ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Αρ.Πρωτ.Φ.20/130400/Δ1/22-08-2019/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α’ ΣΠΟΥΔΩΝ
& ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Θ. Δημητρακόπουλος, Χ. Μαραγκός
Τηλέφωνο : 210 344 2425
ΘΕΜΑ: «Οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών στο Δημοτικό σχολείο»
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 26/27-06-2019 του Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών στο Δημοτικό σχολείο.
1. Ιστορία
Ιστορία των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ’ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου Για το μάθημα της Ιστορίας στο Δημοτικό Σχολείο για το σχολικό έτος 2019-2020, ισχύουν η ύλη και οι οδηγίες διδασκαλίας, όπως έχουν οριστεί στο ΦΕΚ 5222/τ.Β/21-11-2018 («Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου»).
(...)
Παρακαλούμε να ενημερωθούν με χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι εκπαιδευτικοί
των σχολικών μονάδων.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ 2017-2018
Αρ.Πρωτ.Φ.20/159400/174934/Δ1/18-10-2017/ΥΠΠΕΘ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α’ ΣΠΟΥΔΩΝ
& ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Email : spudonpe(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Θ. Δημητρακόπουλος
Χ. Μαραγκός
Τηλέφωνο : 210 344 3286
ΘΕΜΑ: «Διδακτέα ύλη και Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο, για το σχολικό έτος 2017-18»
Λαμβάνοντας υπόψη τη με αριθμ. 37/21-09-2017 Πράξη του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π, που αφορά: «Διδακτέα ύλη και Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο, για το σχολικό έτος 2017-18», ισχύουν τα κάτωθι:
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1. Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή (Ε΄ και ΣΤ΄)
2. Ιστορία (Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄)
3. Θρησκευτικά (Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄)
Σύμφωνα με το επισυναπτόμενο παράρτημα:
(...)
2. ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Εισαγωγικά κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί ότι η πρόταση που ακολουθεί είναι ενδεικτική, με την έννοια ότι ο εκπαιδευτικός είναι τελικά εκείνος που σχεδιάζει τη διδασκαλία του με βάση τις ανάγκες κατά κύριο λόγο των μαθητών/τριών και φυσικά με βάση την ευχέρεια που του παρέχει ήδη το ισχύον ΠΣ να προβαίνει κατά την κρίση του σε συμπτύξεις, επεκτάσεις ή και παραλείψεις συγκεκριμένων πεδίων της διδακτέας ύλης του μαθήματος. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ακολουθεί στη συνέχεια το Περίγραμμα της πρότασής μας, η οποία περιλαμβάνει δύο στήλες. Στην πρώτη αναφέρονται τα Περιεχόμενα του σχολικού βιβλίου με τις συγχωνεύσεις, αφαιρέσεις ή και προσθήκες κεφαλαίων με ταυτόχρονη αναφορά στον διδακτικό χρόνο που πλέον διατίθεται. Στην δεύτερη στήλη και λαμβάνοντας υπόψη τα προσδοκώμενα αποτελέσματα από το ΝΠΣ, προτείνεται οδηγός του εκπαιδευτικού με επεξηγήσεις και σχόλια για τα Περιεχόμενα και τον διαθέσιμο διδακτικό χρόνο κατά διδακτικές ενότητες και επιμέρους κεφάλαια αλλά και πληροφοριακό υλικό με εκπαιδευτικά λογισμικά και σχετικούς ιστότοπους. Τέλος, επισημαίνεται ότι η Τοπική Ιστορία αποτελεί βασική παράμετρο στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας και με την έννοια αυτή, ο εκπαιδευτικός με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών αλλά και τον τόπο κατοικίας τους, μπορεί να αξιοποιήσει ικανό διδακτικό χρόνο που είναι διαθέσιμο προκειμένου να καθοδηγήσει τους/τις μαθητές/τριες, ώστε να εκπονήσουν Σχέδια Εργασίας ή και άλλες σχετικές διαθεματικές δραστηριότητες.
