ΣΥΣΤΑΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ / ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αρ.Πρωτ.17184/Δ7/εσωτ.075/13-10-2017/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Email : sep(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Καραμαλάκου-Λάππα Μ.
Τηλέφωνα : 2103442222, 2103442224
Θέμα: Δραστηριότητες με στόχο την ανάπτυξη της καινοτομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο του θεσμού του σχολικού συνεταιρισμού
Σας ενημερώνουμε ότι για το τρέχον σχολικό έτος προτείνεται η πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του σχολικού συνεταιρισμού, βάσει της απόφασης επέκτασης του θεσμού αυτού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΦΕΚ: 1127 τ.Β’/10-05-2013 και παρ. 3 του άρθρου 46 του Ν. 1566/85, ΦΕΚ 167 τ.Α/1985). Σκοπός των δραστηριοτήτων αυτών είναι η εξοικείωση των μαθητών/τριών των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με την έννοια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, η οποία διέπεται από τις αρχές του σχολικού συνεταιρισμού, όπως αλληλοβοήθεια, συνεργασία, κοινωνική ευθύνη, ανάπτυξη της ανεξάρτητης σκέψης και δημοκρατικής συνείδησης, καθώς και γνώση των συλλογικών μορφών οικονομικής δραστηριότητας (Ν. 1566/1985, σχετ.1).
Αναλυτικότερα, στόχος των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων είναι:
• Να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων των μαθητών μέσα από τη βιωματική/προσομοιωτική άσκηση επαγγελματικών ρόλων.
• Να αναδείξουν την σύνδεση της καινοτομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας με την ικανοποίηση των αναγκών της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας, με σεβασμό πάντα προς το φυσικό περιβάλλον.
• Να ωθήσουν τους μαθητές/τριες στην ανάληψη καινοτόμων κοινωφελών πρωτοβουλιών, ώστε να συνειδητοποιήσουν, με βιωματικό τρόπο, την δυνατότητά τους να συντελούν στην οικονομική ανάπτυξη και στην επιδίωξη θετικών κοινωνικών αλλαγών.
• Να καλλιεργήσουν στους μαθητές/τριες στάσεις και δεξιότητες που συνδέονται με την κοινωνική διάσταση της επιχειρηματικότητας, προωθούν την αλληλεγγύη και εξυπηρετούν το γενικό καλό του κοινωνικού συνόλου.
• Να προαγάγουν την ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών, όπως την κοινωνική υπευθυνότητα, τις στρατηγικές επίλυσης προβλήματος, την κριτική σκέψη, την ανάληψη ρόλων ευθύνης, την αποτελεσματική διαχείριση χρόνου, την αυτομέριμνα κ.ά.
• Να προωθήσουν την ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, όπως την συνεργατικότητα, την κατανομή ρόλων, την δημοκρατική διαχείριση και την λήψη απόφασης κ.α.
• Να πληροφορήσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σχετικά με τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές τους επιλογές.
Οι δραστηριότητες αυτές είναι δυνατό να υλοποιηθούν είτε στο πλαίσιο προγραμμάτων του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, είτε να ενταχθούν σε πολιτιστικά ή περιβαλλοντικά προγράμματα, είτε στα μαθήματα «Ερευνητική Εργασία» (Α’ και Β’ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου), «Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία» (Α’ τάξη ΕΠΑΛ), «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών» (Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου), «Πολιτική Παιδεία» (Α’ και Β’ τάξη Γενικού Λυκείου και Α’ τάξη ΕΠΑΛ), «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» (Α’ τάξη ΕΠΑΛ), «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός-Ασφάλεια & Υγεία στο χώρο εργασίας» (Α’ τάξη ΕΠΑΛ), «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» (Τομέας Διοίκησης και Οικονομίας των ΕΠΑΛ), «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης» (Τομέας Διοίκησης και Οικονομίας των ΕΠΑΛ).
Υποστήριξη στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες αυτής της θεματικής προσφέρει το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ/JA Greece). Το ΣΕΝ προτείνει και υποστηρίζει σχετικά προγράμματα που προωθούν την ανταλλαγή εμπειριών και ιδεών ανάμεσα σε μαθητές/μαθήτριες από διαφορετικά σχολεία, διαφορετικές περιοχές της χώρας και διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα, ενώ, επιπλέον, αναδεικνύουν τον ρόλο και την αξία του εθελοντισμού.
Προγράμματα που προτείνονται από το ΣΕΝ/JA Greece σε αυτή τη θεματική είναι τα ακόλουθα:
• Εικονική Συνεταιριστική Επιχείρηση [Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.)].
Το πρόγραμμα αναπτύσσεται με άξονα μια ομαδική βιωματική δραστηριότητα, όπου οι μαθητές δημιουργούν μια μαθητική επιχείρηση. Στο πλαίσιο αυτό διαμοιράζουν και αναλαμβάνουν «ρόλους», με στόχο τον σχεδιασμό και την παραγωγή ενός προϊόντος ή την παροχή υπηρεσιών οι οποίες ανταποκρίνονται σε διαπιστωμένες κοινωνικές ανάγκες, είναι φιλικές προς το περιβάλλον και διακρίνονται από καινοτόμα χαρακτηριστικά.
Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι η καλλιέργεια και η ενίσχυση των ικανοτήτων, των δεξιοτήτων και των στάσεων των μαθητών, ώστε να συνειδητοποιήσουν την κοινωνική ευθύνη τους ως μελλοντικοί επαγγελματίες που οφείλουν να υπηρετούν το κοινό καλό και να σέβονται το περιβάλλον. Κατά συνέπεια καλλιεργούνται η ανάληψη ευθύνης, η δεξιότητα σχεδιασμού, στρατηγικής και προγραμματισμού, η ανάλυση αναγκών, η οργανωτικότητα, η ομαδοσυνεργατικότητα, η επικοινωνία, η ικανότητα αποτελεσματικής διαχείρισης χρόνου, η λήψη απόφασης, η δεξιότητα επίλυσης προβλημάτων, η αξία δέσμευσης στην ποιότητα και η ευθύνη της κοινωνικής και περιβαλλοντικής επίδρασης.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της μαθητικής εικονικής συνεταιριστικής επιχείρησης, τα σχολεία έχουν την δυνατότητα να συνεργάζονται, συστήνοντας διασχολικούς μαθητικούς συνεταιρισμούς και ανταλλάσσοντας εμπειρίες και πρακτικές από διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα. Πρόσθετο χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι η μακροπρόθεσμη και βιώσιμη δικτύωση μεταξύ των σχολείων και η ανάπτυξη εκπαιδευτικών κοινοτήτων σε τοπικό και πανελλαδικό επίπεδο. Επιπρόσθετα, παρέχεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως συνεργασίας με ευρωπαϊκά σχολεία, στην κατεύθυνση δημιουργίας σχολικών δικτύων με κοινό όραμα την ανάπτυξη κοινωνικά υπεύθυνων μελλοντικών πολιτών και επαγγελματιών.
