6ος Μαθητικός Διαγωνισμός για τη Μάχη των Οχυρών 2021-2022

Εκτύπωση  

6ος ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ «Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ» ΦΙΛΩΝ ΟΧΥΡΟΥ ΙΣΤΙΜΠΕΗ 2021-2022

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΩΝ ΟΧΥΡΟΥ ΙΣΤΙΜΠΕΗ

Αρ.Πρωτ.8/07-10-2021

Ταχ. Δνση: Μπέλλες 3 Νέο Πετρίτσι,
T.K. - Πόλη: 62300 - Νέο Πετρίτσι Σερρών
Πληροφορίες Γεώργιος Τάτσιος
Τηλ. 6983498377
Ιστοσελίδα www.istibei1941.gr
E-mail petritsi(ΣΤΟ)hotmail.com

ΘΕΜΑ: Μαθητικός Διαγωνισμός για τη Μάχη των Οχυρών

1. O Σύνδεσμος Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη σε συνεργασία με τα Γραφεία Σχολικών Δραστηριοτήτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών διοργανώνει τον 6ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό με θέμα «Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ» για το διδακτικό έτος 2021-2022. Ο φετινός διαγωνισμός είναι αφιερωμένος στους Κρήτες που εργάστηκαν για την κατασκευή των Οχυρών και θα βοηθήσει τους μαθητές να γνωρίσουν την ένδοξη ιστορία της Μάχης των Οχυρών, όπου η Ελληνική Ψυχή αντιμετώπισε το Γερμανικό ατσάλι και το νίκησε. Πρόκειται για μια ένδοξη σελίδα της Ελληνικής Iστορίας, όπου οι Έλληνες πολέμησαν ενωμένοι απέναντι στο ναζισμό

2. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων των Δημοτικών σχολείων και όλων των τάξεων Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας μας. Σκοπός του είναι να παροτρύνει τους μαθητές να γνωρίσουν αυτό το σημαντικό για την τοπική και εθνική Ιστορία γεγονός, αλλά και τα Οχυρά τα οποία σήμερα βρίσκονται στην περιοχή των ελληνοβουλγαρικών συνόρων. Σημειώνεται η σημαντικότητα της ανάδειξης της Μάχης των Οχυρών ως ιστορικό γεγονός, καθώς αποτελεί την πρώτη σοβαρή αντίσταση στον Β΄ΠΠ κατά των Γερμανών, όπου τα 21 Οχυρά της Ελληνοβουλγαρικής μεθορίου αντιστάθηκαν με ηρωισμό και αυταπάρνηση απέναντι στην έως τότε ανίκητη Γερμανική στρατιωτική μηχανή και τα 17 από αυτά δε νικήθηκαν ποτέ. Οι μαθητές με την ενασχόλησή τους με την ιστορία της Μάχης των Οχυρών έχουν την ευκαιρία να αποτυπώσουν με τη δική τους ματιά ότι οι αγώνες για την Ελευθερία και τα ιδανικά της Πατρίδας έχουν θετικά αποτελέσματα, ακόμη και απέναντι σε υπέρτερες δυνάμεις, όταν υπάρχει ενότητα και ομοψυχία. Είναι σημαντικό να λάβουν οι μαθητές το μήνυμα της Μάχης των Οχυρών ότι ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΟΡΘΩΤΟ!

3. Προτείνεται να γίνει διαθεματική προσέγγιση της δράσης (Ιστορία, Γλώσσα, Εικαστικά). Με ευθύνη του Συνδέσμου Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη προωθείται στους συμμετέχοντες ψηφιακό υποστηρικτικό υλικό με τις βασικές ιστορικές πληροφορίες, εικόνες, χάρτες, βίντεο κ.ά., καθώς και υλικό από έργα που βραβεύθηκαν στους προηγούμενους διαγωνισμούς. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δουν βραβευμένες μαθητικές δημιουργίες προηγούμενων διαγωνισμών και να μελετήσουν το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου www.istibei1941.gr. Η όλη δράση μπορεί να λάβει τη μορφή project ώστε οι μαθητές να συλλέξουν, να κατανοήσουν και να ιεραρχήσουν μέσα από το διαδίκτυο και άλλες πηγές, πληροφορίες για τη μάχη των Οχυρών και να κατανοήσουν τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο.

