edu.klimaka.gr

Σχολές με Εξετάσεις σε Ειδικό Μάθημα για Έλληνες Εξωτερικού

ΣΧΟΛΕΣ ΜΕ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΙΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

(Απόσπασμα από "ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ")

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄
ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Ορισμένες σχολές και τμήματα λόγω του γνωστικού τους αντικειμένου απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και γι' αυτό για τις σχολές και τα τμήματα αυτά απαιτείται πρόσθετη εξέταση σε ειδικά μαθήματα για τη διαπίστωση της ύπαρξης των εξειδικευμένων γνώσεων.

Για τον τρόπο εξέτασης των ειδικών μαθημάτων ισχύουν οι διατάξεις της με Αριθμ. Φ.253/154481/Α5/24-12-2024 (Β’ 7261) Υπουργικής Απόφασης.

Σχολές ή Τμήματα, για την εισαγωγή στα οποία απαιτείται εξέταση των υποψηφίων σε ένα ή δύο ειδικά μαθήματα (ξένες γλώσσες, σχέδια):

α) Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ / Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ / Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ./ Τουριστικών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ. / Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού Παν/μίου Αιγαίου / Τουρισμού του Ιονίου Παν/μίου εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Αγγλικά».

β) Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ / Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ εξετάζο-νται στο ειδικό μάθημα «Γαλλικά».

γ) Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ / Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ εξε-τάζονται στο ειδικό μάθημα «Γερμανικά».

δ) Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ / Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ εξετάζονται στο ειδικό μάθημα «Ιταλικά».

ε) Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Ισπα-νικά».

στ) Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ. / Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του ΠΑ.ΜΑΚ. / Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Παν/μίου / Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Παν/μίου / Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ / Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ / Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Παν/μίου Δυτ. Μακεδονίας / Διοίκησης Τουρισμού του ΠΑ.Δ.Α. / Διοίκησης Τουρισμού του Παν/μίου Πατρών / Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Κρήτης εξετάζονται σε ένα από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: «Αγγλικά», «Γαλλικά», «Γερμανικά», «Ιταλικά».

ζ) Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου εξετάζονται σε δύο από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: «Αγγλικά», «Γαλλικά», «Γερμανικά».

η) Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ, του Πολυτεχνείου Κρήτης, του ΑΠΘ και των Πανεπιστημίων Θεσσαλίας, Πατρών, Δημοκρίτειου Θράκης και Ιωαννίνων / Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του ΠΑ.Δ.Α. / Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του ΠΑ.Δ.Α. / Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του ΔΙ.ΠΑ.Ε. εξετάζονται στα δύο ειδικά μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο».

θ) Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του ΠΑ.Δ.Α. εξετάζονται ΜΟΝΟ στο ειδικό μάθημα «Ε-λεύθερο Σχέδιο».

Για την εισαγωγή στα Τμήματα :

ι) Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του Ιονίου Πανεπιστημίου και στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 383 του ν.4957/2022 (ΦΕΚ 141 Α΄), της Φ.253/66947/Α5/2023 (ΦΕΚ 3927 Β΄) ΥΑ καθώς και της Φ.153/38054/Α5/2024 (ΦΕΚ 2232 Β’) ΥΑ . Βάσει των ανωτέρω η διαδικασία για την εισαγωγή υποψηφίων της ειδική κατηγορίας Ελλήνων εξωτερικού στα 5 Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Α.Ε.Ι., από το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 και εφεξής γίνεται ΜΟΝΟ μέσω συμμετοχής τους σε εισαγωγικές εξετάσεις πανελλαδικού επιπέδου που διοργανώνονται σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4559/2018, (Α’ 142), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 383 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), ως ακολούθως:

α) Οι υποψήφιοι μαθητές και απόφοιτοι, εξετάζονται πανελλαδικά στα εξής μαθήματα:

αα) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία: Αξιολογείται το επίπεδο οργανοχρησίας των υποψηφίων. Ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη.

αβ) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία: Οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε σύντομα ερωτήματα, με τα οποία αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών μουσικών γνώσεων

αγ) Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

αδ) Σε ένα (1) ακόμη μάθημα της ομάδας προσανατολισμού που επιλέγει ο υποψήφιος ως εξής:

αδα) Ιστορία για τους υποψηφίους του πρώτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

αδβ) Μαθηματικά για τους υποψηφίους του δεύτερου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

αδγ) Φυσική για τους υποψηφίους του τρίτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.

