ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ 2020-2021
Αρ.Πρωτ.134024/Δ2/06-10-2020/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Αν. Πασχαλίδου
Θ. Κανελλοπούλου
Τηλέφωνο: 210-3443422
210-3443010
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας) Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2020-2021
Σχετ.: Τα με αρ. πρωτ. εισ. Υ.ΠΑΙ.Θ. 124708/Δ2/21-09-2020 και 125106/Δ2/21-09-2020 έγγραφα
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 45/17-09-2020 του Δ.Σ) σας διαβιβάζουμε αρχείο με τις οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας) Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2020-2021.
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Β΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου
Από το βιβλίο: Βιολογία της Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου τεύχος Α΄ , των Αδαμαντιάδου Σ. κ.ά., όπως αυτό αναμορφώθηκε από τους Καλαϊτζιδάκη Μ. και Πανταζίδη Γ.
Β΄ τάξη εσπερινού Γενικού Λυκείου
Από το βιβλίο: Βιολογία της Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου τεύχος Α , των Αδαμαντιάδου Σ. κ.ά., όπως αυτό αναμορφώθηκε από τους Καλαϊτζιδάκη Μ. και Πανταζίδη Γ.
Κεφάλαιο 1 Άνθρωπος και Υγεία (13 ώρες) | ||
1.1 Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου. |
| 1 |
1.2 Μικροοργανισμοί | Να δοθεί έμφαση στη δομή των βακτηριακών κυττάρων. Προτείνεται το εκπαιδευτικό υλικό: «Βακτήριο Salmonella» Προτείνεται διερεύνηση γνωστικών κενών σχετικά με την δομή ευκαρυωτικού και προκαρυωτικού κυττάρου. Προτείνεται το εκπαιδευτικό υλικό «Πρωτόζωο Plasmodium» «Ευκαρυωτικό και προκαρυωτικό κύτταρο- παζλ» Να δοθεί έμφαση στη χρησιμότητα των μικροοργανισμών για τον άνθρωπο. Προτείνονται να αξιοποιηθεί το μαθησιακό αντικείμενο «Τα είδη των βακτηρίων» | 2 |
1.2.1 Κατηγορίες παθογόνων μικροοργανισμών (εκτός ο «Πολλαπλασιασμός των ιών»). | Να δοθεί έμφαση στην ποικιλομορφία των μικροοργανισμών και να συσχετισθούν με τις ασθένειες που προκαλούν. Συνθετική εργασία: | |
1.2.2 Μετάδοση και αντιμετώπιση των παθογόνων μικροοργανισμών. | Να δοθεί έμφαση στην ορθολογική χρήση αντιβιοτικών. Συνθετική εργασία: | 1 |
1.3 Μηχανισμοί άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού – Βασικές αρχές ανοσίας | Προτείνεται να διδαχθεί περιληπτικά. Να δοθεί έμφαση στην ποικιλία των μηχανισμών που διαθέτει ο ανθρώπινος οργανισμός για τη διατήρηση της ομοιόστασης. | 1 |
1.3.1 Μηχανισμοί μη ειδικής άμυνας | ||
1.3.2 Μηχανισμοί ειδικής άμυνας – Ανοσία | Προτείνεται το μαθησιακό αντικείμενο «Εμβόλια» Συνθετική εργασία | 2 |
1.3.3 Προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος | Προτείνεται να διδαχθεί περιληπτικά. | 1 |
1.3.4 Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσολογικής Ανεπάρκειας (AIDS) | Προτείνεται η χρήση επιδημιολογικών δεδομένων από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. | 2 |
1.4 Καρκίνος | Προτείνεται να διδαχθεί περιληπτικά. Να δοθεί έμφαση στην υιοθέτηση στάσεων και συμπεριφορών ως μέτρα πρόληψης εμφάνισης της νόσου του καρκίνου. Συνθετική εργασία | 3 |
