22ος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας ΟΗΕ για Πρόσφυγες

Εκτύπωση  

22ος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες 2018 - 2019

Αρ.Πρωτ.Φ.13.1/209664/Δ2/04-12-2018/ΥΠΠΕΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ &
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ Β΄
-----
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β’
----
Mail : spudonde(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες: Βάρλα Ά.(Δ.Ε.)
Τζιντάνου Β.(Π.Ε.)
Μαραγκού Ο. (Ε.Ε.)
Θεοδωράκου Β. (Δ.Ε.)
Τηλέφωνο: 210-34.43.272 (Δ.Ε.)
210-34.42.212 ( Ε.Ε.)
210-34.43.273 (Δ.Ε.)
Fax: 210-34.43.390

ΘΕΜΑ: Έγκριση υλοποίησης του 22ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Μαθητικής Δημιουργίας με τίτλο: «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες
Σχετ. έγγραφο: το με αρ. πρ. 192317/Δ1,Δ2/12-11-2018 εισερχόμενο του οικείου Υπουργείου.

Σε απάντηση της από 29-06-2018 αίτησής σας και λαμβάνοντας υπόψη το με αρ. πρ. 53/08-11-2018 Απόσπασμα Πρακτικού του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., σας ενημερώνουμε ότι, για το σχολικό έτος 2018-2019, εγκρίνεται η υλοποίηση του 22ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Μαθητικής Δημιουργίας με τίτλο: «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι» που διοργανώνεται από το φορέα σας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν στα Νηπιαγωγεία, στην Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξη των Δημοτικών Σχολείων της χώρας, στη Γ’ Τάξη Γυμνασίου και στην Α΄ Τάξη Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ), με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  1. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών να είναι προαιρετική.
  2. Η υλοποίηση στη σχολική μονάδα θα γίνει ύστερα από ενημέρωση και με τη σύμφωνη γνώμη
    της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων κάθε σχολείου.
  3. Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας θα αποφασίσει για τον χρόνο που θα
    διατεθεί για την ενημέρωση των μαθητών/τριων και τη δημιουργία των έργων. Ο συνολικός
    χρόνος δεν πρέπει να ξεπερνά τις τέσσερις (4) διδακτικές ώρες.
  4. Το υποστηρικτικό υλικό που προτείνεται από τους διοργανωτές είναι ενδεικτικό και δεν
    υποχρεούνται οι μαθητές/τριες ή και οι εκπαιδευτικοί να αγοράσουν τα λογοτεχνικά βιβλία που
    περιλαμβάνει.
  5. Ως ημερομηνία έναρξης του Διαγωνισμού ορίζεται η 1η Δεκεμβρίου 2018 ενώ ως ημερομηνία
    λήξης η 15η Μαρτίου 2019

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα
http://www.unhcr.org/gr/πανελλήνιος-μαθητικός-διαγωνισμός και να απευθύνονται στην Ύπατη
Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (κα. Διονυσοπούλου, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., τηλ. 216 - 2007800 )

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗΣ
ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε. & Δ.Ε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΧΑΛΑΣ


ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΥΠΑΣΤΗΣ ΑΡΜΟΣΤΙΑΣ ΟΗΕ

H Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων*, προκηρύσσουν τον 22ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας με θέμα τους πρόσφυγες για τη σχολική χρονιά 2018-2019, με τίτλο «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι».

Στο Διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν οι μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο, στην Δ’, Ε’ και ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου καθώς και μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ). Οι συμμετοχές των μαθητών των ΔΥΕΠ μπορούν να είναι και αποτέλεσμα συνεργασίας με τους μαθητές που φοιτούν στα πρωινά τμήματα της ίδιας σχολικής μονάδας.

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί από 1 Δεκεμβρίου 2018 μέχρι και 15 Μαρτίου 2019, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και όχι ως κατ’ οίκον εργασία, καθώς είναι σημαντικό να είναι το αποτέλεσμα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων μέσα στην τάξη. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν κάποιες δραστηριότητες από το συνημμένο ενδεικτικό υλικό με πηγές και προτάσεις σχετικές με το θέμα του Διαγωνισμού.

Οι Διευθυντές/Προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών, θα τις αποστείλουν συγκεντρωτικά συνοδευόμενες από τις υπεύθυνες δηλώσεις υπογεγραμμένες από τους γονείς/κηδεμόνες (με αναγραφόμενη ημερομηνία αποστολής στο φάκελο μέχρι 15 Μαρτίου 2019) στο γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, Μιχαλακοπούλου 91, 115 28, Αθήνα.

Οι συμμετοχές των μαθητών θα αξιολογηθούν από ειδική Επιτροπή. Στους βραβευθέντες θα αποσταλούν αναμνηστικά δώρα από την Υ.Α., ενώ τα έργα τους θα προβληθούν από τις ιστοσελίδες της Υ.Α. και του Συνηγόρου του Παιδιού.

Επισυνάπτονται οι οδηγίες για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καθώς και ενδεικτικό υλικό με χρήσιμες πηγές για το θέμα και τις κατηγορίες συμμετοχής του Διαγωνισμού.

29 Ιουνίου 2018
Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα
www.unhcr.gr

*Στην Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, που διοργανώνει τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό με θεματολογία σχετική με τους πρόσφυγες συμμετέχουν: το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης – ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας – Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΕΕΠΟΘΕ), το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη – Συνήγορος του Παιδιού και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες.


ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 ENTYΠΟ Β2α – Σχέδιο προκήρυξης – Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Σας γνωρίζουμε ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) και η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, στην οποία συμμετέχουν το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης - ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας - Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΕΕΠΟΘΕ), το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων ανθρώπων στο προσφυγικό ζήτημα, προκηρύσσουν τον 22ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας για το σχολικό έτος 2018-2019.

Το θέμα του φετινού διαγωνισμού είναι: «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι»

Στο Διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν οι μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν στα Νηπιαγωγεία και στην Δ’, Ε’ και ΣΤ΄ τάξη των Δημοτικών Σχολείων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ). Οι συμμετοχές των μαθητών των ΔΥΕΠ μπορούν να είναι και αποτέλεσμα συνεργασίας με τους μαθητές που φοιτούν στα πρωινά τμήματα της ίδιας σχολικής μονάδας

Α) Μαθητές της ΣΤ΄ τάξης
- ατομικά με γραπτό κείμενο (δημιουργική γραφή)
- σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων με δημιουργία ιστορίας σε μορφή κόμικ.

Β) Μαθητές της Ε΄ τάξης
- σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων με κολλάζ σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ.

Γ) Μαθητές της Δ’ τάξης
- σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων με ζωγραφική ή κολλάζ σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ.

Δ) Μαθητές Νηπιαγωγείου
- ομαδικά με ζωγραφική ή κολλάζ σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ.

