ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Αρ.Πρωτ.Φ.9/48/12042/Γ1/03-02-2009/ΥΠΕΠΘ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Γ
Τηλ. 210 34.42.247,
Fax: 210.34.43.288
E-mail: spudonpe(AT)ypepth.gr
ΘΕΜΑ: Ασφάλεια σχολικών μεταφορών
Σας ενημερώνουμε ότι, σύμφωνα με το με αριθμ.πρωτ.Γ454/3918/427/09/26-1-2009 (σ.σ. επισυνάπτεται στο τέλος του άρθρου) έγγραφο της Γενικής Δ/νσης Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, προκειμένου να διασφαλιστεί το καλύτερο δυνατόν επίπεδο ασφάλειας των σχολικών μεταφορών, πρέπει να πληρούνται οι παρακάτω προϋποθέσεις:
1. Το όριο ταχύτητας των λεωφορείων που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές, είτε αυτά ανήκουν στην ιδιοκτησία των σχολείων είτε είναι μισθωμένα για το,σκοπό αυτό, ορίζεται από το άρθρο 10 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 2696/99 όπως ισχύει) και δεν υπερβαίνει τα 80 χλμ. ανά ώρα για διαδρομές σε αυτοκινητόδρομους ενώ περιορίζεται σε 60 χλμ. ανά ώρα για το λοιπό οδικό δίκτυο (εκτός αστικών περιοχών).
2. Όλα τα λεωφορεία που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές θα πρέπει να διαθέτουν ζώνες ασφαλείας για όλους τους επιβάτες (ΥA Α-ΟΙΚ.71368/6146) με την εξαίρεση των μισθωμένων αστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης, στα οποία, για τεχνικούς λόγους, δεν μπορεί να εφαρμοστεί η υποχρέωση αυτή.
3. Για όλα τα μισθωμένα λεωφορεία Δ.Χ. που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές (κοινά - υπερυψωμένα - διώροφα) ισχύει η υποχρέωση ύπαρξης συνοδού (ή συνοδών) που ορίζεται για τα λεωφορεία τδιοκτησίας των σχολείων (σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 5 της Υ.Α. Δ-16900/2550/1976). Μέριμνα του συνοδού είναι η αποτροπή συμπεριφορών που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της σχολικής μεταφοράς. Ειδικά για τα μισθωμένα διώροφα λεωφορεία τονίζεται ότι θα πρέπει να επιβαίνουν τουλάχιστον δύο συνοδοί εκ των οποίων τουλάχιστον ένας σε κάθε όροφο.
4. Οι οδηγοί των σχολικών λεωφορείων (ιδιωτικής χρήσης) δε θα πρέπει να υπερβαίνουν το όριο ηλικίας των εξήντα πέντε (65) ετών, που ορίζεται στο άρθρο 8δ του Ν. 3185/2003.
5. Όλα τα λεωφορεία (δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης) που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές υπόκεινται υποχρεωτικά σε ετήσιο τεχνικό έλεγχο.
6. Όλα τα λεωφορεία (δημόσια ή ιδιωτικής χρήσης) που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές θα πρέπει να φέρουν στον εμπρόσθιο και οπίσθιο ανεμοθώρακα (παρμπρίζ) σχετική ευανάγνωστη πινακίδα (π.χ. ΣΧΟΛΙΚΟ).
Παρακαλούνται όλοι οι εμπλεκόμενοι στις σχολικές μεταφορές, στο μέτρο των αρμοδιοτήτων τους, να διασφαλίσουν την απαρέγκλιτη τήρηση των ανώτερω συνθηκών ασφαλούς μεταφοράς μαθητών στις σχολικές μεταφορές.
Σημειώνεται ότι κάθε προηγούμενη εγκύκλιος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών με περιεχόμενο που αντίκειται στα προαναφερθέντα, θα πρέπει να θεωρείται στο εξής ως μη ισχύουσα.
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΠΤΣΗΣ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΟΔΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Αρ. Πρωτ.: Γ454/3918/427/26-1-2009
& ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Δ/νση Επιβατικών Μεταφορών
ΘΕΜΑ: Ασφάλεια σχολικών μεταφορών
Ενόψει της περιόδου αιχμής των σχολικών εκδρομών και προκειμένου να διασφαλίζεται το καλύτερο δυνατόν επίπεδο ασφαλείας των σχολικών μεταφορών, ήτοι των μεταφορών μαθητών από / προς τα σχολεία αλλά και σε μαθητικές εκδρομές, σας γνωρίζουμε τα εξής:
• Το όριο ταχύτητας των λεωφορείων που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές είτε αυτά ανήκουν στην ιδιοκτησία των σχολείων είτε είναι μισθωμένα για το σκοπό αυτό, ορίζεται στο άρθρο 10 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν.2696/99 όπως ισχύει) και δεν υπερβαίνει τα 80 χλμ. ανά ώρα για διαδρομές σε αυτοκινητοδρόμους ενώ περιορίζεται σε 60 χλμ. ανά ώρα για το λοιπό οδικό δίκτυο (εκτός αστικών περιοχών).
• Όλα το λεωφορεία που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές θα πρέπει να διαθέτουν ζώνες ασφαλείας για όλους τους επιβάτες (υ.α. Α-ΟΓΚ.71368/6146) με την εξαίρεση των μισθωμένων αστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης, στα οποία, για τεχνικούς λόγους δε μπορεί να εφαρμοστεί η υποχρέωση αυτή.
• Για όλα τα μισθωμένα λεωφορεία Δ.Χ. που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές (κοινά - υπερυψωμένα - διώροφα) ισχύει η υποχρέωση ύπαρξης συνοδού (ή συνοδών) που ορίζεται για τα λεωφορεία ιδιοκτησίας των σχολείων (σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 5 της υ.α Δ-16900/2550/1976). Μέριμνα του συνοδού είναι η αποτροπή {Συμπεριφορών που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της σχολικής μεταφοράς. Ειδικά για τα μισθωμένα διώροφα λεωφορεία τονίζεται ότι θα πρέπει να επιβαίνουν τουλάχιστον δύο συνοδοί εκ των οποίων τουλάχιστον ένας σε κάθε όροφο (κατάστρωμα) του λεωφορείου.
• Οι οδηγοί των σχολικών λεωφορείων (ιδιωτικής χρήσης) δε θα πρέπει να υπερβαίνουν το όριο ηλικίας των εξήντα πέντε (65) ετών, που ορίζεται στο όρθρο 8δ του νόμου 3185/2003.
• Όλα τα λεωφορεία (δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης) που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές υπόκεινται υποχρεωτικά σε ετήσιο τεχνικό έλεγχο.
• Όλα τα λεωφορεία (δημόσιος ή ιδιωτικής χρήσης) που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές θα πρέπει να φέρουν στον εμπρόσθιο και οπίσθιο ανεμοθώρακα (παρμπρίζ) σχετική ευανάγνωστη πινακίδα (π.χ. ΣΧΟΛΙΚΟ).
Παρακαλούνται οι εμπλεκόμενοι στις σχολικές μεταφορές, στο μέτρο των αρμοδιοτήτων τους, να διασφαλίσουν την απαρέγκλιτη τήρηση των ανωτέρω συνθηκών ασφαλούς μεταφοράς μαθητών στις σχολικές μεταφορές.
Σημειώνεται ότι κάθε προηγούμενη εγκύκλιος μας με περιεχόμενο που αντίκειται στο προαναφερθέντα, θα πρέπει να θεωρείται στο εξής ως μη ισχύουσα.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