ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Α' ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΕΠΑΛ) 2020-2021
Αρ.Πρωτ.Φ3/137463/Δ4/09-10-2020/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ & ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
E-mail: depek_spoudon(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες: Ι. Καπουτσής
Θ. Προπατορίδης
Τηλέφωνο: 210 344 22 29, 33 06
Fax: 210 344 23 65
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων Γενικής Παιδείας «Νέα Ελληνικά», «Ιστορία», «Φυσική» και «Χημεία» της Α΄ τάξης Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. και της Α’ τάξης των Λυκείων των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ. σχ. έτους 2020-2021
Σε συνέχεια της υπ΄ αριθμ. πρωτ. Φ3/125811/Δ4/21.09.2020 εγκυκλίου με την οποία διαβιβάστηκαν η διδακτέα ύλη και οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων Γενικής Παιδείας των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. σχ. έτους 2020-2021 και σύμφωνα με τις σχετικές εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξεις 46/24-09-2020 και 47/01-10-2020 Δ.Σ. του Ι.Ε.Π.), σας αποστέλλουμε οδηγίες διδασκαλίας για τα ακόλουθα μαθήματα Γενικής Παιδείας της Α΄ τάξης Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. και της Α΄ τάξης των Λυκείων των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ. σχ. έτους 2020-21:
- Νέα Ελληνικά
- Ιστορία
- Φυσική (Φυσικές Επιστήμες)
- Χημεία (Φυσικές Επιστήμες)
(...)
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ: ΦΥΣΙΚΗ
Η ύλη διδάσκεται από το εγχειρίδιο:
α. Βιβλίο μαθητή: ΦΥΣΙΚΗ Α’ ΤΑΞΗ 1ου ΚΥΚΛΟΥ ΤΕΕ, ΓΑΡΟΦΑΛΑΚΗΣ Ι., ΠΑΓΩΝΗΣ Κ., ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ Δ., εκδ. ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
β. Δύνανται να αξιοποιηθούν ιστοσελίδες με διαδραστικά άρθρα που σχετίζονται με την ιστορία των φυσικών επιστημών - τεχνολογίας, διαδραστικές παρουσιάσεις των ενοτήτων της διδακτέας ύλης, βίντεο, σενάρια διδασκαλίας, υποδείξεις για διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων και προσομοιώσεων.
Ενδεικτικά:
- Φωτόδενδρο: Φυσική προσομοιώσεις πειραμάτων: http://photodentro.edu.gr/
- Ψηφιακά διδακτικά σενάρια «Αίσωπος» του ΙΕΠ: http://aesop.iep.edu.gr/
- Βιβλιοθήκη Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, ΙΤΥΕ, http://ifigeneia.cti.gr/repository/
- Ιστοσελίδες ΕΚΦΕ (ενδεικτικά:
ΕΚΦΕ Καστοριάς: http://ekfe.kas.sch.gr/,
ΕΚΦΕ Καρδίτσας: http://ekfe.kar.sch.gr/,
ΕΚΦΕ Λακωνίας: http://ekfe.lak.sch.gr/,
ΕΚΦΕ Κω: http://ekfe-ko.dod.sch.gr/,
1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου : http://1ekfe.ira.sch.gr/) - Προσομοιώσεις Phet : https://phet.colorado.edu/el/simulations/, και
- Εικονικά πειράματα φυσικής, Πανεπιστημιακών τμημάτων.
Σε όλες τις διδακτικές ενότητες από το βιβλίο Φυσική Α’ Τάξη 1ου Κύκλου ΤΕΕ, το πλήθος των ερωτήσεων, ασκήσεων και προβλημάτων του βιβλίου θα πρέπει να εναρμονίζεται με τον διαθέσιμο διδακτικό χρόνο. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση των παραδειγμάτων, των ενθέτων και των δραστηριοτήτων.