Σημειώνεται ότι οποιοδήποτε οικονομικό κέρδος προκύψει από προϊόντα ή υπηρεσίες των εικονικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων διατίθεται σε κοινωφελείς σκοπούς που αφορούν είτε το ίδιο το σχολείο (π.χ. προμήθεια εξοπλισμού), είτε την τοπική ή ευρύτερη κοινωνία (δωρεές σε ιδρύματα ή πρωτοβουλίες και δράσεις κοινής ωφέλειας).
Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας μπορεί να εξεταστεί και η δυνατότητα συμμετοχής των μαθητών σε Πανελλαδικούς και Πανευρωπαϊκούς Διαγωνισμούς στο πλαίσιο των οποίων συναγωνίζονται εικονικές συνεταιριστικές μαθητικές επιχειρήσεις από άλλα σχολεία, πάντοτε στο πνεύμα της ευγενούς άμιλλας.
Στο πρόγραμμα μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές από την Γ’ Γυμνασίου έως και την Γ’ Λυκείου, ενώ, επιπλέον, η δημιουργία και η λειτουργία μαθητικής συνεταιριστικής εικονικής επιχείρησης μπορεί να ενταχθεί στο πλαίσιο του μαθήματoς της Ερευνητικής Εργασίας (project) στην Α΄και Β’ Λυκείου.
• Διαγωνισμός Κοινωνικής Καινοτομίας (Γ’ Γυμνασίου, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ)
Το πρόγραμμα υλοποιείται εξ ολοκλήρου μέσω διαδικτύου και εστιάζει στην έννοια της κοινωνικής επιχείρησης. Είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε να ενθαρρύνει τους μαθητές να αναπτύξουν καινοτόμες ιδέες για την αντιμετώπιση των σύγχρονων κοινωνικών προβλημάτων και παράλληλα να καλλιεργήσουν δεξιότητες και στάσεις ώστε να γίνουν, προοπτικά, ενεργοί και κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι πολίτες καθώς και υπεύθυνοι επαγγελματίες. Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας διενεργείται διαδικτυακός διαγωνισμός, με παράλληλη υποστήριξη μέσω διαδικτύου από εθελοντές- στελέχη επιχειρήσεων.
• Λοιπές δράσεις για την ανάπτυξη της καινοτομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας
Στο πλαίσιο του προγράμματος παρέχεται επίσης η δυνατότητα υλοποίησης ευρύτερων εκπαιδευτικών δράσεων ώστε να καλλιεργούνται γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που συνδέονται με την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα με στόχο την σύνδεση σχολείου και κοινωνίας. Τέτοιες δράσεις μπορούν να υλοποιούνται μέσω διαδικτύου, με σύγχρονη ή ασύγχρονη συνεργασία με φορείς της αγοράς εργασίας, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, ή με την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων. Εξυπακούεται ότι η συμμετοχή των φορέων της αγοράς εργασίας πραγματοποιείται σε εθελοντική βάση.
Δηλώσεις συμμετοχής στα προγράμματα του ΣΕΝ/ JA Greece υποβάλλονται μόνο ηλεκτρονικά στη διεύθυνση http://sen-programs.senja.gr/.
Επιπλέον, για την επικύρωση της διαδικασίας η αίτηση αποστέλλεται υπογεγραμμένη από τον Διευθυντή/ντρια του σχολείου στο e-mail:
Τέλος, τα ενδιαφερόμενα σχολεία αποστέλλουν την πρόταση υποψηφιότητάς τους και στις οικείες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με ταυτόχρονη κοινοποίηση στα οικεία Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ). Με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων δίνονται βεβαιώσεις συμμετοχής από το ΣΕΝ/ JA Greece.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκέπτεσθε την ιστοσελίδα http://senja.gr/ ή να επικοινωνείτε με την κα Ελίζα Παυλίδη στο τηλέφωνο 2130788600.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
(Δημοσιευμένο στό ΦΕΚ 310/2016)
Αρ.Πρωτ.Δ3/15717/01-02-2016/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
email: t08dea1(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες: Ε. Παναγιωτοπούλου, Μ. Σκουρή,
Χ.Τουρούκης, Α. Τσακανίκα, Α. Χριστοπούλου
Τηλέφωνο: 2103442190, 2103442577,2103442194,2103443797
FAX: 2103442193
Θέμα: «Επέκταση του θεσμού του σχολικού συνεταιρισμού στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης»
Έχοντας υπόψη:
1. Την παρ 3 του άρθρου 46 του Ν.1566/1985 (ΦΕΚ 167/30-09-1985) «Δομή και Λειτουργία της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».
2. Την με αρ πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/1997(ΦΕΚ τ.Β/1107/1997) Υ.Α. με θέμα: «Σύσταση Σχολικού Συνεταιρισμού».
3. Την με αρ. πρωτ. 56601/Γ7/2013 (ΦΕΚ 1127/Β/10-5-2013) Υ.Α με θέμα: «Επέκταση του σχολικού συνεταιρισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
4. Την παράγραφο 1γ του άρθρου 28 του Ν. 4186/2013 (ΦΕΚ 193) «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» (βλ. Παράρτημα Ι: Διευκρίνηση 1) καθώς και την παράγραφο 2α του ιδίου όπου προβλέπεται η γενίκευση στην Ειδική Αγωγή των ισχυόντων στη Γενική Εκπαίδευση και στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση σε επιμέρους τομείς, όπως η πρακτική άσκηση και οι σχολικοί συνεταιρισμοί. (βλ. Παράρτημα Ι: Διευκρίνηση 2).
5. Το Άρθρο 8 του Ν. 3699/2008 (ΦΕΚ τ. Α 199/2008) «Ειδική αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»
6. Το Π.Δ. 70/2015 (ΦΕΚ 114/τΑ΄/ 22-9-2015) με θέμα: Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
7. Το Π.Δ. 73/2015 (ΦΕΚ 116/τΑ΄/ 23-9-2015) με θέμα: Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.
8. Την συνεργασία της Υπηρεσίας μας με την Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και το Αυτοτελές Τμήμα Επαγγελματικού Προσανατολισμού του ΥΠ.Π.ΕΘ.
9. Την με αριθμ.πρωτ. 7110/Δ3/18-01-2016 εισήγηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠ.Π.Ε.Θ
10. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Την επέκταση του θεσμού του Σχολικού Συνεταιρισμού και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, για τα σχολικά έτη 2015-16 και 2016-17 με σκοπό την ανάπτυξη των κοινωνικών και προεπαγγελματικών δεξιοτήτων των μαθητών, την ανάπτυξη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και την εξασφάλιση της δυνατότητας υλοποίησης της προβλεπόμενης Πρακτικής Άσκησης των μαθητών που φοιτούν σε ΣΜΕΑΕ δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια).
