7ος ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΕΛΛΑΚ 2024-2025
Μέχρι 31 Ιανουαρίου 2025 οι αιτήσεις συμμετοχής των ομάδων στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Η Οργανωτική επιτροπή του Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών, ανακοινώνει ότι η τελική προθεσμία για τις δηλώσεις συμμετοχής στον 7ο Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (https://openedtech.ellak.gr) παρατείνεται έως τις 31 Ιανουαρίου 2025, και καλεί όσες ομάδες ενδιαφέρονται να δηλώσουν συμμετοχή στον Διαγωνισμό.
O 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, επικεντρώνεται στη θεματική ενότητα της Ανοιχτής Σχεδίασης για έναν Άμεσο Δημόσιο Χώρο και καλεί μαθητές να ενσωματώσουν έξυπνες και βιώσιμες λύσεις που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα και την αισθητική των δημόσιων χώρων και την εμπειρία των κατοίκων σε αυτούς. Οι συμμετέχοντες καλούνται να εξερευνήσουν τα όρια της δημιουργικότητας και της τεχνολογίας, με στόχο τη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους.
Ο κύριος στόχος του διαγωνισμού είναι ο διαμοιρασμός της γνώσης ανάμεσα στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία και ευρύτερα στην κοινωνία.
Ο Διαγωνισμός απευθύνεται σε ομάδες μαθητών και μαθητριών σχολείων της Προσχολικής, της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ) και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ο 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση διεξάγεται φέτος με στόχο να ενισχύσει τις δεξιότητες των μαθητών και των εκπαιδευτικών και να τους προτρέψει να γίνουν δημιουργοί καινοτόμων λύσεων, χρησιμοποιώντας ανοιχτές τεχνολογίες και ανοιχτό σχεδιασμό.
Φέτος, ο διαγωνισμός επικεντρώνεται στο ερώτημα του πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν άμεσο και ριζοσπαστικό δημόσιο χώρο, έναν χώρο τον οποίο μοιραζόμαστε και ο οποίος όμως μπορεί να μας επιτρέψει να έχουμε πολύ ιδιωτικές στιγμές, έναν χώρο ασφάλειας αλλά και συνάντησης.
Ο Ανοιχτός Σχεδιασμός περιλαμβάνει στα δομικά του στοιχεία τη συμμετοχή, την καινοτομία και τον πειραματισμό και σε αυτό το πλαίσιο θα θέλαμε να ζητήσουμε από τους συμμετέχοντες να σκεφτούν τον δημόσιο χώρο πέρα από το προφανές και να αναζητήσουν λύσεις σε προκλήσεις που αφορούν το ίδιο μας το σώμα αλλά και το συλλογικό σώμα που αρθρώνει τις κοινωνίες, τις πόλεις και τον πολιτισμό μας.
Στόχος του διαγωνισμού είναι να ενθαρρύνει τους μαθητές να σχεδιάσουν καινοτόμες λύσεις που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.
Ειδικότερα, οι μαθητές καλούνται να:
- Επαναπροσδιορίσουν τον δημόσιο χώρο: Με επίκεντρο την τουαλέτα, να δημιουργήσουν λειτουργικούς, αισθητικά ευχάριστους και βιώσιμους χώρους.
- Σχεδιάσουν έργα που να είναι χρήσιμα και διασκεδαστικά: Να δημιουργήσουν συναισθηματικούς δεσμούς μεταξύ ανθρώπων και μηχανών.
Δείτε περισσότερα παραδείγματα έργων στο https://openedtech.ellak.gr/examples/
Οι συμμετέχοντες θα μάθουν να:
- Χρησιμοποιούν ανοιχτές τεχνολογίες: Να αξιοποιήσουν ελεύθερα διαθέσιμα εργαλεία και δεδομένα.
- Συνεργάζονται και επικοινωνούν αποτελεσματικά: Να εργαστούν σε ομάδες και να παρουσιάσουν τις ιδέες τους.
Με αυτόν τον διαγωνισμό, στοχεύουμε να καλλιεργήσουμε την καινοτομία, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των μαθητών, ώστε να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος.
