edu.klimaka.gr

Υλοποίηση Δικτύου Πρόληψης Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

(Μετάβαση στο άρθρο με τις συμπληρωματικές οδηγίες / ιστοσελίδα καταγραφής περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού)

Αρ.Πρωτ.448/18-02-2016/ΥΠΠΕΘ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Τηλέφωνο : 210 344 3324 - 210 344 3610
Fax : 210 344 2139

Θέμα: Θεσμική δικτύωση φορέων για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο υλοποίησης δράσεων για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,

1. ενημερώνει ότι:

I. δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η με αρ. πρωτ. 23/8-1-2016 συσταθείσα ομάδα εργασίας με το διακριτικό τίτλο «Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή» (Κ.Ε.Ε.) (7/13-01-2016 τ. Υ.Ο.Δ.Δ.) με στόχο την επιστημονική εποπτεία για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η Κ.Ε.Ε. υποστηρίζει τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠ.Π.Ε.Θ. (Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κλπ) σχετικά με θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας, του εκφοβισμού, της ξενοφοβίας, του ρατσισμού, του χουλιγκανισμού, της ομοφοβίας, των δικαιωμάτων του Παιδιού και γενικότερα της οργάνωσης του Δημοκρατικού Σχολείου, έπειτα από αίτημά τους.

II. διαμορφώνεται η θεσμική δικτύωση φορέων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού σε κεντρικό επίπεδο (ΥΠ.Π.Ε.Θ., Κ.Ε.Ε.) συναρμόδιων φορέων και οργάνων με στόχο τον συντονισμό των σχετικών δράσεων και πρωτοβουλιών για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου.

2. καλεί τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης:

I. να ορίσουν εκ νέου Επιτροπές Συντονιστών Δράσεων Πρόληψης (Ε.Σ.Υ.Δ.Π.) για θέματα λειτουργίας πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού που θα αποτελούνται από έναν συντονιστή, δύο μέλη και έναν γραμματέα. Συντονιστές των επιτροπών αυτών ορίζονται οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης ενώ ένα μέλος θα πρέπει να προέρχεται από τη Πρωτοβάθμια και ένα από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ως μέλη ορίζονται οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας, ή/και οι Υπεύθυνοι Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (Σ.Σ.Ν.) ή/και οι Υπεύθυνοι Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

II. να επικαιροποιήσουν τα μέλη των Περιφερειακών Ομάδων Δράσεων Πρόληψης (Π.Ο.Δ.Π.) και να ορίσουν νέα μέλη για το σύνολο των σχολικών μονάδων της αρμοδιότητάς τους. Τα νέα μέλη Π.Ο.Δ.Π. ορίζονται, λαμβάνοντας υπόψη τα εξής: μέλη Π.Ο.Δ.Π. δύνανται να είναι Προϊστάμενοι Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν την παιδαγωγική ευθύνη των σχολικών μονάδων, Διευθυντές Π.Ε και Δ.Ε καθώς και εκπαιδευτικοί. Το κάθε μέλος Π.Ο.Δ.Π. θα έχει στην αρμοδιότητά του μια ομάδα σχολικών μονάδων της περιοχής ευθύνης του.

Οι γραμματείς των Ε.Σ.Υ.Δ.Π. θα πρέπει:

α) να συμπληρώσουν και να αποστείλουν το συνημμένο αρχείο (excel) ηλεκτρονικά στις ακόλουθες διευθύνσεις  (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. και Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.),

β) να ανοίξουν λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (στην περίπτωση που δεν έχουν) μέσω της σελίδας  http://register.sch.gr/teachers/ και τέλος,

γ) να καταχωρήσουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (http://stop-bullying.sch.gr/) τα μέλη των Ε.Σ.Υ.Δ.Π., Π.Ο.Δ.Π. και Ο.Δ.Π. και τα σχολεία που τους αντιστοιχούν, σύμφωνα με τις αποφάσεις ορισμού σύστασης των Ε.Σ.Υ.Δ.Π., Π.Ο.Δ.Π. από τον αντίστοιχο Περιφερειακό Διευθυντή.

Για να καταχωρηθούν οι Ε.Σ.Υ.Δ.Π., Π.Ο.Δ.Π. και Ο.Δ.Π. θα πρέπει να έχουν Αριθμό Μητρώου και να διαθέτουν λογαριασμό πρόσβασης στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.). Σε περίπτωση που δεν έχουν, μπορούν να αποκτήσουν λογαριασμό στο Π.Σ.Δ. μέσω της σελίδας http://register.sch.gr/teachers/.

