ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Αρ.Πρωτ.134024/Δ2/06-10-2020/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Αν. Πασχαλίδου
Θ. Κανελλοπούλου
Τηλέφωνο: 210-3443422
210-3443010
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας) Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2020-2021
Σχετ.: Τα με αρ. πρωτ. εισ. Υ.ΠΑΙ.Θ. 124708/Δ2/21-09-2020 και 125106/Δ2/21-09-2020 έγγραφα
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 45/17-09-2020 του Δ.Σ) σας διαβιβάζουμε αρχείο με τις οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας) Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2020-2021.
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
ΦΥΣΙΚΗ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ)
Θα διδαχθεί το βιβλίο Φυσική Β’ Γενικού Λυκείου, της συγγραφικής ομάδας: Αλεξάκης Ν., Αμπατζής Στ., Γκουγκούσης Γ., Κουντούρης Β.,Μοσχοβίτης Ν., Οβαδίας Σ., Πετρόχειλος Κλ., Σαμπράκος Μ., Ψαλίδας Α., Γεωργάκος Π., Σκαλωμένος Αθ., Σφαρνάς Ν., Χριστακόπουλος Ι., ΙΤΥΕ - ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2580/22-0219-02_Fysiki_BLykeiou-GP_Vivlio-Mathiti/
Λύσεις ασκήσεων: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2582/22-0220-02_Fysiki_BLykeiou-GP_Lyseis-Askiseon/
Εργαστηριακός Οδηγός: https://panekfe.gr/ekfe/lab/guides
Διδακτέα ύλη (Περιεχόμενο - Διαχείριση και ενδεικτικός προγραμματισμός)
α) Για όλες τις διδακτικές ενότητες που προτείνονται παρακάτω, το πλήθος των ερωτήσεων, ασκήσεων και προβλημάτων του βιβλίου θα πρέπει να εναρμονίζεται με το διαθέσιμο διδακτικό χρόνο. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση των παραδειγμάτων, των ενθέτων και των δραστηριοτήτων.
Β) Χρήσιμο διδακτικό υλικό για όλες τις ενότητες υπάρχει στον οδηγό για τη Φυσική Α’, Β΄, Γ’ ΓΕΛ, που εκπονήθηκε το 2015 από το ΙΕΠ: http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1752.
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες Διδακτικές Πρακτικές / Παρατηρήσεις | Ώρες | |
1. ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΦΟΡΤΙΩΝ |
| ||
Εισαγωγικό ένθετο και οι υποενότητες 1.1 Ο Νόμος του Coulomb 1.2 Ηλεκτρικό πεδίο 1.4 Δυναμικό – διαφορά δυναμικού | 1) Να οριστεί αξιωματικά η δυναμική ενέργεια, όπως αναφέρεται στην υποενότητα 1.4, αφού η 1.3 είναι εκτός ύλης. (2) Να μη διδαχθούν ερωτήσεις και προβλήματα που αναφέρονται σε: ι) 3 ή περισσότερα ηλεκτρικά φορτία που δεν είναι συνευθειακά, ιι) κίνηση φορτίων, ιιι) ισορροπία φορτίων με δυνάμεις στο επίπεδο. Προτείνονται οι παρακάτω προσομοιώσεις: Μπαλόνια και στατικός ηλεκτρισμός Νόμος του Coulomb Ομογενές ηλεκτρικό πεδίο Ηλεκτρικά φορτία και πεδία Βίντεο δημιουργίας κεραυνού, διαφορά δυναμικού Επιλογή από τις Ερωτήσεις – Δραστηριότητες: 1 – 41. Επιλογή από τα προβλήματα 1-16. | 9 | |
2 - ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ: ΣΥΝΕΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ |
| ||
2.1 Ηλεκτρικές πηγές | Δραστηριότητα: Εργαστήριο ηλεκτρομαγνητισμού Fraday: Γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος: Τάση μπαταρίας |
| |
2.2 Ηλεκτρικό ρεύμα Να μη διδαχθεί το «Αναλυτική περιγραφή του ηλεκτρικού ρεύματος στους μεταλλικούς αγωγούς» | Δραστηριότητα: Ηλεκτρικό ρεύμα και μαγνητικό πεδίο: Ηλεκτρικό ρεύμα σε μεταλλικό αγωγό | 1 | |