αδδ) Πληροφορική για τους υποψηφίους του τέταρτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.

Για τον τρόπο εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μουσικών μαθημάτων ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Φ.253/66947/Α5/14.6.2023 (Β’ 3927) υπουργικής απόφασης και οι διατάξεις των άρθρων 4, 5, 11-15 της υπό στοιχεία Φ.253/19033/Α5/7.3.2024 (Β’ 1519) υπουργικής απόφασης.

β) Για την εξαγωγή της συνολικής βαθμολογίας των υποψηφίων, πολλαπλασιάζεται ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα της παρούσης παραγράφου, με συντελεστή βαρύτητας ως εξής:

βα) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, με συντελεστή ένα και πενήντα (1,50).

ββ) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία, με συντελεστή ένα και πενήντα (1,50).

βγ) Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, με συντελεστή ένα (1,00).

βδ) Στο μάθημα της ομάδας προσανατολισμού που επιλέγει ο υποψήφιος ως εξής:

βδα) Ιστορία για τους υποψηφίους του πρώτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

βδβ) Μαθηματικά για τους υποψηφίους του δεύτερου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

βδγ) Φυσική για τους υποψηφίους του τρίτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ.,

βδδ) Πληροφορική για τους υποψηφίους του τέταρτου επιστημονικού πεδίου ΓΕ.Λ., με συντελεστή ένα (1,00).

Τα τέσσερα (4) ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και προκύπτει έτσι ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου για κάθε Τμήμα. Ο βαθμός κάθε πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος εκφράζεται στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου.

γ) Προϋποθέσεις συμμετοχής των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στα τμήματα της παρούσης παραγράφου αποτελούν:

γα) η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης τουλάχιστον ίσης με το μισό της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας στα μαθήματα:

γαα) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία και

γαβ) Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία,

γβ) η συγκέντρωση τουλάχιστον τριάντα πέντε (35) μορίων με άριστα τα εκατό (100)

Σύμφωνα με το νέο τρόπο εξέτασης, το μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» περιλαμβάνει την εξέταση συγκεκριμένων έργων από τρία (3) καθορισμένα είδη μουσικής: α) Κλασική, Δυτικοευρωπαϊκή μουσική, β) Τζαζ και Δημοφιλής μουσική, γ) Λαϊκή - Παραδοσιακή μουσική και Βυζαντινή Ψαλτική. Οι υποψήφιοι θα επιλέξουν, από το είδος μουσικής που επιθυμούν, το μουσικό όργανο στο οποίο θα εξεταστούν (ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη). Για κάθε μουσικό όργανο/φωνή του κάθε είδους μουσικής προβλέπεται συγκεκριμένο ρεπερτόριο έργων, το οποίο έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘΑ και έχει επικαιροποιηθεί για τις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2025 και συγκεκριμένα στη διαδρομή ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - Εξετάσεις - Εξετάσεις για τα Μουσικά Τμήματα - Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία. (Μπορείτε να δείτε το link εδώ: https://www.minedu.gov.gr/eksetaseis-gia-ta-mousika-tmimata/mousiki-ektelesi-kai-ermineia ).

Από το ρεπερτόριο που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο μουσικό όργανο/φωνή, οι υποψήφιοι θα επιλέξουν ένα έργο από κάθε μία από τις τρεις ομάδες έργων του εν λόγω ρεπερτορίου και θα προετοιμάσουν την ερμηνεία τους για τρία (3) έργα συνολικά. Η ανωτέρω εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 4’ έως 6’ λεπτά ανά υποψήφιο. Κάθε υποψήφιος εξετάζεται σε δύο από τα τρία έργα που έχει προετοιμάσει, την επιλογή των οποίων αποφασίζει η εξεταστική επιτροπή. Αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει έργα μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, τότε η επιτροπή έχει δικαίωμα να επιλέξει από αυτά τμήμα του έργου που θα εκτελεστεί.

