edu.klimaka.gr

Μαθητικός Διαγωνισμός ΟΗΕ για πρόσφυγες

28ος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας ΟΗΕ για Πρόσφυγες 2024 2025

28ος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας για τους Πρόσφυγες «Οικογένεια Σημαίνει Μαζί» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ 2024-2025

 


Οδηγίες συμμετοχής για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 28ος Πανελλαδικός Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας «Οικογένεια Σημαίνει Μαζί»

Σας γνωρίζουμε ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων στο θέμα των προσφύγων και σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, προκηρύσσει τον 28ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας για το σχολικό έτος 2024-2025. Το θέμα του φετινού διαγωνισμού, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο της παγκόσμιας εκστρατείας της Ύπατης Αρμοστείας «Ελπίδα Μακριά από το Σπίτι», είναι: «Οικογένεια Σημαίνει Μαζί».

Κατηγορίες Συμμετοχής

Στο Διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν οι μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν στα Νηπιαγωγεία, τα Δημοτικά Σχολεία, τα Γυμνάσια, και τα Λύκεια, Γενικής, Ειδικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα συμπεριλαμβανομένων των μαθητών των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ) και δομών υποστήριξης και προετοιμασίας.

Οι μαθητές που θα λάβουν μέρος στον Διαγωνισμό, μπορούν να συμμετέχουν ατομικά ή ομαδικά με ένα από τα εξής μέσα:

✓ Αφίσα
✓ Σκίτσο
✓ Σύντομο κείμενο (ταχυδρομική κάρτα)

Το θέμα

«Η οικογένεια είναι το φυσικό και το βασικό στοιχείο της κοινωνίας και έχει το δικαίωμα προστασίας από την κοινωνία και το κράτος.»

Κάθε άτομο έχει ανάγκη να νιώθει ότι ανήκει κάπου και γι’ αυτό η αξία της οικογένειας, της πρώτης ομάδας στην οποία εντάσσονται οι άνθρωποι, είναι μοναδική. Η οικογένεια παρέχει υποστήριξη, αγάπη και ασφάλεια. Είναι ο πρώτος χώρος όπου μαθαίνουμε, συνυπάρχουμε και αναπτυσσόμαστε. Εκεί όπου αναζητούμε παρηγοριά και φροντίδα στις δύσκολες στιγμές. Αν υπάρχει ένα συναίσθημα που όλοι οι άνθρωποι μοιραζόμαστε, αυτό είναι ότι δεν μπορούμε να ησυχάσουμε μέχρι να ξέρουμε ότι οι αγαπημένοι μας είναι ασφαλείς, είτε ζουν κοντά είτε μακριά.

Σήμερα υπάρχουν σχεδόν 123 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο που έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν το σπίτι τους ή την πατρίδα τους λόγω των πολέμων που συνεχώς πολλαπλασιάζονται, της βίας και των παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οι άνθρωποι που εκτοπίζονται δεν αναγκάζονται να εγκαταλείψουν μόνο το σπίτι και την καθημερινότητά τους. Πολύ συχνά χωρίζονται βίαια και από τους πιο αγαπημένους τους ανθρώπους, την οικογένειά τους. Πολλές φορές μάλιστα περνούν μήνες, ή και ολόκληρα χρόνια, μέχρι να καταφέρουν να ξαναδούν τους δικούς τους ή να ζήσουν πάλι όλοι μαζί κάπου με ασφάλεια και ειρήνη.

Ο βίαιος αποχωρισμός είναι πολύ δύσκολος για όλα τα μέλη των οικογενειών των προσφύγων, που περνούν μεγάλα διαστήματα μακριά και χάνουν πολύτιμες στιγμές από την κοινή τους ζωή. Ο χωρισμός των οικογενειών επηρεάζει την ψυχική τους υγεία, ενώ δυσκολεύει την προσαρμογή και ένταξη των προσφύγων στην κοινωνία υποδοχής. Από την άλλη, καθώς δεν υπάρχουν αρκετές ασφαλείς εναλλακτικές διαδρομές, τα μέλη της οικογένειας που έμειναν πίσω μπορεί να αναγκαστούν να ακολουθήσουν επικίνδυνα για τη ζωή τους ταξίδια προκειμένου να ξαναβρεθούν με τους αγαπημένους τους.