3. καλεί όλους τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης:

να συγκροτήσουν Ομάδες Δράσεων Πρόληψης (Ο.Δ.Π.). Ως επικεφαλής των Ο.Δ.Π. ορίζεται ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας με αναπληρωτή τον Υποδιευθυντή. Ως μέλος και αντίστοιχο αναπληρωματικό μέλος της ΟΔΠ ορίζονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων οι εκπαιδευτικοί που έχουν παρακολουθήσει σχετική επιμόρφωση και σε περίπτωση έλλειψής τους, εκείνοι που εκδήλωσαν σχετικό ενδιαφέρον. Στις περιπτώσεις των ολιγοθέσιων σχολικών μονάδων ή σε περιπτώσεις όπου δεν επαρκεί το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, μπορεί να οριστεί ένα τακτικό μέλος (ο διευθυντής της σχολικής μονάδας) με αναπληρωματικό μέλος τον διευθυντή όμορου σχολείου. Επισημαίνεται ότι θα οριστούν μέλη των Ο.Δ.Π. οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες την τρέχουσα σχολική χρονιά και όχι στη σχολική μονάδα που ανήκουν οργανικά. Πρόσβαση στην ιστοσελίδα http://stop-bullying.gr/admin έχουν όλες οι σχολικές μονάδες μέσω του λογαριασμού τους στο Π.Σ.Δ.

Όλοι οι ενδιαφερόμενοι να λάβουν γνώση της εγκυκλίου ενυπόγραφα, με ευθύνη των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Όλες οι παραπάνω ενέργειες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 20 Μαρτίου 2016.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ


Αρ.Πρωτ.4077/28-04-2014/ΥΠΑΙΘ

ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΜΟΝΑΔΑ Β1
Πληροφορίες:
Κωνσταντίνα Δημητρακά
dimitraka(ΑΤ)minedu.goν.gr
Μαρία Φαϊτάκη
mfaitaki(ΑΤ)minedu.goν.gr
Τηλέφωνο: 210 3442129 - 210 3443324
Fax 210 3442153

ΘΕΜΑ: Εγκύκλιος Υλοποίησης των Πράξεων «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης φαινόμενων της Σχολικής Βίας και εκφοβισμού στους Άξονες Προτεραιότητας 1, 2 και 3» του ΕΠ «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».

Έχοντας υπόψη:

(...)

Θέτουμε υπόψη σας τα εξής:

1. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, υλοποιεί τις Πράξεις «Ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου ενημέρωσης, επιμόρφωσης, πρόληψης και αντιμετώπισης των φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού» οι οποίες εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο των πρωτοβουλιών στου Υ.ΠΑΙ.Θ. για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού (ΣΒΕ) .

2. Οι Πράξεις θα λειτουργήσουν αποκλειστικά κατά τα σχολικά έτη 2013-2014 και 2014-2015 και στόχο έχουν να συμβάλλουν στην πρόληψη της ΣΒΕ, μέσω α) της προώθησης εξειδικευμένων δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης και β) επιμόρΦωσης στελεχών εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών.

3. Οι δράσεις αυτές θα υλοποιηθούν σε πανελλαδικό επίπεδο, με την ενεργό συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και λοιπών θεσμικών, κοινωνικών, τοπικών φορέων και οργανισμών που εξειδικεύονται σε θέματα πρόληψης της ΣΒΕ)

4. Σκοπός των Πράξεων είναι η πρόληψη και η διάγνωση του φαινομένου της ΣΒΕ. Βασικός στόχος των Πράξεων είναι:
α) η δημιουργία μόνιμης δομής πρόληψης και αντιμετώπισης της ΣΒΕ σε πανελλαδικό επίπεδο
β) η επιμόρφωση των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών οι οποίοι θα αποτελέσουν τη βάση για τη δημιουργία και τη βιωσιμότητα της δομής πρόληψης και αντιμετώπισης της ΣΒΕ
γ) η καταγραφή, η πρόληψη, η έγκαιρη διάγνωση και η αντιμετώπιση σε πρώιμο στάδιο των φαινομένων της ΣΒΕ, καθώς και
δ) η ευαισθητοποίηση και η ενεργός συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας, της οικογένειας και της ευρύτερης τοπικής κοινότητας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΟΜΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

Η Δομή Ενημέρωσης, Επιμόρφωσης, Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού, αποτελείται από:

Α) Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (ΚΕΕ)

Σε επίπεδο Υ.ΠΑΙ.Θ., έχει συσταθεί Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή με τη συμμετοχή καταξιωμένων στο χώρο της εκπαίδευσης και εξειδικευμένων στο αντικείμενο της ΣΒΕ επιστημόνων, με έργο
α) την επιστημονική υποστήριξη των φορέων πρότασης, λειτουργίας και υλοποίησης της Πράξης, στο σχεδιασμό, την επίβλεψη και συντονισμό όλων των δράσεων και
β) την υλοποίηση πρόδρομων δράσεων ευαισθητοποίησης.