Για την εξέταση των έργων της μονωδίας της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής μουσικής προβλέπεται χρήση πιανιστικής συνοδείας, χωρίς να έχει προηγηθεί πρόβα μεταξύ υποψηφίου και πιανίστα. Για την εξέταση των έργων της Κλασικής, Δυτικοευρωπαϊκής μουσικής και της Τζαζ και Δημοφιλούς μουσικής καθώς και των έργων Βυζαντινής Ψαλτικής του γ) είδους μουσικής, οι υποψήφιοι έχουν το δικαίωμα χρήσης δικής τους παρτιτούρας

Οι υποψήφιοι πρέπει να φέρουν μαζί τους το όργανο που έχουν επιλέξει με εξαίρεση το πιάνο και τα ευρωπαϊκά κρουστά, τα οποία θα βρίσκονται σε κάθε εξεταστικό κέντρο, όπου απαιτείται. Οι υποψήφιοι δίνουν τις εξετάσεις χωρίς να υπάρχει οπτική επαφή από και με την εξεταστική επιτροπή συνοδευόμενοι προς και από τον χώρο εξέτασης από τον/την επιμελητή/τρια της εξεταστικής διαδικασίας.

2. Το μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία» περιλαμβάνει την εξέταση του αντικειμένου της Μουσικής Αντίληψης και Θεωρίας και του αντικειμένου της Αρμονίας. Συνολικά η εξέταση στο μάθημα αυτό έχει διάρκεια 3 ώρες και 30 λεπτά.

Τρόπος εξέτασης του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία»

Σύμφωνα με το νέο τρόπο εξέτασης που περιγράφεται στην αριθμ. Φ.253/66947/A5/14-06-2023 (ΦΕΚ 3927 Β’) Υπουργική Απόφαση, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία», οι υποψήφιοι/ες καλούνται να απαντήσουν σε σύντομα ερωτήματα με τα οποία αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών μουσικών γνώσεων. Ο τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία» περιγράφεται στην παρ. 2 του άρθρου 3 της ανωτέρω ΥΑ.

Για το μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία» έχουν επιπλέον αναρτηθεί διευκρινίσεις και στον ιστότοπο του ΥΠΑΙΘΑ και συγκεκριμένα στη διαδρομή ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Εξετάσεις Εξετάσεις για τα Μουσικά Τμήματα Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία (Μπορείτε να δείτε το link εδώ: https://www.minedu.gov.gr/eksetaseis-gia-ta-mousika-tmimata/mousiki-antilipsi-theoria-kai-armonia

Σημειώνεται ότι:

Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Ελεύθερο Σχέδιο» περιλαμβάνει ελεύθερη σχεδίαση αντικειμένων, που τοποθετούνται πάνω σε βάθρο και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου να αποδίδει και να εκφράζει τα χαρακτηριστικά μορφικά γνωρίσματα του θέματος, που δίνεται για σχεδίαση.

Κατά την εξέταση στο «Ελεύθερο Σχέδιο», δίνεται στους υποψηφίους κατάλληλο χαρτί σχεδίασης. Ο κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει μαζί του στις εξετάσεις πινακίδα σχεδίασης, διαστάσεων αναλόγων με το χαρτί σχεδίασης. Η σχεδίαση γίνεται με μολύβια, οτιδήποτε άλλο που μπορεί να φέρει μαζί του ο κάθε υποψήφιος στην εξέταση ανακοινώνεται κάθε φορά με σχετικό δελτίο τύπου.

Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, αξιολογούνται τα παρακάτω κριτήρια:

Α) Η απεικόνιση του θέματος στον καθορισμένο χώρο σχεδίασης

Β) Η σχεδιαστική απόδοση των αναλογιών των αντικειμένων της σύνθεσης καθώς και των σχημάτων που προκύπτουν από τα αντικείμενα

Γ) Η απόδοση με τονική διαβάθμιση των φωτεινών και σκιερών επιφανειών που συνθέτουν το σύνολο του θέματος

Δ) Η ποιότητα απεικόνισης του θέματος

Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Γραμμικό Σχέδιο» περιλαμβάνει σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων και μορφών, τα οποία δίνονται σε φύλλο χαρτιού και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου για σχεδίαση με ακρίβεια και καθαρότητα.

