5ος ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΤΡΑΠΕΖΙΟΥ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ «ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ» 2024-2025
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
CREATIVE GREECE
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα,15/11/2024
5ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού: πατήστε και φέτος το play για να κάνετε «Το μάθημα… παιχνίδι!
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα,15/11/2024
5ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού: πατήστε και φέτος το play για να κάνετε «Το μάθημα… παιχνίδι!
Ο διαγωνισμός που κατακτά με γοργούς ρυθμούς την εκπαιδευτική κοινότητα της Ελλάδας, της Ομογένειας και της Κύπρου και μετατρέπει το μάθημα σε συναρπαστικό παιχνίδι, ξεκινάει για 5η συνεχόμενη χρονιά!
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας – Creative Greece καλεί μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων σχολείων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να δημιουργήσουν, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, ένα πρωτότυπο επιτραπέζιο ή ψηφιακό παιχνίδι, με βάση το αγαπημένο τους μάθημα ή μια σχολική δράση.
Ο διαγωνισμός έχει ως στόχο να ενισχύσει τη μάθηση μέσα από το παιχνίδι και να προωθήσει τη συνεργατική δημιουργικότητα στο σχολικό περιβάλλον, συνδέοντας τις πρακτικές της παιχνιδοκεντρικής μάθησης με συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους. Οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά με τα αντικείμενα διδασκαλίας, αναπτύσσεται η συνδυαστική και κριτική σκέψη, η φαντασία και οι ψηφιακές, υπολογιστικές και άλλες δεξιότητές τους. Ταυτόχρονα, ο διαγωνισμός συνεισφέρει στην εξοικείωση μαθητών και εκπαιδευτικών με τη χρήση των ψηφιακών μέσων και τη σχεδίαση παιχνιδιού, έναν δυναμικό επαγγελματικό και συγχρόνως ακαδημαϊκό κλάδο, που γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη στη χώρα και διεθνώς.
Ο 5ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού διοργανώνεται από το ΕΚΟΜΜΕΔ σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ, το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, την Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών και τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Αποδήμου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών.
Διαβάστε την προκήρυξη του διαγωνισμού εδώ.
Ηλεκτρονικές δηλώσεις εδώ.
Προθεσμία υποβολής συμμετοχής και αποστολής παιχνιδιού: 11 Απριλίου 2025.
Περισσότερες πληροφορίες και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό στην ιστοσελίδα του ΕΚΚΟΜΕΔ για τον 5ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού.
Επικοινωνία ΕΚΚΟΜΕΔ
Αλ. Πάντου & Φραγκούδη 11
Καλλιθέα, 17671
Τ: +30 214 4027533-4, 214 4028730
Email:
Website: http://www.ekome.media
Αρ.Πρωτ.Φ15/132976/Δ2/06-11-2024/ΥΠΑΙΘΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΑ Β΄
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β
Email : spoudonde(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Βάρλα Ά. (Δ.Ε.)
Αγγέλου Ε. (Π.Ε.)
Λυμπεροπούλου Φ. (Ε.Α.Ε.)
Μαραγκού Ο. (Ε.Ε.)
Χριστοδούλου Μ.(Δ.Ε.)
Τηλέφωνο : 210-344 3272 (Δ.Ε.)
: 210-344 2894 (Π.Ε.)
: 210-344 2933 (Ε.Α.Ε.)
: 210-344 2212 (Ε.Ε.)
: 210-344 2242 (Δ.Ε.)
Θέμα:Έγκριση υλοποίησης του μαθητικού διαγωνισμού με τίτλο: 5ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα… παιχνίδι!»
- Σχετ.: το με αρ. πρωτ. 125931/Δ2/24-10-2024 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Λαμβάνοντας υπόψη την εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 68/03-11-2023), σχετικά με την έγκριση του 5ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα παιχνίδι» για το σχολικό έτος 2024-2025, σας ενημερώνουμε ότι εγκρίνουμε τη διεξαγωγή του εν λόγω διαγωνισμού, ο οποίος απευθύνεται σε μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείου και Δημοτικού) και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνασίου και Λυκείου), σχολικών μονάδων όλων των τύπων της χώρας και Ελληνικών σχολείων του εξωτερικού και σχολείων της Κύπρου.
Επισημαίνεται ότι η υλοποίηση του εν λόγω διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις εξής προϋποθέσεις:
- Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στον εν λόγω διαγωνισμό να είναι προαιρετική και να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων. Η μετακίνηση μαθητών/μαθητριών, να γίνεται σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για τις διδακτικές/εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκπαιδευτικές εκδρομές.
- Να μην παρακωλύεται με οποιονδήποτε τρόπο η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων στην περίπτωση υλοποίησης του διαγωνισμού ή της προετοιμασίας των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή τους εντός ωρολογίου προγράμματος.
- Η παρουσία του/της εκπαιδευτικού της τάξης κρίνεται απαραίτητη κατά την υλοποίηση του διαγωνισμού.
- Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στον διαγωνισμό να γίνεται με την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.
- Να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων, βάσει της κείμενης νομοθεσίας.
- Να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η βιντεοσκόπηση, φωτογράφιση και μαγνητοφώνηση μαθητών και μαθητριών, χωρίς την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.
- Να διασφαλιστούν τα πνευματικά δικαιώματα των έργων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/μαθητριών, όπως αυτά ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία.
- Να μην δημοσιεύσει ο φορέας σε ηλεκτρονικά ή έντυπα μέσα τα έργα των μαθητών/μαθητριών, παρά μόνο εφόσον εξασφαλίσει την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων και η χρήση των έργων γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
- Να μην προκύπτουν έσοδα για τον φορέα που προκηρύσσει τον διαγωνισμό ή άλλον από τα υποβληθέντα έργα.
- Τα έργα των μαθητών/μαθητριών θα υποβάλλονται σε κρίση μόνο στην αρμόδια επιτροπή αξιολόγησης και δεν θα εντάσσονται στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του σχολείου και στην εν γένει αξιολόγηση των μαθητών/μαθητριών.
- Να μην προκύπτει από τη δράση με οποιονδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιριών/προϊόντων/φορέων/υπηρεσιών.