Περιεχόμενα | Οδηγός Εκπαιδευτικού |
Ενότητα 1η: (4 διδακτικές ώρες και 1 για Επαναληπτικό | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) στο εισαγωγικό σημείωμα/προοργανωτή της ενότητας β) στα ανθρωπομορφικά χαρακτηριστικά και στα σύμβολα των θεών καθώς και γ) στους μύθους για την εξήγηση της δημιουργίας του κόσμου, της ανθρώπινης ύπαρξης καθώς επίσης και γεγονότων ή φαινομένων της καθημερινής ζωής. Ειδικότερα, όσον αφορά στην αξιοποίηση συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων στο βιβλίο του μαθητή, καθώς και εργασιών/δραστηριοτήτων στο τετράδιο εργασιών, για την επεξεργασία κάθε μαθήματος, προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Η Τιτανομαχία | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: Να δοθεί έμφαση στην αιτιολόγηση της ερώτησης 3 |
2. Κεφ. 2ο: Οι θεοί του Ολύμπου | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 3ο: Οι θεές του Ολύμπου | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στις δραστηριότητες 1 και 2. |
4. Κεφ. 4ο: Ο Προμηθέας, η Πανδώρα, ο Δευκαλίωνας και η Πύρρα | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητα 3, σε συνδυασμό με το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής (Θεατρική Αγωγή και Εικαστικά). |
5. 1ο Επαναληπτικό | Για να συστηματοποιήσουν οι μαθητές/τριες τις γνώσεις που απέκτησαν σε αυτήν την ενότητα προτείνονται τα ακόλουθα: α) Να αξιοποιηθούν από το Βιβλίο του μαθητή το διάγραμμα 2 και το συνοδευτικό κείμενο 3 (μάθημα 1) και το συνοδευτικό κείμενο 2 (μάθημα 3) β) Να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητα 1 και 5 γ) Οι δραστηριότητες 2 και 4 να γίνουν αν επαρκεί ο διαθέσιμος χρόνος. |
Ενότητα 2η: (6 διδακτικές ώρες) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) στο εισαγωγικό κείμενο/προοργανωτή της ενότητας β) στους μύθους που αναφέρονται στη ζωή και στα σημαντικότερα κατορθώματα του Ηρακλή γ) στη μυθολογική διάσταση της έννοιας «ήρωας» δ) στη σημασία της έννοιας «άθλος». Ειδικότερα, όσον αφορά στην αξιοποίηση συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων στο βιβλίο του μαθητή, καθώς και εργασιών/δραστηριοτήτων στο τετράδιο εργασιών, για την επεξεργασία κάθε μαθήματος, προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Η γέννηση του Ηρακλή | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
2. Κεφ. 2ο: Το λιοντάρι της Νεμέας | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 3ο: Η Λερναία Ύδρα και ο κάπρος του Ερύμανθου | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητα 3. |
4. Κεφ. 4ο: Το ελάφι με τα χρυσά κέρατα, οι Στυμφαλίδες όρνιθες, οι στάβλοι του Αυγεία | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στις δραστηριότητες 2 και 3. |
5. Κεφ. 5ο: Κι άλλοι άθλοι και κεφ. 6ο: Ο Κέρβερος του Άδη και τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
6. Κεφ. 7ο: Το τέλος του Ηρακλή (1 ώρα) | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
