ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΥΛΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Γ' ΤΑΞΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Αρ.Πρωτ.Φ.20/130447/Δ1/22-08-2019/ΥΠΑΙΘ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π.Ε.
ΤΜΗΜΑ Α’ ΣΠΟΥΔΩΝ
& ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α΄
Email : spudonpe(ΣΤΟ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες : Θ. Δημητρακόπουλος
Χ. Μαραγκός
Τηλέφωνο : 210 344 2425
ΘΕΜΑ: «Οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για τα μαθηματικά του Δημοτικού σχολείου»
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 26/27-06-2019 του Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για τα μαθηματικά του Δημοτικού σχολείου.
Μαθηματικά Δημοτικού (Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄)
(...)
Κεφάλαιο | Προτείνεται να μην αξιοποιηθούν διδακτικά από το Βιβλίο Μαθητή τα παρακάτω: | Προτείνεται να μην αξιοποιηθούν διδακτικά από το Τετράδιο Εργασιών τα παρακάτω: | Προτείνεται να αξιοποιηθούν διδακτικά τα παρακάτω «ψηφιακά δομήματα» από τα εμπλουτισμένα σχ. εγχειρίδια | Προτείνεται να αξιοποιηθούν διδακτικά οι παρακάτω δραστηριότητες από τα νέα ΠΣ και τον Οδηγό για τον Εκπαιδευτικό** | Παρατηρήσεις |
1ο |
| α΄ τεύχος, σελ. 11, άσκηση 5 |
| Εναλλακτικά μπορεί να γίνει η δραστηριότητα από τον Οδηγό για τον Εκπαιδευτικό στη σελ. 84 με τίτλο «Πίνακας Gattegno (ανάγνωση, γραφή και κατανόηση φυσικών αριθμών)». Επίσης, εναλλακτικά μπορεί να γίνει, από το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Γ΄ τάξης, η δραστηριότητα ΑρΔ2 της σελ.80 με τίτλο «Τριψήφιοι αριθμοί» | Η δραστηριότητα 5 θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διδακτικά στο βιβλίο του μαθητή, χρησιμοποιώντας βιωματικά τους άβακες και οι μαθητές να κατανοήσουν την αξία θέσης των ψηφίων. |
2ο | σελ. 14, άσκηση 1 |
|
|
| Η δραστηριότητα 1 προκειμένου να χαρακτηριστεί αναληπτική ώστε οι μαθητές να βρουν όλους τους πιθανούς τρόπους πρόσθεσης, αρκεί η εκφώνηση του προβλήματος. |
2ο | σελ. 15, άσκηση 2 |
|
|
| Η άσκηση 2 εστιάζει κυρίως στο διαδικαστικό μέρος πρόσθεσης διψήφιων και τριψήφιων αριθμών. |
7ο | σελ. 25, άσκηση 4 |
|
|
| Στην άσκηση 4 η χρήση της αριθμομηχανής θα μπορούσε να ενσωματωθεί ως τρόπος επαλήθευσης στις άλλες δραστηριότητες. |
8ο | α΄ τεύχος, σελ. 24, άσκηση 2 | Αντί για την 5η δραστηριότητα του Β.Μ., σελ. 29, μπορεί να πραγματοποιηθεί η παρακάτω ψηφιακή δραστηριότητα: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4391 | Οι μαθητές έχουν εξασκηθεί σε παρόμοιες ασκήσεις στο βιβλίο του μαθητή και μάλιστα η πρώτη είναι βιωματική. | ||
α΄ τεύχος, σελ. 25, άσκηση 4 | Οι μαθητές έχουν εξασκηθεί σε παρόμοιες ασκήσεις. | ||||
9ο | α΄ τεύχος, σελ. 26, άσκηση 1 | σελ. 31 στο Β.Μ. μπορεί να γίνει με πιο διερευνητικό τρόπο μέσω ψηφιακών εργαλείων: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4425 http://photodentro.edu.gr/v/it em/ds/8521/4424 | Οι μαθητές έχουν εξασκηθεί σε παρόμοιες ασκήσεις. | ||
10ο | σελ. 32, άσκηση 1 |
|
| Εναλλακτικά μπορεί να γίνει η δραστηριότητα από | Η δραστηριότητα 1 προκειμένου να χαρακτηριστεί αναληπτική ώστε οι μαθητές να βρουν όλους τους πιθανούς τρόπους αφαίρεσης, αρκεί η εκφώνηση του προβλήματος. |
σελ. 33, άσκηση 2 |
|
|