Ειδικότερα, σε σχέση με τον θεσμό του Σχολικού Συνεταιρισμού & την εφαρμογή του σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
Ορισμός- Περιγραφή της έννοιας του Σχολικού Συνεταιρισμού
Ο Σχολικός Συνεταιρισμός αποτελεί έναν σύγχρονο θεσμό της κοινωνικής ζωής του σχολείου που πρωτοεισήχθη στην εκπαιδευτική πραγματικότητα με τον νόμο 1566/1985 (άρθρο 46, παρ. 3) και έχει ως βασικό σκοπό «τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών σχετικά με τις αρχές της αλληλοβοήθειας, της συνεργασίας και της κοινωνικής ευθύνης, την ανάπτυξη της ανεξάρτητης σκέψης και δημοκρατικής συνείδησης, καθώς και τη γνώση συλλογικών μορφών οικονομικής δραστηριότητας».
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην με αρ πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/1997 (ΦΕΚ τ.Β/1107/1997) Υ.Α., η οποία καθορίζει ζητήματα οργάνωσης του εν λόγω θεσμού, με τη λειτουργία του συνεταιρισμού και, κατ’επέκταση : α) με τις ποικίλες δραστηριότητες που σε αυτό το πλαίσιο οι μαθητές αναλαμβάνουν και β) με την οικονομική τους δραστηριοποίηση, αναμένεται σταδιακά οι ίδιοι να εξοικειωθούν με ένα πνεύμα αυτοδιαχείρισης και κοινωνικοποιημένης σχολικής ζωής. Σε αυτό το πλαίσιο, οι σχολικοί συνεταιρισμοί, που αποτελούνται από τακτικά και επίτιμα μέλη (μαθητές, εκπαιδευτικοί, και γονείς αντίστοιχα) δύνανται να αναπτύξουν ποικίλες δραστηριότητες, «οι οποίες επεκτείνονται στην έρευνα, στις πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, στον καλλωπισμό του σχολείου και του περιβάλλοντα χώρου, στις εκδρομές, στις βιβλιοθήκες, σε κοινωφελή έργα και γενικότερα στην ανάπτυξη πρωτοβουλίας και στον εθισμό στη συνεργασία και στη συλλογικότητα». Ειδικά δε για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι συγκεκριμένες δραστηριότητες, όπως αναφέρεται στην με αρ. πρωτ. 56601/Γ7/2013 (ΦΕΚ 1127/Β/10-5-2013) Υ.Α., αποσκοπούν στην «ανάπτυξη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και την Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών».
Σκοπός & Παιδαγωγικοί στόχοι του Σχολικού Συνεταιρισμού στις ΣΜΕΑΕ
Ο σκοπός του Σχολικού Συνεταιρισμού στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής είναι ο εξής:
α) Η εξασφάλιση της δυνατότητας υλοποίησης της προβλεπόμενης Πρακτικής Άσκησης των μαθητών που φοιτούν στην τελευταία τάξη των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., για 2 τουλάχιστον τρίμηνα, στο πλαίσιο των εργαστηριακών μαθημάτων η οποία προσδιορίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Η πρακτική άσκηση των μαθητών δύναται να υλοποιείται στο πλαίσιο του σχολικού συνεταιρισμού, στις περιπτώσεις εκείνες «που δεν είναι δυνατή η πρακτική άσκηση των μαθητών» σε άλλα πλαίσια.
β) Η εξασφάλιση της υλοποίησης της πρακτικής άσκησης σε όλες τις ΣΜΕΑΕ δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια)
γ) Η εξασφάλιση λειτουργίας κυλικείου στις ΣΜΕΑΕ Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης και η προσομοίωση της λειτουργίας του προς αυτό των σχολείων τυπικής εκπαίδευσης.
δ) Η ανάπτυξη αλληλέγγυου κοινωνικού δικτύου υποστήριξης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων των ΣΜΕΑΕ στην τοπική αγορά και κοινωνία (βλ Παράρτημα II: Οδηγίες_ Σημείωση 1).
Οι κύριοι παιδαγωγικοί στόχοι, που θα αναλύονται στο Καταστατικό λειτουργίας του Σχολικού Συνεταιρισμού (βλ Παράρτημα II: Οδηγίες _ Σημείωση 2), ως δράσεις και ως βήματα επίτευξης, είναι, ενδεικτικά, οι ακόλουθοι:
α) Η ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων εκ μέρους των μαθητών και των μαθητριών και η προσομοιωτική άσκηση επαγγελματικών ρόλων (όπως η συνέπεια στην τήρηση ωραρίου, η διενέργεια αγορών και πωλήσεων, η ανάρτηση ενημερωτικών πινακίδων, η διαμόρφωση τιμολογίου, η συνεργασία, η κατανομή ρόλων, η λήψη αποφάσεων, η καταγραφή και η απογραφή των ειδών κ.ά.).
β) Η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων (κανόνες επαγγελματικής επικοινωνίας και κοινωνικής συνδιαλλαγής, κανόνες δημοκρατικής διαχείρισης και λήψης αποφάσεων, σεβασμός στις ιδιαιτερότητες, ενημέρωση σε θέματα κοινωνικής ασφάλειας και δημόσιας υγιεινής, κ.ο.κ)
γ) Η παροχή Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ιδιαιτέρως στους τελειόφοιτους μαθητές των ανωτέρω ΣΜΕΑΕ Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
δ) Η περαιτέρω καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
ε) Η καλλιέργεια των δεξιοτήτων αυτό-μέριμνας των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες.
στ) Η σύνδεση με την κοινωνική και εργασιακή πραγματικότητα, ιδιαιτέρως για τους μαθητές.
ζ) Η διαθεματική προσέγγιση του σχολικού συνεταιρισμού με την υποστήριξη των μαθημάτων που καλλιεργούν περαιτέρω τη γραφή, ανάγνωση, αρίθμηση και πολιτειακή αγωγή.
Η μέθοδος και διαδικασία εφαρμογής του Σχολικού Συνεταιρισμού θα βασίζεται:
Α) Στη μέθοδο project (πχ. επιλογή δράσεων ή υλικών και λήψη αποφάσεων από τους μαθητές και τα συλλογικά όργανα, πρακτική εφαρμογή δεξιοτήτων υποβάθρου όπως η τήρηση πρακτικών, η αρίθμηση, οι υπολογισμοί, η χρήση υπολογιστών κλπ σε εφαρμογή γνώσεων και δεξιοτήτων που κατακτώνται μέσω των μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος)
Β) Στην ανακαλυπτική και βιωματική μάθηση, μέσω της καταγραφής των βημάτων ανάπτυξης του ΣΣ. Οι καταγραφές αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν ως βασικό υλικό για τη θεσμοθέτηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της μαθητείας στους μαθητές των ΣΜΕΑΕ.