Ενότητα 3η: (3 ώρες) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) στο εισαγωγικό κείμενο/προοργανωτή της ενότητας β) στους μύθους που αναφέρονται στη ζωή και στα σημαντικότερα κατορθώματα του Θησέα γ) στη μυθολογική διάσταση της έννοιας «ήρωας». Ειδικότερα, όσον αφορά στην αξιοποίηση συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων στο βιβλίο του μαθητή, καθώς και εργασιών/δραστηριοτήτων στο τετράδιο εργασιών, για την επεξεργασία κάθε μαθήματος, προτείνονται τα ακόλουθα: |
Κεφ. 1ο: Ο Θησέας, το βασιλόπουλο της Τροιζήνας | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
2. Κεφ. 2ο: Ο Θησέας σκοτώνει το Μινώταυρο | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να αξιοποιηθεί η δραστηριότητα 1. |
3. Κεφ. 3ο: Ο Θησέας επιστρέφει στην Αθήνα | Βιβλίο Μαθητή: α) Να δοθεί έμφαση στην ερώτηση 2. Τετράδιο Εργασιών: |
Ενότητα 4η: (3 διδακτικές ώρες και 1 για Επαναληπτικό | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) στο εισαγωγικό κείμενο/προοργανωτή της ενότητας β) στον μύθο της αργοναυτικής εκστρατείας και τα κυριότερα πρόσωπα που έχουν σχέση με αυτόν γ) στην κατανόηση εννοιών όπως «εκστρατεία», «χρησμός», «βωμός». Ειδικότερα, όσον αφορά στην αξιοποίηση συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων στο βιβλίο του μαθητή, καθώς και εργασιών/δραστηριοτήτων στο τετράδιο εργασιών, για την επεξεργασία κάθε μαθήματος, προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Ο Φρίξος, η Έλλη και το χρυσόμαλλο δέρας | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητα 1, σε συνδυασμό μεταξύ άλλων και με αναφορές από προηγούμενα μαθήματα (π.χ. Αιγαίο πέλαγος, Ικάριο Πέλαγος κ.α.). |
2. Κεφ. 2ο: Πελίας και Ιάσονας | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να γίνει εκτενής επεξεργασία της δραστηριότητας 1 σε συνδυασμό με το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής. |
3. Κεφ. 3ο: Η Αργοναυτική εκστρατεία | Βιβλίο Μαθητή: α) Να γίνει επεξεργασία της εικόνας 3, ώστε οι μαθητές να εντοπίσουν στον χάρτη την πορεία που ακολούθησαν οι Αργοναύτες. Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητα 2. |
4. Επαναληπτικό Μάθημα 2η 3η και 4η Ενότητα (1 ώρα) | Για να συστηματοποιήσουν οι μαθητές/-τριες τις γνώσεις που απέκτησαν σε αυτές τις ενότητες προτείνονται τα ακόλουθα: α) Να αξιοποιηθούν, κατά την κρίση του/της εκπαιδευτικού, δραστηριότητες και συνοδευτικά κείμενα που παραλείφθηκαν κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας β) Να αξιοποιηθούν, με κατάλληλες προσαρμογές, δραστηριότητες από το επαναληπτικό μάθημα του Τετραδίου Εργασιών γ) Να γίνει εμπλουτισμός του επαναληπτικού μαθήματος με δραστηριότητες δραματοποίησης, εικαστικών, ομαδικών παιχνιδιών, Τ.Π.Ε . κ.ά. |
Ενότητα 5η: (7 ώρες) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) στο εισαγωγικό κείμενο/προοργανωτή της ενότητας β) στην πλοκή του μύθου, στους βασικούς πρωταγωνιστές και τα χαρακτηριστικά τους γ) στην κατανόηση, με απλό τρόπο, εννοιών και φράσεων όπως «έριδα», «Αχίλλειος πτέρνα», «Δούρειος Ίππος». Ειδικότερα, όσον αφορά στην αξιοποίηση συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων στο βιβλίο του μαθητή, καθώς και εργασιών/δραστηριοτήτων στο τετράδιο εργασιών, για την επεξεργασία κάθε μαθήματος, προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Το μήλο της Έριδας | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητα 3. |
