ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Β' ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ - ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ 2017 - 2018
Αρ.Πρωτ.164292/Δ2/03-10-2017/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Α. Πασχαλίδου, B. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3443422, 210-3442238
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο για το σχολ. έτος 2017 – 2018
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 156798/20-09-2017 έγγραφο
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 36/14-09-2017 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο για το σχολικό έτος 2017-2018.
- Βιολογία, (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
- Γεωλογία-Γεωγραφία, (Τάξεις: Α΄, Β΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
- Φυσική, (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄ Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου)
- Χημεία, (Τάξεις: Β΄ και Γ΄ Ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου)
ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ-ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
(...)
ΙΙΙ. ΦΥΣΙΚΗ
ΦΥΣΙΚΗ
Β΄ ΤΆΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ)
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
- Φυσική Β΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
- Φυσική Β΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Διδακτέα ύλη (Περιεχόμενο - Διαχείριση και ενδεικτικός προγραμματισμός)
Σύνολο ελάχιστων προβλεπόμενων ωρών πενήντα (50)
Σημ. Πέραν των αφαιρούμενων ασκήσεων, ο/η διδάσκων/ουσα επιλύει όσες κρίνει σκόπιμο, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος
ΦΥΣΙΚΗ
Β΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ)
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
- Φυσική Β΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
- Φυσική Β΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Διδακτέα ύλη (Περιεχόμενο - Διαχείριση και ενδεικτικός προγραμματισμός)
Σύνολο ελάχιστων προβλεπόμενων ωρών εικοσιπέντε (25)
Σημ. Πέραν των αφαιρούμενων ασκήσεων, ο/η διδάσκων/ουσα επιλύει όσες κρίνει σκόπιμο, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές | Παρατηρήσεις | Προτεινόμενος αριθμός διδακτικών ωρών |
Κεφ. 1 – εισαγωγή | 1 | ||
1.1 Οι φυσικές Επιστήμες και η μεθοδολογία τους | Να μην διδαχθεί |
|
|
1.2 Η επιστημονική μέθοδος 1.3 Τα φυσικά μεγέθη και οι μονάδες τους | Να μην διδαχθεί Να μην διδαχθεί | Εργαστηριακή άσκηση 1 (μόνο το πείραμα 3) και 2 |
|
Κεφ. 2 – Κινήσεις | 4 | ||
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ | Να μη διδαχθεί. |
|
|
2.1 Περιγραφή της κίνησης | Να μη διδαχθεί. Να γίνουν οι δραστηριότητες «Προσδιορισμός θέσης σώματος» και «Σημείο αναφοράς και μετατόπιση» Να διδαχθούν οι υποενότητες: Χρονικό διάστημα Τροχιά |
|
|
2.2 Η έννοια της ταχύτητας | Να διδαχθεί η εισαγωγή και οι υποενότητες: - Μέση ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα - Στιγμιαία ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα Να μην διδαχθεί η Διανυσματική περιγραφή της ταχύτητας. | Δεν υπάρχει το αναγκαίο μαθηματικό υπόβαθρο. |
|
2.3 Κίνηση με σταθερή ταχύτητα | Να μη διδαχθεί |
|
|
2.4 κίνηση με μεταβαλλόμενη ταχύτητα | Να μη διδαχθεί |
|
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 3, 4, 6, 8. |
|
|
Κεφ. 3 – Δυνάμεις | 8 | ||
Κίνηση και αλληλεπίδραση: |
|
|
|
Δύο γενικά χαρακτηριστικά της ύλης | Να διδαχθεί |
|
|
3.1 Η έννοια της δύναμης | Να διδαχθεί |
|
|
3.2 Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6203 https://phet.colorado.edu/sims/html/friction/latest/friction_el.html |
|
3.3 Σύνθεση και ανάλυση δυνάμεων | Να διδαχθούν οι υποενότητες, παράγραφοι Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: Σημ. Ο χρόνος να χρησιμοποιηθεί για την κατανόηση των αντίστοιχων φαινομένων και νόμων σε μία διάσταση | Προαιρετικά για την υποστήριξη της διδασκαλίας μπορεί να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 8, «Σύνθεση δυνάμεων». Η εργαστηριακή άσκηση 10, «Μέτρηση Δύναμης - Νόμος του Hooke», προτείνεται να πραγματοποιηθεί προαιρετικά. |
|
3.4 Δύναμη και ισορροπία | Να διδαχθεί |
|
|
3.5 Ισορροπία υλικού σημείου | Να διδαχθεί η εισαγωγή (α΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθούν η υποενότητα «Ανάλυση δυνάμεων και ισορροπία» όπως και το παράδειγμα 3.2. |
|
|
3.6 Δύναμη και μεταβολή της ταχύτητας | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-6203 |
|
3.7 Δύναμη και αλληλεπίδραση | Να διδαχθεί (γ΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Εφαρμογές» |
|
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13. |
|
|
Κεφ. 4 – Πίεση Να διδαχθεί η εισαγωγή «Πίεση και δύναμη δύο διαφορετικές έννοιες» | 7 | ||
4.1 Πίεση | Να διδαχθεί (εκτός του παράδειγμα της εικόνας 4.4 για τη διείσδυση της πινέζας) |
|
|
4.2 Υδροστατική πίεση | Να διδαχθεί |
|
|
4.3 Ατμοσφαιρική πίεση | Να διδαχθεί Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Πως υπολογίζουμε την ατμοσφαιρική πίεση». | http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/963 http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/910 |
|
4.4 Μετάδοση των πιέσεων στα ρευστά. Αρχή του Πασκάλ | Να μη διδαχθεί |
|
|
4.5 ΄Ανωση – Αρχή του Αρχιμήδη | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-aggregatedcontent-8526-8348 |
|
4.6 Πλεύση | Να μη διδαχθεί |
|
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 1, 8, 9 . |
|
|
Κεφ. 5 Ενέργεια | 5 | ||
Ενέργεια: Μια θεμελιώδης έννοια της φυσικής | Να διδαχθεί |
|
|
5.1 ΄Εργο και Ενέργεια | Να διδαχθεί η 3η παράγραφος «Σήμερα, με την έννοια του έργου … από εσένα στα βιβλία». Να διδαχθεί: ΄Εργο δύναμης, από τι εξαρτάται το έργο μιας δύναμης, μονάδες έργου, περιπτώσεις έργου. Σημ. Ο χρόνος μελέτης να αφιερωθεί σε εισαγωγικές εφαρμογές όπου η δύναμη και η μετατόπιση είναι συγγραμμικές. |
|
|
5.2 Δυναμική – Κινητική ενέργεια. Δύο βασικές μορφές ενέργειας. | Να διδαχθεί |
|
|
5.3 Η μηχανική ενέργεια και η διατήρησή της. | Να διδαχθεί η εισαγωγή και η υποενότητα |
|
|
5.4 Μορφές και μετατροπές ενέργειας | Να μη διδαχθεί |
|
|
5.5 Διατήρηση της ενέργειας | Να μη διδαχθεί |
|
|
5.6 Πηγές ενέργειας | Να μη διδαχθεί |
|
|
5.7 Απόδοση μιας μηχανής | Να μη διδαχθεί |
|
|
5.8 Ισχύς | Να μη διδαχθεί |
|
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 12γ, 13γ, 16, 17. |
|
|