ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΤΑΞΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2017 - 2018
Αρ.Πρωτ.164288/Δ2/03-10-2017/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Α. Πασχαλίδου - B. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3443422 - 210-3442238ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία της Ιστορίας στο Γυμνάσιο για το σχολικό έτος 2017-2018
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 159333/25-09-2017 έγγραφο
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 37/21-09-2017 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία της Ιστορίας στο Γυμνάσιο για το σχολικό έτος 2017-2018.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (HMEΡΗΣΙΟΥ-ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ)
Οι οδηγίες που ακολουθούν έχουν την ακόλουθη δομή: Πρώτον, προτείνεται η διδασκαλία των διδακτικών ενοτήτων με δύο τρόπους:
α) «Διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία» και
β) «συνοπτική παρουσίαση» ή «απλή αναφορά».
Στην πρώτη περίπτωση πρόκειται για επισήμανση των στοιχείων κάθε διδασκόμενης ενότητας στα οποία ο/η εκπαιδευτικός καλείται να επιμείνει και τα οποία οι μαθητές/τριες οφείλουν να εμπεδώσουν και στα οποία εντέλει θα εξεταστούν. Είναι τα σημεία εκείνα που κρίνονται απαραίτητα για την ιστορική κατανόηση της συγκεκριμένης ενότητας, αλλά και αποτελούν προϋπόθεση για την κατανόηση των επομένων. Στη δεύτερη περίπτωση, η οποία αφορά ενότητες ή σημεία ενοτήτων που δεν θα συμπεριληφθούν στην εξεταστέα ύλη, είτε ο/η εκπαιδευτικός δίνει μια περίληψη, είτε απλώς αναφέρει ιστορικά γεγονότα και φαινόμενα προκειμένου να διασφαλιστεί η ιστορική συνέχεια και κατανόηση, είτε ακόμη, προκειμένου να καταστεί εύληπτη η συνοπτική παρουσίασή τους, τα παρουσιάζει με υποστηρικτικό υλικό, π.χ. γραπτές πηγές, χάρτες, εικόνες κ.ά. Πρόκειται κυρίως για ενότητες με παράθεση γεγονότων, συνήθως στρατιωτικών, που εμπεριέχουν πολλές λεπτομέρειες, αλλά και γεγονότων ή/και στοιχείων που οι μαθητές/τριες έχουν διδαχθεί αναλυτικά σε άλλες τάξεις και σε άλλα μαθήματα. Στην περίπτωση της Γ΄ Γυμνασίου στην κατηγορία αυτή έχουμε συμπεριλάβει και φαινόμενα σημαντικά για την κατανόηση του ιστορικού γίγνεσθαι με τα οποία όμως οι μαθητές/τριες δεν μπορούν παρά να έχουν μια πρώτη επαφή, λόγω της μεγάλης έκτασης της ύλης στην τάξη αυτή.
Δεύτερον, υπάρχει η ένδειξη «Υποστηρικτικό υλικό» και «Προτεινόμενη/ες δραστηριότητα/ες». Δεν πρόκειται για την παράθεση ενός εξαντλητικού καταλόγου υλικού και δραστηριοτήτων, αλλά για τη συγκέντρωση και πρόταση με τρόπο ενδεικτικό υλικού και δραστηριοτήτων που διευκολύνουν την ενεργητική μάθηση και συμμετοχή των μαθητών/τριών. Έτσι, υλικό και δραστηριότητες τις περισσότερες περιπτώσεις συνθέτουν ένα μικρό σχέδιο μαθήματος, από το οποίο ο/η εκπαιδευτικός επιλέγει ανάλογα με τον χρόνο, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες της τάξης του. Είναι προφανές ότι ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει δικό του υποστηρικτικό υλικό και να προτείνει δικές του δραστηριότητες. Οι τελευταίες μπορούν να γίνουν στην τάξη ή να δοθούν, σε κάποιες περιπτώσεις, ως εργασίες στο σπίτι.
