ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ
Δημοσιευμένο στο ΦΕΚ 7261/2024
Αριθμ. Φ.253/154481 /Α5
Ορισμός των Σχολών, των Τμημάτων και των Εισαγωγικών Κατευθύνσεων Τμημάτων ΑΕΙ και των ΑΣΤΕ, για την εισαγωγή στα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα, καθώς και των αντίστοιχων ειδικών μαθημάτων, του τρόπου, του τόπου και του χρόνου εξέτασης και βαθμολόγησης της εξέτασης στα ειδικά αυτά μαθήματα και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Των περ. στ) και ζ) της παρ. 1 του άρθρου 13Δ του ν. 4186/2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 193), όπως η παρ. 1 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 11 του ν. 4777/2021 «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» (Α’ 25),
β) της υπό στοιχεία Φ.251/25089/Α5/20-02-2020 υπουργικής απόφασης «Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διαδικασίες και όργανα σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις Γενικού Λυκείου από το 2020 και εφεξής, με το “νέο” σύστημα του ν. 4186/2013 (Α’ 193), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 100 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) και με το άρθρο 165 του ν. 4635/2019 (Α’ 167)» (Β’ 643),
γ) του π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α’ 31),
δ) του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
ε) του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
2. i) Τα σχετικά έγγραφα των Σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με τα οποία προτείνονται τα τμήματα και οι σχολές για τα οποία, λόγω της φύσης του γνωστικού τους αντικειμένου, οι υποψήφιοι για εισαγωγή απαιτείται να εξετάζονται σε ένα ή περισσότερα ειδικά μαθήματα. ii) Την υπό στοιχεία Φ.253/128314/Β6/29-11-2002 (Β’ 1538) υπουργική απόφαση.
3. Το υπόμνημα που κατέθεσε η Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων στη Διεύθυνση Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων, σχετικά με τον τρόπο εξέτασης του Ειδικού Μαθήματος «Γραμμικό Σχέδιο».
4. Την υπό στοιχεία Φ.1/Γ/787/148803/Β1/12-12-2024 εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σύμφωνα με την οποία βεβαιώνεται ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
5. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
αποφασίζουμε:
Καθορίζουμε τις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των ΑΕΙ και των ΑΣΤΕ, για την εισαγωγή στα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα, καθώς και τα αντίστοιχα ειδικά μαθήματα, τον τρόπο, τον τόπο και τον χρόνο εξέτασης και βαθμολόγησης της εξέτασης στα ειδικά αυτά μαθήματα και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ως ακολούθως:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
Άρθρο 1
Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των ΑΕΙ και των ΑΣΤΕ για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα και ορισμός ειδικών μαθημάτων για κάθε ένα από αυτά.
1. Για την εισαγωγή στο πρώτο εξάμηνο σπουδών των παρακάτω Σχολών ή Τμημάτων Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι υποψήφιοι φοιτητές εξετάζονται υποχρεωτικά σε ένα ή δύο ειδικά μαθήματα κατά περίπτωση. Ειδικότερα οι υποψήφιοι για εισαγωγή στις Σχολές ή στα Τμήματα ή στις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις:
α) Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Τουρισμού του Ιονίου Πανεπιστημίου εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Αγγλικά».
β) Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Γαλλικά».
γ) Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Γερμανικά».
δ) Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Ιταλικά».
ε) Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Ισπανικά».
στ) Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Διεθνών Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου, Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών, καθώς και για τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Κρήτης, εξετάζονται σε ένα από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: «Αγγλικά», «Γαλλικά», «Γερμανικά», «Ιταλικά».
ζ) Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου, εξετάζονται σε δύο από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: «Αγγλικά», «Γαλλικά», «Γερμανικά».
η) Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πολυτεχνείου Κρήτης, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Πανεπιστημίου Πατρών, του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, εξετάζονται στα δύο ειδικά μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο».
θ) Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, εξετάζονται στο ειδικό μάθημα «Ελεύθερο Σχέδιο».
Άρθρο 2
Τρόπος εξέτασης ειδικών μαθημάτων
1. Η εξέταση κάθε ειδικού μαθήματος Ξένης Γλώσσας γίνεται ως εξής:
Α. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Δίνεται στους υποψηφίους αυθεντικό κείμενο έκτασης περίπου 330-370 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κ.λπ. Το κείμενο μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη ή ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή. Το περιεχόμενο του κειμένου είναι γενικού ενδιαφέροντος. Προτιμούνται θέματα σχετικά με την εκπαίδευση, τον επαγγελματικό προσανατολισμό, το περιβάλλον, τις ανθρώπινες σχέσεις, την οικογένεια, τα ταξίδια, τις διακοπές, τα προϊόντα νέας τεχνολογίας, την υγεία, τις διατροφικές συνήθειες και την ψυχαγωγία ή άλλα θέματα που κρίνονται πρόσφορα από την Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων (ΚΕΕΜ).
Δίνονται 8-10 ερωτήσεις επί του κειμένου.
α) Οι τρεις - τέσσερις (3-4) πρώτες απαιτούν μια «σύντομη απάντηση». Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί το γενικό νόημα του κειμένου, καθώς και το πεδίο αναφοράς του ή το συγκειμενικό του πλαίσιο (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιο σκοπό, πού δημοσιεύεται το κείμενο, κ.λπ.). Κατά τη βαθμολόγηση των σύντομων αυτών απαντήσεων δεν λαμβάνονται υπόψη τα ορθογραφικά και γραμματικά λάθη εφόσον αυτά δεν εμποδίζουν την επικοινωνία, δηλαδή την κατανόηση της απάντησης από το βαθμολογητή.
β) Οι υπόλοιπες ερωτήσεις είναι του τύπου «πολλαπλή επιλογή», δηλαδή ερωτήσεις που απαιτούν από τον υποψήφιο να επιλέξει την ορθή μεταξύ τριών (3) απαντήσεων. Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί επιμέρους νοήματα του κειμένου, ρητά ή υπαινικτικά διατυπωμένα.
