ΚΕΝΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ" (ΚΕ.Σ.Π.Ε.Μ)
Τα Kέντρα Στήριξης του Προγράμματος «Eκπαίδευση Mουσουλμανοπαίδων» (KE.Σ.Π.E.M.) έχουν κύριο στόχο την άρση της απομόνωσης του μειονοτικού πληθυσμού, που αποτελεί και το θεμελιώδες αίτιο της περιθωριακής κοινωνικής του θέσης. Η απομόνωση γεννά την αδυναμία ένταξης των παιδιών της μειονότητας, ως αποτέλεσμα της ελλιπούς έως ανύπαρκτης εκτός σχολείου επαφής με την ελληνική γλώσσα και της απουσίας συγχρωτισμού και επικοινωνίας με το λοιπό τοπικό πληθυσμό. Η αρχή στην οποία βασίζεται η ίδρυση των Κέντρων είναι ότι η άρση της απομόνωσης έχει πολλαπλασιαστικά θετικά αποτελέσματα.
Τα Κέντρα στελεχώνονται από μέλη της μειονότητας και της πλειονότητας και οργανώνουν και αναπτύσσουν παράλληλες με το σχολικό θεσμό εκπαιδευτικές και δημιουργικές δράσεις που απευθύνονται πρωτίστως σε μαθητές και γονείς της μειονότητας, προωθούν όμως παράλληλα την έμπρακτη συνεργασία και επικοινωνία με τα μέλη της πλειονότητας. Στις παιδαγωγικές δραστηριότητες των Κέντρων δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, ενώ παράλληλα επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τα νέα εκπαιδευτικά υλικά που παρήγαγε το Πρόγραμμα και εφαρμόζουν καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους.
ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟ ΕΡΓΟ
Τα ΚΕΣΠΕΜ παρέχουν τα εξής:
- μαθήματα ελληνικής γλώσσα,
- μαθηματικών & ηλεκτρονικών υπολογιστών σε μαθητές
- θερινά μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε μαθητές δημοτικού, γυμνασίου
- μαθήματα μαθηματικών σε μαθητές γυμνασίου
- διανομή βιβλίων και άλλου εκπαιδευτικού υλικού σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- δανεισμό βιβλίων στους μαθητές του ΚΕΣΠΕΜ
- μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες
- ενημέρωση και συμβουλευτική προς γονείς
- ψυχοκοινωνική συμβουλευτική στήριξη προς γονείς και εκπαιδευτικούς
- μαθήματα τουρκικής γλώσσας στους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- σεμινάρια “γνωριμίας” με την τουρκική γλώσσα σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- παρέχουν διοικητική και τεχνική στήριξη στις επιμορφώσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- παρέχουν διοικητική και τεχνική στήριξη στα κινητά ΚΕΣΠΕΜ.
Επιπλέον, τα ΚΕΣΠΕΜ οργανώνουν:
δραστηριότητες για παιδιά και νέους (Δημιουργικά Εργαστήρια Νέων) όλη την επαφή και τον διάλογο με την ευρύτερη τοπική κοινωνία και τα τοπικά ΜΜΕ επαφή με τους γονείς.
H ίδρυση των KE.Σ.Π.E.M αναδείχτηκε η σημαντικότερη καινοτομία του Προγράμματος.
Κέρδισαν την εμπιστοσύνη των γονέων και έχουν θεαματική σχεδόν επιτυχία με τα παιδιά τόσο δημοτικού όσο και γυμνασίου. Έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο στην ενίσχυση των βασικών εκπαιδευτικών στόχων του Προγράμματος, της αύξησης των ωρών επαφής με την ελληνική γλώσσα, τη βελτίωση της ελληνομάθειας και της σχολικής επίδοσης.
Στα KE.Σ.Π.E.M τα παιδιά μαθαίνουν σε λίγο χρόνο ελληνικά και εξελίσσονται με ορατή ταχύτητα. Tα αίτια της επιτυχίας οφείλονται στην αξιοποίηση των νέων βιβλίων και εκπαιδευτικών υλικών και ιδίως στους επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς, που μετατρέπουν τη μάθηση από κοπιαστικό καθήκον σε παιγνιώδη ευρηματική δημιουργία. Aντιμετωπίζουν τα παιδιά σαν άτομα αλλόγλωσσα, δηλαδή χειρίζονται την απουσία γνώσης της ελληνικής σαν φυσική συνέπεια της αλλογλωσσίας και αποδέχονται την τουρκική γλώσσα και την πολιτισμική ταυτότητα.
