edu.klimaka.gr

Σχολές με Εξετάσεις σε Ειδικό Μάθημα για Έλληνες Εξωτερικού

ΣΧΟΛΕΣ ΜΕ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΙΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

(Απόσπασμα από "ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ")

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄
ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Ορισμένες σχολές και τμήματα λόγω του γνωστικού τους αντικειμένου απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και γι' αυτό για τις σχολές και τα τμήματα αυτά απαιτείται πρόσθετη εξέταση σε ειδικά μαθήματα για τη διαπίστωση της ύπαρξης των εξειδικευμένων γνώσεων.

Συγκεκριμένα, για τα Τμήματα :

1) Σχολές ή Τμήματα, για την εισαγωγή στα οποία απαιτείται εξέταση των υποψηφίων σε ένα ή δύο ειδικά μαθήματα (ξένες γλώσσες, σχέδια) που αναφέρονται και στο έντυπο της Αίτησης – Δήλωσης:

α) Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ / Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ / Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ./ Τουριστικών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ. / Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού Παν/μίου Αιγαίου / Τουρισμού του Ιονίου Παν/μίου εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Αγγλικά».

β) Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ / Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ εξετάζονται στο ειδικό μάθημα «Γαλλικά».

γ) Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ / Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ εξετάζονται στο ειδικό μάθημα «Γερμανικά».

δ) Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ / Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ εξετάζονται στο ειδικό μάθημα «Ιταλικά».

ε) Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Ισπανικά».

στ) Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ. / Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του ΠΑ.ΜΑΚ. / Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Παν/μίου / Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Παν/μίου / Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ / Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ / Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Παν/μίου Δυτ. Μακεδονίας / Διοίκησης Τουρισμού του ΠΑ.Δ.Α. / Διοίκησης Τουρισμού του Παν/μίου Πατρών / Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Κρήτης εξετάζονται σε ένα από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: «Αγγλικά», «Γαλλικά», «Γερμανικά», «Ιταλικά».

ζ) Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου εξετάζονται σε δύο από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: «Αγγλικά», «Γαλλικά», «Γερμανικά».

η) Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ, του Πολυτεχνείου Κρήτης, του ΑΠΘ και των Πανεπιστημίων Θεσσαλίας, Πατρών, Δημοκρίτειου Θράκης και Ιωαννίνων / Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του ΠΑ.Δ.Α. / Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του ΠΑ.Δ.Α. / Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του ΔΙ.ΠΑ.Ε. εξετάζονται στα δύο ειδικά μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο».

θ) Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του ΠΑ.Δ.Α. εξετάζονται ΜΟΝΟ στο  ειδικό μάθημα «Ελεύθερο Σχέδιο

ι) Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του Ιονίου Πανεπιστηµίου και στο Τµήµα Μουσικής Επιστήµης και Τέχνης του Πανεπιστηµίου Μακεδονίας ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 383 του ν.4957/2022 (ΦΕΚ 141 Α΄), της Φ.253/66947/Α5/2023 (ΦΕΚ 3927 Β΄) ΥΑ καθώς και της Φ.153/38054/Α5/2024 (ΦΕΚ 2232 Β’) ΥΑ . Βάσει των ανωτέρω η διαδικασία για την εισαγωγή υποψηφίων της ειδική κατηγορίας Ελλήνων εξωτερικού στα 5 Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Α.Ε.Ι., από το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 και εφεξής  γίνεται ΜΟΝΟ μέσω συμμετοχής τους σε εισαγωγικές εξετάσεις πανελλαδικού επιπέδου που διοργανώνονται σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4559/2018, (Α’ 142), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 383 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), ως ακολούθως:

α) Οι υποψήφιοι μαθητές και απόφοιτοι, εξετάζονται πανελλαδικά στα εξής μαθήματα:

αα) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία: Αξιολογείται το επίπεδο οργανοχρησίας των υποψηφίων. Ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη.

αβ) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία: Οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε σύντομα ερωτήματα, με τα οποία αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών μουσικών γνώσεων

αγ) Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

αδ) Σε ένα (1) ακόμη μάθημα της ομάδας προσανατολισμού που επιλέγει ο υποψήφιος ως εξής:

αδα) Ιστορία για τους υποψηφίους του πρώτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

αδβ) Μαθηματικά για τους υποψηφίους του δεύτερου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

αδγ) Φυσική για τους υποψηφίους του τρίτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.