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες Διδακτικές Πρακτικές / Παρατηρήσεις | Ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΕΙΣΑΓΩΓΗ | 4 | |
1.1 Με τι ασχολείται η Φυσική | Τα κεφάλαια αυτά δεν θα διδαχθούν. Από το Κεφάλαιο 1.1 θα αναφερθεί μέσα από το παράδειγμα της εικόνας 1.3, η διαφορά μεταξύ των φυσικών και χημικών φαινομένων. Επιπλέον, με τη βοήθεια των Πινάκων 1.1, 1.2, 1.3, και των ασκήσεων 1.2, 1.3, 1.4., 1.5, 1.6, 1.7, 1.8 προτείνεται η επανάληψη των θεμελιωδών μεγεθών, μονάδων μέτρησης και των βασικών στοιχείων της τριγωνομετρίας. Επίσης, μέσω παραδειγμάτων να γίνει κατανοητή η διάκριση μεταξύ μονόμετρων και διανυσματικών μεγεθών | |
1.2 Φυσική και Τεχνολογία | ||
1.3 Φυσικά μεγέθη | ||
1.4 Μονόμετρα και διανυσματικά μεγέθη | ||
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ |
| |
2.1 Η έννοια της δύναμης | https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/forces-1d/latest/forces-1d.html?simulation=forces-1d&locale=el Σχεδίαση δυνάμεων | 5 |
2.2. Τα χαρακτηριστικά της δύναμης | Πρόσθεση διανυσμάτων: | |
2.3 Δυνάμεις επαφής και Δυνάμεις από απόσταση | Κάθετη αντίδραση σε κεκλιμένο επίπεδο: | |
2.5 Η Δύναμη ως αιτία παραμόρφωσης - Νόμος του Hooke | Νόμος του Hooke Ελατήρια Ισορροπία δυνάμεων | |
2.6 Μέτρηση δυνάμεων με το δυναμόμετρο | Προτείνεται οι μαθητές να εμπλακούν στο εργαστήριο με μετρήσεις με δυναμόμετρα Βιντεοσκοπημένα πειράματα που δημιούργησε το ΕΚΦΕ Καρδίτσας (Νόμος του Hooke) Προτείνονται οι ασκήσεις από 2.1 έως και 2.12 | |
2.8 Σύνθεση δυνάμεων Οι γωνίες των παραδειγμάτων με τη ρυμούλκηση πλοίου (εικόνα 2.23) και τις δυνάμεις που σχηματίζουν γωνία (εικόνα 2.25) να θεωρηθούν ορθές. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με τον τύπο 2.6 που θα διδαχθεί για ορθή γωνία: Fολ2=F12+F22. Το λυμένο παράδειγμα δεν περιλαμβάνεται. | Συνισταμένη δύο δυνάμεων | 4 |
2.9 Ανάλυση μιας δύναμης σε συνιστώσες | Να διδαχθεί. Η ύλη ολοκληρώνεται στη πρόταση: «...είναι η γωνία Θ=85ο». | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο ΔΥΝΑΜΗ και ΚΙΝΗΣΗ |
| |
4.1 Το αίνιγμα της κίνησης 4.1.6 Μέση ταχύτητα 4.1.7 Στιγμιαία Ταχύτητα. Ολοκληρώνεται μέχρι και την πρόταση: | Επανάληψη από Β Γυμνασίου: Σύστημα αναφοράς, σχετική κίνηση, ορισμός τροχιάς Προσδιορισμός της θέσης ενός σωματίου σε ευθεία γραμμή και στο επίπεδο. Χρονική στιγμή, Συμβάν, Χρονικό διάστημα, θέση και μετατόπιση Διαφορές μεταξύ μετατόπισης και διαστήματος Μέση ταχύτητα του κινητού για ορισμένη μετατόπιση | 6
|
4.2 Αδράνεια – 1ος νόμος του Νεύτωνα για την κίνηση (Δεν περιλαμβάνεται ιστορικό σημείωνα) | Γαλιλαίος. Η μάχη στην Αυγή της Σύγχρονης Επιστήμης, Ίδρυμα Ευγενιδου Αδράνεια των σωμάτων | |
2.10 Δράση-Αντίδραση – 3ος Νόμος του Νεύτωνα |
| |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο ΔΥΝΑΜΗ και ΚΙΝΗΣΗ |
| |
4.3 Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση 4.3.1 Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης | Διανυσματικά χαρακτηριστικά της ταχύτητας Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση Λογισμικό: «Πολλαπλές Αναπαραστάσεις» του Φυσικού Κόσμου: | 6 |
