edu.klimaka.gr

9ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων 2022 / Εκπαιδευτικές Δράσεις

Εκτύπωση  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟ 9ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΧΑΝΙΩΝ 2022

Αρ.Πρωτ.Φ16/1358/Δ2/05-01-2022/ΥΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Γ΄
Email : spoudonde(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Βάρλα Ά. (Δ.Ε.)
: Β.Παπαβρόντος (Π.Ε.)
: Λυμπεροπούλου Φ. (Ε.Α.Ε.)
: Μαραγκού Ο. (Ε.Ε.)
: Σ.Μ.Καραμαλακου-Λάππα. (ΔΥΠΕΑ)
: Μ.Χριστοδούλου (Δ.Ε.)
Τηλέφωνο : 210-344.3272 (Δ.Ε.)
: 210-344.2249 (Π.Ε.)
: 210-344.2933 (Ε.Α.Ε.)
: 210-344.2212 (Ε.Ε.)
: 210-344.3286 (ΔΥΠΕΑ)
: 201-344.2242 (Δ.Ε.)

ΘΕΜΑ: Εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις του 9ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων για μαθητές/τριες Π.Ε. και Δ.Ε. της χώρας για το σχολικό έτος 2021-2022.
Σχετικό έγγραφο: το με αρ. πρ. 159476/Δ2/07-12-2021 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Σε συνέχεια της με αρ. πρ. Φ16/167101/Δ2/21-12-2021 έγκρισης διεξαγωγής του 9ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεών του, σας ενημερώνουμε ότι, σύμφωνα με το Απόσπασμα Πρακτικού 65/03-12-2021 του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., εγκρίνουμε τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων 9ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων/CFF EDU: «CineΓραφήματα» και «CineΜαθήματα», τα οποία απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για το σχολικό έτος 2021-2022.

Ειδικότερα, τα υποβαλλόμενα προς έγκριση εκπαιδευτικά προγράμματα είναι τα εξής:

α. Το πρόγραμμα «CineΜαθήματα/ CRete Education Documentary Project (CR.E.DOC)» .

Ζητούμενο του προγράμματος είναι η κατανόηση και γνώση βασικών αρχών κινηματογράφου και η δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών μικρού μήκους στις σχολικές μονάδες της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης. Επιδίωξη είναι η επιστροφή στον κοινωνικό χαρακτήρα του κινηματογράφου. Απευθύνεται στους/στις εκπαιδευτικούς οι οποίοι/ες επιθυμούν να οργανώσουν κινηματογραφικές ομάδες στο σχολείο τους (εκπαιδευτικός, μαθητές/τριες μιας σχολικής τάξης και οι γονείς τους ή εκπαιδευτικός και μαθητές/τριες ενός σχολείου) με στόχο την δημιουργία ταινίας στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται μέσα από (Αληθινές Ιστορίες) / CRete Education Documentary Project (CR.E.DOC) στο ντοκιμαντέρ. Στόχος η βιωματική διερεύνηση της ένταξης του ντοκιμαντέρ στην εκπαιδευτική διαδικασία με την παράλληλη αναζήτηση θεμάτων τοπικής, προφορικής, δημόσιας ιστορίας. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν παρακολουθούν επιμορφωτικές συναντήσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στις οποίες:

Α. Γίνεται θεωρητική προσέγγιση του ντοκιμαντέρ
Β. Γίνεται προσέγγιση της προφορικής ιστορίας
Γ. Αναπτύσσονται βασικές αρχές τεχνικών κινηματογράφησης.

Ειδικότερα, μετά από τη σχετική δημόσια πρόσκληση συμμετοχής, το πρόγραμμα αναπτύσσεται ως εξής:

(α) Οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί συμμετέχουν, ανά είκοσι (20) ημέρες, σε σύγχρονη εξ αποστάσεως ή σε δια ζώσης επιμορφωτικές συνεδρίες. Στις πρώτες συνεδρίες γίνεται προσέγγιση και παρουσίαση των βασικών όρων του κινηματογράφου και της κινηματογραφικής έκφρασης. Στο πλαίσιο των συναντήσεων σχεδιάζονται και υλοποιούνται βιωματικές δράσεις και ασκήσεις έκφρασης. Επίσης, στους/στις συμμετέχοντες/ουσες διανέμεται σχετικό υλικό, εγκεκριμένο από το ΙΕΠ, με πρόσβαση στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του φορέα υλοποίησης.

