edu.klimaka.gr

Κανονισμός Σπουδών στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελματών (ΑΣΤΕ)

ΑΝΩΤΕΡΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΑΣΤΕ

Δημοσιευμένο στο ΦΕΚ 2340/2007

Αριθμ. 5981
Κανονισμός Σπουδών ΑΣΤΕ του Ο.Τ.Ε.Κ..

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ − ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 20 του ν. 3105/2003 «Τουριστική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ρυθμίσεις για τον τουρισμό και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 29/Α).
2. Τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 5 του ν. 2009/1992 «Εθνικό σύστημα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 18/Α)
3. Την υπ’ αριθμ. 3917/30.3.2006 (ΦΕΚ 443 Β΄) «Πρόγραμμα σπουδών των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων (Α.Σ.Τ.Ε..) του ΟΤΕΚ».
4. Το π.δ. 122/2004 (ΦΕΚ 85/Α/2004) «Ανασύσταση Υπουργείου Τουρισμού».
5. Το ν. 3270/8.10.2004 (ΦΕΚ 187/Α/2004) «Αρμοδιότητες του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και θέματα Τουρισμού».
6. Το π.δ. 206/2007 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 232/Α/2007).
7. Την υπ’ αριθμ. 99/2.3.2007 απόφαση που λήφθηκε στην 8η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΤΕΚ.
8. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
9. Την υπ’ αριθμ. Υ251/28.9.2007 (ΦΕΚ 1944 τ.Β΄) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργών του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων»,

αποφασίζουμε:

1. Καθορίζουμε τον Κανονισμό που διέπει τη λειτουργία των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων (ΑΣΤΕ) του Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Τ.Ε.Κ..), ως ακολούθως:

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ Α.Σ.Τ.Ε.. ΤΟΥ ΟΤΕΚ

Άρθρο 1
ΓΕΝΙΚΑ

1. Ακαδημαϊκό έτος ορίζεται το χρονικό διάστημα που αρχίζει τον πρώτο 15ήμερο του Οκτωβρίου κάθε έτους και λήγει στις 15 Οκτωβρίου του επομένου έτους.

2. Διδακτικό έτος ορίζεται το χρονικό διάστημα που αρχίζει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου και λήγει την 20η Ιουνίου του επομένου έτους και περιλαμβάνει δύο διδακτικά εξάμηνα, από τα οποία το πρώτο ονομάζεται χειμερινό και το δεύτερο εαρινό.

3. Εξεταστική περίοδος ορίζεται το χρονικό διάστημα κατά το οποίο διενεργούνται οι εξετάσεις οι οποίες πραγματοποιούνται μετά το τέλος ή πριν την έναρξη του διδακτικού εξαμήνου.

4. Προβλεπόμενες ώρες ανά εξάμηνο, θεωρητικής πρακτικής, φροντιστηριακής, εργαστηριακής άσκησης ή άσκησης σε χώρους εργασίας, ορίζονται οι ώρες που προβλέπονται στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα.

5. Ως πρακτική άσκηση ορίζεται η τρίμηνη εκπαιδευτική περίοδος στο τέλος κάθε διδακτικού έτους κατά το οποίο ο σπουδαστής εκτελεί την πρακτική άσκηση σε επιλεγμένες τουριστικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

6. Η φοίτηση στις Α.Σ.Τ.Ε.. είναι υποχρεωτική.

7. Σπουδαστής γίνεται πτυχιούχος μετά την παρέλευση της προβλεπόμενης χρονικής διάρκειας σπουδών, εφόσον:

  1. έχει παρακολουθήσει με επιτυχία όλα τα μαθήματα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού Σπουδών.
  2. έχει εγκριθεί η πτυχιακή του εργασία και
  3. έχει περατώσει με επιτυχία τη πρακτική άσκηση.

8. Σπουδαστής που έχει εγγραφεί και παρακολουθεί μαθήματα σε Α.Σ.Τ.Ε.. δεν μπορεί να είναι συγχρόνως και σπουδαστής άλλης Α.Σ.Τ.Ε.. ή άλλης Τριτοβάθμιας Σχολής.

Άρθρο 2
ΕΓΓΡΑΦΕΣ

1. Σπουδαστές των Α.Σ.Τ.Ε. καθίστανται όσοι εγγράφονται σ’ αυτές μετά από εισαγωγή, μετεγγραφή ή κατάταξη σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

2. Οι εγγραφές των σπουδαστών γίνονται στο οικείο τμήμα των σχολών εντός πέντε (5) ημερών πριν από την ημερομηνία έναρξης των μαθημάτων.

3. Οι νεοεισαγόμενοι σπουδαστές οφείλουν να προσκομίσουν για την εγγραφή τους τα απαιτούμενα δικαιολογητικά όπως αυτά ορίζονται από το οικείο τμήμα της Σχολής.

4. Για την εγγραφή όσων προέρχονται από μετεγγραφή ή κατάταξη, απαιτείται η έκδοση σχετικής απόφασης του Δ.Σ.. του Ο.Τ.Ε.Κ.. και σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού.

5. Οι σπουδαστές εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις τις αναφερόμενες στο παρόντα κανονισμό σπουδών, υποχρεούται ανά εξάμηνο σε ανανέωση εγγραφής με σχετική «Αίτηση−Δήλωση Εγγραφής». Η ανανέωση γίνεται μια εβδομάδα τουλάχιστον πριν από την έναρξη των μαθημάτων του εξαμήνου.

6. Σπουδαστής, που δεν ανανέωσε την εγγραφή του, έχει το δικαίωμα εγγραφής στο αντίστοιχο εξάμηνο του επόμενου ακαδημαϊκού έτους. Σε περίπτωση κατά την οποία δεν ανανεώσει τη εγγραφή του για δύο (2) συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη, χάνει τη δυνατότητα να συνεχίσει τις σπουδές του στις Α.Σ.Τ.Ε.. και διαγράφεται από τα μητρώα της Σχολής. Αιτήσεις επανεγγραφής διαγραφέντων μπορεί να εξετάζονται από το Δ.Σ.. του Ο.Τ.Ε.Κ.. και μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος και μόνο για σοβαρούς λόγους.

7. Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις και για λόγους εξαιρετικής ανάγκης, όπως παρατεταμένη θεομηνία, σοβαρή ασθένεια, στράτευση είναι δυνατή η εγγραφή του σπουδαστή που καθυστέρησε να εγγραφεί και μετά την παρέλευση του χρονικού διαστήματος υποβολής των αιτήσεων, αλλά οπωσδήποτε όχι αργότερα από την συμπλήρωση του χρονικού διαστήματος, που συνεπάγεται την απόρριψη του σπουδαστή λόγω απουσιών.

Άρθρο 3
ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ

Δικαίωμα μετεγγραφής έχουν σπουδαστές του Β΄ και Γ΄ διδακτικού έτους.

Οι αιτήσεις για μετεγγραφή υποβάλλονται στις ΑΣΤΕ που φοιτούν, οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους. Κατ΄ εξαίρεση και εφόσον συντρέχουν έκτακτοι λόγοι, οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές, δύναται να υποβάλουν αίτηση για μετεγγραφή κατά το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου.

Δικαίωμα υποβολής αίτησης για μετεγγραφή έχουν οι παρακάτω κατηγορίες σπουδαστών:

i. Τέκνα πολυτέκνων

ii. Σπουδαστές για τους οποίους συντρέχουν λόγοι οικονομικοί, κοινωνικοί, οικογενειακοί.

