ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΓΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Αρ.Πρωτ.20866/Ν1/11-02-2019/ΥΠΠΕΘ
ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄ - ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ Α/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Πληροφορίες: Α. Μαυροπούλου, Στ. Τζιτζίδης
Ε. Χουρδάκης
Τηλέφωνο: 210.344-2201, -2813, -2208
E-mail: protocol(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
ΘΕΜΑ: «Εγκύκλιες οδηγίες για το αναγκαίο τυπικό προσόν της πιστοποιημένης παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας των νεοπροσλαμβανόμενων ιδιωτικών εκπαιδευτικών».
Στο Κεφάλαιο Ε’ («Σύστημα Διορισμών και Προσλήψεων Εκπαιδευτικών…. της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης») του ν.4589/2019 (ΦΕΚ 13 τ. Α’/29-1-2019), στο άρθρο 66, παρ. 4, ορίζεται: «4. Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, η πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια αποτελεί αναγκαίο τυπικό προσόν για την πρόσληψη εκπαιδευτικού στην ιδιωτική εκπαίδευση».
Η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, που στο εξής αποτελεί αναγκαίο τυπικό προσόν για την πρόσληψη εκπαιδευτικού στην ιδιωτική Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, πιστοποιείται βάσει των διατάξεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 και, μεταβατικά, βάσει των παρ. 2 και 3 του άρθρου 66 του ανωτέρω νόμου.
Ειδικότερα:
Α.1. Στην παρ. 4 του άρθρου 54, ορίζεται: «4. Η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια πιστοποιείται:
α) Με βεβαίωση που χορηγείται από Τμήμα Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή από ομάδες συνεργαζόμενων Τμημάτων του ίδιου ή περισσότερων Α.Ε.Ι. σε αποφοίτους, ύστερα από παρακολούθηση ομάδας μαθημάτων που προσφέρονται στο πλαίσιο ειδικού προγράμματος σπουδών ή στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών πρώτου κύκλου ή και συνδυαστικά. Με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος, η οποία εγκρίνεται από τη Σύγκλητο του οικείου Α.Ε.Ι., καθορίζεται η ομάδα μαθημάτων του προηγούμενου εδαφίου και καταρτίζεται τυχόν ειδικό πρόγραμμα σπουδών, το οποίο παρακολουθούν φοιτητές και απόφοιτοι Τμήματος του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι. που έχουν τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Με όμοια απόφαση καθορίζεται ο αριθμός των αποφοίτων, καθώς και των φοιτητών άλλων Τμημάτων, που παρακολουθούν τα μαθήματα αυτά κατ’ έτος, αλλά και η χορήγηση βεβαίωσης σε παλαιούς αποφοίτους του Τμήματος χωρίς παρακολούθηση επιπλέον μαθημάτων, εφόσον το πρόγραμμα σπουδών που ολοκλήρωσαν καλύπτει με επάρκεια το περιεχόμενο των ως άνω μαθημάτων. Τα μαθήματα προσφέρονται δωρεάν.
β) Με την κατοχή:
αα) μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ή διδακτορικού διπλώματος στις επιστήμες της αγωγής,
ββ) πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας της παρ. 5 του άρθρου 4 του ν.3027/2002 (Α’ 152) (*1),
(*1) 1 Στην παρ. 5 του άρθρου 4 του ν.3027/2002, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1.ε’ του άρθρου 29 του ν.4186/2013 (Α’ 193), ορίζεται ότι η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), οργανώνει και λειτουργεί, συμπληρωματικά προς τις ειδικότητες των Τμημάτων της, συγχρηματοδοτούμενα ή αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα διάρκειας έως δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων: αα) παιδαγωγικής κατάρτισης, για εκπαιδευτικούς ή υποψήφιους εκπαιδευτικούς και ββ) επιμόρφωσης ή εξειδίκευσης, εκπαιδευτικών ή μη.
γγ) πτυχίου Παιδαγωγικών Τμημάτων Α.Ε.Ι. (Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τμημάτων Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Τμημάτων Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας, Τμημάτων Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής και Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής), καθώς και με την κατοχή πτυχίου της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)».
Α.2. Στην παρ. 5 του άρθρου 54, ορίζεται:
«5. …α) Τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά αποκλειστικά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
β) Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και τα διδακτορικά διπλώματα που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά αποκλειστικά εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις και, προκειμένου για την πιστοποίηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, συνοδεύονται από βεβαίωσή του, ύστερα από γνώμη του ειδικού εισηγητή συναφούς κλάδου και του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) συναφούς επιστημονικού κλάδου, ότι το γνωστικό αντικείμενό τους εμπίπτει στις επιστήμες της αγωγής.