(β) Οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί έχουν ειδική προσέγγιση στην ενότητα δημιουργία σεναρίου καθώς και στην ενότητα ντοκιμαντέρ και τοπική – προφορική ιστορία. Στο στάδιο αυτό εμπλέκονται στην επιμόρφωση τόσο κινηματογραφιστές όσο και ιστορικοί. Σχεδιάζονται παράλληλα και υλοποιούνται βιωματικές ασκήσεις. Οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί καλούνται να συγκροτήσουν τις ομάδες τους σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

(γ) Οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί και οι ομάδες τους καλούνται να προτείνουν σεναριακή ιδέα για την δημιουργία της ταινίας τους

(δ) Οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί μαζί με τις ομάδες των μαθητών/τριών τους παρακολουθούν από κοινού επιμορφωτικές συνεδρίες για τις βασικές αρχές κινηματογραφικής δημιουργίας και γνωριμίας με τα μέσα του κινηματογράφου.

(ε) Κάθε σχολική ομάδα υπό την εποπτεία του επιμορφωτή της επεξεργάζεται τη σεναριακή της πρόταση και μέσα από εξατομικευμένες συναντήσεις (δια ζώσης ή εξ αποστάσεως) προχωρά και διαμορφώνει το σενάριο της μέχρι την ωρίμανση του για γύρισμα.

(ζ) Η σχολική ομάδα με την υποστήριξη του προγράμματος και την εποπτεία του επιμορφωτή της προχωρά στα γυρίσματα της ταινίας.

(η) Η σχολική ομάδα με την υποστήριξη του προγράμματος και την εποπτεία του επιμορφωτή του προχωρά στην αποκωδικοποίηση του υλικού της και το μοντάζ της ταινίας.

Η ολοκληρωμένη ταινία αποτελεί την τελική εργασία για τους/τις συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικούς και τις ομάδες τους και αναρτάται σε ειδικό κανάλι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.

Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση του προγράμματος υλοποιείται με τη χρήση του εκπαιδευτικού κόμβου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, στον οποίο έχει εγκατασταθεί ειδικά παραμετροποιημένη εκπαιδευτική πλατφόρμα moodle.

β) Το πρόγραμμα «CineΓραφήματα--Κινηματογραφικός Γραμματισμός στην εκπαίδευση».

Η δράση περιλαμβάνει μεθόδους και τεχνικές παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, δημιουργία ταινιών, εργαστήρια στο σχολείο, δραστηριότητες κινηματογραφικού γραμματισμού με τη σχολική κοινότητα.

Ευρύτερος στόχος του προγράμματος είναι η επίτευξη βημάτων προς την κατεύθυνση του οπτικοακουστικού γραμματισμού, δηλαδή η απόκτηση δεξιοτήτων (εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών), όχι μόνο θέασης/κατανάλωσης (χρήσης) αλλά και κριτικής αποτίμησης οπτικοακουστικών προϊόντων (με ενδεχόμενη δημιουργία οπτικών εννοιών και παραγωγή οπτικών μηνυμάτων).

Οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί, αφού γνωρίσουν τις μεθόδους και τις τεχνικές με τις οποίες παράγονται τα οπτικοακουστικά προϊόντα ως πολιτιστικά προϊόντα (μελέτη και κριτική προσέγγιση "έτοιμων" οπτικοακουστικών δημιουργιών), στη συνέχεια, χρησιμοποιούν τα οπτικοακουστικά εργαλεία, γίνονται οι ίδιοι παραγωγοί, αναπτύσσουν δεξιότητες προσωπικής έκφρασης, οργανώνουν και πραγματοποιούν απλές οπτικοακουστικές παρουσιάσεις (φωτογραφίζουν, βιντεοσκοπούν, κινηματογραφούν, δημιουργούν animation, κ.ά.). Κατόπιν, χρησιμοποιούν τις παραπάνω εμπειρίες και δεξιότητες για να οργανώσουν εργαστήρια οπτικοακουστικής έκφραση για παιδιά (μέσα και έξω από τη σχολική τάξη). Τα οπτικοακουστικά προϊόντα αντιμετωπίζονται, όχι ως αντικείμενα τεχνικής, αλλά ως δημιουργήματα της τέχνης.

