edu.klimaka.gr

Πρόγραμμα Προώθησης της Φιλοζωΐας στα Σχολεία

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΖΩΪΑΣ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Δημοσιευμένο στο ΦΕΚ 710/2025

Αριθμ. 6854
Προγράμματα για την προώθηση, την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της φιλοζωίας και της υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώου συντροφιάς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

ΟΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις
α) Της παρ. 16 του άρθρου 45 του ν. 4830/2021 «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα «ΑΡΓΟΣ» και λοιπές διατάξεις (Α’ 169) σε συνδυασμό με το άρθρο 31 του ως άνω νόμου,
β) του άρθρου 87 του ν. 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» (Α’ 136),
γ) του ν. 4186/2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 193),
δ) του ν. 4610/2019 «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» (Α’ 70),
ε) του ν. 3966/2011 «Θεσμικό πλαίσιο των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και λοιπές διατάξεις (Α’ 118),
στ) του ν. 3699/2008 «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» (Α’ 199),
ζ) ν. 682/1977 «Περί ιδιωτικών σχολείων Γενικής Εκπαιδεύσεως και Σχολικών Οικοτροφείων» (Α’ 244),
η) του άρθρου 123 του ν. 4876/2021 «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 136),
θ) της παρ. 3 του άρθρου 13 και της περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133), σε συνδυασμό με το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98).
2. Το π.δ. 79/2017 «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων» (Α’ 109).
3. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων (Α’ 130), ιδίως δε την παρ. 1 του άρθρου 12 αυτού.
4. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
5. Το π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α’ 31).
6. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων- Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών- Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
7. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
8. Την υπό στοιχεία 94236/ΓΔ4/2021 απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων όλων των τύπων σχολικών μονάδων, Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και των Γυμνασίων» (Β’ 3567).
9. Την υπό στοιχεία 130372/ΓΔ42024 απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου» (Β’ 6048).
10. Την υπό στοιχεία 66152/ΓΔ4/2022 απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Πρόγραμμα Σπουδών ‘Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη’ του Νηπιαγωγείου, των Α’- ΣΤ’ τάξεων Δημοτικού και των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γυμνασίου» (Β’ 2820).
11. Την υπ’ αρ. 80/2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ζωή Μακρή» (Β’ 69).
12. Την υπ’ αρ. 32195/19-05-2022 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών «Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων του Τμήματος Προστασίας Ζώων Συντροφιάς από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο Υπουργείο Εσωτερικών» (Β’ 2655).
13. Την υπ’ αρ. 2005/9.6.2022 (Β’ 2932) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Εσωτερικών και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, δυνάμει της οποίας συνεστήθη στο Υπουργείο Εσωτερικών Ειδική Γραμματεία για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς.
14. Την υπ’ αρ. 948/19.06.2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εσωτερικών, Βασίλειο Πέτρο Σπανάκη» (Β’ 3716).
15. Την υπ’ αρ. 3/10-01-2025 Πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
16. Την υπό στοιχεία ΓΔΟΥΔΥ/4/29-01-2025 εισήγηση του Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Διοικητικής Υποστήριξης.
17. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
18. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός

Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός και η περαιτέρω εξειδίκευση του περιεχομένου των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της περ. β του άρθρου 31 του ν. 4830/2021 (Α’ 169) που αφορούν στην προώθηση, ευαισθητοποίηση και ανάπτυξη της φιλοζωίας και της υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώου συντροφιάς σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Άρθρο 2
Θεματική ενότητα για τα ζώα συντροφιάς

1. Στο Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (Β’ 6048/2024), στο θεματικό πεδίο 15 «Ζωή στη Στεριά», εντάσσονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα της περ. β του άρθρου 31 του ν. 4830/2021 (Α’ 169), δεδομένου ότι τα Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα αφορούν μεταξύ άλλων: α) στην έρευνα στο οικείο περιβάλλον των μαθητών/τριών για τις συνθήκες διαβίωσης και ασφάλειας των αδέσποτων ζώων και β) στην υλοποίηση δράσεων ευαισθητοποίησης στα μέλη της σχολικής κοινότητας και στην οικογένειά τους για την προστασία των αδέσποτων ζώων. Για την εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» δημιουργήθηκε από το ΙΕΠ ειδική ψηφιακή πλατφόρμα: https://act.digitalschool.gov.gr/στην οποία περιλαμβάνεται το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», ο οδηγός εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας», οι Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και οι Σχολικές Ημέρες.