2. Κεφ. 2ο: Η θυσία της Ιφιγένειας και κεφ. 3ο: Οι Αχαιοί φτάνουν στη Τροία | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 4ο: Ο θυμός του Αχιλλέα | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Να αξιοποιηθεί η δραστηριότητα 3 και 4 σε συνδυασμό με τη Θεατρική Αγωγή. |
4. Κεφ. 5ο: Ο θάνατος του Πάτροκλου | Βιβλίο Μαθητή: α) Αξιοποιούνται οι ερωτήσεις 1, 2, 3 για συζήτηση στην τάξη. Τετράδιο Εργασιών: α) Να γίνει εκτενής επεξεργασία της δραστηριότητας 4 |
5. Κεφ. 6ο: Ο Αχιλλέας σκοτώνει τον Έκτορα | Βιβλίο Μαθητή: α) Να αξιοποιηθεί το συνοδευτικό κείμενο 6 σε συνδυασμό με την ερώτηση 4. Τετράδιο Εργασιών: |
6. Κεφ. 7ο: Το τέλος του Αχιλλέα | Βιβλίο Μαθητή: α) Να δοθεί έμφαση στην ερώτηση 2 σε συνδυασμό με την εικόνα 4 και στην προσέγγιση της σημασίας της φράσης «Αχίλλειος πτέρνα». Τετράδιο Εργασιών: |
7. Κεφ. 8ο: Ο Δούρειος ίππος και η καταστροφή της Τροίας | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
Ενότητα 6η: (5 διδακτικές ώρες και 1 για Επαναληπτικό) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) στο εισαγωγικό κείμενο/προοργανωτή της ενότητας β) στην πλοκή του μύθου και στους βασικούς πρωταγωνιστές του γ) στον νόστο του Οδυσσέα και στην αξία του αγώνα του ανθρώπου για την επίτευξη των στόχων του. δ) στην κατανόηση, με απλό τρόπο, εννοιών και φράσεων όπως «άνοιξε ο ασκός του Αιόλου», «από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη». Ειδικότερα, όσον αφορά στην αξιοποίηση συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων στο βιβλίο του μαθητή, καθώς και εργασιών/δραστηριοτήτων στο τετράδιο εργασιών, για την επεξεργασία κάθε μαθήματος, προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Στους Κίκονες, στους Λωτοφάγους και στους Κύκλωπες | Βιβλίο Μαθητή: Να δοθεί έμφαση στην επεξεργασία της ερώτησης 3 έτσι ώστε οι μαθητές, μέσα από σχετική συζήτηση, να εντοπίσουν βασικά χαρακτηριστικά του Οδυσσέα. Τετράδιο Εργασιών: α) Να δοθεί έμφαση στην επεξεργασία της ερώτησης 3. |
2. Κεφ. 2ο: Στον Αίολο, στους Λαιστρυγόνες και στο νησί της Κίρκης | Βιβλίο Μαθητή: α) Αξιοποιούνται οι ερωτήσεις 1 και 2 έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να διαπιστώσουν στοιχεία του χαρακτήρα των συντρόφων και του ίδιου του Οδυσσέα Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 3ο: Στον Άδη, στις Σειρήνες, στη Σκύλλα και στη Χάρυβδη | Βιβλίο Μαθητή: Να δοθεί έμφαση στην επεξεργασία της εικόνας 3, ώστε οι μαθητές/τριες να διαπιστώσουν το πάθος του Οδυσσέα για τη γνώση και τη δύναμη της θέλησής του. Τετράδιο Εργασιών: |
4. Κεφ. 4ο: Στο νησί του Ήλιου, στο νησί της Καλυψώς και στο νησί των Φαιάκων | Βιβλίο Μαθητή: Να δοθεί έμφαση στην επεξεργασία της ερώτησης 3 έτσι ώστε οι μαθητές/-τριες μέσα από τη συζήτηση να προσεγγίσουν τη σημασία της απόφασης του Οδυσσέα να επιστρέψει στην πατρίδα του. Τετράδιο Εργασιών: α) Αν δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος, οι δραστηριότητες αυτού του μαθήματος μπορούν να παραλειφθούν, δεδομένου ότι οι μαθητές/τριες θα γνωρίσουν στοιχεία του πολιτισμού των αρχαίων στα κεφάλαια της ιστορίας που ακολουθούν, όπως ενδεικτικά στο κεφάλαιο για τον Μυκηναϊκό πολιτισμό. |