Στη διάρκεια της χρονιάς πραγματοποιούνται δέκα (10) δια ζώσης ή σύγχρονης εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συνεδρίες και, αντίστοιχα, δέκα (10) εργαστήρια στη σχολική τάξη, στα οποία ο/η εκπαιδευτικός μεταφέρει την αποκτηθείσα εμπειρία του σχεδιάζοντας και υλοποιώντας δραστηριότητες οπτικοακουστικού γραμματισμού με τους/τις μαθητές/τριές του.

Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση του προγράμματος υλοποιείται με τη χρήση του εκπαιδευτικού κόμβου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων στον οποίο έχει εγκατασταθεί ειδικά παραμετροποιημένη εκπαιδευτική πλατφόρμα moodle.

Επισημαίνεται ότι η υλοποίηση του εν λόγω Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί τηρώντας απαρέγκλιτα τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) για την προστασία από τον κορονοϊό-COVID 19 και σύμφωνα με τις εξής προϋποθέσεις:

  1. Η συμμετοχή σχολικών μονάδων στα εν λόγω προγράμματα να είναι προαιρετική για τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς και να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία για τις σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η μη παρακώλυση του σχολικού προγράμματος και η ασφάλεια των μαθητών/τριών.
  2. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στα εκπαιδευτικά προγράμματα να γίνεται με την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.
  3. Τα εν λόγω εκπαιδευτικά προγράμματα να υλοποιούνται στη σχολική τάξη από τον/την επιμορφωμένο/ή εκπαιδευτικό και η διάρκεια υλοποίησης εκάστου να μην υπερβαίνει τις δύο (2) διδακτικές ώρες, εφόσον υλοποιούνται εντός ωρολογίου προγράμματος.
  4. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις επιμορφώσεις να είναι προαιρετική, δωρεάν και να πραγματοποιείται εκτός του εργασιακού τους ωραρίου.
  5. Οι τυχόν μετακινήσεις των μαθητών /τριών εκτός του σχολείου να πραγματοποιούνται υπό την ευθύνη των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας και σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για τις εκπαιδευτικές/διδακτικές επισκέψεις και εκπαιδευτικές εκδρομές.
  6. Τα προγράμματα να υλοποιούνται με ευθύνη του φορέα διοργάνωσης σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας και την ισχύουσα νομοθεσία για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών και των πνευματικών δικαιωμάτων.
  7. Να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η βιντεοσκόπηση και η μαγνητοφώνηση μαθητών και μαθητριών.
  8. Να μην προκύπτει από τις δράσεις με οποιονδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιριών/προϊόντων/φορέων/υπηρεσιών.
  9. Η χρήση/παρουσίαση των έργων των μαθητών/μαθητριών να γίνει αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και χωρίς να προκύπτουν έσοδα για τον φορέα υλοποίησης των προγραμμάτων ή για άλλον (εμπορία, διαφήμιση).
  10. Το προς παρουσίαση ή διανομή εκπαιδευτικό υλικό των προγραμμάτων να μην υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα και να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο «περί πνευματικής ιδιοκτησίας» (Ν.4212/2013, όπως ισχύει).
  11. Το εκπαιδευτικό υλικό να διατίθεται δωρεάν και να είναι ελεύθερο προς χρήση στους/στις εκπαιδευτικούς.
  12. Η δέσμευση των συντελεστών ότι στην περίπτωση έγκρισης του ανωτέρω υλικού από το Υ.ΠΑΙ.Θ., δεν θα πραγματοποιηθεί μελλοντική εμπορική του διάθεση με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης του Υ.ΠΑΙ.Θ.
  13. Η δέσμευση των συντελεστών ότι θα αποστείλουν στο Ι.Ε.Π. με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων τον πλήρη φάκελο αξιολόγησής τους.

Επισημαίνεται, με ιδιαίτερα εμφατικό τρόπο, ότι η υλοποίηση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού σχεδιασμού ιεραρχείται ως δευτερεύουσας σημασίας, καθώς προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των επιδημιολογικών κινδύνων και στη μείωση της πιθανότητας να εκτεθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και το μαθητικό δυναμικό των σχολείων σε επικίνδυνο ιικό φορτίο. Κατά συνέπεια, και ανεξάρτητα από την παιδαγωγική ή επιστημονική καταλληλότητα και εγκυρότητα του κάθε εγχειρήματος, οι διευθύνσεις των σχολείων έχουν την τελική αρμοδιότητα αναφορικά με την εφαρμογή του σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οδηγίες της πολιτείας και των υγειονομικών οργάνων για την αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι η συμμετοχή και η μετακίνησή των σχολικών μονάδων στις εν λόγω Εκπαιδευτικές Δράσεις θα γίνει χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο και σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Για περισσότερες πληροφορίες κ. Ματθαίος Φραντζεσκάκης στο τηλέφωνο 6974739122, και στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. .

