ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ Η/Υ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ 2018 - 2019
Αρ.Πρωτ.142733/Δ2/04-09-2018/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: B. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3442238
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων «Εφαρμογές Πληροφορικής», «Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των Η/Υ» και «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» στο Γενικό Λύκειο για το σχολικό έτος 2018 – 2019
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 135979/14-08-2018 έγγραφο
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 33/26-07-2018 του Δ.Σ) σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα για το σχολικό έτος 2018 – 2019 σχετικά με τη διδασκαλία των μαθημάτων:
α) «Εφαρμογές Πληροφορικής» Α΄ τάξης ημερήσιου και εσπερινού Γενικού Λυκείου
β) «Εφαρμογές Πληροφορικής» Α΄ τάξης Μουσικών, Καλλιτεχνικών και Εκκλησιαστικών Γενικών Λυκείων
γ) «Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των Η/Υ» Β΄ τάξης ημερήσιου Γενικού Λυκείου
δ) «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Γ΄ τάξης ημερήσιου και Δ΄ τάξης εσπερινού Γενικού Λυκείου
(...)
γ) «Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των Η/Υ» Β΄ τάξης ημερήσιου Γενικού Λυκείου
Για το μάθημα «Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των Η/Υ» Β΄ τάξης ημερήσιου Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2018-2019 ισχύουν η διδακτέα ύλη και οι οδηγίες διδασκαλίας, όπως έχουν οριστεί για το σχολικό έτος 2017-2018, σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. 163615/Δ2/02-10-2017 έγγραφο του ΥΠ.Π.Ε.Θ. («Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ στη Β΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολ. έτος 2017 – 2018»).
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ
Αρ.Πρωτ.163615/Δ2/02-10-2017/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Αν. Πασχαλίδου
Β. Πελώνη
Τηλέφωνο: 210-3443422
210-3442238
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ στη Β΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολ. έτος 2017 – 2018
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. ΥΠ.Π.Ε.Θ. 156911/20-09-2017 έγγραφο
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 36/14-09-2017 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ στη Β΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολ. έτος 2017-2018.
Σημαντικές Επισημάνσεις – Γενικές Οδηγίες
Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τομείς και θεμελιώδεις έννοιες της Επιστήμης Υπολογιστών και Πληροφορικής και να αναπτύξουν την αναλυτική και συνθετική τους σκέψη. Η προσέγγιση που ακολουθείται σχετίζεται με θέματα τόσο της Θεωρητικής όσο και της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών. Με το πρώτο μέρος να καλύπτει θέματα της Θεωρητικής Επιστήμης των Υπολογιστών –από το Πρόβλημα στον Αλγόριθμο και από εκεί στον Προγραμματισμό και τις Εφαρμογές του– και το δεύτερο μέρος με την επισκόπηση βασικών τομέων της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών (Φ.Ε.Κ. Β΄ 934/14.04.2014).
Πιο αναλυτικά:
α) στο πρώτο μέρος που καλύπτονται θέματα της Θεωρητικής Επιστήμης των Υπολογιστών δίνεται βαρύτητα στα ακόλουθα:
- Έννοια του Προβλήματος
- Από το πρόβλημα στον αλγόριθμο
- Συγγραφή αλγορίθμων
- Είδη και τεχνικές προγραμματισμού
β) Στο δεύτερο μέρος γίνεται επισκόπηση δύο βασικών τομέων της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών (Πληροφοριακά Συστήματα και Δίκτυα).
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της διδασκαλίας από τον/την εκπαιδευτικό είναι απαραίτητο να έχει ως αφετηρία το Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) (Φ.Ε.Κ. Β΄ 934/14.04.2014). και να είναι σύμφωνη με τη διδακτική μεθοδολογία που προτείνεται.
Σύμφωνα με το ΠΣ, η διδακτική του μαθήματος βασίζεται στον κοινωνικό εποικοδομισμό και τις σύγχρονες θεωρήσεις για την «επεξεργασία των πληροφοριών». Συνεπώς, η διδασκαλία χρειάζεται να είναι μαθητοκεντρική, να εστιάζει στις ανάγκες των μαθητών και να πραγματοποιείται κυρίως μέσω φύλλων εργασίας με δραστηριότητες που ενδιαφέρουν τους μαθητές.