Η κατανόηση γραπτού λόγου βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, οι οποίες κατανέμονται στην κάθε ερώτηση με απόφαση της ΚΕΕΜ.
Β. ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ
Δίνονται τρεις (3) δραστηριότητες/ασκήσεις με στόχο τον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο ορθό και κατάλληλο για την κάθε περίσταση. Η κάθε δραστηριότητα/άσκηση περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις. Ειδικότερα ελέγχονται:
- Η επίγνωση σε επίπεδο λέξης. Με τη δραστηριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος χρησιμοποιεί τις κατάλληλες λέξεις από άποψη σημασίας, κρίνοντας από τα συμφραζόμενα, με τρόπο ορθό από άποψη γραμματικής. Τύπος εξέτασης: «συμπλήρωση» ή/και «αντιστοίχιση».
- Η επίγνωση σε επίπεδο πρότασης. Με τη δραστηριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος χρησιμοποιεί τη γλώσσα με γραμματική ορθότητα στο επίπεδο της πρότασης. Τύπος εξέτασης: «συμπλήρωση».
- Η επίγνωση σε επίπεδο κειμένου. Με τη δραστηριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τα στοιχεία εκείνα που εξυπηρετούν τη συνοχή και συνεκτικότητα του λόγου. Τύπος εξέτασης: «αντιστοίχιση» ή/και «τοποθέτηση στη σωστή σειρά».
Οι δραστηριότητες/ασκήσεις με τις οποίες ελέγχεται η γλωσσική επίγνωση δεν έλκονται υποχρεωτικά από το κείμενο της εξέτασης.
Η γλωσσική επίγνωση βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, οι οποίες κατανέμονται ισότιμα σε κάθε ερώτηση δηλαδή δύο (2) μονάδες κάθε ερώτηση.
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Δίνεται στους υποψήφιους ένα θέμα και τους ζητείται να συντάξουν, στην ξένη γλώσσα, κείμενο έκτασης περίπου 180-200 λέξεων.
Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων, κ.λπ. Το θέμα διατυπώνεται κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να προσδιορίζεται με σαφήνεια τόσο η γενική περίσταση επικοινωνίας (δηλαδή με ποια ιδιότητα γράφει ο υποψήφιος, σε ποιον απευθύνεται, ποια σχέση υποτίθεται ότι έχουν μεταξύ τους, κ.λπ.), όσο και η λεκτική/ές πράξη/εις που πρέπει να αναπτύξει ο υποψήφιος (π.χ. να χαιρετήσει, να περιγράψει κάτι, να διηγηθεί κάτι που συνέβη, να διατυπώσει μιαν άποψη ή επιχειρήματα για κάτι, κ.λπ.). Η παραγωγή γραπτού λόγου μπορεί να είναι περιγραφή ή/και διήγηση ή/και έκφραση άποψης ή/και διατύπωση επιχειρηματολογίας.
Το θέμα της παραγωγής γραπτού λόγου δεν πρέπει να έχει συνάφεια με το περιεχόμενο του κειμένου το οποίο δίνεται για την κατανόηση του γραπτού λόγου.
Η παραγωγή γραπτού λόγου βαθμολογείται με σαράντα (40) μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα.
2. α) Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Ελεύθερο Σχέδιο» περιλαμβάνει ελεύθερη σχεδίαση αντικειμένων, που τοποθετούνται πάνω σε βάθρο και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου να αποδίδει και να εκφράζει τα χαρακτηριστικά μορφικά γνωρίσματα του θέματος, που δίνεται για σχεδίαση.
Κατά την εξέταση στο «Ελεύθερο Σχέδιο», δίνεται στους υποψηφίους κατάλληλο χαρτί σχεδίασης. Ο κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει μαζί του στις εξετάσεις πινακίδα σχεδίασης, διαστάσεων αναλόγων με το χαρτί σχεδίασης. Η σχεδίαση γίνεται με μολύβια, οτιδήποτε άλλο που μπορεί να φέρει μαζί του ο κάθε υποψήφιος στην εξέταση ανακοινώνεται κάθε φορά με σχετικό δελτίο τύπου.
β) Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, αξιολογούνται τα παρακάτω κριτήρια:
Α) Η απεικόνιση του θέματος στον καθορισμένο χώρο σχεδίασης, βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες.
Β) Η σχεδιαστική απόδοση των αναλογιών των αντικειμένων της σύνθεσης καθώς και των σχημάτων που προκύπτουν από τα αντικείμενα, βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες.
Γ) Η απόδοση με τονική διαβάθμιση των φωτεινών και σκιερών επιφανειών που συνθέτουν το σύνολο του θέματος, βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες.
Δ) Η ποιότητα απεικόνισης του θέματος, βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες.
3. α) Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Γραμμικό Σχέδιο» περιλαμβάνει σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων και μορφών, τα οποία δίνονται σε φύλλο χαρτιού και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου για σχεδίαση με ακρίβεια και καθαρότητα.
Κατά την εξέταση στο «Γραμμικό Σχέδιο» δίνεται στους υποψηφίους κατάλληλο χαρτί σχεδίασης. Ο κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει μαζί του στις εξετάσεις πινακίδα σχεδίασης με παραλληλογράφο ή «ταυ», σε διαστάσεις ανάλογες με το χαρτί σχεδίασης καθώς και τα απαραίτητα για τη σχεδίαση όργανα και υλικά, έτσι όπως ανακοινώνονται κάθε φορά με σχετικό δελτίο τύπου.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει επίσης να φέρουν μαζί τους μηχανικά μολύβια διαφορετικής σκληρότητας και πενάκια μαύρης μελάνης για σχεδίαση γραμμών με διαφορετικά πάχη. Επισημαίνεται ότι, είτε πρόκειται για τελική σχεδίαση με μελάνη είτε πρόκειται για τελική σχεδίαση με μολύβι, θα πρέπει οι υποψήφιοι να επιτύχουν τις κατάλληλες διαβαθμίσεις πάχους και έντασης γραμμών ανάλογα με την κλίμακα του σχεδίου και σύμφωνα με τους κανόνες της ορθής σχεδίασης.
β) Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, αξιολογούνται τα παρακάτω κριτήρια:
Α) Η διάταξη στο χαρτί, βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα.
Β) Η σωστή σχεδίαση του θέματος, βαθμολογείται με σαράντα (40) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα.
Γ) Η κατάλληλη επιλογή γραμμών, βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα.
Δ) Οι συμβολισμοί και τα γράμματα, βαθμολογούνται με είκοσι πέντε (25) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα.
Ε) Το συνολικό αποτέλεσμα, βαθμολογείται με πέντε (5) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα.
Για κάθε ένα από τα παραπάνω κριτήρια, η ΚΕΕΜ δύναται να προβεί σε περαιτέρω διάκριση υποκριτηρίων, με αντίστοιχη κατανομή της βαθμολογίας, η οποία θα αποτυπώνεται στη διατύπωση των θεμάτων.
Άρθρο 3
Δικαιούχοι συμμετοχής στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων -Χρόνος και τόπος υποβολής αίτησης
Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων έχουν οι υποψήφιοι για εισαγωγή στα Τμήματα των Πανεπιστημίων και των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.), για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα και οι οποίοι δικαιούνται να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ αντίστοιχα. Οι ως άνω υποψήφιοι (μαθητές τελευταίας τάξης ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, ή απόφοιτοι), δηλώνουν τα ειδικά μαθήματα στα οποία επιθυμούν να εξεταστούν στην Αίτηση-Δήλωση που υποβάλλουν για τη συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ του έτους διεξαγωγής των εξετάσεων. Ο χρόνος, ο τόπος και η διαδικασία δήλωσης των ειδικών μαθημάτων καθορίζεται στις αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψηφίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.
Άρθρο 4
Πρόγραμμα εξετάσεων
Το Πρόγραμμα των εξετάσεων των ειδικών μαθημάτων ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και ανακοινώνεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έως και την 15η Σεπτεμβρίου του σχολικού έτους εντός του οποίου πραγματοποιούνται οι πανελλαδικές εξετάσεις. Στο πρόγραμμα αναφέρονται η ημερομηνία εξέτασης και η ώρα εξέτασης κάθε μαθήματος, η διάρκεια εξέτασης του μαθήματος και η ώρα προσέλευσης των υποψηφίων στις αίθουσες των εξετάσεων.
Άρθρο 5
Εξεταστικά κέντρα
1. Τα ειδικά μαθήματα, με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου αυτού και των παρ. 3 και 4 του άρθρου 7 της παρούσας απόφασης εξετάζονται σε εξεταστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που χρησιμοποιούνται για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Ανάλογα με τον αριθμό υποψηφίων σε κάθε ειδικό μάθημα μπορεί να ορίζονται εξεταστικά κέντρα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Τα εξεταστικά κέντρα για την διεξαγωγή των εξετάσεων των ειδικών μαθημάτων και η κατανομή των υποψηφίων σε αυτά γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και ανακοινώνεται από τα Μ.Μ.Ε.
2. Η εξέταση του ειδικού μαθήματος των Αγγλικών γίνεται σε εξεταστικά κέντρα (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) που λειτουργούν στις έδρες των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με απόφαση των Διευθυντών των οικείων Διευθύνσεων Δ.Ε. και ανακοινώνονται πέντε (5) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ημερομηνία εξέτασης του μαθήματος αυτού. Με την ίδια απόφαση κατανέμονται στα Ε.Κ. αλφαβητικά οι υποψήφιοι που έχουν καταθέσει αίτηση - δήλωση σε λύκειο της οικείας Διεύθυνσης και έχουν δηλώσει ότι θα εξεταστούν στο παραπάνω μάθημα. Στις περιπτώσεις των Διευθύνσεων Δ.Ε. που θα λειτουργήσουν περισσότερα του ενός Ε.Κ., η κατανομή των υποψηφίων προτείνεται να γίνεται κατά Λύκειο και αλφαβητικά. Επίσης με απόφαση του Διευθυντή Δ.Ε., ο οποίος συνεκτιμά τις ιδιαίτερες συγκοινωνιακές συνθήκες, μπορεί να ορίζονται και άλλα εξεταστικά κέντρα εκτός της έδρας της Διεύθυνσης Δ.Ε. Για τη λειτουργία Ε.Κ. εκτός της έδρας της Διεύθυνσης Δ.Ε. απαιτείται ένας ελάχιστος αριθμός υποψηφίων στο συγκεκριμένο κέντρο που δεν μπορεί να είναι μικρότερος από εκατό (100). Κατ’ εξαίρεση των διατάξεων της παραγράφου αυτής υποψήφιοι που προέρχονται από λύκεια νησιωτικών ή και άλλων περιοχών της χώρας, στις οποίες υπάρχουν ειδικές συγκοινωνιακές συνθήκες, μπορούν να εξετάζονται σε εξεταστικό κέντρο άλλης Διεύθυνσης Δ.Ε., που ορίζεται και ανακοινώνεται το αργότερο πέντε (5) ημέρες πριν από την έναρξη του μαθήματος αυτού, από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε συνεργασία με τις οικείες Διευθύνσεις Δ.Ε.