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι εξής περιπτώσεις:

α) Σπουδαστές ΑΜΕΑ

β) Πολύτεκνοι

γ) Αδελφοί φοιτούντων σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ

δ) Σπουδαστές γονείς ανήλικου παιδιού

ε) Σύζυγοι φοιτητών ή σπουδαστών

στ) Σπουδαστές με ανάπηρους αδελφούς ή γονέα (αναπηρία 67% και πάνω)

ζ) Είναι άποροι

η) Σπουδαστές των οποίων ο ένας τουλάχιστον από τους γονείς τους είναι ασθενής με βαρύ νόσημα και χρήζει ειδικής νοσηλευτικής φροντίδας.

Οι μετεγγραφές διενεργούνται ύστερα από αίτηση του ενδιαφερόμενου σπουδαστή, στην οποία θα εκτίθενται αναλυτικά οι συγκεκριμένοι λόγοι, για τους οποίους αυτή αιτείται και θα συνοδεύεται κατά περίπτωση από τα παρακάτω δικαιολογητικά:

α) Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης

β) Εκκαθαριστικό σημείωμα της οικείας Εφορίας ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο ή βεβαίωση δημόσιας αρχής εάν δεν υποβάλλεται φορολογική δήλωση για το ετήσιο εισόδημα της οικογένειας του ενδιαφερόμενου.

γ) Έγγραφο δημόσιας αρχής ή υπηρεσιών ή λογαριασμών κοινής ωφέλειας από το οποίο να προκύπτει ο τόπος μόνιμης κατοικίας των γονέων.

δ) Προκειμένου για περιπτώσεις τέκνων πολυτέκνων, βεβαίωση της Γενικής Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος.

ε )Προκειμένου για περιπτώσεις αδελφών φοιτητών ή σπουδαστών, βεβαίωση οικείου τμήματος από την οποία προκύπτει η φοιτητική ιδιότητα του αδελφού.

στ) Έγγραφο δημόσιας αρχής ή οτιδήποτε άλλο στοιχείο από το οποίο να αποδεικνύεται πασίδηλα η συνδρομή των λόγων που επικαλείται για την μετεγγραφή ο ενδιαφερόμενος όπως π.χ. προκειμένου για λόγους υγείας, πιστοποιητικό νοσηλείας σε κρατικά, στρατιωτικά πανεπιστημιακά νοσοκομεία, όπως επίσης και κλινικές, αιματολογικές και λοιπές εξετάσεις σχετικά με τον επικαλούμενο λόγο υγείας από νοσηλευτικά ιδρύματα του δημοσίου τομέα.

4. Κάθε Α.Σ.Τ.Ε.., διαβιβάζει στο Δ.Σ.. του Ο.Τ.Ε.Κ. τις αιτήσεις μετεγγραφών με τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά, προκειμένου για σπουδαστές, πλην του Α΄ εξαμήνου, μέχρι την 15η του μηνός Ιουνίου, μετά γνώμης επί των προβαλλόμενων λόγων μετεγγραφής. Οι αιτήσεις συνοδεύονται και από αντίγραφο της σπουδαστικής κατάστασης του ενδιαφερόμενου με βαθμολογία των μαθημάτων στα οποία έχει προαχθεί.

5. Το Δ.Σ.. του Ο.Τ.Ε.Κ.. με απόφασή του, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις της Συνέλευσης του Τμήματος εγκρίνει περιορισμένο αριθμό μετεγγραφών για τις οποίες συντρέχει αποδεδειγμένα σοβαρός λόγος, εφόσον το επιτρέπουν οι υπάρχουσες δυνατότητες υποδοχής της κάθε Α.Σ.Τ.Ε.. Σε περίπτωση προβολής ισοδύναμων λόγων λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος βαθμολογίας των μαθημάτων στα οποία έχουν προαχθεί οι σπουδαστές, πλην αυτών του Α΄ εξαμήνου.

6. Αλλαγή ειδικότητας δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση.

Άρθρο 4
ΦΟΙΤΗΣΗ

1. Η διάρκεια φοίτησης ορίζεται σε επτά (7) διδακτικά εξάμηνα Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ και Ζ όπως φαίνονται παρακάτω:

  1. Τα χειμερινά Α, Γ, και Ε διδακτικά εξάμηνα, αρχίζουν το πρώτο δεκαπενθημέρου του Οκτωβρίου κάθε έτους και λήγουν στις 30 Ιανουαρίου του επόμενου έτους.
  2. Τα εαρινά B, Δ και ΣΤ διδακτικά εξάμηνα αρχίζουν την 20η Φεβρουαρίου κάθε έτους και λήγουν στις 5 Ιουνίου του ιδίου έτους.
  3. Το Ζ εξάμηνο αρχίζει την 1 Ιουλίου και λήγει στις 30 Ιανουαρίου. Περιλαμβάνει πρακτική άσκηση σε τουριστικές μονάδες και την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας.

2. Οι ακριβείς ημερομηνίες έναρξης, λήξης των διδακτικών εξαμήνων στις Α.Σ.Τ.Ε.., ορίζονται με απόφαση του Δ.Σ.. του Ο.Τ.Ε.Κ.. Σε περίπτωση που σε μία ή περισσότερες Α.Σ.Τ.Ε.. η έναρξη διδακτικού εξαμήνου καθυστερήσει ή κατά τη διάρκειά του η εκπαίδευση διακοπεί για οποιοδήποτε λόγο, είναι δυνατόν με απόφαση του Δ.Σ.. του Ο.Τ.Ε.Κ.., μετά από εισήγηση του Διευθυντή της Σχολής που αντιμετωπίζει το πρόβλημα, να παραταθεί η διάρκεια του εξαμήνου και να μετατεθεί το τέλος του καθώς και οι ημερομηνίες των εξεταστικών περιόδων σε νέες κατάλληλες ημερομηνίες.

3. Ένα μάθημα θεωρείται διδαγμένο όταν πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον το 85% των προβλεπόμενων ωρών διδασκαλίας του.

4. Η πρακτική άσκηση πραγματοποιείται από την 1η Ιουλίου και περατώνεται την 30η Σεπτεμβρίου κάθε ακαδημαϊκού έτους.

Άρθρο 5
ΑΠΟΥΣΙΕΣ

1. Σπουδαστής που κατά τη διάρκεια εξαμήνου απουσιάζει για οιονδήποτε λόγο από τα μαθήματα και υπερβεί το όριο του 15% των ωρών διδασκαλίας που προβλέπονται από το πρόγραμμα σπουδών θεωρείται ότι δεν έχει διδαχθεί επαρκώς τα μαθήματα αυτού του εξαμήνου και απορρίπτεται. Σπουδαστής που έχει εγγραφεί για πρώτη φορά στο εξάμηνο έχει δικαίωμα να υποβάλλει αίτηση επαναφοίτησης στο ίδιο εξάμηνο στο αμέσως επόμενο ακαδημαϊκό έτος. Αν έχει επαναφοιτήσει στο ίδιο εξάμηνο για οποιοδήποτε λόγο, διαγράφεται από τη Σχολή.

2. Η απόρριψη ή διαγραφή σπουδαστή γίνεται αμέσως μετά την συμπλήρωση του ανώτατου επιτρεπομένου ορίου απουσιών με ευθύνη του Διευθυντή Σχολής και μετά από πρόταση του Προϊσταμένου του Τμήματος.

3. Με την έκδοση της απόφασης απόρριψης ή διαγραφής διακόπτεται η φοίτηση του σπουδαστή.

4. Απουσίες σπουδαστών που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια ειδικών εκδηλώσεων του Ο.Τ.Ε.Κ.. ή συμμετοχής του Ο.Τ.Ε.Κ.. σε ειδικές εκδηλώσεις άλλων φορέων, στα πλαίσια πάντα του προγράμματος σπουδών, δεν υπολογίζονται. Για αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται σχετική πρόταση του Προϊστάμενου του τμήματος, η οποία εγκρίνεται με απόφαση του Συντονιστικού Συμβουλίου.