- Το σχετικό συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό (ψηφιακό) να διατίθεται δωρεάν, να είναι ελεύθερο προς χρήση στους/στις εκπαιδευτικούς και να είναι απαλλαγμένο από διαφημίσεις.
- Να τίθεται υπόψη του/της Συντονιστή/στριας Εκπαίδευσης της αντίστοιχης χώρας, προκειμένου να εξετάσει τη δυνατότητα αξιοποίησής του στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος που ακολουθείται.
- Να τεθεί υπόψη των Συμβούλων Εκπαίδευσης, καθώς και των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, ώστε να αξιοποιηθεί αναλόγως σε συναφείς δράσεις που υλοποιούνται στην περιοχή ευθύνης τους.
- Να υπάρχει συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, το Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., όπου υπάρχει, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προσαρμογές του διαγωνισμού.
- Τη δέσμευση των συντελεστών ότι θα αποστείλουν στο ΙΕΠ με την ολοκλήρωση της δράσης τον πλήρη φάκελο αξιολόγησής της για κάθε σχολικό έτος υλοποίησης.
- Η δέσμευση των συντελεστών ότι στην περίπτωση έγκρισης του διαγωνισμού, δεν θα πραγματοποιηθεί
μελλοντική υλοποίησή του με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. - Ο φορέας διοργάνωσης αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού.
Επισημαίνεται ότι η παρούσα εισήγηση, το σχετικό συμπέρασμα και οι προϋποθέσεις υλοποίησης αφορούν αποκλειστικά στον Μαθητικό Διαγωνισμό «5ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα… παιχνίδι!»», που απευθύνεται σε μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας (Νηπιαγωγείου και όλων των τάξεων του Δημοτικού Σχολείου) και Δευτεροβάθμιας (όλων των τάξεων Γυμνασίου ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, όλων των σχολικών μονάδων δημόσιων και ιδιωτικών της χώρας, καθώς και σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και της Κύπρου, για το σχολικό έτος 2024-2025, και δεν μπορεί να συνδεθεί με κάποιον άλλο μαθητικό διαγωνισμό (π.χ. Παγκόσμιο, Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό) ούτε να οδηγήσει σε εγγραφή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μαθητών/τριών Λυκείου που θα διακριθούν σε αυτόν.
Η έγκριση του ανωτέρω διαγωνισμού αναρτάται και στην ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. https://edu-gate.minedu.gov.gr/index.php/2022-10-11-07-02-12
Για περισσότερες πληροφορίες, επισυνάπτεται η προκήρυξη του διαγωνισμού.
Συνημμένο: ένα (1) ηλεκτρονικό αρχείο
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΔΟΚΟΥ
Προκήρυξη 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού «Το μάθημα… παιχνίδι»
Υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής και της Γενικής Γραμματείας Αποδήμου Ελληνι-σμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, το Ελληνικό Κέντρο Κινη-ματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ.) - Creative Greece, σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, την Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών και την Ομάδα Εκπαιδευτικών για τον Διαγωνισμό Scratch Game, διοργανώνει τον 5ο Διεθνή Μα-θητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα παιχνίδι». Ο διαγωνισμός απευθύνεται στις σχολικές μονάδες και στους/στις μαθητές/μαθήτριες όλων των τάξεων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευ-σης της χώρας, καθώς και της Ομογένειας και της Κύπρου. Στόχος του διαγωνισμού είναι η προαγωγή της παιχνιδοκεντρικής μάθησης και της συνεργατικής δημιουργικής δρα-στηριότητας στο σχολικό περιβάλλον.
1. Παιχνιδοκεντρική μάθηση και εκπαιδευτικά οφέλη
Το παιχνίδι μπορεί να περιγραφεί ως μία δομημένη ή ημιδομημένη δραστηριότητα συνεργατι-κού ή ανταγωνιστικού χαρακτήρα, ατομική ή ομαδική. Η στοχευμένη αξιοποίηση παιγνιωδών δραστηριοτήτων στην εκπαιδευτική διαδικασία αξιοποιεί τη ψυχολογική προδιάθεση των μαθη-τών για παιχνίδι, μετατρέποντας συγκεκριμένες μαθησιακές δραστηριότητες σε ευχάριστες ε-μπειρίες. Με τον τρόπο αυτόν, το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο, ενισχύει όχι μόνο την υπο-στήριξη συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων –όπως τίθενται από το εκάστοτε αναλυτικό πρό-γραμμα– αλλά και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της συνεργατικής επίλυσης προβλημάτων και της δημιουργικότητας.
Επομένως, η παιχνιδοκεντρική μάθηση εμπλουτίζει γόνιμα τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, καθώς βραχυπρόθεσμα στοχεύει στην αυξημένη εμπλοκή των μαθητών με τα αντικείμενα διδα-σκαλίας, ενώ οι συνθήκες μάθησης που διαμορφώνει ευνοούν σε βάθος χρόνου την απόκτηση της γνώσης διά της πρακτικής εμπλοκής.
Στις μέρες μας, η τεχνολογική ανάπτυξη έχει αλλάξει ριζικά το περιβάλλον μέσα στο οποίο τα παιδιά αναπτύσσονται, μαθαίνουν, αλληλοεπιδρούν και προσδιορίζονται ως άτομα, καθώς από πολύ νωρίς έρχονται σε επαφή με τον ψηφιακό κόσμο και τα ψηφιακά μέσα, αναπτύσσοντας αντίστοιχες δεξιότητες. Το παιχνίδι, ως αναπόσπαστο στοιχείο της παιδικής –κι όχι μόνο– ηλι-κίας, έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες της ψηφιακής εποχής και η προσαρμογή αυτή αποτυπώ-νεται στην μεγάλη ανάπτυξη του ψηφιακού παιχνιδιού.
Η διάδοση των ψηφιακών τεχνολογιών σε σχολικά και γενικότερα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα έχει διευκολύνει την εισαγωγή στοιχείων παιχνιδοκεντρικής μάθησης στην εκπαίδευση. Η έ-ρευνα σχετικά με την εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα των παιχνιδιών έχει ήδη αναδείξει τα ποικίλα οφέλη που προκύπτουν σχετικά με την ανάπτυξη κινήτρων και δεξιοτήτων.