ΤΟ ΘΕΜΑ : «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι»
«Για μένα, σπίτι δεν σημαίνει ένα κτίριο. Το σπίτι δημιουργείται από τα μέλη της οικογένειας. Σπίτι σημαίνει οικογένεια, αναμνήσεις και συναισθήματα, τα οποία μπορείς να έχεις μαζί σου όπου κι αν πας». Kourosh, 34 ετών, πρόσφυγας από το Ιράν που ζει στην Αθήνα (*1)

(*1) Απόσπασμα προσωπικής ιστορίας από το διαδραστικό πρόγραμμα Face Forward…into my home, το οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του OHE για τους Πρόσφυγες και τη χρηματοδότηση της Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA.

Κάθε δύο δευτερόλεπτα, ένας συνάνθρωπός μας όπως ο Kourosh, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του. Ζούμε σε μια εποχή, που οι πόλεμοι, άλλες μορφές βίας και οι διώξεις έχουν ξεριζώσει πάνω από 68 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Άνθρωποι όπως εσύ κι εγώ. Γίνονται πρόσφυγες. Ο μισός από αυτόν τον προσφυγικό πληθυσμό είναι παιδιά. Παιδιά που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν μέσα σε μια στιγμή το σπίτι τους, τους φίλους τους, το σχολείο τους και πιθανόν όλα όσα γνώριζαν και αγαπούσαν. Πολλά από αυτά περνούν όλη την παιδική τους ηλικία μακριά από την πατρίδα τους. Μπορεί ακόμα να παραμείνουν για χρόνια μακριά από το σχολείο και ό,τι τα συνδέει με την ασφάλεια μιας κανονικής καθημερινότητας.

Διαφεύγοντας από τον πόλεμο και τις διώξεις στη χώρα καταγωγής τους, πολλοί άνθρωποι προσπαθούν και στη δική μας χώρα να χτίσουν μια νέα ζωή, ένα νέο «σπίτι» για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Τι σημαίνει όμως η έννοια του σπιτιού για τους ανθρώπους αυτούς αλλά και για τον καθένα μας; Τι αναγκάστηκαν να αφήσουν πίσω και τι μπορεί να κουβαλούν μαζί τους; Αντικείμενα, μνήμες, μυρωδιές, γεύσεις, έθιμα και συνήθειες της πατρίδας τους; Προσπαθώντας να δημιουργήσουν ένα νέο σπίτι, που μπορεί να μην είναι το ίδιο με εκείνο που άφησαν πίσω, τι σημαντικό έχουν ήδη ή μπορεί να χρειάζονται ακόμα;

Η ιστορία της ανθρωπότητας είναι μια ιστορία μετακίνησης ανθρώπων. Μια σειρά από προσωπικές ιστορίες για όσους έφυγαν από το σπίτι τους αναγκαστικά ή με τη θέλησή τους, για λίγο ή για πάντα, για ανθρώπους που γύρισαν πίσω ή για ανθρώπους χωρίς σπίτι και πατρίδα. Μπορείτε να δώσετε το δικό σας σχήμα και τη δική σας προσέγγιση σε αυτή την ιστορία;

ΌΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Για την ΣΤ’ Τάξη: Δημιουργική Γραφή – ατομική συμμετοχή

Με αφορμή την παραπάνω περιγραφή, οι μαθητές, μετά από συζήτηση, καλούνται να γράψουν ένα κείμενο σχετικό με το θέμα του Διαγωνισμού. Συζητάμε με έναυσμα ερωτήσεις, όπως ενδεικτικά: - Σπίτι είναι… Εκεί που γεννήθηκα; - Εκεί που μιλάω τη μητρική μου γλώσσα; - Εκεί που ζει η οικογένειά μου και οι φίλοι μου; - Εκεί που αισθάνομαι καλά και μπορώ να κάνω πράγματα που μου αρέσουν; - Εκεί που έχω ζήσει τη μεγαλύτερη περίοδο της ζωής μου; - Εκεί που πάω σχολείο ή βρίσκεται η δουλειά μου; - Εκεί που νιώθω ασφαλής, εκεί όπου μπορώ να ζήσω ειρηνικά; - Εκεί που οι άνθρωποι γιορτάζουν τα γενέθλιά μου;

Το κείμενο μπορεί να έχει τη μορφή:
- Ιστορίας ή διηγήματος
- Ποιήματος
- Αποσπάσματος ημερολογίου (ενός υπαρκτού ή φανταστικού προσώπου)

Οι εκπαιδευτικοί εξηγούν στους μαθητές ότι η αφήγηση μπορεί να γίνει είτε σε πρώτο, είτε σε τρίτο πρόσωπο και μπορεί να αφορά μια πραγματική εμπειρία ή κατάσταση που βιώνουν ή να είναι αποτέλεσμα μυθοπλασίας, όπου μπορούν να αφηγηθούν και να περιγράψουν τι σημαίνει για τους ίδιους η έννοια του σπιτιού, λαμβάνοντας υπόψη το εισαγωγικό κείμενο, τις παραπάνω ερωτήσεις καθώς και τις συνοδευτικές πηγές.

Η έκταση του κειμένου θα πρέπει να μην ξεπερνά τις τρεις σελίδες μεγέθους Α4. Το κείμενο θα πρέπει να είναι χειρόγραφο και να αποτελεί πρωτότυπη δημιουργία του παιδιού.

Για την ΣΤ’ Τάξη: Δημιουργία κόμικ – ομαδική συμμετοχή μέχρι 5 ατόμων

Οι μαθητές σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων μπορούν να συνεργαστούν με σκοπό τη δημιουργία ενός κόμικ με τίτλο «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι». Η σύλληψη της ιστορίας, ο σχεδιασμός των σκίτσων, η δημιουργία διαλόγων μεταξύ των πρωταγωνιστών της ιστορίας, θα πρέπει να είναι μια συνεργατική δουλειά, όπου ο καθένας θα συμβάλει στο κομμάτι της διαδικασίας που τα καταφέρνει καλύτερα.

Προδιαγραφές:

  1. Το έργο να αποτελείται από 1 έως 5 σελίδες
  2. Μέγεθος σελίδας: Α4
  3. Ασπρόμαυρο ή έγχρωμο

Το έργο θα πρέπει να αποτυπώνει με αρχή-μέση- και τέλος μια ιστορία. Μπορεί να υπάρχει αν χρειάζεται και μια μικρή εισαγωγή έως 200 λέξεις, που να εισάγει τον αναγνώστη στο θέμα.

Χρήσιμες πηγές και οδηγίες για τη δημιουργία κόμικ μπορείτε να βρείτε στο συνημμένο έγγραφο.