Η οικογενειακή ενότητα αποτελεί ένα οικουμενικό ανθρώπινο δικαίωμα. Τα κράτη έχουν την ευθύνη να προστατεύουν και να αποκαθιστούν την οικογενειακή ζωή των προσφύγων, μεταξύ άλλων μέσω των διαδικασιών της οικογενειακής επανένωσης. Η συνοχή της οικογένειας προστατεύεται από το διεθνές δίκαιο και από δεσμευτικά περιφερειακά νομικά κείμενα. Οι περισσότερες χώρες έχουν διαδικασίες οικογενειακής επανένωσης για τους πρόσφυγες με βάση τις διεθνείς τους υποχρεώσεις. Στην πραγματικότητα όμως, υπάρχουν πολλά πρακτικά, νομικά και οικονομικά προβλήματα που εξακολουθούν να εμποδίζουν την επανένωση των οικογενειών των προσφύγων. Αυτά περιλαμβάνουν πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες, την αντικειμενική αδυναμία ή μεγάλη δυσκολία προσκόμισης των απαιτούμενων δικαιολογητικών και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν προξενικές αρχές, οι οποίες εμπλέκονται στη διαδικασία της οικογενειακής επανένωσης, σε όλες τις χώρες όπου βρίσκονται τα μέλη της οικογένειας των προσφύγων. Ως αποτέλεσμα, χιλιάδες οικογένειες προσφύγων παραμένουν χωρισμένες για μια ζωή ή πασχίζουν για χρόνια να καταφέρουν μέσα από τη διαδικασία της οικογενειακής επανένωσης να είναι ξανά μαζί.

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες βοηθά μαζί με τους εταίρους της να διασφαλιστεί το θεμελιώδες δικαίωμα των προσφύγων στην οικογενειακή ενότητα, υποστηρίζει τις χωρισμένες οικογένειες των προσφύγων και ενισχύει την πρόσβασή τους στις διαδικασίες επανένωσης. Στο πλαίσιο της εκστρατείας της «Ελπίδα μακριά από το σπίτι» για αλληλεγγύη προς τους ανθρώπους που αναζητούν ασφάλεια, απευθύνει έκκληση στα κράτη να υιοθετήσουν πρακτικές που θα επιτρέπουν στους πρόσφυγες να έχουν πρόσβαση σε προστασία και ασφάλεια και να ξαναχτίσουν τη ζωή τους με αξιοπρέπεια μέσα από διαδικασίες όπως η οικογενειακή επανένωση.

Ο 28ος Μαθητικός Διαγωνισμός της Ύπατης Αρμοστείας καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες, να ενημερωθούν, να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις και να εκφράσουν δημιουργικά το μήνυμα που θέλουν να μεταφέρουν ζωγραφίζοντας ένα σκίτσο ή μια αφίσα ή γράφοντας ένα κείμενο με τη μορφή ταχυδρομικής κάρτας (postcard) με κεντρικό μήνυμα «Οικογένεια Σημαίνει Μαζί».