2. Σχεδιασμός του διαγωνισμού
Με βάση τις σύγχρονες τάσεις γύρω από την παιχνιδοκεντρική μάθηση και αποσκοπώντας στην αξιοποίησή τους στον χώρο της εκπαίδευσης, ο διαγωνισμός ενθαρρύνει τον σχεδιασμό και τη δημιουργία παιχνιδιού από ομάδα παιδιών, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών.
Επίκεντρο του μαθητικού διαγωνισμού είναι η σύνδεση ανάμεσα σε πρακτικές της παιχνιδοκε-ντρικής μάθησης με συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους, μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των μαθητών/τριών με τα αντικείμενα διδασκαλίας. Ταυτόχρονα, ο διαγωνισμός συνεισφέρει στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων, της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των
Προκήρυξη 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού «Το μάθημα… παιχνίδι» μαθητών, όπως και στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με παραγωγικούς τρόπους διδασκαλίας μέσα από τη χρήση των ψηφιακών μέσων.
Παράλληλα, μαθητές και εκπαιδευτικοί καλούνται να εξοικειωθούν με τη σχεδίαση παιχνιδιού (σενάριο, στάδια υλοποίησης ή/και interface), έναν δυναμικό επαγγελματικό και συγχρόνως ακαδημαϊκό κλάδο, που γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη στη χώρα και διεθνώς.
3. Περιεχόμενο του διαγωνισμού
Το σχολικό έτος 2024-2025, ο διαγωνισμός διοργανώνεται για πέμπτη χρονιά. Οι μαθητές και μαθήτριες καλούνται να δημιουργήσουν, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, ένα πρω-τότυπο εκπαιδευτικό επιτραπέζιο ή ψηφιακό παιχνίδι, του οποίου το σενάριο ή/και οι στόχοι σχετίζονται με το περιεχόμενο και τη θεματική πεδίων του αναλυτικού προγράμματος ή άλλων σχολικών δράσεων.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή είναι ένας/μία εκπαιδευτικός της σχολικής μονάδας να οριστεί ως επικεφαλής και, με τη δυνατότητα συνεργασίας με άλλον/άλλη έναν/μία εκπαι-δευτικό, να αναλάβουν την παιδαγωγική υποστήριξη και καθοδήγηση των συμμετεχόντων μα-θητών/τριών.
Ο διαγωνισμός δύναται να υλοποιηθεί και εντός ωρολογίου προγράμματος, καθώς, σύμφωνα με τους στόχους του (βλ. Κεφ. 4. «Ειδικότεροι στόχοι του διαγωνισμού», σ. 6), ζητούμενο είναι τα εκ-παιδευτικά παιχνίδια να σχετίζονται με τα γνωστικά αντικείμενα του ωρολογίου προγράμματος και των δράσεων του σχολείου και να προάγουν την αντίστοιχη μαθησιακή διαδικασία. Οι σχετικές δρα-στηριότητες, λοιπόν, δύναται να υλοποιηθούν στο πλαίσιο επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, σε ενότητες που προσφέρονται για ανάλογες προεκτάσεις (όπως στη διάρκεια των Εργαστηρίων Δεξιο-τήτων, των ΤΠΕ/Πληροφορικής, των Ερευνητικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων, Πολιτιστικών Προγραμμάτων, Προγραμμάτων Σχολικών δραστηριοτήτων κλπ.) προκειμένου να υποστηρίξουν τη διερεύνηση και τον εμπλουτισμό του προγράμματος σπουδών και να ενισχύσουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Ο Εκπαιδευτικός Οδηγός που έχει καταρτίσει το Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. ειδικά για τις ανάγκες του Δια-γωνισμού έχει εγκριθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ως εκπαιδευτικό υλικό για εφαρμογή στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και βρίσκεται αναρτημένος στα προτεινόμενα εκ-παιδευτικά υλικά για τον Θεματικό Άξονα: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία. Ο τρόπος ενασχόλησης των εμπλεκομένων μαθητών/τριών είναι στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών που θα συντονίσουν τις εν λόγω δραστηριότητες.
Προκήρυξη 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού «Το μάθημα… παιχνίδι» Αναλυτικά, οι κατηγορίες του διαγωνισμού, στις οποίες οι μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαι-δευτικοί μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή είναι:.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α΄: «Επιτραπέζιο Παιχνίδι»
Επιτραπέζιο ονομάζεται κάθε παιχνίδι που παίζεται πάνω σε τραπέζι, με συμμετοχή ενός ή περισσότερων ατόμων. Κύριος σκοπός είναι η διασκέδαση και, συχνά, η αποκόμιση γνώσεων και η νοητική άσκηση. Η εξέλιξη του παιχνιδιού μπορεί να βασίζεται είτε στον ανταγωνισμό είτε στη συνεργασία μεταξύ των παικτών.
Πολλά επιτραπέζια παιχνίδια έχουν καθαρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα, όπως τα παιχνίδια γνώ-σεων ή μπορούν να αξιοποιηθούν ή προσαρμοστούν με τέτοιον τρόπο ώστε να αποκτήσουν πρόσθετη διδακτική αξία.
Με την αυξανόμενη χρήση των νέων τεχνολογιών, είναι επίσης όλο και συχνότερη η μεταφορά σε ψηφιακό περιβάλλον ενός μέρους από τη διάδραση που περιλαμβάνει το επιτραπέζιο παι-χνίδι (π.χ. με χρήση οθονών αφής ή φορητών συσκευών). Στο βαθμό που διατηρείται η πραγ-ματική φυσική και κοινωνική διάδραση γύρω από το τραπέζι, αλλά και η απτή διάδραση με φυσικά αντικείμενα του παιχνιδιού, το παιχνίδι μπορεί να θεωρηθεί επαυξημένο επιτραπέζιο.
Για τις ανάγκες του διαγωνισμού, πρωτότυπο επιτραπέζιο παιχνίδι μπορεί να θεωρηθεί οποιοδήποτε από τα παρακάτω:
- Παιχνίδι που παίζεται πάνω στο τραπέζι από ένα ή περισσότερα άτομα.
- Παιχνίδι με κάρτες.