4. Τα έργα που θα διαγωνισθούν, μπορεί να είναι ζωγραφιές (δεν υπάρχει περιορισμός στο μέγεθος των έργων, την τεχνική, το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί), ποιήματα, διηγήματα, ταινίες μικρού μήκους (μυθοπλασίας ή τεκμηρίωσης με διάρκεια ως 10 λεπτά χωρίς τους τίτλους αρχής και τέλους) και τραγούδια. Το υλικό που συγκεντρώνεται αξιοποιείται από τον Σύνδεσμο Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη με τη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων με σκοπό τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης μέσα από τη ματιά των μαθητών.

5. Το χρονοδιάγραμμα της δράσης προβλέπει:

α. τη διενέργεια Ημερίδας για τη Μάχη των Οχυρών μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου 2021 με σκοπό την ενημέρωση των υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Πολιτιστικών Προγραμμάτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τους σκοπούς του διαγωνισμού.

β. τη δήλωση συμμετοχών των Σχολικών Μονάδων μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2021.
Όσα σχολεία ενδιαφέρονται παρακαλούνται να το δηλώσουν συμπληρώνοντας και αποστέλλοντας την φόρμα συμμετοχής:
https://istibei1941.gr/mathitikos-diagonismos-maxi-oxiron/forma-simmetoxis/

γ. προαιρετική διενέργεια εκπαιδευτικών επισκέψεων στο Οχυρό Ρούπελ στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών εκδρομών (κατόπιν συνεννόησης με τον Σύνδεσμο Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη) και συμμετοχή των μαθητών σε ενημερωτικές διαλέξεις. Ο Σύνδεσμος Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη αναλαμβάνει την (δωρεάν) ξενάγηση των μαθητών.

δ. υποβολή των έργων μέχρι την Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022.
Σημειώνουμε ότι τα έργα θα σταλούν ΜΟΝΟ σε ψηφιακή μορφή (σε word αν πρόκειται για κείμενα, φωτογραφημένα ή σκαναρισμένα αν πρόκειται για εικαστικά έργα ή τρισδιάστατες κατασκευές ) στο παρακάτω email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.. Σε όλα τα έργα θα υπάρχουν τα στοιχεία των δημιουργών (μαθητές, τάξη, υπεύθυνος εκπαιδευτικός, σχολική μονάδα) και στο mail αποστολής θα επισυνάπτεται διαβιβαστικό του σχολείου όπου θα αναφέρονται αναλυτικά τα έργα και οι δημιουργοί τους (εκπαιδευτικοί και μαθητές). Ειδικότερα για τις ταινίες, κάθε σχολική μονάδα θα αναλάβει την ανάρτησή τους όπου επιθυμεί και θα σταλεί στους διοργανωτές μόνο το λινκ της ανάρτησης αυτής.

ε. Αξιολόγηση των έργων μέχρι την Δευτέρα 28 Μαρτίου 2022

στ. Τελετές βράβευσης των καλύτερων εργασιών ανά κατηγορία έργου και Βαθμίδα Εκπαίδευσης την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2022 (η εκδήλωση βράβευσης θα πραγματοποιηθεί στις Σέρρες).

