ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΠΑΛ 2024-2025
Μετάβαση στην απόφαση με την εξετσστέα ύλη Επαγγελματικών Λυκείων
Δημοσιευμένο στο ΦΕΚ 2632/2024
Αριθμ. Φ6/44547/Δ4
Καθορισμός διδακτέας-εξεταστέας ύλης των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ’ τάξης των Ημερήσιων και Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) για το σχολικό έτος 2024-2025.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
(α) Της παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 3748/2009 «Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των κατόχων απολυτηρίου Επαγγελματικού Λυκείου και άλλες διατάξεις» (Α’ 29), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 50 του ν. 4415/2016 «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» (Α’ 159),
(β) του άρθρου 13 του ν. 4186/2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 193), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 241 του ν. 4610/2019 «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» (Α’ 70) και τροποποιήθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 77 του ν. 4975/2022 «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία ”ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ - ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ” (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις» (Α’ 187),
(γ) των άρθρων 117 έως 159 του ν. 4610/2019 «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» (Α’ 70) που αφορούν στην Αξιολόγηση μαθητών των Επαγγελματικών Λυκείων και των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξης Μαθητείας, όπως τροποποιήθηκε με την περ. ζ του άρθρου 64 του ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» (Α’ 111) και τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 86 του ν. 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» (Α’ 136),
(δ) της παρ. 2 του άρθρου 16, και της παρ. 4 του άρθρου 169 του ν. 4763/2020 «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 254),
(ε) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), όπως αντικαταστάθηκε και αναριθμήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 42 του ν. 4351/2015 (Α’ 164),
(στ) της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 3966/2011 «Θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και λοιπές διατάξεις» (Α’ 118),
(ι) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
(ια) του π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α’ 31),
(ιβ) του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων»,
(ιγ) του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
(ιδ) του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).
2. Την υπ’ αρ. 80/05-01-2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ζωή Μακρή» (Β’ 69).
3. Την υπό στοιχεία Φ.153/27812/Α5/15-03-2024 απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Καθορισμός πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων υποψηφίων Επαγγελματικών Λυκείων και Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων για πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σχολικού έτους 2024-2025» (Β’ 2141).
4. Το άρθρο 3 της υπό στοιχεία Κ3/58084/25-05-2021 απόφασης της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Ρύθμιση θεμάτων εκπαιδευτικού οδηγού των Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.)» (Β’ 2180) και, ιδιαίτερα, την παρ. 4, όπως διαμορφώθηκε με την παρ. Β της υπό στοιχεία Κ3/54045/15-05-2023 (Β’ 3286) απόφασης.
5. Τη γνωμοδότηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) όπως διατυπώθηκε με τις υπ’ αρ. 16/09-05-2019, 26/27-06-2019, 40/03-10-2019, 6/04-02-2020, 32/25-06-2021, 36/30-06-2022, 3/09-01-2023, 30/11-05-2023, 41/22-06-2023 και 15/07-03-2024 πράξεις του Δ.Σ. του εν λόγω φορέα.
6. Το υπό στοιχεία 198/ΕΟΕ/15-04-2024 έγγραφο διατύπωσης θετικής γνώμης του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων.
7. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. σύμφωνα με την υπό στοιχεία Φ.1/Γ/199/39188/Β1/15-04-2024 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού,
αποφασίζουμε:
Τον καθορισμό της διδακτέας-εξεταστέας ύλης των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ’ τάξης των Ημερήσιων και Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) για το σχολικό έτος 2024 -2025, ως εξής:
(...)
ΙΙ. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ
(...)
ΤΟΜΕΑΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ:
1. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών
2. Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
3. Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού
4. Τεχνικός Οχημάτων
5. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
ΒΙΒΛΙΟ: «Στοιχεία Μηχανών – Σχέδιο»
(ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: ΚΑΡΒΕΛΗΣ ΙΩΑΝ., ΜΠΑΛΝΤΟΥΚΑΣ ΑΝΤ., ΝΤΑΣΚΑΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚ., εκδόσεις Διόφαντος)
ΔΙΔΑΚΤΕΑ – ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Στις δύο πρώτες στήλες των πινάκων φαίνονται οι ενότητες/κεφάλαια του βιβλίου που αντιστοιχούν στην διδακτέα ύλη ενώ στην τρίτη στήλη σημαίνονται με Χ οι ενότητες του βιβλίου που αντιστοιχούν στην εξεταστέα ύλη.
ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ | ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ | |
ΕΝΟΤΗΤΕΣ | ΚΕΦΑΛΑΙΑ | |
Κεφάλαιο 7 ΜΕΣΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΩΣΗΣ | ||
7 | Γενικά περί Συνδέσεων | X |
7.1 | ΗΛΟΣ | Χ |
7.1.1 | Περιγραφή – χρήση ήλου (καρφιού) | Χ |
7.1.2 | Κατηγορίες – τύποι ήλων (καρφιών) | Χ |
7.1.3 | Κατασκευαστικά στοιχεία ήλου | Χ |
7.2 | ΗΛΩΣΕΙΣ | Χ |
7.2.1 | Λειτουργικός σκοπός – περιγραφή – χρήση ηλώσεων | Χ |
7.2.2 | Κατηγορίες – τύποι- κατασκευαστικά στοιχεία ηλώσεων | Χ |
7.2.3 | Μέθοδοι κατασκευής ηλώσεων | Χ |
7.3 | ΚΟΧΛΙΩΤΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | Χ |
7.3.1 | Περιγραφή-χρήσεις κοχλιών | Χ |
7.3.2 | Κατασκευή σπειρώματος | Χ |
7.3.3 | Κοχλίωση- περιγραφή | Χ |
7.3.4 | Λειτουργικός σκοπός κοχλιών | Χ |
7.4 | ΣΥΓΚΟΛΛΗΣΕΙΣ | Χ |
7.4.1 | Περιγραφή-Σκοπός-Χρήσεις συγκόλλησης | Χ |
7.4.2 | Κατηγορίες συγκολλήσεων | Χ |
7.4.3 | Κατασκευαστικά στοιχεία | Χ |
7.5 | ΣΦΗΝΕΣ | Χ |
7.5.1 | Περιγραφή-Χρήση-Κατασκευαστικά στοιχεία σφηνών | Χ |
7.5.2 | Κατηγορίες-Τύποι σφηνών | Χ |
Κεφάλαιο 8 Η ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ | ||
8.1 | ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ | |
8.2 | ΒΑΣΙΚΑ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ | Χ |
Κεφάλαιο 9 ΜΕΣΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ | ||
9.1 | ΑΞΟΝΕΣ-ΑΤΡΑΚΤΟΙ-ΣΤΡΟΦΕΙΣ | Χ |
9.1.1 | Περιγραφή ορισμός | Χ |
9.1.2 | Σκοπός που εξυπηρετούν | Χ |
9.1.3 | Τύποι και κατηγορίες | Χ |
9.1.4 | Μορφολογικά χαρακτηριστικά-υλικά αξόνων | Χ |
9.1.5 | Συνθήκες λειτουργίας-καταπόνηση | Χ |
9.1.6 | Τοποθέτηση-λειτουργία-συντήρηση | Χ |
9.2 | ΕΔΡΑΝΑ-ΕΙΔΗ ΕΔΡΑΝΩΝ | Χ |
9.2.1 | Περιγραφή ορισμός | Χ |
9.2.2 | Σκοπός που εξυπηρετούν | Χ |
9.2.3 | Τύποι και κατηγορίες | Χ |
9.2.4 | Μορφολογικά χαρακτηριστικά-υλικά κατασκευής ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η παράγραφος 9.2.4. αναφέρεται στο βιβλίο «Στοιχεία Μηχανών-Σχέδιο» ως παράγραφος 9.3.4. λόγω τυπογραφικού λάθους | Χ |
9.2.5 | Συνθήκες λειτουργίας καταπόνηση | Χ |
9.2.6 | Τοποθέτηση-λειτουργία-συντήρηση | Χ |
9.3 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ-ΕΙΔΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ | Χ |
9.3.1 | Περιγραφή-Ορισμός-Είδη | Χ |
9.3.2 | Σταθεροί ή άκαμπτοι σύνδεσμοι | Χ |
9.3.3 | Κινητοί ή εύκαμπτοι σύνδεσμοι | Χ |
9.3.4 | Λυόμενοι σύνδεσμοι-Συμπλέκτες | Χ |
Εκτός διδακτέας ύλης είναι οι εικόνες 9.3β, 9.3δ, 9.3ζ, 9.3θ, 9.3ιβ, 9.3ιστ που αναφέρονται στο σχεδιασμό των συνδέσμων. | ||
Κεφάλαιο 10 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ | ||
10.1 | ΟΔΟΝΤΩΣΕΙΣ | Χ |
10.1.1 | Ορισμός-Περιγραφή | Χ |
10.1.2 | Λειτουργικός σκοπός-χρήσεις | Χ |
10.1.3 | Κατηγορίες-τύποι | Χ |
10.1.4 | Κατασκευαστικά στοιχεία | Χ |
10.1.5 | Συνθήκες-σχέσεις λειτουργίας | Χ |
10.1.6 | Οδηγίες εφαρμογής-λειτουργίας | Χ |
10.2 | ΙΜΑΝΤΕΣ | Χ |
