ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΣ - ΑΦΙΣΑΣ "ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ- ΠΟΝΤΟΣ: ΕΝΘΥΜΗΜΑΤΑ" 2024-2025
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
ΤΜΗΜΑ Β΄ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ ΚΑΙ
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Πληροφορίες: Δ. Χατζηγιαννακού
Τηλέφωνο: 210 344 2559
Ε-mail:
------
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ
Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ, ΣΧΟΛΙΚΗΣ
ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Πληροφορίες: Ά. Βάρλα
Τηλέφωνο: 210 3443272
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΚΑΙ
ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Πληροφορίες: Ο. Μαραγκού
Τηλέφωνο: 210 3442212
ΘΕΜΑ: Μαθητικός Διαγωνισμός δημιουργίας ιστορικού αφηγήματος και αφίσας για μαθητές/τριες Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Λυκείου με θέμα: «Μικρά Ασία – Πόντος: Ενθυμήματα» - Έγκριση για το σχολικό έτος 2024-2025
Σας γνωρίζουμε ότι η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η Ειδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συνδιοργανώνουν για το σχολικό έτος 2024-2025 Μαθητικό Διαγωνισμό δημιουργίας ιστορικού αφηγήματος και αφίσας με θέμα: «Μικρά Ασία – Πόντος: Ενθυμήματα»
Ι. Δικαίωμα συμμετοχής
Η παρούσα πρόσκληση συμμετοχής στον διαγωνισμό απευθύνεται σε μαθητές/τριες των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Λυκείου των Διευθύνσεων Δ/θμιας Εκπαίδευσης Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής, Πειραιά, Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης και Κιλκίς.
ΙΙ. Έπαθλο
Το έπαθλο για τους/τις διακριθέντες/είσες μαθητές/τριες θα είναι:
• εκπαιδευτικό ταξίδι στην περιφερειακή ενότητα Ημαθίας, σε σημεία τα οποία σχετίζονται με την ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου
• δημοσίευση των βραβευμένων έργων σε έντυπο ευρείας κυκλοφορίας
• χρησιμοποίηση των βραβευμένων αφισών στον διαγωνισμό του επόμενου σχολικού έτους
ΙΙΙ. Θεματικό πεδίο
Θεματικό πεδίο του διαγωνισμού αποτελεί o δημιουργικός προβληματισμός για τις ελληνορθόδοξες ρίζες, την ενεργό παρουσία του ελληνικού στοιχείου στη Μικρά Ασία και τον Πόντο και τον βίαιο εκτοπισμό από τη γενέθλια γη.
Οι μαθητές/τριες καλούνται να δημιουργήσουν ένα ιστορικό αφήγημα ή μία αφίσα αναφερόμενοι/ες σε μία ή περισσότερες από τις κατωτέρω θεματικές:
- στην ακμή του Ελληνισμού στην περιοχή της Μικράς Ασίας και του Πόντου
- στη Γενοκτονία των Ποντίων και τη Μικρασιατική Καταστροφή
- στην εγκατάσταση και την εξέλιξη των Μικρασιατών και Ποντίων προσφύγων στην Ελλάδα
- στην εξασφάλιση της ιστορικής συνέχειας στη νέα πατρίδα.
IV. Εκπαιδευτικοί στόχοι
Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί έναυσμα για να εντρυφήσουν οι μαθητές/τριες στην ιστορία της Μικράς Ασίας και του Πόντου καθώς και στη σύνδεση της τοπικής ιστορίας με την ιστορική περίοδο που θα μελετήσουν.
Εκπαιδευτικοί στόχοι του διαγωνισμού είναι οι ακόλουθοι:
- Να γίνουν οι ίδιοι/ίδιες ερευνητές/τριες του παρελθόντος μελετώντας ιστορικές πηγές.
- Να διευρύνουν και να εμπλουτίσουν τις ιστορικές τους γνώσεις για τον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και του Πόντου.
- Να μάθουν να αξιολογούν τις πηγές διασταυρώνοντας την αξιοπιστία τους.
- Να ερευνήσουν ιστορικά αρχεία του τόπου τους, κυρίως τα αρχεία των Σωματείων/Ιδρυμάτων/ερευνητικών κέντρων που σχετίζονται με τον Ελληνισμό της Ανατολής (Μικρασιατών, Ποντίων).
- Να ασκηθούν στην επιλογή των στοιχείων που είναι χρήσιμα για το έργο το οποίο έχουν σκοπό να παραγάγουν.
- Να μελετήσουν και να γνωρίσουν μέσω έρευνας την ιστορική παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Ελληνικού Πολιτισμού στη Μικρά Ασία και τον Πόντο.