4.4 Ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση – Επιτάχυνση 4.4.1 Η έννοια της επιτάχυνσης 4.4.2. Εξισώσεις κίνησης – Διαγράμματα (Δεν περιλαμβάνονται οι αποδείξεις τύπων και το παράδειγμα 3) | Κίνηση δύο αυτοκινήτων Διαγράμματα θέσης – χρόνου Εργαστήριο: Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης (με υποστήριξη των ΕΚΦΕ). Προτεινόμενες ασκήσεις: 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, 4.11, 4.12, 4.18, 4.19, 4.20 | |
4.5 ΔΥΝΑΜΗ. Το μυστικό της επιτάχυνσης - 2ος Νόμος του Νεύτωνα | Νεύτων, η δύναμη του Θεού, Ίδρυμα Ευγενίδου | 6 |
4.5.2. Βάρος. (Περιλαμβάνει τα παραδείγματα 1,3,4,5) | Το υλικό 4.33 και 4.38 – 4.40 να μην αξιοποιηθεί στην εμπέδωση της ύλης. | |
4.9. Τριβή 4.9.1 Δυνάμεις τριβής 4.9.2 Που οφείλεται η τριβή | Προσγείωση στη Σελήνη Βίντεο για την ελεύθερη πτώση Βίντεο για την ελεύθερη πτώση σωμάτων σε σωλήνα κενού του ΜΙΤ Ελεύθερη πτώση με φωτογράφιση: Ελεύθερη πτώση – κατακόρυφη βολή: Προτεινόμενες ασκήσεις: 4.21 – 4.29, 4.32, 4.35 – 4.36. | 3 |
4.10 Στατική τριβή ΤΣ μέχρι και την πρόταση: | Να γίνει εργαστηριακή άσκηση ο προσδιορισμός του συντελεστή οριακής τριβής | |
4.11 Τριβή ολίσθησης Περιλαμβάνεται η παράγραφος «Τι κάνουμε, για να λύσουμε ένα πρόβλημα τριβής», | Να διδαχθεί. Στο λυμένο παράδειγμα: « Ο οδηγός …» να παρουσιαστεί μόνο το (1) ερώτημα. Το λυμένο παράδειγμα: «Δυο σώματα Σ1 και Σ2 … η τάση του σκοινιού» να μην λυθεί με τον προτεινόμενο τρόπο. Να εφαρμοστεί ο 2ος νόμος του Νεύτωνα για κάθε σώμα και να τονιστεί η κοινή επιτάχυνση των σωμάτων. | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο ΕΡΓΟ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ |
| |
5.1 Από τη βιολογική εργασία στο φυσικό έργο |
| 6 |
5.2 Έργο σταθερής δύναμης. μέχρι τον ορισμό: Περιλαμβάνεται το παράδειγμα. |
| |
5.3. Έργο γνωστών δυνάμεων 5.3.1 Το βάρος, το έργο και η … συντήρηση |
| |
5.6 Έργο και ενέργεια: οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Περιλαμβάνονται οι τύποι της κινητικής ενέργειας και του θεωρήματος μεταβολής της κινητικής ενέργειας χωρίς τις αποδείξεις. Επιπλέον, περιλαμβάνεται η έννοια της δυναμικής ενέργειας, το θεώρημα διατήρησης της ολικής ενέργειας και το δεύτερο παράδειγμα. | Κινητική και δυναμική ενέργεια Κινητική ενέργεια Θ.Μ.Κ.Ε. Βαρυτική δυναμική ενέργεια Διατήρηση της ενέργειας κατά την ελεύθερη πτώση: Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη διδαχθούν ασκήσεις με τροχαλία. Προτεινόμενες ερωτήσεις - ασκήσεις: 5.3, 5.11, 5.12, 5.17, 5.20 | |
Εργαστηριακή άσκηση: | Βίντεο υλοποίησης πειράματος από το ΕΚΦΕ Καρδίτσας Πλήρης παρουσίαση και υλοποίηση από το ΕΚΦΕ Σερρών: Φύλλο εργασίας στο ΕΚΦΕ Χαλανδρίου: | 2 |
(...)
Οι διδάσκοντες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ
ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΧΑΛΑΣ
Αντικατέστησε την Αρ.Πρωτ. Φ3/166723/Δ4/07-10-2016/ΥΠΠΕΘ