Γ) Στο παρακάτω περιγραφόμενο πρωτόκολλο εφαρμογής της Υ.Α. με θέμα «Σύσταση Σχολικού Συνεταιρισμού» (Φ3/1085/Γ1/1456/1997 (ΦΕΚ τ.Β/1107/1997), όπου προβλέπονται:
1. Συγκρότηση συντονιστικού συμβουλίου του συνεταιρισμού, απαρτιζόμενου από ένα μέλος από τον σύλλογο διδασκόντων, ένα μέλος από το ΔΣ του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και έναν εκπρόσωπο των μαθητών των τριών τελευταίων τάξεων.
2. Κατάρτιση καταλόγου μελών και σύνταξη καταστατικού λειτουργίας του συνεταιρισμού(βλ. Παράρτημα II: Οδηγίες _Σημείωση 3).
3. Συγκρότηση των οργάνων διοίκησης του συνεταιρισμού (βλ. Παράρτημα II: Οδηγίες _Σημείωση 4).
4. Οικονομικός απολογισμός που θα κατατίθεται στη λήξη της φορολογικού έτους στην οικεία σχολική επιτροπή.
Επισημαίνεται ότι η εφαρμογή της δράσης για τα σχολικά έτη 2015-2016 και 2016-2017 θα έχει πιλοτικό χαρακτήρα. Με τη λήξη κάθε σχολικής χρονιάς (2015-2016 και 2016-2017) καθώς και της σχολικής χρονιάς 2016-17 οι Διευθυντές των ΣΜΕΑΕ θα αποστείλουν στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης «Απολογισμό πεπραγμένων», στον οποίο θα περιλαμβάνεται το καταστατικό του συνεταιρισμού και το πόρισμα της πιλοτικής εφαρμογής του αναλυτικού προγράμματος του Σχολικού Συνεταιρισμού, το οποίο θα συντάσσεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του συνεταιρισμού και θα φέρει την έγκριση του Εποπτικού Συμβουλίου. Τα προαναφερθέντα όργανα και κάθε άλλη λεπτομέρεια εφαρμόζονται αναλόγως προς τις διατάξεις της με αρ. πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/02-12-1997 (ΦΕΚ τ.Β 1107/1997) Υπουργικής Απόφασης.
Συν. 1: ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I : ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ
Συν.2 : ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II: ΟΔΗΓΙΕΣ
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I : ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ
1. «Στην τελευταία τάξη των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ θεσμοθετείται πρακτική άσκηση 2 τουλάχιστον τριμήνων, στο πλαίσιο των εργαστηριακών μαθημάτων η οποία προσδιορίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων» ενώ «Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η πρακτική άσκηση των μαθητών τότε γίνεται με την υποστήριξη του σχολικού συνεταιρισμού».
2. «Τα ισχύοντα στη Γενική Εκπαίδευση για τις προσλήψεις, τους διορισμούς, τις μεταθέσεις, τις αποσπάσεις και τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και για τους τομείς, τις ειδικότητες, τους κλάδους, τις αναθέσεις μαθημάτων, τους υπεύθυνους εργαστηρίων, την πρακτική άσκηση, τους σχολικούς συνεταιρισμούς, τα προγράμματα σπουδών και τα ωρολόγια προγράμματα στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, ισχύουν από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και για την Ειδική Αγωγή. Επιμέρους διαφοροποιήσεις όλων των παραπάνω, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών στην Ειδική Αγωγή, θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδίδονται κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II: ΟΔΗΓΙΕΣ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: Οδηγίες για την Ανάπτυξη Αλληλέγγυου Κοινωνικού Δικτύου
Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί των ΣΜΕΑΕ σε εφαρμογή του Καθηκοντολογίου τους
Α) Συνδέουν το εργαστήρι με την τοπική κοινωνία, προγραμματίζουν και οργανώνουν την τη συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της επίσκεψης, με ανάλογο με τη δραστηριότητα του σχολικού συνεταιρισμού χώρο της γειτονιάς.
Β)Στηρίζουν σε ομαδικό πρόγραμμα τις κοινωνικές δεξιότητες που εμποδίζουν τους μαθητές.
Γ) Συνεργάζονται με φορείς της τοπικής κοινωνίας και την Κοινωνική Υπηρεσία του οικείου Δήμου προκειμένου να εξασφαλίσουν υποστήριξη και αποδοχή του Σχολικού Συνεταιρισμού.
Το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό κατά αναλογία υποστηρίζει και βοηθά τους μαθητές να συμμετέχουν ακώλυτα στο σχολικό συνεταιρισμό και τις δραστηριότητές του εντός και εκτός σχολείου.
Η διεύθυνση της ΣΜΕΑΕ φροντίζει, σε συνεργασία με το οικείο ΚΕΔΔΥ, το Σχολικό Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και τους φορείς της τοπικής κοινωνίας να αναπτυχθεί δίκτυο συνεργατών, εθελοντών για τους σκοπούς και τις δραστηριότητες του Συνεταιρισμού.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: Οδηγίες για την Ανάπτυξη των Στόχων
Στην ανάπτυξη των στόχων μπορεί να χρησιμοποιηθεί και το ΠΔ 301/1996, Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής). Ενδεικτικά αναφέρονται:
Οι στόχοι «Να ξέρει το χώρο της κοινότητας που ζει»& «Να συμμετέχει στην πολιτιστική ζωή της κοινότητας» από τη ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Προσαρμογή στο Περιβάλλον»
Η Ενότητα «ΙV. Δημιουργικές Δραστηριότητες» για ότι αφορά κατασκευές για τη δημιουργία «καταστήματος ή κυλικείου», των ανακοινώσεων, του καρτελών τιμών κλπ και τους ρόλους.
Η «ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Προεπαγγελματικές δεξιότητες» για τη συμπεριφορά στην εργασία.
Όλη η «ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Επαγγελματικός προσανατολισμός» μπορεί να αναπτυχθεί και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης.
Επίσης η Περιοχή των Βασικών Σχολικών Δεξιοτήτων και η Περιοχή της Κοινωνικής Προσαρμογής μπορούν να αναπτυχθούν περαιτέρω και να εμπλουτιστούν με τους στόχους του Σχολικού Συνεταιρισμού.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ3: Οδηγίες για το Περιεχόμενο του Καταστατικού
Το Καταστατικό που προβλέπεται στην Υ.Α. (ΦΕΚ τ.Β/1107/1997) με θέμα «Σύσταση Σχολικού Συνεταιρισμού», εμπλουτισμένο με μεθοδολογία της Εδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, θα αναπτύσσεται στα εξής κύρια:
Α) Το αναλυτικό πρόγραμμα της λειτουργίας όπου θα γίνεται αναλυτική αναφορά στους στόχους του συνεταιρισμού και τις εμπλεκόμενες ειδικότητες.
Β) Το πρόγραμμα για την πρακτική άσκηση σε συγκεκριμένη επαγγελματική δραστηριότητα το οποίο θα περιλαμβάνει πλήρη κύκλο δραστηριοτήτων και κατανομή ρόλων.