Στον Οδηγό Εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας», εκτός των άλλων στα θέματα ενεργού πολιτειότητας στα οποία μπορούν να εμπίπτουν οι δράσεις και τα οποία αντιστοιχίζονται πλήρως με θεματικά πεδία του Προγράμματος Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη, περιλαμβάνονται δράσεις για την υιοθέτηση πρακτικών φιλοζωίας. Συγκεκριμένα, στα ενδεικτικά, πλήρως αναπτυγμένα, παραδείγματα Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας περιλαμβάνονται Δράσεις φιλοζωίας για όλες τις ηλικιακές ομάδες και επιπλέον πρόσθετα παραδείγματα Προγραμμάτων (με σύντομη περιγραφή) Δράσεων Ενεργού Πολίτη αφορούν δράσεις φιλοζωίας σε μία προοπτική βιοποικιλότητας.

2. Στο Πρόγραμμα Σπουδών όλων των τύπων σχολικών μονάδων Νηπιαγωγείων, Δημοτικών Σχολείων, Γυμνασίων και Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. εντάσσονται Δράσεις Ενεργού Πολίτη διάρκειας τουλάχιστον δέκα (10) διδακτικών ωρών η κάθε μία, οι οποίες δύνανται να έχουν αυτοτελή θεματική ενότητα αφιερωμένη στα ζώα συντροφιάς. Η θεματική ενότητα δεν αποτελεί διακριτό μάθημα που εντάσσεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Αναπτύσσεται σε όλο το εύρος των μαθημάτων των ωρολογίων προγραμμάτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους στο πλαίσιο: 

  1. των Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, 
  2. των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων,
  3. των Γνωστικών Αντικειμένων,
  4. των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και
  5. των εκπαιδευτικών επισκέψεων, σχολικών ημερών και ετήσιων εκπαιδευτικών δράσεων.

Στο πλαίσιο των παραπάνω εκπαιδευτικών δράσεων, δύναται να λαμβάνουν χώρα εκδηλώσεις, ομιλίες, προβολές, σεμινάρια αντιμετώπισης και χειρισμού αδέσποτων ζώων και να πραγματοποιούνται ημερίδες και διαγωνισμοί συναφούς περιεχομένου, με σκοπό:

  • Την απόκτηση γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών/τριών που συμβάλλουν στη φιλοζωία και στην υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώων συντροφιάς,
  • τη γνώση όλων των θεμάτων που αναφύονται σχετικά με τα ζώα και ιδίως τα ζώα συντροφιάς και η απαιτούμενη ευθύνη που καλείται να επιδεικνύει ο ενεργός πολίτης έναντι τους, λαμβάνοντας υπόψη τις πέντε διεθνώς αναγνωρισμένες ελευθερίες για την ευζωία τους,
  • την ενίσχυση των ηθικών αξιών και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και του σεβασμού απέναντι στα ζώα και ιδίως στα ζώα συντροφιάς ως οντοτήτων του φυσικού περιβάλλοντος και ως έμβιων όντων,
  • την προώθηση υπεύθυνης λήψης αποφάσεων σχετικά με τις διαδικασίες της κοινωνικοποίησης και διάδρασης των ζώων συντροφιάς,
  • την υποστήριξη της βιωματικής μάθησης σχετικά με τη φιλοζωία και την υπεύθυνη ιδιοκτησία,
  • την ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής σε πάσης φύσεως προγράμματα και δράσεις φιλοζωίας.

Άρθρο 3
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ανά ηλικιακό επίπεδο

Η εξειδίκευση των γενικών στόχων της φιλοζωίας σε προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ανά ηλικιακό επίπεδο στο πλαίσιο της υλοποίησης των σχετικών δράσεων ορίζονται ως εξής:

Ηλικιακό Επίπεδο Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ανά βαθμίδα εκπαίδευσης
Νηπιαγωγείο Οι μαθητές/τριες:
  • αναγνωρίζουν τις πέντε βασικές αρχές που εξασφαλίζουν την ευζωία των ζώων συντροφιάς, όπως φαγητό-νερό, στέγαση, υγεία-περίθαλψη, ασφάλεια, κατάλληλες συνθήκες διαβίωσης και κοινωνικοποίησης,
• περιγράφουν και εφαρμόζουν ήπιες πρακτικές συμπεριφοράς απέναντι στα ζώα, μέσω της εξ αποστάσεως παρατήρησης σχετικών πρακτικών αλληλεπίδρασης ανθρώπων με τα ζώα συντροφιάς, της αναγνώρισης ήπιων πρακτικών μέσω εντύπων, της παρακολούθησης σχετικών μικρού μήκους ταινιών,
• υιοθετούν την ενσυναίσθηση και την καλοσύνη ως στάση απέναντι στα ζώα, μέσω δομημένων δραστηριοτήτων που προάγουν την ήπια διάδραση ανθρώπου-ζώων συντροφιάς, και ιδίως την προσφορά τροφής και την ελεγχόμενη προσέγγιση των ζώων.
Δημοτικό σχολείο Οι μαθητές/τριες:
  • εξηγούν τις έννοιες της υπεύθυνης υιοθεσίας ζώων, ιδίως φαγητό, εμβολιασμό, κτηνιατρική περίθαλψη, στείρωση, άσκηση, φροντίδα, προσοχή και προστασία,
• συγκρίνουν τα διάφορα είδη ζώων συντροφιάς, τις ανάγκες τους, τις συνήθειές τους, το ρυθμό και τις συνθήκες ζωής που ταιριάζουν σε κάθε είδος ζώου συντροφιάς,
• εξετάζουν ολιστικά τα ζητήματα της αλληλεπίδρασης ανθρώπων και ζώων συντροφιάς (ιδίως τα ζητήματα υγιεινής, υπεύθυνης ιδιοκτησίας, αποφυγής παραμέλησης, εγκατάλειψης ή κακοποίησης ζώων συντροφιάς) δίνοντας έμφαση σε ζητήματα συμπεριφοράς των ζώων με σκοπό το σεβασμό τους και την ασφάλεια τους,
• συμμετέχουν σε βιωματικές δράσεις, ιδίως στη δημιουργία ασφαλούς καταφυγίου για τραυματισμένα και εγκαταλελειμμένα ζώα συντροφιάς, επισκέψεις διά ζώσης, εξ αποστάσεως ή εικονικές σε καταφύγια ζώων.
Γυμνάσιο Οι μαθητές/τριες:
  • αναφέρουν και συζητούν για επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ζώα συντροφιάς, ιδίως του κτηνιάτρου, του εκπαιδευτή σκύλου, του Φροντιστή-Βοηθού Κτηνιάτρου Ζώων Συντροφιάς,
• διασαφηνίζουν ζητήματα φιλοζωίας και θέματα που αναφύονται σχετικά με τα ζώα και τα ζητήματα διαβίωσης αδέσποτων ζώων,
• αξιολογούν τις εικόνες των ζώων που προβάλλονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το διαδίκτυο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς και αναστοχάζονται τον ρόλο του ενεργού πολίτη σε σχέση με τα ζώα συντροφιάς,
• διευκρινίζουν τις νομικές και ηθικές πλευρές που αναφύονται ως προς τα ζώα συντροφιάς και ιδίως σε θέματα που αφορούν στην υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώων συντροφιάς,
• συμμετέχουν σε βιωματικές δράσεις σε καταφύγια ζώων και σε φορείς διάσωσης ζώων.
Λύκειο Οι μαθητές/τριες:
  • αναλύουν με συμμετοχικές και βιωματικές μεθοδολογίες και τεχνικές επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ζώα συντροφιάς,
• αναφέρουν ζητήματα εργασιακού περιβάλλοντος, καθώς και ασφάλειας και υγιεινής των επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα ζώα συντροφιάς,
• συσχετίζουν επαγγέλματα υγείας με αρχές της ευζωίας των ζώων συντροφιάς.

Επισημαίνεται ότι τα ίδια προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, τα οποία ισχύουν και για τις δράσεις που προβλέπονται, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4830/2021 «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα “AΡΓΟΣ” και λοιπές διατάξεις» (Α’ 169) ισχύουν και για την Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας όπως ορίστηκε η 4η Απριλίου κάθε σχολικού έτους, η οποία είναι αφιερωμένη στην υλοποίηση δράσεων φιλοζωίας, λαμβάνοντας υπόψη την υπ’ αρ. 15/07-03-2024 εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) (Αρ.: 28131/15-03-2024).

Άρθρο 4
Τρόποι και διαδικασία υλοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τα ζώα συντροφιάς

Για την επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων ανά βαθμίδα εκπαίδευσης του άρθρου 3, σε κάθε τάξη των σχολικών μονάδων του άρθρου 2, δύνανται να πραγματοποιούνται επιπλέον των αναφερόμενων στο άρθρο 2, τα εξής:

  • Σχεδιασμός και υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Τα προγράμματα αυτά τρίμηνης τουλάχιστον διάρκειας, δύνανται να αναπτύσσονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας:
    α) Γνωστικών αντικειμένων ή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το Γυμνάσιο,
    β) σχολικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου υφίσταται στο εκάστοτε ωρολόγιο πρόγραμμα,
    γ) δραστηριοτήτων Ομίλων και
    δ) διαθεματικής προσέγγισης σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα στις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής.