Β) Ομάδα Διαχείρισης Έργου (ΟΔΕ)

Σε επίπεδο Υ.ΠΑΙ.Θ., συστήνεται Ομάδα Διαχείρισης Έργου (Ο.Δ.Ε.) με αντικείμενο την ανάπτυξη δράσεων συνέργειας και συντονισμού με άλλες πράξεις που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» για τη ΣΒΕ, ή και γενικότερα, με άλλους φορείς που έχουν ως αντικείμενο την πρόληψη και αντιμετώπιση της ΣΒΕ.

Γ) Επιτροπές Συντονιστών Δράσεων Πρόληψης (Ε.ΣΥ.Δ.Π.)

Σε επίπεδο Υ.ΠΑΙ.Θ., για κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Π.Ε. και Δ.Ε., συγκροτείται Επιτροπή Συντονιστών Δράσεων Πρόληψης με συγκριμένες αρμοδιότητες.
Οι συνολικά 13 τριμελείς Επιτροπές Συντονιστών Δράσεων Πρόληψης (Ε.ΣΥ.Δ.Π.) αποτελούνται από:
α) τον Περιφερειακό Δ/ντή Π. Ε. και Δ. Ε.
β) το Συντονιστή Δράσεων Πρόληψης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π. Ε. και Δ. Ε.
γ) 1 άτομο, το οποίο έχει υποστηρικτικό ρόλο και παράλληλα θα ασκεί και χρέη γραμματειακής και επικοινωνιακής υποστήριξης.

Οι αρμοδιότητες της κάθε ΕΣΥΔΠ είναι οι ακόλουθες:

1. Η προώθηση στις σχολικές μονάδες των δυο βαθμίδων εκπαίδευσης προγραμμάτων πρόληψης ενάντια στη ΣΒΕ με αξιοποίηση ταυτόχρονα, του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, της Ευέλικτης Ζώνης, των κάθε είδους διαθεματικών δραστηριοτήτων (ερευνητικές εργασίες, project, βιωματικές δράσεις κ.ά.) και των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, Σχολικών Δραστηριοτήτων και Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων κ.α.

2. Η προώθηση και αξιοποίηση των συνεργασιών που μπορούν να αναπτυχθούν με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Σχολικές Επιτροπές και Γραφεία Παιδείας των Ο.Τ.Α., Συνήγορο του Παιδιού, Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.,Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Διεθνή Αμνηστία κ.λ.π.).

3. Η οργάνωση συναντήσεων, εκδηλώσεων και επιμορφώσεων με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την κατάρτιση των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών γύρω από θέματα που άπτονται της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

4. Η ανάπτυξη δικτύων υποστήριξης και συνεργασίας με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς και οργανώσεις, με τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας, της τοπικής κοινωνίας, Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της χώρας κ.ά.

5. Ο συντονισμός και η εποπτεία όλων των απαραίτητων ενεργειών για την πρόληψη και καταγραφή φαινομένων ΣΒΕ στις σχολικές μονάδες περιοχής ευθύνης τους.

6. Η συλλογή στοιχείων για την αποτύπωση περιστατικών που άπτονται της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

7. Η σύνταξη αναφορών σχετικά με την πορεία και τα αποτελέσματα από την υλοποίηση των δράσεων πρόληψης στις περιφέρειες αρμοδιότητάς τους.

8. Η ανάρτηση στην ενημερωτική πύλη της πράξης των «καλών πρακτικών» πρόληψης που υλοποιούνται σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

9. Η προώθηση προς την εκπαιδευτική κοινότητα και τις σχολικές μονάδες σχετικού εκπαιδευτικού - υποστηρικτικού υλικού που παράγεται μέσω της Πράξης.

10. Η τήρηση, στις Περιφερειακές Δ/νσεις Π.Ε. και Δ.Ε., αρχείου υλοποίησης της Πράξης, όπου θα περιλαμβάνονται τα πρακτικά και τα παραδοτέα της (ενδεικτικά, κανονιστικές αποφάσεις, αναφορές, πρακτικά συνεδριάσεων κλπ) .

11. Η συνεργασία με τον φορέα υλοποίησης της Πράξης (Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων (ΕΥΕ ΕΔ) του Υ.ΠΑΙ.Θ. και το ITYE «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» .

Δ) Περιφερειακές Ομάδες Δράσεων Πρόληψης (ΠΟΔΠ)

Οι Περιφερειακές Ομάδες Δράσεων Πρόληψης (ΠΟΔΠ) ορίζονται σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης από τον Περιφερειακό Δ/ντη Π.Ε. & Δ. Ε.

Μέλη της ΠΟΔΠ δύνανται να είναι: Προϊστάμενοι Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε. & Δ.Ε., Σχολικοί Σύμβουλοι Α/θμιας Εκπ/σης, Σχολικοί Σύμβουλοι Β/θμιας Εκπ/σης που έχουν την παιδαγωγική ευθύνη των σχολικών μονάδων, Διευθυντές Π.Ε. & Δ.Ε καθώς και εκπαιδευτικοί. Το κάθε μέλος της ΠΟΔΠ θα έχει στην αρμοδιότητά του μια ομάδα σχολείων της περιοχής ευθύνης του.