- Να συνειδητοποιήσουν την ακτινοβολία και την εμβέλεια του Ελληνορθόδοξου Πολιτισμού τόσο στην Ανατολή όσο και στην κυρίως Ελλάδα ή και αλλού, όπου μετεγκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες.
- Να αναλύσουν τις κοινωνικές ισορροπίες σε πολυπολιτισμικές ομάδες καθώς και σε ομάδες στις οποίες εγκαθίσταται νέος πληθυσμός, ακόμα κι όταν αυτός είναι πολιτισμικά ομοιογενής.
- Να αναγνωρίσουν την ατομική ευθύνη των μελών μιας κοινωνίας σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές.
- Να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντική είναι η διατήρηση της ταυτότητας των Ελλήνων.
- Να προβληματιστούν όσον αφορά στις προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ταυτότητας αυτής.
- Να εξοικειωθούν με τις αρχές, τα ιδανικά, τα ήθη και τα έθιμα του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας και του Πόντου.
- Να έχουν την ευκαιρία να εκφραστούν ελεύθερα και δημιουργικά με την παραγωγή ενός πρωτότυπου έργου.
- Να αξιοποιήσουν τα ταλέντα τους και να εκφράσουν την ευαισθησία τους.
- Να χρησιμοποιήσουν τις ιστορικές γνώσεις που θα αποκτήσουν από την έρευνά τους ως έναυσμα για λογοτεχνική ή καλλιτεχνική δημιουργία
V. Όροι και οδηγίες συμμετοχής
1. Οι μαθητές/τριες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό οφείλουν να δημιουργήσουν και να υποβάλουν στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΑΙΘΑ σχετικό ιστορικό αφήγημα ή αφίσα. Η συμμετοχή είναι ατομική και οι μαθητικές δημιουργίες θα παραχθούν εκτός ωρών διδασκαλίας.
2. Κάθε μαθητής/τρια δύναται να συμμετάσχει μόνο με ένα (1) έργο, είτε ιστορικό αφήγημα είτε αφίσα.
3. Κάθε συμμετοχή τελεί υπό την επίβλεψη ενός/μιας εκπαιδευτικού της οικείας σχολικής μονάδας, ο/η οποίος/α δύναται να είναι υπεύθυνος/η για περισσότερες συμμετοχές της οικείας σχολικής μονάδας.
4. Ο/Η επιβλέπων/πουσα εκπαιδευτικός εκάστης συμμετοχής αναλαμβάνει αποκλειστικά και μόνο την παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη του/της μαθητή/τριας επί ποινή αποκλεισμού και μεριμνά για την τήρηση των όρων της παρούσας και για την έγγραφη συγκατάθεση του γονέα/κηδεμόνα του/της μαθητή/τριας. Η συγκατάθεση αφορά τόσο στη συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στον διαγωνισμό και στη δημόσια προβολή του έργου του/της όσο και στη φωτογράφιση ή/και βιντεοσκόπηση, εάν διακριθεί, γνωρίζοντας ότι το υλικό αυτό δύναται να χρησιμοποιηθεί για τυχόν περαιτέρω δημόσια προβολή του εκπαιδευτικού προγράμματος.
5. Συμπληρώνεται μία ηλεκτρονική αίτηση ανά συμμετοχή. Σε περίπτωση υποβολής περισσότερων συμμετοχών από το ίδιο σχολείο, υποβάλλονται ισάριθμες ηλεκτρονικές αιτήσεις.
6. Η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του ΥΠΑΙΘΑ, η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ έχουν δικαίωμα δημοσιοποίησης και αξιοποίησης των μαθητικών δημιουργιών που θα υποβληθούν στο πλαίσιο του διαγωνισμού, με όποιο τρόπο κρίνουν παιδαγωγικά ωφέλιμο, μνημονεύοντας τα στοιχεία των δημιουργών.
7. Οι μαθητικές δημιουργίες υποβάλλονται προς κρίση μόνο στην αρμόδια Επιτροπή Αξιολόγησης και δεν εντάσσονται στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του σχολείου και στην εν γένει αξιολόγηση των μαθητών/τριών.
8. Οι διακριθείσες μαθητικές δημιουργίες δύνανται να προβληθούν και από την ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘΑ.
9. Το ΥΠΑΙΘΑ διατηρεί, για σπουδαίο λόγο, το δικαίωμα ματαίωσης του διαγωνισμού, τροποποίησης των όρων του, μεταβολής της καταληκτικής προθεσμίας συμμετοχής ή τροποποίησης του επάθλου, ενημερώνοντας σχετικά τους ενδιαφερόμενους.
10. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον διαγωνισμό είναι προαιρετική και συνεπάγεται την ανεπιφύλακτη αποδοχή των όρων του καθώς επίσης και τη συγκατάθεση όλων των συμμετεχόντων/εμπλεκομένων (μαθητών/τριών, γονέων/κηδεμόνων και επιβλεπόντων/ουσών εκπαιδευτικών) για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία πραγματοποιείται σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα κατά τα αναφερόμενα στο Συνημμένο 2 στην παρούσα.
VI. Προθεσμία υποβολής αίτησης συμμετοχής και έργου
Καταληκτική προθεσμία υποβολής της αίτησης συμμετοχής και του έργου ορίζεται η Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2025 και ώρα 23:59 μμ.
VΙI. Διαδικασία υποβολής έργου και αίτησης συμμετοχής
Αποκλειστικά μέσω του συνδέσμου του συστήματος «Φόρμες» https://formes.minedu.gov.gr// και ειδικότερα στη Φόρμα «Μικρά Ασία - Πόντος: Ενθυμήματα» υποβάλλεται από τον/την επιβλέποντα/ουσα εκπαιδευτικό κατά το χρονικό διάστημα 7 Ιανουαρίου 2025 έως και 6 Φεβρουαρίου 2025:
1. η αίτηση συμμετοχής του/της μαθητή/τριας (μία αίτηση ανά συμμετοχή)
2. το έργο (ιστορικό αφήγημα σε αρχείο Word έως 5 MB ή αφίσα σε αρχείο PDF υψηλής ανάλυσης μεγέθους έως 5 MB)
3. η υπεύθυνη δήλωση συναίνεσης γονέων/κηδεμόνων του μαθητή/τριας σε αρχείο pdf μεγέθους έως 1ΜΒ βάσει του Υποδείγματος που επισυνάπτεται στην παρούσα (Συν.1).
4. το διαβιβαστικό έγγραφο του/της Διευθυντή/Διευθύντριας του σχολείου, στο οποίο αναγράφονται ο τίτλος του έργου, το ονοματεπώνυμο του μαθητή/τριας καθώς και του/της εκπαιδευτικού.
Στην ενότητα «Ανακοινώσεις» του ως άνω συστήματος «Φόρμες» διατίθεται Εγχειρίδιο Οδηγιών για τη συμπλήρωση της Φόρμας υποβολής αίτησης στο σύστημα «Φόρμες».
Διευκρινίζεται ότι η σύνδεση στο σύστημα «Φόρμες» θα γίνεται μέσω της κεντρικής υπηρεσίας αυθεντικοποίησης του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και η σχετική επικοινωνία στο πλαίσιο του διαγωνισμού θα διενεργείται μέσω των επίσημων λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί της μορφής
VIΙI. Τεχνικές προδιαγραφές – Οδηγίες για τη σύνθεση των μαθητικών έργων
1. Το ιστορικό αφήγημα πρέπει να έχει έκταση μέχρι 2.100 λέξεις (συμπεριλαμβανομένων του τίτλου και των πηγών). Στο τέλος του αφηγήματος πρέπει να αναφέρονται υποχρεωτικά οι πηγές από τις οποίες αντλήθηκε υλικό.
Επισημαίνεται ότι τα έργα με έκταση 2.101 λέξεις και άνω καθώς και όσα δεν παραθέτουν τις πηγές έμπνευσης αποκλείονται από την υπόλοιπη διαγωνιστική διαδικασία και τίθενται στο αρχείο της υπηρεσίας χωρίς άλλη ειδοποίηση. Το αρχείο θα πρέπει να είναι έως 5 ΜB σε μορφή Word Document, με γραμματοσειρά Calibri, μεγέθους 12 στιγμών και με διάστιχο 1,5.
2. Το ιστορικό αφήγημα είναι ένα πρωτότυπο έργο φαντασίας, στο οποίο γίνεται απόπειρα να μεταφερθούν με ρεαλιστικές λεπτομέρειες και πιστότητα το πνεύμα, οι συμπεριφορές και οι κοινωνικές συνθήκες μιας παρελθούσης ιστορικής περιόδου. Το έργο μπορεί να αναφέρεται σε ιστορικά πρόσωπα ή και να αποτελεί μια μίξη φανταστικών και ιστορικών χαρακτήρων. Μπορεί να εστιάζεται σε ένα και μόνο ιστορικό γεγονός, αλλά συνήθως επικεντρώνεται σε ένα ευρύτερο κύκλο ή κοινωνία παρελθόντων ετών, που επηρέαζε τη ζωή και τη συμπεριφορά των απλών ατόμων. Το ιστορικό αφήγημα μπορεί να επικεντρώνεται σε ιστορικούς ή φανταστικούς χαρακτήρες ατόμων.