    Για τον τρόπο, τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη θεματολογία των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων εκδίδεται κάθε σχολικό έτος σχετική εγκύκλιος από τη Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
  • Εκπαιδευτικά προγράμματα και μαθητικές δράσεις.
  • Φιλοζωικές δράσεις από φιλοζωικά σωματεία, οργανώσεις και καταφύγια εγγεγραμμένα στα αντίστοιχα Υπομητρώα του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς (ΕΜΖΣ) καθώς και δήμους.
  • Εκπαιδευτικά προγράμματα, δράσεις, ομιλίες, ημερίδες και σεμινάρια για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, διά ζώσης ή εξ αποστάσεως στα Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) και στα Δίκτυα που συμμετέχουν.
  • Συμμετοχή, ανά ομάδα (τμήμα ή τάξη), σε προγράμματα εικονικής υιοθεσίας ζώων συντροφιάς που φιλοξενούνται σε καταφύγιο αδέσποτων ζώων συντροφιάς της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4830/2021 (Α’ 136) ή που φιλοξενούνται σε ανάδοχο. Η εικονική υιοθεσία πραγματοποιείται μέσω παροχών σε είδος και ιδίως ζωοτροφών, κτηνιατρικών φαρμάκων και αναλώσιμων που απαιτούνται για τη διασφάλιση της ευζωίας του ζώου συντροφιάς, κατόπιν συνεργασίας με τα καταφύγια φιλοξενίας ή τον ανάδοχο. Η συμμετοχή στη σχολική ομάδα που θα αναλάβει την εικονική υιοθεσία αδέσποτου ζώου συντροφιάς εγκρίνεται από τον/τη Διευθυντή/ντρια - Προϊστάμενο/η της σχολικής μονάδας. Επίσκεψη εικονικά υιοθετημένου ζώου δύναται να λαμβάνει χώρα σε σχολική μονάδα, κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων και εφόσον το ζώο:
    α) Είναι εγγεγραμμένο στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς και διαθέτει ηλεκτρονικό βιβλιάριο υγείας,
    β) συνοδεύεται και επιβλέπεται καθόλη τη διάρκεια της επίσκεψης στη σχολική μονάδα από εκπαιδευμένο άτομο του φορέα που συμμετέχει στο πρόγραμμα εικονικής υιοθεσίας το οποίο φέρει αποκλειστικά την ευθύνη του ζώου,
    γ) δεν διαταράσσεται το σχολικό πρόγραμμα και ο ρυθμός ζωής του ζώου.

Άρθρο 5
Αποτύπωση Εφαρμογής

Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς, καταγράφεται στο πληροφοριακό σύστημα myschool η συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στη/στις δράση/εις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας, συμπεριλαμβανομένων των δράσεων φιλοζωίας σε αντιστοίχιση με τα θεματικά πεδία του Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ). Κατά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής βαθμίδας αποτυπώνεται η συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στη/στις δράση/εις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας σε βεβαίωση που λαμβάνει μαζί με το απολυτήριό του/της.

Άρθρο 6
Δράσεις για τα ζώα συντροφιάς στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ Δράσεων Ενεργού Πολίτη

Προκειμένου να ενημερώνονται οι μαθητές/τριες για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ζώα συντροφιάς, να προβληματίζονται και να δημιουργούν παρεμβάσεις σχετικά με την υπεράσπιση της ευζωίας των ζώων και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι σε αυτά, οι στόχοι και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» διασυνδέονται με:

  1. Τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ,
  2. τις προτεινόμενες Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας του Οδηγού του Εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας»,
  3. α Εργαστήρια Δεξιοτήτων με σχετική θεματολογία, στο πλαίσιο της Θεματικής Ενότητας: «Φροντίζω το Περιβάλλον» και
  4. την Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας, στην ψηφιακή πλατφόρμα https://act.digitalschool.gov.gr/.

Άρθρο 7
Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή αρχίζει να ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 7 Φεβρουαρίου 2025

Οι Υφυπουργοί

Εσωτερικών
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ-ΠΕΤΡΟΣ
ΣΠΑΝΑΚΗΣ

Παιδείας, Θρησκευμάτων
και Αθλητισμού
ΖΩΗ ΜΑΚΡΗ

Σχετικά Άρθρα