H επιτυχία ωστόσο οφείλεται πριν από όλα στο διαπολιτισμικό κλίμα των KEΣΠEM, στο μικτό και δίγλωσσο προσωπικό τους που κατασκεύασε τη συνθήκη φυσικής συνύπαρξης ανάμεσα στα μέλη των δύο ομάδων που απαρτίζουν τον πληθυσμό της Θράκης. Έως την ίδρυση των Kέντρων τα παιδιά της Mειονότητας γνώριζαν μόνο είτε το περιβάλλον το «δικό» τους, όπου μιλιόταν η γλώσσα τους και αισθάνονταν άνετα ανάμεσα σε οικείους και ομοίους, είτε το περιβάλλον της Πλειονότητας, όπου μιλιόταν η ελληνική που γνώριζαν ελλιπώς και αισθάνονταν δύσκολα ή αδέξια ανάμεσα σε αγνώστους και «άλλους».
Στα KE.Σ.Π.E.M αντίθετα εναλλάσσονται οι ταυτότητες και οι γλώσσες, η συνύπαρξη είναι αυτονόητη, τα παιδιά αισθάνονται το χώρο δικό τους (ο χώρος είναι χαρακτηριστικά γεμάτος από παιδικές δημιουργίες, ζωγραφιές, κείμενα, φωτογραφίες, κατασκευές, ακόμα και προτάσεις προς τις αρχές της πολιτείας για τη λύση προβλημάτων της εκπαίδευσής τους).
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΝΕΩΝ (ΔΕΝ).
Oι ομάδες των Δημιουργικών Eργαστηρίων Nέων έχουν δικό τους χώρο μέσα στα Kέντρα όπου κάνουν δραστηριότητες δημιουργικές, με εργαλεία τόσο παραδοσιακά όσο και τεχνολογικά. Oι δραστηριότητες είναι συλλογικές και θέτουν τα παιδιά αντιμέτωπα με τα προβλήματα της κοινωνίας τους, τον καθένα απέναντι στον «άλλο» με τη διαφορετική θρησκεία και γλώσσα, και με τα στερεότυπα που συνοδεύουν τις διαφορές.
Tα παιδιά στα Δ.E.N. καταφέρνουν να διαπραγματεύονται τις διαφωνίες, να μαθαίνουν τη συνεύρεση, να αποκαθιστούν την επικοινωνία, και να ανακαλύπτουν τον πλούτο που αποτελούν οι διαφορές για την ομάδα, δηλαδή για την προσπάθεια δημιουργίας κοινού έργου.
Τα παιδιά εμφανίζονται πολύ πιο ευρηματικά από τους ενήλικες να φτιάχνουν γέφυρες στις ανομοιότητες και να διαπραγματεύονται τις διαφορές, πιο σοφά να κάνουν τους συμβιβασμούς που δεν πληγώνουν κανένα, και πιο ικανά να δημιουργούν το μέλλον αντί να αναπαράγουν το παρελθόν.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Νομός Ροδόπης
Κεντρικό ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής
Δ/νση: Μιλτιάδου 2, 69100 Κομοτηνή
Τηλ.: 25310 83304 / 25310-83305
Email:
Περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Ιάσμου, Δ/νση: Δημαρχείο Ιάσμου, Τηλ.: 25340-24454
Περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Σαππών, Δ/νση: Πολύκεντρο Σαπών, Τηλ.: 25320-22172
Περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Οργάνης, Δ/νση: Γυμνάσιο Οργάνης
Νομός Ξάνθης
Κεντρικό ΚΕΣΠΕΜ Ξάνθης
Δ/νση: Ρήγα Φεραίου 2, 67100 Ξάνθη
Τηλ.: 25410 22096
Email:
Περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Σμίνθης, Δ/νση: Γυμνάσιο Σμίνθης, Τηλ.: 25410-23358
Περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Γλαύκης, Δ/νση: ΕΠΑΛ Γλαύκης, Τηλ.: 25440-23065
Περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Εχίνου, Δ/νση: Κτίριο Ε.Ι.Ν. Τηλ.: 25440-23889