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΠΤΣΗΣ


Αρ.Πρωτ.Φ16/167101/Δ2/21-12-2021/ΥΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ Α’ ΚΑΙ Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑ Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑ Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Γ’
Email : spoudonde(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Βάρλα Ά. (Δ.Ε.)
: Β.Παπαβρόντος (Π.Ε.)
: Λυμπεροπούλου Φ. (Ε.Α.Ε.)
: Μαραγκού Ο. (Ε.Ε.)
: Σ.Μ.Καραμαλακου-Λάππα. (ΔΥΠΕΑ)
: Μ.Χριστοδούλου (Δ.Ε.)
Τηλέφωνο : 210-344.3272 (Δ.Ε.)
: 210-344.2249 (Π.Ε.)
: 210-344.2933 (Ε.Α.Ε.)
: 210-344.2212 (Ε.Ε.)
: 210-344.3286 (ΔΥΠΕΑ)
: 201-344.2242 (Δ.Ε.)

ΘΕΜΑ: Έγκριση διεξαγωγής του 9ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεών του για μαθητές/τριες Π.Ε. και Δ.Ε. της χώρας για το σχολικό έτος 2021-2022.
Σχετικό έγγραφο: το με αρ. πρ. 159500/Δ2/06-12-2021 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Απαντώντας στο από 07-06-2021 αίτημα του Διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων που αφορά σε αίτημα έγκρισης διεξαγωγής του 9ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεών του, σας ενημερώνουμε ότι, σύμφωνα με το Απόσπασμα Πρακτικού 65/03-12-2021 του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., εγκρίνουμε τη διεξαγωγή του εν λόγω Φεστιβάλ και τη διοργάνωση των εκπαιδευτικών δράσεων που εντάσσονται σε αυτό και απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και μέσω αυτών σε μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου, Γ.Ε.Λ. και ΕΠΑ.Λ.), σχολικών μονάδων γενικής εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης όλης της χώρας, με προτεραιότητα στις σχολικές μονάδες της Κρήτης, για το σχολικό έτος 2021-2022.

Ειδικότερα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι τα εξής:

α) Το πρόγραμμα «Animation για παιδιά και εφήβους»

Ζητούμενο του προγράμματος «Animation για παιδιά και εφήβους» είναι οι επιμορφούμενοι/ες εκπαιδευτικοί, αφού γνωρίσουν τους κώδικες και εξοικειωθούν με τα εργαλεία και τις τεχνικές δημιουργίας animation, να είναι ικανοί να μεταφέρουν την αποκτηθείσα γνώση και τις δεξιότητες στη σχολική τάξη, δημιουργώντας εργαστήρια δημιουργίας -μικρές παραγωγές animation με τους/τις μαθητές/τριές τους. Εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες απολαμβάνουν τη θέαση animation, γνωρίζουν και εξοικειώνονται με τα σημειολογικά, ιδεολογικά, ψυχολογικά, αισθητικά τεχνάσματα-κώδικες του animation, εξοικειώνονται πρακτικά με τεχνικές παραγωγής animation τόσο με παραδοσιακές χειροποίητες μεθόδους, όσο και με σύγχρονες ψηφιακές, υλοποιούν δραστηριότητες παρέμβασης στη σχολική τάξη ή στο εργαστήρι και δημιουργούν οπτικοακουστικά προϊόντα - animation. Οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν σε έως δέκα (10) επιμορφωτικές συναντήσεις, δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, ανά 20/ήμερο.