αδδ) Πληροφορική για τους υποψηφίους του τέταρτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.

Για τον τρόπο εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μουσικών μαθημάτων ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Φ.253/66947/Α5/14.6.2023 (Β’ 3927) υπουργικής απόφασης και οι διατάξεις των άρθρων 4, 5, 11-15 της υπό στοιχεία Φ.253/19033/Α5/7.3.2024 (Β’ 1519) υπουργικής απόφασης.

β) Για την εξαγωγή της συνολικής βαθμολογίας των υποψηφίων, πολλαπλασιάζεται ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα της παρούσης παραγράφου, με συντελεστή βαρύτητας ως εξής:

βα) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, με συντελεστή ένα και πενήντα (1,50).

ββ) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία, με συντελεστή ένα και πενήντα (1,50).

βγ) Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, με συντελεστή ένα (1,00).

βδ) Στο μάθημα της ομάδας προσανατολισμού που επιλέγει ο υποψήφιος ως εξής:

βδα) Ιστορία για τους υποψηφίους του πρώτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

βδβ) Μαθηματικά για τους υποψηφίους του δεύτερου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

βδγ) Φυσική για τους υποψηφίους του τρίτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

βδδ) Πληροφορική για τους υποψηφίους του τέταρτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ., με συντελεστή ένα (1,00).

Τα τέσσερα (4) ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και προκύπτει έτσι ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου για κάθε Τμήμα. Ο βαθμός κάθε πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος εκφράζεται στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου.

γ) Προϋποθέσεις συμμετοχής των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στα τμήματα της παρούσης παραγράφου αποτελούν:

γα) η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης τουλάχιστον ίσης με το μισό της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας στα μαθήματα:

γαα) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία και

γαβ) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία,

γβ) η συγκέντρωση τουλάχιστον τριάντα πέντε (35) μορίων με άριστα τα εκατό (100)

Σύμφωνα με το νέο τρόπο εξέτασης, το μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» περιλαμβάνει την εξέταση συγκεκριμένων έργων από τρία (3) καθορισμένα είδη μουσικής: α) Κλασική, Δυτικοευρωπαϊκή μουσική, β) Τζαζ και Δημοφιλής μουσική, γ) Λαϊκή - Παραδοσιακή μουσική και Βυζαντινή Ψαλτική. Οι υποψήφιοι/ες θα επιλέξουν, από το είδος μουσικής που επιθυμούν, το μουσικό όργανο στο οποίο θα εξεταστούν (ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη). Για κάθε μουσικό όργανο/φωνή του κάθε είδους μουσικής προβλέπεται συγκεκριμένο ρεπερτόριο έργων, το οποίο είναι χωρισμένο σε τρεις (3) ομάδες, οι οποίες καλύπτουν διαφορετικά υφολογικά/ιστορικά χαρακτηριστικά του ρεπερτορίου του κάθε οργάνου/φωνής. Από το ρεπερτόριο που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο μουσικό όργανο/φωνή, οι υποψήφιοι/ες θα επιλέξουν ένα έργο από κάθε μία από τις τρεις ομάδες έργων του εν λόγω ρεπερτορίου και θα προετοιμάσουν την ερμηνεία τους για τρία (3) έργα συνολικά.

Οι τίτλοι όλων των έργων αναρτώνται σε επίσημο ιστοχώρο του ΥΠΑΙΘΑ, και συγκεκριμένα στη διαδρομή ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Εξετάσεις / Εξετάσεις για τα Μουσικά Τμήματα  Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία.

Δείτε το link εδώ: https://www.minedu.gov.gr/eksetaseis-gia-ta-mousika-tmimata/mousiki-ektelesi-kai-ermineia

Η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 4’ έως 6’ λεπτά ανά υποψήφιο/α. Κάθε υποψήφιος/α εξετάζεται σε δύο από τα τρία έργα που έχει προετοιμάσει, την επιλογή των οποίων αποφασίζει η εξεταστική επιτροπή. Αν ο/η υποψήφιος/α έχει επιλέξει έργα μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, τότε η επιτροπή έχει δικαίωμα να επιλέξει από αυτά τμήμα του έργου που θα εκτελεστεί.