Ο διαγωνισμός διεξάγεται από τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.
Διαβάστε περισσότερα στο openedtech.ellak.gr
Αρ.Πρωτ.126330/ΓΔ4/25-10-2024/ΥΠΑΙΘΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΔΙΕΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔ. ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Πληροφορίες: Θ. Κανελλοπούλου
Μ. Γόγολα
Τηλέφωνο: 210-3443010
210-3442240
ΘΕΜΑ: Μαθητικός Διαγωνισμός υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Σχετ.: Το με αρ. πρωτ. εισ. Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 120966/Δ2/15-10-2024 έγγραφο
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θέτει υπό την αιγίδα του τον μαθητικό διαγωνισμό με τίτλο: «7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση», τον οποίο διοργανώνει ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών - ΕΕΛΛΑΚ.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί από τον Οκτώβριο 2024 έως τον Ιούνιο 2025.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ
7ος Πανελληνιος Διαγωνισμος Ανοιχτων Τεχνολογιων στην Εκπαιδευση
O 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, επικεντρώνεται στη θεματική ενότητα της Ανοιχτής Σχεδίασης για έναν Άμεσο Δημόσιο Χώρο και καλεί μαθητές να ενσωματώσουν έξυπνες και βιώσιμες λύσεις που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα και την αισθητική των δημόσιων χώρων και την εμπειρία των κατοίκων σε αυτούς. Οι συμμετέχοντες καλούνται να εξερευνήσουν τα όρια της δημιουργικότητας και της τεχνολογίας, με στόχο τη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους.
Ο κύριος στόχος του διαγωνισμού είναι ο διαμοιρασμός της γνώσης ανάμεσα στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία και ευρύτερα στην κοινωνία.
Ο 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση διεξάγεται φέτος με στόχο να ενισχύσει τις δεξιότητες των μαθητών και των εκπαιδευτικών και να τους προτρέψει να γίνουν δημιουργοί καινοτόμων λύσεων, χρησιμοποιώντας ανοιχτές τεχνολογίες και ανοιχτό σχεδιασμό.
Φέτος, ο διαγωνισμός επικεντρώνεται στο ερώτημα του πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν άμεσο και ριζοσπαστικό δημόσιο χώρο, έναν χώρο τον οποίο μοιραζόμαστε και ο οποίος όμως να προστατεύει την ιδιωτικότητά μας, και να μας προσφέρει έναν χώρο ασφάλειας αλλά και συνάντησης. Ο Ανοιχτός Σχεδιασμός περιλαμβάνει στα δομικά του στοιχεία τη συμμετοχή, την καινοτομία και τον πειραματισμό και σε αυτό το πλαίσιο θα θέλαμε να ζητήσουμε από τους συμμετέχοντες να σκεφτούν τον δημόσιο χώρο πέρα από το προφανές και να αναζητήσουν λύσεις σε προκλήσεις που αφορούν το ίδιο μας το σώμα αλλά και το συλλογικό σώμα που αρθρώνει τις κοινωνίες, τις πόλεις και τον πολιτισμό μας.
Στόχος του διαγωνισμού είναι να ενθαρρύνει τους μαθητές να σχεδιάσουν καινοτόμες λύσεις που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.
Ειδικότερα, οι μαθητές καλούνται να:
- Επαναπροσδιορίσουν τον δημόσιο χώρο: Με επίκεντρο την τουαλέτα, να δημιουργήσουν λειτουργικούς, αισθητικά ευχάριστους και βιώσιμους χώρους.
- Σχεδιάσουν ρομπότ που να είναι χρήσιμα και διασκεδαστικά: Να δημιουργήσουν συναισθηματικούς δεσμούς μεταξύ ανθρώπων και μηχανών.
Οι συμμετέχοντες θα μάθουν να:
- Χρησιμοποιούν ανοιχτές τεχνολογίες: Να αξιοποιήσουν ελεύθερα διαθέσιμα εργαλεία και δεδομένα.
- Συνεργάζονται και επικοινωνούν αποτελεσματικά: Να εργαστούν σε ομάδες και να παρουσιάσουν τις ιδέες τους.