γ) Για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου, όπου αναφέρεται ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. νοείται και ο εκάστοτε αρμόδιος φορέας, σύμφωνα με τις ισχύουσες, κατά τον χρόνο της αναγνώρισης της ακαδημαϊκής ισοτιμίας ή και αντιστοιχίας διατάξεις».
Β. Από τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρο 66 του ν. 4589/2019, συνάγονται τα ακόλουθα:
Β.1. Σύμφωνα με την παρ. 2.α’ του ανωτέρω άρθρου, όσοι έχουν εισαχθεί σε καθηγητικές σχολές πριν την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2013-2014 θεωρείται ότι κατέχουν πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια για την πρόσληψή τους στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ όσοι έχουν εισαχθεί σε Τμήματα Α.Ε.Ι. (μη καθηγητικές σχολές) πριν την έναρξη του προαναφερόμενου ακαδημαϊκού έτους δεν δύνανται, μετά την έναρξη ισχύος του ν.4589/2019, να προσληφθούν στην ιδιωτική εκπαίδευση χωρίς το πρόσθετο τυπικό προσόν της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.
Β.2. Σύμφωνα με την παρ. 2.β’ του ανωτέρω άρθρου, όσοι εισήχθησαν κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2013-2014 και 2014-2015 σε καθηγητικές σχολές, όπως αυτές ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 8 του ν.3194/2003 (Α’ 267), όπως ισχύει, θεωρείται ότι κατέχουν πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια.
Ως καθηγητικές σχολές, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν.3194/2003, όπως ισχύει, νοούνται τα Τμήματα των πανεπιστημιακών Σχολών, των οποίων οι πτυχιούχοι δύνανται να διοριστούν στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τα άρθρα 12, 13 και 14 του ν.1566/1985, χωρίς την απαίτηση πρόσθετου πτυχίου ή πιστοποιητικού παιδαγωγικής κατάρτισης. Βάσει των ανωτέρω και σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 29 παρ. 1 και 5 του ν.4521/2018, θεωρούνται απόφοιτοι καθηγητικών σχολών οι πτυχιούχοι των κλάδων ΠΕ70 Δασκάλων, ΠΕ60 Νηπιαγωγών, ΠΕ01 Θεολόγων, ΠΕ02 Φιλολόγων, ΠΕ03 Μαθηματικών, ΠΕ04 Φυσικών Επιστημών (ήτοι, ΠΕ04.01 Φυσικοί, ΠΕ04.02 Χημικοί, ΠΕ04.03 Φυσιογνώστες, ΠΕ04.04 Βιολόγοι, ΠΕ04.05 Γεωλόγοι), ΠΕ05 Γαλλικής, ΠΕ06 Αγγλικής, ΠΕ07 Γερμανικής, ΠΕ08 Καλλιτεχνικών, ΠΕ11 Φυσικής Αγωγής, ΠΕ80 Οικονομίας (μόνο οι πτυχιούχοι των Τμημάτων Οικιακής Οικονομίας, οι οποίοι εντάσσονταν στο πρώην ΠΕ15 Οικιακής Οικονομίας), ΠΕ79.01 Μουσικής Επιστήμης (πρώην ΠΕ16.01 Πτυχιούχοι Μουσικής Επιστήμης και ΠΕ16.02 Πτυχιούχοι Παραδοσιακής/Λαϊκής Μουσικής), ΠΕ91.01 Θεατρικών Σπουδών (πρώην ΠΕ32 Θεατρικών Σπουδών), ΠΕ33 Μεθοδολογίας Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης (ΜΙΘΕ), ΠΕ34 Ιταλικής Φιλολογίας, ΠΕ40 Ισπανικής Φιλολογίας, ΠΕ86 Πληροφορικής (μόνο οι πτυχιούχοι του Τμήματος Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς, οι οποίοι εντάσσονταν στον πρώην ΠΕ19 Πληροφορικής ΑΕΙ), και των κλάδων ΠΕ81, ΠΕ82, ΠΕ83 και ΠΕ84 (μόνο οι πτυχιούχοι της Ανώτερης Σχολής Εκπαιδευτικών Τεχνολόγων Μηχανικών (Α.Σ.Ε.ΤΕ.Μ.) της Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. και της Ανωτάτης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) του πρώην ΠΕ17.
Β.3. Σύμφωνα με την παρ. 2.γ’ του ανωτέρω άρθρου, όσοι κατά τη δημοσίευση του ν. 4547/2018 (Α’ 102/12-6-2018) είχαν λάβει βεβαίωση ή πτυχίο που απένειμε παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 2 του ν.3848/2010 (Α’ 71), όπως ίσχυε έως τη δημοσίευση του ανωτέρω νόμου, ή είχαν εισαχθεί σε Τμήματα των περιπτώσεων β’ και γ’ της ίδιας παραγράφου και έλαβαν μεταγενέστερα τη σχετική βεβαίωση ή πτυχίο, θεωρείται ότι έχουν πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια.