Για την Ε’ Τάξη: Κολλάζ - ομαδική συμμετοχή μέχρι 5 ατόμων

Η ομάδα των παιδιών συνεργάζεται για τη δημιουργία ενός κολλάζ με θέμα «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι», αφού προηγηθεί σχετική συζήτηση και εισαγωγικές δραστηριότητες. Τι σημαίνει η έννοια του σπιτιού για το κάθε παιδί και πώς αυτή μπορεί να διαφέρει μέσα στο χρόνο ή ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες, πολιτισμούς και συνθήκες; Τι μπορεί να συνδέει τον κάθε άνθρωπο με το σπίτι του ακόμα και όταν βρίσκεται πολύ μακριά από αυτό; Τι μπορεί να φέρνει στη νέα του πατρίδα από την προηγούμενη;

Το κολλάζ πρέπει να έχει σαφές μήνυμα, να είναι ξεκάθαρο και να μπορεί κανείς να αντιληφθεί το περιεχόμενό του από μακριά. Χρήσιμες πληροφορίες και υλικό για την δημιουργία κολλάζ μπορείτε να βρείτε στο συνημμένο έγγραφο με τις βοηθητικές πηγές.

Για τη Δ’ τάξη: Ζωγραφική ή κολλάζ - ομαδική συμμετοχή μέχρι 5 ατόμων

Μέσα από ζωγραφική ή κολλάζ, οι μαθητές σε μικρές ομάδες καλούνται να αποτυπώσουν μια εικόνα, μια κατάσταση, μια ανάμνηση ή ό,τι άλλο σημαίνει για αυτούς η έννοια του σπιτιού. Τι μπορεί να συνδέει τον κάθε άνθρωπο με το σπίτι του ακόμα και όταν βρίσκεται πολύ μακριά από αυτό; Τι μπορεί να φέρνει στη νέα του πατρίδα από την προηγούμενη;

Δώστε έναν τίτλο στο έργο σας (στην πίσω πλευρά).

Για το Νηπιαγωγείο: Ζωγραφική ή κολλάζ – ομαδική συμμετοχή (μέχρι 2 συμμετοχές από κάθε Τμήμα Νηπιαγωγείου)

Με τα χρώματά τους και τα υλικά τους, τα παιδιά εκφράζουν τις ιδέες τους γύρω από το θέμα του Διαγωνισμού. Τι σημαίνει να νιώθεις «σαν στο σπίτι σου»; Τι μπορεί να λείπει από τους ανθρώπους που αναγκάζονται να αφήσουν το σπίτι τους; Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να έχουν μαζί τους όπου κι αν πάνε; Τι μπορεί να σημαίνει το λογότυπο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, του παγκόσμιου οργανισμού για την προστασία των ανθρώπων που έχουν αναγκαστεί να αφήσουν το σπίτι τους;
Δώστε έναν τίτλο στο έργο σας (στην πίσω πλευρά).

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί από 1 Δεκεμβρίου 2018 μέχρι και 15 Μαρτίου 2019, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και όχι ως κατ’ οίκον εργασία, καθώς είναι σημαντικό να είναι το αποτέλεσμα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων μέσα στην τάξη. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν κάποιες δραστηριότητες από το συνημμένο ενδεικτικό υλικό με πηγές και προτάσεις σχετικές με το θέμα του Διαγωνισμού.

Η συμμετοχή των μαθητών στο Διαγωνισμό είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων και των κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους.

Ενδεικτικά, στα δημοτικά σχολεία μπορεί να αξιοποιηθούν το μάθημα της Γλώσσας, της Ιστορίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και των Εικαστικών ή η εργασία να γίνει στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης (Δ’ Δημοτικού). Η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων δεν επιβαρύνεται από την ενασχόληση και την εμπλοκή των παιδιών με τον Διαγωνισμό, αντίθετα εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό, σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στο Πρόγραμμα Σπουδών.

Ως εκ τούτου κρίνεται σημαντικό να διατεθεί μια τουλάχιστον διδακτική ώρα για τη συμμετοχή των μαθητών στο διαγωνισμό.

Οι ομαδικές συμμετοχές στο διαγωνισμό «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι» προτείνεται, όπου αυτό είναι εφικτό (πχ ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία), να είναι αποτέλεσμα προγραμμάτων συνεργασίας μεταξύ των μαθητών των τάξεων των ΔΥΕΠ και μαθητών των πρωινών τμημάτων της ίδιας σχολικής μονάδας.

1. Πριν από το διαγωνισμό μπορεί να προηγηθεί ενημέρωση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων για το θέμα των προσφύγων, καθώς και το ρόλο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στον κόσμο, λαμβάνοντας υπόψη και το συνημμένο ενδεικτικό υλικό. Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουν τα παιδιά να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν επαρκώς το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν καθώς και να επισημανθούν λεπτομερώς οι προδιαγραφές που ισχύουν για καθεμιά από τις κατηγορίες του διαγωνισμού, έτσι ώστε να μην υπάρξουν περιπτώσεις αποκλεισμού συμμετοχών.

Προτείνεται η ενημέρωση να συνοδεύεται από δραστηριότητες (δείτε ιδέες στο συνημμένο ενδεικτικό υλικό), που θα βοηθήσουν τους μαθητές να προσεγγίσουν το θέμα βιωματικά και να αναπτύξουν το αίσθημα της ενσυναίσθησης.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν μέσα από τις δραστηριότητες και τη συζήτηση που θα προηγηθεί να προτρέψουν τους μαθητές να εκφράσουν τι είναι γι' αυτούς σπίτι λέγοντας ή/και καταγράφοντας μια μυρωδιά, μια εικόνα, ένα άκουσμα, έτσι ώστε να οδηγηθούν στην κατανόηση του σπιτιού πέρα από τους τοίχους που το περιβάλλουν.

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να ζητήσουν τη στήριξη των οικείων Σχολικών Συμβούλων και των Υπεύθυνων Σχολικών Δραστηριοτήτων τόσο για την επεξεργασία του θέματος του διαγωνισμού όσο και για τους τρόπους προσέγγισής του. Σκοπός είναι η παραγωγή των έργων (κειμένων, εικαστικών), να είναι το αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας, όπου τα παιδιά θα μπορέσουν να εκφράσουν τις σκέψεις τους για το θέμα που έχουν προηγουμένως επεξεργαστεί μέσα στην τάξη. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού πρέπει να περιορίζεται στην προετοιμασία του θέματος και ο ίδιος να παραμένει αρωγός παρέχοντας βοήθεια αν του ζητηθεί από τα παιδιά, αφήνοντάς τα ελεύθερα να εκφραστούν.

2. Οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης παρακαλούνται να μεριμνήσουν για την έγκαιρη αποστολή της προκήρυξης στα σχολεία της αρμοδιότητάς τους (δημόσια και ιδιωτικά) καθώς και στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ).