Με αυτόν τον διαγωνισμό, στοχεύουμε να καλλιεργήσουμε την καινοτομία, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των μαθητών, ώστε να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος.
Ο διαγωνισμός διεξάγεται από τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών, με την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ)και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.
Ο 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση σας προσκαλεί να εξερευνήσετε τα όρια της δημιουργικότητας και της τεχνολογίας, με στόχο τη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους.
Ζούμε σε μια εποχή όπου η τεχνολογία διαμορφώνει τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο γύρω μας. Οι δημόσιοι χώροι, οι χώροι μάθησης και οι ίδιοι οι χώροι διαβίωσης μεταμορφώνονται διαρκώς. Εσείς, οι νέοι δημιουργοί, έχετε τη δύναμη να διαμορφώσετε αυτές τις αλλαγές.
Φέτος, ο διαγωνισμός επικεντρώνεται σε δύο κεντρικές προκλήσεις:
1. Επαναπροσδιορισμός του δημόσιου χώρου:
- Πώς μπορούμε να μετατρέψουμε τους δημόσιους χώρους σε ζωντανά, πολυλειτουργικά περιβάλλοντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των πολιτών; Ας επικεντρωθούμε στην τουαλέτα, έναν χώρο που συχνά παραβλέπεται αλλά παίζει καθοριστικό ρόλο στην ποιότητα ζωής.
- Πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε μια δημόσια τουαλέτα που να είναι όχι μόνο λειτουργική αλλά και αισθητικά ευχάριστη; Μια τουαλέτα που να ενθαρρύνει τη χρήση της και να συμβάλλει στην αλλαγή της αντίληψης για τους δημόσιους χώρους υγιεινής.
- Πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε την υγιεινή και τη βιωσιμότητα σε μια δημόσια τουαλέτα, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής και φιλικά προς το περιβάλλον υλικά;
- Πώς μπορούμε να κάνουμε μια δημόσια τουαλέτα προσβάσιμη σε όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου ή φυσικής κατάστασης;
- Πώς μπορούμε να μετατρέψουμε την τουαλέτα σε έναν χώρο παιχνιδιού και μάθησης για τα παιδιά, προωθώντας παράλληλα την υγιεινή και την προσωπική φροντίδα;
2. Δημιουργία συναισθηματικών δεσμών με τη ρομποτική:
Τα ρομπότ εισβάλλουν όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά μας. Από τα νοσοκομεία μέχρι τα σπίτια μας, τα ρομπότ έχουν τη δυνατότητα να μας βοηθήσουν, να μας εκπαιδεύσουν και να μας συντροφεύσουν.
- Πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε ρομπότ που να μην είναι απλά μηχανές αλλά σύντροφοι; Ρομπότ που μπορούν να κατανοήσουν τα συναισθήματά μας και να ανταποκριθούν με έναν ανθρώπινο τρόπο.
- Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ρομπότ που να είναι διασκεδαστικά και να προκαλούν το παιχνίδι; Ρομπότ που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε τις δημιουργικές μας δεξιότητες και να μάθουμε μέσα από το παιχνίδι.
- Πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι τα ρομπότ θα χρησιμοποιούνται με ηθικό και υπεύθυνο τρόπο; Πώς μπορούμε να αποφύγουμε την δημιουργία ανισοτήτων και να διασφαλίσουμε ότι τα ρομπότ θα ωφελούν όλους τους ανθρώπους.
Ο ανοιχτός σχεδιασμός αποτελεί τον πυρήνα του διαγωνισμού. Σας ενθαρρύνουμε να πειραματιστείτε, να συνεργαστείτε και να μοιραστείτε τις ιδέες σας με την κοινότητα.
Παραδείγματα Έργων και Ιδεών
(Περισσότερες ιδέες και παραδείγματα έργων εδώ)
Επαναπροσδιορισμός του Δημόσιου Χώρου (με έμφαση στην τουαλέτα)
- Smart Τουαλέτα: Μια τουαλέτα που χρησιμοποιεί αισθητήρες για να ρυθμίζει αυτόματα τη ροή νερού και να ενεργοποιεί τον φωτισμό, εξοικονομώντας ενέργεια και νερό.