- Παιχνίδι που συνδυάζει εξαρτήματα/πιόνια/κομμάτια από διαφορετικά, ήδη υπάρχο-ντα επιτραπέζια παιχνίδια με στόχο τη δημιουργία ενός νέου.
- Επαυξημένο παιχνίδι που συνδυάζει φυσικά (χάρτινα, πλαστικά κ.ά.) αντικείμενα με ψηφιακές εφαρμογές (π.χ. χρήση εφαρμογής τύπου Quizlet αντί χάρτινων καρτών ερωτήσεων). Σε αυτήν την περίπτωση, η διάδραση των παικτών με το παιχνίδι θα πρέ-πει να εξαρτάται από τα φυσικά αντικείμενα και να μην μεταφέρεται εξ ολοκλήρου στο ψηφιακό περιβάλλον.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β΄: «Ψηφιακό Παιχνίδι»
Ψηφιακό παιχνίδι είναι ένα διαδραστικό παιχνίδι σε ηλεκτρονική μορφή, όπου οι παίκτες αλ-ληλεπιδρούν με ένα ψηφιακό περιβάλλον και μεταξύ τους με τη χρήση συσκευών όπως υπο-λογιστές, κονσόλες ή κινητά, επιδιώκοντας να επιτύχουν στόχους μέσα από κανόνες και προ-κλήσεις.
Τα ψηφιακά παιχνίδια μπορεί να εκπαιδευτικά ή να έχουν έμμεσο εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς απαιτούν στρατηγική, συνεργασία, συνδυαστική και δημιουργική σκέψη για την ολο-κλήρωσή τους. Πολλά ψηφιακά παιχνίδια παρέχουν τη δυνατότητα να αξιοποιηθούν ή να προσαρμοστούν με τέτοιον τρόπο, ώστε να αποκτήσουν πρόσθετη διδακτική αξία.
Μια κατηγορία ψηφιακών παιχνιδιών είναι τα αφηγηματικά εκπαιδευτικά παιχνίδια. Συνδυά-ζοντας στοιχεία από τη λογοτεχνική αφήγηση, τα αφηγηματικά παιχνίδια μπορούν να θεωρη-θούν κι ως διαδραστικά ψηφιακά βιβλία, στα οποία ο παίκτης-αναγνώστης καθορίζει σε με-γάλο ή μικρό βαθμό την εξέλιξη της ιστορίας. Η διάδραση του παίκτη με το παιχνίδι είναι αλ-ληλένδετη με την εξέλιξη της πλοκής και την ικανοποίηση του εκπαιδευτικού στόχου.
Χαρακτηριστικά του ψηφιακού παιχνιδιού είναι:
- επιτρέπει στους παίκτες να εισάγουν δεδομένα,
- διαχειρίζεται τα δεδομένα αυτά με βάση προγραμματισμένους κανόνες,
- παρέχει σε έναν ή περισσότερους παίκτες οπτικά ερεθίσματα και πληροφορίες,
- υπάρχει αλληλεπίδραση κι ανατροφοδότηση, το περιβάλλον αλλάζει από τις ενέργειες των παικτών,
- παίζεται σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, σε φορητές συσκευές που υποστηρίζουν ψη-φιακά παιχνίδια (κινητό, ταμπλέτα, κ.ά.) ή σε κονσόλες που συνδέονται με την τηλεό-ραση.
Για τις ανάγκες του διαγωνισμού, ψηφιακό παιχνίδι μπορεί να θεωρηθεί οποιοδήποτε από τα παρακάτω:
- Ψηφιακό παιχνίδι με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, που υποστηρίζει συγκεκριμένους μα-θησιακούς στόχους, αλλά διαθέτει και έμμεση εκπαιδευτική διάσταση, που αναπτύσ-σει την κριτική σκέψη, τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων και τη δημιουργικότητα.
- Ψηφιακό αφηγηματικό παιχνίδι, που ικανοποιεί εκπαιδευτικούς στόχους συνδυάζο-ντας την αφήγηση με τη διάδραση.
Προτεινόμενες πλατφόρμες ελεύθερης πρόσβασης για τη δημιουργία του ψηφιακού παιχνι-διού: Twine, Ren’py, Scratch, Unity ή οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα ελεύθερης πρόσβασης.
4. Ειδικότεροι στόχοι του διαγωνισμού
Οι ειδικότεροι στόχοι του διαγωνισμού είναι:
i. Η εξοικείωση των μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών με μεθόδους της παιχνιδοκεντρικής μάθησης και ανάπτυξη των δεξιοτήτων σχεδιασμού παιχνιδιού, στο ευρύτερο πλαίσιο των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας και των Δεξιοτήτων Τεχνολο-γίας και Επιστήμης.
ii. Η μαθητοκεντρική προσέγγιση της γνώσης, η προαγωγή ανοικτού περιβάλλοντος για μά-θηση μέσω της ανακάλυψης και της δημιουργικής προσέγγισης και επίλυσης προβλημά-των, η απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων, ο ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός, η Παιδεία στα Μέσα.
iii. Η εξοικείωση εκπαιδευτικών και μαθητών με σύγχρονα μοντέλα και εργαλεία εκπαίδευ-σης, που βασίζονται στη διευρυμένη προσέγγιση S.T.E.A.M. (Science, Technology, Engi-neering, Arts, Mathematics) και παράλληλα, σύνδεση των μοντέλων αυτών με ευρύτερες θεματικές και μαθησιακά περιεχόμενα, ενισχύοντας διαθεματικές και οριζόντιες προσεγ-γίσεις.
iv. Η έμπρακτη κατανόηση από τους μαθητές εννοιών μηχανικής, σχεδιασμού, παραγωγής, ανάλυσης αποτελεσμάτων, δοκιμών ελέγχου, σχεδιασμού και υλοποίησης ενός πολύ-πλευρου έργου (project).
v. Η καλλιέργεια της διαθεματικότητας και της διεπιστημονικότητας, μέσα από τον σχεδια-σμό και την ανάπτυξη πρωτότυπων μαθητικών προσεγγίσεων σε θέματα που προκύ-πτουν από τη διδασκόμενη ύλη, με σκοπό τη δημιουργία παιχνιδιών, επιτραπέζιων και ψηφιακών.
vi. Η ανάπτυξη και ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, καλλιέργεια της κριτικής σκέ-ψης, της μηχανικής-σχεδιαστικής και υπολογιστικής σκέψης, καθώς και της δημιουργικό-τητας των μαθητών.
vii. Η προώθηση του ομαδοσυνεργατικού πνεύματος μέσα από την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών ιδεών και πρακτικών διδασκαλίας, για την ανάπτυξη της προσωπικότητας, της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης των μαθητών, μέσα από δεξιότητες όπως η επικοινωνία, η συνεργασία, η οργάνωση του χρόνου και κατανομή δραστηριοτήτων.