Για τη δημιουργία των έργων, οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να πάρουν ιδέες για έμπνευση αναζητώντας πληροφορίες και πραγματικές ιστορίες για ανθρώπους που αναγκάστηκαν να αφήσουν πίσω την οικογένεια και τους αγαπημένους τους, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στο ταξίδι και την προσπάθειά τους μέχρι να καταφέρουν να ενταχθούν και να κάνουν μια νέα αρχή στη χώρα υποδοχής τους. Για να κατανοήσουν καλύτερα το θέμα του Διαγωνισμού, τα παιδιά μπορούν να κληθούν να σκεφτούν γύρω από τις παρακάτω ερωτήσεις:

➢ Τι σημαίνει η οικογένεια για εσένα;

➢ Πού βρίσκεις παρηγοριά τις πιο δύσκολες στιγμές;

➢ Τι συναισθήματα μπορεί να έχουν οι άνθρωποι που αναγκάζονται να αφήσουν πίσω τους την πατρίδα και τους αγαπημένους τους για να αναζητήσουν ασφάλεια σε μια άλλη χώρα;

➢ Ποιες δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίζει ένα παιδί πρόσφυγας που ταξιδεύει μόνο του, χωρίς κάποιον γονέα ή κηδεμόνα μαζί του;

➢ Τι στιγμές μπορεί να χάνει από την οικογένειά του ένας άνθρωπος που αναγκάστηκε να διαφύγει από τη χώρα του;

➢ Ποιες ανάγκες και ποια δικαιώματα των παιδιών παραβιάζονται όταν αναγκάζονται να ζουν μακριά από τα μέλη της οικογένειάς τους και από τους κηδεμόνες τους;

➢ Ποιες προκλήσεις μπορεί να αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες όταν φτάνουν σε μια ασφαλή νέα χώρα και χρειάζεται να προσαρμοστούν χωρίς να έχουν μαζί όλη την οικογένειά τους;

➢ Τι ενέργειες πρέπει να κάνουν τα κράτη για να εξασφαλίσουν το δικαίωμα των παιδιών να βρίσκονται μαζί με τις οικογένειές τους;

➢ Ποιο θα ήταν το μήνυμά σας προς τα κράτη, ώστε να εξαλείψουν τα εμπόδια που κρατούν τις οικογένειες των προσφύγων χωρισμένες και να τους προσφέρουν ελπίδα όσο αναγκάζονται να ζουν μακριά από το σπίτι και την πατρίδα τους;

➢ Ποιο θα ήταν το μήνυμα και η σκέψη που θα στέλνατε προς μια οικογένεια προσφύγων που έχει χωριστεί;

➢ Με ποιο άλλο τρόπο μπορούν να βρουν έμπρακτα την ελπίδα στη νέα τους πατρίδα οι οικογένειες των προσφύγων;

Οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να εργαστούν ατομικά ή σε ομάδες και να υποβάλλουν τα έργα τους μέσω των σχολείων ή των κηδεμόνων τους έως τις 28 Φεβρουαρίου 2025 στην ειδική ηλεκτρονική φόρμα συμμετοχής στην ιστοσελίδα: https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2024.

Ακολουθούν προτεινόμενες ενδεικτικές πηγές για ενημέρωση και έμπνευση, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν και αφετηρία για συζήτηση του θέματος μέσα στην τάξη.

Ανθρώπινες ιστορίες

  • Οικογένεια προσφύγων επανενώνεται και ξαναβρίσκει την ελπίδα έπειτα από πολλά χρόνια αποχωρισμού
  • Ο Ματίν στον δρόμο για την ιατρική: το μεγάλο όνειρο ενός πρώην ασυνόδευτου παιδιού
  • Το ταξίδι του Nidal από τον φόβο της μοναξιάς στην οικογενειακή ασφάλεια
  • Ένας φοιτητής πρόσφυγας στην Ελλάδα κυνηγάει με πείσμα το όνειρό του να γίνει γιατρός για να βοηθάει όσους έχουν ανάγκη
  • Τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα δεν είναι πια εντελώς «ξεκρέμαστα»

Βίντεο

  • Τι είναι η οικογενειακή επανένωση;
  • Η επανένωση οικογενειών είναι κρίσιμη για την επιβίωση και την ευτυχία τους
  • Η μαμά της αγκαλιάςΗ μαμά της αγκαλιάς