- Τουαλέτα με ενσωματωμένο σύστημα καθαρισμού: Μια τουαλέτα που καθαρίζεται αυτόματα μετά από κάθε χρήση, εξασφαλίζοντας υψηλά επίπεδα υγιεινής.
- Τουαλέτα με παιχνιδιάρικα στοιχεία: Μια τουαλέτα που διαθέτει αισθητήρες κίνησης που ενεργοποιούν ήχους, φώτα ή προβολές, μετατρέποντας την επίσκεψη στην τουαλέτα σε μια διασκεδαστική εμπειρία για τα παιδιά.
- Κοινόχρηστη τουαλέτα με προσωπικό χώρο: Μια τουαλέτα που συνδυάζει ανοιχτούς και κλειστούς χώρους, προσφέροντας ιδιωτικότητα αλλά και αίσθηση κοινότητας.
- Τουαλέτα με ενσωματωμένο σύστημα ανακύκλωσης: Μια τουαλέτα που ανακυκλώνει το νερό και άλλα υλικά, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.
Δημιουργία Συναισθηματικών Δεσμών με τη Ρομποτική
- Ρομπότ-σύντροφος για παιδιά: Ένα ρομπότ που μπορεί να διαβάσει ιστορίες, να παίξει παιχνίδια και να απαντήσει σε ερωτήσεις, παρέχοντας συντροφιά και ψυχαγωγία στα παιδιά.
- Ρομπότ-βοηθός για ηλικιωμένους: Ένα ρομπότ που μπορεί να υπενθυμίζει στους ηλικιωμένους να πάρουν τα φάρμακά τους, να τους βοηθήσει στις καθημερινές τους δραστηριότητες και να τους κρατήσει συντροφιά.
- Ρομπότ για εκπαίδευση: Ένα ρομπότ που μπορεί να διδάξει μαθητές διάφορα μαθήματα, όπως μαθηματικά, επιστήμες ή ξένες γλώσσες, με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.
- Ρομπότ για θεραπεία: Ένα ρομπότ που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε θεραπείες για άτομα με ειδικές ανάγκες, όπως αυτισμό ή άνοια.
- Ρομπότ για έρευνα και διάσωση: Ένα ρομπότ που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε επικίνδυνες αποστολές έρευνας και διάσωσης, όπως σε σεισμούς ή πυρκαγιές.
Επιπλέον Ιδέες:
- Συνδυασμός των δύο θεματικών: Για παράδειγμα, ένα ρομπότ που καθαρίζει μια δημόσια τουαλέτα και ταυτόχρονα παρέχει πληροφορίες στους χρήστες.
- Χρήση ανοιχτού υλικού: Ενθάρρυνση των συμμετεχόντων να χρησιμοποιήσουν ανοιχτό υλικό για τη δημιουργία των πρωτοτύπων τους.
- Συνεργασία με άλλους τομείς: Ενθάρρυνση της συνεργασίας με άλλους τομείς, όπως οι τέχνες, ο σχεδιασμός και η κοινωνιολογία.
- Eστίαση στην βιωσιμότητα: Ενθάρρυνση της χρήσης ανακυκλωμένων υλικών και της ενεργειακής αποδοτικότητας.
Πιθανοί τρόποι παρουσίασης
- Δημιουργήστε ενδιαφέροντα σενάρια: Φανταστείτε μια μέρα στη ζωή ενός ανθρώπου που χρησιμοποιεί τις λύσεις που θα δημιουργηθούν.
- Χρησιμοποιήστε εικόνες και βίντεο: Οπτικοποιήστε τις ιδέες σας με ζωντανά παραδείγματα.
- Δώστε έμφαση στην ανθρώπινη πλευρά της τεχνολογίας: Τονίστε πώς οι τεχνολογίες μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.
- Ενθαρρύνετε την κριτική σκέψη: Σκεφτείτε πέρα από τα προφανή και να αναζητήστε καινοτόμες λύσεις.