Μετά τη λήξη κάθε επιμορφωτικής συνάντησης οι επιμορφούμενοι/ες καλούνται να μελετήσουν το επιμορφωτικό και υποστηρικτικό υλικό, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν δραστηριότητες στη σχολική τάξη με τους/τις μαθητές/τριές τους με τη θεματολογία η οποία αναπτύχθηκε στην επιμορφωτική συνάντηση. Παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή προκειμένου να διευκολυνθούν οι επιμορφούμενοι/ες. Παράλληλα, παρέχεται πλήρης εκπαιδευτική υποστήριξη. Συνολικά, στη διάρκεια μίας σχολικής χρονιάς, υλοποιούνται: δέκα (10) επιμορφωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών και κάθε εκπαιδευτικός υλοποιεί δέκα (10) εργαστήρια στην τάξη με τους/τις μαθητές/τριές του/της. Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση του προγράμματος υλοποιείται με τη χρήση του εκπαιδευτικού κόμβου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων στον οποίο έχει εγκατασταθεί ειδικά παραμετροποιημένη εκπαιδευτική πλατφόρμα moodle.

β) Το πρόγραμμα «Η Κινηματογραφική Λέσχη στο Σχολείο»

Ζητούμενο του επιμορφωτικού και εκπαιδευτικού προγράμματος: «Κινηματογραφική Λέσχη στο Σχολείο», αποτελεί η δημιουργία κινηματογραφικών λεσχών στις σχολικές μονάδες της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης με στόχο την επίτευξη βημάτων προς τον κινηματογραφικό γραμματισμό.

Επιδίωξη είναι η επιστροφή στον κοινωνικό χαρακτήρα του κινηματογράφου. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες έχουν τη δυνατότητα θέασης ταινιών (αφηγηματικές, ντοκιμαντέρ, animation κ,ά.), γνωρίζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές με τις οποίες παράγεται το κινηματογραφικό προϊόν, αναπτύσσουν κριτική στάση απέναντι στα κινηματογραφικά προϊόντα (εκφραστικές συμβάσεις και οπτικά μέσα), προσεγγίζουν κοινωνικά ζητήματα διαμέσου των κινηματογραφικών ταινιών, χρησιμοποιούν τα οπτικοακουστικά εργαλεία για την ανάπτυξη δεξιοτήτων προσωπικής έκφρασης.

Ιδιαίτερη επιδίωξη για τους/τις εκπαιδευτικούς η απόκτηση δεξιοτήτων σχεδιασμού δραστηριοτήτων κινηματογραφικού γραμματισμού και υλοποίησής τους είτε στον σχολικό χώρο είτε στο πλαίσιο της άτυπης εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν σε δέκα (10) επιμορφωτικές συναντήσεις παραδειγματικές δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, συναντήσεις-προσομοιώσεις μιας κινηματογραφικής λέσχης σε φυσικό χώρο ανά 20/ήμερο. Προβάλλεται μία ταινία και στη συνέχεια οι επιμορφούμενοι/ες μυούνται στον σχεδιασμό δράσεων προσέγγισης της ταινίας, οι οποίες απευθύνονται στην ηλικιακή ομάδα των μαθητών/τριών της σχολικής τάξης και βαθμίδας στην οποία διδάσκουν. Οι εκπαιδευτικοί προβάλλουν μία ταινία ανά 20/ήμερο στους/στις μαθητές/τριές τους και υλοποιούν επιλεγμένες δραστηριότητες στην τάξη. Συνολικά, στη διάρκεια μίας σχολικής χρονιάς, υλοποιούνται: δέκα (10) επιμορφωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών και κάθε εκπαιδευτικός υλοποιεί δέκα (10) εργαστήρια στην τάξη με τους/τις μαθητές/τριές του/της. Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση του προγράμματος υλοποιείται με τη χρήση του εκπαιδευτικού κόμβου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων στον οποίο έχει εγκατασταθεί ειδικά παραμετροποιημένη εκπαιδευτική πλατφόρμα moodle.

γ) Το πρόγραμμα «Πες μας μια Φωτο-Ιστορία»