Γ) Η διεπιστημονική ανάπτυξη των στόχων του συνεταιρισμού με αναφορά στις δραστηριότητες-βήματα επίτευξής των, όπως: παραγωγή, έλεγχος, βελτίωση συγκεκριμένου προϊόντος, εξάσκηση στον επαγγελματικό ρόλο, καταγραφή αναγκών και έρευνα αγοράς, τήρηση βιβλίων, σύσκεψη και λήψη αποφάσεων, εξάσκηση στην παρακολούθηση των μετρήσιμων δεδομένων κλπ
Δ) Τα παιδαγωγικά μέσα και οι δραστηριότητες αδρομερώς αναφερόμενες.
Ε) Το κοινωνικό δίκτυο (άτομα, φορείς, μέσα, στόχοι) που συμβάλλουν στη λειτουργία και τους στόχους του σχ. Συνεταιρισμού.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ4: Οδηγίες για τη Συγκρότηση των Οργάνων Διοίκησης
Σε εφαρμογή του άρθρου 4 της Υ.Α. (ΦΕΚ τ.Β/1107/1997) με θέμα «Σύσταση Σχολικού Συνεταιρισμού» όπου προβλέπονται μαθητές και προκειμένου να επιτευχθεί η καλλιέργεια των δεξιοτήτων υποβάθρου στις δημοκρατικές διαδικασίες, οι μαθητές με σοβαρές μαθησιακές και κοινωνικές δυσκολίες θα συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης υποστηριζόμενοι από το προσωπικό του σχολείου με το λιγότερο περιοριστικό τρόπο ώστε να μην υποκαθιστούνται και να επιτυγχάνεται η αυτοδιαχείριση,. το δικαίωμα της έκφρασης της προσωπικής επιλογής-προτίμησης, η κοινωνικοποίηση και η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων.
(ΦΕΚ 1127/2013 - Αριθμ.56601/Γ7)
Αρ. Πρωτ: 56601/Γ7/Εσωτ. Πρωτ: 5004/10-05-2013
ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α’ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Email : sep(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Καραμαλάκου-Λάππα Μ.
Κριτσιάνη Α. Ευφραιμίδης Κ.
Τηλέφωνα : 2103442222, 2103442224
FAX : 2103443343
Θέμα: Επέκταση του θεσμού του σχολικού συνεταιρισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Έχοντας υπόψη :
1. Την παρ. 3 του άρθρου 46 του Ν. 1566/85 (ΦΕΚ 167 τ.A/1985).
2. Τη με αρ. πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/02-12-1997 (ΦΕΚ τ.Β/1107/1997) Υ.Α. με θέμα «Σύσταση σχολικού συνεταιρισμού».
3. Την απόφαση 76051/12 (ΦΕΚ 2091 τ.Β/2012) του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού με θέμα «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Θεόδωρο Παπαθεοδώρου.».
4. Την ανάγκη εφαρμογής του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
5. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Επεκτείνουμε την εφαρμογή του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με σκοπό την ανάπτυξη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και την Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών.
Με την παρούσα απόφαση μπορούν τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας να ιδρύουν σχολικούς συνεταιρισμούς μετά τη σύσταση του συντονιστικού συμβουλίου ίδρυσης του συνεταιρισμού, του οποίου τα μέλη είναι:
- ένα μέλος από το σύλλογο διδασκόντων,
- ένα μέλος από το Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και
- ένας εκπρόσωπος των μαθητών από Α’, Β’ και Γ’ τάξη.
Τακτικά μέλη του συνεταιρισμού μπορεί να είναι μαθητές της Α’, Β’ και Γ’ τάξης.
Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις της με αρ. πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/02-12-1997 (ΦΕΚ τ.Β’ 1107/1997) Υπουργικής Απόφασης.
Η παρούσα απόφαση να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ
(Απόσπασμα από ΦΕΚ 1107/1997 - Αριθ.Φ3/1085/Γ1/1456)
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Αρ.Φύλλου 1107
15 Δεκεμβρίου 1997
Αριθ. Φ3/1085/Γ1/1456
Σύσταση σχολικού συνεταιρισμού
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕθΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ θΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Την παραγρ. 3 του άρΘρου 46 του Ν. 1566/85 ( ΦΕΚ 167 Α)
2. Την ανάγκη καθορισμού κοινών κανόνων λειτουργίας των σχολικών συνεταιρισμών
3. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός του σχολικού συνεταιρισμού
1. Σε κάθε δημοτικό σχολείο από 3/θέσιο και πάνω μπορεί να ιδρυθεί σχολικός συνεταιρισμός, ο σκοπός του οποίου είναι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 46 του Ν. 1566/85 (ΦΕΚ167 Α), να συμβάλει στη διαπαιδαγώγηση των μαθητών σχετικά με τις αρχές της αλληλοβοήθειας, της συνεργασίας και της κοινωνικής ευθύνης, στην ανάπτυξη της ανεξάρτητης σκέψης και δημοκρατικής συνείδησης, καθώς και τη γνώση συλλογικών μορφών οικονομικής δραστηριότητας.
2. Ειδικότερα με το συνεταιρισμό οι μαθητές εθίζονται στο πνεύμα της αυτοδιαχείρισης με την οικονομική τους δραστηριότητα, της κοινωνικοποιημένης σχολικής ζωής με τις ποικίλες δραστηριότητες που αναλαμβάνουν, οι οποίες επεκτείνονται στην έρευνα, στις πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, στον καλλωπισμό του σχολείου και του περιβάλλοντα χώρου, στις εκδρομές, στις βιβλιοθήκες, σε κοινωφελή έργα και γενικότερα στην ανάπτυξη πρωτοβουλίας και στον εθισμό στη συνεργασία και στη συλλογικότητα.
Άρθρο 2
Ίδρυση συνεταιρισμού
Η πρωτοβουλία για την ίδρυση του συνεταιρισμού μπορεί να προέρχεται είτε από τους μαθητές είτε από τους γονείς είτε από το διδακτικό προσωπικό. Το σχετικό αίτημα εξετάζεται σε ειδική σύσκεψη του διδακτικού προσωπικού, το οποίο, όταν διαπιστώσει ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις λειτουργίας συνεταιρισμού στο σχολείο, παραπέμπει με απόφασή του το θέμα στο σχολικό συμβούλιο, που αποφασίζει για την ιδρυσή του.
2. Στη συνεδρίαση του σχολικού συμβουλίου καλούνται εκπρόσωποι των μαθητών για να εκθέσουν τις απόψεις τους, οι οποίοι μετά τη συζήτηση αποχωρούν, προκειμένου το σχολικό συμβούλιο να πάρει την απόφασή του.
3. Για την ίδρυση του συνεταιρισμού ακολουθούνται τα παρακατω στάδια:
α. Με την παραπάνω απόφαση του σχολικού συμβουλίου ορίζονται δύο μέλη του, ένα από το σύλλογο διδασκόντων και ένα από το Δ.Σ. του συλλόγου γονέων, τα οποία μαζί με έναν εκπρόσωπο των μαθητών από κάθε τμήμα των Δ', Ε' και ΣΤ τάξεων, για την επιλογή των οποίων φροντίζει ο δάσκαλος του τμήματος, αποτελούν το συντονιστικό συμβούλιο της ίδρυσης του συνεταιρισμού.