Άρθρο 6
Επόπτες εξετάσεων Ειδικών Μαθημάτων Επιτροπές εξεταστικών κέντρων - Επιτηρητές
1. Τη γενική εποπτεία των εξετάσεων των ειδικών μαθημάτων και τον συντονισμό της διενέργειάς τους σε όλα τα εξεταστικά κέντρα και εξεταστικά παραρτήματα της δικαιοδοσίας τους έχουν οι Προϊστάμενοι των οικείων Διευθύνσεων Δ.Ε.
2. Οι επιτροπές των εξεταστικών κέντρων για τη διενέργεια των εξετάσεων των ειδικών μαθημάτων καθώς και οι ομάδες επιτηρητών συγκροτούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της υπό στοιχεία Φ.251/25089/Α5/ 20-02-2020 (Β’ 643) υπουργικής απόφασης.
Για τις αρμοδιότητες των επιτροπών των εξεταστικών κέντρων, την επιτήρηση, τη διαβίβαση των θεμάτων, τις υποχρεώσεις των εξεταζόμενων και γενικά τη διαδικασία των εξετάσεων, εφαρμόζονται ανάλογα οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Άρθρο 7
Εξέταση στα ειδικά μαθήματα υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
1. Όσοι από τους υποψηφίους ανήκουν στα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και εμπίπτουν στις διατάξεις της υπό στοιχεία Φ.251/22806/ Α5/26-02-2021 (Β’ 897) υπουργικής απόφασης εξετάζονται στα ειδικά μαθήματα σύμφωνα με τις διατάξεις της ανωτέρω υπουργικής απόφασης, κατά τον ίδιο χρόνο και με το ίδιο πρόγραμμα με τον οποίο διενεργούνται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και πάνω στα ίδια θέματα, στα οποία εξετάζονται οι υπόλοιποι υποψήφιοι.
2. Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. Δ και Γ i) του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/ 26-02-2021(Β’ 897) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εξετάζονται μόνο γραπτά στα εξεταστικά κέντρα που εξετάζονται γραπτά και οι υπόλοιποι υποψήφιοι, σε ξεχωριστή αίθουσα και ο χρόνος εξέτασής τους μπορεί να παραταθεί με απόφαση του ΚΕΔΑΣΥ. Ο χρόνος παράτασης της γραπτής εξέτασης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 30’ λεπτά.
3. Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. Α, Β και Γ ii) του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/ 26-02-2021 (Β’ 897) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εξετάζονται προφορικά στα Βαθμολογικά Κέντρα από την οικεία Επιτροπή Εξέτασης. Η κατανομή των εν λόγω υποψηφίων στα Βαθμολογικά Κέντρα καθορίζεται με την απόφαση ορισμού των Βαθμολογικών Κέντρων. Κατά την εξέταση των ειδικών μαθημάτων «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» που απαιτούν σχεδιαστική αποτύπωση, η ανωτέρω επιτροπή εξέτασης εφόσον από την πορεία διαπιστώσει ότι υπάρχει δυσκολία ως προς την κατανόηση των οδηγιών που δίνονται, θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε να εξασφαλιστεί επαρκής χρόνος για την σχεδιαστική απόδοση.
4. Η ένταξη των υποψηφίων στην κατηγορία των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, γίνεται για το σύνολο της εξεταστικής διαδικασίας με σχετική αίτηση στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης - Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως αυτά ορίζονται με τις διατάξεις της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/ 26-02-2021 (Β’ 897) υπουργικής απόφασης.
5. Οι σχετικές αιτήσεις μαζί με τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά διαβιβάζονται μέσω του αρμόδιου Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα οικεία βαθμολογικά κέντρα ειδικών μαθημάτων όπου λειτουργεί επιτροπή εξέτασης των ανωτέρω υποψηφίων. Κατ’ εξαίρεση, στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, διαβιβάζονται μέσω του αρμόδιου Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οι σχετικές αιτήσεις μαζί με τις προβλεπόμενες γνωματεύσεις για όλους τους υποψηφίους που επιθυμούν να εξεταστούν στο ειδικό μάθημα των Ισπανικών και για όσους από τους υποψηφίους στο μάθημα των Ιταλικών έχουν υποβάλει αίτηση για συμμετοχή τους στις εξετάσεις του ειδικού αυτού μαθήματος σε Λύκεια της χώρας (πλην Μακεδονίας, Θράκης, Θεσσαλίας και Ηπείρου). Οι ως άνω υποψήφιοι εξετάζονται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, όπου εδρεύει η Κ.Ε.Ε.Μ. που για την περίπτωση αυτή λειτουργεί ως επιτροπή εξέτασης και οι εισηγητές αντίστοιχα των Ισπανικών και των Ιταλικών ασκούν καθήκοντα εξεταστώνβαθμολογητών.
6. Όσοι από τους υποψηφίους της παρ. 1 του άρθρου αυτού υποβάλλουν αίτηση σε Λύκεια της Μακεδονίας, Θράκης, Θεσσαλίας και Ηπείρου, εξετάζονται, για όλα τα ειδικά μαθήματα (εκτός από το μάθημα των Ισπανικών) από την επιτροπή εξέτασης που εδρεύει στο Βαθμολογικό Κέντρο Ειδικών Μαθημάτων Θεσσαλονίκης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ
Άρθρο 8
Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων
1. Τη γενική ευθύνη για την κανονική και αδιάβλητη διεξαγωγή των εξετάσεων έχει η Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων (Κ.Ε.Ε.Μ). Ειδικότερα η Κ.Ε.Ε.Μ. εποπτεύει και κατευθύνει στο έργο τους όλες τις επιτροπές και τα άλλα αρμόδια όργανα, παρέχοντας τις αναγκαίες οδηγίες και αντιμετωπίζει κάθε αναφυόμενο ζήτημα γενικού ή ειδικού χαρακτήρα. Επιλέγει και εγκρίνει τα θέματα για κάθε ειδικό μάθημα των εξετάσεων αυτών. Παρατείνει, αν κρίνει σκόπιμο, τη διάρκεια εξέτασης κάποιου μαθήματος. Μεριμνά για τη μεταβίβαση των θεμάτων στα εξεταστικά κέντρα με τον προσφορότερο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται το απόρρητο αυτών, δίδει οδηγίες για την κατανομή της βαθμολογίας στις επί μέρους ερωτήσεις σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας και παρακολουθεί την καλή και ορθή εκτέλεση των καθηκόντων των βαθμολογητών ή αναβαθμολογητών. Εποπτεύει και παίρνει κατά την κρίση της κάθε μέτρο για την απρόσκοπτη και ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, μέχρι την ανακοίνωση της βαθμολογίας των μαθημάτων αυτών.