3. Οι Διευθυντές/Προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών, θα τις αποστείλουν συγκεντρωτικά (με αναγραφόμενη ημερομηνία αποστολής στο φάκελο μέχρι 15 Μαρτίου 2019) στο γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, Μιχαλακοπούλου 91, 115 28, Αθήνα (υπ’ όψιν κας Διονυσοπούλου).

Συνοδευτικά μαζί με τα έργα, θα πρέπει να αποσταλεί και κατάσταση με το ονοματεπώνυμο των μαθητών, την πλήρη διεύθυνση και το τηλέφωνο του σχολείου τους. Το ονοματεπώνυμο πρέπει να υπάρχει και στο σώμα των εκθέσεων, των κόμικ και των έργων ζωγραφικής και κολλάζ. Επιπρόσθετα, συνημμένη με το έργο του κάθε παιδιού πρέπει να υπάρχει και η Υπεύθυνη Δήλωση από τον ασκούντα την επιμέλεια του μαθητή ή της μαθήτριας, ότι σε περίπτωση που διακριθεί το έργο του/της, δέχεται να δημοσιευθεί σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης «Προδιαγραφές Αξιολόγησης Αιτημάτων ‘Έγκρισης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων- Δραστηριοτήτων- και Εκπαιδευτικού Υλικού» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Σεπτέμβριος 2017.

Αξιολόγηση: Η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης Νέων θα ορίσει ειδική επιτροπή από τα μέλη της για την αξιολόγηση των έργων και τη βράβευση όσων θα ξεχωρίσουν. Η επιτροπή αξιολόγησης αποτελείται από εκπροσώπους των παρακάτω φορέων ανάλογα με την ειδίκευσή τους και την κατηγορία του Διαγωνισμού: Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, Συνήγορος του Πολίτη, ΙΠΕΜ της ΔΟΕ, ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ της ΟΛΜΕ, Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η Επιτροπή, θα βραβεύσει μια ατομική ή/και μια ομαδική συμμετοχή ανά κατηγορία διαγωνισμού λαμβάνοντας υπόψη:

α) τη συνάφεια με το θέμα του διαγωνισμού,

β) την πρωτοτυπία προσέγγισης του θέματος,

γ) την αισθητική προσέγγιση και

δ) τη σαφήνεια του μηνύματος.

Σε όλους τους συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες θα αποσταλούν αναμνηστικά διπλώματα συμμετοχής στο Διαγωνισμό. Οι μαθητές και μαθήτριες που θα διακριθούν με τις ομαδικές συμμετοχές τους θα λάβουν ως βραβείο αναμνηστικά από την Ύπατη Αρμοστεία καθώς και ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την τάξη τους, ενώ για τις ατομικές συμμετοχές που θα βραβευθούν θα υπάρξει αντίστοιχο βραβείο σε ατομικό επίπεδο. Οι συμμετοχές που θα διακριθούν θα προβληθούν στην ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας www.unhcr.gr και στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Πολίτη/ Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού www.0-18.gr.

Διευκρινίζεται ότι δεν θα υπάρξουν έσοδα για την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ή κάποιο άλλο μέλος της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης Νέων, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λ.π.). Η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς και ενημερωτικούς σκοπούς.

Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών στον Διαγωνισμό δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τους/τις μαθητές/τριες ή το σχολείο.

Επισημαίνεται ότι η Ύπατη Αρμοστεία αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του Διαγωνισμού αναγνωρίζοντας την εφαρμοστέα ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και το νομοθετικό πλαίσιο περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Σε περίπτωση που κάποιος από τους δημιουργούς δεν επιθυμεί να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία του, μπορεί να το ζητήσει με την υποβολή του έργου του.

Με την ολοκλήρωση του Διαγωνισμού και την αξιολόγηση των συμμετοχών, γίνεται η αποτίμηση του και η ανατροφοδότηση μεταξύ των μελών της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης Νέων.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα http://www.unhcr.org/gr/πανελλήνιος-μαθητικός-διαγωνισμός και να απευθύνονται στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (κα. Διονυσοπούλου, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., τηλ. 216 - 2007800 )


ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ENTYΠΟ Β2β – Σχέδιο προκήρυξης – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Σας γνωρίζουμε ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) και η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, στην οποία συμμετέχουν το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης - ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας - Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΕΕΠΟΘΕ), το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων ανθρώπων στο προσφυγικό ζήτημα, προκηρύσσουν τον 22ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας μεταξύ των μαθητών της Γ΄ τάξης Γυμνασίου και της Α΄ τάξης Λυκείου καθώς επίσης και μεταξύ των μαθητών της ηλικιακή ομάδας του Γυμνασίου των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ) που λειτουργούν σε σχολικές μονάδες της χώρας, ατομικά ή ομαδικά.

Κατηγορίες Συμμετοχής

Α’ Λυκείου:

  • Δημιουργική Γραφή - ατομική συμμετοχή
  • Δημιουργία λογότυπου - ομαδική συμμετοχή

Γ’ Γυμνασίου:

  • Δημιουργία αφίσας – ομαδική συμμετοχή

ΤΟ ΘΕΜΑ : «‘Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι».

«Για μένα, σπίτι δεν σημαίνει ένα κτίριο. Το σπίτι δημιουργείται από τα μέλη της οικογένειας. Σπίτι σημαίνει οικογένεια, αναμνήσεις και συναισθήματα, τα οποία μπορείς να έχεις μαζί σου όπου κι αν πας». Kourosh, 34 ετών, πρόσφυγας από το Ιράν που ζει στην Αθήνα1.
Κάθε δύο δευτερόλεπτα, ένας συνάνθρωπός μας όπως ο Kourosh, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του.

Ζούμε σε μια εποχή, που οι πόλεμοι, άλλες μορφές βίας και οι διώξεις έχουν ξεριζώσει πάνω από 68 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Άνθρωποι όπως εσύ κι εγώ. Γίνονται πρόσφυγες. Ο μισός από αυτόν τον προσφυγικό πληθυσμό είναι παιδιά. Παιδιά που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν μέσα σε μια στιγμή το σπίτι τους, τους φίλους τους, το σχολείο τους και πιθανόν όλα όσα γνώριζαν και αγαπούσαν. Πολλά από αυτά περνούν όλη την παιδική τους ηλικία μακριά από την πατρίδα τους. Μπορεί ακόμα να παραμείνουν για χρόνια μακριά από το σχολείο και ό,τι τα συνδέει με την ασφάλεια μιας κανονικής καθημερινότητας.