β. Με τη φροντίδα του συντονιστικού συμβουλίου καταρτίζεται κατάλογος μελών, ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον 20 μαθητές και συντάσσεται το καταστατικό του συνεταιρισμού, το περιεχόμενο του οποίου πρέπει να είναι σύμφωνο με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης και να φέρει την υπογραφή τουλάχιστον 20 μελών από αυτά που περιλαμβάνονται στον παραπάνω κατάλογο και των μελών του συντονιστικού συμβουλίου.
γ. Το καταστατικό υποβάλλεται στο διευθυντή του σχολείου και εγκρίνεται σε ειδική συνεδρίαση από το σχολικό συμβούλιο.
δ. Μετά την έγκριση του καταστατικού το συντονιστικό συμβούλιο της ίδρυσης του συνεταιρισμού φροντίζει για την επιλογή των οργάνων διοίκησης του συνεταιρισμού, οπότε περατώνεται και το έργο του.
ε. Τροποποίηση του καταστατικού μπορεί να γίνει με απόφαση της γενικής συνέλευσης, με την προϋπόθεση ότι την πρόταση υποβάλλει ή το Δ.Σ. του συνεταιρισμού ή ομάδα μελών που αποτελούν τουλάχιστο το 1/3 του αριθμού των συνεταιριστών.
Άρθρο 3
Μέλη του συνεταιρισμού
1. Μέλη του συνεταιρισμού, πάντοτε σε προαιρετική βάση, μπορούν να είναι οι μαθητές των τάξεων Δ', Ε και ΣΤ
Ο ελάχιστος αριθμός για να λειτουργήσει σχολικός συνεταιρισμός είναι 20 μαθητές.
2. Τακτικά μέλη είναι οι μαθητές των τριών τάξεων που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο και οι εκπρόσωποι του συλλόγου διδασκόντων και του συλλόγου γονέων στο διοικητικό συμβούλιο και στο εποπτικό συμβούλιο του συνεταιρισμού. Οι μαθητές εγγράφονται στο συνεταιρισμό με αίτηση που κατατίθεται στο διοικητικό συμβούλιο, το οποίο με απόφασή του αποδέχεται το σχετικό αίτημα.
4. Επίτιμα μέλη μπορεί να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου και οι γονεις των μαθητών, εφόσον το επιθυμούν, καθώς και άτομα του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος που προσφέρουν υπηρεσία στην ανάπτυξη του σχολικού συνεταιρισμού. Ολα τα επίτιμα μέλη εγγράφονται με απόφαση της γενικής συνέλευσης.
5. Όταν οι συνεταιριστές κάθε τάξης υπερβαίνουν τους 10, αποτελούν συνεταιριστική ομάδα, η οποία μπορεί να αναλαμβάνει συνεταιριστικό έργο είτε από τη γενική συνέλευση είτε από το Δ. Σ. του συνεταιρισμού.
Άρθρο 4
Όργανα διοίκησης
1.α. Κάθε συνεταιριστική ομάδα εκπροσωπείται από τριμελή συνεταιριστική επιτροπή. Για τις τάξεις που λειτουργούν με περισσότερα του ενός τμήματα ένα μέλος της συνεταιριστικής επιτροπής προέρχεται οπωσδήποτε από διαφορετικό τμήμα.
β. Τ α μέλη της συνεταιριστικής επιτροπής εκλέγονται από όλους τους συνεταιριστές της τάξης, δηλαδή η εκλογή είναι κοινή για όλα τα τμήματα και γίνεται με ευθύνη των δασκάλων της τάξης.
γ. Με τη φροντίδα των δασκάλων της τάξης η συνεταιριστική επιτροπή επιλέγει τον πρόεδρό της.
2. ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ:
• Η γενική συνέλευση (Γ. Σ)
• Το διοικητικό συμβούλιο (Δ.Σ.)
• Το εποπτικό συμβούλιο (Ε.Σ.)
Η θητεία των μελών του Δ. Σ. και του Ε. Σ. είναι μονοετής και διαρκεί από την εκλογή τους μέχρι την εκλογή των νέων οργάνων.
3.α Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ αποτελείται από όλα τα μέλη του συνεταιρισμού και συνέρχεται σε τρεις (3) τακτικές συνεδριάσεις το χρόνο και σε έκτακτες όταν το ζητήσει ένας από τους παρακάτω φορείς:
• Το διοικητικό συμβούλιο του συνεταιρισμού
• Το σχολικό συμβούλιο
• Ο συντονιστής του συνεταιρισμού
• Ο σύλλογος διδασκόντων
• Το διοικητικό συμβούλιο του συλλόγου γονέων
• Το εποπτικό συμβούλιο
• Το 1/3 τουλάχιστο των μελών του συνεταιρισμού.
β. Σε όλες τις συνεδριάσεις προεδρεύει ο πρόεδρος του Δ.Σ. του συνεταιρισμού, που συνεπικουρείται στο έργο του από το συντονιστή εκπαιδευτικό. Οι τακτικές συνεδριάσεις γίνονται εντός του διδακτικού ωραρίου (τρεις τελευταίες διδακτικές ώρες), ενώ οι έκτακτες εκτός του διδακτικού ωραρίου. Τις ώρες των τακτικών συνεδριάσεων οι τάξεις που δεν συμμετέχουν στο συνεταιρισμό ακολουθούν το διδακτικό τους ωράριο.
γ. Στη γενική συνέλευση μπορούν να πάρουν μέρος και τα επίτιμα μέλη, τα οποία έχουν δικαίωμα να παίρνουν το λόγο αλλά δεν έχουν δικαίωμα ψήφου.
δ. Η γενική συνέλευση θεωρείται ότι έχει απαρτία αν συμμετέχουν σε αυτή τα 3/5 των μελών του συνεταιρισμού και οι αποφάσεις παίρνονται κατά πλειοψηφία των παρόντων τακτικών μελών.
4. α. ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ( Δ. Σ.) του συνεταιρισμού αποτελείται από 5 έως 9 μέλη ανάλογα με τον αριθμό των συνεταιριστικών ομάδων.
β. Το Δ.Σ. αποτελούν:
• Ενας εκπρόσωπος του συλλόγου διδασκόντων που επιλέγεται ως συντονιστής του συνεταιρισμού
• Ενας εκπρόσωπος του Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων
• Οι πρόεδροι των συνεταιριστικών επιτροπών
Στις περιπτώσεις που προκύπτει άρτιος (ζυγός ) αριθμός μελών Δ.Σ., τότε προστίθεται σ' αυτό ένα ακόμα μέλος από τη συνεταιριστική επιτροπή της συνεταιριστικής ομάδας που έχει τα περισσότερα μέλη ώστε το Δ.Σ. να αποτελείται πάντοτε από περιπό αριθμό μελών.
