ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ «ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ» ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ 2020-2021
Αρ.Πρωτ.Φ.14/127667/ΒΜ/153955/Δ1/11-11-2020/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε
ΤΜΗΜΑ Β’ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ KAI ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
ΤΜΗΜΑ Β΄ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
-----
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Βάια Μόκα
Τηλέφωνο : 210 344 2247
Θέμα: «Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολειών της Χώρας για το σχολικό έτος 2020-2021»
Σε συνέχεια της με αρ. πρωτ. Φ.25/EA/174355/Δ1/07-11-2019 εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, του με αρ. πρωτ. εισερχομένου ΥΠΑΙΘ 127667/5-10-2020 (Οικ. 56801/6672/21-9-2020) εγγράφου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και στο ευρύτερο πλαίσιο διατήρησης αλλά και ενίσχυσης του «Εθνικού Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας», σας ενημερώνουμε ότι η θεματική ενότητα με τίτλο: «Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια» θα συνεχιστεί στο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της χώρας για το σχολικό έτος 2020-2021.
Ειδικότερα:
- Η διδασκαλία της θεματικής ενότητας δύναται να πραγματοποιηθεί για την Α’, Β’, Γ ‘,Δ’ Δημοτικού στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.
- Στην Ε’ και Στ΄ Δημοτικού δύναται να πραγματοποιηθεί με διάχυση της θεματικής ενότητας σε άλλα διδακτικά αντικείμενα όπως Γλώσσα, Φυσικά, Τ.Π.Ε., Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σε ενότητες συναφείς με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού και με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
Α. Εκπαιδευτικό υλικό
Εκπαιδευτικό υλικό προς αξιοποίηση στη Θεματική ενότητα δύναται να θεωρηθεί το υλικό που προτείνεται από το Τμήμα Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΑΙΘ (Φ.2.1/ΠΜ/159153/Δ7/11-10-2019). Το παραπάνω υλικό παρέχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα «e -Drive Academy» (http://edrive.yme.gov.gr/ ).
Το υλικό αποτελείται από:
(α) διαδραστικά εκπαιδευτικά σενάρια προσομοίωσης μετακίνησης και οδήγησης
(β) ηλεκτρονικά βιβλία και φυλλάδια/συμβουλευτικούς οδηγούς
(γ) διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια για όλες τις ηλικίες
Πιο συγκεκριμένα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στη διαδικτυακή πλατφόρμα περιλαμβάνονται:
1. Βιβλία και Συμβουλευτικοί Οδηγοί για:
(i) τους μαθητές/μαθήτριες Α’-Γ’ και Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού με τίτλο: «ΟΔΙΚΕΣ μου Συμβουλές» και
(ii) τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αντίστοιχα.
2. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Α’-Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση
(ii) στη χρήση ποδηλάτου
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο
(iv) στην οδική σήμανση.
3. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση
(ii) στη χρήση ποδηλάτου
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο.
4. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Α-Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου.
5. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το αυτοκίνητο και το σχολικό λεωφορείο.
Το ως άνω εκπαιδευτικό υλικό είναι παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών. Ως προς το περιεχόμενο αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων που συνδέονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων, μέσα από τη διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις πεζή, με ποδήλατο και με οχήματα.
Επιπλέον, το υλικό αναφέρεται σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και οικολογικής μετακίνησης.
Το εκπαιδευτικό υλικό είναι δομημένο κατά τρόπο που επιτρέπει, είτε την ανάπτυξη επιλεκτικά θεματικών ενοτήτων, είτε την εφαρμογή του συνόλου του υλικού. Για την υλοποίηση του υλικού για μαθητές και μαθήτριες προτείνονται αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οδηγοί.
Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών τους.
Β. Επιμόρφωση
Προβλέπεται σταδιακή οργάνωση επιμορφωτικών παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιμόρφωση είναι προαιρετική, δωρεάν και πραγματοποιείται εκτός του εργασιακού ωραρίου τους.
Γ. Σύνδεση με το Εργαστήριο Πληροφορικής-κινητό εργαστήριο πληροφορικής της Σχολικής Μονάδας Προτείνεται για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ψηφιακού υλικού που συνοδεύει το Πρόγραμμα (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) η χρήση του εργαστηρίου Πληροφορικής, όπου αυτό είναι δυνατό, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό που διδάσκει το διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε. Είναι δυνατή επίσης η χρήση του συγκεκριμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) και στο διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού του μαθήματος.