5. Οδηγίες συμμετοχής στον διαγωνισμό
5.1. Στην Κατηγορία Α΄ «Επιτραπέζιο Παιχνίδι», υποβάλλονται ανά συμμετοχή:
1. Ηλεκτρονική δήλωση συμμετοχής: οι ομάδες από κάθε σχολική μονάδα –μέσω του/της υπεύθυνου/υπεύθυνης εκπαιδευτικού– θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή στην ηλεκτρο-νική φόρμα: https://forms.office.com/e/FTT1duSaQh.
2. Εγχειρίδιο: το εγχειρίδιο θα περιλαμβάνει α) την περιγραφή του παιχνιδιού (πλοκή, χαρα-κτήρες, είδος παιχνιδιού), β) τις οδηγίες του παιχνιδιού (τρόπος παιξίματος, κανόνες, αριθ-μός παικτών, σκοπός παιχνιδιού, ηλικίες), γ) την εμπειρία που επιδιώκεται να αποκομίσει ο παίκτης/χρήστης, δ) τις επιρροές που αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή του παιχνιδιού, ε) τους μαθησιακούς/διδακτικούς στόχους (για τους παίκτες ή/και τους δημιουργούς) που αυτό εξυπηρετεί στ) περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ενεπλάκησαν οι μαθητές/τριες στον σχεδιασμό και την κατασκευή του παιχνιδιού. Στο εγχειρίδιο θα πρέπει να αναφέρο-νται τα στοιχεία των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών που συντέλεσαν στη δημιουργία του επιτραπέζιου παιχνιδιού. Το εγχειρίδιο θα πρέπει να αποσταλεί στην ηλεκτρονική διεύ-θυνση
3. Πρωτότυπο επιτραπέζιο παιχνίδι: το πρωτότυπο του επιτραπέζιου παιχνιδιού που δη-μιούργησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες, σε οποιαδήποτε απλή μορφή (π.χ. χειρόγραφο ή τυπωμένο ταμπλό, με πιόνια και ζάρια από άλλα παιχνίδια, κ.λπ.).
4. Βεβαίωση εκπαιδευτικού: η βεβαίωση του/της υπεύθυνου/-ης εκπαιδευτικού για τη συλ-λογή και διατήρηση στο αρχείο της σχολικής μονάδας των Εντύπων Ενυπόγραφης Συγκατά-θεσης των γονέων/κηδεμόνων όλων των μαθητών/τριών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό θα πρέπει να αποσταλεί ηλεκτρονικά στο
5. Συνοδευτικό βίντεο από δοκιμαστική παρτίδα του παιχνιδιού, όπου παρουσιάζονται οι κανό-νες και ο τρόπος παιξίματος. Το βίντεο μπορεί να σταλεί σε μορφή .avi, .mp4, .mov, κ.λπ. μέσω Wetransfer ή Dropbox, στην ηλεκτρονική διεύθυνση
Υποδείγματα Εντύπου Ενυπόγραφης Συγκατάθεσης Γονέων/Κηδεμόνων και Βεβαίωσης Υπεύθυ-νου/-ης Εκπαιδευτικού περιλαμβάνονται στο Παράρτημα της παρούσας προκήρυξης (σ. 15).
H αποστολή των παραπάνω προαπαιτούμενων στοιχείων 2., 3. και 4. για συμμετοχή στην Κατηγορία Α΄ «Επιτραπέζιο Παιχνίδι», θα γίνεται στη διεύθυνση (ταχυδρομικώς ή με αυτοπρόσωπη παράδοση):
Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ.) - Creative Greece Αλ. Πάντου & Φραγκούδη 11, 176 71, Καλλιθέα
ΑΝΑΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΣ ΣΤΟ ΠΑΚΕΤΟ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΕΑ (ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ) ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΔΕΙΞΗ:
«Για τον Μαθητικό Διαγωνισμό Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού 2024-2025»
5.2. Στην Κατηγορία Β΄ «Ψηφιακό Παιχνίδι», υποβάλλονται ανά συμμετοχή:
1. Ηλεκτρονική δήλωση συμμετοχής: οι ομάδες από κάθε σχολική μονάδα –μέσω του/της υ-πεύθυνου εκπαιδευτικού– θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή στην ηλεκτρονική φόρμα: https://forms.office.com/e/FTT1duSaQh.
2. Εγχειρίδιο: το εγχειρίδιο θα περιλαμβάνει α) την περιγραφή του παιχνιδιού (πλοκή, χαρα-κτήρες, είδος παιχνιδιού), β) τις οδηγίες του παιχνιδιού (τρόπος παιξίματος, κανόνες, αριθ-μός παικτών, σκοπός παιχνιδιού, ηλικίες), γ) την εμπειρία που επιδιώκεται να αποκομίσει ο παίκτης/χρήστης , δ) τις επιρροές που αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή του παιχνιδιού, και ε) τους μαθησιακούς/διδακτικούς στόχους (για τους παίκτες ή/και τους δημιουργούς) που αυτό εξυπηρετεί, στ) περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ενεπλάκησαν οι μαθητές/τριες στον σχεδιασμό και την κατασκευή του παιχνιδιού. Στο εγχειρίδιο θα πρέπει να αναφέρο-νται τα στοιχεία των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών που συντέλεσαν στη δημιουργία του ψηφιακού παιχνιδιού. Το εγχειρίδιο θα πρέπει να αποσταλεί στην ηλεκτρονική διεύ-θυνση
3. Ψηφιακό παιχνίδι ή Playable demo: που θα έχει δημιουργηθεί σε περιβάλλον Unity, Scratch, Ren’py, Twine ή οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα ελεύθερης πρόσβασης, για λειτουρ-γικό Windows ή/και Macintosh. Εφόσον το παιχνίδι είναι προσβάσιμο μόνο διαδικτυακά, υποβάλλεται ο σύνδεσμος του παιχνιδιού.