Οι εργασίες που προτείνονται στο τέλος των οδηγιών για τη διδασκαλία της ύλης της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου αποτελούν και αυτές ενδεικτική παράθεση ιδεών και θεμάτων. Απαιτείται συμπληρωματική βιβλιογραφία και δικτυογραφία από τον/την εκπαιδευτικό για ό,τι επιλεγεί από τους/τις μαθητές/τριες. Οι παρούσες οδηγίες προβλέπουν τη διάθεση κάποιων ωρών, μετά την ολοκλήρωση της ύλης, στην ανάθεση, καθοδήγηση από τον/την εκπαιδευτικό και παρουσίαση από τους/τις μαθητές/τριες αυτών των εργασιών, ως ολοκλήρωση της διδασκαλίας του μαθήματος στην κάθε τάξη. Στην περίπτωση της Γ΄ Γυμνασίου πιστεύουμε ότι ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να βρει πολύ ενδιαφέρουσες διαθεματικές δραστηριότητες στο σχολικό εγχειρίδιο και να εμπλέξει το τμήμα του με κάποιες από αυτές.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (Ημερήσιου και Εσπερινού)
Διδακτικές ενότητες | Ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ |
|
Ι. Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ1.Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Μέτρα του Κωνσταντίνου Α΄ για την ανόρθωση του κράτους, σ. 7 Υποστηρικτικό υλικό: -Πηγές των σχ. βιβλίων της Α΄ Γυμνασίου («Διάταγμα Μεδιολάνων» σ. 147) και της Β΄ Γυμνασίου («Θρησκευτική στάση του Κωνσταντίνου» σ. 9) προκειμένου να κατανοηθεί και να σχολιαστεί η θρησκευτική πολιτική του Μ. Κωνσταντίνου. Συμπληρωματικά: - Πηγή: «Χρηματικές παροχές στις εκκλησίες από τον Mεγάλο Kωνσταντίνο» στο: http://www.ime.gr/chronos/08/gr/sources/economy.html -Πηγή: «Μια παράδοση για την κτίση της Κωνσταντινούπολης», στο: http://www.ime.gr/chronos/08/gr/sources/economy.html Προτεινόμενη Δραστηριότητα: | 2 ώρες |
ΙΙ. ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ |
|
1.Ο Ιουστινιανός και το έργο του Υποστηρικτικό υλικό: Για χάρτες, βλ.: -«Στρατιωτικές Ιουστινιανού», Μαθησιακά αντικείμενα, -Εικόνες του ναού της Αγίας Σοφίας προκειμένου να γίνει αντιληπτός ο νέος αρχιτεκτονικός τύπος, οι αρχιτεκτονικές καινοτομίες. -Πηγή: «Ο ρόλος της ελληνικής γλώσσας» στο: http://www.ime.gr/chronos/08/gr/sources/economy.html Προτεινόμενες δραστηριότητες: | 2 ώρες |
2.Ο Ηράκλειος και η δυναστεία του (610-717): Εσωτερική μεταρρύθμιση και αγώνας επιβίωσης. Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ |
|
Ι. Ο ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ1. Οι Σλάβοι και η σχέση τους με το Βυζάντιο Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων: Υποστηρικτικό υλικό: | 1 ώρα |
ΙΙ. Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΑ1.Η εξάπλωση των Αράβων Διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Για σχετικό υλικό, βλ.: Προτεινόμενη δραστηριότητα: |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ |
|
Ι. ΠΑΓΙΩΣΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ1. Η διαμόρφωση της μεσαιωνικής ελληνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Προτεινόμενες δραστηριότητες: | 1 ώρα
|
2. Η μεταβατική εποχή: Οι έριδες για το ζήτημα των εικόνων Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα | 2 ώρες |
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 1 ώρα |
4.Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενες δραστηριότητες: | 1 ώρα |
6. Η ίδρυση, η εξέλιξη και ο εκχριστιανισμός του Ρωσικού Κράτους Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: |
|
5. Η Βυζαντινή εποποιία. Επικοί αγώνες και επέκταση της Αυτοκρατορίας Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενες δραστηριότητες: 7. Σχέσεις Βυζαντίου-Δύσης. Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας | 1 ώρα |
ΙΙ. ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ1.Οι εξελίξεις στην οικονομία και την κοινωνία Διδασκαλία με έμφαση στα εξής σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: - Παιχνίδι ρόλων: Ένας Βυζαντινός αγρότης απευθύνεται στον αυτοκράτορα, παρουσιάζοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και ζητώντας την προστασία της πολιτείας. | 1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ |
|
Ι. Η ΕΞΑΣΘΕΝΙΣΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΜΕ ΤΗ ΔΥΣΗ1.Η κρίση και οι απώλειες της αυτοκρατορίας κατά τον 11ο αιώνα (1025- 1081) Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας 2.Οι Κομνηνοί και η μερική αναδιοργάνωση της αυτοκρατορίας Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Για χάρτες, βλ.: Χάρτες Βυζαντινής αυτοκρατορίας, εικονικό υλικό κ.ά.: http://byzantium.seashell.net.nz/index.php) Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 2 ώρες |