Διαφεύγοντας από τον πόλεμο και τις διώξεις στη χώρα καταγωγής τους, πολλοί άνθρωποι προσπαθούν και στη δική μας χώρα να χτίσουν μια νέα ζωή, ένα νέο «σπίτι» για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Τι σημαίνει όμως η έννοια του σπιτιού για τους ανθρώπους αυτούς αλλά και για τον καθένα μας; Τι αναγκάστηκαν να αφήσουν πίσω και τι μπορεί να κουβαλούν μαζί τους; Αντικείμενα, μνήμες, μυρωδιές, γεύσεις, έθιμα και συνήθειες της πατρίδας τους; Προσπαθώντας να δημιουργήσουν ένα νέο σπίτι, που μπορεί να μην είναι το ίδιο με εκείνο που αναγκάστηκαν να αφήσουν, τι σημαντικό έχουν ήδη ή μπορεί να χρειάζονται ακόμα;

Η ιστορία της ανθρωπότητας είναι μια ιστορία μετακίνησης ανθρώπων. Μια σειρά από προσωπικές ιστορίες για όσους έφυγαν από το σπίτι τους αναγκαστικά ή με τη θέλησή τους, για λίγο ή για πάντα, για ανθρώπους που γύρισαν πίσω ή για ανθρώπους χωρίς σπίτι και πατρίδα. Μπορείτε να δώσετε το δικό σας σχήμα και τη δική σας προσέγγιση σε αυτή την ιστορία;

Συμμετοχή στο διαγωνισμό

Α’ Λυκείου: Γραπτό κείμενο - ατομική συμμετοχή

Γράψε το δικό σου κείμενο με θέμα «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι», λαμβάνοντας υπόψη το παραπάνω εισαγωγικό σημείωμα. Το κείμενό σου μπορεί να έχει τη μορφή: - ιστορίας ή αποσπάσματος ενός βιβλίου ή διηγήματος για παιδιά - ποιήματος - αποσπάσματος ημερολογίου (ενός υπαρκτού ή φανταστικού προσώπου)

H αφήγηση μπορεί να γίνει είτε σε πρώτο είτε σε τρίτο πρόσωπο και μπορεί να αφορά μια πραγματική εμπειρία ή κατάσταση ή μια φανταστική ιστορία παίρνοντας ιδέες και λαμβάνοντας υπόψη το θέμα του Διαγωνισμού, το εισαγωγικό σημείωμα και τις συνοδευτικές πηγές. Το κείμενο θα πρέπει να είναι γραμμένο σε υπολογιστή με μέγιστη έκταση 1.200 λέξεις.

Α’ Λυκείου: Δημιουργία λογότυπου - ομαδική συμμετοχή μέχρι 5 άτομα

Στο πλαίσιο μιας φανταστικής ενημερωτικής εκστρατείας με θέμα «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι», καλείστε να δημιουργήσετε ένα λογότυπο, το οποίο να μπορεί να τυπωθεί σε μπλούζα για να υποστηρίξει το μήνυμα και το περιεχόμενο της εκστρατείας σας.

Σχεδιάστε με την ομάδα σας το λογότυπο, το οποίο αν θέλετε μπορεί να συνοδεύεται και από ένα λεκτικό σύνθημα. Για τη δημιουργία του λογοτύπου μπορείτε να συζητήσετε ή/και να καταγράψετε τι σημαίνει για εσάς τους ίδιους η έννοια του «σπιτιού», αλλά και για τους ανθρώπους που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους. Ασφάλεια, θαλπωρή, οικογένεια, αναμνήσεις, μυρωδιές, αίσθημα του ανήκειν, αγαπημένα αντικείμενα… είναι λέξεις που συνδέονται με το «σπίτι». Για κάποιους ανθρώπους αυτό δεν αποτελεί την καθημερινότητά τους, αλλά μια ανάμνηση. Το «σπίτι» όμως μπορεί να ξαναχτιστεί από την αρχή, ίσως σε άλλο τόπο και με άλλα υλικά.

Το λογότυπο και το σύνθημα μπορούν να δημιουργηθούν σε χαρτί ή άλλο υλικό ή σε ψηφιακή μορφή.
Το λογότυπο πρέπει να έχει σαφές μήνυμα, να είναι ξεκάθαρο και να μπορεί κανείς να αντιληφθεί το περιεχόμενό του από μακριά.

Γ’ Γυμνασίου: Δημιουργία προωθητικής αφίσας - ομαδική συμμετοχή μέχρι 5 ατόμων

Η ομάδα των παιδιών συνεργάζεται για τη δημιουργία μιας αφίσας με θέμα την έννοια του «σπιτιού», όπως την αντιλαμβάνεται ο καθένας από εμάς ξεχωριστά. Ζούμε σε μια πολυπολιτισμική κοινότητα, που καλείται να υποδεχτεί ανθρώπους που άφησαν την πατρίδα τους για διαφορετικές αιτίες, αλλά πολλές φορές μέσα από πολύ δύσκολες συνθήκες. Τι αναγκάστηκαν να αφήσουν πίσω και τι μπορεί να κουβαλούν μαζί τους αυτοί οι άνθρωποι; Προσπαθώντας να δημιουργήσουν ένα νέο σπίτι, τι σημαντικό έχουν ήδη μαζί τους ή μπορεί να χρειάζονται ακόμα;

Η αφίσα μπορεί να δημιουργηθεί σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ και να περιέχει προαιρετικά τον τίτλο του Διαγωνισμού «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι» ή έναν άλλο τίτλο που θα δώσει η ομάδα των μαθητών.
Η αφίσα πρέπει να έχει σαφές μήνυμα, που να είναι ξεκάθαρο και να μπορεί κανείς να αντιληφθεί το περιεχόμενό του από μακριά. Χρήσιμες πληροφορίες και υλικό για την δημιουργία αφίσας μπορείτε να βρείτε στο συνημμένο έγγραφο με τις βοηθητικές πηγές.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Πριν από το διαγωνισμό μπορεί να προηγηθεί ενημέρωση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων για το θέμα των προσφύγων, καθώς και το ρόλο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στον κόσμο, λαμβάνοντας υπόψη και το συνημμένο ενδεικτικό υλικό. Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουν τα παιδιά να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν επαρκώς το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν καθώς και να επισημανθούν λεπτομερώς οι προδιαγραφές που ισχύουν για καθεμιά από τις κατηγορίες του διαγωνισμού, έτσι ώστε να μην υπάρξουν περιπτώσεις αποκλεισμού συμμετοχών.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν μέσα από τις δραστηριότητες και τη συζήτηση που θα προηγηθεί να προτρέψουν τους μαθητές να εκφράσουν τι είναι γι' αυτούς σπίτι λέγοντας ή/και καταγράφοντας μια μυρωδιά, μια εικόνα, ένα άκουσμα, έτσι ώστε να οδηγηθούν στην κατανόηση του σπιτιού πέρα από τους τοίχους που το περιβάλλουν.