4. Βεβαίωση εκπαιδευτικού: η αποστολή κάθε συμμετοχής θα πρέπει να συνοδεύεται από βεβαίωση του/της υπεύθυνου/ης εκπαιδευτικού για τη συλλογή και διατήρηση στο αρχείο της σχολικής μονάδας των Εντύπων Ενυπόγραφης Συγκατάθεσης των γονέων/κηδεμόνων όλων των μαθητών/μαθητριών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό.
5. Συνοδευτικό βίντεο όπου παρουσιάζεται ο τρόπος παιξίματος (gameplay). Το βίντεο μπορεί να σταλεί σε μορφή .avi, .mp4, .mov, κ.λπ. μέσω Wetransfer ή Dropbox στην ηλεκτρονική διεύθυνση
Υποδείγματα Εντύπου Ενυπόγραφης Συγκατάθεσης Γονέων/Κηδεμόνων και Βεβαίωσης Υπεύ-θυνου/-ης Εκπαιδευτικού περιλαμβάνονται στο Παράρτημα της παρούσας προκήρυξης (σ. 15).
H αποστολή των παραπάνω προαπαιτούμενων στοιχείων 2., 3. 4. και 5., για συμμετοχή στην Κατηγορία Β΄ «Ψηφιακό Παιχνίδι», θα γίνεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
ΑΝΑΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΣ ΩΣ ΘΕΜΑ ΤΟΥ E-MAIL ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΕΑ (ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ)
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΛΗΞΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ηλεκτρονικής δήλωσης συμμετοχής, αποστολής επιτραπέζιου ή/και ψηφιακού παιχνιδιού και του συνόλου των ροαπαιτούμενων: 11 Απριλίου 2025 Επισημαίνεται ότι, μετά το πέρας της άνω προθεσμίας, καμία συμμετοχή δε θα γίνεται δεκτή, ακόμη κι αν έχει παραδοθεί εμπρόθεσμα ένα μέρος των προαπαιτούμενων. Οι ομάδες από κάθε σχολική μονάδα δύνανται να υποβάλουν περισσότερες από μία συμμετοχές, τόσο στην Κατηγορία Α΄ «Επιτραπέζιο παιχνίδι» όσο και στην Κατηγορία Β΄ «Ψηφιακό παιχνίδι», με την προϋπόθεση της εμπρόθεσμης υποβολής όλων των προαπαιτούμενων για κάθε συμμετοχή. |
6. Όροι συμμετοχής στον διαγωνισμό
1. Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών σε όλες τις φάσεις του διαγωνισμού είναι προαι-ρετική και δωρεάν.
2. Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν: ένα τμήμα σχολικής μονάδας∙ μια τάξη σχο-λικής μονάδας∙ μια ομάδα μαθητών/μαθητριών από περισσότερα τμήματα ή τάξεις μιας σχολικής μονάδας∙ σχολικά τμήματα από διαφορετικές σχολικές μονάδες (συνεργασία πε-ρισσότερων σχολείων).
3. Απαραίτητη προϋπόθεση συμμετοχής στον διαγωνισμό, για κάθε μαθητή/μαθήτρια που επιθυμεί να συμμετέχει, αποτελεί η προσκόμιση προς το σχολείο του εντύπου ενυπόγρα-φης συγκατάθεσης από τον ασκούντα την επιμέλειά του/της ότι:
- δέχεται ο μαθητής/η μαθήτρια να συμμετέχει στον διαγωνισμό,
- δέχεται να παρουσιαστεί/δημοσιοποιηθεί το έργο που θα παραχθεί με τη συμμετοχή του μαθητή/της μαθήτριας, με ανάρτηση στο διαδίκτυο, την ιστοσελίδα, τα Μέσα Κοι-νωνικής Δικτύωσης κι άλλα ψηφιακά κανάλια (π.χ. youtube/vimeo) του ΕΚΚΟΜΕΔ ή σε έκθεση/δημόσια εκδήλωση,
- δέχεται ο μαθητής/η μαθήτρια να φωτογραφηθεί/μαγνητοσκοπηθεί σε περίπτωση παρουσίας του/της σε εκδηλώσεις παρουσίασης και βράβευσης των έργων,
- δέχεται να αναγραφεί το ονοματεπώνυμο του μαθητή/της μαθήτριας στο συνοδευ-τικό φυλλάδιο κανόνων (εγχειρίδιο) του επιτραπέζιου παιχνιδιού ή/και στους τίτλους του ψηφιακού παιχνιδιού,
- έχει διαβάσει κι αποδέχεται τους όρους της προκήρυξης,
- έχει διαβάσει κι αποδέχεται την Πολιτική Προστασίας Δεδομένων που βρίσκεται στον διαδικτυακό τόπο του ΕΚΚΟΜΕΔ,
- έχει διαβάσει και αποδέχεται την Πολιτική Επεξεργασίας Δεδομένων που σχετίζονται με τη συμμετοχή ανηλίκων σε μαθητικές δράσεις που διοργανώνει το ΕΚΚΟΜΕΔ,
4. Τα έντυπα ενυπόγραφης συγκατάθεσης των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών θα διατηρηθούν στο αρχείο των σχολείων, τα οποία αποτελούν και τους Υπευθύνους Επεξεργασίας των Προσωπικών Δεδομένων των δεδομένων αυτών.
5. Τα επιτραπέζια παιχνίδια αποστέλλονται στο ΕΚΚΟΜΕΔ και, εφόσον ζητηθεί, επιστρέφο-νται με ευθύνη και έξοδα των σχολείων.
6. Ο διαγωνισμός δεν εμπλέκεται με την προώθηση εμπορικών προϊόντων και δεν θα υπάρ-ξουν έσοδα για τους φορείς που προκηρύσσουν τον διαγωνισμό ή για άλλους, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία, διαφήμιση, κ.λπ.).