Άρθρο 6
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ − ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΥΛΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Το πρόγραμμα σπουδών των ΑΣΤΕ περιλαμβάνει τρεις τομείς και συγκεκριμένα:

  • Τομέας γενικής και ειδικής υποδομής
  • Τομέας επιστημονικού τουρισμού
  • Τομέας Ξενοδοχειακής τεχνικής

Η οργάνωση των σπουδών των Α.Σ.Τ.Ε. βασίζεται στο εξαμηνιαίο μάθημα. Τα μαθήματα διακρίνονται σε «υποχρεωτικά» και σε «επιλογής υποχρεωτικά», η δε παρακολούθηση των μαθημάτων του προγράμματος σπουδών κάθε σχολής είναι υποχρεωτική για τους σπουδαστές.

α) Τα «υποχρεωτικά» μαθήματα είναι τα μαθήματα υποδομής και τα μαθήματα που ανήκουν στους τομείς γενικής και ειδικής υποδομής, επιστημονικού τουρισμού και Ξενοδοχειακής τεχνικής, η παρακολούθηση των οποίων είναι υποχρεωτική.

β) Τα «επιλογής υποχρεωτικά» είναι μαθήματα που επιλέγονται από τους σπουδαστές από πίνακα περισσότερων μαθημάτων.

Επίσης τα μαθήματα ανάλογα με τη φύση τους διακρίνονται σε θεωρητικά, πρακτικά ή μικτά μαθήματα, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.

Με απόφαση του Δ.Σ. του Ο.Τ.Ε.Κ. μετά από εισήγηση του Διευθυντή της Σχολής μπορεί να διενεργούνται μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας.

Στη σύνταξη του εβδομαδιαίου προγράμματος διδασκαλίας ο Προϊστάμενος του Τμήματος πρέπει να καταμερίζει τις ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος σε περισσότερες της μίας ημέρες, με εξαίρεση τα μαθήματα που δεν υπερβαίνουν τις δύο ώρες εβδομαδιαίως και τα εργαστηριακά.

Στις εργαστηριακές ασκήσεις και στις πρακτικές εφαρμογές οι σπουδαστές κατανέμονται με μέριμνα του Προϊσταμένου του Τμήματος σε μικρότερες ομάδες των 10 έως 20 ατόμων ανάλογα με τις θέσεις εργασίας και τη φύση του εργαστηρίου και γενικότερα της πρακτικής εφαρμογής.

Άρθρο 7
ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ − ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Η εκπαιδευτική διαδικασία κάθε μαθήματος περιλαμβάνει θεωρητική διδασκαλία, εργαστηριακή διδασκαλία και σεμινάρια.

α. Η θεωρητική διδασκαλία παρουσιάζει μια ευρεία περιοχή ενός γνωστικού αντικειμένου και το σχετικό με αυτήν επιστημονικό προβληματισμό. Τμήμα της διδασκαλίας αυτής μπορεί να περιλαμβάνει και ειδικές ασκήσεις για την εμπέδωση των θεωρητικών γνώσεων με τη μορφή εφαρμογών ή φροντιστηριακών ασκήσεων. Επίσης μέρος της ύλης μπορεί να ανατίθεται και σε σπουδαστές ατομικά ή ομαδικά. Η συνθετική εφαρμογή γνώσεων – μεθόδων και διαδικασιών γίνεται σε ειδικά επιλεγμένα θέματα που αναθέτει ο καθηγητής στους σπουδαστές, κατά ομάδες ή ατομικά.

β. Οι εργαστηριακές ασκήσεις πραγματοποιούνται περιοδικά σε εργαστήρια της Σχολής ή σε χώρους εργασίας τους οποίους οι σπουδαστές κάτω από την επίβλέψη του εκπαιδευτικού προσωπικού, εκπαιδεύονται σε μικρές ομάδες στην εφαρμογή θεωρητικών, επαγγελματικών ή τεχνολογικών μεθόδων, την εξοικείωση στην ομαδική εργασία κλπ, ώστε να αποκτούν τις κατάλληλες δεξιότητες.

γ. Τα σεμινάρια στοχεύουν στην συμπλήρωση των γνώσεων των σπουδαστών σε ειδικά και επίκαιρα θέματα της τουριστικής βιομηχανίας. Η επιλογή των θεμάτων γίνεται από τον Προϊστάμενο μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος. Τα σεμινάρια διενεργούνται σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, στους χώρους της Σχολής ή σε άλλους χώρους όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Η διδασκαλία θεωρητικού μαθήματος ή των εργαστηριακών ασκήσεων μπορεί να ανατεθούν σε περισσότερους από ένα διδάσκοντες, μετά από απόφαση του Προϊσταμένου της Σχολής και εισήγηση της Συνέλευσης του τμήματος, όταν το γνωστικό αντικείμενο το απαιτεί.

Ο καθηγητής, κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους ορίζει ημέρες και ώρες κατά τις οποίες δέχεται τους σπουδαστές, γενικότερα αλλά και ειδικότερα αυτούς στους οποίους διδάσκει ή με τους οποίους συμμετέχει σε εκπαιδευτική δραστηριότητα, και συζητά μαζί τους σχετικά με την εκπόνηση εργασιών τους καθοδηγεί και γενικότερα επιλύει τις απορίες τους ή παρέχει άλλες επεξηγήσεις, εκτός των ωρών διδασκαλίας.

Τα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού που είναι επιφορτισμένα με εργαστηριακές, πρακτικές ή φροντιστηριακές ασκήσεις υποχρεούνται στα πλαίσια των καθηκόντων τους, να χορηγούν στους σπουδαστές φύλλα έργου ή ασκήσεων στα οποία θα προτάσσονται συνοπτικές οδηγίες για την επίλυση των συγκεκριμένων ασκήσεων

Άρθρο 8
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Για την υποβοήθηση του διδακτικού έργου των Α.Σ.Τ.Ε. χορηγούνται στους σπουδαστές με δαπάνη του Οργανισμού, για κάθε μάθημα του προγράμματος σπουδών ένα τουλάχιστον διδακτικό βοήθημα που ανήκει σε μία από τις κατωτέρω κατηγορίες:

  1. Διδακτικά βιβλία του Ο.Τ.Ε.Κ.
  2. Βιβλία από το ελεύθερο εμπόριο.
  3. Διδακτικές σημειώσεις.
  4. Άλλο διδακτικό υλικό.

Ως μάθημα του προγράμματος σπουδών, για την εφαρμογή της παρούσης παραγράφου, νοείται ένα μεμονωμένο μάθημα ή μία ενότητα μαθημάτων του προγράμματος σπουδών, τα οποία διδάσκονται σε διαφορετικά εξάμηνα σπουδών αλλά αναφέρονται στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο.

Για την επιλογή των βιβλίων της προηγούμενης παραγράφου αποφασίζει το Συντονιστικό Συμβούλιο κάθε Σχολής μετά από εισήγηση του διδάσκοντος/ντων του κάθε μαθήματος και τεκμηριωμένη πρόταση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Στις περιπτώσεις που τα βιβλία που διανέμονται δεν καλύπτουν κατά 100% την προβλεπόμενη ύλη, είναι δυνατή η συγγραφή και διανομή συμπληρωματικών σημειώσεων από τον διδάσκοντα.

Άρθρο 9
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΩΝ

1. Η διάρκεια της ωριαίας διδασκαλίας των θεωρητικών μαθημάτων και φροντιστηριακών ασκήσεων ορίζεται σε 50’ λεπτά της ώρας μετά τη λήξη της οποίας ακολουθεί διάλειμμα 10΄.

2. Η διάρκεια των ωριαίων πρακτικών και εργαστηριακών ασκήσεων είναι 55’ λεπτά της ώρας. Οι φροντιστηριακές, εργαστηριακές και πρακτικές ασκήσεις μπορεί να γίνονται και χωρίς διάλειμμα.

3. Η διάρκεια θεωρητικής διδασκαλίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο (2) συνεχείς ώρες διδασκαλίας κατά μάθημα.