Πηγές

  • Εκπαιδευτικό Υλικό Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
  • Ελπίδα μακριά από το σπίτι: Η εκστρατεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
  • Ύπατη Αρμοστεία: Οικογενειακή επανένωση
  • «Μονόλογοι από το Αιγαίο: Το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων»
  • «Διάλογοι σε καραντίνα: ονόματα, ιστορίες, στίχοι – ΜΑΖΙ»
  • «Πρόσφυγας» ή «Μετανάστης»; Πώς η επιλογή μιας λέξης επηρεάζει ανθρώπινα δικαιώματα και ζωές
  • H Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
  • Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου: Ασυνόδευτα ανήλικα - Εθνικός Μηχανισμός Επείγουσας Ανταπόκρισης

ΌΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Τεχνικές Προδιαγραφές

Οι μαθητές μπορούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό με τη δημιουργία μια αφίσας, ενός σκίτσου ή μέσω της συγγραφής κειμένου με τη μορφή ταχυδρομικής κάρτας (postcard).

Μπορούν να δημιουργήσουν το σκίτσο τους με το χέρι σε χαρτί ή καμβά ή άλλο υλικό και στη συνέχεια να το σκανάρουν ή να το φωτογραφήσουν σε υψηλή ανάλυση. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν ένα πρόγραμμα σχεδίασης σε υπολογιστή φροντίζοντας να έχει ελάχιστη ανάλυση 300 pixels σε μορφή pdf, jpeg ή png.

Το μήνυμα του έργου, στην περίπτωση της αφίσας, θα πρέπει να είναι σαφές και ξεκάθαρο και να μπορεί κανείς να αντιληφθεί το περιεχόμενό του από μακριά. Το μήνυμα της αφίσας μπορεί να έχει και τη μορφή γραπτού συνθήματος πάνω στην αφίσα.

Για τη δημιουργία της ταχυδρομικής κάρτας οι μαθητές καλούνται να γράψουν ένα σύντομο μήνυμα γύρω από το θέμα του Διαγωνισμού. Για το σκοπό αυτό μπορούν να τυπώσουν και να χρησιμοποιήσουν το πρότυπο που θα βρουν εδώ, καθώς και στην ενότητα “Σχετικά έγγραφα” στην ιστοσελίδα του Διαγωνισμού https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2024.

Το μήνυμα δεν θα πρέπει να ξεπερνάει τις 200 λέξεις και μπορεί να απευθύνεται:

  1. Σε έναν/ μία πρόσφυγα που έχει χωριστεί από την οικογένειά του/της και προσπαθεί να επανενωθεί μαζί τους. Ιδέες για σκέψη πριν τη δημιουργία: Πού βρίσκεται σήμερα ο άνθρωπος στον οποίο απευθύνονται; Πώς μπορεί να νιώθει μακριά από την οικογένειά του/της; Πώς είναι η ζωή του/της σήμερα; Τι του/της δίνει ελπίδα; Τι μήνυμα, σκέψεις και συναισθήματα θα ήθελαν να μοιραστούν μαζί του/της; Τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά για να τον/την βοηθήσουν;
  2. Στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων που σχετίζονται με την οικογενειακή ενότητα των οικογενειών των προσφύγων και όχι μόνο. Ιδέες για σκέψη πριν τη δημιουργία: Ποιοι παίρνουν τις αποφάσεις που διευκολύνουν ή εμποδίζουν τις οικογένειες των προσφύγων να ενωθούν; Τι μπορούν να ζητήσουν τα παιδιά από τους ηγέτες και τους ανθρώπους που λαμβάνουν τις αποφάσεις; Tι θα μπορούσε να αλλάξει και ποιες είναι οι δικές τους προτάσεις; Γιατί είναι σημαντικό να παραμένουν οι οικογένειες ενωμένες; Τι μέσα διαθέτουν οι μαθητές και οι μαθήτριες ως νέοι άνθρωποι για να διεκδικήσουν την αλλαγή; Υπάρχουν οργανώσεις ή οργανισμοί που βοηθούν τις οικογένειες να επανενώθουν;