Ζητούμενο των δραστηριοτήτων του προγράμματος: Πες μας μια φωτο-ιστορία! είναι, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες να απολαύσουν τον μαγευτικό κόσμο της φωτογραφίας, να προσεγγίσουν εμπειρικά φωτογραφίες, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να αποκαλύψουν τις προθέσεις των δημιουργών φωτογράφων, να γνωρίσουν τα εργαλεία και τις τεχνικές της φωτογραφίας, και τελικά, να δημιουργήσουν φωτογραφίες -απεικονίζοντας έννοιες- και φωτοιστορίες χρησιμοποιώντας τεχνικές δημιουργικής γραφής. Πραγματοποιούνται οκτώ (8) επιμορφωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών διάρκειας τεσσάρων (4) επιμορφωτικών ωρών με ισάριθμα εργαστήρια στη σχολική τάξη. Οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν ανά μήνα σε επιμορφωτική συνάντηση, δια ζώσης ή εξ αποστάσεως (συνολικά οκτώ επιμορφωτικές συναντήσεις ανά έτος). Μυούνται στη μελέτη φωτογραφικών κωδικών και τεχνικών και στη δημιουργία φωτογραφικών προϊόντων. Οι εκπαιδευτικοί μεταφέρουν τις αποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες στον σχολικό χώρο, δημιουργώντας ένα φωτογραφικό εργαστήρι ανά μήνα στη σχολική τάξη για τους/τις μαθητές/τριές τους (διάρκειας τεσσάρων ωρών). Οι μαθητές/τριες ανά μήνα αποτυπώνουν φωτογραφικά την προτεινόμενη έννοια και σε επίπεδο σχολικής τάξης αναρτούν σε ηλεκτρονική πλατφόρμα έναν αριθμό επιλεγμένων φωτογραφιών. Ως τελική παραδοτέα εργασία, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες της σχολικής τάξης, συγγράφουν σενάρια και δημιουργούν φωτοιστορίες. ΟΙ αναρτημένες φωτο-ιστορίες αξιολογούνται από τους συμμετέχοντες/ουσες με συγκεκριμένα κριτήρια-δείκτες. Στο πλαίσιο του προγράμματος, παρέχεται εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή (πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης). Παράλληλα, παρέχεται πλήρης εκπαιδευτική υποστήριξη. Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών υλοποιείται με τη χρήση του εκπαιδευτικού κόμβου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων στον οποίο έχει εγκατασταθεί ειδικά παραμετροποιημένη εκπαιδευτική πλατφόρμα moodle.

δ) Το πρόγραμμα «Φωνές, Η Προφορική Ιστορία στο Προσκήνιο»

Το επιμορφωτικό-εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΦΩΝΕΣ - η προφορική ιστορία στο προσκήνιο» εστιάζει στην αξιοποίηση της προφορικής ιστορίας και του ντοκιμαντέρ στο σχολείο, ως δυνατότητα ενδυνάμωσης των σχέσεων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών με την τοπική ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά τους. Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών/-τριών στην ψηφιακή, οπτικοακουστική καταγραφή ιστοριών σχολικής και εξωσχολικής ζωής, που αναφέρονται στην κοινότητα που ζουν και δρουν, ως σημαντικών στοιχείων κατανόησης των συλλογικοτήτων τους, των πολλαπλών ταυτοτήτων τους, του παρελθόντος αλλά και του παρόντος που τους ενώνει. Οι δραστηριότητες του προγράμματος σχετίζονται με τις αρχές και τη διαδικασία λήψης μιας προφορικής μαρτυρίας, τη λειτουργία της ως στοιχείου άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, τη δημιουργία ψηφιακού θεματικού αποθετηρίου προφορικών μαρτυριών και άλλων πηγών που σχετίζονται με αυτές και τη δυνατότητα αξιοποίησής τους για τη δημιουργία ενός θεματικού, ανθρωποκεντρικού ντοκιμαντέρ.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιείται σε δύο παράλληλες φάσεις:

Φάση Α

Επιμορφωτικό πρόγραμμα εκπαιδευτικών για τη θεωρία και τις εφαρμογές προφορικής ιστορίας στην εκπαίδευση και την κοινότητα. Περιλαμβάνει 6 Ενότητες και συνολικά 10 συναντήσεις (σύγχρονες εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συναντήσεις ή/και δια ζώσης, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των συμμετεχόντων). Οι δια ζώσης ή/και σύγχρονες εξ αποστάσεως συναντήσεις υποστηρίζονται από σχετική πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης του φορέα υλοποίησης (https://cff-e-edu.gr/), όπου βρίσκεται συγκεντρωμένο το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος (επιμορφωτικό και υποστηρικτικό υλικό, υποχρεωτικές και προαιρετικές δραστηριότητες/ασκήσεις κάθε ενότητας και χώρος ανάρτησης εργασιών και αξιολόγησης).

Φάση Β

Εκπαίδευση μαθητών/τριών (από τον/την εκπαιδευτικό) στις διαδικασίες/λειτουργίες της προφορικής ιστορίας στο πλαίσιο επιλεγμένης θεματικής ενότητας εργασίας, με βάση τα ενδιαφέροντα της ομάδας/τάξης (π.χ. ιστορίες σχολικής ζωής, ιστορίες προσωπικών αντικειμένων, ιστορίες γειτονιάς κ.ά.). Συλλογή υλικού και ενημέρωση ψηφιακού αποθετηρίου πηγών. Προαιρετική δημιουργία ντοκιμαντέρ/ταινίας μικρού μήκους με αξιοποίηση προφορικών μαρτυριών/αφηγήσεων.

Επισημαίνεται ότι η υλοποίηση του εν λόγω Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί τηρώντας απαρέγκλιτα τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) για την προστασία από τον κορονοϊό-COVID 19 και σύμφωνα με τις εξής προϋποθέσεις:

  1. Η συμμετοχή σχολικών μονάδων στα εν λόγω προγράμματα να είναι προαιρετική για τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς και να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία για τις σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η μη παρακώλυση του σχολικού προγράμματος και η ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών.
  2. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στα εκπαιδευτικά προγράμματα να γίνεται με την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.
  3. Τα εν λόγω εκπαιδευτικά προγράμματα να υλοποιούνται στη σχολική τάξη από τον/την επιμορφωμένο/ή εκπαιδευτικό και η διάρκεια υλοποίησης εκάστου να μην υπερβαίνει τις δύο (2) διδακτικές ώρες.
  4. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις επιμορφώσεις να είναι προαιρετική, δωρεάν και να πραγματοποιείται εκτός του εργασιακού τους ωραρίου.
  5. Οι τυχόν μετακινήσεις των μαθητών /τριών εκτός του σχολείου να πραγματοποιούνται υπό την ευθύνη των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας και σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για τις εκπαιδευτικές/διδακτικές επισκέψεις και εκπαιδευτικές εκδρομές.
  6. Να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, και να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η βιντεοσκόπηση και η μαγνητοφώνηση μαθητών και μαθητριών.
  7. Να μην προκύπτει από τις δράσεις με οποιονδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιριών/προϊόντων/φορέων/υπηρεσιών.
  8. Το προς παρουσίαση ή διανομή εκπαιδευτικό υλικό των προγραμμάτων να μην υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα και να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο «περί πνευματικής ιδιοκτησίας» (Ν.4212/2013, όπως ισχύει).
  9. Το εκπαιδευτικό υλικό να διατίθεται δωρεάν και να είναι ελεύθερο προς χρήση στους/στις εκπαιδευτικούς.
  10. Η δέσμευση των συντελεστών ότι στην περίπτωση έγκρισης του ανωτέρω υλικού από το Υ.ΠΑΙ.Θ., δεν θα πραγματοποιηθεί μελλοντική εμπορική του διάθεση με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης του Υ.ΠΑΙ.Θ.
  11. Η δέσμευση των συντελεστών ότι θα αποστείλουν στο Ι.Ε.Π. με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων τον πλήρη φάκελο αξιολόγησής τους.

Επισημαίνεται, με ιδιαίτερα εμφατικό τρόπο, ότι η υλοποίηση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού σχεδιασμού ιεραρχείται ως δευτερεύουσας σημασίας, καθώς προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των επιδημιολογικών κινδύνων και στη μείωση της πιθανότητας να εκτεθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και το μαθητικό δυναμικό των σχολείων σε επικίνδυνο ιικό φορτίο. Κατά συνέπεια, και ανεξάρτητα από την παιδαγωγική ή επιστημονική καταλληλότητα και εγκυρότητα του κάθε εγχειρήματος, οι διευθύνσεις των σχολείων έχουν την τελική αρμοδιότητα αναφορικά με την εφαρμογή του σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οδηγίες της πολιτείας και των υγειονομικών οργάνων για την αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι η συμμετοχή και η μετακίνησή των σχολικών μονάδων στις εν λόγω Εκπαιδευτικές Δράσεις θα γίνει χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο και σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Για περισσότερες πληροφορίες κ. Ματθαίος Φραντζεσκάκης στο τηλέφωνο 6974739122, και στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. .

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΠΤΣΗΣ


Εκτύπωση