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να ζητήσουν τη στήριξη των οικείων Σχολικών Συμβούλων και των Υπεύθυνων Σχολικών Δραστηριοτήτων τόσο για την επεξεργασία του θέματος του διαγωνισμού όσο και για τους τρόπους προσέγγισής του. Σκοπός είναι η παραγωγή των έργων (κειμένων, εικαστικών), να είναι το αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας, όπου τα παιδιά θα μπορέσουν να εκφράσουν τις σκέψεις τους για το θέμα που έχουν προηγουμένως επεξεργαστεί μέσα στην τάξη. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού πρέπει να περιορίζεται στην προετοιμασία του θέματος και ο ίδιος να παραμένει αρωγός παρέχοντας βοήθεια αν του ζητηθεί από τα παιδιά, αφήνοντάς τα ελεύθερα να εκφραστούν.

Ο Διαγωνισμός θα ξεκινήσει 1 Δεκεμβρίου 2018 και θα διαρκέσει μέχρι και τις 15 Μαρτίου 2019. Στο διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης Γυμνασίου και της Α΄ τάξης Λυκείου και των ηλικιακών τάξεων Γυμνασίου που παρακολουθούν τις Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) είτε ατομικά με τη συγγραφή κειμένου είτε ομαδικά (σε ομάδες μέχρι και 5 ατόμων) με τη δημιουργία προωθητικής αφίσας και λογοτύπου.

Πρωτότυπη δημιουργία: Τα έργα (γραπτό κείμενο, αφίσα, λογότυπο) θα πρέπει να αποτελούν πρωτότυπη δημιουργία των μαθητών/τριών. Άλλοι εμπλεκόμενοι, π.χ. γονείς ή εκπαιδευτικοί, μπορούν να ασκούν μόνο βοηθητικό ρόλο. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση μη πρωτότυπου υλικού για τις ανάγκες του έργου (κείμενα, φωτογραφίες, πληροφορίες από ιστότοπους κ.λπ.), θα πρέπει να γίνεται σαφής αναφορά στην αρχική πηγή και να υπάρχει, όπου απαιτείται, η σχετική άδεια χρήσης.

Τα γραπτά έργα θα πρέπει να είναι γραμμένα σε υπολογιστή σε γραμματοσειρά Times New Roman, με μέγεθος γραμμάτων 12 και μονό διάστιχο. Σε ξεχωριστή πρώτη σελίδα θα πρέπει να αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, το τηλέφωνο των μαθητών καθώς και η πλήρης διεύθυνση και το τηλέφωνο της σχολικής μονάδας τους.

Τρόπος συγκέντρωσης και αποστολής έργων: Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών, θα τις αποστείλουν συγκεντρωτικά (με αναγραφόμενη ημερομηνία αποστολής στο φάκελο μέχρι 15 Μαρτίου 2019) στα γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, Μιχαλακοπούλου 91 Τ.Κ. 115 28, Αθήνα (υπόψη κ. Διονυσοπούλου).

Δικαιώματα χρήσης: Τα έργα που θα υποβληθούν για κρίση στο διαγωνισμό δεν επιστρέφονται. Η Ύπατη Αρμοστεία έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιεί και να αξιοποιεί τα έργα που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό, μέσα από τα έντυπα ή τις ιστοσελίδες της για ενημερωτικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς (αφίσες και άλλο έντυπο υλικό, ενημερωτικές εκστρατείες, εκπαιδευτικά προγράμματα κ.λπ.), αναφέροντας πάντα τα στοιχεία του δημιουργού.

Σε περίπτωση που κάποιος από τους δημιουργούς δεν επιθυμεί να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία του, μπορεί να το ζητήσει με την υποβολή του έργου του.

Συνοδευτικά μαζί με τα έργα, θα πρέπει να αποσταλεί και κατάσταση με το ονοματεπώνυμο των μαθητών, την πλήρη διεύθυνση και το τηλέφωνο του σχολείου τους. Το ονοματεπώνυμο πρέπει να υπάρχει και στο σώμα των εκθέσεων και των ομαδικών έργων.

Επιπρόσθετα, συνημμένη με το έργο του κάθε παιδιού πρέπει να υπάρχει και η Υπεύθυνη Δήλωση από τον σκούντα την επιμέλεια του μαθητή ή της μαθήτριας, ότι σε περίπτωση που διακριθεί το έργο του/της, δέχεται να δημοσιευθεί σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης «Προδιαγραφές Αξιολόγησης Αιτημάτων ‘Έγκρισης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων- Δραστηριοτήτων- και Εκπαιδευτικού Υλικού» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Σεπτέμβριος 2017.

Αξιολόγηση: Η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης Νέων θα ορίσει ειδική επιτροπή από τα μέλη της για την αξιολόγηση των έργων και τη βράβευση όσων θα ξεχωρίσουν. Η επιτροπή αξιολόγησης αποτελείται από εκπροσώπους των παρακάτω φορέων ανάλογα με την ειδίκευσή τους και την κατηγορία του Διαγωνισμού: Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, Συνήγορος του Πολίτη, ΙΠΕΜ της ΔΟΕ, ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ της ΟΛΜΕ, Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η Επιτροπή, θα βραβεύσει μια ατομική ή/και μια ομαδική συμμετοχή ανά κατηγορία διαγωνισμού λαμβάνοντας υπόψη:

α) τη συνάφεια με το θέμα του διαγωνισμού,

β) την πρωτοτυπία προσέγγισης του θέματος,

γ) την αισθητική προσέγγιση και

δ) τη σαφήνεια του μηνύματος.

Σε όλους τους συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες θα αποσταλούν αναμνηστικά διπλώματα συμμετοχής στο Διαγωνισμό. Οι μαθητές και μαθήτριες που θα διακριθούν με τις ομαδικές συμμετοχές τους θα λάβουν ως βραβείο αναμνηστικά από την Ύπατη Αρμοστεία καθώς και ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την τάξη τους, ενώ για τις ατομικές συμμετοχές που θα βραβευθούν θα υπάρξει αντίστοιχο βραβείο σε ατομικό επίπεδο. Οι συμμετοχές που θα διακριθούν θα προβληθούν στην ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας www.unhcr.gr και στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Πολίτη/ Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού www.0-18.gr.

Διευκρινίζεται ότι δεν θα υπάρξουν έσοδα για την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ή κάποιο άλλο μέλος της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης Νέων από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λ.π.). Η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς και ενημερωτικούς σκοπούς.

Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών στον Διαγωνισμό δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τους/τις μαθητές/τριες ή το σχολείο.