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά από τις 20 Νοεμβρίου 2024 έως τις 28 Φεβρουαρίου 2025. Οι συμμετοχές θα σταλούν ηλεκτρονικά από τους εκπαιδευτικούς ως αποτέλεσμα επεξεργασίας του θέματος στο μάθημα. Ατομικές συμμετοχές μπορούν να υποβληθούν και από τους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών

Η γλώσσα υλοποίησης του διαγωνισμού είναι τα ελληνικά. Σε περίπτωση που υποβληθούν κείμενα γραμμένα σε άλλη γλώσσα, οι υπεύθυνοι/ες εκπαιδευτικοί, γονείς ή κηδεμόνες, θα πρέπει να μεριμνήσουν ώστε μαζί με την υποβολή του έργου να επισυνάψουν μετάφραση του κειμένου στα ελληνικά.

Η συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι σημαντικό να είναι το αποτέλεσμα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων μέσα στην τάξη ή με τη βοήθεια των γονέων και κηδεμόνων στο σπίτι

Η συμμετοχή των σχολικών μονάδων και των μαθητών/-τριών τους στον διαγωνισμό είναι προαιρετική και γίνεται με την έγκριση της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου.

Ενδεικτικά, στα δημοτικά σχολεία μπορεί να αξιοποιηθούν το μάθημα της Γλώσσας, της Ιστορίας, της Γεωγραφίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Φυσικής Αγωγής και των Εικαστικών ή η εργασία να γίνει στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης. Η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων δεν επιβαρύνεται από την ενασχόληση και την εμπλοκή των παιδιών με τον Διαγωνισμό, αντίθετα εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό, σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στο Πρόγραμμα Σπουδών.

Κρίνεται σημαντικό να διατεθεί μια τουλάχιστον διδακτική ώρα για τη συμμετοχή των μαθητών στο διαγωνισμό.
Πριν από το διαγωνισμό μπορεί να προηγηθεί ενημέρωση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων γύρω από το θέμα του Διαγωνισμού αξιοποιώντας μεταξύ άλλων κάποιες δραστηριότητες από το εκπαιδευτικό και ενημερωτικό υλικό που προτείνεται στις συνοδευτικές πηγές. Προτείνεται η ενημέρωση να συνοδεύεται από δραστηριότητες, που θα βοηθήσουν τους μαθητές να προσεγγίσουν το θέμα βιωματικά και να αναπτύξουν το αίσθημα της ενσυναίσθησης.

Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς ή οι κηδεμόνες μπορούν μέσα από τις δραστηριότητες και τη συζήτηση που θα προηγηθεί να προτρέψουν τους μαθητές να ερευνήσουν περαιτέρω το θέμα, να ανατρέξουν σε πηγές, να μάθουν περισσότερα για το φαινόμενο του αναγκαστικού εκτοπισμού και το δικαίωμα στην οικογενειακή ζωή.

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να ζητήσουν τη στήριξη των Ενδοσχολικών Συντονιστών (Συντονιστές Τάξεων ή Συντονιστές Γνωστικών Πεδίων) τόσο για την επεξεργασία του θέματος του διαγωνισμού όσο και για τους τρόπους προσέγγισής του. Σκοπός είναι η παραγωγή των έργων να είναι το αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας, όπου τα παιδιά θα μπορέσουν να εκφράσουν τις σκέψεις τους για το θέμα που έχουν προηγουμένως επεξεργαστεί μέσα στην τάξη. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών, των γονέων ή των κηδεμόνων πρέπει να περιορίζεται στην προετοιμασία του θέματος και οι ίδιοι να παραμένουν αρωγοί παρέχοντας βοήθεια αν τους ζητηθεί από τα παιδιά, αφήνοντάς τα ελεύθερα να εκφραστούν.