Ως προς τα βραβεία:

  • Σε κάθε ένα από τα σχολεία που θα διακριθούν με την 1η θέση σε κάποια κατηγορία μαθητικών έργων (ζωγραφιές, ποιήματα, διηγήματα, τρισδιάστατες κατασκευές, ταινίες μικρού μήκους, τραγούδια) θα δοθούν συγγράμματα ιστορικού περιεχομένου που θα ενισχύσουν τις βιβλιοθήκες των σχολικών μονάδων των οποίων οι μαθητές πήραν πρώτο βραβείο.
  • Μεταξύ των ΠΡΩΤΩΝ βραβείων κάθε κατηγορίας έργου και βαθμίδας εκπαίδευσης θα πραγματοποιηθεί κλήρωση για το μεγάλο δώρο που είναι ένα τετραήμερο ταξίδι στη Νορμανδία (για τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό, έναν μαθητή/αν υπάρχει ομάδα μαθητών θα κάνει το σχολείο εσωτερική κλήρωση κι έναν συνοδό του μαθητή) με καλυμμένα τα έξοδα μετακίνησης, διαμονής και ξενάγησης. Οι κληρωθέντες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πληθώρα επετειακών εκδηλώσεων για την απόβαση της Νορμανδίας, η οποία σήμανε το τέλος του Β΄ΠΠ. Ακόμη θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν τον τρόπο με τον οποίον προσεγγίζουν οι Γάλλοι την εθνική τους επέτειο, που αφορά στον Β’ΠΠ όπως και η Μάχη των Οχυρών. Το ταξίδι στη Νορμανδία θα έχει ως ημερομηνία αναχώρησης το Σάββατο 4 Ιουνίου και ημερομηνία επιστροφής το Τρίτη 7 Ιουνίου 2022.

6. Ο Σύνδεσμος Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη θα φροντίσει για την κάλυψη των εξόδων που θα προκύψουν από την τέλεση του προγράμματος (υποστηρικτικό υλικό, μισθώματα αμφιθεάτρων, διαφημιστικό υλικό, διπλώματα συμμετοχής και βραβεία), καθώς και τα δώρα για τις σχολικές μονάδες και το έπαθλο για τον νικητή της κάθε κατηγορίας.

Ο Πρόεδρος
Κοκκινίδης Αλέξανδρος
ε.α. Ναύαρχος - Ψυχίατρος ΠΝ

Η Γραμματέας
Φελεκίδου Ελένη


Αρ.Πρωτ.Φ.14/83969/ΦΔ/85386/Δ1/14-07-2021/ΥΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ & ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε
ΤΜΗΜΑ Β΄
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ.Ε
ΤΜΗΜΑ Β΄
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Β. Παπαβρόντος (Π.Ε)
: Α. Βάρλα (Δ.Ε)
: Φ. Λυμπεροπούλου (Ε.Α.Ε)
: Ο. Μαραγκού (Ε.Ε)
: Φ. Δεσποίνη (Π.Ε)
Τηλέφωνο : 210 344 2249 (Π.Ε)
: 210 344 3272 (Δ.Ε)
: 210 344 2933 (Ε.Α.Ε)
: 210 344 2212 (Ε.Ε)
: 210 344 3293 (Π.Ε)

ΘΕΜΑ :  «Γνωμοδότηση σχετικά με αίτημα του κ. Τάτσιου Γεώργιου, εκ μέρους του Συνδέσμου Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη, για την έγκριση υλοποίησης του 6ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού με τίτλο «Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ», σε μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, για το σχ. έτος 2021-2022».
Σχετ. εγγρ.: Το υπ’ αρ. πρωτ. 83969/9-7-2021 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ

Σε απάντηση του με αρ. πρωτ. Φ14Α/65154/4-6-2021 αιτήματος σας και λαμβάνοντας υπόψη το με αρ. 36/08-07-2021 Απόσπασμα Πρακτικού του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σας ενημερώνουμε ότι εγκρίνουμε τη διεξαγωγή του 6ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού με τίτλο «Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ» για το σχολικό έτος 2021-2022.

O εν λόγω Διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές/τριες Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων Δημοτικού και όλων των τάξεων Γυμνασίου, ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ., σχολικών μονάδων όλων των τύπων γενικής εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης της χώρας και θα υλοποιηθεί εκτός ωρολογίου προγράμματος.