| Η άσκηση 2 εστιάζει κυρίως στο διαδικαστικ ό μέρος αφαίρεσης διψήφιων και τριψήφιων αριθμών. | |
12ο | σελ. 37, άσκηση 3 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοια προβλήματα . |
12ο |
| α΄ τεύχος, σελ. 32, άσκηση 2 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
13ο | α΄ τεύχος, σελ. 35, άσκηση 5 | Οι μαθητές έχουν εξασκηθεί σε παρόμοιες ασκήσεις. | |||
14ο | σελ. 43, άσκηση 5 |
|
| Εναλλακτικά μπορεί να γίνει η δραστηριότητα από τον Οδηγό για τον Εκπαιδευτικό στη σελ. 84 με τίτλο «Πίνακας Gattegno (ανάγνωση, γραφή και κατανόησ η φυσικών αριθμών)». | Δεν εξυπηρετεί άμεσα τον διδακτικό στόχο της ενότητας. |
14ο |
| β΄ τεύχος, σελ. 11, άσκηση 4 |
|
| Οι μαθητές έχουν εξασκηθεί σε παρόμοιες ασκήσεις. |
15ο | σελ. 45, άσκηση 3 |
|
|
| Οι ασκήσεις 1, 2 αρκούν για την επίτευξη του διδακτικού στόχου. |
15ο |
| β΄ τεύχος, σελ. 13, άσκηση 4 |
|
| Εισάγεται διαδικαστικά η έννοια της αντίστροφης πράξης πρόσθεσης- αφαίρεσης χωρίς να έχει αναπτυχθεί εννοιολογικά στο βιβλίο του μαθητή. Θα μπορούσε να μεταφερθεί στο βιβλίο του μαθητή. |
17ο | σελ. 49, άσκηση 3 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
17ο |
| β΄ τεύχος, σελ. 17, άσκηση 6 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
18ο |
| β΄ τεύχος, σελ. 18, άσκηση 1 | H δραστηριότητα 3 σελ. 51 στο Β.Μ. μπορεί να γίνει με πιο διερευνητικό τρόπο μέσω ψηφιακών εργαλείων: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4292 |
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
19ο | σελ. 52, άσκηση 1 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
19ο | σελ. 53, άσκηση 3 |
|
|
| Δεν εντάσσεται άμεσα στην κατηγορία των προβλημάτων. |
20ο |
| β΄ τεύχος, σελ. 22, άσκηση 2 |
|
| Εισάγεται διαδικαστικά η έννοια της αντίστροφης πράξης πρόσθεσης- αφαίρεσης χωρίς να έχει αναπτυχθεί εννοιολογικά στο βιβλίο του μαθητή. Θα μπορούσε να μεταφερθεί στο βιβλίο του μαθητή. |
27ο | σελ. 71, άσκηση 2 |
|
|
| Οι υπόλοιπες δραστηριότητες αρκούν για την επίτευξη του διδακτικού στόχου. |
27ο |
| γ΄ τεύχος, σελ. 11, ασκήσεις 4, 6 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
28ο | σελ. 73, ασκήσεις 2, 3 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
28ο |
| γ΄ τεύχος, σελ 13, ασκήσεις 5, 6 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
29ο | γ΄ τεύχος, σελ. 14, άσκηση 1 γ΄ τεύχος, σελ. 15, άσκηση 4 | Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. | |||
30ο | σελ. 77, ασκήσεις 2, 3 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
30ο |
| γ΄ τεύχος, σελ. 16, άσκηση 3 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
31ο | σελ. 79, άσκηση 4 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
33ο | σελ. 85, άσκηση 2 |
|
|
| Η άσκηση 2 εστιάζει κυρίως στο διαδικαστικό μέρος ενώ στην παρούσα φάση η εστίαση είναι στην εννοιολογικ ή κατανόηση. |
33ο |
| γ΄ τεύχος, σελ. 23, άσκηση 5 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
34ο | σελ. 87, άσκηση 2 |
|
|
| Η άσκηση 2 εστιάζει κυρίως στο διαδικαστικό μέρος ενώ στην παρούσα φάση η εστίαση είναι στην εννοιολογικ ή κατανόηση |
36ο | σελ. 90, άσκηση 1 σελ. 91, άσκηση 2 | Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. | |||
36ο | σελ. 91, άσκηση 5 |
|
|
| Δυσκολία στην κατανόησή της από τους μαθητές. |
36ο | γ΄ τεύχος, σελ. 28, άσκηση 1 γ΄ τεύχος, σελ. 29, άσκηση 4 | Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. | |||