Άρθρο 10
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

1. Οι ξένες γλώσσες που διδάσκονται στις ΑΣΤΕ είναι η Αγγλική, και η Γαλλική ή Γερμανική ορολογία στο Δ΄ εξάμηνο σπουδών.

2. Με εισήγηση της γενικής συνέλευσης του Τμήματος και απόφαση του συντονιστικού συμβουλίου διοργανώνονται προπαρασκευαστικά φροντιστήρια για σπουδαστές προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των μαθημάτων της ορολογίας ξένων γλωσσών. του Δ΄ εξαμήνου σπουδών

3. Η παρακολούθησης των προπαρασκευαστικών φροντιστηριακών μαθημάτων ξένης γλώσσας είναι υποχρεωτική. Ο σπουδαστής που κατέχει πιστοποιημένα, τουλάχιστον σε επίπεδο καλής γνώσης, την ξένη γλώσσα, απαλλάσσεται από την υποχρέωση παρακολούθησης των προπαρασκευαστικών φροντιστηριακών μαθημάτων της γλώσσας αυτής.

4. Τα προπαρασκευαστικά φροντιστηριακά μαθήματα, διαρκούν ένα έως τρία διδακτικά εξάμηνα με τρεις (3) το πολύ εβδομαδιαίες διδακτικές ώρες ανά μάθημα. Είναι όμως δυνατή η σύμπτυξή τους σε μικρότερο χρονικό διάστημα με ανάλογη αύξηση των εβδομαδιαίων διδακτικών ωρών. Γίνονται κατά κανόνα πέρα από το κανονικό ωράριο σπουδών. Η επίδοση των σπουδαστών στα προπαρασκευαστικά φροντιστηριακά μαθήματα αξιολογείται αλλά η αξιολόγηση αυτή δεν λαμβάνεται υπόψη στην εξαγωγή του βαθμού πτυχίου.

Άρθρο 11
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ (ΒΑΘΜΟΣ ΠΡΟΟΔΟΥ)

1. Στο τέλος κάθε εξαμήνου κάθε καθηγητής παραδίδει εγκαίρως στη Γραμματεία της Σχολής για κάθε σπουδαστή το βαθμό προόδου του εξαμήνου που πέρασε, ο οποίος προκύπτει από την αξιολόγηση του σπουδαστή.

2. Οι παραπάνω βαθμολογίες αναρτώνται έγκαιρα στον πίνακα ανακοινώσεων για ενημέρωση των σπουδαστών.

3. Ο βαθμός προόδου του σπουδαστή για κάθε μάθημα εξάγεται από

  1. την επίδοσή του καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου και προκύπτει από ατομικές ή συλλογικές εργασίες που εκπονούνται από τους σπουδαστές,
  2. την απόδοση και την συμμετοχή σε υπηρεσίες που τους έχουν ανατεθεί,
  3. την επίδοση σε εργαστηριακές ασκήσεις
  4. μία τουλάχιστον προγραμματισμένη γραπτή, προφορική ή εργαστηριακή εξέταση ανάλογα με τη φύση του μαθήματος.

Άρθρο 12
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΣΕ ΕΠΟΜΕΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ

1. Σπουδαστής θεωρείται επιτυχών στα μαθήματα εκείνα που συγκέντρωσε βαθμό τουλάχιστον 5.

2. Σπουδαστής δεν εγγράφεται σε επόμενο εξάμηνο εφόσον δεν είναι επιτυχών σε περισσότερα από τέσσερα (4) μαθήματα ανεξαρτήτως εξαμήνου.

3. Έχει το δικαίωμα συμμετοχής στις επόμενες τρεις (3) εξεταστικές περιόδους στα μαθήματα τα οποία υστέρησε.

4. Αν είναι επιτυχών σε όλα τα μαθήματα ή σε ορισμένα, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου, εγγράφεται κατά το επόμενο ακαδημαϊκό έτος στο αντίστοιχο εξάμηνο.

5. Σε άλλη περίπτωση, ο σπουδαστής δεν έχει δικαίωμα εγγραφής σε επόμενο εξάμηνο και διαγράφεται από τα μητρώα της Σχολής. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μετά από απόλυτα αιτιολογημένους λόγους, η Συνέλευση του τμήματος μπορεί να επιτρέψει τη συνέχιση των σπουδών.

6. Η συνολική διάρκεια φοίτησης στα διδακτικά εξάμηνα δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά τα έξι (6) ακαδημαϊκά έτη.

Άρθρο 13
ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΒΑΘΜΟΥ ΠΡΟΟΔΟΥ

Σπουδαστής ο οποίος επιθυμεί να αποποιηθεί το βαθμό προόδου, σε οφειλόμενα θεωρητικά μαθήματα υποβάλλει δήλωση τουλάχιστον 10 ημέρες πριν από την έναρξη της εξεταστικής περιόδου προσδιορίζοντας το μάθημα ή τα μαθήματα στα οποία επιθυμεί την αποποίηση. Η αποποίηση του βαθμού προόδου γίνεται μία φορά και συνεπάγεται την οριστική απώλεια αυτού. Στην περίπτωση της αποποίησης ως βαθμός του μαθήματος λαμβάνεται ο βαθμός της τελικής γραπτής εξέτασης.

Άρθρο 14
ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

ΓΕΝΙΚΑ

1. Οι τελικές εξετάσεις γίνονται στη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων σύμφωνα με πρόγραμμα που καταρτίζεται με ευθύνη του Διευθυντή της Σχολής και συνυπογράφεται από τον Προϊστάμενο του τμήματος, ο οποίος και το εισηγείται. Το πρόγραμμα εξετάσεων αναρτάται έγκαιρα στο πίνακα ανακοινώσεων της Σχολής.

Οι εξεταστικές περίοδοι κατά τις οποίες γίνονται οι εξετάσεις των προηγουμένων παραγράφων είναι:

α. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ μετά το πέρας των χειμερινών εξαμήνων

β. ΙΟΥΝΙΟΥ μετά το πέρας των εαρινών εξαμήνων και συμμετέχουν:

γ. ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ που διαρκεί από την 1η μέχρι και την 15η ημέρα του μήνα

2. Οφειλόμενο μάθημα θεωρείται κάθε μάθημα διδακτικού εξαμήνου, στο οποίο ο σπουδαστής δεν χαρακτηρίζεται επιτυχών σύμφωνα με το παρόντα κανονισμό.

3. Οι σπουδαστές προκειμένου να συμμετέχουν στις εξεταστικές περιόδους και να εξεταστούν σε οφειλόμενα μαθήματα, υποχρεούται να υποβάλουν στην Γραμματεία της Σχολής, σχετική αίτηση τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων.

4. Οι σπουδαστές που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτηση τους σε όλα τα εξάμηνα σπουδών, έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε εξετάσεις για έξι έτη από την ημερομηνία αποπεράτωσης της φοίτησης τους στο τελευταίο εξάμηνο σπουδών.

Άρθρο 15
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

1. Κατά την διενέργεια εξετάσεων στις εξεταστικές περιόδους, ο Προϊστάμενος του τμήματος λαμβάνει όλα τα κατάλληλα μέτρα για την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων και την πρόληψη κάθε περίπτωσης αντικανονικής διεξαγωγής ή αντιγραφής ή καταδολίευσης των εξετάσεων.

2. Σε σπουδαστές που προσήλθαν στη αίθουσα εξετάσεων μετά την έναρξη διανομής των θεμάτων δεν επιτρέπεται η είσοδος, ούτε η συμμετοχή τους στην συγκεκριμένη εξέταση.

3. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων δεν επιτρέπεται στους σπουδαστές να αλληλοβοηθούνται ή να επικοινωνούν με οποιονδήποτε και με οποιοδήποτε τρόπο, να χρησιμοποιούν βιβλία και βοηθήματα ή σημειώσεις οποιουδήποτε είδους εκτός από εκείνα που θα καθορίζονται κάθε φορά από τον εξεταστή καθηγητή. Μετά τη διανομή των θεμάτων δίνονται οι αναγκαίες επεξηγήσεις και διευκρινήσεις από τον εξεταστή καθηγητή προς όλους τους εξεταζόμενους σπουδαστές.

4. Σπουδαστής ο οποίος αντιγράφει ή συνεννοείται ή παρεμποδίζει κατά οποιονδήποτε τρόπο την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων απομακρύνεται από την αίθουσα και το γραπτό του μηδενίζεται αφού σημειωθεί ο λόγος της αποπομπής και μονογραφηθεί από τον επιτηρητή που έκανε την διαπίστωση.

5. Η διάρκεια επεξεργασίας των θεμάτων κατά την γραπτή εξέταση κάθε μαθήματος σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβεί τις τρεις διδακτικές ώρες.

Άρθρο 16
ΘΕΜΑΤΑ ΓΡΑΠΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

1. Κατά τις εξεταστικές περιόδους, ο αρμόδιος κατά μάθημα καθηγητής ορίζει τουλάχιστον τρία (3) θέματα κατά το δυνατόν ισοδύναμα, με εξαίρεση εκείνων των μαθημάτων που από τη φύση τους δεν μπορούν να δοθούν για ανάπτυξη περισσότερα από ένα.

2. Τα θέματα των γραπτών εξετάσεων που ορίσθηκαν από τον καθηγητή, καταχωρούνται σε ειδικό έντυπο που διανέμεται στους σπουδαστές. Αντίγραφα των θεμάτων όλων των εξεταστικών περιόδων υποβάλλονται στον Προϊστάμενο του τμήματος πριν από την έναρξη των εξεταστικών περιόδων.

3. Η κόλλα διαγωνισμού πάνω δεξιά φέρει τη σφραγίδα της Σχολής και συμπληρώνεται από τους σπουδαστές με την αναγραφή των εξής στοιχείων: ονοματεπώνυμο, όνομα πατέρα, εξάμηνο, μάθημα και ημερομηνία.

4. Ως πρόχειρο χρησιμοποιείται η τελευταία σελίδα της κόλλας διαγωνισμού η οποία περιέχει πάνω στη μέση την ένδειξη ΠΡΟΧΕΙΡΟ. Δεν λαμβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση του γραπτού οι σημειώσεις του πρόχειρου.

5. Κατά την παράδοση των γραπτών διαγράφονται από τον επιτηρητή, τα κενά που υπάρχουν σε αυτά και μονογράφονται. Το έντυπο των θεμάτων παραδίδεται μαζί με το γραπτό.

6. Μετά το τέλος της γραπτής εξέτασης, τα γραπτά παραλαμβάνονται από τον αρμόδιο καθηγητή, ο οποίος εντός τριών ημερών τα βαθμολογεί και τα παραδίδει στη Γραμματεία της Σχολής με εμφανή, ολόγραφη και αριθμητική, ανεξίτηλη και με τη μονογραφή του βαθμολογία στη πρώτη σελίδα του κάθε γραπτού. Η ανωτέρω βαθμολογία αποτελεί το βαθμό της γραπτής εξέτασης και δεν προσβάλλεται με ένσταση.

7. Τα γραπτά των εξετάσεων φυλάσσονται στο αρχείο της Γραμματείας της Σχολής για τρία (3) χρόνια και μετά καταστρέφονται. Ο σπουδαστής μπορεί να ζητήσει να συμβουλευτεί το γραπτό του εντός ενός μηνός από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και δικαιούται να λάβει γνώση του περιεχομένου του γραπτού του από τον εξεταστή καθηγητή. Σε περίπτωση επίσημης καταγγελίας στο Διευθυντή της Σχολής σε βάρος καθηγητή για μεροληπτική ή αντικανονική βαθμολόγηση προαγωγικής ή απολυτηρίου γραπτής εξέτασης, ο έλεγχος του γραπτού και η διερεύνηση του όλου θέματος γίνεται από τον Προϊστάμενο του τμήματος και δύο ακόμα καθηγητές που ορίζει ο Διευθυντής της Σχολής. Η τριμελής επιτροπή αποφαίνεται περί του βάσιμου ή μη της καταγγελίας. Στην περίπτωση βάσιμης καταγγελίας η επιτροπή φροντίζει για την αναβαθμολόγηση του γραπτού

Άρθρο 17
ΕΞΕΤΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ Ή ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

1. Τα μαθήματα των οποίων δεν είναι δυνατή η εξέταση με το συνήθη γραπτό τρόπο εξετάζονται εργαστηριακά (συμπεριλαμβανομένης και της προφορικής εξέτασης) ή γραπτά και εργαστηριακά, όπως αυτό ορίζεται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.

2. Τα μαθήματα διακρίνονται ως προς την εξέταση σε:

  1. μαθήματα που εξετάζονται μόνο γραπτά
  2. μαθήματα που εξετάζονται μόνο εργαστηριακά
  3. μαθήματα που εξετάζονται γραπτά και εργαστηριακά

3. Για τα μαθήματα της β και γ κατηγορίας σύμφωνα με την παραπάνω παράγραφο βαθμό επίδοσης μαθήματος αποτελεί η βαθμολογία της εργαστηριακής εξέτασης ή προκειμένου περί γραπτής και εργαστηριακής εξέτασης, ο μέσος όρος των βαθμολογιών αυτών των δύο εξετάσεων.

4. Στα μαθήματα που εξετάζονται μόνο προφορικά ή εργαστηριακά ή και προφορικά − εργαστηριακά την επιτροπή προφορικής και εργαστηριακής εξέτασης και βαθμολόγησης αποτελούν, ο εξεταστής και καθηγητής της ίδια ή συναφούς ειδικότητας, με ισοδύναμο ποσοστό βαθμολογίας ο καθένας.

5. Η πρακτική εξέταση των παραπάνω μαθημάτων γίνεται κατά μικρές ομάδες σπουδαστών.

Άρθρο 18
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ Ή ΑΠΟΥΣΙΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ

1. Συμμετέχουν όλοι οι σπουδαστές που έχουν το αντίστοιχο δικαίωμα.

2. Σπουδαστής ο οποίος απουσιάζει από τη εξέταση μαθήματος, για οποιοδήποτε λόγο, δεν βαθμολογείται και προσέρχεται σε επόμενη ή επόμενες εξεταστικές περιόδους εφόσον έχει το δικαίωμα σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του Κανονισμού αυτού.

Άρθρο 19
ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ

Για την περίπτωση προσωρινού ή οριστικού κωλύματος καθηγητή με τους οποίους διεξάγονται οι εξετάσεις, ο Προϊστάμενος του Τμήματος ορίζει μεταξύ του εκπαιδευτικού προσωπικού της Σχολής, αναπληρωτή του εξεταστή καθηγητή. Ο αναπληρωτής καθηγητής πρέπει να είναι της ίδιας ή συναφούς ειδικότητας. Σε άλλη περίπτωση οι εξετάσεις του μαθήματος αναβάλλονται και πραγματοποιούνται σε χρόνο που προσδιορίζει ο Διευθυντής της Σχολής.

Άρθρο 20
ΔΙΑΚΟΠΗ ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΣΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

1. Ο Διευθυντής, μετά από εισήγηση του Προϊσταμένου του τμήματος, δύναται να διακόψει ή και να ακυρώσει τη γραπτή εξέταση ενός μαθήματος εάν διαπιστωθεί ότι αυτή γίνεται ή έγινε κατά τρόπο αντικανονικό ή μεροληπτικό.