Σκοπός του διαγωνισμού είναι να βοηθήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες που θα συμμετάσχουν να γνωρίσουν το σημαντικό για την τοπική και εθνική ιστορία γεγονός της Μάχης των Οχυρών που βρίσκονται στην περιοχή των ελληνοβουλγαρικών συνόρων όπου μέσω της ενασχόλησής τους με την ιστορία της Μάχης των Οχυρών θα έχουν την ευκαιρία να εμπνευστούν από τον αγώνα του Ελληνικού λαού για την ελευθερία ενάντια στον Ναζισμό κατά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, δημιουργώντας πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα.

Οι προτεινόμενοι θεματικοί άξονες είναι οι εξής:

  • Η Μάχη των Οχυρών (αίτια, περιγραφή, συνέπειες)
  • Ο Β΄ παγκόσμιος πόλεμος στην Ελλάδα και την Ευρώπη
  • Η Κατοχή
  • Ο Β΄ παγκόσμιος πόλεμος στην περιοχή μου
  • Σύγχρονοι πόλεμοι, ομοιότητες και διαφορές με τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο
  • Η φρίκη του πολέμου
  • Όψεις του φασισμού: πόλεμοι και καθημερινότητα

Τα έργα που θα διαγωνισθούν μπορεί να είναι: ζωγραφιές, τραγούδια, ποιήματα, διηγήματα και ταινίες μικρού μήκους. Το υλικό που συγκεντρώνεται αξιοποιείται από τον Σύνδεσμο Φίλων Οχυρού Ιστίμπεη με τη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων, με σκοπό τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης μέσα από τη ματιά των μαθητών/-τριών.

Ως προς το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, η σχετική προκήρυξη προβλέπει:

α. διενέργεια Ημερίδας στις Σέρρες μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου 2021 με σκοπό την ενημέρωση των υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Πολιτιστικών Προγραμμάτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τους σκοπούς του διαγωνισμού,

β. δήλωση συμμετοχών των Σχολικών Μονάδων μέχρι τέλη Δεκεμβρίου του 2021,

γ. υποβολή των έργων των μαθητών/-τριών μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2022,

δ. Αξιολόγηση των έργων μέχρι την 28 Μαρτίου 2022,

ε. τελετή βράβευσης των εργασιών σε αμφιθέατρο του Νομού Σερρών στις αρχές Απριλίου 2022.