Οι αρμοδιότητες της κάθε ΠΟΔΠ είναι ενδεικτικά οι ακόλουθες:

1. Υποστηρίζουν το σχεδιασμό δράσεων πρόληψης μέσα από την καταγραφή και διαβίβαση στοιχείων (αναφορές, προτάσεις) παρακολούθησης του φαινομένου ΣΒΕ στις σχολικές μονάδες της περιφέρειας.

2. Συνεργάζονται με τις ΟΔΠ που συγκροτούνται σε κάθε σχολική μονάδα για την υποστήριξη της στο πλαίσιο ανάληψης δράσεων πρόληψης και διοχέτευσης προς διαχείριση σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών.

3. Υποστηρίζουν την ανάπτυξη του δικτύου συνεργαζόμενων φορέων σε επίπεδο περιφέρειας, επιδιώκοντας τη συμμετοχή θεσμικών, κοινωνικών και τοπικών φορέων και οργανισμών που ειδικεύονται σε θέματα πρόληψης βίας, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των νέων, δικαιωμάτων του παιδιού, κοινοτικής διαμεσολάβησης και κοινωνικής ένταξης.

4. Ενημερώνουν και εποπτεύουν τις Ομάδες Δράσεων Πρόληψης (ΟΔΠ) , διενεργούν επιτόπιες επισκέψεις στις σχολικές μονάδες, προκειμένου να συμμετέχουν ενεργά στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων -γονέων, μαθητών, τοπικής κοινότητας (λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές).

5. Συλλέγουν, σε συνεργασία με την ΕΣΥΔΠ, τα σχέδια δράσης και τις καλές πρακτικές/σχέδια δράσης /δίκτυα που υλοποιούνται από τις ΟΔΠ. Για όλες τις ανωτέρω εργασίες οι ΠΟΠΔ θα τηρούν κοινό αρχείο σε συνεργασία με την ΕΣΥΔΠ, στην αντίστοιχη Περιφερειακή Δ/νση εκπαίδευσης.

Ε) Ομάδες Δράσεων Πρόληψης (ΟΔΠ)

Σε κάθε σχολική μονάδα Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης συστήνεται σχολική Ομάδα Δράσεων Πρόληψης (Ο.Δ.Π.}, αποτελούμενη από 2 μόνιμους εκπαιδευτικούς, η οποία θα έχει και την ευθύνη εφαρμογής των δράσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας καθ' όλη τη διάρκεια υλοποίησης της Πράξης. Οι εκπαιδευτικοί θα ορίζονται από το Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας, μετά από σχετική αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Οι αρμοδιότητες της κάθε ΟΔΠ είναι ενδεικτικά οι ακόλουθες:

1. Συνεργάζεται με την ΕΣΥΔΠ και την ΠΟΔΠ και έχει την ευθύνη εφαρμογής των δράσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας.

2. Βοηθά στη διεξαγωγή εκτιμήσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας για τον καθορισμό της συχνότητας του φαινόμενου της σχολικής βίας, του τρόπου και του τόπου εμφάνισής του, του τρόπου αλληλεπίδρασης των μαθητών και των ενηλίκων (εκπαιδευτικοί, γονείς) και την αποτίμηση των αποτελεσμάτων του, μέσω εργαλείων έρευνας που θα καθοριστούν από την ΚΕΕ

3. Υλοποιεί σχέδια δράσης (Project, ερευνητικές εργασίες, βιωματικές δράσεις κ.ά.)

4. Ενημερώνει και επιμορφώνει τους λοιπούς εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας και διοργανώνει δραστηριότητες (ενδεικτικά, ομιλίες, διαλέξεις, προβολή ταινιών κλπ.) με στόχο την ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων - γονέων, μαθητών, σχολικής/τοπικής κοινότητας κλπ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΕΣΥΔΠ. ΠΟΔΠ ΚΑΙ ΟΔΠ

1. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΕΣΥΔΠ

Οι ΕΣΥΔΠ συστήνονται κεντρικά από την ΕΥΕ ΕΔ του ΥΠΑΙΘ, με υπουργική απόφαση, είναι τριμελείς και αποτελούνται από:
α) τον Περιφερειακό Δ/ντή Π. Ε. και Δ. Ε.
β) το Συντονιστή Δράσεων Πρόληψης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π. Ε. και Δ. Ε.
γ) 1 άτομο, το οποίο έχει υποστηρικτικό ρόλο και παράλληλα θα ασκεί και χρέη γραμματειακής και επικοινωνιακής υποστήριξης.

