - ΒΙΟΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ (4 ώρες)
3.1 Γενικά χαρακτηριστικά του μεταβολισμού
3.2 Γενικά χαρακτηριστικά των βιοχημικών αντιδράσεων
3.3 Ένζυμα ~ Οι βιολογικοί καταλύτες
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Η αξιοποίηση ένζυμων σε προϊόντα καθημερινής χρησης
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ (3ώρες)
Οι διδάσκοντεο να ενηυερωθούν ενυπόγραφα.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ,
ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