Επισημαίνεται ότι η Ύπατη Αρμοστεία αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του Διαγωνισμού αναγνωρίζοντας την εφαρμοστέα ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και το νομοθετικό πλαίσιο περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Με την ολοκλήρωση του Διαγωνισμού και την αξιολόγηση των συμμετοχών, γίνεται η αποτίμηση του και η ανατροφοδότηση μεταξύ των μελών της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης Νέων.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα http://www.unhcr.org/gr/πανελλήνιος-μαθητικός-διαγωνισμός και να απευθύνονται στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (κα. Διονυσοπούλου, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., τηλ. 216 - 2007800 )


ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΕΜΠΝΕΥΣΗ

22ος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας για τους Πρόσφυγες
«Ένα σπίτι μακριά απ’ το σπίτι»

Παιδιά πρόσφυγες παίζουν στον καταυλισμό Kutopalong στο Μπαγκλαντές © UNHCR/R. Arnold

Πριν από τη συμμετοχή των μαθητών στο Διαγωνισμό είναι καλό να προηγηθεί μια ενημέρωσή τους από τους εκπαιδευτικούς τους για το θέμα των προσφύγων στην Ελλάδα και τον κόσμο. Η ενημέρωση αυτή μπορεί να συνοδεύεται από κάποιες σύντομες δραστηριότητες μέσα στην τάξη με σκοπό να προετοιμάσουν τους μαθητές και να τους βοηθήσουν να προσεγγίσουν το θέμα βιωματικά, μέσα από ερεθίσματα και εμπειρίες με τις οποίες μπορούν να ταυτιστούν.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν μέσα από τις δραστηριότητες και τη συζήτηση που θα προηγηθεί να προτρέψουν τους μαθητές να εκφράσουν τι είναι γι' αυτούς σπίτι λέγοντας ή/και καταγράφοντας μια μυρωδιά, μια εικόνα, ένα άκουσμα, έτσι ώστε να οδηγηθούν στην κατανόηση του σπιτιού πέρα από τους τοίχους που το περιβάλλουν.
Πηγές για έμπνευση για το θέμα «Ένα σπίτι μακριά από το σπίτι»

Διαβάζουμε πραγματικές ιστορίες για πρόσφυγες που κατάφεραν να διαφύγουν από τη βία και τον πόλεμο και προσπαθούν να ξαναρχίσουν τη ζωή τους από την αρχή

  • Η Μόνα από τη Συρία χτίζει μια νέα ζωή στη Λάρισα. - Παρελθόν και παρόν: Γυναίκες πρόσφυγες στο επίκεντρο. - Μια οικογένεια προσφύγων ξαναβρίσκει τις ρίζες τους στην Κρήτη.
  • Η ιστορία της Fadwa που φιλοξενείται μαζί με τα δύο της παιδιά στο σπίτι της οικογένειας του κύριου Δημήτρη και της κυρίας Αντιγόνης.
  • Την ιστορία του Haysam και της Nazli που διέφυγαν από τον πόλεμο και βρήκαν ασφάλεια και ένα καινούργιο σπίτι στην πόλη της Λιβαδειάς. - Η ιστορία του Hassan, του Barshank, του Abdulrahman, του Reza και της Mahboubek, που η αγάπη τους για τη μαγειρική τους έφερε στο πρώτο Φεστιβάλ Μαγειρικής Προσφύγων στην Αθήνα.
    20 πρόσφυγες, κάτοικοι της Αθήνας, μιλούν για τη ζωή τους στην πόλη, τις αναμνήσεις και τα όνειρά τους για το μέλλον μέσα από την Τέχνη.

Διαβάζουμε ένα λογοτεχνικό βιβλίο πάνω στο θέμα. EΝΔΕΙΚΤΙΚΑ:

- Ε, φίλε, Συλλογικό έργο, Κέδρος
- Ένα σπίτι για όλους, Corr Christopher, Παπαδόπουλος - Έρικα, Ρουθ Βάντερ Ζι, Καλειδοσκόπιο
- Ζωγράφισέ μου ένα σπίτι, Φραγκεσκάκη Χριστίνα, Καλειδοσκόπιο
- Η μαύρη πεταλούδα, Έρη Ρίτσου, Κέδρος
- Η Ορτανσία φυλάει τα μυστικά, Χριστίνα Φραγκεσκάκη, Κέδρος
- Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους, Νικόλας Ανδρικόπουλος, Καλέντης
- Κι οι ιστορίες μεταναστεύουν, Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Πατάκης
- Κιλόμπο, ο βρόμικος ελεφαντάκος, Δάφνη Βλουμίδη, Μεταίχμιο
- Μελάκ μόνος, Αργυρώ Πιπίνη, Καλειδοσκόπιο - Μια νέα πατρίδα έξω από το παράθυρό μου, Θοδωρής Καλλιφατίδης, Γαβριηλίδης
- Μικρές Οδύσσειες Παιδιών, Βικτώρια Μπαντή, Παιδική Νομική Βιβλιοθήκη
- Μονόλογοι από το Αιγαίο, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (εδώ σε ηλεκτρονική μορφή)
- Ο βάτραχος και ο ξένος, Μάξ Βέλθουις, Πατάκης
- Ο Λαχαπού από τη ζούγκλα της χώρας Καμαμπού, Εύα Κασιάρου, Κόκκινη Κλωστή Δεμένη
- Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές, Πάνος Χριστοδούλου, Κέδρος
- Πρίγκιπας σημαίνει Αμίρ, Άννα Κοντολέων, Πατάκης
- Πώς φτάσαμε ως εδώ;, Αριάδνη Μοσχονά, Κέδρος
- Σκληρό καρύδι, Ελένη Σβορώνου, Καλειδοσκόπιο (εδώ σε ηλεκτρονική μορφή)
- Τι θα πάρω μαζί μου φεύγοντας, Ν. Κάντζου- Φ. Νικολούδη, Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
- Το αγόρι με τη βαλίτσα, Μάϊκ Κενι, Πατάκης
- Το βατραχέλι, Γιώργος Τυρίκος-Εργάς -Κατερίνα Ευσταθίου-Σελάχα, Πατάκης
- Το κορίτσι του Πέτρου, Αργυρώ Μουντάκη, Μεταίχμιο
- Το παιδί από τη θάλασσα, Λότη Πέτροβιτς- Ανδρουτσοπούλου, Πατάκης - Το ταξίδι της Χαλιμά, διατίθεται ηλεκτρονικά σε πολλές γλώσσες (και αραβικά) στο http://thejourneyofhalima.com/ - Το ταξίδι του Φερεϋντούν, Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, Καλειδοσκόπιο
- Το ταξίδι, Φραντσέσκα Σάννα, Πατάκης
- Φεύγει, έρχεται, Κοντολέων Μάνος- Άννα, Καλειδοσκόπιο
- Φτου ξελύπη, Μαριέττα Κόντου, Μεταίχμιο – Διατίθεται και στα αραβικά.
- Χάρις και Φάρις, Γιώτα Αλεξάνδρου, Βιβλιόφωνο