1. Οι Διευθυντές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρακαλούνται να προωθήσουν την προκήρυξη του Διαγωνισμού στα σχολεία της αρμοδιότητας τους (δημόσια και ιδιωτικά) καθώς και στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ). Οι Διευθυντές/τριες των σχολικών μονάδων παρακαλούνται επίσης να ενημερώσουν τους/ τις εκπαιδευτικούς του σχολείου τους για τη διεξαγωγή του Διαγωνισμού.

2. Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς ή οι κηδεμόνες, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών, θα τις αποστείλουν ηλεκτρονικά μέχρι 28 Φεβρουαρίου 2025 μέσω ειδικής φόρμας που διατίθεται στην ιστοσελίδα: https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2024, συμπληρώνοντας όλα τα σχετικά πεδία που απαιτούνται.

3. Ο/Η εκπαιδευτικός που καταθέτει τις συμμετοχές οφείλει να συγκεντρώσει και να διατηρήσει τα έντυπα της έγγραφης συγκατάθεσης (Υπεύθυνες Δηλώσεις) των γονέων/ασκούντων την επιμέλεια των μαθητών για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό και για τη δημοσίευση του έργου τους σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο σε περίπτωση που διακριθεί. Οι Υπεύθυνες Δηλώσεις θα πρέπει να διατηρηθούν τουλάχιστον μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του Διαγωνισμού. Το πρότυπο της Υπεύθυνης Δήλωσης διατίθεται στην ιστοσελίδα του Διαγωνισμού https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2024.
Οι γονείς/ κηδεμόνες που υποβάλλουν στον Διαγωνισμό τα έργα του παιδιού/ των παιδιών τους αρκεί να δώσουν την συγκατάθεσή τους συμπληρώνοντας το σχετικό πεδίο συναίνεσης κατά την ηλεκτρονική υποβολή των έργων μέσω της φόρμας συμμετοχής https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2024-form.

4. Αξιολόγηση: Οι συμμετοχές θα αξιολογηθούν από την Επιτροπή Αξιολόγησης των έργων του διαγωνισμού, αποτελούμενη από συνεργαζόμενους φορείς και πρόσωπα με εξειδίκευση και εμπειρία στη θεματολογία και τα μέσα του διαγωνισμού. Η Επιτροπή αποτελείται από εκπροσώπους του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού, του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, του UNRIC – Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών (Γραφείο για Ελλάδα και Κύπρο), της Athens Comics Library και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Επιπλέον μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης του Διαγωνισμού είναι η Πόπη Κύρδη, εκπαιδευτικός και Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων στην Διεύθυνση Π.Ε. Α΄ Αθήνας και η Νaemi Solomon, νεαρή πρόσφυγας, η οικογένεια της οποίας επανενώθηκε στην Ελλάδα μετά από πολυετή αγώνα.

Η Επιτροπή θα βραβεύσει δύο συμμετοχές ανά σχολική βαθμίδα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) λαμβάνοντας υπόψη:

  1. τη συνάφεια με το θέμα του διαγωνισμού,
  2. την πρωτοτυπία προσέγγισης του θέματος,
  3. την αισθητική προσέγγιση
  4. την πληρότητα του μηνύματος και ε) τη σαφήνεια του μηνύματος.

4. Ανακοίνωση αποτελεσμάτων: Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα ανακοινωθούν διαδικτυακά μέσα από την ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας www.unhcr.gr και με την έκδοση σχετικού Δελτίου Τύπου.

5. Βραβεία: Οι συμμετοχές που θα διακριθούν θα λάβουν αναμνηστικά δώρα από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, μεταξύ των οποίων πάνινες τσάντες και Τ-shirt της αποκλειστικής συλλογής που προέκυψε από τον παγκόσμιο εικαστικό διαγωνισμό της Ύπατης Αρμοστείας “Youth With Refugees Art Contest" με θέμα «Ελπίδα Μακριά από το Σπίτι» (Ηοpe Away From Home). Η συλλογή περιλαμβάνει τα νικητήρια έργα του διαγωνισμού, που δημιούργησαν παιδιά και νεαροί καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων και πρόσφυγες, στέλνοντας το δικό τους μήνυμα ενότητας και ελπίδας. Σε όλους τους συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες θα αποσταλούν ηλεκτρονικά διπλώματα συμμετοχής στο Διαγωνισμό.