Συστήνεται η προετοιμασία κατάλληλων διδακτικών σεναρίων τα οποία αποτελούν έναν σαφή και πρακτικό τρόπο να εξειδικευτούν οι γενικές αρχές του ΠΣ και να οργανωθεί η διδασκαλία κυρίως με δραστηριότητες των μαθητών. Αξιολογημένα και υποδειγματικά διδακτικά σενάρια μπορούν να αναζητηθούν στην πλατφόρμα Αίσωπος http://aesop.iep.edu.gr/.
Προτείνεται να χρησιμοποιούνται αυθεντικά παραδείγματα από τον πραγματικό κόσμο ή/και παραδείγματα που εμπλουτίζουν τις γνώσεις που έχουν αποκομίσει οι μαθητές σε προηγούμενες τάξεις. Επίσης, χρειάζεται να ακολουθούνται εκπαιδευτικές τεχνικές που εμπλέκουν τους μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία (ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές), όπως ο καταιγισμός ιδεών, η διερευνητική προσέγγιση, η αυτενέργεια, η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση, το μαύρο κουτί, η διαχείριση λάθους κ.α.
Οι προαναφερόμενες τεχνικές δεν αποκλείουν την εφαρμογή συμπεριφοριστικών προσεγγίσεων και διδακτικών τεχνικών, όπου κρίνεται απαραίτητο (εισήγηση, επίδειξη, ερωταπαντήσεις κ.λπ). Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να ζητείται από τους μαθητές να αποστηθίσουν τεχνικές λεπτομέρειες, καθώς και ιστορικές ή άλλου τύπου πληροφορίες που παρουσιάζονται στο σχολικό εγχειρίδιο, αλλά η κατανόηση των εννοιών και η εφαρμογή στο εργαστήριο.
Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας προτείνεται η φθίνουσα καθοδήγηση των μαθητών, όπου μέσω της εμψύχωσης και της διευκόλυνσης οικοδομούν τις γνώσεις τους. Στις περιπτώσεις εφαρμογής της ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης είναι χρήσιμο να αξιοποιούνται κατάλληλα οι μαθητές ή να εφαρμόζεται διαφοροποιημένη διδασκαλία. Οι μαθητές είναι σημαντικό να στηρίζονται σε προηγούμενες γνώσεις, να συνεργάζονται, να συμμετέχουν ενεργά, να ανακαλύπτουν τη νέα γνώση και να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους στη τάξη.
Επιπλέον, επειδή το μάθημα απευθύνεται στους μαθητές και των δύο ομάδων προσανατολισμού της Β΄ Λυκείου και διδάσκεται τόσο στα ημερήσια όσο και στα εσπερινά, απαιτείται –όπου κρίνεται απαραίτητο– να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες των μαθητών του τμήματος και να προσαρμόζεται το διδακτικό υλικό έτσι ώστε να επιτυγχάνονται οι μαθησιακοί στόχοι που περιγράφονται παρακάτω και να υπάρχει ένας βαθμός δυσκολίας που θα βοηθάει τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά και να εμπλέκονται στη μαθησιακή διαδικασία. Για το σκοπό αυτό έχει προταθεί ένα πλήθος δραστηριοτήτων. Ο προτεινόμενος χρονοπρογραμματισμός είναι ενδεικτικός και ο/η εκπαιδευτικός είναι σημαντικό να σχεδιάσει τον μακροπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο χρονοπρογραμματισμό με βάση τα μαθησιακά χαρακτηριστικά, τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και το υπόβαθρο των μαθητών της τάξης του/της.
Σύμφωνα με το ΠΣ, το μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» υλοποιείται σε εργαστηριακό περιβάλλον και επομένως είναι σημαντικό να αξιοποιείται στο μέγιστο δυνατό βαθμό το Σχολικό Εργαστήριο Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (ΣΕΠΕΗΥ). Η προετοιμασία του εργαστηρίου, στην αρχή του σχολ. έτους, κρίνεται απαραίτητη.
Για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων προτείνεται να χρησιμοποιηθεί ελεύθερο λογισμικό - λογισμικό ανοιχτού κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ). Επιπλέον, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να αξιοποιούν, μεταξύ άλλων, εκπαιδευτικό υλικό που διατίθεται από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο http://www.sch.gr και το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο του Ψηφιακού Σχολείου http://dschool.edu.gr/.
Διδακτέα ύλη (Περιεχόμενο - Διαχείριση και ενδεικτικός προγραμματισμός)
Σχολικό βιβλίο: «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ». Συγγραφείς Δουκάκης Σ., Δουληγέρης Χ., Καρβουνίδης Θ., Κοίλιας Χ., Πέρδος Α.