Επισημαίνεται τέλος, ότι για την υλοποίηση της θεματικής ενότητας θα πρέπει να τηρούνται τα μέτρα αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 και οι σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ και του ΥΠΑΙΘ που κοινοποιούνται στις σχολικές μονάδες, όπως αυτές επικαιροποιούνται και εξειδικεύονται κατά περίπτωση.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Αρ.Πρωτ.Φ.25/ΕΑ/174355/Δ1/07-11-2019/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
-----
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες :Ε. Αγγέλου
Τηλέφωνο : 210 344 2425
FAX : 210 344 3354
ΘΕΜΑ : «Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολειών της Χώρας για το σχολικό έτος 2019-2020»
Σε συνέχεια των με αρ. πρωτ. Φ.14/EA/182144/Δ1/26-10-2017, Φ.12/146043/Δ7/7-9-2018, Φ.2.1/ΠΜ/159153/Δ7/11-10-2019 εγκυκλίων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, του με αρ. πρωτ.εισερχομένου ΥΠΑΙΘ 143089/16-09-2019 (Οικ. 67979/8231/11-9-2019) εγγράφου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, και στο ευρύτερο πλαίσιο διατήρησης αλλά και ενίσχυσης του «Εθνικού Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας», σας ενημερώνουμε ότι η θεματική ενότητα με τίτλο: «Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια» θα συνεχιστεί στο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της χώρας για το σχολικό έτος 2019-2020.
Ειδικότερα:
- Η διδασκαλία της θεματικής ενότητας δύναται να πραγματοποιηθεί για την Α’, Β’, Γ ‘,Δ’ Δημοτικού στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.
- Στην Ε’ και Στ΄ Δημοτικού δύναται να πραγματοποιηθεί με διάχυση της θεματικής ενότητας σε άλλα διδακτικά αντικείμενα όπως Γλώσσα, Φυσικά, Τ.Π.Ε., Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σε ενότητες συναφείς με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού και με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
Α. Εκπαιδευτικό υλικό
Εκπαιδευτικό υλικό προς αξιοποίηση στη Θεματική ενότητα δύναται να θεωρηθεί το υλικό που προτείνεται από το Τμήμα Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΑΙΘ (Φ.2.1/ΠΜ/159153/Δ7/11-10-2019). Το παραπάνω υλικό παρέχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα “edrive Academy” (http://edrive.yme.gov.gr/ ).
Το υλικό αποτελείται από:
- ηλεκτρονικά διαδραστικά μαθήματα,
- ηλεκτρονικά βιβλία και φυλλάδια/ οδηγούς και
- διαδραστικά παιχνίδια.
Πιο συγκεκριμένα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην διαδικτυακή πλατφόρμα περιλαμβάνονται:
1. Βιβλία και Συμβουλευτικοί Οδηγοί για:
- τους μαθητές/μαθήτριες Α’-Γ’ και Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού με τίτλο: «ΟΔΙΚΕΣ μου Συμβουλές» και
- τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αντίστοιχα.
2. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Α’–Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
- στην πεζή μετακίνηση,
- στη χρήση ποδηλάτου,
- στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο και
- στην οδική σήμανση .
3. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
- στην πεζή μετακίνηση,
- στη χρήση ποδηλάτου ,
- στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο.
4. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Α-Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
- στην πεζή μετακίνηση και
- στη χρήση του ποδηλάτου.
5. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
- στην πεζή μετακίνηση ,(ii) στη χρήση του ποδηλάτου,
- στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το αυτοκίνητο και το σχολικό λεωφορείο.
Το ως άνω εκπαιδευτικό υλικό είναι παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών. Ως προς το περιεχόμενο αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων που συνδέονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων, μέσα από τη διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις πεζή, με ποδήλατο και με οχήματα. Επιπλέον, το υλικό αναφέρεται σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και οικολογικής μετακίνησης.
Το εκπαιδευτικό υλικό είναι δομημένο κατά τρόπο που επιτρέπει είτε την ανάπτυξη επιλεκτικά θεματικών ενοτήτων, είτε την εφαρμογή του συνόλου του υλικού. Για την υλοποίηση του υλικού για μαθητές και μαθήτριες, προτείνονται αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οδηγοί.
Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών τους.
Β. Επιμόρφωση
Προβλέπεται σταδιακή οργάνωση επιμορφωτικών παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιμόρφωση είναι προαιρετική, δωρεάν και πραγματοποιείται εκτός του εργασιακού ωραρίου τους.
Γ. Σύνδεση με το Εργαστήριο Πληροφορικής-κινητό εργαστήριο πληροφορικής της Σχολικής Μονάδας
Προτείνεται για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ψηφιακού υλικού που συνοδεύει το Πρόγραμμα (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) η χρήση του εργαστηρίου Πληροφορικής, όπου αυτό είναι δυνατό , σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό που διδάσκει το διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε.
Είναι δυνατή επίσης η χρήση του συγκεκριμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) και στο διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού του μαθήματος.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 2018 - 2019
Αρ.Πρωτ.Φ12/146043/Δ7/07-09-2018/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
ΤΜΗΜΑ Β’ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ
ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ,ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΠΕ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Email : disedu(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Παπαδοπούλου Ελένη
Τηλέφωνα : 2103442255
Θέμα: «Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της Χώρας για το σχολικό έτος 2018-2019»
Σε συνέχεια της με αρ. πρωτ. Φ.14/ΕΑ/182144/Δ1/26-10-2017(ΑΔΑ: 6Η0Π4653ΠΣ-0Μ6) εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας , Έρευνας και Θρησκευμάτων, και στο ευρύτερο πλαίσιο διατήρησης αλλά και ενίσχυσης του «Εθνικού Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας», σας ενημερώνουμε ότι η θεματική ενότητα με τίτλο: «Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια» θα συνεχιστεί στο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της χώρας για το σχολικό έτος 2018-2019.
Ειδικότερα:
Α. Διδακτικές ώρες της θεματικής ενότητας ανά Τάξη
Η διδασκαλία της θεματικής ενότητας θα πραγματοποιηθεί με ένταξή της στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της Χώρας ως ακολούθως:
Α΄ Δημοτικού : Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για το τρίτο (Γ’) τρίμηνο του σχολικού έτους.
Β΄ Δημοτικού : Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα κατά την διάρκεια όλου του σχολικού έτους.
Γ’ Δημοτικού : Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για το τρίτο (Γ’) τρίμηνο του σχολικού έτους
Δ’ Δημοτικού : Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για ένα τρίμηνο του σχολικού έτους κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού που διδάσκει το μάθημα της Ευέλικτης ζώνης .
Ε’ και Στ΄ Δημοτικού : Διάχυση της θεματικής ενότητας σε άλλα διδακτικά αντικείμενα όπως Γλώσσα, Φυσικά, Τ.Π.Ε., Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σε ενότητες συναφείς, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού, με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια. Η ένταξη θα πραγματοποιείται με απόφαση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού έως 10 ώρες ανά έτος.
Β. Εκπαιδευτικό υλικό
Εκπαιδευτικό υλικό προς αξιοποίηση στη Θεματική ενότητα δύναται να θεωρηθεί το υλικό που προτείνεται από το Τμήμα Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΠΕΘ (Φ.14/ΕΑ/31396/34988/Δ1/2-3-2017). Το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό θα χρησιμοποιήσουν κατά την κρίση τους, οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν τα διδακτικά αντικείμενα της παραγράφου Α. Το παραπάνω υλικό παρέχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα “e-drive Academy” (http://edrive.yme.gov.gr/).
Το υλικό αποτελείται από:
(α) ηλεκτρονικά διαδραστικά μαθήματα,
(β) ηλεκτρονικά βιβλία και φυλλάδια/ οδηγούς και
(γ) διαδραστικά παιχνίδια.
Πιο συγκεκριμένα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην διαδικτυακή πλατφόρμα περιλαμβάνονται:
1. Βιβλία και Συμβουλευτικοί Οδηγοί για:
(i) τους μαθητές/μαθήτριες Α’-Γ’ και Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού με τίτλο: «ΟΔΙΚΕΣ μου Συμβουλές» και
(ii) τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αντίστοιχα.
2. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Α’–Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση,
(ii) στη χρήση ποδηλάτου,
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο και
(iv) στην οδική σήμανση .
3. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση,
(ii) στη χρήση ποδηλάτου ,
iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο.
4. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Α-Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση και
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου.
5. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση ,
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου,
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το αυτοκίνητο και το σχολικό λεωφορείο.
Το ως άνω εκπαιδευτικό υλικό είναι παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών. Ως προς το περιεχόμενο αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων που συνδέονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων, μέσα από τη διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις πεζή, με ποδήλατο και με οχήματα. Επιπλέον, το υλικό αναφέρεται σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και οικολογικής μετακίνησης.
Το εκπαιδευτικό υλικό είναι δομημένο κατά τρόπο που επιτρέπει είτε την ανάπτυξη επιλεκτικά θεματικών ενοτήτων, είτε την εφαρμογή του συνόλου του υλικού. Για την υλοποίηση του υλικού για μαθητές και μαθήτριες, προτείνονται αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οδηγοί.
Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών τους.
Γ. Επιμόρφωση
Προβλέπεται σταδιακή οργάνωση επιμορφωτικών παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Δ. Σύνδεση με το Εργαστήριο Πληροφορικής-κινητό εργαστήριο πληροφορικής της Σχολικής Μονάδας
Προβλέπεται για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ψηφιακού υλικού που συνοδεύει το Πρόγραμμα (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) η χρήση του εργαστηρίου Πληροφορικής , όπου αυτό είναι δυνατό , σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό που διδάσκει το διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε.
Είναι δυνατή επίσης η χρήση του συγκεκριμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ)και στο διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού του μαθήματος.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
Αρ.Πρωτ.Φ.14/EA/182144/Δ1/26-10-2017/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Γ’ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ & ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Σ. Λαπατά (210 344 3318)
Ε. Αγγέλου ( 210 344 2425)
FAX : 210 344 3354
ΘΕΜΑ : «Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολειών της Χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018»
Λαμβάνοντας υπόψη το υπ’ αρίθμ. οικ.62752/7832/22-10-2016 (με αρ. πρ. εισ. ΥΠΠΕΘ 165789/6-10-2016) αίτημα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τίτλο: «Ανάπτυξη Εθνικού Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας», το υπ’ αρίθμ. οικ.59320/17-10-2017 ομότιτλο έγγραφο της αυτής Υπηρεσίας και το υπ’ αριθμ. 31396/24-02-2017 (πράξη 7/16-02-2017 ΙΕΠ) έγγραφο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τίτλο: Γνωμοδότηση σχετικά με την εκπαιδευτική πρόταση του Τμήματος Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τίτλο: «Ανάπτυξη εθνικού προγράμματος κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας», σας ενημερώνουμε ότι, εισάγεται η θεματική ενότητα «Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια» στο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018.
Ειδικότερα:
Α. Διδακτικές ώρες της θεματικής ενότητας ανά Τάξη
Η διδασκαλία της θεματικής ενότητας θα πραγματοποιηθεί με ένταξή της στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της Χώρας ως ακολούθως:
Α΄ Δημοτικού
α) Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1ώρα την εβδομάδα για το τρίτο (Γ’) τρίμηνο του σχολικού έτους.
Β΄ Δημοτικού
Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα κατά την διάρκεια όλου του σχολικού έτους.
Γ’ Δημοτικού
Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για το τρίτο (Γ’) τρίμηνο του σχολικού έτους
Δ’ Δημοτικού
Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για ένα τρίμηνο του σχολικού έτους κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού που διδάσκει το μάθημα της Ευέλικτης ζώνης
Ε’ και Στ΄ Δημοτικού
Διάχυση της θεματικής ενότητας σε άλλα διδακτικά αντικείμενα όπως Γλώσσα, Φυσικά, Τ.Π.Ε., Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σε ενότητες συναφείς, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού, με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια. Η ένταξη θα πραγματοποιείται με απόφαση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού έως 10 ώρες ανά έτος.
Β. Εκπαιδευτικό υλικό
Εκπαιδευτικό υλικό προς αξιοποίηση στη Θεματική ενότητα δύναται να θεωρηθεί το υλικό που προτείνεται από το Τμήμα Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΠΕΘ (Φ.14/ΕΑ/31396/34988/Δ1/2-3-2017). Το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό θα χρησιμοποιήσουν κατά την κρίση τους, οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν τα διδακτικά αντικείμενα της παραγράφου Α. Το παραπάνω υλικό παρέχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα “e-drive Academy” (http://edrive.yme.gov.gr/). Πολιτικής
Το υλικό αποτελείται από:
(α) ηλεκτρονικά διαδραστικά μαθήματα,
(β) ηλεκτρονικά βιβλία και φυλλάδια/ οδηγούς και
(γ) διαδραστικά παιχνίδια.