Κατά την εξέταση στο «Γραμμικό Σχέδιο» δίνεται στους υποψηφίους κατάλληλο χαρτί σχεδίασης. Ο κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει μαζί του στις εξετάσεις πινακίδα σχεδίασης με παραλληλογράφο ή «ταυ», σε διαστάσεις ανάλογες με το χαρτί σχεδίασης καθώς και τα απαραίτητα για τη σχεδίαση όργανα και υλικά, έτσι όπως ανακοινώνονται κάθε φορά με σχετικό δελτίο τύπου.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει επίσης να φέρουν μαζί τους μηχανικά μολύβια διαφορετικής σκληρότητας και πενάκια μαύρης μελάνης για σχεδίαση γραμμών με διαφορετικά πάχη. Επισημαίνεται ότι, είτε πρόκειται για τελική σχεδίαση με μελάνη είτε πρόκειται για τελική σχεδίαση με μολύβι, θα πρέπει οι υποψήφιοι να επιτύχουν τις κατάλληλες διαβαθμίσεις πάχους και έντασης γραμμών ανάλογα με την κλίμακα του σχεδίου και σύμφωνα με τους κανόνες της ορθής σχεδίασης.

Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, αξιολογούνται τα παρακάτω κριτήρια:

Α) Η διάταξη στο χαρτί

Β) Η σωστή σχεδίαση του θέματος

Δ) Οι συμβολισμοί και τα γράμματα

2. Η εξέταση στην ξένη γλώσσα (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά) γίνεται ως εξής:

Οι εξεταζόμενοι καλούνται :

Α. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Δίνεται στους υποψηφίους αυθεντικό κείμενο έκτασης περίπου 330-370 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κ.λπ. Το κείμενο μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη ή ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή. Το περιεχόμενο του κειμένου είναι γενικού ενδιαφέροντος. Προτιμούνται θέματα σχετικά με την εκπαίδευση, τον επαγγελματικό προσανατολισμό, το περιβάλλον, τις ανθρώπινες σχέσεις, την οικογένεια, τα ταξίδια, τις διακοπές, τα προϊόντα νέας τεχνολογίας, την υγεία, τις διατροφικές συνήθειες και την ψυχαγωγία ή άλλα θέματα που κρίνονται πρόσφορα από την Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων (ΚΕΕΜ).

Δίνονται 8-10 ερωτήσεις επί του κειμένου.

α) Οι τρεις - τέσσερις (3-4) πρώτες απαιτούν μια «σύντομη απάντηση». Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί το γενικό νόημα του κειμένου, καθώς και το πεδίο αναφοράς του ή το συγκειμενικό του πλαίσιο (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιο σκοπό, πού δημοσιεύεται το κείμενο, κ.λπ.). Κατά τη βαθμολόγηση των σύντομων αυτών απαντήσεων δεν λαμβάνονται υπόψη τα ορθογραφικά και γραμματικά λάθη εφόσον αυτά δεν εμποδίζουν την επικοινωνία, δηλαδή την κατανόηση της απάντησης από το βαθμολογητή.

β) Οι υπόλοιπες ερωτήσεις είναι του τύπου «πολλαπλή επιλογή», δηλαδή ερωτήσεις που απαιτούν από τον υποψήφιο να επιλέξει την ορθή μεταξύ τριών (3) απαντήσεων. Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί επιμέρους νοήματα του κειμένου, ρητά ή υπαινικτικά διατυπωμένα.

Β. ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ

Δίνονται τρεις (3) δραστηριότητες/ασκήσεις με στόχο τον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο ορθό και κατάλληλο για την κάθε περίσταση. Η κάθε δραστηριότητα/άσκηση περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις. Ειδικότερα ελέγχονται:

α) Η επίγνωση σε επίπεδο λέξης. Με τη δραστηριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος χρησι-
μοποιεί τις κατάλληλες λέξεις από άποψη σημασίας, κρίνοντας από τα συμφραζόμενα, με τρόπο ορθό από άποψη γραμματικής. Τύπος εξέτασης: «συμπλήρωση» ή/και «αντιστοίχιση».

β) Η επίγνωση σε επίπεδο πρότασης. Με τη δραστηριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος χρησιμοποιεί τη γλώσσα με γραμματική ορθότητα στο επίπεδο της πρότασης. Τύπος εξέτασης: «συμπλήρωση».

γ) Η επίγνωση σε επίπεδο κειμένου. Με τη δραστηριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τα στοιχεία εκείνα που εξυπηρετούν τη συνοχή και συνεκτικότητα του λόγου. Τύπος εξέτασης: «αντιστοίχιση» ή/και «τοποθέτηση στη σωστή σειρά».