Διδακτικές Ενότητες | Ενδεικτικές ώρες |
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η | |
Κεφάλαιο 2.1 | 1 |
Κεφάλαιο 2.2 (Εκτός των 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.2.7.5, 2.2.7.6, 2.2.8 και 2.2.10) | 19 |
Κεφάλαιο 2.3 (Εκτός των 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.2, 2.3.3) | 1 |
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η | |
Κεφάλαιο 3.2 | 2 |
Κεφάλαιο 3.3 | 2 |
Αναλυτικές Οδηγίες
ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ | |||
Προσδοκώμενα Μαθησιακά | Θεματικές Ενότητες | Προτεινόμενες Δραστηριότητες και Εκπαιδευτικό Υλικό | Εκτιμώμενες |
Να περιγράφουν Να κατατάσσουν ένα Να διακρίνουν Να περιγράφουν | Κεφάλαιο 2.1.
2.1.2. Κατηγορίες προβλημάτων 2.1.3. Υπολογιστικά προβλήματα 2.1.4. Διαδικασίες | • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ1 (Δραστηριότητα 1). • Ως εργασία για το σπίτι (αν χρειάζεται) μπορεί να δοθεί η 4 του κεφαλαίου 2.1 από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες του βιβλίου που αναφέρει: Μπορεί κάθε χάρτης να χρωματιστεί με τέσσερα χρώματα το πολύ, ώστε οι γειτονικές χώρες να είναι χρωματισμένες διαφορετικά; • Επιπρόσθετα μπορούν να αξιοποιηθούν ορισμένα από τα προτεινόμενα θέματα της τράπεζας θεμάτων: | 1 |
Να περιγράφουν Να αναγνωρίσουν Να αναφέρουν Να διακρίνουν Να υλοποιούν Να επιλέγουν την κατάλληλη | Κεφάλαιο 2.2 2.2.1. 2.2.5. 2.2.6. 2.2.7. 2.2.7.1. 2.2.7.2. 2.2.7.3. 2.2.7.4. | • Προτείνεται η ΔΡ2 (Δραστηριότητα 2). • Μπορεί να υλοποιηθεί ΔΡ3 (Δραστηριότητα 3). • Προτείνεται η ΔΡ4 (Δραστηριότητα 4). • Από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες του κεφαλαίου 2.2. μπορούν να δοθούν οι 1 και 3. • Προτείνεται η ΔΡ5 (Δραστηριότητα 5). • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ6 (Δραστηριότητα 6). • Μπορεί να αξιοποιηθούν από το σχολικό βιβλίο τα παραδείγματα 2.8 και 2.9 του κεφαλαίου 2.2. • Προτείνεται η ΔΡ7 (Δραστηριότητα 7). Σχεσιακοί και Λογικοί Τελεστές, Λογικές Εκφράσεις• Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ8 (Δραστηριότητα 8). • Επιπρόσθετα μπορούν να αξιοποιηθούν ορισμένα από τα προτεινόμενα θέματα της τράπεζας θεμάτων: Απλή εντολή επιλογής • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ9 (Δραστηριότητα 9). • Προτείνεται η ΔΡ10 (Δραστηριότητα 10). • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ11 (Δραστηριότητα 11). • Ως εργασία για το σπίτι (αν χρειάζεται) μπορεί να δοθεί η ΔΡ12 Σύνθετη εντολή επιλογής • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ13 (Δραστηριότητα 13). • Προτείνεται η ΔΡ14 (Δραστηριότητα 14). • Μπορεί να αξιοποιηθεί από το σχολικό βιβλίο το παράδειγμα 2.11 του κεφαλαίου 2.2. • Επιπρόσθετα μπορούν να αξιοποιηθούν από την τράπεζα θεμάτων τα Εικονική εκτέλεση αλγορίθμων με εντολή επιλογής • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ15 (Δραστηριότητα 15). • Επιπρόσθετα μπορούν να αξιοποιηθούν από την τράπεζα θεμάτων τα Εντολή Για … από … μέχρι • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ16 (Δραστηριότητα 16). • Προτείνεται να αξιοποιηθεί από το σχολικό βιβλίο, το • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ17 (Δραστηριότητα 17). • Προτείνεται η ΔΡ18 (Δραστηριότητα 18). • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ19 (Δραστηριότητα 19). • Προτείνεται η ΔΡ20 (Δραστηριότητα 20). • Από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες του κεφαλαίου 2.2. μπορεί να αξιοποιηθεί η 29 στο Κεφάλαιο 2.2, ώστε να προσεγγιστεί: Εντολή Όσο … επανάλαβε • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ21 (Δραστηριότητα 21). • Προτείνεται να αξιοποιηθεί από το σχολικό βιβλίο, το • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ22 (Δραστηριότητα 22). • Προτείνεται η ΔΡ23 (Δραστηριότητα 23). • Μπορεί να υλοποιηθεί η ΔΡ24 (Δραστηριότητα 24). • Αφού ολοκληρωθούν οι δύο εντολές επανάληψης είναι χρήσιμο οι μαθητές να εργαστούν σε θέματα της τράπεζας θεμάτων όπου εκτός των άλλων θα χρειάζεται να αποφασίσουν αν μπορεί να αξιοποιηθεί η εντολή Για … από … μέχρι. Για το λόγο αυτό, είναι χρήσιμο οι ασκήσεις αυτές να γίνουν αφού έχουν μελετηθεί από τους μαθητές και οι δύο εντολές επανάληψης. Ενδεικτικά μπορούν να υλοποιηθούν ορισμένα από τα ακόλουθα θέματα: • Από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες του κεφαλαίου 2.2. μπορεί να αξιοποιηθεί η 32. Εικονική εκτέλεση αλγορίθμων με εντολή επανάληψης και πλήθος επαναλήψεων εντολής επανάληψης Να δοθεί βαρύτητα στο ερώτημα: πόσες φορές θα εκτελεστούν οι εμπεριεχόμενες εντολές μία εντολής επανάληψης ή πόσες φορές θα εκτελεστούν οι εντολές που υπάρχουν μέσα στην επανάληψη, αντί του ερωτήματος πόσες φορές θα εκτελεστεί η επανάληψη. • Εικονική Εκτέλεση εντολής Για … από … μέχρι: • Εικονική Εκτέλεση εντολής Όσο … επανάλαβε: Άσκηση 18 από το σχολικό βιβλίο, Κεφάλαιο 2.2., • Συμπλήρωση κενών ή τιμών ώστε να εκτυπώνει συγκεκριμένες τιμές: • Προσδιορισμός στοιχείων αλγορίθμου: | 19 (2 ώρες για (4 ώρες 2.2.7, (8 ώρες |
Εξηγούν την ανάγκη Αναφέρουν περιβάλλοντα Συνδέουν και κατηγοριοποιούν | Κεφάλαιο 2.3 2.3.1 2.3.1.1. | • Προτείνεται η ΔΡ25 (Δραστηριότητα 25). | 1 |
ΕΝΟΤΗΤΑ 3: ΘΕΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ | |||
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα | Θεματικές Ενότητες | Προτεινόμενες Δραστηριότητες και Εκπαιδευτικό Υλικό | Εκτιμώμενες |
Να περιγράφουν Να εξηγούν την ανάγκη Να συσχετίζουν τις Βάσεις Δεδομένων με τα Να εξηγούν τον ρόλο | Κεφάλαιο 3.2. 3.2.1. Τι είναι τα 3.2.2. Αρχιτεκτονικές 3.2.3. Βάσεις 3.2.4. Γλώσσες | • Από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες του κεφαλαίου 3.2. μπορεί να αξιοποιηθεί η 1 και η 6. • Μπορεί να χρησιμοποιηθούν από το φωτόδεντρο: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentroeducationalvideo-8522-247 (βίντεο) http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentroeducationalvideo-8522-169 (βίντεο) | 2 |
Να οργανώσουν | Κεφάλαιο 3.3. 3.3.1. Τι είναι ένα 3.3.2. Στοιχεία δικτύων 3.3.3. Κατηγορίες δικτύων 3.3.3.1. Είδη δικτύων 3.3.3.2. Είδη δικτύων 3.3.3.3. Είδη δικτύων βάσει περιοχής που 3.3.4. Τοπολογίες Δικτύων 3.3.5. Σύγχρονες υπηρεσίες δικτύων | • Μέσω ανάκλησης γνώσεων ή αναζήτησης (και με τη χρήση εννοιολογικού χάρτη), να απεικονιστούν τα θέματα που διαπραγματεύεται η ενότητα (να ληφθεί υπόψη η ύλη που έχει διδαχθεί στο Γυμνάσιο). • Από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες του κεφαλαίου 3.3. μπορεί να αξιοποιηθεί η 4. • Έμφαση να δοθεί στο υπολογιστικό νέφος ή σύννεφο και να συσχετιστούν τα δίκτυα με τα πληροφοριακά συστήματα. | 2 |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ | ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ |
ΔΡ1. α) Να αναφέρετε ένα πρόβλημα από την καθημερινότητά τους και ένα επιστημονικό πρόβλημα β) Έχετε ακούσει για μη επιλύσιμα και ανοικτά προβλήματα; γ) Μελετήστε το χάρτη του παραδείγματος 2.3. του σχολικού βιβλίου και απαντήστε στα δ) Να διερευνήσετε την πρωτοβάθμια εξίσωση (αx + β = 0) ως προς x για τις διάφορες τιμές του ε) Να σχεδιάσετε διαγραμματική και φραστική παρουσίαση της διερεύνησης. στ) Να περιγράψετε τα στάδια επίλυσης που ακολούθησαν. | Συζήτηση Συζήτηση και αναζήτηση στο διαδίκτυο Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες. Ο χάρτης μπορεί να περιλαμβάνεται σε φύλλο εργασίας ή να παρουσιαστεί μέσω προβολικού στο εργαστήριο. Η εξίσωση μπορεί να περιλαμβάνεται σε φύλλο εργασίας. Συζήτηση για δύο τρόπους παρουσίασης της διερεύνησης. Επιβεβαιώνεται η ορθότητα τους ή εμπλουτίζεται ώστε να προκύψει επιστημολογική γνώση. |
ΔΡ2. Να αναφέρετε αλγορίθμους από την καθημερινή σας ζωή, αλλά και από άλλες επιστήμες | Εξαγωγή τελικού βαθμού επίδοσης Επίλυση πρωτοβάθμιας εξίσωσης |
ΔΡ3. Να εκτελέσετε τον αλγόριθμο στο προγραμματιστικό περιβάλλον Αλγοριθμική-Προγραμματισμός | Να αξιοποιηθεί είτε το παράδειγμα 2.4 (Εύρεση ΜΚΔ δύο θετικών ακέραιων αριθμών), είτε το παράδειγμα της πρωτοβάθμιας εξίσωσης που έχουν δουλέψει στη ΔΡ1. Το παράδειγμα που θα επιλεγεί να παρουσιαστεί έτοιμο σε μορφή αναπαράστασης αλγορίθμου με ψευδογλώσσα μέσω κατάλληλου υπολογιστικού περιβάλλοντος (π.χ. Αλγοριθμική- Προγραμματισμός, http://www.ecedu.upatras.gr/algorithmics/). Το παράδειγμα της πρωτοβάθμιας εξίσωσης έχει ήδη παρουσιαστεί με φυσική γλώσσα και μεθοδολογίες διαγραμματικής αναπαράστασης αλγορίθμων. Να συζητηθεί: |
ΔΡ4. α) Να εκτελέσετε τον αλγόριθμο αντιμετάθεσης του περιεχομένου δύο μεταβλητών στο β) Να εκτελέσετε εικονικά τον αλγόριθμο αντιμετάθεσης του περιεχομένου δύο μεταβλητών στο | Με την δραστηριότητα (πρόκειται για το παράδειγμα 2.7 του βιβλίου) μπορούν να προσεγγιστούν: α) οι τρόποι αναπαράστασης αλγορίθμου, β) ο τρόπος εικονικής εκτέλεσης αλγορίθμου στο χαρτί. Η εικονική εκτέλεση αλγορίθμου είναι σημαντικό να γίνει με την προσέγγιση των αριθμημένων εντολών, όπως φαίνεται και στο παράδειγμα 2.7. γ) η δομή ενός αλγορίθμου, το συντακτικό και ο ρόλος του αλφάβητου. |
ΔΡ5. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: α) εκχωρεί σε μία μεταβλητή το επώνυμό σας. β) εκχωρεί σε μία μεταβλητή το βαθμό που λάβατε στο Α΄ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική γ) εκχωρεί σε μία μεταβλητή το βαθμό που λάβατε στο Β΄ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική δ) υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό σας που προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών ε) εκχωρεί σε μία μεταβλητή το βαθμό που λάβατε στις προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημα στ) υπολογίζει τον βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις. ζ) εμφανίζει το επώνυμο του μαθητή και τον βαθμό προαγωγής. | Με την δραστηριότητα επιχειρείται να προσεγγιστούν: α) οι σταθερές, οι μεταβλητές και οι τελεστές που χρησιμοποιούνται σε ένα πρόγραμμα. β) η εντολή εκχώρησης και η εντολή εξόδου Με ερωταπαντήσεις εκμαιεύεται από τους μαθητές και επιβεβαιώνεται από τον εκπαιδευτικό η αντιστοίχιση των εντολών του αλγορίθμου. Στη συνέχεια παρουσιάζεται και εξηγείται η λειτουργία των εντολών εκχώρησης και εξόδου. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα συμπληρώνεται με πρόσθετα ερωτήματα ώστε να προσεγγιστούν η εντολή εισόδου και οι δομές επιλογής και επανάληψης. Αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή και η εκτέλεση του προγράμματος, μπορεί να προκληθεί συζήτηση ώστε να αναδειχτεί ότι το πρόγραμμα/αλγόριθμος που αναπτύχθηκε μπορεί να δουλέψει μόνο για συγκεκριμένους βαθμούς που δόθηκαν από τον μαθητή και να τεθεί το ερώτημα: Τι θα γίνει αν θέλαμε ένα πρόγραμμα που θα μπορούσε να το χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε μαθητής για να υπολογίσει το βαθμό προαγωγής του; Αναδεικνύεται έτσι η ανάγκη για χρήση της εντολής εισόδου, η οποία χρησιμοποιείται για να αναπτυχθεί το αρχικό παράδειγμα. |
ΔΡ6 Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: α) διαβάζει το επώνυμο ενός μαθητή. β) διαβάζει το βαθμό που έλαβε στο Α΄ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία». γ) διαβάζει το βαθμό που έλαβε στο Β΄ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία». δ) υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό που προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών των ε) διαβάζει το βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία». στ) υπολογίζει τον βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού ζ) εμφανίζει το επώνυμο του μαθητή και τον βαθμό προαγωγής. | Με την δραστηριότητα προσεγγίζεται η ανάγκη για χρήση της εντολής εισόδου. |
ΔΡ7. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: α) διαβάζει το όνομα ενός μαθητή, τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 1ο τετράμηνο και τον β) υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων, γ) διαβάζει τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις, δ) υπολογίζει το βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού ε) εμφανίζει το όνομα και το βαθμό προαγωγής του μαθητή στ) ελέγχει τον βαθμό προαγωγής και εμφανίζει το μήνυμα «Μεγαλύτερος ή ίσος του 10», αν ο | Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν με τη δομή επιλογής μέσω της επέκτασης της ΔΡ6. Στόχος είναι να προσεγγίσουν τον τρόπο που λαμβάνεται μία απόφαση με βάση συγκεκριμένο κριτήριο |
ΔΡ8. Από τις ερωτήσεις - θέματα προς συζήτηση - δραστηριότητες να εργαστείτε στην 18 του κεφαλαίου 2.2. | Με την δραστηριότητα προσεγγίζονται οι σχεσιακοί και οι λογικοί τελεστές. Πριν δοθεί η δραστηριότητα στους μαθητές, είναι χρήσιμο: |
ΔΡ9. Σε τρεις διαφορετικούς αγώνες πρόκρισης για την Ολυμπιάδα του Σίδνεϋ στο άλμα εις μήκος ένας αθλητής πέτυχε τις επιδόσεις a, b, c. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: α) να διαβάζει τις τιμές των επιδόσεων a, b, c. β) να υπολογίζει και να εμφανίζει τη μέση τιμή των παραπάνω τιμών. γ) να εμφανίζει το μήνυμα «ΠΡΟΚΡΙΘΗΚΕ», αν η παραπάνω μέση τιμή είναι μεγαλύτερη των 8 | Με την δραστηριότητα προσεγγίζεται η απλή εντολή επιλογής |
ΔΡ10. Μία οικογένεια κατανάλωσε Χ Kwh (κιλοβατώρες) ημερησίου ρεύματος και Υ Kwh νυχτερινού ρεύματος. Το κόστος ημερησίου ρεύματος είναι 0,08 ευρώ. ανά Kwh και του νυχτερινού 0,05 ευρώ ανά Kwh. Να αναπτύξετε έναν αλγόριθμο ο οποίος: α) να διαβάζει τα Χ, Υ. β) να υπολογίζει και να εμφανίζει το συνολικό κόστος της κατανάλωσης ρεύματος της γ) να εμφανίζει το μήνυμα «ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ», αν το συνολικό κόστος είναι | Με την δραστηριότητα προσεγγίζεται η απλή εντολή επιλογής. |