2.3 Κανόνες του Kirchhoff Nα μη διδαχθεί o 2ος κανόνας του Kirchhoff, αλλά οι μαθητές να διαπιστώσουν πειραματικά ότι VΑΓ = VΑΒ+ VΒΓ προκειμένου να το χρησιμοποιούν ως γνώση σε συνδεσμολογίες αντιστατών. | Δραστηριότητες: (1) Να γίνει εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση των πολύμετρων (χρήση ως αμπερόμετρα και ως βολτόμετρα) (2) Nα γίνει πειραματική επαλήθευση των κανόνων, όπως περιγράφονται στο βιβλίο (εικόνα 2.3-15 και 2.3-19) | 2 | |
2.4 Αντίσταση - Αντιστάτης Να μη διδαχθούν οι «Τύποι αντιστατών (αντιστάσεων)» και ο «Χρωματικός κώδικας» | Κύκλωμα μπαταρίας αντιστάτη Νόμος του Ωμ | 9 | |
2.5 Συνδεσμολογία αντιστατών (αντιστάσεων) 2.7 Ενέργεια και ισχύς του ηλεκτρικού ρεύματος 2.8 Ηλεκτρεγερτική δύναμη (ΗΕΔ) πηγής 2.9 Νόμος του Οhm για κλειστό κύκλωμα | Να μη γίνουν παραδείγματα / ασκήσεις με κυκλώματα που περιέχουν παραπάνω από τρεις αντιστάτες Εργαλειοθήκη κυκλωμάτων: Αντίσταση σε καλώδιο Νόμος του Joule Κύκλωμα μπαταρίας αντιστάτη Επιλογή ερωτήσεων: 16, 19, 24, 25, 35, 38 Επιλογή από Προβλήματα: 10, 1112, 22, 33,34 | ||
Εργαστηριακή άσκηση: Ενεργειακή μελέτη των στοιχείων απλού ηλεκτρικού κυκλώματος με πηγή και ωμικό καταναλωτή (εκτός του κινητήρα) | Να πραγματοποιηθεί η άσκηση του εργαστηριακού οδηγού ή οποιαδήποτε παραλλαγή της θεωρεί κατάλληλη ο/η εκπαιδευτικός (π.χ. πρόταση οικείου ΕΚΦΕ). Εργαστηριακός οδηγός, Ενεργειακή μελέτη των στοιχείων απλού ηλεκτρικού κυκλώματος με πηγή, ωμικό καταναλωτή, σελ. 13. | 1 | |
Εργαστηριακή άσκηση: Μελέτη της χαρακτηριστικής καμπύλης ηλεκτρικής πηγής και ωμικού καταναλωτή (εκτός της κρυσταλλοδιόδου) | Να πραγματοποιηθεί η άσκηση του εργαστηριακού οδηγού ή οποιαδήποτε Βίντεο πειραμάτων από το ΕΚΦΕ Καρδίτσας, για σύνδεση αντιστάσεων σε σειρά και Επιπρόσθετα, να πραγματοποιηθεί εργαστηριακή δραστηριότητα με την οποία οι Εργασία: Προτείνεται μετά την ολοκλήρωση της ύλης (αφού διδαχθεί και το 4ο | 2 | |
3. ΦΩΣ |
| ||
Εισαγωγικό ένθετο και οι υποενότητες 3.1 Η φύση του φωτός 3.3 Μήκος κύματος και συχνότητα του φωτός κατά τη διάδοση του 3.4 Ανάλυση λευκού φωτός και χρώματα | Φως ένα ηλεκτρομαγνητικό κύμα, βίντεο: Προτείνονται οι προσομοιώσεις: Ηλεκτρομαγνητικό φάσμα: Ταλάντωση Κύματα Διάθλαση του φωτός Μόρια και φως φωτοηλεκτρικό φαινόμενο Βίντεο για την ανάλυση του φωτός και το ουράνιο τόξο Ανάλυση του φωτός με γυάλινο πρίσμα: Ανάλυση του φωτός: Να πραγματοποιηθούν στη τάξη ή στο εργαστήριο απλά πειράματα επίδειξης στα | 8 | |
4. ΑΤΟΜΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ |
| ||
4.1 Ενέργεια του Ηλεκτρονίου στο άτομο του Υδρογόνου Στο «πρότυπο του Bohr για το υδρογόνο» στο (β.) να διδαχθεί μόνο ότι «Το ηλεκτρόνιο μπορεί να κινείται μόνο σε ορισμένες Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Ολική ενέργεια ηλεκτρονίου» | Επιστήμονες και ατομική θεωρία: Να μη γίνουν παραδείγματα και γενικότερα ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα με Προτείνεται η αξιοποίηση της προσομοίωσης: Πρότυπο του Rutherford |
9 | |
4.2 Διακριτές ενεργειακές στάθμες | Ατομικό πρότυπο του Bohr, τροχιακά: Δομή του ατόμου | ||
4.3 Μηχανισμός παραγωγής και απορρόφησης Φωτονίων |
| ||
4.4 Ακτίνες Χ Να μη διδαχθεί το τμήμα «Φάσμα των ακτίνων Χ» (γραμμικό φάσμα – συνεχές φάσμα και το μικρότερο μήκος κύματος). | Φώτα Νέον και άλλλοι λαμπτύρες Ακτίνες Λέιζερ: | ||
Εργαστηριακή άσκηση: Παρατήρηση συνεχών- γραμμικών φασμάτων | Να πραγματοποιηθεί η άσκηση του εργαστηριακού οδηγού ή οποιαδήποτε Φασματοσκοπία για μαθητές: | 1 |
(...)
Αντικατέστησε την Αρ.Πρωτ.142742/Δ2/04-09-2018/ΥΠΠΕΘ