Για τον ορισμό τους, οι Περιφερειακοί Διευθυντές Π. Ε. και Δ. Ε. οφείλουν να αποστείλουν την εισήγησή τους για το τρίτο μέλος της επιτροπής, στην ΕΥΕ ΕΔ του ΥΠΑΙΘ., έως 06/05/2014. ηλεκτρονικά και εγγράφωc. στην παρακάτω διεύθυνση:

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΜΟΝΑΔΑ B1
Α. Παπανδρέου 37, 151 80- Μαρούσι
Υπόψη: Κωνσταντίνας Δημητρακά Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.ν.gr
Μαρίας Φαϊτάκη Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.ν.gr

2. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΠΑΣΗΣ ΠΟΔΠ

• Οι ΠΟΔΠ ορίζονται και συστήνονται με απόφαση των Περιφερειακών Διευθυντών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, ανά νομό, βαθμίδα εκπαίδευσης και σε αριθμό, όπως ορίζονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ της παρούσας εγκυκλίου. Η τελική επιλογή γίνεται με τη βοήθεια των συνεκτιμώμενων διαβαθμισμένων προαιρετικών κριτήριων, τα οποία αναφέρονται στο Κεφάλαιο Γ' κατωτέρω.

• Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Π.Ε. και Δ.Ε. οφείλουν να αποστείλουν την απόφαση σύστασης των ΠΟΔΠ, με τα ονόματα των ΠΟΔΠ και την κατανομή τους σε σχολικές μονάδες αρμοδιότητάς τους, στην ΕΥΕ ΕΔ του ΥΠΑΙΘ., έωc 06/05/2014. ηλεκτρονικά και εννράφως. Στη συνέχεια, η απόφαση, αναρτάται σε ειδικό χώρο στην ενημερωτική πύλη που θα φτιαχτεί ειδικά για την Πράξη, σε συνεργασία με το ITYE «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και τηρείται σε ξεχωριστό αρχείο, στην έδρα των Περιφερειακών Διευθύνσεων Π.Ε. και Δ. Ε ..

3. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΟΔΠ

• Οι ΟΔΠ ορίζονται από το Σύλλογο Διδασκόντων της κάθε σχολικής μονάδας, μετά από αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των μόνιμων εκπαιδευτικών που υπηρετούν στο σχολείο. Η τελική επιλογή των δυο εκπαιδευτικών θα γίνεται με τη τη βοήθεια των συνεκτιμώμενων διαβαθμισμένων προαιρετικών κριτήριων, τα οποία αναφέρονται στο Κεφάλαιο Γ' κατωτέρω, και ύστερα από απόφαση του συλλόγου των εκπαιδευτικών της Σχολικής Μονάδας.

• Οι Συλλόγοι των εκπαιδευτικών της κάθε Σχολικής Μονάδας οφείλουν να συστήσουν τιc ΟΔΠ έως 06/05/2014. Οι αποφάσεις σύστασης των ΟΔΠ θα αναρτώνται σε ειδικό χώρο στην ενημερωτική πύλη που θα φτιαχτεί ειδικά για τις Πράξεις, σε συνεργασία με το ιτvΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και θα τηρούνται σε ξεχωριστό αρχείο, τόσο στις σχολικές μονάδες όσο και στην έδρα των Περιφερειακών Διευθύνσεων Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τις ΕΣΥΔΠ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' KPITHPIA
ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΠΟΔΠ ΚΑΙ ΟΔΠ

Στη συνέχεια αναφέρονται τα συνεκτιμώuενα προαιρετικά κριτήρια για την επιλογή των μελών των Π.Ο.Δ.Π. και των Ο.Δ.Π., με βαρύτητα κατά φθίνουσα σειρά. Επισημαίνεται ότι είναι προαπαιτούμενο όλοι οι υποψήφιοι να διαθέτουν Πιστοποίηση χρήσης και αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.). κάθε επιπέδου από δημόσιο ή αναγνωρισμένο φορέα.

KPITHPIA ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΠΟΔΠ/ΟΔΠ

1. Διδακτορικό Δίπλωμα Σπουδών στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες ή συναφούς γνωστικού αντικειμένου

2. Αποδεδειγμένο Ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο, δημοσιεύσεις (έπειτα από κρίση) συναφούς γνωστικού αντικειμένου

3. Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες ή συναφούς γνωστικού αντικειμένου

4. Δεύτερο πτυχίο στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες ή συναφούς γνωστικού αντικειμένου

5. Προηγούμενη εμπειρία και επιμόρφωση σε συναφή προγράμματα

6. Γνώση μίας τουλάχιστον ξένης γλώσσας

7. Διδακτική προϋπηρεσία σε σχολεία της οικείας βαθμίδας (πάνω από 3 έτη)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ'
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ- ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

Η Δράση 3 «Ενημέρωση - επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην διάγνωση, πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων της σχολικής βίας» αφορά την επιμόρφωση των ΕΣΥΔΠ, των ΠΟΔΠ και των ΟΔΠ, η οποία θα υλοποιηθεί από το ITYE «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», μέσω ειδικής πλατφόρμας εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης.