ΔΡ11. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: α) διαβάζει έναν αριθμό β) εμφανίζει την απόλυτη τιμή του. | Με την δραστηριότητα (παράδειγμα 2.10 του σχολικού βιβλίου), οι μαθητές μπορούν να περιγράφουν την αναγκαιότητα της αλγοριθμικής και υπολογιστικής σκέψης και του τρόπου που αξιοποιείται η απλή εντολή επιλογής σε άλλα γνωστικά αντικείμενα. Επίσης, το παράδειγμα προσφέρει τη δυνατότητα μετάβασης από τη δομή ακολουθίας (χρήση της συνάρτησης Α_Τ), στη δομή επιλογής (είτε απλή εντολή επιλογής, είτε σύνθετη εντολή επιλογής) |
ΔΡ12. 1. Σε μια εξέταση ξένης γλώσσας ένας υποψήφιος εξετάζεται προφορικά και γραπτά και βαθμολογείται από το 1 έως το 100 σε κάθε εξέταση. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: 2. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: 3. Σε μια εξέταση καλών τεχνών ο υποψήφιος εξετάζεται προφορικά και γραπτά και | Πρόκειται για τροποποιημένα θέματα από την τράπεζα θεμάτων, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να υλοποιούνται με εντολή επανάληψης για γνωστό αριθμό επαναλήψεων. Τα θέματα έχουν τροποποιηθεί έτσι ώστε να μην απαιτείται η εντολή επανάληψης, αλλά να παραμένει απαραίτητη η εντολή απλής επιλογής. Εφόσον οι μαθητές εργαστούν με τα θέματα αυτά, παρέχεται η ευκαιρία «εύκολης» μετάβασης των μαθητών στη δομή επανάληψης (…θέλουμε να επαναλάβουμε την εκτέλεση μιας ομάδας εντολών πολλές φορές). |
ΔΡ13. Ένας μαθητής όταν ξεπεράσει συνολικά τον αριθμό των 114 απουσιών στο διδακτικό έτος, πρέπει να επαναλάβει την τάξη χωρίς δικαίωμα στις εξετάσεις, ενώ αν δεν ξεπεράσει τον αριθμό αυτών των απουσιών έχει το δικαίωμα να εξεταστεί. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος: α) διαβάζει το πλήθος των απουσιών του μαθητή. β) εμφανίζει το μήνυμα "Επανάληψη τάξης" αν οι απουσίες του είναι άνω των 114 ή το μήνυμα | Πρόκειται για τροποποιημένο θέμα από την τράπεζα θεμάτων. Το θέμα έχει τροποποιηθεί έτσι ώστε να μην απαιτείται η εντολή επανάληψης, αλλά να παραμένει απαραίτητη η εντολή σύνθετης επιλογής. |
ΔΡ14. Σε έναν αγώνα στον τελικό του άλματος εις μήκος, ο αθλητής πραγματοποιεί την τελική του α) διαβάζει το μήκος του άλματος του αθλητή. Θεωρήστε ότι για άκυρο άλμα δίνεται ως μήκος ο β) Εμφανίζει το μήνυμα "Άκυρο Άλμα" αν δόθηκε ως μήκος ο αριθμός μηδέν (0) ή το μήνυμα | Πρόκειται για τροποποιημένο θέμα από την τράπεζα θεμάτων. Το θέμα έχει τροποποιηθεί έτσι ώστε να μην απαιτείται η εντολή επανάληψης, αλλά να παραμένει απαραίτητη η εντολή σύνθετης επιλογής. |
ΔΡ15. Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου | Προτείνεται όλες οι περιπτώσεις εικονικής εκτέλεσης αλγορίθμων να γίνονται με τη χρήση Πίνακα της μορφής του Πίνακα 2.1 ή του παραδείγματος 2.2 που παρουσιάζεται στο Κεφάλαιο 2.2 του σχολικού βιβλίου. |
ΔΡ16. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος για κάθε έναν από τους 25 μαθητές της Α΄ τάξης: α) διαβάζει το όνομα ενός μαθητή, τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 1ο τετράμηνο και τον β) υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων, γ) διαβάζει τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις, δ) υπολογίζει το βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού ε) εμφανίζει το όνομα και το βαθμό προαγωγής του μαθητή στ) ελέγχει τον βαθμό προαγωγής και εμφανίζει το μήνυμα «Μεγαλύτερος ή ίσος του 10», αν ο | Πρόκειται για την επέκταση της ΔΡ7. Στόχος είναι να «ανακαλύψουν» οι μαθητές τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να επαναληφθεί η εκτέλεση μιας ομάδας εντολών για γνωστό αριθμό επαναλήψεων και β) για άγνωστο αριθμό επαναλήψεων. |