2. Στις περιπτώσεις αυτές ο Διευθυντής της Σχολής με τον Προϊστάμενο του τμήματος συντάσσουν σχετικό πρακτικό στο οποίο καταχωρούνται όλα τα σχετικά στοιχεία και στο οποίο ορίζεται η επανάληψη της γραπτής εξέτασης την ίδια ή άλλη ημέρα.

Άρθρο 21
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Η πρακτική άσκηση είναι υποχρεωτική για όλους τους σπουδαστές και εποπτευόμενη από τον ΟΤΕΚ.

Πρακτική άσκηση πραγματοποιούν όλοι οι σπουδαστές που έχουν δικαίωμα συνέχισης φοίτησης σύμφωνα με το παρόντα κανονισμό.

Με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΤΕΚ ύστερα από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος καθορίζονται το είδος των επιχειρήσεων, το πρόγραμμα πρακτικής άσκησης και τα προγράμματα εποπτείας της πρακτικής άσκησης.

Πραγματοποιείται σε τρεις περιόδους ως εξής:

  1. Α΄ περίοδος πρακτικής άσκησης μετά το τέλος του Α΄ ακαδημαϊκού έτους
  2. Β΄ περίοδος πρακτικής άσκησης μετά το τέλος του Β΄ ακαδημαϊκού έτους
  3. Γ΄ περίοδος πρακτικής άσκησης μετά το τέλος του Γ΄ ακαδημαϊκού έτους από 1.7− 1.10 που αποτελεί τη πρακτική άσκηση του Ζ΄ εξαμήνου

Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης η Συνέλευση του τμήματος χαρακτηρίζει την πρακτική άσκηση κάθε σπουδαστή. Η βαθμολογική κλίμακα αξιολόγηση της πρακτικής άσκησης είναι ίδια με αυτή που περιγράφεται στο άρθρο 24 του παρόντος. Στην περίπτωση που σπουδαστής αξιολογηθεί με βαθμό κάτω της βάσης πέντε (5) τότε υποχρεούται να επαναλάβει ολόκληρη ή μέρος αυτής μετά από σχετική αίτηση, σε χρόνο που θα ορίζεται από τη Σχολή.

Άρθρο 22
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

1. Κάθε σπουδαστής είναι υποχρεωμένος να εκπονήσει πτυχιακή εργασία σε θέμα των γνωστικών αντικειμένων της ειδικότητάς του.

2. Τα τακτικά μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού και Επιστημονικοί Συνεργάτες που διδάσκουν στο Τμήμα προτείνουν θέματα πτυχιακής εργασίας τα οποία αφού τεθούν υπόψη της Συνέλευσης του Τμήματος ανακοινώνονται έγκαιρα στους σπουδαστές. Το θέμα της πτυχιακής εργασίας επιλέγεται από τους σπουδαστές σε συνεννόηση με τους καθηγητές. Πτυχιακή εργασία μπορεί να ανατεθεί και σε ομάδα δύο ή τριών σπουδαστών. Ο καθηγητής του οποίου έχει επιλεγεί θέμα παρακολουθεί και επιβλέπει την εκπόνηση της εργασίας.

3. Η ανάθεση πτυχιακής εργασίας μπορεί να γίνει στα δύο τελευταία εξάμηνα σπουδών, η δε επεξεργασία της δεν μπορεί να επεκταθεί πέρα των δύο (2) ετών από την ημερομηνία ανάθεσης του συγκεκριμένου θέματος.

4. Η παρουσίαση και υποστήριξη της πτυχιακής εργασίας γίνεται ενώπιον επιτροπής σε χρόνο που ορίζεται από τον Προϊστάμενο του Τμήματος.

5. Σπουδαστής που επιθυμεί να υποστηρίξει την εργασία του, υποβάλλει αίτηση στην Γραμματεία της Σχολής συνοδευόμενη από δύο (2) αντίγραφα της πτυχιακής εργασίας και ένα αντίγραφο σε ηλεκτρονική μορφή, θεωρημένη από τον διευθύνοντα καθηγητή με την ένδειξη ότι είναι ολοκληρωμένη.

6. Προϋπόθεση για την παρουσίαση της πτυχιακής εργασίας είναι ο σπουδαστής να έχει προαχθεί σε όλα τα μαθήματα όλων των εξαμήνων.

7. Την παρουσίαση και υποστήριξη αυτή μπορούν να παρακολουθήσουν όλα τα μέλη του εκπαιδευτικού Συμβουλίου και οι σπουδαστές της Σχολής.

8. Η Επιτροπή της παραγράφου 4 του παρόντος απαρτίζεται από τον καθηγητή που διευθύνει την εκπόνηση της εργασίας και δύο ακόμη καθηγητές της ίδιας ή συναφούς με το θέμα ειδικότητας που ορίζεται από τη Συνέλευση του Τμήματος. Η επιτροπή αξιολογεί την εργασία και την παρουσίασή της σύμφωνα με την βαθμολογική κλίμακα του άρθρου 24 του παρόντος κανονισμού.

9. Σπουδαστής για να λάβει το πτυχίο του πρέπει η πτυχιακή του εργασία και η υποστήριξή της να κριθεί τουλάχιστον «ικανοποιητική».

10. Σε περίπτωση που η εργασία και η υποστήριξή της κριθούν «ανεπαρκής» ο σπουδαστής υποχρεούται να εκπονήσει εκ νέου και υποστηρίξει ικανοποιητικώς σε επόμενη παρουσίαση πτυχιακή εργασία στο ίδιο θέμα, άλλως του ανατίθεται νέο θέμα.

Η ολοκλήρωση πρέπει να πραγματοποιείται σε δύο το πολύ έτη.

Άρθρο 23
ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ

1. Τελική επίδοση κάθε μαθήματος αποτελεί ο μέσος όρος της βαθμολογίας της τελικής εξέτασης και του βαθμού προόδου του εξαμήνου.

2. Βάση επιτυχίας κάθε μαθήματος αποτελεί ο βαθμός πέντε (5).

3. Στο τέλος κάθε εξεταστικής περιόδου συντάσσεται συγκεντρωτικός πίνακας τελικής επίδοσης των σπουδαστών (τελικών αποτελεσμάτων) όλων των μαθημάτων κάθε εξαμήνου, τον οποίο υπογράφουν ο Διευθυντής Σχολής και ο Προϊστάμενος του Τμήματος.

4. Η γενική επίδοση κάθε σπουδαστή προσδιορίζεται από το βαθμό κάθε μαθήματος πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των διδακτικών μονάδων που ορίζονται για κάθε μάθημα. Το σύνολο των μορίων που συγκεντρώνονται από όλα τα μαθήματα εφόσον διαιρεθεί το σύνολο των διδακτικών μονάδων του προγράμματος σπουδών. αποτελεί το μέσο όρο της τελικής επίδοσης των μαθημάτων όλων των εξαμήνων και προκύπτει από τον τύπο:

Β = (δ11 + δ22 + . . . + δνν ) / (δ1 + δ2 + . . .  δν)

όπου Β ο βαθμός γενικής επίδοσης, β1, β2 …… βν όλων των μαθημάτων που παρακολούθησε ο σπουδαστής και δ, δ2 …… δν οι διδακτικές μονάδες κάθε μαθήματος.

Άρθρο 24
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

1. Η βαθμολογία σε όλα τα μαθήματα εκφράζεται με την αριθμητική κλίμακα: μηδέν (0) έως δέκα (10), με βάση επιτυχίας τον βαθμό πέντε (5).

2. Ο χαρακτηρισμός της επίδοσης των σπουδαστών κατά μάθημα καθορίζεται ως εξής: Από 0 − 4,9 «Ανεπαρκής» Από 5 − 6,9 Καλή» Από 7 − 8,4 «Λίαν καλή» Από 8,5 − 10 «Άριστη»

3. Όλοι οι βαθμοί υπολογίζονται και καταχωρούνται με προσέγγιση ενός δεκάτου (1/10) της ακέριας μονάδας. Ποσοστό των πέντε εκατοστών μονάδας (0,05) στρογγυλεύεται στο επόμενο δέκατο της μονάδος.