7. Τα επιτραπέζια παιχνίδια που δεν θα επιστραφούν και όλα τα ψηφιακά παιχνίδια που θα υποβληθούν (καθώς και το οπτικοακουστικό υλικό που τα συνοδεύει και τα μετα-δεδο-μένα) παραμένουν στη διάθεση του ΕΚΚΟΜΕΔ για διαφύλαξη, τεκμηρίωση και χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς / υλοποίηση δωρεάν εκπαιδευτικών προγραμμάτων, σύμφωνα και με το άρθρο 42 του ν. 5105/2024 αναφορικά με το Εθνικό Ψηφιακό Αποθετήριο.
8. Όλα τα υποβληθέντα επιτραπέζια και ψηφιακά παιχνίδια –σύμφωνα και με τη γονική συ-ναίνεση- μπορούν τύχουν να χρήσης από το ΕΚΚΟΜΕΔ για επικοινωνιακούς λόγους (α-νάρτηση φωτογραφιών και βίντεο στο διαδίκτυο, την ιστοσελίδα, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης κι άλλα ψηφιακά κανάλια, π.χ. youtube/vimeo, ή σε έκθεση/δημόσια εκδή-λωση).
9. Η συμμετοχή στη δράση προϋποθέτει τη ρητή και ανεπιφύλακτη αποδοχή των ανωτέρω όρων του διαγωνισμού.
7. Προσωπικά Δεδομένα
Οι φορείς διοργάνωσης αναλαμβάνουν όλη τη διαδικασία υλοποίησης του Διαγωνισμού και δια-σφαλίζουν τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Ο Διαγωνισμός λαμβάνει χώρα σύμφωνα με τους περιορισμούς για την προστασία των Προ-σωπικών Δεδομένων των Φυσικών Προσώπων του ν. 4624/2019 καθώς και τον γενικό κανονι-σμό για την προστασία Δεδομένων (ΕΕ/679/2016).
Όσον αφορά στα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον ν. 2121/1993 «Πνευ-ματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/τ.Α΄/04-03-1993], όπως ισχύει. Συγκεκριμένα: Άρθρο 1 «Πνευματική ιδιοκτησία», Άρθρο 3 «Περιουσιακό δικαί-ωμα», Άρθρο 4 «Ηθικό δικαίωμα», Άρθρο 12 «Μεταβίβαση».
8. Υποστήριξη εκπαιδευτικών και επιμορφωτική ημερίδα
Για την καλύτερη ενημέρωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, των οποίων μαθητές/μαθή-τριες θα συμμετέχουν στον διαγωνισμό, δύναται να διοργανωθούν επιμορφωτικές ημερίδες, σχετικά με τις θεμελιώδεις αρχές και τεχνικές σχεδιασμού επιτραπέζιου και ψηφιακού παιχνι-διού. Τον ρόλο των επιμορφωτών θα αναλάβουν στελέχη του Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. και μέλη της Επιστη-μονικής Επιτροπής με γνώση του αντικειμένου.
Εκπαιδευτικό υλικό και πληροφορίες αναφορικά με τη δημιουργία παιχνιδιού, επιτραπέζιου ή ψηφιακού, είναι διαθέσιμα στον δικτυακό τόπο του ΕΚΚΟΜΕΔ. Ειδικότερα:
1. «Το μάθημα... παιχνίδι!» - Εκπαιδευτικός Οδηγός για τον Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δη-μιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Αφηγηματικού Παιχνιδιού.
2. Οδηγός (video tutorials) για τη δημιουργία ψηφιακού αφηγηματικού παιχνιδιού με τη χρήση της πλατφόρμας Ren’py.
3. Οδηγός (video tutorials) για τη δημιουργία ψηφιακού αφηγηματικού παιχνιδιού με τη χρήση της πλατφόρμας Twine.
4. Βίντεο από διαδικτυακό σεμινάριο επιμόρφωσης για τη δημιουργία ψηφιακού παιχνιδιού (σε συνεργασία με το 2ο ΠΕΚΕΣ Κ. Μακεδονίας), με θέματα: «Ο σχεδιασμός παιχνιδιού ως εκπαι-δευτική δραστηριότητα», «Εισαγωγή στον σχεδιασμό παιχνιδιού με Scratch», «Αδειοδότηση μαθητικών δημιουργιών με Creative Commons-v.4».
5. Βίντεο από το εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινη-ματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους.
6. Bίντεο από την διαδικτυακή επιμορφωτική ημερίδα για τον 1ο Διαγωνισμό. Οι παρουσιάσεις των ομιλητών επικεντρώθηκαν στη δημιουργία ψηφιακού αφηγηματικού παιχνιδιού.
7. Webinar «Δημιουργία και υλοποίηση σεναρίου για ψηφιακά παιχνίδια και εφαρμογές», στο πλαίσιο του Πανελλήνιου ψηφιακού μαθητικού διαγωνισμού «Hack The Art: Γιαννούλης Χα-λεπάς» του Ιδρύματος Ωνάση. Εισηγητής: Κωνσταντίνος Καρπούζης, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο.
9. Κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης - Βράβευση
Η αξιολόγηση των συμμετοχών πραγματοποιείται από Επιτροπή αποτελούμενη από μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής, της Οργανωτικής Επιτροπής, καθώς και στελέχη του ΕΚΚΟΜΕΔ.
Βασικά κριτήρια αξιολόγησης είναι: α) η αρτιότητα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση, β) η εκπαιδευτική διάσταση και η συμβατότητα με το μαθησιακό περιεχόμενο που έχει οριστεί από την ομάδα, γ) η πρωτοτυπία της ιδέας του παιχνιδιού, δ) ο συνδυασμός διασκέδασης και μάθη-σης και ε) η αποδεδειγμένη ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών σε όλα τα στάδια δημιουρ-γίας ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Βράβευση: Σε κάθε γενική κατηγορία (α. «Επιτραπέζιο παιχνίδι», β. «Ψηφιακό παιχνίδι») δύναται να απονεμηθούν –ανάλογα με την κρίση της Επιτροπής Αξιολόγησης και σε σχέση με τον αριθμό και την ποιότητα των συμμετοχών– 1ο, 2ο, 3ο βραβείο ή/και έπαινοι ανά εκπαιδευτική βαθμίδα: Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, Ειδική Εκπαίδευση, στην Ελλάδα, την Ομογένεια και την Κύπρο. Δύναται επίσης, στην κατηγορία «Επιτραπέζιο παιχνίδι», η βράβευση Επαυξημένου παιχνιδιού, ανάλογα με τον αριθμό και την ποιότητα των συμμετοχών.
Τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού θα ανακοινωθούν τον Ιούνιο του 2025. Εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, θα διοργανωθεί τελετή απονομής για τις βραβευμένες ομάδες.
Το ΕΚΚΟΜΕΔ θα χορηγήσει το βραβείο για τις ομάδες μαθητών/μαθητριών που θα το λάβουν σε κάθε κατηγορία.
10. Διαδικασίες αποτίμησης
Μετά το πέρας του Διαγωνισμού, προβλέπεται διαδικασία αποτίμησης της υλοποίησής του και των αποτελεσμάτων του. Η αξιολόγηση έχει τη μορφή ερωτηματολογίων που απευθύνονται τόσο στους/στις εκπαιδευτικούς όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων όσο και στους μαθητές/στις μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση γίνεται ανώνυμα και τα δεδομένα που συλλέγονται χρησιμοποιούνται για την αποτίμηση του Διαγωνισμού, αλλά και τη βελτίωση της διεξαγωγής του στο μέλλον.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ:
Το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του 4ου Μα-θητικού Διαγωνισμού Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα... παι-χνίδι», που συμπληρώνεται από τους/τις εκπαιδευτικούς, διατίθεται εδώ. (https://forms.office.com/e/azpKR30SYh)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ:
Το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του 4ου Μαθητικού Διαγωνισμού Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα... παιχνίδι», που συμπληρώνεται από τους μαθητές/τις μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευ-σης, διατίθεται εδώ. (https://forms.office.com/e/bSmLbcmXCe)
Επιστημονική Επιτροπή
Ανδρούσου Αλεξάνδρα, Καθηγήτρια Διδακτικής Μεθοδολογίας και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Υλικού, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Βούλγαρη Ηρώ, ΕΔΙΠ ΕΚΠΑ, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γιαννακάκης Γεώργιος, Καθηγητής / Διευθυντής Institute of Digital Games, Μάλτα
Καρπούζης Κωσταντίνος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού - Εργαστήριο Πολιτισμικής Πληροφορικής, Δεδομένων & Ψηφιακών Πολιτισμικών Σπουδών, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Πολίτης Αναστάσιος, Καθηγητής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής / Πρόεδρος του IC-International Circle of Educational Instistutes for Graphic Arts: Technology and Management
Σιάκας Σπυρίδων, Σκηνοθέτης / Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινω-νίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Τσιαβός Πρόδρομος, Διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας, Όμιλος Ωνάση / Διευθυντής Ινστιτούτου για τη Διανοητική Ιδιοκτησία και την Καινοτομία, Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου (EPLO)
Τσιγώνιας Μάριος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής / Διευθυντής του Πανεπιστημιακού Εργαστηρίου Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών και Μέσων Οπτικής Επικοινωνίας (GRAPHMEDLAB)
Οργανωτική Επιτροπή
Βούλγαρη Ηρώ, ΕΔΙΠ ΕΚΠΑ, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Λαδιάς Τάσος, Ερευνητής WRO-Hellas / Ομάδα Εκπαιδευτικών για τον Διαγωνισμό Scratch Game
Λαμπαδά Δέσποινα, Σύμβουλος Διαχείρισης Ψηφιακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Μπαγιαρτάκης Ευάγγελος, Φυσικός, Δημιουργός και Σύμβουλος Ανάπτυξης Επιτραπέζιων Παιχνιδιών
Παπαδημητρίου Ματούλα, Αν. Προϊσταμένη, Τμήμα Οπτικοακουστικής Παιδείας & Ερευνών, ΕΚΚΟΜΕΔ
Παπαχαραλάμπους Δημήτρης, Προϊστάμενος, Τμήμα Οπτικοακουστικής Παιδείας & Ερευνών, ΕΚΚΟΜΕΔ
Στουραΐτης Ηλίας, Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης / Δρ. Ιονίου Πανεπιστημίου
Επιτροπή Αξιολόγησης
Βούλγαρη Ηρώ, ΕΔΙΠ ΕΚΠΑ, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Καρπούζης Κωσταντίνος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού - Εργαστήριο Πολιτισμικής Πληροφορικής, Δεδομένων & Ψηφιακών Πολιτισμικών Σπουδών, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Κλαδά Σοφία, Τμήμα Ψηφιακού Αποθετηρίου, ΕΚΚΟΜΕΔ
Λαδιάς Τάσος, Eρευνητής WRO-Hellas / Ομάδα Εκπαιδευτικών για τον Διαγωνισμό Scratch Game
Λαμπαδά Δέσποινα, Σύμβουλος Διαχείρισης Ψηφιακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Μπαγιαρτάκης Ευάγγελος, Φυσικός, Δημιουργός και Σύμβουλος Ανάπτυξης Επιτραπέζιων Παιχνιδιών
Παπαδημητρίου Ματούλα, Αν. Προϊσταμένη, Τμήμα Οπτικοακουστικής Παιδείας & Ερευνών, ΕΚΚΟΜΕΔ
Παπαχαραλάμπους Δημήτρης, Προϊστάμενος, Τμήμα Οπτικοακουστικής Παιδείας & Ερευνών, ΕΚΚΟΜΕΔ
Στουραΐτης Ηλίας, Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης / Δρ. Ιονίου Πανεπιστημίου
Τσιγώνιας Μάριος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής / Διευθυντής του Πανεπιστημιακού Εργαστηρίου Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών και Μέσων Οπτικής Επικοινωνίας (GRAPHMEDLAB)
Στοιχεία φορέα διοργάνωσης
Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ.) - Creative Greece Τμήμα Οπτικοακουστικής Παιδείας και Ερευνών
Αλ. Πάντου & Φραγκούδη 11, ΤΚ 176 71, Καλλιθέα, Αθήνα
Υπεύθυνοι επικοινωνίας για τον Διαγωνισμό:
Δημήτρης Παπαχαραλάμπους, Ματούλα Παπαδημητρίου
τηλ. 214 4027533, 214 4027534
https://www.ekome.media/el/