ΔΡ17. Σε κάποιο σημείο της Εθνικής οδού είναι εγκατεστημένο ένα ειδικό σύστημα το οποίο μετράει την Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος για 500 οχήματα: | Πρόκειται για τροποποιημένο θέμα από την τράπεζα θεμάτων, ώστε να εμπλακούν οι μαθητές με την έννοια του μετρητή. |
ΔΡ18. Στο υπολογιστικό σύστημα ενός βιβλιοπωλείου πρόκειται να καταχωρηθούν 150 νέα βιβλία. Για κάθε βιβλίο καταχωρείται ο τίτλος, ο συγγραφέας και η τιμή του. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: | Πρόκειται για θέμα από την τράπεζα θεμάτων. |
ΔΡ19. Σε μια εξέταση Αγγλικών 220 υποψήφιοι εξετάζονται προφορικά και γραπτά και βαθμολογούνται από το 1 έως και 100 μονάδες σε κάθε εξέταση. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: | Πρόκειται για θέμα από την τράπεζα θεμάτων. |
ΔΡ20. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος για κάθε έναν από τους δέκα αθλητές: α) διαβάζει το μήκος του άλματος κάθε αθλητή. Θεωρήστε ότι για άκυρο άλμα δίνεται ως μήκος β) εμφανίζει το πλήθος των αθλητών που είχαν άκυρη προσπάθεια. γ) εμφανίζει το μέσο όρο μήκους των έγκυρων αλμάτων | Πρόκειται για τροποποιημένο θέμα από την τράπεζα θεμάτων. Η δραστηριότητα προσφέρει την ευκαιρία να προσεγγιστεί η περίπτωση που ο αθλητής δεν έχει καμία έγκυρη προσπάθεια. Σε αυτή την περίπτωση |
ΔΡ21. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος διαβάζει το όνομα ενός μαθητή, τον προφορικό βαθμό που Στη συνέχεια να υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή που προκύπτει από Ακολούθως, να διαβάζει τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις και να υπολογίζει και να εμφανίζει το όνομα και το βαθμό προαγωγής του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις. Τέλος, να ελέγχει τον βαθμό προαγωγής και να εμφανίζει το μήνυμα «Μεγαλύτερος ή ίσος του 10», αν ο βαθμός είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 10 ή το μήνυμα «Μικρότερος του 10» αν ο βαθμός είναι μικρότερος του 10. Τα παραπάνω να επαναλαμβάνονται μέχρι να δοθεί ως όνομα μαθητή το κενό. | Στην περίπτωση αυτή είναι σημαντικό να αναδειχτεί: α) η αναγκαιότητα απόδοσης αρχικής τιμής στη μεταβλητή(ές) που περιλαμβάνονται στη συνθήκη και β) η αναγκαιότητα εντολής(ών) μέσα στην επανάληψη με τις οποίες να μεταβάλλεται η μεταβλητή(ές) της συνθήκης. Με την παρουσίαση της συγκεκριμένης αναγκαιότητας, μπορεί να ανακληθεί ο ορισμός του αλγορίθμου που αναφέρεται σε πεπερασμένη σειρά ενεργειών … εκτελέσιμων σε πεπερασμένο χρόνο. |
ΔΡ22. Να γραφεί αλγόριθμος ο οποίος: | |
ΔΡ23. Κατά τη φόρτωση κοντέινερ σε πλοίο μας ενδιαφέρει το συνολικό βάρος που θα φορτωθεί να μην ξεπεράσει το όριο φόρτωσης κάθε πλοίου. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος: | |
ΔΡ24. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος: | |
ΔΡ25. α) Τι είναι Πρόγραμμα; β) Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ Γλώσσας Μηχανής, Συμβολικής Γλώσσας και Γλώσσας Υψηλού γ) Γλώσσες προγραμματισμού και γραφικά περιβάλλοντα | Να επιχειρηθεί συζήτηση Να προκύψει μία οπτική αναπαράσταση Να επιχειρηθεί συζήτηση, αξιοποιώντας τις πρότερες εμπειρίες και γνώσεις των μαθητών. |
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