Άρθρο 25
ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Στους σπουδαστές μπορεί να επιβάλλονται οι παρακάτω κυρώσεις:

α) Γραπτή παρατήρηση για μικρές παρεκκλίσεις του κανονισμού σπουδών και του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας.

β) Γραπτή επίπληξη για μεγαλύτερες ή συνεχείς παρεκκλίσεις του κανονισμού Σπουδών και του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας.

γ) Απομάκρυνση από το οικοτροφείο ή την σπουδαστική εστία, για συνεχείς παρεκκλίσεις του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας.

δ) Οριστική απομάκρυνση από τη Σχολή.

ε) Οριστική διαγραφή.

Αρμόδια όργανα για την επιβολή κυρώσεων είναι:

1. Το Συντονιστικό Συμβούλιο για τις επιβαλλόμενες κυρώσεις δ και ε οι οποίες επικυρώνονται από το Δ.Σ. του Ο.Τ.Ε.Κ.

2. Ο Διευθυντής της Σχολής για τις κυρώσεις α,β και γ.

3. Ο Προϊστάμενος του τμήματος για τις κυρώσεις α και β.

Μετά από έγγραφη αναφορά συμβάντος από μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού ή των υπευθύνων για τη διαμονή των σπουδαστών ή εφόσον έχει ιδία άποψη ο Προϊστάμενος τμήματος, μπορεί να υποβάλλει τις κυρώσεις α και β της παραπάνω παραγράφου σε σπουδαστή ή σπουδάστρια των ΑΣΤΕ.

Εφόσον διαπιστωθεί, ότι εξαιτίας κακής συμπεριφοράς και μη συμμόρφωσης του σπουδαστή στον εσωτερικό κανονισμό της σχολής, η παραμονή σπουδαστή στο οικοτροφείο ή την σπουδαστική εστία δημιουργεί προβλήματα τάξης και ομαλής συμβίωσης των σπουδαστών και μετά εισήγηση του Προϊσταμένου του τμήματος και σύμφωνη γνώμη του Συντονιστικού Συμβουλίου της ΑΣΤΕ, ο Διευθυντής της Σχολής μπορεί να επιβάλλει την απομάκρυνση του σπουδαστή από το οικοτροφείο ή την σπουδαστική εστία.

Για σοβαρές και για κατ’ εξακολούθηση παρεκκλίσεις και μη συμμόρφωση με τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού Σπουδών και του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας και εφόσον διαπιστώνεται η αδυναμία ένταξης του σπουδαστή στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, το Δ.Σ. του Ο.Τ.Ε.Κ. μετά από εισήγηση του Διευθυντή της ΑΣΤΕ και γνώμη του Συντονιστικού Συμβουλίου της ΑΣΤΕ, επικυρώνει την οριστική απομάκρυνση του σπουδαστή από την ΑΣΤΕ στην οποία φοιτά και την ένταξή του σε άλλη ΑΣΤΕ.

Για πολύ σοβαρές πράξεις και ενέργειες που προσβάλουν το κύρος της σχολής και το κοινωνικό περιβάλλον, το Δ.Σ. του Ο.Τ.Ε.Κ. μετά από εισήγηση του Διευθυντή της ΑΣΤΕ και γνώμη του Συντονιστικού Συμβουλίου της ΑΣΤΕ, επικυρώνει την οριστική Διαγραφή σπουδαστή ή σπουδάστριας από τις Α.Σ.Τ.Ε.

Για όλες τις επιβαλλόμενες κυρώσεις ενημερώνεται ο ατομικός φάκελος του σπουδαστή.

Εάν η όποια παρέκκλιση από τις διατάξεις επισύρει κύρωση ανώτερη της αρμοδιότητας του επιληφθέντος, κατά τη κρίση αυτού, οφείλει να παραπέμψει τον σπουδαστή σε φορέα της αμέσως ανώτερης δικαιοδοσίας, ο οποίος αποφασίζει για τα περαιτέρω.

Όλες οι κυρώσεις επιβάλλονται εγγράφως και μετά από κλήση σε απολογία του σπουδαστή.

Σε περιπτώσεις πολύ σοβαρών παραπτωμάτων και σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο Διευθυντής της ΑΣΤΕ έχει δικαίωμα να απομακρύνει το σπουδαστή προσωρινά από το οικοτροφείο ή τη σχολική μονάδα μέχρι τη τελική κρίση.

Άρθρο 26
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ – ΕΚΔΡΟΜΕΣ

1. Με σκοπό την καλύτερη κατάρτιση των σπουδαστών, ο Προϊστάμενος του τμήματος μετά από εισήγηση στον Διευθυντή της Σχολής και σε ώρες που δεν παρεμποδίζεται κατά το δυνατόν η εφαρμογή του προγράμματος εκπαίδευσης, προγραμματίζει και οργανώνει εκπαιδευτικές και μορφωτικές επισκέψεις και εκδρομές μικρής χρονικής διάρκειας, όχι περισσότερο από τρεις εργάσιμες ημέρες κατά εξάμηνο, σε αεροπορικές και άλλες επιχειρήσεις προσφοράς υπηρεσιών, ξενοδοχειακές και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις, εργοστάσια παραγωγής και τυποποίησης, κ.λπ. καθώς και ιστορικούς χώρους, μουσεία και άλλα εκπαιδευτικά και επιστημονικά ιδρύματα.

2. Εάν η επίσκεψη πραγματοποιείται στα πλαίσια της διδασκαλίας συγκεκριμένου μαθήματος ή μαθημάτων, μη συμμετοχή σπουδαστή συνεπάγεται τον καταλογισμό απουσιών σύμφωνα με το πρόγραμμα επίσκεψης.

3. Πολυήμερες εκπαιδευτικές εκδρομές άνω των τριών (3) ημερών στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό προγραμματίζονται μόνο κατά τη διάρκεια διακοπών των σπουδαστών από τα μαθήματα, ή σε ημέρες εργάσιμες εφόσον δεν πραγματοποιήθηκαν άλλες εκδρομές σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου. Με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΤΕΚ εγκρίνονται οι πολυήμερες εκπαιδευτικές εκδρομές, μετά από εισήγηση του Διευθυντή της Σχολής, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει το αναλυτικό πρόγραμμα της εκδρομής και την εκτίμηση της απαιτούμενης δαπάνης των σπουδαστών και συνοδών της εκδρομής. Στις εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις ορίζονται συνοδοί καθηγητές, οι οποίοι θα έχουν και την ευθύνη για την υλοποίηση του προγράμματος.

Άρθρο 27
ΒΡΑΒΕΙΑ – ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Στους σπουδαστές των Α.Σ.Τ.Ε. απονέμονται βραβεία και τιμητικές διακρίσεις με επίδοση ειδικού διπλώματος. Οι τιμητικές διακρίσεις σκοπό έχουν, αφ’ ενός μεν την ηθική και οικονομική ενίσχυση αυτών οι οποίοι επιδεικνύουν εξαιρετική επιμέλεια και επίδοση στα μαθήματά τους και αφ’ ετέρου δε, την παρότρυνση όλων των σπουδαστών, προς επίδειξη μεγαλύτερης επιμέλειας στις σπουδές τους.

Οι τιμητικές διακρίσεις και τα χορηγούμενα βραβεία διακρίνονται ως εξής:

α. Βραβεία γενικής επίδοσης

β. Έπαινοι γενικής ή μερικής επίδοσης.

γ. Έπαινοι για ανιδιοτελείς πράξεις.