10.2.1 | Ορισμός-περιγραφή | Χ |
10.2.2 | Λειτουργικός σκοπός-χρήσεις | Χ |
10.2.3 | Κατηγορίες- τύποι | Χ |
10.2.4 | Κατασκευαστικά στοιχεία | Χ |
10.2.5 | Συνθήκες-σχέσεις λειτουργίας | Χ |
10.2.6 | Οδηγίες εφαρμογής-λειτουργίας | Χ |
10.3 | ΑΛΥΣΙΔΕΣ | Χ |
10.3.1 | Ορισμός-Περιγραφή | Χ |
10.3.2 | Λειτουργικός σκοπός-χρήσεις | Χ |
10.3.3 | Κατηγορίες-τύποι | Χ |
10.3.4 | Κατασκευαστικά στοιχεία | Χ |
10.3.5 | Συνθήκες-σχέσεις λειτουργίας | Χ |
10.3.6 | Οδηγίες εφαρμογής-λειτουργίας | Χ |
Κεφάλαιο 11 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΣΤΡΟΦΑΛΟΥ | ||
11.1 | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΟΡΙΣΜΟΣ | Χ |
11.2 | ΣΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΕΜΒΟΛΟΥ-ΔΙΩΣΤΗΡΑ- ΣΤΡΟΦΑΛΟΥ | Χ |
11.3 | ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ-ΒΑΣΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ | Χ |
11.4 | ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ-ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ | Χ |
11.5 | ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ-ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ | Χ |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ | Κεφάλαιο 14 ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ-ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ | |
14.1 | Εισαγωγικά στοιχεία | Χ |
14.2 | ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΑΝΤΟΧΗΣ | Χ |
14.3 | ΗΛΩΣΕΙΣ | Χ |
14.3.1 | Καταπόνηση ηλώσεων | Χ |
14.3.2 | Παραδείγματα εφαρμογής | Χ |
14.4 | ΚΟΧΛΙΟΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | Χ |
14.4.1 | Υπολογισμός των κοχλιών σε αντοχή | Χ |
14.4.2 | Παραδείγματα εφαρμογής | Χ |
14.4.3 | Ασκήσεις για λύση | Χ |
14.6 | ΑΤΡΑΚΤΟΙ-ΑΞΟΝΕΣ | Χ |
14.6.1 | Υπολογισμός ατράκτων-αξόνων | Χ |
14.6.2 | Παραδείγματα υπολογισμού ατράκτου | Χ |
14.6.3 | Ασκήσεις για λύση | Χ |
14.7 | ΕΔΡΑΝΑ ΚΥΛΙΣΗΣ (ΡΟΥΛΜΑΝ) | Χ |
14.7.1 | Γεωμετρικά χαρακτηριστικά εδράνων κύλισης | Χ |
14.7.2 | Υπολογισμός εδράνων κύλισης | Χ |
14.7.3 | Πίνακες υπολογισμού εδράνων κύλισης | Χ |
14.7.4 | Παράδειγμα υπολογισμού εδράνων κύλισης | Χ |
14.7.5 | Ασκήσεις για λύση | Χ |
14.8 | ΟΔΟΝΤΩΣΕΙΣ | Χ |
14.8.1 | Λειτουργικές σχέσεις | Χ |
14.8.2 | Παράδειγμα εφαρμογής | Χ |
14.8.3 | Ασκήσεις για λύση | Χ |
14.8.4 | Υπολογισμοί αντοχής | Χ |
14.8.5 | Παράδειγμα εφαρμογής | Χ |
14.8.6 | Ασκήσεις για λύση | Χ |
14.9 | ΙΜΑΝΤΕΣ | Χ |
14.9.1 | Λειτουργικές σχέσεις | Χ |
14.9.2 | Παράδειγμα εφαρμογής | Χ |
14.9.3 | Ασκήσεις για λύση | Χ |
14.9.4 | Υπολογισμοί αντοχής Μόνο οι επίπεδοι ιμάντες | Χ |
14.10 | ΑΛΥΣΙΔΕΣ | |
14.10.1 | Λειτουργικά και κατασκευαστικά στοιχεία | |
14.10.2 | Μέθοδος επιλογής | |
14.10.3 | Παράδειγμα εφαρμογής | |
14.10.4 | Ασκήσεις για λύση |
(...)
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.Αθήνα, 18 Ιουλίου 2022
Μαρούσι, 26 Απριλίου 2024
Η Υφυπουργός
ΖΩΗ ΜΑΚΡΗ
Μετάβαση στην Ενότητα με την Εξεταστέα Ύλη Πανελληνίων Εξετάσεων ΕΠΑΛ