γ. Τα αξιώματα του Δ. Σ. είναι:
• Πρόεδρος, που είναι μαθητής
• Αντιπρόεδρος, που είναι μαθητής
• Γραμματέας που είναι μαθητής, ο οποίος τηρεί το πρωτόκολλο και τους φακέλους εισερχομένων και εξερχομένων εγγράφων.
• Τριμελής διαχειριστική ομάδα, που αποτελείται από έναν μαθητή, το συντονιστή εκπαιδευτικό και τον εκπρόσωπο του Δ .Σ. του συλλόγου γονέων, η οποία ασκεί καθήκοντα ταμία.
δ. Το Δ. Σ. συγκροτείται σε σώμα κατά την πρώτη συνεδρίασή του, η οποία πραγματοποιείται μετά από πρόσκληση και με την προεδρία του συντονιστή εκπαιδευτικού.
Η εκλογή στα αξιώματα γίνεται με ψηφοφορία, στην οποία δεν μετέχουν ο συντονιστής εκπαιδευτικός και ο εκπρόσωπος των γονέων.
ε. Στις περιπτώσεις που δεν λειτουργούν συνεταιριστικές ομάδες τάξεων, λόγω του μικρού αριθμού μαθητών, οι συνεταιριστές του σχολείου αποτελούν ενιαία συνεταιριστική ομάδα οπότε οι μαθητές μέλη του Δ.Σ. του συνεταιρισμού και του εποπτικού Γ. Συμβουλίου επιλέγονται από το σύνολο των συνεταιριστών.
στ. Στα πολυθέσια σχολεία εκπρόσωπο στο Δ.Σ. επιλέγουν και οι συνεταιριστές της τάξης που το σύνολό τους δεν υπερβαίνει τους 10 για να σχηματίσουν συνεταιριστική ομάδα, αλλά δεν είναι λιγότεροι από 5.
ζ. Με ευθύνη του γραμματέα του Δ.Σ. τηρείται βιβλίο πράξεων και βιβλίο γενικών συνελεύσεων.
5. Το ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ είναι πενταμελές και το αποτελούν:
• Ενας εκπρόσωπος του συλλόγου διδασκόντων
• Ενας εκπρόσωπος του Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων
• Τρεις μαθητές. ένας από κάθε μια από τις τάξεις Δ', Ε' και ΣΤ οι οποίοι προέρχονται από τα μέλη της συνεταιριστικής επιτροπής της τάξης.
6. ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ:
α. Η γενική συνέλευση αποτελεί το ανώτατο όργανο του συνεταιρισμού και χαράσσει το γενικό πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Δ.Σ
β. Έργο του Δ. Σ. είναι η πραγματοποίηση των αποφάσεων και εντολών της γενικής συνέλευσης και ενεργεί πάντοτε στα πλαίσια των γενικών κατευθύνσεων που εκείνη ορίζει.
Παίρνει μέτρα που κρίνονται απαραίτητα για την προώθηση των σκοπών του συνεταιρισμού. όπως αυτοί αναφέρονται στο άρθρο 1 της παρούσης απόφασης και στο επίσημο καταστατικό.
Ο ποόεδρος εκπροσωπεί το Δ.Σ. του συνεταιρισμού και οι αποφάσεις παίρνονται κατά πλειοψηφία.
γ. Έργο του εποπτικού συμβουλίου είναι να ελέγχει τα πεπραγμένα του Δ .Σ. και να ασκεί έλεγχο στην οικονομική διαχείριση. Για το σκοπό αυτό συντάσσει τέσσερις φορές το χρόνο πρωτόκολλο επιθεώρησης της οικονομικής διαχείρισης, ήτοι:
• Εντός του Ιανουαρίου
• Εντός του Απριλίου
• Με την παράδοση της διαχείρισης μετά την εκλογή των νέων οργάνων διοίκησης
• Κατά τον απολογισμό
Το εποπτικό συμβούλιο ασκεί έκτακτο έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης όταν το ζητήσει ένας από τους παρακάτω φορείς:
• Ο δ/ντής του σχολείου
• Το σχολικό συμβούλιο
• Ο προϊστάμενος της Δ/νσης ή του Γ ραφείου Εκπ/σης
• Το ίδιο το Δ. Σ. του συνεταιρισμού
δ. Με ευθύνη του εποπτικού συμβουλίου τηρείται βιβλίο ελέγχου, στο οποίο καταχωρούνται τα πρακτικά των αποφάσεών του και οι παρατηρήσεις του που αφορούν τον έλεγχο του Δ.Σ. του συνεταιρισμού, συμπεριλαμβανομένου και του ελέγχου της οικονομικής διαχείρισης.
Άρθρο 5
Οικονομική διαχείριση
1. Η οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα πρέπει να ασκείται στα πλαίσια της νομιμότητας. σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις που αφορούν τη χρήση των τιμολογίων, τη χαρτοσήμανση των αποδείξεων και την απόδοση των κρατήσεων.
2. Τα έσοδα του συνεταιρισμού προέρχονται:
α. Από τις τακτικές εισφορές των μελών, οι οποίες ορίζονται από τη γενική συνέλευση.
β. Από τις έκτακτες εισφοpές καθώς και δωρεές διαφόρων φορέων.
γ. Από την εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων, δραστηριότητα όμως που δεν μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με τις αρμοδιότητες της σχολικής επιτροπής.
3. Η οικονομική διαχείριση ασκείται από το Δ .Σ. του συνεταιρισμού μέσω της τριμελούς διαχειριστικής επιτροπής, με ευθύνη της οποίας τηρούνται και τα σχετικά βιβλία που αναφέρονται στην επόμενη παράγραφο.
4. Για την οικονομική διαχείριση τηρούνται τα ακόλουθα βιβλία. τα οποία υπογράφονται από τον πρόεδρο του Δ.Σ., το συντονιστή εκπαιδευτικό και το Δ/ντή του σχολείου και θεωρούνται από τον Προϊστάμενο της Δ/νσης ή του Γραφείου που ανήκει το σχολείο.
α. Βιβλίο ταμείου, το οποίο είναι παρόμοιο με το βιβλίο εσόδων και εξόδων που τηρεί η σχολική επιτροπή. Στο βιβλίο αυτό καταχωρούνται στις οικείες στήλες τα έσοδα και τα έξοδα. Για όλες τις εγγραφές πρέπει να υπάρχει το σχετικό παραστατικό στοιχείο.