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης περιλαμβάνει 8 ώρες δια ζώσης εκπαίδευσης και 50 ώρες εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης, σε δυο κύκλους: ο Α' κύκλος θα αφορά την επιμόρφωση των μελών ΠΟΔΠ και των ΕΣΥΔΠ και ο Β' κύκλος θα αφορά την επιμόρφωση των μελών ΟΔΠ από τους ΠΟΔΠ.

Ειδικότερα, οι ΕΣΥΔΠ και οι ΠΟΔΠ, θα επιμορφωθούν από το ITYE ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ με τη μέθοδο του "Biended Learning" , μέσω επιμορφωτικής ημερίδας (8 ώρες δια ζώσης εκπαίδευση) καθώς και μέσω ειδικής πλατφόρμας (50 ώρες εξ' αποστάσεως εκπαίδευση) .

Στη συνέχεια, οι ΠΟΔΠ θα λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές - εξ' αποστάσεως επιμορφωτές για τις ΟΔΠ, για την περιοχή ευθύνης τους και θα επιμορφώσουν τις ΟΔΠ μέσω ειδικής πλατφόρμας (50 ώρες εξ' αποστάσεως εκπαίδευση) σε συνεργασία με το ITYE ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ. Επιπλέον, οι ΠΟΔΠ θα πιστοποιούν την υλοποίηση και την ολοκλήρωση της εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης για τις ΟΠΔ ευθύνης τους. Διευκρινίζεται ότι τα προγράμματα επιμόρφωσης θα διεξαχθούν κατά το πρώτο τρίμηνο του σχολικού έτους 2014 - 2015 (μέσα Σεπτεμβρίου- αρχές Δεκεμβρίου) .

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε'
ΤΗΡΗΣΗ APXEIOY ΠΡΑΞΕΩΝ

Όλα τα πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, αναφορές, παρακολούθησης και υλοποίησης δράσεων, καθώς και όλα τα διοικητικά έγγραφα, των ανωτέρω οργάνων, που αφορούν το έργο τους για την πρόληψη της ΣΒΕ, και τις ενέργειές στους στο πλαίσιο των πράξεων «Ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου ενημέρωσης, επιμόρφωσης, πρόληψης και αντιμετώπισης των φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού», θα τηρούνται σε ξεχωριστό αρχείο:
• σε κάθε σχολική μονάδα με την ευθύνη των ΟΔΠ,
• και σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης με την ευθύνη των ΕΣΥΔΠ και των ΠΟΔΠ.

Θα ακολουθήσουν νέοι εγκύκλιοι με αναλυτικές οδηγίες για:
α) το χρόνο και τρόπο υλοποίησης της επιμόρφωσης των ΕΣΥΔΠ/ΠΟΔΠ/ΟΔΠ
β) τη διαδικασία καταγραφής, και πρόληψης των φαινομένων της ΣΒΕ
γ) τους τρόπους ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας, της οικογένειας και της ευρύτερης τοπικής κοινότητας

Με ευθύνη των Περιφερειακών Διευθυντών Π.Ε. και Δ.Ε., να λάβουν γνώση της Εγκυκλίου, όλοι αναφερόμενοι στον πίνακα αποδεκτών.

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ


Αρ.Πρωτ.195630/Γ1/19-12-2013/ΥΠΑΙΘ

ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣEΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠPΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Email : spudonpe(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες: : Κ. Παπαχρήστος, Στ. Μερκούρης
Τηλέφωνα: 210 – 344 3605, 210 – 344 2237
Fax : 210 – 344 3354

ΘΕΜΑ: «Πλαίσιο λειτουργίας του Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής βίας και του Εκφοβισμού».

Στο Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων λειτουργεί Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Το Παρατηρητήριο έχει ως αποστολή το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, την ταυτοποίηση, τη μελέτη και τη διοχέτευση προς διαχείριση σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού.

Το Παρατηρητήριο, για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του, υποστηρίζεται τόσο από τη Συντονιστική Επιτροπή όσο και από την Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή.

1. Συντονιστές Δράσεων: Ρόλος και αρμοδιότητες

Οι δράσεις του Παρατηρητηρίου υλοποιούνται με ευθύνη των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, με πρωτοβουλία του Συντονιστή Δράσεων, δημιουργείται δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων για την υποστήριξη δράσεων πρόληψης στις σχολικές μονάδες, επιδιώκοντας ιδιαίτερα τη συμμετοχή θεσμικών, κοινωνικών τοπικών φορέων και οργανισμών που εξειδικεύονται σε θέματα πρόληψης της βίας, της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των νέων, των δικαιωμάτων του παιδιού, της διαμεσολάβησης κοινωνικών φορέων και της κοινωνικής ένταξης.

Σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης έχει οριστεί από τον Περιφερειακό Διευθυντή ως Συντονιστής Δράσεων ένας εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, του οποίου οι αρμοδιότητες εκτείνονται σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Π.Ε. & Δ.Ε., Διευθύνσεων Π.Ε. & Δ.Ε., Σχολικών μονάδων και τοπικής κοινωνίας. Ο Συντονιστής Δράσεων συνεργάζεται και συνεπικουρείται στο έργο του από τους Προϊσταμένους Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε. και Δ.Ε., τους Διευθυντές Π.Ε. και Δ.Ε., τους Σχολικούς Συμβούλους όλων των ειδικοτήτων, τους Υπευθύνους Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων, προκειμένου να υλοποιούν δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών βίας και εκφοβισμού. Επιπλέον, συνεργάζεται με τους Συντονιστές όλων των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και ενημερώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα για τις ενέργειές του τον Περιφερειακό Διευθυντή καθώς και τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής του Παρατηρητηρίου.
Ο Συντονιστής δεν υποκαθιστά σε καμία περίπτωση το ρόλο των στελεχών εκπ/σης (Σχολικών Συμβούλων, Δ/ντών Εκπ/σης Π.Ε. & Δ.Ε. και Δ/ντών σχολικών μονάδων), οι οποίοι λειτουργούν με βάση το συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο και έχουν διακριτούς και σαφείς ρόλους. Στόχος του θα πρέπει να είναι η συνέργεια όλων όσων έχουν τη διοικητική και παιδαγωγική ευθύνη για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, η γόνιμη συνεργασία και η αποτελεσματικότητα στο πεδίο της πρόληψης, αλλά και της αντιμετώπισης των φαινομένων της βίας και του εκφοβισμού.

2. Ο ρόλος της σχολικής κοινότητας στην πρόληψη περιστατικών βίας

Οι Διευθυντές/Προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων, οι Σύλλογοι Διδασκόντων και οι εκπαιδευτικοί, προκειμένου να διαμορφώσουν συνθήκες ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ των μαθητών στο χώρο του σχολείου, συνεργάζονται και υποστηρίζονται στο έργο τους –εκτός των άλλων- από τους Συντονιστές Δράσεων Πρόληψης, με στόχο τον σχεδιασμό και υλοποίηση ενδοσχολικών δράσεων, οι οποίες θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες τις εκάστοτε σχολικής μονάδας.

Βασική επιδίωξη κάθε Σχολικής Μονάδας θα πρέπει να είναι η αξιοποίηση όλων των προσφερόμενων δράσεων και εργαλείων του Υ.ΠΑΙ.Θ. καθώς και των τοπικών υποστηρικτικών δικτύων για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Απώτερος στόχος είναι η διαπαιδαγώγηση των μαθητών πάνω στους τρόπους με τους οποίους οι ίδιοι θα προστατεύουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους αναπτύσσοντας κριτική σκέψη και στάση απέναντι σε οποιασδήποτε μορφή βίαιης συμπεριφοράς και η συμμετοχή τους στην αναζήτηση ειρηνικής επίλυσης διαφορών στο χώρο του σχολείου. Τα περιστατικά σχολικής βίας και εκφοβισμού, εφόσον οι ιδιαιτερότητες κάθε συγκεκριμένου περιστατικού το επιτρέπουν, κρίνεται σκόπιμο να αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Για το λόγο αυτό, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζεται ένας εκπαιδευτικός ως υπεύθυνος για θέματα σχολικής βίας και εκφοβισμού ανά σχολική μονάδα.

3. Διαχείριση και αντιμετώπιση περιστατικών βίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας

Σε επίπεδο διαχείρισης και αντιμετώπισης περιστατικών βίας είναι σημαντική η έγκαιρη διαπίστωση τους, ώστε να είναι δυνατή μια παιδαγωγική παρέμβαση και να αποτρέπεται η κλιμάκωση του φαινομένου.

Ι. Στο πλαίσιο αυτό, είναι απαραίτητο κάθε σχολική μονάδα να διαμορφώνει από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με τη συμβολή και σύμπραξη όλων των συμμετεχόντων (Σύλλογο Διδασκόντων, Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, μαθητές/ Μαθητικά Συμβούλια κ.λπ.) και σε συνεργασία με τον Συντονιστή Σχολικών Δράσεων, ένα ορισμένο πλαίσιο διαχείρισης και αντιμετώπισης περιστατικών που άπτονται της σχολικής βίας και του εκφοβισμού

ΙΙ. Γενικότερα, σε περιπτώσεις που συμπεριφορές μαθητών προβληματίζουν τους εκπαιδευτικούς, είναι απαραίτητο να ζητείται η συνδρομή τόσο των αρμοδίων Σχολικών Συμβούλων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, των Συμβούλων Παιδαγωγικής Ευθύνης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και των Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης όσο και των Συντονιστών Δράσεων, οι οποίοι με τη σειρά τους θα πρέπει να ενημερώνουν τη Συντονιστική Επιτροπή του Παρατηρητηρίου, αν πρόκειται για περιστατικά αυξημένης βαρύτητας. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να επιδιώκεται, να ενθαρρύνεται και να διευκολύνεται η συνεργασία των σχολικών μονάδων με τους Υπευθύνους Αγωγής Υγείας, Σχολικών Δραστηριοτήτων, με τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων, τα Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. καθώς επίσης με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας και τις ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων, αλλά και φορείς/ οργανισμούς όπως ενδεικτικά ο Συνήγορος του Παιδιού, η ΕΨΥΠΕ, το Χαμόγελο του Παιδιού κ.ά.