37ο | σελ. 93, άσκηση 2 |
|
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
37ο | γ΄ τεύχος, σελ.30, άσκηση 1 γ΄ τεύχος, σελ.31, άσκηση 4 | Υπάρχουν παρόμοιες ασκήσεις παρακάτω. | |||
40ο | σελ. 98, άσκηση 1 |
|
|
| Δεν εξυπηρετεί τους επιδιωκόμενους στόχους της ενότητας |
40ο |
| γ΄ τεύχος, σελ. 34, άσκηση 2 |
| Εναλλακτι κά μπορεί να γίνει, από το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Γ΄ τάξης, η δραστηριότητα ΑρΔ4 της σελ.80 με τίτλο «Όσο ψηλότερα τόσο καλύτερα ». | Η συγκεκριμένη άσκηση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διδακτικά στο βιβλίο του μαθητή, χρησιμοποιώντας βιωματικά τους άβακες οι μαθητές θα αναπτύξουν την αξία θέσης των ψηφίων. |
41ο |
|
| Αντί για τη 2η δραστηριότητα, σελ. 101, στο Β.Μ. μπορεί να πραγματοποιηθεί η παρακάτω ψηφιακή δραστηριότητα: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4150 Ως επέκταση της 5ης άσκησης, σελ.37, στο Τ.Ε. μπορεί να πραγματοποιηθεί η παρακάτω ψηφιακή δραστηριότητα: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4144 |
|
|
42ο |
|
| Ως επέκταση της 1ης δραστηριότητας του Β.Μ, σελ.102, μπορεί να πραγματοποιηθεί η παρακάτω ψηφιακή δραστηριότητα: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4417 |
|
|
46ο | Όλο το κεφάλαιο |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις σε προηγούμεν ο κεφάλαιο. | |
48ο | σελ. 117, άσκηση 2 σελ. 117, άσκηση 4 | Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. | |||
48ο |
| δ΄ τεύχος, σελ. 15, ασκήσεις 2, 3 |
|
| Οι υπόλοιπες δραστηριότητες επαρκούν για την επίτευξη των στόχων. |
49ο |
| δ΄ τεύχος, σελ. 17, άσκηση 4 | H άσκηση 3, σελ. 16, στο Τ.Ε.. μπορεί να γίνει με πιο διερευνητικό τρόπο μέσω ψηφιακών εργαλείων: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4384 |
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
50ο |
| δ΄ τεύχος, σελ 18, άσκηση 2 δ΄ τεύχος, σελ 19, άσκηση 4 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
53ο |
| δ΄ τεύχος, σελ. 25, άσκηση 5 |
|
| Η συγκεκριμένη άσκηση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διδακτικά στο βιβλίο του μαθητή, χρησιμοποιώντας βιωματικά τους άβακες οι μαθητές θα αναπτύξουν την αξία θέσης των ψηφίων. |
54ο | Όλο το κεφάλαιο |
|
| Αποτελεί επανάληψη εννοιών που έχουν αναπτυχθεί επαρκώς σε προηγούμεν η ενότητα. | |
56ο | σελ. 135, ασκήσεις 2, 3 |
|
|
| Οι άσκηση 2 και 3 εστιάζουν κυρίως στο διαδικαστικό μέρος ενώ στην παρούσα φάση η εστίαση είναι στην εννοιολογική κατανόηση μέσω της επίλυσης προβλημάτων. |
56ο |
| δ΄ τεύχος, σελ. 31, ασκήσεις 4, 6 |
|
| Έχουν γίνει παρόμοιες ασκήσεις. |
57ο | Όλο το κεφάλαιο |
|
| Αποτελεί επανάληψη εννοιών που έχουν αναπτυχθεί επαρκώς σε προηγούμεν η ενότητα. | |
58ο | Όλο το κεφάλαιο |
|
| Οι δραστηριότητες θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στα κεφάλαια που αναπτύσσονται οι αντίστοιχες έννοιες. | |
59ο | Όλο το κεφάλαιο |
|
| Οι δραστηριότητες θα μπορούσαν να πραγματοπο ιηθούν στα κεφάλαια που αναπτύσσονται οι αντίστοιχες έννοιες. |
Οδηγίες για τις ενότητες των μαθηματικών της τάξης
1η Ενότητα: Αριθμοί μέχρι το 1.000 - Οι τέσσερις πράξεις- Γεωμετρικά σχήματα
Κεφ. 1: Να δοθεί βαρύτητα στην ανάπτυξη της αξίας θέσης των ψηφίων και στην ανάλυση των αριθμών στο δεκαδικό τους ανάπτυγμα μέσα από τις αντίστοιχες δραστηριότητες.