β. Μπλοκ τριπλότυπων αποδείξεων είσπραξης, παρόμοιο μ' αυτό που τηρεί η σχολική επιτροπή. Στο μπλοκ αυτό καταχωρούνται όλα τα έσοδα, από οποιαδήποτε πηγή και αν προέρχονται και στη συνέχεια γίνεται η εγγραφή στο βιβλίο ταμείου. Επομένως ο αύξων αριθμός των αποδείξεων αντιστοιχεί στον αύξοντα αριθμό εγγραφών του βιβλίου αυτού. Το πρώτο φύλλο της τριπλότυπης απόδειξης χορηγείται στο χορηγό, το δεύτερο τοποθετείται στον υποφάκελο των εσόδων του φακέλου παραστατικών στοιχείων της οικονομικής διαχείρισης και το τρίτο φύλλο παραμένει ως στέλεχος. Η οποιαδήποτε ακύρωση σελίδας φέρει την υπογραφή και στα τρία φύλλα όλων των μελών του Δ.Σ. του συνεταιρισμού. Το μπλοκ ισχύει για ένα οικονομικό έτος.
γ. Μπλοκ διπλότυπων αποδείξεων εξόδων για την πραγματοποίηση πληρωμών σε περίπτωση που ο προμηθευτής δεν εκδίδει τιμολόγιο ή διάτρητη απόδειξη. Το πρώτο φύλλο της διπλότυπης απόδειξης τοποθετείται στον υπ οφάκελο των Εξόδων του φακέλου παραστατικών στοιχείων της οικονομικής διαχείρισης και το δεύτερο παραμένει στο στέλεχος.
δ. Φάκελος παραστατικών στοιχείων οικονομικής διαχείρισης, ο οποιος αφορά ένα μόνο οικονομικό έτος και αποτελείται από τρεις υποφακέλους. Στον πρώτο υποφάκελο ( απλός classer), τοποθετούνται τα παραστατικά στοιχεία των εσόδων και στον δεύτερο τα παραστατικά στοιχεία των εξόδων. Ο αύξ. αριθμός των παραστατικών στοιχείων εξόδων ( τιμολογίων και αποδείξεων ) αντιστοιχεί με τον αύξοντα αριθμό των εγγραφών στη στήλη των εξόδων του βιβλίου ταμείου. Στον τρίτο υποφάκελο τοποθετούνται αντίγραφα των πάσης φύσης πρωτοκόλλων ελέγχου της οικονομικής διαχείρισης και κάθε αντίγραφο που αφορά την έγκριση του απολογισμού.
ε. Βιβλιάριο καταθέσεων κρατικής τράπεζας ή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου όπου κατατίθενται τα ποσά.
Το ποσό που μπορεί να βρίσκεται στα χέρια της διαχειριστικής επιτροπής δεν υπερβαίνει τις 30.000 δραχμές. Το βιβλιάριο αυτό εκδίδεται για το σχολικό συνεταιρισμό σύμφωνα με τις ισχύουσες για τους πιστωτικούς οργανισμούς διατάξεις και δικαίωμα ανάληψης και κατάθεσης έχουν τα ενήλικα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συνεταιρισμού.
5. α. Ο απολογισμός της οικονομικής διαχείρισης πραγματοποιείται εντός του Ιανουαρίου και περιλαμβάνει όλη την περίοδο του οικονομικού έτους, ανεξάρτητα από την αλλαγή των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Όταν συντάσσεται ο απολογισμός κανένα ποσό δεν βρίσκεται στα χέρια της διαχειριστικής επιτροπής.
β. Ο απολογισμός συντάσσεται από το διοικητικό συμβούλιο του συνεταιρισμού. τα μέλη του οποίου κλείνουν και υπογράφουν το βιβλίο ταμείου, καθώς και τη σχετική πράξη, όπου περιληπτικά αναφέρονται στο σύνολο των εσόδων, στο σύνολο των εξόδων και το υπόλοιπο για τη νέα χρήση. Εκτός από το βιβλίο ταμείου κλείνονται τα μπλοκ των τριπλότυπων αποδείξεων είσπραξης και το μπλοκ των διπλότυπων αποδείξεων πληρωμής, τα οποία υπογράφονται από τον Πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου του συνεταιρισμού και από τα μέλη της τριμελούς διαχειριστικής επιτροπής. Συμβούλιο.
γ. Ο λα τα στοιχεία του απολογισμού ελέγχονται από το Εποπτικό Συμβούλιο που συντάσσει ειδικό πρακτικό, αντίγραφο του οποίου τοποθετείται στο φάκελο των παραστατικών στοιχείων της οικονομικής διαχείρισης.
δ. Ο απολογισμός στη συνέχεια υποβάλλεται για προέγκριση στο σχολικό συμβούλιο, το οποίο συντάσσει σχετικό πρακτικό. Υποβάλλονται όλα τα αναφερόμενα στοιχεία στα παραπάνω β και γ εδάφια.
ε. Η τελική έγκριση του απολογισμού γίνεται το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης ή του Γραφείου Εκπαίδευσης, στον οποίο, μαζί με τα προηγούμενα στοιχεία, υποβάλλεται και αντίγραφο του πρακτικου της προέγκρισης του απολογισμού από το σχολικό συμβούλιο. Στον Προϊστάμενο δεν υποβάλλεται το βιβλίο ταμείου, αλλά ακριβές φωτοαντίγραφο αυτού, το οποίο υπογράφεται από τον πρόεδρο του Δ. Σ. και τα μέλη της τριμελούς διαχειριστικής επιτροπής.
Μετά την έγκριση όλα τα στοιχεία επιστρέφονται στο σχολείο. τοποθετούνται στο φάκελο παραστατικών στοιχείων και φυλάσσονται σε ειδικό φοριαμό, τον οποίο διαθέτει ο διευθυντής του σχολείου για το αρχείο του σχολικού συνεταιρισμού.
Άρθρο 6
Τελικές διατάξεις
1. Μέχρι το τέλος του προσεχούς Μαρτίου οι σχολικοί συνεταιρισμοί που ήδη λειτουργούν οφείλουν να προσαρμόσουν το καταστατικό και την όλη διαδικασία της λειτουργίας τους στις διατάξεις της παρούσας απόφασης.
2. Οι υπεύθυνοι των ήδη λειτουργούντων συνεταιρισμών, μέσω του Διευθυντή του σχολείου, θα υποβάλουν απολογισμό της οικονομικής τους διαχείρισης, στον αρμόδιο Προϊστάμενο της Διεύθυνσης ή του Γραφείου Εκπαίδευσης. ο οποίος θα πραγματοποιήσει τον έλεγχο και θα υποβάλει σχετικό πρωτόκολλο στη Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας. Μετά τον έλεγχο τα βιβλία και τα παραστατικά στοιχεία του συνεταιρισμού θα επιστραφούν στο σχολείο και θα τοποθετηθούν σε ειδικό φάκελο στο φοριαμό του συνεταιρισμού.
3. Τυχόν αδιάθετα υπόλοιπα θα παραδοθούν στα οριζόμενα από την παρούσα απόφαση όργανα του σχολικού συνεταιρισμού και θα αποτελέσουν τα πρώτα εσοδά του.
Η παρούσα απόφαση να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα. 2 Δεκεμβρίου 1997
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