Στο σπουδαστή κάθε Α.Σ.Τ.Ε. ανεξαρτήτου τμήματος και εξαμήνου σπουδών, που πέτυχε το μεγαλύτερο γενικό βαθμό της σχολής και έχει ολοκληρώσει επιτυχώς όλα τα μαθήματα του εξαμήνου στο οποίο φοιτά, απονέμεται με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος βραβείο γενικής επίδοσης.

Στο σπουδαστή κάθε τμήματος των Α.Σ.Τ.Ε. και κάθε εξαμήνου σπουδών που πέτυχε το μεγαλύτερο γενικό βαθμό και έχει ολοκληρώσει επιτυχώς όλα τα μαθήματα του εξαμήνου στο οποίο φοιτά, απονέμεται με απόφαση της συνέλευσης του τμήματος έπαινος επίδοσης.

Έπαινοι για ανιδιοτελείς πράξεις απονέμονται στους σπουδαστές για πράξεις αυτοθυσίας ή πράξεις που εκφράζουν ασύνηθες πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας. Είναι δυνατόν με απόφαση της συνέλευσης του τμήματος, να απονέμονται έπαινοι μερικής επίδοσης σε σπουδαστές οι οποίοι έχουν επιδείξει εξαιρετική επίδοση σε επιμέρους θέματα, όπως υπερβάλλουσα ικανότητα σε θέματα γλωσσομάθειας, συμμετοχής σε έρευνες κ.α. Δεν αποκλείεται η απονομή στον ίδιο σπουδαστή βραβείου και επαίνου γενικής ή μερικής επίδοσης.

Στον πρώτο αριστεύσαντα σε κάθε ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης δίνεται η δυνατότητα χορήγησης υποτροφίας σύμφωνα με το άρθρο 34 παράγρ. 3 του ν. 3105/2003.

Άρθρο 28
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Οι ΑΣΤΕ μπορούν να διοργανώνουν διαγωνισμούς δεξιοτήτων στις τέχνες καθώς και σε επιλεγμένα επιστημονικά θέματα που είναι συναφή με το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο.

Οι διαγωνισμοί έχουν σαν σκοπό την ανάπτυξη της ευγενούς άμιλλας μεταξύ των διαγωνιζόμενων καθώς και την προβολή των ΑΣΤΕ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μπορεί δε να έχουν τοπικό, πανελλήνιο και διεθνή χαρακτήρα.

Στους τοπικούς διαγωνισμού είναι δυνατό να λαμβάνει μέρος το σύνολο των σπουδαστών μιας Σχολής ή οι σπουδαστές ενός εκ των τμημάτων της.

Σε πανελλήνιους ή Διεθνής διαγωνισμούς είναι δυνατό να λαμβάνουν μέρος πλην των σπουδαστών και αποφοίτων των ΑΣΤΕ και εξωτερικοί παράγοντες ανάλογα με τη φύση του διαγωνισμού.

Σε καθένα από τους παραπάνω διαγωνισμούς και με απόφαση του Συντονιστικού Συμβουλίου κάθε ΑΣΤΕ ορίζονται:

  1. Οργανωτική Επιτροπή, αποτελούμενη από τρία μέλη, η οποία είναι υπεύθυνη για θέματα που αφορούν στους όρους και στις προϋποθέσεις συμμετοχής, στον αριθμό των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό, στο καθορισμό του συστήματος αξιολόγησης κατά θέμα και σε κάθε άλλο θέμα που αφορά στη διοργάνωση του διαγωνισμού.
  2. Επιτροπές Αξιολόγησης αποτελούμενες από τρία τουλάχιστον μέλη.

Οι επιτροπές αξιολόγησης μπορεί να ορίζονται διαφορετικές κατά θέμα και απαρτίζονται από καθηγητές αντίστοιχης ειδικότητας, εκπροσώπους των επιχειρηματικών τάξεων και εκπροσώπους των εργαζόμενων, έχουν δε αρμοδιότητα για τη κρίση, την εξαγωγή και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού.

Ανάλογα με τα θέματα των διαγωνισμών είναι δυνατό οι επιτροπές αξιολόγησης να υποβοηθούνται από τεχνικούς κριτές, ο αριθμός των οποίων καθορίζεται από το είδος του διαγωνισμού. Στους πρωτεύσαντες στους διαγωνισμούς τα αθλοθετούμενα βραβεία μπορεί να είναι χρηματικά και ηθικά ή μόνο ηθικά, κλιμακούμενα σε βραβεία και επαίνους ή μόνο σε επαίνους, όπως ορίζονται κάθε φορά από το Δ.Σ. του ΟΤΕΚ μετά από εισήγηση του Συντονιστικού Συμβουλίου.

Άρθρο 29
ΑΘΛΟΘΕΤΗΣΕΙΣ

Χρηματικά βραβεία επίδοσης καθώς και διακρίσεις σε διαγωνισμό δύναται να αθλοθετούν απεριόριστα εκτός του ΟΤΕΚ και άλλοι ιδιώτες, φορείς ή σωματεία, η διαβάθμιση μετά από συνεννόηση με τον Διευθυντή της ΑΣΤΕ.

Άρθρο 30
ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ

1. Στους σπουδαστές των ΑΣΤΕ χορηγούνται τα ακόλουθα πιστοποιητικά και τίτλοι σπουδών:

  1. Βεβαίωση σπουδαστικής κατάστασης.
  2. Πιστοποιητικό αποφοίτησης
  3. Πτυχίο

2. Η βεβαίωση σπουδαστικής κατάστασης αποτελεί αντίγραφο της τελικής βαθμολογίας του σπουδαστή.

3. Το πιστοποιητικό αποφοίτησης επέχει θέση αντίγραφου πτυχίου.

4. Με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΤΕΚ προσδιορίζεται επακριβώς ο τύπος των παραπάνω τίτλων σπουδών.

Άρθρο 31
ΤΗΡΟΥΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ

1. Τα βιβλία που απαιτούνται κατά την υλοποίηση του παρόντος Κανονισμού είναι τα παρακάτω:

α) Μητρώο Σπουδαστών

β) Μητρώο Πτυχιούχων

γ) Βιβλίο Απουσιών

δ) Βιβλίο διδασκόμενης ύλης

ε) Βιβλίο Πρακτικών Εκπαιδευτικού Συμβουλίου

στ) Ατομικός Φάκελος σπουδαστή

2. Ο τύπος και το περιεχόμενο των ανωτέρω βιβλίων καθορίζονται με απόφαση της Συνέλευσης του τμήματος.

Άρθρο 32
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

1. Οι σπουδαστές που έχουν εισαχθεί πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2006−07 και για διαφόρους λόγους δεν είχαν δικαίωμα εγγραφής σε επόμενο εξάμηνο είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών που θα υλοποιείται στην ΑΣΤΕ κατά την χρονική περίοδο που θα αποκτήσουν το δικαίωμα εγγραφής στο επόμενο εξάμηνο.

2. Με απόφαση του Συντονιστικού συμβουλίου μετά από πρόταση του προϊσταμένου του τμήματος της ΑΣΤΕ οι σπουδαστές ανάλογα με την περίπτωση απαλλάσσονται από τα μαθήματα που έχουν παρακολουθήσει και έχουν περατώσει επιτυχώς σε προηγούμενο εξάμηνο ή υποχρεούνται να παρακολουθήσουν μαθήματα που δεν έχουν διδαχθεί και δεν προβλέπεται να διδαχθούν σε επόμενο εξάμηνο.

Άρθρο 33
ΙΣΧΥΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Ο παρών Κανονισμός Εκπαίδευσης ισχύει για όλους τους σπουδαστές που έχουν δικαίωμα φοίτησης κατά το ακαδημαϊκό έτος 2006 − 2007 και εφεξής.

Μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού κάθε άλλη σχετική διάταξη καταργείται.

ΙΙ. Από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού

ΙΙΙ. Η παρούσα απόφαση να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 29 Νοεμβρίου 2007

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΥΦΥΠ. ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΑΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Σχετικά Άρθρα