Βλέπουμε σχετικά βίντεο

  • Μια πόλη καταφύγιο για οικογένειες προσφύγων - Βρίσκοντας καταφύγιο στη Λιβαδειά - To πρώτο Φεστιβάλ Μαγειρικής Προσφύγων της Αθήνας
  • Καινούργια ζωή στην Τήλο
  • Ένα σπίτι για τους πρόσφυγες στο κέντρο της Αθήνας
  • Η Yusra Mardini, μια νεαρή πρόσφυγας, βρίσκει ασφάλεια στο νέο της σπίτι
  • Ο Ishak, ένας νεαρός πρόσφυγας, ξεκινάει μια νέα ζωή και ακολουθεί τα όνειρά του
  • Τα γιορτινά Τρίκαλα αγκαλιάζουν μια οικογένεια προσφύγων
  • Η εργασία αναπτερώνει τις ελπίδες ενός πρόσφυγα στην Κρήτη
  • What is home (Σπίτι για ‘μένα είναι…), πρόγραμμα με τη συμμετοχή του Μουσείου Μπενάκη
  • What is it like to have no home? (Πως είναι να μην έχει κάποιος σπίτι;), Guardian
    Περισσότερα βίντεο με ιστορίες προσφύγων και τη δράση της Ύ.Α εδώ: www.youtube.com/unhcrgreece

Αντλούμε έμπνευση από την Τέχνη

- Επιλογή έργων από τη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) που αποτέλεσαν το ερέθισμα για τα εργαστήρια αφήγησης του διαδραστικού προγράμματος Face Forward… into my home, το οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του OHE για τους Πρόσφυγες και με τη χρηματοδότηση της Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA. Οι 20 συμμετέχοντες πρόσφυγες με αφορμή αυτά τα έργα τέχνης από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, μοιράστηκαν τα συναισθήματα, τις αναμνήσεις, τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον. - The most important thing (Φωτογραφικό αφιέρωμα από την Υ.Α. για τα αντικείμενα που κουβαλούν μαζί τους οι πρόσφυγες) - What did you bring with you? (Φωτογραφικό αφιέρωμα της Mercy Corps) - Επιλογή έργων και συνοδευτικές δραστηριότητες για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από την έκθεση «Τέχνης Πολιτική» του ΕΜΣΤ - “The house of sleep”, έκθεση που διοργανώθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα και πώς την προσέγγισαν οι μαθητές ενός Δημοτικού Σχολείου.

Συμβουλευόμαστε σχετικές ιστοσελίδες:

- Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

- Μονόλογοι από το Αιγαίο: Προσωπικές μαρτυρίες ασυνόδευτων παιδιών στην Ελλάδα

- Στατιστικά στοιχεία και εκθέσεις για τις αφίξεις στην Ελλάδα (στα αγγλικά)

- Συνήγορος του Πολίτη – Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού

- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα

- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στον κόσμο

- Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Προσφυγικό και Εκπαίδευση

- #WithRefugees - Παγκόσμια εκστρατεία που διεκδικεί πρόσβαση στην ασφάλεια, την εκπαίδευση και ευκαιρίες απασχόλησης για τους πρόσφυγες

- ΕSTIA: Πρόγραμμα Στήριξης Έκτακτης Ανάγκης για την Ένταξη και τη Στέγαση
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την αποδοχή και τους πρόσφυγες

Επισκεπτόμαστε την ιστοσελίδα του διαδραστικού προγράμματος Face Forward…into my home, ένα πρόγραμμα το οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του OHE για τους Πρόσφυγες και με τη χρηματοδότηση της Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA,και διαβάζουμε τις ιστορίες προσφύγων που διαμένουν στην Αθήνα και μιλούν για τη ζωή τους στην πόλη.

Βλέπουμε το βίντεο «Ειρήνη» και υλοποιούμε τις προτεινόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση)

Υλοποιούμε κάποια προτεινόμενη δραστηριότητα ή/και διαβάζουμε κάποιο σχετικό παραμύθι από το αντιρατσιστικό υλικό του Προγράμματος «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά» - ΚΕΔΑ Πανεπιστημίου Αθηνών

Διαβάζουμε το βιβλίο «Σκληρό Καρύδι» της Ελένης Σβορώνου και υλοποιούμε όποιες από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες μας ενδιαφέρουν περισσότερο

Παίζουμε το on-line παιχνίδι «Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές»

Υλοποιούμε κάποια σχετική με το θέμα δραστηριότητα από τα παρακάτω εγχειρίδια:
- Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των προσφύγων
- Μικρή Πυξίδα, Compasito, Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα για Παιδιά
- Compass, Ένα Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα για νέους/νέες
- Νοιάζομαι και Δρω, Εκπαιδευτικό υλικό, Δεσμός Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο και Ίδρυμα Λαμπράκη

Παίζουμε το παιχνίδι προσομοίωσης «Περάσματα» ολόκληρο ή κάποιες από τις ενότητές του που μας ενδιαφέρουν

Υλοποιούμε κάποια δραστηριότητα από το εγχειρίδιο «Δεν είναι μόνο αριθμοί» που μας ενδιαφέρει περισσότερο
Για περισσότερο χρήσιμο υλικό και άλλων φορέων επισκεφτείτε τη σελίδα του εκπαιδευτικού προγράμματος "Κι αν ήσουν εσύ;" της Υ.Α. και του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση www.humanrights.theatroedu.gr

Πρακτικές οδηγίες για τις κατηγορίες του Διαγωνισμού

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΟΜΙΚ

Educartoon, η γελοιογραφία στην εκπαίδευση
www.educartoon.gr

Οδηγίες για τη συγγραφή κόμικ

http://myproject2012.weebly.com/omicrondeltaetagamma943epsilonsigmaf-sigmachiepsilondelta943alphasigmaetasigmaf-epsilonnu972sigmaf-kappa972muiotakappa.html

https://www.youtube.com/watch?v=6JF0Y2Thbsw (Oδηγίες στα αγγλικά. Συνοδεύεται από βίντεο)

Δ.Σ. Οξυλίθου - Πώς να φτιάξετε ένα comic https://www.youtube.com/watch?v=UUr4LD6q7a0

Να σου πω μια ιστορία; Μαρία Ζάππα Κασαπίδη http://www.schoolessons.gr/data-general/stories/

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΣΑΣ - ΚΟΛΑΖ

http://www.grel.gr/gr/poster/

http://teigraphics.com/wp-content/uploads/2008/12/afisa.pdf

htttp://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C115/540/3553,14582/

Τεχνικές στην Εικαστική Αγωγή- Κολάζ με μεικτά υλικά

Τεχνικές στην Εικαστική Αγωγή – Υβριδικό Κολάζ

Για περισσότερες ιδέες παρατίθενται ενδεικτικά κάποιες αφίσες με κοινωνικό μήνυμα:
- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
- Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού- Συνήγορος του Παιδιού
- Διεθνής Αμνηστία
- UNICEF

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ

Δημιουργική Γραφή, Οδηγίες Πλεύσεως, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

http://dide-anatol.att.sch.gr/perival/FAKELOS_LOGOTEXNIA/DimiourgikiGrafi-OdigiesPlefseos.pdf

 

 

Pin It

Εκτύπωση