2. H Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων (Κ.Ε.Ε.Μ.) συγκροτείται από τακτικά και έκτακτα μέλη και την γραμματεία ως ακολούθως:
α. Τακτικά μέλη.
Στα τακτικά μέλη περιλαμβάνονται έξι έως οκτώ (6-8) μέλη αντίστοιχης ή σχετικής ειδικότητας με τα εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα, εκ των οποίων το ένα ορίζεται ως Πρόεδρος και άλλο ένα ως αντιπρόεδρος. Ως τακτικά μέλη μπορούν να οριστούν μέλη Δ.Ε.Π. ή μέλη Ε.Ε.Π. ή μέλη Ε.Δ.Ι.Π. των Πανεπιστημίων, ή Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί Δ.Ε. με βαθμό Α’ των κλάδων ΠΕ05 ή ΠΕ06 ή ΠΕ07 ή ΠΕ08 ή ΠΕ34 ή ΠΕ81 ή ομότιμος ή αφυπηρετήσας καθηγητής. Επίσης ως τακτικό μέλος ορίζεται και ένας διοικητικός υπάλληλος του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με βαθμό Α’.
β. Έκτακτα μέλη.
i) Για κάθε εξεταζόμενο ειδικό μάθημα ορίζονται δυο (2) έκτακτα μέλη τα οποία εισηγούνται στην ολομέλεια της επιτροπής τα θέματα που θα δοθούν στους εξεταζόμενους. Τα δυο (2) έκτακτα μέλη μπορεί να είναι μέλη Δ.Ε.Π. ή Ε.Ε.Π. ή Ε.ΔΙ.Π. των Πανεπιστημίων αντίστοιχης ή συναφούς ειδικότητας με το εξεταζόμενο ειδικό μάθημα ή Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε. με βαθμό Α’ των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ34 και ΠΕ81 ως εισηγητές των θεμάτων ανάλογα με το εξεταζόμενο ειδικό μάθημα. Για το ειδικό μάθημα των Ισπανικών μπορούν να ορίζονται εκτός των προβλεπομένων παραπάνω ειδικοτήτων και μέλη Δ.Ε.Π. ή Ε.Ε.Π. ή ΕΔΙΠ των Πανεπιστημίων ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε. με βαθμό Α’ των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07 και ΠΕ34 οι οποίοι έχουν και πτυχίο Πανεπιστημίου της Ισπανικής γλώσσας ή έχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε Πανεπιστήμια της Ισπανίας ή μεταφραστές της Ισπανικής γλώσσας του Υπουργείου Εξωτερικών ή καθηγητές της Ισπανικής γλώσσας του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ii) Για κάθε εξεταζόμενο μάθημα μπορεί να ορίζεται ένα (1) μέλος Δ.Ε.Π. ή Ε.Ε.Π. ή Ε.ΔΙ.Π. των Πανεπιστημίων αντίστοιχης ή συναφούς ειδικότητας με το εξεταζόμενο ειδικό μάθημα, ή εκπαιδευτικός Δ.Ε. με βαθμό Α’, στο πλαίσιο της εκτίμησης των προς επιλογή θεμάτων, ενώπιον της Κ.Ε.Ε.Μ., σύμφωνα με τις διαδικασίες της παρ. 1 του παρόντος άρθρου.
γ. Γραμματεία.
Η Γραμματεία αποτελείται από δύο (2) γραμματείς και μέχρι οκτώ (8) βοηθούς γραμματείς από εκπαιδευτικούς Δ.Ε. ή διοικητικούς υπαλλήλους του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή άλλων δημοσίων υπηρεσιών ή Ν.Π.Δ.Δ..
3. Τα τακτικά και τα έκτακτα μέλη και η Γραμματεία της Κ.Ε.Ε.Μ. ορίζονται κάθε φορά με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
4. Η Κ.Ε.Ε.Μ. συνεδριάζει σε απαρτία όταν είναι παρόντες ο Πρόεδρος ή ο αντιπρόεδρος και τουλάχιστον τα μισά από τα τακτικά μέλη. Όταν η συνεδρίαση αφορά επεξεργασία επιλογής και τελικής διαμόρφωσης θεμάτων ή διευκρινήσεις επί των δοθέντων θεμάτων απαιτείται επιπλέον η παρουσία και των δυο (2) εκτάκτων μελών εισηγητών των θεμάτων του αντίστοιχου ειδικού μαθήματος.
5. Με απόφαση του Προέδρου της Κ.Ε.Ε.Μ., ορίζονται μέχρι είκοσι (20) υπάλληλοι του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για υποβοήθηση του έργου της επιτροπής. Με την ίδια απόφαση μπορεί να ορίζεται ένας (1) ιατρός του δημοσίου, ανά ημέρα εξέτασης, ο οποίος παρευρίσκεται εντός του ΥΠΑΙΘΑ για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης ανάγκης των μελών της Επιτροπής.
6. Δεν μπορεί να συμμετέχει στην Κ.Ε.Ε.Μ. όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και του τρίτου βαθμού με εξεταζόμενο υποψήφιο ή είναι σύζυγος υποψηφίου των πανελλαδικών εξετάσεων ειδικών μαθημάτων. Επίσης, δεν μπορεί να συμμετέχει στην Κ.Ε.Ε.Μ. όποιος προετοιμάζει εκτός σχολικού προγράμματος υποψηφίους για τις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων, ή συνδέεται με οποιαδήποτε σχέση με ιδιωτικό φορέα στον οποίο προετοιμάζονται οι υποψήφιοι των ειδικών μαθημάτων, καθώς επίσης και όποιος είναι συγγραφέας εξωσχολικού βοηθήματος το οποίο είναι συναφές με το εξεταζόμενο μάθημα και όποιος (συν) διαχειρίζεται ηλεκτρονικές ιστοσελίδες όπου δημοσιεύονται θέματα πανελλαδικών εξετάσεων ειδικών μαθημάτων. Για την ύπαρξη ή μη κωλύματος, υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση.
Άρθρο 9
Επιτροπές Βαθμολογικών Κέντρων
1. Για τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων των ειδικών μαθημάτων με την επιφύλαξη του άρθρου 7 της απόφασης αυτής λειτουργούν Βαθμολογικά Κέντρα (Β.Κ.), στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη και όπου αλλού κρίνεται απαραίτητο ανάλογα με το πλήθος των υποψηφίων, που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Με την ίδια απόφαση γίνεται η κατανομή των γραπτών στα Β.Κ.
2. Σε κάθε Βαθμολογικό Κέντρο συγκροτείται, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου (Ε.Β.Κ.), την οποία αποτελούν:
- Ένα (1) μέλος ΔΕΠ ή μέλος ΕΕΠ των Πανεπιστημίων ή Σύμβουλος Εκπαίδευσης, ως Πρόεδρος.
- Τρία (3) τουλάχιστον μέλη ΔΕΠ ή μέλη ΕΕΠ ή ΕΔΙΠ των Πανεπιστημίων ή Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε., με βαθμό Α’, των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ34 και ΠΕ81, ως μέλη, εκ των οποίων ο ένας ορίζεται ως Αντιπρόεδρος.
Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο Γραμματέας και μέχρι πέντε (5) βοηθοί γραμματείς, από εκπαιδευτικούς λειτουργούς της Δ.Ε..
3. Με απόφαση της Επιτροπής κάθε Β.Κ. ορίζονται προϊστάμενοι των ομάδων βαθμολόγησης, από μέλη ΔΕΠ ή μέλη ΕΕΠ ή ΕΔΙΠ των Πανεπιστημίων, αντίστοιχης ειδικότητας ή Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε., με βαθμό Α’, των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ34 και ΠΕ81. Για την εξέταση ή βαθμολόγηση του ειδικού μαθήματος των Ισπανικών, μπορούν να ορίζονται εκτός των προβλεπομένων παραπάνω ειδικοτήτων και μέλη ΔΕΠ ή μέλη ΕΕΠ ή Ε.ΔΙ.Π. των Πανεπιστημίων ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί ΔΕ με βαθμό Α’ των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07 και ΠΕ34 οι οποίοι έχουν και πτυχίο Πανεπιστημίου της Ισπανικής Γλώσσας ή έχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε Πανεπιστήμια της Ισπανίας ή μεταφραστές της Ισπανικής Γλώσσας του Υπουργείου Εξωτερικών ή καθηγητές της Ισπανικής Γλώσσας του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Με απόφαση του προέδρου της Ε.Β.Κ. ορίζονται οι απαραίτητοι υπάλληλοι από το εκπαιδευτικό, διοικητικό, βοηθητικό προσωπικό για επικουρία του έργου της Ε.Β.Κ., και δύο (2) άτομα για τον καθαρισμό των χώρων του Β.Κ.
4. Δεν μπορεί να συμμετέχει στην οικεία επιτροπή Β.Κ. ή στις ομάδες βαθμολόγησης ή να ορίζεται ως βαθμολογητής ή αναβαθμολογητής όποιος έχει σύζυγο υποψήφιο ή σχέση συγγένειας «εξ αίματος ή εξ αγχιστείας» μέχρι και τρίτου βαθμού με υποψήφιο ειδικού μαθήματος του οποίου τα γραπτά βαθμολογούνται στο οικείο Β.Κ. Για την ύπαρξη ή όχι κωλύματος, υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση.
5. Για τις αρμοδιότητες των Επιτροπών των Β.Κ., τη βαθμολογική κλίμακα, τη βαθμολόγηση αναβαθμολόγηση και γενικά τη διαδικασία βαθμολόγησης των γραπτών δοκιμίων, τον γραπτό βαθμό του ειδικού μαθήματος, την ηλεκτρονική του καταχώριση και την αναγωγή του στην εικοσάβαθμη κλίμακα, εφαρμόζονται ανάλογα οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του Γενικού Λυκείου, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά από τις διατάξεις της απόφασης αυτής.
Άρθρο 10
Επιτροπές εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
1. Σε κάθε Β.Κ. ειδικών μαθημάτων με την επιφύλαξη του άρθρου 7 της παρούσης, με απόφαση του προέδρου της Επιτροπής του συγκροτείται επιτροπή εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, την οποία αποτελούν:
- Ο πρόεδρος και σε περίπτωση κωλύματος ο αντιπρόεδρος της Ε.Β.Κ., ως Πρόεδρος.
- Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί Δ.Ε. με βαθμό Α’ ή Β’ ως μέλη, που προέρχονται ανά τρεις από τους κλάδους ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ34 ή ΠΕ81 και εκπαιδευτικοί λειτουργοί ΔΕ των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ05, ΠΕ06 και ΠΕ07 οι οποίοι έχουν και πτυχίο Πανεπιστημίου της Ιταλικής γλώσσας ή έχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε Πανεπιστήμια της Ιταλίας ή μεταφραστές της Ιταλικής γλώσσας του Υπουργείου Εξωτερικών, εκ των οποίων οι δύο ως εξεταστές βαθμολογητές και ο τρίτος ως αναβαθμολογητής. Με απόφαση του Προέδρου της Επιτροπής του Β.Κ. ορίζεται επίσης ο αναγκαίος αριθμός επιτηρητών σε κάθε αίθουσα όπου εξετάζονται υποψήφιοι στα ειδικά μαθήματα.
Ο ορισμός μελών ως εξεταστών βαθμολογητών ή αναβαθμολογητών των ανωτέρω αναφερομένων κλάδων γίνεται εφόσον στην οικεία επιτροπή έχουν υποβληθεί αιτήσεις υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για εξέταση σε συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα. Γραμματέας της επιτροπής ορίζεται με την ίδια απόφαση εκπαιδευτικός Δ.Ε. ή διοικητικός υπάλληλος. Όταν οι εξεταζόμενοι είναι περισσότεροι από είκοσι (20) μπορεί να ορίζεται και ένας βοηθός γραμματέας για κάθε είκοσι (20) επιπλέον εξεταζομένους.
Σε περίπτωση που οι υποψήφιοι είναι περισσότεροι από πέντε (5) σε κάθε εξεταζόμενο ειδικό μάθημα, με απόφασή του ο Πρόεδρος της επιτροπής μπορεί να αυξάνει τον αριθμό των μελών εξεταστών ή αναβαθμολογητών, ανάλογα με τον αριθμό των υποψηφίων και τα μαθήματα στα οποία προσέρχονται να εξετασθούν.
Με την ίδια απόφαση ορίζεται ένας χειριστής του συστήματος λήψης των θεμάτων, εφόσον το κέντρο διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικής μετάδοσης θεμάτων.
2. α) Στα βαθμολογικά Κέντρα και στην Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων όταν αυτή λειτουργεί ως επιτροπή εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρευρίσκεται ιατρός του δημοσίου ή ιδιώτης ιατρός, ο οποίος ορίζεται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη ή του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αντίστοιχα, μετά από εισήγηση του οικείου προϊσταμένου Διεύθυνσης Δ.Ε. για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης ανάγκης των εξεταζομένων υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
β) Ο οριζόμενος ιατρός οφείλει να είναι παρόν μισή τουλάχιστον ώρα πριν από την έναρξη των εξετάσεων και να παραμείνει σε όλη τη διάρκεια των εξετάσεων.
3. Κάθε επιτροπή έχει ως έργο την εξέταση και τη βαθμολόγηση ή αναβαθμολόγηση σε κάθε ειδικό μάθημα των υποψηφίων που ανήκουν στην κατηγορία των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του άρθρου 7 της παρούσας απόφασης και των οποίων οι αιτήσεις με τα σχετικά δικαιολογητικά έχουν διαβιβαστεί σ’ αυτήν από την αρμόδια Διεύθυνση Δ.Ε. στην περιφέρεια της οποίας ανήκει το λύκειο, στο οποίο οι ανωτέρω υποψήφιοι έχουν υποβάλει την αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις.
Στο γραπτό δοκίμιο κάθε εξεταζόμενου σημειώνεται ο τρόπος εξέτασης του υποψηφίου και υπογράφεται από τους εξεταστές και τον πρόεδρο ή το γραμματέα της επιτροπής. Κατά τη προφορική εξέταση παρευρίσκεται και ο αναβαθμολογητής, για να αξιολογήσει τον υποψήφιο σε περίπτωση διαφοράς βαθμολογίας.
4. Δεν μπορεί να συμμετέχει στην επιτροπή όποιος έχει σύζυγο υποψήφιο ή σχέση συγγένειας «εξ αίματος ή εξ αγχιστείας» μέχρι και τρίτου βαθμού με υποψήφιο που εξετάζεται σ’ αυτήν. Για την ύπαρξη ή όχι κωλύματος, υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση.
Άρθρο 11
Ομάδες βαθμολογητών - αναβαθμολογητών
1. Με απόφαση της Επιτροπής Β.Κ. συγκροτούνται οι ομάδες βαθμολογητών και οι αναβαθμολογητές. Ως βαθμολογητές ή αναβαθμολογητές ορίζονται μέλη ΔΕΠ, μέλη ΕΕΠ ή μέλη ΕΔΙΠ των Πανεπιστημίων αντίστοιχης ειδικότητας με το βαθμολογούμενο μάθημα, ή Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε, με βαθμό Α’ ή Β’ των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ34 και ΠΕ81. Ειδικά ως βαθμολογητές ή αναβαθμολογητές εκτός των ανωτέρω ειδικοτήτων, για τα ειδικά μαθήματα «Ιταλικά» και «Ισπανικά» μπορεί να ορίζονται και εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ05, ΠΕ06 και ΠΕ07 οι οποίοι έχουν και πτυχίο Πανεπιστημίου της Ιταλικής ή Ισπανικής γλώσσας αντίστοιχα, ή έχουν αποκτήσει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε Πανεπιστήμιο της Ιταλίας ή Ισπανίας κατά περίπτωση ή μεταφραστές της Ιταλικής ή Ισπανικής Γλώσσας των Υπουργείων Εξωτερικών ή καθηγητές της Ιταλικής ή Ισπανικής Γλώσσας του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών κατά περίπτωση.
2. Κάθε ομάδα βαθμολόγησης είναι αρμόδια για τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων σύμφωνα με τις οδηγίες της οικείας επιτροπής του Βαθμολογικού Κέντρου ή της Κ.Ε.Ε.Μ.
3. Ο αριθμός των ομάδων αξιολόγησης, των βαθμολογητών και αναβαθμολογητών καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των γραπτών δοκιμίων που πρέπει να βαθμολογηθούν, ώστε ο καθένας να μην βαθμολογήσει περισσότερα από πεντακόσια (500) γραπτά δοκίμια, από τα οποία διακόσια πενήντα (250) σε πρώτη διόρθωση και διακόσια πενήντα (250) σε δεύτερη. Ο αναβαθμολογητής δεν μπορεί να αναβαθμολογήσει περισσότερα από τετρακόσια (400) γραπτά δοκίμια.
Άρθρο 12
Συγκέντρωση - γνωστοποίηση βαθμών και φύλαξη γραπτών δοκιμίων
1. Μετά την οριστικοποίηση του τελικού γραπτού βαθμού, η Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου των Ειδικών Μαθημάτων αποκόπτει το απόκομμα κάθε γραπτού δοκιμίου, αποκαλύπτει τα ατομικά στοιχεία του υποψηφίου που βρίσκονται στην οικεία θέση του αποκόμματος και μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καταχωρίζει τους βαθμούς του πρώτου και του δεύτερου βαθμολογητή και του τυχόν αναβαθμολογητή. Μετά την ολοκλήρωση της καταχώρισης των βαθμών των μαθημάτων, γίνεται έλεγχος των καταχωρισμένων στοιχείων με τα αποκόμματα από την Επιτροπή του Β.Κ.. Αφού πιστοποιηθεί η σωστή καταχώριση, γίνεται κλείδωμα των μαθημάτων και ενημερώνεται ηλεκτρονικά η αρμόδια Διεύθυνση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
2. Όταν ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία το Βαθμολογικό Κέντρο στέλνει τις συγκεντρωτικές καταστάσεις και τα αποκόμματα των τετραδίων στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Λυκείων των υποψηφίων. Στη συνέχεια οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατόπιν συνεννόησης με τον Διευθυντή κάθε Λυκείου αποστέλλουν τα αποκόμματα των τετραδίων στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια των υποψηφίων, για τη διαδικασία επίδειξής τους σύμφωνα με όσα προβλέπονται και στο άρθρο 13 της παρούσας.
3. Μετά τη λήξη της βαθμολόγησης και του ελέγχου για τη σωστή ηλεκτρονική καταχώριση των βαθμών, τα στελέχη των γραπτών δοκιμίων, πλην των μαθημάτων «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» παραδίδονται από την Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου, στον Διευθυντή της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φυλάσσονται στο οικείο Βαθμολογικό Κέντρο ή σε άλλο ασφαλή χώρο που ορίζεται από αυτόν, μέχρι τις 15 Μαΐου του επόμενου έτους, οπότε και καταστρέφονται. Για τα μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο», τα στελέχη (κόλλες σχεδίασης), παραδίδονται στη Διεύθυνση Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων του ΥΠΑΙΘΑ, από την οποία ταξινομούνται και φυλάσσονται μέχρι τις 15 Μαΐου του επόμενου έτους, οπότε και καταστρέφονται.
4. Το Ι.Ε.Π. μπορεί, για ερευνητικούς και παιδαγωγικούς λόγους, να ζητήσει από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείγματα γραπτών δοκιμίων υποψηφίων, τα οποία παραλαμβάνει με σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής και καταστρέφει με πράξη του στο τέλος Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους. Τα γραπτά αυτά θα είναι φωτοαντίγραφα γραπτών δοκιμίων, στα οποία δεν θα φαίνεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου.
Άρθρο 13
Επίδειξη αποκομμάτων και γραπτών δοκιμίων
1. Το μήνα Σεπτέμβριο καθορίζεται από τον Διευθυντή κάθε Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι υποψήφιοι, με την επίδειξη της αστυνομικής τους ταυτότητας και του δελτίου εξεταζόμενου, θα μπορούν να βλέπουν τα αποκόμματα των τετραδίων των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, προκειμένου να λαμβάνουν γνώση της αναλυτικής βαθμολογίας που έλαβαν κατά τη συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις. Απαγορεύεται η με οποιοδήποτε τρόπο λήψη της εικόνας του αποκόμματος (φωτογραφία με κινητό, βιντεοσκόπηση κ.τ.λ.) καθώς και η παραλαβή από τον υποψήφιο φωτοτυπίας του αποκόμματος.
2. α. Για την επίδειξη των γραπτών δοκιμίων των πανελλαδικών εξετάσεων ειδικών μαθημάτων, εφαρμόζονται οι αντίστοιχες διατάξεις που διέπουν την διαδικασία επίδειξης των γραπτών δοκιμίων των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων.
β. Για την επίδειξη των γραπτών δοκιμίων των ειδικών μαθημάτων «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο», οι φωτοτυπίες των αιτήσεων των υποψηφίων συνοδευόμενες από συγκεντρωτική κατάσταση διαβιβάζονται στη Διεύθυνση Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων του ΥΠΑΙΘΑ και οι υποψήφιοι θα μπορούν να λαμβάνουν γνώση με επίδειξη του πρωτοτύπου σε χώρο της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και σε χρονικό διάστημα που θα καθορίζεται από την ως άνω Διεύθυνση του ΥΠΑΙΘΑ.
Άρθρο 14
Έναρξη ισχύος
1. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και καταργεί την υπό στοιχεία Φ.253/128314/Β6/24-11-2002 (Β’ 1538) υπουργική απόφαση, μόνο όσον αφορά τις διατάξεις που αναφέρονται στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων και στα αντίστοιχα ατομικά και συλλογικά όργανα.
2. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται η ως άνω υπουργική απόφαση για θέματα που αφορούν στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων και στα αντίστοιχα ατομικά και συλλογικά όργανα, νοείται εφεξής η παρούσα υπουργική απόφαση.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μαρούσι, 24 Δεκεμβρίου 2024
Ο Υπουργός
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