5. Κεφ. 5ο: Ο Οδυσσέας στην Ιθάκη & κεφ. 6ο: Ο Οδυσσέας σκοτώνει τους μνηστήρες | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
6. Επαναληπτικό μάθημα 5ης και 6ης Ενότητας (1 ώρα) | Για να συστηματοποιήσουν οι μαθητές/-τριες τις γνώσεις που απέκτησαν στις δύο ενότητες για τον «Τρωικό Πόλεμο» και τις «Περιπέτειες του Οδυσσέα» προτείνονται τα ακόλουθα: α) Να αξιοποιηθούν, κατά την κρίση του εκπαι-δευτικού, δραστηριότητες και συνοδευτικά κείμενα που παραλείφθηκαν κατά την επεξερ-γασία των μαθημάτων της ενότητας β) Να αξιοποιηθούν, με κατάλληλες προσαρμογές, δραστηριότητες από το επαναληπτικό μάθημα του Τετραδίου Εργασιών γ) Να γίνει εμπλουτισμός του επαναληπτικού μαθήματος με δραστηριότητες δραματοποίησης, Εικαστικών, ομαδικών παιχνιδιών, Τ.Π.Ε. κ.ά. |
Ενότητα 7η: (3 ώρες) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) Στο εισαγωγικό σημείωμα, β) Στην ιστοριογραμμή και γ) Στη γνωριμία των μαθητών/-τριών με την εξελικτική πορεία του ανθρώπου κατά τους προϊστορικούς χρόνους. Για την αξιοποίηση των συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων κατά την επεξεργασία κάθε μαθήματος προ-τείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Παλαιολιθική εποχή | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: α) Εφόσον υπάρχει περιορισμός χρόνου η άσκηση 2 μπορεί να περιοριστεί στη συζήτηση των πληροφοριών που παρέχουν οι βραχογραφίες και παράλληλα να παραλειφθεί η 5η εργασία. |
2. Κεφ. 2ο: Νεολιθική εποχή | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 3ο: Η Νεολιθική εποχή στην Ελλάδα | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
Ενότητα 8η: (2 ώρες και 1 ώρα για Επαναληπτικό) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) Στο εισαγωγικό σημείωμα., β) Στη χωρική και χρονική τοποθέτηση του Κυκλαδικού πολιτισμού αξιοποιώντας την αρχική εικόνα και την ιστοριογραμμή της προ-ηγούμενης ενότητας (συσχετίζοντας το νησιωτικό περιβάλλον και τη γεωγραφική θέση με τη ναυσιπλοΐα και τη συνεπαγόμενη ανάπτυξη του εμπορίου) και γ) Στη γνωριμία των μαθητών/-τριών με την καθημερινή ζωή των Κυκλαδιτών και τα επιτεύγματά τους (εμπόριο, ναυτιλία, τέχνη). Για την αξιοποίηση των συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων κατά την επεξεργασία κάθε μαθήματος προ-τείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Η ζωή των Κυκλαδιτών | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
2. Κεφ. 2ο: Η τέχνη των Κυκλαδιτών | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Επαναληπτικό μάθημα 7ης και 8ης Ενότητας (1 ώρα) | Για να συστηματοποιήσουν οι μαθητές/-τριες τις γνώσεις που απέκτησαν στις δύο προηγούμενες ενότητες και να καλύψουν τυχόν ελλείψεις προτείνονται τα ακόλουθα: α) Να αξιοποιηθούν οι εργασίες που δεν ολοκλη-ρώθηκαν στο Βιβλίο του Μαθητή και το Τετράδιο Εργασιών, β) Να αξιοποιηθεί η ιστοριογραμμή και οι εργασίες 2 και 4 εργασία του επαναληπτικού μαθήματος από το Τετράδιο Εργασιών. |