Κεφ. 2: Να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να ανακαλύψουν τους διαφορετικούς τρόπους πρόσθεσης μεταβαίνοντας στον αλγόριθμο της κάθετης πρόσθεσης εννοιολογικά.
Σ' αυτό θα βοηθήσει η κατανόηση των μαθητών για την αξία θέσης των ψηφίων ώστε να τοποθετήσουν τα ψηφία των δύο προσθετέων σωστά και να προκύψει το άθροισμα.
Κεφ. 3: Να προσεγγίσουν οι μαθητές τα βασικά χαρακτηριστικά των σχημάτων και να τα συγκρίνουν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, καταστάσεις της καθημερινότητάς τους και χειραπτικά υλικά.
Κεφ. 4-6: Να εστιάσουν οι μαθητές στην εννοιολογική κατανόηση του πολλαπλασιασμού προσεγγίζοντάς τον ως επαναλαμβανόμενη πρόσθεση. Η απομνημόνευση της προπαίδειας είναι επιθυμητή για λόγους αυτοματοποίησης, αλλά γνωρίζοντας οι μαθητές το εννοιολογικό υπόβαθρο του πολλαπλασιασμού θα τους βοηθήσει στα σημεία που θα δυσκολευτούν. Να αντιληφθούν τον πολλαπλασιασμό ως αντίστροφη πράξης της διαίρεσης και το αντίστροφο.
Κεφ. 7: Επαναληπτικό.
2η Ενότητα: Μετρήσεις μήκους - Πράξεις αφαίρεσης και πολλαπλασιασμού - Στερεά σώματα
Κεφ. 8: Να χρησιμοποιούν οι μαθητές το μέτρο, να εξασκηθούν στη μέτρηση μηκών και να παρατηρήσουν τη σχέση των υποδιαιρέσεων του μέτρου. Να αντιληφθούν ότι η μονάδα μέτρησης είναι μια συμβατική έννοια, το μέτρο και οι υποδιαιρέσεις προέκυψαν από την ανάγκη του ανθρώπου να μετρήσει το μήκος. Σ' αυτό το σημείο μπορούμε να αναφερθούμε και σε άλλες μονάδες μέτρησης όπως η ίντσα. Οι μαθητές έχουν εμπειρίες και με την ανάλογη καθοδήγηση του εκπαιδευτικού πιθανόν να σκεφτούν ότι για τη μέτρηση της διαγωνίου των τηλεοράσεων χρησιμοποιείται η ίντσα.
Κεφ. 9: Να δοθεί έμφαση στη δισδιάστατη και τρισδιάστατη μορφή των σχημάτων και στην αναπαράστασή τους με τη χρήση αναπτυγμάτων.
Κεφ. 10: Να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να ανακαλύψουν τους διαφορετικούς τρόπους αφαίρεσης μεταβαίνοντας στον αλγόριθμο της κάθετης αφαίρεσης εννοιολογικά.
Σ' αυτό θα βοηθήσει η κατανόηση των μαθητών για την αξία θέσης των ψηφίων ώστε να τοποθετήσουν σωστά τα ψηφία του μειωτέου και του αφαιρετέου και να προκύψει η διαφορά. Σημαντικό είναι να δοθεί προσοχή στις έννοιες του μειωτέου και του αφαιρετέου προκειμένου οι μαθητές να αντιληφθούν και να συνδέσουν τις έννοιες με τη διαδικασία της πράξης της αφαίρεσης. Μειωτέος είναι ο αριθμός που μειώνεται, άρα είναι ο μεγαλύτερος αριθμός και αφαιρετέος είναι ο αριθμός που αφαιρείται από τον μειωτέο. Δηλαδή ο μειωτέος, μειώνεται κατά τόσο, όσο είναι ο αφαιρετέος και προκύπτει η διαφορά.