Η έγκριση του ανωτέρω Διαγωνισμού δίδεται για το σχολικό έτος 2021-2022 εφόσον τηρηθούν απαρέγκλιτα οι οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας για την προστασία από τον κορονοϊό COVID-19 και με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  1. Η γνωστοποίηση και η διάχυση δημοσιότητας σχετικά με τον εν λόγω διαγωνισμό να γίνει με τρόπο θεμιτό και πρόσφορο.
  2. Η συμμετοχή της σχολικής μονάδας στον διαγωνισμό να είναι προαιρετική και να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για τις σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η μη παρακώλυση του σχολικού προγράμματος και η ασφάλεια των μαθητών/τριών.
  3. Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στον διαγωνισμό να είναι προαιρετική.
  4. Η υλοποίηση των σχετικών δραστηριοτήτων για την προετοιμασία της συμμετοχής των μαθητών/τριών στον διαγωνισμό να ενταχθεί κατά την κρίση του/της εκπαιδευτικού είτε στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης (για τη Δ΄ τάξη Δημοτικού), είτε στο πλαίσιο διδασκαλίας συναφών γνωστικών αντικειμένων που άπτονται με τη θεματική του διαγωνισμού. Ο χρόνος απασχόλησης/προετοιμασίας των μαθητών/τριών να μην υπερβαίνει τις τέσσερις (4) διδακτικές ώρες, για τις δραστηριότητες που υλοποιούνται εντός ωρολογίου προγράμματος.
  5. Όλες οι φάσεις του διαγωνισμού να υλοποιηθούν εκτός ωρολογίου προγράμματος.
  6. Να μην προκύπτει από τη δράση με οποιοδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιριών/προϊόντων/φορέων/υπηρεσιών.
  7. Η χρήση/παρουσίαση των έργων των μαθητών/μαθητριών να γίνει αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και χωρίς να προκύπτουν έσοδα για τον φορέα που προκηρύσσει τον διαγωνισμό ή για άλλον (με εμπορία, διαφήμιση κ.λπ.).
  8. Η όλη διαδικασία του διαγωνισμού (υλοποίηση, βράβευση, διαχείριση αποσταλέντων και βραβευθέντων έργων, δημοσιοποίηση) να υλοποιηθεί με ευθύνη του φορέα διοργάνωσης, σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας και την ισχύουσα νομοθεσία για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών μαθητών/-τριών και των πνευματικών δικαιωμάτων.
  9. Να διασφαλιστεί η προσκόμιση Υπεύθυνης Δήλωσης από τον/την ασκούντα/ασκούσα την επιμέλεια του μαθητή/της μαθήτριας, ότι δέχεται ο μαθητής/η μαθήτρια να συμμετέχει στον διαγωνισμό και ότι συναινεί να παρουσιαστεί/δημοσιοποιηθεί η συμμετοχή/το έργο του/της, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης.
  10. Να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η φωτογράφηση, η βιντεοσκόπηση και η μαγνητοφώνηση μαθητών/τριών.
  11. Τα έργα των μαθητών/τριών να υποβάλλονται προς κρίση μόνο στην επιτροπή αξιολόγησης του εν λόγω διαγωνισμού και να μην εντάσσονται στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του σχολείου ή στην εν γένει αξιολόγηση των μαθητών/τριών. Όλοι οι εμπλεκόμενοι/ες να λάβουν έπαινο συμμετοχής.
  12. Η ενδεχόμενη μετακίνηση των μαθητών/τριών στο πλαίσιο συμμετοχής τους στον διαγωνισμό (π.χ. τελετή βράβευσης) να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών και με ευθύνη αυτών, καθώς και με την παρουσία εκπαιδευτικού/ών της σχολικής μονάδας, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για τις διδακτικές/εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκπαιδευτικές εκδρομές.
  13. Η δέσμευση των συντελεστών ότι θα αποστείλουν στο Ι.Ε.Π. με την ολοκλήρωση των εν λόγω δράσεων τον πλήρη φάκελο αξιολόγησής τους.

Επισημαίνεται, με ιδιαίτερα εμφατικό τρόπο, ότι η υλοποίηση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού σχεδιασμού ιεραρχείται ως δευτερεύουσας σημασίας, καθώς προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των επιδημιολογικών κινδύνων και στη μείωση της πιθανότητας να εκτεθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και το μαθητικό δυναμικό των σχολείων σε επικίνδυνο ιικό φορτίο. Κατά συνέπεια, και ανεξάρτητα από την παιδαγωγική ή επιστημονική καταλληλότητα και εγκυρότητα του κάθε εγχειρήματος, οι διευθύνσεις των σχολείων έχουν την τελική αρμοδιότητα αναφορικά με την εφαρμογή του σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οδηγίες της πολιτείας και των υγειονομικών οργάνων για την αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης.

Η έγκριση του ανωτέρω διαγωνισμού θα αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ http://edugate.minedu.gov.gr/→Ενημερωτικό Υλικό → Εγκεκριμένα Προγράμματα → 2021-22→Διαγωνισμοί.