Ειδικότερα, στις περιπτώσεις β’ και γ’ της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν.3848/2010, όπως ίσχυαν μέχρι την έκδοση του ν.4547/2018, αναφερόταν ότι η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια πιστοποιείται:
«β) Με την κατοχή πτυχίου τμήματος Α.Ε.Ι., το πρόγραμμα σπουδών του οποίου εξασφαλίζει την προς τούτο αναγκαία θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξάσκηση και οι απόφοιτοι του οποίου έχουν τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Προϋπόθεση αποτελεί η ύπαρξη μέσα στο πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος διδακτικών αντικειμένων που εμπίπτουν στις ακόλουθες θεματικές περιοχές:
1. Θέματα εκπαίδευσης και αγωγής.
2. Θέματα μάθησης και διδασκαλίας.
3. Ειδική διδακτική και πρακτική άσκηση.
Το πρόγραμμα σπουδών αξιολογείται στο πλαίσιο της αξιολόγησης του Τμήματος. Για την εξασφάλιση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από το εν λόγω πτυχίο, εκδίδεται διαπιστωτική απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση της Συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι. και γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Η διαπιστωτική πράξη διατηρεί την ισχύ της και δεν χρήζει ανανέωσης, εκτός αν μεταβληθεί, ως προς την παρεχόμενη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, το πρόγραμμα σπουδών με βάση το οποίο η διαπιστωτική πράξη εκδόθηκε. γ) Με την κατοχή πτυχίου Παιδαγωγικών Τμημάτων Α.Ε.Ι. (Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τμημάτων Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Τμημάτων Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής - Ψυχολογίας, Τμημάτων Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής)».
Β.4. Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 66 του ν.4589/2019, «3. Οι διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου δεν θίγουν την ισχύ της παρ. 2 του άρθρου 111 του ν.4547/2018».
Στην παρ. 2 του άρθρου 111 του ν.4547/2018, ορίζεται:
«2. Τα προγράμματα σπουδών της περίπτωσης α’ της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν.3848/2010, που είναι σε λειτουργία κατά τη δημοσίευση του παρόντος, ολοκληρώνονται με τους ήδη εγγεγραμμένους σπουδαστές», και στην περίπτωση α’ της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν.3848/2010, οριζόταν: «Η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια πιστοποιείται: α) Με βεβαίωση περί επιτυχούς παρακολούθησης ειδικού προγράμματος σπουδών τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας, το οποίο παρέχεται από τμήμα Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή από ομάδες συνεργαζόμενων τμημάτων του ίδιου ή περισσότερων Α.Ε.Ι. σε αποφοίτους τμημάτων που έχουν τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Το πρόγραμμα αυτό καταρτίζεται με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι., εγκρίνεται από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), και αξιολογείται μετά το πρώτο έτος λειτουργίας του, εν συνεχεία δε κάθε τέσσερα έτη, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1έως 9 του ν. 3374/2005 (Α` 189)».
Τονίζεται ότι, υπό το πρίσμα της παρ. 3 του άρθρου 54 του ν. 4589/2019, η εγγραφή στην Επετηρίδα Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών του άρθρου 28 του ν.682/1977 διατηρείται ως αναγκαία αλλά πλέον δεν αποτελεί και ικανή συνθήκη για την πρόσληψη ενός εκπαιδευτικού σε ιδιωτική σχολική μονάδα.
Και τούτο διότι στην Επετηρίδα Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών εγγράφεται (κατ’ άρθρο 24, αρ. 3 του ν.682/1977) το εκπαιδευτικό προσωπικό που έχει τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα διορισμού στη δημόσια εκπαίδευση. Για το διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια δεν αποτελεί αναγκαίο αλλά πρόσθετο τυπικό προσόν (κατ’ άρθρο 54, παρ. 3 του ν. 4589/2019), που μπορεί να πιστοποιείται είτε πριν είτε μετά το διορισμό του υποψηφίου στη δημόσια εκπαίδευση. Αντίθετα, βάσει της παρ. 4 του άρθρου 66 του ν. 4589/2019, όπως προαναφέρθηκε, από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του εν λόγω νόμου «η πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια αποτελεί αναγκαίο τυπικό προσόν για την πρόσληψη εκπαιδευτικού στην ιδιωτική εκπαίδευση».
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΗΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