Πιο συγκεκριμένα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην διαδικτυακή πλατφόρμα περιλαμβάνονται:
1. Βιβλία και Συμβουλευτικοί Οδηγοί για:
(i) τους μαθητές/μαθήτριες Α’-Γ’ και Δ’-ΣΤ’ τάξης, με τίτλο: «ΟΔΙΚΕΣ μου Συμβουλές» και
(ii) τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αντίστοιχα.
2. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Α’–Γ’ Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση (Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο οδικό περιβάλλον ως πεζός/Κυκλοφορώ πεζός τη νύχτα),
(ii) στη χρήση ποδηλάτου (Μαθαίνω να ποδηλατώ με ασφάλεια/ σε κακοκαιρία),
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο (Περιμένοντας/ κυκλοφορώντας με τα ΜΜΜ, Μετακινούμαι με το σχολικό/ ως συνεπιβάτης σε ΙΧ αυτοκίνητο) και (iv) στην οδική σήμανση (Κατανοώ τα ηχητικά και οπτικά σχήματα και τα πλάνα στάσεων).
3. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση (Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο οδικό περιβάλλον ως πεζός, Επαρχιακό περιβάλλον και αντιμετώπιση ειδικών περιπτώσεων),
(ii) στη χρήση ποδηλάτου (Κυκλοφορώ με ποδήλατο/ τη νύχτα/ με κακοκαιρία),
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο (Μετακίνηση με ΜΜΜ παιδιών ηλικίας κάτω των 12 ετών που ταξιδεύουν ασυνόδευτα, Περιμένοντας το τραμ, το μετρό, τον προαστιακό ή το λεωφορείο/ τρόλεϊ, Μετακίνηση επί οχήματος ΜΜΜ/ με το σχολικό).
4. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Α-Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση (Περπατώ με ασφάλεια στην πόλη/ στην πόλη τη νύχτα) και
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου (Κάνω ποδήλατο με ασφάλεια στο χωριό).
5. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:
(i) στην πεζή μετακίνηση (Περπατώ με ασφάλεια στην πόλη/ σε επαρχιακή πόλη/ στην πόλη τη νύχτα/ στο χωριό με χιόνι),
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου (Κάνω ποδήλατο με ασφάλεια στην πόλη/ σε επαρχιακή πόλη/στο χωριό/ τη νύχτα),
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το αυτοκίνητο και το σχολικό λεωφορείο (Ασφαλής μετακίνηση με το τραμ/ με το ΙΧ στο χωριό/ με το σχολικό/ με το λεωφορείο).
Το ως άνω εκπαιδευτικό υλικό είναι παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών. Ως προς το περιεχόμενο αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων που συνδέονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων, μέσα από τη διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις πεζή, με ποδήλατο και με οχήματα. Επιπλέον, το υλικό αναφέρεται σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και οικολογικής μετακίνησης.
Το εκπαιδευτικό υλικό είναι δομημένο κατά τρόπο που επιτρέπει είτε την ανάπτυξη επιλεκτικά θεματικών ενοτήτων, είτε την εφαρμογή του συνόλου του υλικού. Για την υλοποίηση του υλικού για μαθητές και μαθήτριες, προτείνονται αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οδηγοί.
Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών τους.
Γ. Επιμόρφωση
Προβλέπεται σταδιακή οργάνωση επιμορφωτικών παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Δ. Σύνδεση με το Εργαστήριο Πληροφορικής-κινητό εργαστήριο πληροφορικής της Σχολικής Μονάδας
Προβλέπεται σε όλες τις περιπτώσεις της παραγράφου Α, για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση, του ψηφιακού τμήματος του εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ)., η χρήση του εργαστηρίου πληροφορικής, όπου αυτό είναι δυνατό και σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του διδακτικού αντικειμένου Τ.Π.Ε.. Είναι δυνατή επίσης η χρήση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) και στο διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