Οι δραστηριότητες/ασκήσεις με τις οποίες ελέγχεται η γλωσσική επίγνωση δεν έλκονται υποχρεωτικά από το κείμενο της εξέτασης.

Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Δίνεται στους υποψήφιους ένα θέμα και τους ζητείται να συντάξουν, στην ξένη γλώσσα, κείμενο έκτασης περίπου 180-200 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων, κ.λπ. Το θέμα διατυπώνεται κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να προσδιορίζεται με σαφήνεια τόσο η γενική περίσταση επικοινωνίας (δηλαδή με ποια ιδιότητα γράφει ο υποψήφιος, σε ποιον απευθύνεται, ποια σχέση υποτίθεται ότι έχουν μεταξύ τους, κ.λπ.), όσο και η λεκτική/ές πράξη/εις που πρέπει να αναπτύξει ο υποψήφιος (π.χ. να χαιρετήσει, να περιγράψει κάτι, να διηγηθεί κάτι που συνέβη, να διατυπώσει μιαν άποψη ή επιχειρήματα για κάτι, κ.λπ.). Η παραγωγή γραπτού λόγου μπορεί να είναι περιγραφή ή/και διήγηση ή/και έκφραση άποψης ή/και διατύπωση επιχειρηματολογίας. Το θέμα της παραγωγής γραπτού λόγου δεν πρέπει να έχει συνάφεια με το περιεχόμενο του κειμένου το οποίο δίνεται για την κατανόηση του γραπτού λόγου.

Στην περίπτωση που υποψήφιος έχει εξεταστεί σε περισσότερες από μία ξένες γλώσσες, τότε ως βαθμός στο ειδικό μάθημα της ξένης γλώσσας για τα Τμήματα που απαιτούν εξέταση σε μία από τις ξένες γλώσσες από αυτές που εξετάστηκε, λαμβάνεται υπόψη ο μεγαλύτερος βαθμός από αυτούς που πέτυχε στις ξένες αυτές γλώσσες.

Εξέταση στα ειδικά μαθήματα υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Όσοι από τους υποψηφίους ανήκουν στα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και εμπίπτουν στις διατάξεις της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/26-02-2021 (Β’ 897) υπουργικής απόφασης εξετάζονται στα ειδικά μαθήματα σύμφωνα με τις διατάξεις της ανωτέρω υπουργικής απόφασης, κατά τον ίδιο χρόνο και με το ίδιο πρόγραμμα με τον οποίο διενεργούνται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και πάνω στα ίδια θέματα, στα οποία εξετάζονται οι υπόλοιποι υποψήφιοι.

Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. Δ και Γ i) του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/26-02-2021(Β’ 897) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εξετάζονται μόνο γραπτά στα εξεταστικά κέντρα που εξετάζονται γραπτά και οι υπόλοιποι υποψήφιοι, σε ξεχωριστή αίθουσα και ο χρόνος εξέτασής τους μπορεί να παραταθεί με απόφαση του ΚΕΔΑΣΥ. Ο χρόνος παράτασης της γραπτής εξέτασης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 30’ λεπτά.

Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. Α, Β και Γ ii) του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/26-02-2021 (Β’ 897) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εξετάζονται προφορικά στο Κέντρο Εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, από την οικεία Επιτροπή Εξέτασης. Κατά την εξέταση των ειδικών μαθημάτων «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» που απαιτούν σχεδιαστική αποτύπωση, η ανωτέρω επιτροπή εξέτασης εφόσον από την πορεία διαπιστώσει ότι υπάρχει δυσκολία ως προς την κατανόηση των οδηγιών που δίνονται, θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε να εξασφαλιστεί επαρκής χρόνος για την σχεδιαστική απόδοση.

Η ένταξη των υποψηφίων στην κατηγορία των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, γίνεται κατά την ηλεκτρονική υποβολή του Μηχανογραφικού Δελτίου και της Αίτησης συμμετοχής και πρέπει να προσκομίζεται προς την Επιτροπή συγκέντρωσης και ελέγχου δικαιολογητικών Ελλήνων εξωτερικού το απαραίτητο δικαιολογητικό, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/ 26-02-2021 (Β’ 897) υπουργικής απόφασης.

Σχετικά Άρθρα