Ενότητα 9η: (5 ώρες) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) Στον συσχετισμό της γεωγραφικής θέσης της Κρήτης με την επικράτησή της στο εμπόριο, τη ναυσιπλοΐα και την επαφή της με τον Αιγυπτιακό πολιτισμό β) Στη συμβολή των Μινωιτών στην ανάπτυξη της γραφής και των τεχνών και γ) Στη γνωριμία των μαθητών/-τριών με την καθημερινή ζωή των Μινωιτών και τα επιτεύγματά τους. Για την αξιοποίηση των συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων κατά την επεξεργασία κάθε μαθήματος προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Η Μινωική Κρήτη | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
2. Κεφ. 2ο: Το ανάκτορο της Κνωσού | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 3ο: Η καθημερινή ζωή των Μινωιτών | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
4. Κεφ. 4ο: Η θρησκεία και η γραφή των Μινωιτών | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
5. Κεφ. 5ο: Η τέχνη των Μινωιτών | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
Ενότητα 10η: (5 διδακτικές ώρες και 1 για Επαναληπτικό) | Κατά την επεξεργασία των μαθημάτων της ενότητας προτείνεται να δοθεί έμφαση: α) Στη χωρική και χρονική τοποθέτηση του Μυκηναϊκού πολιτισμού. β) Στη συσχέτιση του Μυκηναϊκού πολιτισμού με την ανάπτυξη του εμπορίου και της ναυσιπλοΐας. γ) Στην επίδραση του Μινωικού πολιτισμού στον Μυκηναϊκό πολιτισμό και δ) Στη συμβολή των Μυκηναίων στην εξέλιξη της γραφής και των τεχνών. Για την αξιοποίηση των συνοδευτικών κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων και ερωτήσεων κατά την επεξεργασία κάθε μαθήματος προτείνονται τα ακόλουθα: |
1. Κεφ. 1ο: Αχαιοί, οι πρώτοι Έλληνες & κεφ. 2ο: Οι Αχαιοί πήγαν και στην Κύπρο | Βιβλίο Μαθητή: β) Στην αξιοποίηση της 2ης ερώτησης (σ. 134) για να αναδειχθεί η σχέση των Μυκηναίων με την Κύπρο και να δοθεί έμφαση στην αι-τιολόγηση των απόψεων που θα κατατεθούν, γ) Οι υπόλοιπες ερωτήσεις να αξιοποιηθούν εφόσον επαρκεί ο διαθέσιμος χρόνος. Τετράδιο Εργασιών: |
2. Κεφ. 3ο: Η ακρόπολη των Μυκηνών | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
3. Κεφ. 4ο: Η καθημερινή ζωή των Μυκηναίων | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
4. Κεφ. 5ο: Η θρησκεία και η γραφή των Μυκηναίων | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
5. Κεφ. 6ο: Η τέχνη των Μυκηναίων | Βιβλίο Μαθητή: Τετράδιο Εργασιών: |
6. Επαναληπτικό μάθημα 9ης & 10ης | Για να συστηματοποιήσουν οι μαθητές/-τριες τις γνώσεις που απέκτησαν στις Ενότητες 9 & 10 και να καλύψουν τυχόν ελλείψεις προτείνονται τα ακόλουθα: α) Να αξιοποιηθούν εργασίες που δεν ολοκλη-ρώθηκαν στο Βιβλίο του Μαθητή και το Τε-τράδιο Εργασιών, β) Να αξιοποιηθούν εργασίες που αναφέρονται στο επαναληπτικό μάθημα του Τετραδίου Εργασιών (σ. 56-57), γ) Να συνδυαστεί η Ιστορία με την Αισθητική Αγωγή για να βιώσουν οι μαθητές/-τριες τον Μινωικό και τον Μυκηναϊκό πολιτισμό . |
Σύνολο διδακτικών ωρών 48. [43 ώρες για τα επιμέρους κεφάλαια + 5 ώρες για τα 5 Επαναληπτικά. |