Οι συμμετοχές που θα διακριθούν θα προβληθούν μέσα από την ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας www.unhcr.gr για την προώθηση της εκστρατείας της Ύπατης Αρμοστείας «Ελπίδα Μακριά από το Σπίτι», η οποία κάνει έκκληση για παγκόσμια δράση και αλληλεγγύη προς τους ανθρώπους που αναγκάζονται να ξεριζωθούν.

Διευκρινίζεται ότι δεν θα υπάρξουν έσοδα για την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ή κάποιο άλλο μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης του Διαγωνισμού, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λ.π.). Η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς και ενημερωτικούς σκοπούς.

Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών στον Διαγωνισμό δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τους/τις μαθητές/τριες, το σχολείο, τους γονείς ή τους κηδεμόνες.

Επισημαίνεται ότι η Ύπατη Αρμοστεία συμμορφώνεται με το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων το οποίο αποτελείται κυρίως από τη Γενική Πολιτική της Υ.Α. ΟΗΕ για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων και της Ιδιωτικότητας και την Πολιτική της για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων Προσώπων υπό την εντολή της.

Σε περίπτωση που κάποιος από τους δημιουργούς δεν επιθυμεί να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία του, μπορεί να το ζητήσει με την υποβολή του έργου του.

Με την ολοκλήρωση του Διαγωνισμού και την αξιολόγηση των συμμετοχών, γίνεται η αποτίμησή του και η ανατροφοδότηση μεταξύ των μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν με τους μαθητές τους στον Διαγωνισμό, μπορούν να συμπληρώνουν την σχετική ηλεκτρονική φόρμα αξιολόγησης https://forms.office.com/e/MAmspPdTSx .

Φορέας διοργάνωσης του διαγωνισμού είναι η Αντιπροσωπεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2024 και να απευθύνονται στην υπεύθυνη επικοινωνίας για τον Διαγωνισμό κα Κ. Διονυσοπούλου, Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., τηλ. 6943503301.


ΕΓΚΡΙΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΟΥς ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ 2023-2024

Αρ.Πρωτ.Φ.14/ΦΔ/129653/135272/Δ1/24-11-2023/ΥΠΑΙΘΑ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
& ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε
ΤΜΗΜΑ Β’ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ
& ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ.Ε
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες :
: Επ. Αγγέλου
: Α. Βάρλα
: Ο. Μαραγκού
: Φ. Λυμπεροπούλου
: Φ. Δεσποίνη
Τηλέφωνο :
: 2103442894
: 2103443272
: 2103442212
: 2103442933
: 2103443293

ΘΕΜΑ : «Έγκριση διοργάνωσης του 27ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Μαθητικής Δημιουργίας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες με τίτλο «Ανήκουμε όλοι στην ίδια ομάδα"»
ΣΧΕΤ.: To υπ' αριθμ.: 129653/10-11-2023 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

Απαντώντας στο με αρ. πρωτ. ΙΕΠ 42694/31-07-2023 αίτημα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και λαμβάνοντας υπόψη τη σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 69/09-11-2023 του Δ.Σ.), σας ενημερώνουμε ότι εγκρίνουμε τη διοργάνωση του 27ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Μαθητικής Δημιουργίας με τίτλο «Ανήκουμε όλοι στην ίδια ομάδα» ο οποίος απευθύνεται σε μαθητές/τριες όλων των τάξεων Δημοτικού Σχολείου, των Γυμνασίων και των Λυκείων της χώρας, Γενικής, Ειδικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και των σχολείων του εξωτερικού, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών/τριών των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ), για το σχολικό έτος 2023-2024 με τις εξής προϋποθέσεις:

  1. Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στον εν λόγω Διαγωνισμό να είναι προαιρετική και να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων.
  2. Να μην παρακωλύεται με οποιονδήποτε τρόπο η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση εφαρμογής του διαγωνισμού ή προετοιμασίας των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή εντός ωρολογίου προγράμματος.
  3. Η παρουσία του/της Εκπαιδευτικού της τάξης κρίνεται απαραίτητη κατά την υλοποίηση του Διαγωνισμού.
  4. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον Διαγωνισμό να γίνεται με την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.
  5. Να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων μαθητών/τριών, Εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων, βάσει της κείμενης νομοθεσίας.
  6. Να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η βιντεοσκόπηση, φωτογράφιση και μαγνητοφώνηση μαθητών/τριών, χωρίς την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.
  7. Να διασφαλιστούν τα πνευματικά δικαιώματα των έργων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών, όπως αυτά ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία.
  8. Να μην δημοσιεύσει ο φορέας σε ηλεκτρονικά ή έντυπα μέσα τα έργα των μαθητών/τριών, παρά μόνο εφόσον εξασφαλίσει την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων και η χρήση των έργων γίνει μόνο για  εκπαιδευτικούς σκοπούς.
  9. Να μην προκύπτουν έσοδα για τον φορέα που προκηρύσσει τον διαγωνισμό ή άλλον από τα υποβληθέντα έργα.
  10. Τα έργα των μαθητών/τριών θα υποβάλλονται σε κρίση μόνο στην αρμόδια επιτροπή αξιολόγησης και δεν θα εντάσσονται στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του σχολείου και στην εν γένει αξιολόγησή τους.
  11. Να μην προκύπτει από τη δράση με οποιονδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιριών, προϊόντων, φορέων, υπηρεσιών.
  12. Το σχετικό συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό να διατίθεται δωρεάν και να είναι ελεύθερο προς χρήση στους/στις Εκπαιδευτικούς.
  13. Να τίθεται υπόψη του/της Συντονιστή/στριας Εκπαίδευσης της αντίστοιχης χώρας, προκειμένου να εξετάσει τη δυνατότητα αξιοποίησής του στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος που ακολουθείται.
  14. Να τεθεί υπόψη των Συμβούλων Εκπαίδευσης, καθώς και των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, ώστε να αξιοποιηθεί αναλόγως σε συναφείς δράσεις που υλοποιούνται στην περιοχή ευθύνης τους.
  15. Να υπάρχει συνεργασία με τους/τις Εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, το Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., όπου υπάρχει, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προσαρμογές κατά την υλοποίηση του Διαγωνισμού.
  16. Τη δέσμευση των συντελεστών ότι θα αποστείλουν στο Ι.Ε.Π. με την ολοκλήρωση της δράσης τον πλήρη φάκελο αξιολόγησής της για κάθε σχολικό έτος υλοποίησης.
  17. Τη δέσμευση των συντελεστών ότι στην περίπτωση έγκρισης του Διαγωνισμού, δεν θα πραγματοποιηθεί μελλοντική υλοποίησή του με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
  18. Ο Φορέας διοργάνωσης αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του Διαγωνισμού.

Η έγκριση του ανωτέρω διαγωνισμού θα αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α Μαθητικοί Διαγωνισμοί 2023-2024: http://edu-gate.minedu.gov.gr/index.php/2022-10-11-07-02-12.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στον φορέα που διοργανώνει τον ανωτέρω διαγωνισμό στο e-mail: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (Υπεύθυνη κ. Σαββοπούλου Ευανθία).

Συν: Ένα (1) ηλεκτρονικό αρχείο

Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΔΟΚΟΥ

 

 

Σχετικά Άρθρα