Κεφ. 11: Να εστιάσουν οι μαθητές στην εννοιολογική κατανόηση του πολλαπλασιασμού προσεγγίζοντας τον ως επαναλαμβανόμενη πρόσθεση. Η απομνημόνευση της προπαίδειας είναι επιθυμητή για λόγους αυτοματοποίησης, αλλά γνωρίζοντας οι μαθητές το εννοιολογικό υπόβαθρο του πολλαπλασιασμού θα τους βοηθήσει στα σημεία που θα δυσκολευτούν.
Κεφ. 12: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 13: Επαναληπτικό.
3η Ενότητα: Αριθμοί μέχρι το 3.000 - Οι τέσσερις πράξεις - Χαράξεις, ορθές γωνίες
Κεφ. 14: Να δοθεί βαρύτητα στην ανάπτυξη της αξίας θέσης των ψηφίων και στην ανάλυση των αριθμών στο δεκαδικό τους ανάπτυγμα μέσα από τις αντίστοιχες δραστηριότητες.
Κρίνεται σημαντική η ανάπτυξη της ιδιότητας της σύγκρισης των αριθμών.
Κεφ. 15: Να αντιληφθούν οι μαθητές την πρόσθεση ως αντίστροφη πράξη της αφαίρεσης και το αντίστροφο. Να χρησιμοποιούν αυτή την ιδιότητα ως επαλήθευση των πράξεων.
Κεφ. 16: Να δοθεί έμφαση στη ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στη χρήση γεωμετρικών οργάνων (χάρακας, γνώμονας, διαβήτης) προκειμένου να κατασκευάζουν απλά γεωμετρικά σχήματα και να παρατηρούν τα χαρακτηριστικά των σχημάτων.
Κεφ. 17: Να δοθεί βαρύτητα στην ανάλυση των αριθμών στην αξία των ψηφίων του και στην επιμεριστική ιδιότητα του πολλαπλασιασμού ως προς την πρόσθεση.
Κεφ. 18: Να δοθεί έμφαση σε καταστάσεις μερισμού.
Κεφ. 19: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 20: Επαναληπτικό.
4η Ενότητα: Εισαγωγή στα απλά κλάσματα
Κεφ. 22: Να δοθεί έμφαση σε καταστάσεις μερισμού και ίσου μερισμού καθώς και στη σχέση των μεριδίων μεταξύ τους και ως προς το όλο.
Κεφ. 23: Να εξασκηθούν οι μαθητές στην ερμηνεία του κλάσματος χρησιμοποιώντας ποικίλα μοντέλα εξωτερικών αναπαραστάσεων των κλασμάτων.
Κεφ. 24: Να αντιληφθούν την έννοια της κλασματικής μονάδας. Να έχουν αίσθηση της σχέσης της κλασματικής μονάδας με τη μονάδα στους φυσικούς αριθμούς. Στα κλάσματα η κλασματική μονάδα προσδιορίζεται κάθε φορά από το κλάσμα που έχουμε, άρα είναι άπειρες, ενώ στους φυσικούς η μονάδα είναι το 1. Κάθε αριθμός προκύπτει ως επανάληψη της μονάδας του. Συνεπώς, η ανάπτυξη της σχέσης αυτής θα επιτρέψει τους μαθητές να αντιληφθούν το κλάσμα ως αριθμό μέσα από την επανάληψη της κλασματικής του μονάδας, τόσες φορές όσες εκφράζει ο αριθμητής. Είναι σημαντικό να αναπτυχθεί η ιδιότητα της σύγκρισης και να μπορούν οι μαθητές να διατάσσουν τους αριθμούς χρησιμοποιώντας το μοντέλο της αριθμογραμμής και να τους συγκρίνουν χρησιμοποιώντας τα σύμβολα ανισότητας. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην περίπτωση σύγκρισης κλασμάτων που εκφράζουν κάποιο μοντέλο εμβαδού. Είναι σημαντικό να καταλάβουν οι μαθητές ότι μπορούμε να συγκρίνουμε κλάσματα που αναφέρονται στο ίδιο όλο.
Κεφ. 25: Είναι σημαντικό οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και σύγκρισης σχημάτων προκειμένου να κατανοήσουν ότι ισοδύναμα είναι τα κλάσματα που εκφράζουν το ίδιο μέρος ενός μεγέθους. Αυτό που αλλάζει μόνο είναι ο αριθμός των μερών και όχι το μέρος.
Κεφ. 26: Επαναληπτικό.