3.Η ενετική οικονομική διείσδυση και το σχίσμα των εκκλησιών Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Για χάρτη, βλ.: http://byzantium.seashell.net.nz/index.php Προτεινόμενες δραστηριότητες: | 2 ώρες |
ΙΙ. ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ1.Οι σταυροφορίες και η πρώτη άλωση της Πόλης Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 2 ώρες |
2.Η περίοδος της Λατινοκρατίας και τα ελληνικά κράτη Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 2 ώρες |
ΙΙΙ. Ανασύσταση του Βυζαντίου και υποταγή στους Οθωμανούς1.Εξάπλωση των Τούρκων και τελευταίες προσπάθειες για την ανάσχεσή τους Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενες δραστηριότητες: | 1 ώρα |
2. Η άλωση της Πόλης Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Πηγές: Προτεινόμενη δραστηριότητα: |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ: Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ |
|
1.Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων: Υποστηρικτικό υλικό: | 2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ: Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ |
|
Ι. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ (5ος-10ος αι.)2. Ο Καρλομάγνος και η εποχή του Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: 3. Η φεουδαρχία στη Δυτική Ευρώπη Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας: Προβολή σύντομου video «Η φεουδαρχία στη δυτική Ευρώπη», διαθέσιμο στο: https://www.youtube.com/watch?v=IXmDjY0KlvU | 3 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ: Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ (15ος-18ος αι.) |
|
Ι. ΟΙ ΑΝΑΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ1. Οι ανακαλύψεις Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 2 ώρες |
2. Αναγέννηση και Ανθρωπισμός Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: | 2 ώρες |
3. Η θρησκευτική Μεταρρύθμιση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα:
| 1 ώρα |
4.Πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις από το 15ο ως το 18ο αιώνα Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές/τριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενες δραστηριότητες: | 2 ώρες |
ΙΙ. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΥΠΟ ΒΕΝΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣυνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές/τριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία: Υποστηρικτικό υλικό: Προτεινόμενη δραστηριότητα: | 2 ώρες |
Σύνολο: 42 ώρες |
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Α. Ερευνητικές εργασίες-project:
Θέματα ερευνητικών εργασιών με βάση επιλεγμένη προτεινόμενη βιβλιογραφία και δικτυογραφία από τον/την εκπαιδευτικό θα μπορούσαν να αποτελέσουν όλα τα θέματα που παρουσιάστηκαν σε μεγαλύτερο όμως βάθος ή χρονική διάρκεια. Παραδειγματικά:
Ο κόσμος των Βαλκανίων (προέλευση βαλκανικών πληθυσμών, εμφάνιση, εγκατάσταση, δημιουργία κρατών, σχέσεις με το Βυζάντιο, πολιτισμός, επιβολή οθωμανικής κυριαρχίας….)
Ο εκχριστιανισμός των βαλκανικών λαών και των Ρώσων. Στόχοι, διαδικασία και συνέπειες των ενεργειών των Βυζαντινών,
Όψεις της ζωής των Βυζαντινών (Η καθημερινή ζωή, Η εκπαίδευση, Η διατροφή, Η ενδυμασία, Πόλεμοι, Όπλα και πολεμικές τακτικές κ.ά.),
Τα σύνορα του Βυζαντινού κράτους (Συγκέντρωση, υπομνηματισμός και σύγκριση χαρτών του βυζαντινού κράτους από την περίοδο του Ιουστινιανού έως την πτώση της Κωνσταντινούπολης (6ος-15ος αι.),
Η Βυζαντινή τέχνη (συνολικά, κατά είδος [αρχιτεκτονική, ζωγραφική, μικροτεχνία], κατά περίοδο),
Παρουσίαση της εξέλιξης της Ευρώπης από τον 5ο αι. μέχρι τον 18ο αι. (εξέλιξη κατά περιοχές με βάση την επικράτεια των σύγχρονων κρατών)
Τοπική ιστορία: Παρουσίαση της περιοχής των μαθητών κατά την οθωμανική περίοδο (οικιστικό δίκτυο, διοικητική διαίρεση, κοινωνία, οικονομία, πνευματική ζωή...),
B. Δημιουργία ιστοριογραμμών-χρονολογίων
Τοποθέτηση στον χρόνο γεγονότων της μεσαιωνικής ιστορίας συνολικά, ή κατά περίοδο ή κατά τομέα.
Γ. Αφηγηματική ανασύνθεση ιστορικών γνώσεων
Απόδοση μιας φανταστικής ιστορίας που στηρίζεται σε ελεγμένες ιστορικά πληροφορίες. Με βάση προτεινόμενη από τον/την εκπαιδευτικό βιβλιογραφία και δικτυογραφία, ζωντανεύουμε ένα φανταστικό πρόσωπο και του δίνουμε τον λόγο, αναπαριστώντας στοιχεία του βίου της εποχής, γεγονότα, σκέψεις.
Δ. Δημιουργία σύντομων αρχαιολογικών οδηγών για βυζαντινούς χώρους-μνημεία της περιοχής σας
Π.χ. Περίπατος στις βυζαντινές εκκλησίες της Αθήνας. Οδηγός για παιδιά
Η βυζαντινή Καστοριά. Οδηγός για παιδιά
Τα φραγκικά κάστρα της Πελοποννήσου. Οδηγός για παιδιά…
Το Ενετικό Ηράκλειο. Οδηγός για παιδιά