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π.Ε. & Δ.Ε
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΧΑΛΑΣ

 


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΌΣΚΛΗΣΗ 2020

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

(Οι δραστηριότητες αυτές είναι ενδεικτικές, προαιρετικές και με κανέναν τρόπο δεν υποχρεώνουν τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς να τις υλοποιήσουν στο σύνολό τους ή αυτούσιες. Αποτελούν απλώς μια παιδαγωγική πρόταση ώστε το ιστορικό αυτό γεγονός να προσεγγιστεί ολιστικά και ουσιαστικά)

1. Ιστορική προσέγγιση: συζητούμε για την συγκεκριμένη ιστορική περίοδο. Η Μάχη των Οχυρών έγινε την άνοιξη του 1941. Ποια σημαντικά ιστορικά γεγονότα προηγήθηκαν στην Ευρώπη (έναρξη Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, φασιστικά καθεστώτα στην Ευρώπη, εμπόλεμες χώρες) και στην Ελλάδα (τορπιλισμός της Έλλης, κήρυξη πολέμου από την Ιταλία, μάχες στην Πίνδο);

2. Ιστορική προσέγγιση: συζητούμε για την μάχη των Οχυρών. Ποια ήταν τα Οχυρά; Ποια ήταν η γραμμή Μεταξά;

3. Φτιάχνουμε το Χρονολόγιο της μάχης ή την ιστοριογραμμή του έτους.

4. Γεωγραφική προσέγγιση: εντοπίζουμε στον χάρτη τις περιοχές της γερμανικής εισβολής. Χρησιμοποιούμε το Google Earth. Εξηγούμε τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της περιοχής (ορεινοί όγκοι, ποτάμια, λίμνες, σημαντικοί οικισμοί κλπ)

5. Φτιάχνουμε με τη βοήθεια του χάρτη ή του Google Earth τη διαδρομή από το σχολείο μας ως προς το Οχυρό Ρούπελ ή Ιστίμπεη ή άλλο Οχυρό που βρίσκεται στην περιοχή μας. Βρίσκουμε εναλλακτικές διαδρομές.

6. Δράσεις Τοπικής ιστορίας (Αναζητούμε στην περιοχή μας μνημεία ή τόπους που συνδέονται με τα γεγονότα της μάχης των Οχυρών αλλά και γενικότερα τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.
Επισκεπτόμαστε τα μνημεία και συγκεντρώνουμε πληροφορίες γι’ αυτά).

7. Οι πρωταγωνιστές της μάχης των Οχυρών. Συζητούμε για τα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν στις μάχες των Οχυρών. Σχολιάζουμε τους διαλόγους και άλλες πληροφορίες γι’ αυτά.

8. Διαβάζουμε τη μαρτυρία του Ανθυπολοχαγού Όμηρου Παπαδόπουλου1 (υπερασπιστής του Ιστίμπεη). Συζητούμε για τους πρωταγωνιστές και τις συμπεριφορές τους. Φτιάχνουμε μια εικονοϊστορία με τα περιστατικά που αφηγείται ο κ. Παπαδόπουλος (ζωγραφίζουμε σκίτσα με τη σειρά των γεγονότων, προσθέτουμε λεζάντες ή διαλόγους)

9. Αναζητούμε στην περιοχή όπου ζούμε ανθρώπους που γνωρίζουν κάτι για τις μάχες (απογόνους, μάρτυρες κλπ). Αν βρούμε κάποιον που μπορεί να μας μιλήσει, οργανώνουμε μια συνέντευξή του (π.χ. του ζητούμε να επισκεφτεί το σχολείο μας).

10. Φτιάχνουμε ένα κολάζ με φωτογραφίες από τη μάχη των Οχυρών.

11. Δημιουργούμε λογοτεχνικά κείμενα (ποιήματα, διηγήματα, επιχειρηματολογικά κείμενα/δοκίμια). Εμπνεόμαστε από ποιήματα και άλλα λογοτεχνικά κείμενα για τον β΄ παγκόσμιο πόλεμο (στο υποστηρικτικό υλικό υπάρχουν τα βιβλία μαθητή για πολλές τάξεις, ανατρέξτε στα κεφάλαια που αφορούν στον πόλεμο).