Για την εξέταση των έργων της μονωδίας του α) είδους μουσικής προβλέπεται χρήση πιανιστικής συνοδείας, χωρίς να έχει προηγηθεί πρόβα μεταξύ υποψηφίου/ας και πιανίστα/ας. Για την εξέταση των έργων των α) και β) ειδών μουσικής, καθώς και των έργων Βυζαντινής Ψαλτικής του γ) είδους μουσικής, οι υποψήφιοι/ες έχουν το δικαίωμα χρήσης δικής τους παρτιτούρας. Οι υποψήφιοι/ες πρέπει να φέρουν μαζί τους το όργανο που έχουν επιλέξει με εξαίρεση το πιάνο και τα ευρωπαϊκά κρουστά, τα οποία θα βρίσκονται σε κάθε εξεταστικό κέντρο, όπου απαιτείται. Οι υποψήφιοι/ες δίνουν τις εξετάσεις χωρίς να υπάρχει οπτική επαφή από και με την εξεταστική επιτροπή συνοδευόμενοι προς και από τον χώρο εξέτασης από τον/την επιμελητή/τρια της εξεταστικής διαδικασίας.

Διευκρινίσεις αναφορικά με την εξέταση και το ρεπερτόριο του μαθήματος «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία»:

1.Προκειμένου να είναι απολύτως σαφές ποιο έργο του Brahms περιέχεται στο ρεπερτόριο που έχει αναρτηθεί, διευκρινίζεται ότι το 2ο έργο της 3ης ομάδας στο ρεπερτόριο της ΜΟΝΩΔΙΑΣ στο είδος της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής Μουσικής  αφορά το «Brahms : Fünf Lieder, Op. 107 - V. Mädchenlied "Auf die Nacht in der Spinnstub'n"».

2.Στο 5ο έργο της 1ης ομάδας στο ρεπερτόριο του ΒΙΟΛΙΟΥ στο είδος της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής Μουσικής αναφέρεται «R. Kreutzer: από τις 42 Etudes: αρ. 2, ή αρ.4, ή αρ.8». Επειδή σε κάποιες εκδόσεις των Εtudes Κreutzer υπάρχει διαφορετική αρίθμηση, για διευκόλυνση των υποψηφίων προτείνεται να χρησιμοποιηθεί η αρίθμηση που έχουν οι εκδόσεις Schirmer. (https://vmirror.imslp.org/files/imglnks/usimg/0/0d/IMSLP01503-Kreutzer_Complete_Etudes.pdf)

3. Στο 2ο έργο της 1ης ομάδας στο ρεπερτόριο του ΒΙΟΛΙΟΥ στο είδος της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής Μουσικής σημειώνεται ότι υπάρχει τυπογραφικό λάθος και ισχύει ότι οι Etudes Brillantes είναι το έργο 36 του F. Mazas.

4. Σχετικά με τα έργα στο ρεπερτόριο του ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ στο είδος της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής Μουσικής, προς διευκόλυνση των υποψηφίων παρατίθεται λίστα που συμπεριλαμβάνει και τις εκδόσεις των έργων.

Για να δείτε τη λίστα πατήστε εδώ:

5. Σχετικά με την εκτέλεση των έργων του ρεπερτορίου του ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΟΥ του είδους Λαϊκής – Παραδοσιακής Μουσικής και Βυζαντινής Ψαλτικής διευκρινίζεται ότι ο υποψήφιος μπορεί να παίξει δικό του αυτοσχεδιασμό/ταξίμι ή να παίξει τον αυτοσχεδιασμό/ταξίμι των συγκεκριμένων ηχογραφήσεων στο βαθμό πιστότητας που έχει ετοιμάσει.

Επιπλέον, όπου αναφέρεται εκτέλεση από μνήμης ή εκμάθηση εξ’ ακοής, διευκρινίζεται ότι ο υποψήφιος καλείται να δείξει όσο πιο επακριβή-πιστή αντιγραφή της ηχογράφησης του αναφερόμενου ρεπερτορίου.