1.5 Ουσίες που προκαλούν εθισμό | Προτείνεται η χρήση υλικού από τον ΟΚΑΝΑ . | |
Κεφάλαιο 2 - Άνθρωπος και Περιβάλλον ( 11 ώρες) | ||
2.1 Η έννοια του οικοσυστήματος | Προτείνεται να διδαχτεί περιληπτικά η μελέτη των διαφορετικών τύπων οικοσυστημάτων | 2 |
211 Χαρακτηριστικά οικοσυστημάτων | ||
2.2 Ροή Ενέργειας | Προτείνεται να διδαχτεί περιληπτικά. Να δοθούν παραδείγματα τροφικών πλεγμάτων διαφορετικών τύπων οικοσυστημάτων. | 1 |
2.2.1 Τροφικές αλυσίδες και τροφικά πλέγματα | ||
2.2.2 Τροφικές πυραμίδες και τροφικά επίπεδα | Να μελετηθεί η ροή της ενέργειας στα τροφικά επίπεδα. Η ενότητα μπορεί να μελετηθεί συνδυαστικά με την εισαγωγή στην Ενότητα 2.4 , «Ο Ανθρώπινος πληθυσμός», που είναι εκτός ύλης. | 2 |
2.3 Βιογεωχημικοί κύκλοι |
| 3 |
2.3.1 Ο κύκλος του άνθρακα | ||
2.3.2 Ο κύκλος του αζώτου | ||
2.3.3 Ο κύκλος του νερού | ||
2.4.3 Ερημοποίηση |
| 1 |
2.4.4 Ρύπανση (εκτός Ρύπανση του εδάφους και Ηχορύπανση) | Να δοθεί έμφαση στις συνέπειες της ρύπανσης στους οργανισμούς, στην υγεία του ανθρώπου και στην ισορροπία των οικοσυστημάτων. Προτείνεται η εργαστηριακή άσκηση: Επιπτώσεις ρυπαντών στη ζωή των κυττάρων – πρόκειται για την 6η άσκηση του εργαστηριακού οδηγού. | 2 |
Κεφάλαιο 3 Εξέλιξη ( 11 ώρες) | ||
3.1 Εισαγωγή |
| 2 |
3.1.1 Ταξινόμηση των οργανισμών και εξέλιξη | Προτείνεται η χρήση του φυλογενετικού δέντρου στην απεικόνιση των εξελικτικών σχέσεων μεταξύ των οργανισμών. | |
3.1.2 Η θεωρία του Λαμάρκ |
| 1 |
3.1.3 Η θεωρία της Φυσικής Επιλογής |
| |
3.1.4 Μερικές χρήσιμες αποσαφηνίσεις στη θεωρία της φυσικής επιλογής | Προτείνεται να χρησιμοποιηθεί το μαθησιακό αντικείμενο: «Η θεωρία της εξέλιξης και 5 λανθασμένες αντιλήψεις» | 1 |
3.1.5 Η φυσική επιλογή εν δράσει | Προτείνεται να διδαχτεί περιληπτικά. Να χρησιμοποιηθούν παραδείγματα όπως Αντιβιοτικά – ανθεκτικά βακτήρια Πυρκαγιές – προσαρμογές φυτών στα μεσογειακά οικοσυστήματα (Το παράδειγμα προέρχεται από την ενότητα 2.4.3 Ερημοποίηση που είναι εκτός ύλης) | 1 |
3.3 Τι είναι η φυλογένεση και από πού αντλούμε σχετικά στοιχεία | Προτείνεται να διδαχτεί περιληπτικά. Προτείνεται η χρήση του εκπαιδευτικού υλικού: | 1 |
3.4 Η εξέλιξη του ανθρώπου | Προτείνεται να διδαχτεί περιληπτικά. | 1 |
3.4.1 Το γενεαλογικό μας δέντρο | ||
3.4.2 Η εμφάνιση των Θηλαστικών και των Πρωτευόντων | ||
3.4.3 Τα χαρακτηριστικά των Πρωτευόντων | Να δοθεί έμφαση στα κοινά χαρακτηριστικά που εμφανίζουν τα Πρωτεύοντα. | 1 |
3.4.5 Η εμφάνιση των Ανθρωπιδών |
| 1 |
3.4.6 Οι πρώτοι άνθρωποι | Προτείνεται το ψηφιακό υλικό: «Η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους» http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6671 | 2 |
3.4.7 Μόνο το απόσπασμα «Όπως σε κάθε βιολογικό είδος με μεγάλη εξάπλωση, … στη συχνότητα εμφάνισης των αλληλόμορφων». | Προτείνεται να διδαχτεί περιληπτικά. |
|
| Σύνολο | 35 |
Αντικαταστάθηκε το Αρ.Πρωτ.143685/Δ2/17-09-2018/ΥΠΑΙΘ