12. Φτιάχνουμε με πλαστελίνη ή άλλα υλικό μια μακέτα της περιοχής (ή μια απλή γεωγραφική απεικόνιση ή με στοιχεία της μάχης όπως στρατιωτάκια κλπ)

13. Γράφουμε ένα τραγούδι για τους ήρωες της μάχης των Οχυρών.

14. Εμπνεόμαστε από τις γελοιογραφίες του πολέμου και φτιάχνουμε τη δική μας γελοιογραφία.

15. Ζωγραφίζουμε κάτι για τη μάχη (μπορεί να είναι μια έγχρωμη ζωγραφιά ή ένα σκίτσο). Εμπνεόμαστε από πίνακες ζωγραφικής2 που έχουν ως θέμα τους τον β΄ παγκόσμιο πόλεμο ή γενικά τον πόλεμο.

16. Φτιάχνουμε με τη βοήθεια του movie maker μια φωτοϊστορία για τα ιστορικά γεγονότα της μάχης (εισάγουμε φωτογραφίες, βίντεο, ντύνουμε με αφήγηση μαθητών και ολοκληρώνουμε τη φωτοϊστορία μας).

17. Προγραμματίζουμε μια επίσκεψή μας στα οχυρά του Ρούπελ ή / και του Ιστίμπεη.

18. Φτιάχνουμε ένα (ολιγόλεπτο) ντοκιμαντέρ για τη μάχη των οχυρών (στο ντοκιμαντέρ μπορεί να περιλαμβάνεται μια μαρτυρία ή μια ξενάγηση στα οχυρά και το όλο υλικό μπορεί να εμπλουτιστεί με φωτογραφίες και βίντεο που θα βρούμε στο διαδίκτυο).

19. Ποια άλλα οχυρά υπήρχαν στη βόρεια Ελλάδα3. Βρίσκουμε σχολεία που βρίσκονται κοντά στα οχυρά αυτά. Επικοινωνούμε με τους μαθητές των σχολείων και ανταλλάσσουμε πληροφορίες.

20. Βλέπουμε την αφίσα του διαγωνισμού. Φτιάχνουμε μια δική μας αφίσα για μια υποθετική εκδήλωση-αφιέρωμα στο σχολείο.

21. Δημιουργούμε ένα blog στο οποίο αναρτούμε τις δημιουργίες μας ή άλλα χρήσιμα κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο σχετικά με τη μάχη των οχυρών.

22. Αφού βρούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο αλλά και στο επισυναπτόμενο υλικό, φτιάχνουμε τη βιογραφία Ελλήνων στρατιωτικών που αγωνίστηκαν ή θυσιάστηκαν στη μάχη των Οχυρών (Ταγματάρχης Γεώργιος Δουράτσος, Ταγματάρχης Ξανθός Πικουλάκης, Λοχίας Δημήτριος Ίτσιος)

23. Επεξεργαζόμαστε τα πρωτοσέλιδα εφημερίδων της εποχής…

24. Τα Μαθηματικά της μάχης. Χρησιμοποιούμε τους αριθμούς της μάχης (αριθμοί στρατιωτών των δύο πλευρών, στοιχεία για τη χρονική διάρκεια των μαχών και την ποσότητα των όπλων και φτιάχνουμε προβλήματα).

25. Βρίσκουμε διαλόγους της Μάχης. Για παράδειγμα την παράδοση των οχυρών από τον ταγματάρχη Δουράτσο ή τη συνομιλία του Δημ. Ίτσιου με έναν γερμανό αξιωματικό πριν την εκτέλεσή του. Δραματοποιούμε τους διαλόγους προσθέτοντας με τη φαντασία μας και άλλα στοιχεία.