5η Ενότητα: Προσθέσεις και αφαιρέσεις - Αλγόριθμος του πολλαπλασιασμού
Κεφ. 27: Να δοθεί έμφαση στη διαδικασία ελέγχου της ορθότητας της πράξης με την αντίστροφη πράξη.
Κεφ. 28: Να εξασκηθούν στην ανάλυση των αριθμών στην αξία των ψηφίων του και στην επιμεριστική ιδιότητα του πολλαπλασιασμού ως προς την πρόσθεση, διψήφιο με μονοψήφιο.
Κεφ. 29: Να εξασκηθούν στην ανάλυση των αριθμών στην αξία των ψηφίων του και στην επιμεριστική ιδιότητα του πολλαπλασιασμού ως προς την πρόσθεση, διψήφιο με διψήφιο.
Κεφ. 30: Εισαγωγή στον αλγόριθμο του πολλαπλασιασμού και σύνδεση με τις δύο προηγούμενες ενότητες.
Κεφ. 31: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 32: Επαναληπτικό.
6η Ενότητα: Εισαγωγή στους δεκαδικούς αριθμούς
Κεφ. 33-38: Επαρκούν οι διδακτικές οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου, ωστόσο θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην κατανόηση της αξίας θέσης των ψηφίων του ακέραιου και του δεκαδικού μέρους ενός δεκαδικού αριθμού.
7η Ενότητα: Αριθμοί μέχρι το 7.000 - Μέτρηση μάζας - Παζλ, πλακόστρωτα, μωσαϊκά, συμμετρία
Κεφ. 40: Να δοθεί βαρύτητα στην ανάπτυξη της αξίας θέσης των ψηφίων, στην ανάλυση των αριθμών στο δεκαδικό τους ανάπτυγμα μέσα από τις αντίστοιχες δραστηριότητες και στη σύγκριση και διάταξη των αριθμών.
Κεφ. 41: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 42: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 43: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 44: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 45: Επαναληπτικό.
8η Ενότητα: Πολλαπλασιασμοί και διαιρέσεις - Μοτίβα - Μέτρηση χρόνου και επιφάνειας
Κεφ. 46: Έχει αφαιρεθεί.
Κεφ. 47: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 48: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 49: Να δοθεί έμφαση στην εκμάθηση και κατανόηση της αναλογικής ώρας.
Κεφ. 50: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 51: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 52: Επαναληπτικό.
9η Ενότητα: Αριθμοί μέχρι το 10.000 - Κλάσματα και δεκαδικοί- Πράξεις - Γεωμετρία
Κεφ. 53: Να δοθεί έμφαση στην ανάλυση των αριθμών και στη διάταξη τους ανάλογα με την αξία τους.
Κεφ. 54: Έχει αφαιρεθεί.
Κεφ. 55: Επαρκούν οι οδηγίες στο βιβλίο του δασκάλου.
Κεφ. 56: Εισαγωγή στις κάθετες διαιρέσεις και στον αλγόριθμο της ευκλείδειας διαίρεσης.
Κεφ. 57: Έχει αφαιρεθεί.
Κεφ. 58: Έχει αφαιρεθεί.
Κεφ. 59: Έχει αφαιρεθεί.
Σημείωση: Για να τρέξετε τις ψηφιακές δραστηριότητες σε απευθείας σύνδεση (on line), προτιμήστε τον φυλλομετρητή Mozilla Firefox. Αν εξακολουθείτε να έχετε πρόβλημα, προσθέστε τη διεύθυνση http://photodentro.edu.gr στο exception site list στην καρτέλα security της Java.
**Ενδέχεται στις προτεινόμενες δραστηριότητες των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών, έκδοσης 2014, να υπάρχει μικρή απόκλιση στον αριθμό της σελίδας, λόγω της διαφορετικής έκδοσης του επεξεργαστή κειμένου, που θα χρησιμοποιηθεί. Σε κάθε περίπτωση όμως ο κωδικός της προτεινόμενης δραστηριότητας κάθε τάξης είναι μοναδικός (για παράδειγμα ΑρΔ3, για την Α΄ δημοτικού).
(...)
Παρακαλούμε να ενημερωθούν με χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Μετάβαση στις:
Οδηγίες Μαθηματικών Α Δημοτικού
Οδηγίες Μαθηματικών Β Δημοτικού
Οδηγίες Μαθηματικών Γ Δημοτικού
Οδηγίες Μαθηματικών Δ Δημοτικού