6. Προκειμένου να είναι απολύτως σαφές σε ποια μέθοδο Concone αναφέρεται η 1η ομάδα έργων στο ρεπερτόριο της ΤΡΟΜΠΕΤΑΣ στο είδος της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής Μουσικής, διευκρινίζεται ότι πρόκειται για την παρακάτω έκδοση: Concone, Lyrical Studies, for… | Editions Bim & The Brass Press (editions-bim.com)

7. Στο 4ο έργο της 3ης ομάδας στο ρεπερτόριο της ΚΙΘΑΡΑΣ στο είδος της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής Μουσικής αναφέρεται «Manuel Maria Ponce: Prélude no.1». Διευκρινίζεται ότι πρόκειται για την παρακάτω έκδοση: Manuel Maria Ponce: Prélude no.1 από τα 12 Πρελούδια με δακτυλοθεσία Andrés Segovia.

Τρόπος εξέτασης του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία»

Σύμφωνα με το νέο τρόπο εξέτασης που περιγράφεται στην αριθμ. Φ.253/66947/A5/14-06-2023 (ΦΕΚ 3927 Β’) Υπουργική Απόφαση, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία», οι υποψήφιοι/ες καλούνται να απαντήσουν σε σύντομα ερωτήματα με τα οποία αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών μουσικών γνώσεων. Ο τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία» περιγράφεται στην παρ. 2 του άρθρου 3 της ανωτέρω ΥΑ.

Για το μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία» έχουν επιπλέον αναρτηθεί διευκρινίσεις   και στον ιστότοπο του ΥΠΑΙΘΑ και συγκεκριμένα στη διαδρομή ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Εξετάσεις / Εξετάσεις για τα Μουσικά Τμήματα  Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία (Μπορείτε να δείτε το link εδώ: https://www.minedu.gov.gr/eksetaseis-gia-ta-mousika-tmimata/mousiki-antilipsi-theoria-kaiarmonia

Στην περίπτωση που υποψήφιος έχει εξεταστεί σε περισσότερες από μία ξένες γλώσσες, τότε ως βαθμός στο ειδικό μάθημα της ξένης γλώσσας για τα Τμήματα που απαιτούν εξέταση σε μία από τις ξένες γλώσσες από αυτές που εξετάστηκε, λαμβάνεται υπόψη ο μεγαλύτερος βαθμός από αυτούς που πέτυχε στις ξένες αυτές γλώσσες.

Σημειώνεται ότι:

1. Η εξέταση του ελεύθερου σχεδίου και του γραμμικού σχεδίου γίνεται ως εξής:

α) Η εξέταση στο ελεύθερο σχέδιο περιλαμβάνει ελεύθερη σχεδίαση αντικειμένων, που τοποθετούνται πάνω σε βάθρο, και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου να αποδίδει και να εκφράζει τα χαρακτηριστικά μορφικά γνωρίσματα του θέματος, που δίνεται για σχεδίαση.

β) Η εξέταση στο γραμμικό σχέδιο περιλαμβάνει σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων και μορφών, τα οποία δίνονται στον πίνακα ή σε φύλλο χαρτιού, και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου για σχεδίαση με ακρίβεια και καθαρότητα.

2. Η εξέταση στην ξένη γλώσσα (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά) γίνεται ως εξής:

Δίνεται στους υποψήφιους αυθεντικό κείμενο έκτασης περίπου 330-370 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κ.λπ.

Οι εξεταζόμενοι καλούνται :

Α) Nα απαντήσουν στη ξένη γλώσσα :

  1. σε τρεις-τέσσερις (3-4) ερωτήσεις που απαιτούν μια «σύντομη απάντηση». Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί το γενικό νόημα του κειμένου (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιο σκοπό, πού δημοσιεύεται το κείμενο, κ.λπ.).
  2. σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής», δηλαδή ερωτήσεις που απαιτούν από τον υποψήφιο να επιλέξει μεταξύ τριών (3) δυνατών απαντήσεων. Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί επιμέρους νοήματα του κειμένου.

Β) Να απαντήσουν σε τρεις ασκήσεις με στόχο τον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο ορθό και κατάλληλο για την κάθε περίσταση.

Γ) Να συνθέσουν ένα γραπτό κείμενο στη ξένη γλώσσα 180-200 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων, κ.λπ. Το θέμα διατυπώνεται κατά τέτοιον τρόπο ώστε να προσδιορίζεται με σαφήνεια ποιος, σε ποιον, για ποιο πράγμα και για ποιον σκοπό γράφει.

 

Σχετικά Άρθρα