Βασίζεται σε μια συστηματική έρευνα, σε μια σοβαρή μελέτη ιστορικών στοιχείων. Με βάση αυτά ο/η συγγραφέας θα προσπαθήσει να αποτυπώσει την καθημερινότητα της εποχής του (π.χ. πώς έτρωγαν, πώς αποκαλούσαν ο ένας τον άλλο, πού περνούσαν τη μέρα τους – αν υπήρχαν δηλαδή καφενεία, χάνια και άλλοι τόποι συνάντησης και επικοινωνίας κλπ.).
3. Η αφίσα πρέπει να αναρτηθεί ως αρχείο PDF υψηλής ανάλυσης με μέγεθος έως 5 MB.
4. Το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στην αφίσα πρέπει να είναι είτε πρωτότυπο είτε «ελεύθερο δικαιωμάτων» ή να χρησιμοποιηθεί μετά από σχετική άδεια.
5. Η αφίσα πρέπει να είναι μια καλλιτεχνική δημιουργία στην οποία να συνδυάζεται εικόνα και λόγος. Οι εικόνες που θα επιλεγούν - φωτογραφίες ή ζωγραφικά έργα των μαθητών/τριών - πρέπει να συνοδεύονται από μία φράση ή ένα σύντομο κείμενο που θα αναφέρεται στη θεματική του διαγωνισμού και θα περνά ένα μήνυμα στον αποδέκτη.
IΧ. Πηγές έμπνευσης
Οι μαθητές/τριες μπορούν ενδεικτικά να αντλήσουν ιδέες, πληροφορίες και υλικό από τις παρακάτω πηγές:
1. Το Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: http://photodentro.edu.gr/lor
2. Τα βιβλία Ιστορίας Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού) στις αντίστοιχες ενότητες
3. Tα βιβλία «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» Α΄ και Β΄ Γυμνασίου
4. Το βιβλίο «Νεοελληνική Λογοτεχνία» Β΄ Λυκείου
5. Το βιβλίο «Νεοελληνική Λογοτεχνία» Γ΄ Λυκείου, Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών
6. Το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ: http://archive.ert.gr
7. Την ιστοσελίδα της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος: https://www.ecclesiagreece.gr/ecclesiajoomla/index.php/el/ierasynodos/eidikes-epitropes/politistikes-tautotetos
8. Την ιστοσελίδα με την ονομασία «Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων και άλλες Γενοκτονίες στον 20ό αιώνα» που δημιούργησε η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του ΥΠΑΙΘΑ σε συνεργασία με την Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος.
9. Το εγχειρίδιο με τίτλο «Διδάσκοντας την Ιστορία του Πόντου» - Βιβλίο του καθηγητή που εξέδωσαν η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του ΥΠΑΙΘΑ, η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και η Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος με την υποστήριξη της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου.
X. Αξιολόγηση & βράβευση των μαθητικών δημιουργιών
▪ Οι μαθητικές δημιουργίες θα αξιολογηθούν από άμισθη Επιτροπή Αξιολόγησης.
▪ Κριτήρια αξιολόγησης των μαθητικών δημιουργιών ορίζονται τα κατωτέρω:
Για το ιστορικό αφήγημα:
- Περιεχόμενο
- Πλοκή
- Πρωτοτυπία
- Γλώσσα
- Στόχοι εκπαιδευτικού προγράμματος
Για την αφίσα:
- Σαφήνεια μηνύματος
- Πρωτοτυπία
- Εικαστική δημιουργία
- Καλαισθησία
- Στόχοι εκπαιδευτικού προγράμματος
▪ Η Επιτροπή Αξιολόγησης θα απονείμει τρία (3) βραβεία και τρεις (3) τιμητικούς επαίνους για κάθε είδος (ιστορικό αφήγημα – αφίσα).
▪ Σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις επιβλέποντες/πουσες εκπαιδευτικούς που θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής.
Για τυχόν διευκρινίσεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου:
Η παρούσα πρόσκληση με τα συνημμένα της βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘΑ στον σύνδεσμο: https://www.minedu.gov.gr/lykeio-2/mathites-lykeiou
Παρακαλούμε για την ενημέρωση των σχολικών μονάδων αρμοδιότητάς σας καθώς και για την ανάρτηση της παρούσας πρόσκλησης και της αφίσας του διαγωνισμού στους σχολικούς πίνακες ανακοινώσεων με ευθύνη του/της Διευθυντή/Διευθύντριας.
Προς ενημέρωση κάθε ενδιαφερομένου το παρόν έγγραφο αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α http://edu-gate.minedu.gov.gr .
Συνημμένα:
1. Υπεύθυνη δήλωση συναίνεσης γονέων/κηδεμόνων
2. Ενημέρωση Υποκειμένων Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την επεξεργασία δεδομένων σύμφωνα με τον Ν. 4624/2019
3. Αφίσα διαγωνισμού (προς ανάρτηση)
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ξ. ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ
Η ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΔΟΚΟΥ