9ος Μαθητικός Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου 2020

Εκτύπωση  

9ος ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ 2020

Αρ.Πρωτ.Φ15/163126/Δ2/18-10-2019/ΥΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ B΄ - ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
-----
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄- ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
-----
Email : spudonde(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Βάρλα Ά. (Δ.Ε.)
Θεοδωράκου Β. (Δ.Ε.)
Μαραγκού Ο. (Ε.Ε.)
Τηλέφωνο : 210-34.43.272 (Δ.Ε.)
210-34.43.273 (Δ.Ε.)
210-34.42.212 (Ε.Ε.)
Fax : 210-34.43.390

ΘΕΜΑ: «Έγκριση του 9ου Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού Φιλοσοφικού Δοκιμίου υπό το γενικό θέμα: «Η Ελπίδα» για το σχολικό έτος 2019-2020»

Σχετικό έγγραφο: το με αρ. πρ. 160484/Δ2/14-10-2019 εισερχόμενο έγγραφο του ΥΠ.Π.Ε.Θ.

Απαντώντας στο από 27-09-2019 αίτημά σας, σας ενημερώνουμε ότι, σύμφωνα με το Απόσπασμα Πρακτικού 41/10-10-2019 του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., εγκρίνουμε τον 9ο Πανελλαδικό Μαθητικό Διαγωνισμό Φιλοσοφικού Δοκιμίου υπό το γενικό θέμα: «Η Ελπίδα», ο οποίος απευθύνεται σε μαθητές/τριες της Β’ Λυκείου της χώρας (χωρίς να αποκλείονται μαθητές/τριες άλλων τάξεων του Λυκείου) , για το σχολικό έτος 2019-2020, υπό τις εξής προϋποθέσεις:

1. Η γνωστοποίηση και η διάχυση δημοσιότητας σχετικά με τον εν λόγω διαγωνισμό θα γίνει με τρόπο θεμιτό και πρόσφορο (π.χ. μέσω των ιστότοπων των εμπλεκομένων φορέων).

2. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στο διαγωνισμό θα είναι προαιρετική υποβάλλοντας ο/η καθένας/καθεμία, στην περίπτωση που επιθυμεί να συμμετάσχει, χωριστά την δική του/της ατομική συμμετοχή με την απαραίτητη γονική συναίνεση.

3. Η προετοιμασία των μαθητών/-τριών για τη συμμετοχή τους θα πρέπει να μην επιβαρύνει τη διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, αλλά αντίθετα να την εμπλουτίζει ή/και να την διευρύνει, σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στο Πρόγραμμα Σπουδών.

4. Η όλη διενέργεια του διαγωνισμού (υλοποίηση, βράβευση, δημοσιοποίηση) θα υλοποιηθεί με ευθύνη των διοργανωτών, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των μαθητών/-τριών και σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων μαθητών/τριών και των πνευματικών δικαιωμάτων τους.

5. Δεν θα διαφημίζονται άμεσα ή έμμεσα εμπορικά προϊόντα ή εμπορικές επιχειρήσεις, εντός του περιεχομένου του διαγωνισμού».

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗΣ
ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε. & Δ.Ε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΧΑΛΑΣ


Θέμα Μαθητικού Διαγωνισμού 2019-2020
Η ελπίδα

Η «ελπίδα» είναι ένα στοιχείο της καθημερινής ανθρώπινης εμπειρίας, τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής: ελπίζουμε σε ένα καλύτερο αύριο, ελπίζουμε ότι ο/η τάδε θα γίνει το ταίρι μας, ελπίζουμε ότι οι στόχοι μας θα πραγματοποιηθούν: «οι ελπίδες είναι για τους ζωντανούς, οι δε πεθαμένοι δεν ελπίζουν σε τίποτα» (Θεόκριτος), «είναι η τρελή ροδιά // Που ξεφωνίζει την καινούρια ελπίδα που ανατέλλει;» (Οδ. Ελύτης) Η ελπίδα είναι τόσο οικεία που το ερώτημα «τι είναι η ελπίδα;» φαντάζει περιττό. Αλλά κανένα ερώτημα δεν είναι περιττό όταν η ίδια η πραγματικότητα καθιστά την απάντησή του αινιγματική:

(1) Είναι η ελπίδα συναίσθημα/πάθος, για παράδειγμα, το συναίσθημα που είναι το αντίθετο του φόβου; Είναι ένα χαρακτηριστικό ορισμένων ανθρώπων (π.χ., των νέων), κάτι σαν την αισιοδοξία; Ή το να ελπίζουμε συνιστά μια ηθική αρετή, όπως η ανδρεία ή η δικαιοσύνη;

(2) Πόσο γειωμένη στην πραγματικότητα ή πόσο απελευθερωμένη από τα πραγματικά δεδομένα είναι (ή θα πρέπει να είναι) η ελπίδα; Και, αν ισχύει το πρώτο, δεν υποβιβάζεται η ελπίδα σε απλή ορθολογική πρόβλεψη; Αντίθετα, αν ισχύει το δεύτερο, δεν διολισθαίνει σε απλή φαντασία ή, ακόμα χειρότερα, σε φαντασιοπληξία;

(3) Συνιστά, άραγε, η ελπίδα ένα αγαθό για την ανθρώπινη ζωή και τους στόχους της ή μια παγίδα που είτε οδηγεί σε αδράνεια είτε μάς εγκλωβίζει σε ψευδαισθήσεις και ματαιώσεις;

(4) Ελπίζουν όλοι οι άνθρωποι σε κάτι ή ορισμένοι βιώνουν μια ριζική απελπισία; Και, αν ισχύει το πρώτο, ελπίζουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο; Και, εάν ισχύει το δεύτερο, μήπως θα πρέπει να ορίσουμε, αντίστοιχα, κάτι σαν ριζική ελπίδα;

(5) Χρειάζεται ή επιδέχεται η ελπίδα θεμελίωση/δικαιολόγηση; Και, αν ναι, τι είδους (π.χ., θεωρητική, θρησκευτική, εμπειρική); Αν όχι, πώς διαχωρίζεται από την ανορθολογική πίστη σε ένα καλύτερο αύριο;

(6) Πώς και πότε διαψεύδεται μια ελπίδα; Ή μήπως η ριζική ελπίδα δεν διαψεύδεται ποτέ από την πραγματικότητα;

(7) Είναι η ελπίδα, στην ουσία της, συνδεδεμένη με τον ατομικό εαυτό μας ή είναι το όχημα της αγάπης μας για τους άλλους; Ή, μήπως, είναι ο σπόρος για τη δυνατότητα μιας πολιτικής/κοινωνικής ουτοπίας;

(8) Ποιος ξέρει να ελπίζει «σωστά»; Ή, άραγε, αυτό το ερώτημα μοιάζει τόσο περίεργο όσο περίεργο ηχεί το ότι η ελπίδα είναι ένα είδος γνώσης; Αν, ωστόσο, υφίσταται κάτι σαν «σωστή» ελπίδα, μπορούμε να μάθουμε να ελπίζουμε σωστά;

Η φιλοσοφία είναι η τέχνη των ερωτημάτων και των διαζευκτικών «ή» και σαν τέτοια ελπίζουμε να την αντιμετωπίσετε.

 

Ανάκτηση https://contest.philosophy-upatras.gr (21-10-2019)

Pin It

Εκτύπωση