26. Βρίσκουμε και διαβάζουμε τα πολεμικά ανακοινωθέντα των ημερών4. Ποιες πληροφορίες μας δίνουν; Αναλύουμε το ύφος και τα χαρακτηριστικά των κειμένων.

27. Υπήρχαν άλλα οχυρά στην Ευρώπη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου; Ο Βρετανός φωτογράφος Jonathan Andrew ξεκίνησε να φωτογραφίζει τα μνημειώδη οχυρά του Β' Παγκοσμίου πολέμου το 2009. Ξεκίνησε τα ταξίδια του από τη Β. Ευρώπη όπου εντόπισε μια σειρά από τις τεράστιες, ξεχασμένες κατασκευές και άρχισε να τις φωτογραφίζει τη νύχτα. Δείτε τις φωτογραφίες του (*5) και συγκρίνετε τα οχυρά αυτά με τα ελληνικά οχυρά της περιοχής μας.

28. Το μεγάλο δώρο του διαγωνισμού είναι ένα ταξίδι στη Νορμανδία. Τι γνωρίζετε για την απόβαση των συμμάχων στη Νορμανδία6; Πώς η απόβαση αυτή άλλαξε την έκβαση του πολέμου;

----

  1. http://oxiroistimbei.blogspot.com/
  2. http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGLC132/638/4103,18809/extras/activities/index_2_03_doukas/anti-war_paintings.html
  3. Η Γραμμή Μεταξά περιελάμβανε τα ακόλουθα 21 Οχυρά κατά σειρά από δυτικά, περιοχή Μπέλες, προς ανατολικά - ΒΑ. Ξάνθης.
    1. Οχυρό Ποποτλίβιτσα
    2. Οχυρό Ιστίμπεη
    3. Οχυρό Κελκαγιά
    4. Οχυρό Αρπαλούκι
    5. Οχυρό Παληουριώνες
    6. Οχυρό Ρούπελ
    7. Οχυρό Καρατάς
    8. Οχυρό Κάλη
    9. Οχυρό Περσέκ
    10. Οχυρό Μπαμπαζώρα
    11. Οχυρό Μαλιάγκα
    12. Οχυρό Περιθώρι
    13. Οχυρό Παρταλούσκα (http://spilaiologia.blogspot.gr/2013/04/blog-post.html)
    14. Οχυρό Ντάσαβλη
    15. Οχυρό Λίσσε (http://www.ochiro.eu/)
    16. Οχυρό Πυραμιδοειδές
    17. Οχυρό Καστίλλο
    18. Οχυρό Άγιος Νικόλαος
    19. Οχυρό Μπαρτίσεβα
    20. Οχυρό Εχίνος
    21. Οχυρό Νυμφαία
  4. http://www.tideon.org/index.php/2012-02-03-08-49-48/1940-2/238-3651940
  5. http://www.jonathanandrewphotography.com/#mi=2&pt=1&pi=10000&s=0&p=2&a=0&at=0
  6. http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&search=%CE%91%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7%20%CF%83%CF%84%CE%B7%20%CE%9D%CE%BF%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%AF%CE%B1

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Αναδεικνύουμε την προσωπικότητά των πρωταγωνιστών της μάχης αλλά και τα συναισθήματά τους τις κρίσιμες στιγμές της μάχης. Συζητούμε για τη φρίκη του πολέμου και την ανάγκη να επικρατήσει ειρήνη.

Επεκτείνουμε τον προβληματισμό μας στο σήμερα. Ποιοι πόλεμοι συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στη γη; Ποιοι γίνονται κοντά μας; Πώς επηρεάζουν και τη δική μας ζωή; Ποιες σχέσεις έχουμε σήμερα με τις χώρες που τότε πολεμήσαμε (Γερμανία, Βουλγαρία); Ποιες πληγές άφησε η μάχη των Οχυρών -όπως και κάθε πολεμική σύρραξη- στην περιοχή;


Εκτύπωση