Θα ακολουθήσουν αναλυτικές οδηγίες-κατευθύνσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ. για τον ρόλο του Παρατηρητηρίου, τον ρόλο των Συντονιστών Δράσεων, των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των Διευθυντών/ Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων Π.Ε., των Διευθυντών σχολικών μονάδων Δ.Ε., καθώς και για τον ρόλο της σχολικής κοινότητας για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και εκφοβισμού.
Με ευθύνη των Διευθυντών των σχολικών μονάδων να λάβουν γνώση της Εγκυκλίου, ενυπόγραφα, όλοι οι εκπαιδευτικοί.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ 

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ


Αρ.Πρωτ.159704/Γ7/17-12-2012/ΥΠΑΙΘΠΑ

ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ Β' ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Πληροφορίες: Τασία Ξυλόκοτα, Χρύσα Μήνου
Τηλέφωνο : 210-3442579
Fax : 210-3443013
e-mail: t05sdel(ΑΤ)minedu.gov,gr

Θέμα: «Ίδρυση Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού»

Έχοντας υτχόψη:

1. Την απόφαση 76051/12 (ΦΕΚ 2091 Β/5.7.2012) του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού «Ανάϋεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Θεόδωρο Παπαθεοδώρου.».

2. Την υπ' αρ. πρωτ. 93006/Γ7/10-08-2012 Υ.Α. με θέμα «.Προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων»

3. Την υπ' αρ. πρωτ. 93007/Γ7/10-08-2012 Υ.Α. με θέμα «Προκήρυξη για την πλήρωση ϋέσεων Υπευθύνων των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (Σ.Σ. Ν.)»

4. Την υπ' αρ. πρωτ. 92998/Γ7/10-08-2012 Υ.Α. με θέμα «Καθορισμός των οργάνων, των κριτηρίων και της διαδικασίας επυ\ογής και τοποθέτησης των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων καθώς και των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους»

5. Την υπ' αρ. πρωτ. 93008/Γ7/10-08-2012 Υ.Α. με θέμα «Καθορισμός των οργάνων, των κριτηρίων και της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης των Υπευθύνων Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (Σ.Σ.Ν.) καθώς και των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους»

6 . Την ανάγκη πρόληψης της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία της χώρας σύμφωνα με τους στόχους της πολιτικής του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. για την Αγωγή Υγείας

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

Την ίδρυση του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, υπό την εποπτεία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α..

Το Παρατηρητήριο έχει ως αποστολή το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για την πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, την καταγραφή, τη μελέτη και τη διοχέτευση πρός διαχείριση σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού.

Το Παρατηρητήριο υποστηρίζεται για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του από την Συντονιστική Επιτροπή (Σ.Ε.), η οποία ορίζεται με Υπουργική Απόφαση.

Σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση ορίζεται από τον Περιφερειακό Δ/ντη ένας εκπαιδευτικός Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπαίδευσης ως Συντονιστής Δράσεων Πρόληψης. Ο Συντονιστής Δράσεων συνεργάζεται με τους Δ/ντες Εκπ/σης και τους Σχολικούς Συμβούλους, καθώς και με τους Δ/ντες των σχολικών μονάδων, προκειμένου να υλοποιούνται οι δράσεις πρόληψης. Επιπρόσθετα, ο Συντονιστής αναπτύσσει Δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων σε κάθε Περιφέρεια, επιδιώκοντας τη συμμετοχή θεσμικών, κοινωνικών και τοπικών φορέων και οργανισμών που ειδικεύονται σε θέματα πρόληψης της βίας, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης νέων, δικαιωμάτων του παιδιού, κοινοτικής διαμεσολάβησης και κοινωνικής ένταξης.

Ο Περιφερειακός Δ/ντης σε συνεργασία με τον Συντονιστή Δράσεων θα ενημερώνει το Παρατηρητήριο, το οποίο εδρεύει στο Υπουργείο Παιδείας, σε μηνιαία βάση αποστέλλοντας στατιστικά στοιχεία για την εξέλιξη του φαινομένου, και εκτάκτως όταν οι περιστάσεις το απαιτούν και θα συντάσσει ετήσια έκθεση για το σύνολο των σχολικών μονάδων της Περιφέρειας του.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Π.ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ

Σχετικά Άρθρα