ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Γ' ΤΑΞΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2025-2026
Αρ.Πρωτ.121308/Δ2/30-09-2025/ΥΠΑΙΘΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ
ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Θ. Κανελλοπούλου
Μ. Γόγολα
Τηλέφωνο: 210-3443010
210-3442240
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Οικονομικών του Ημερήσιου Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2025-2026
Σχετ.: Τα με αρ. πρωτ. εισ. 112937/Δ2/16-09-2025 και 117436/Δ2/23-09-2025 έγγραφα
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/12-09-2025 του Δ.Σ. – Ανακοινοποίηση στο ορθό 23-09-2025) σας διαβιβάζουμε αρχείο με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Οικονομικών του Ημερήσιου Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2025-2026.
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Συν.: Ένα (1) ηλεκτρονικό αρχείο
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΜΑΡΚΑΚΗΣ
Σχολικό Έτος 2025-2026 | Οδηγίες Διδασκαλίας | Οικονομικά |
Γ΄ τάξη Ημερησίων Γυμνασίων
Σχολικό Εγχειρίδιο «Οικονομικά Α΄ Γενικού Λυκείου» των Μ. Ιωάννου-Σεργίου, Μ. Μάτση, Ν. Σάββα και Λ. Σταύρου-Παπαδοπούλου, έκδοση 2024, που διανέμεται στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου. Σε ψηφιακή μορφή: https://ebooks.edu.gr/ebooks/handle/8547/5582 |
Ερμηνεία συμβόλων ✅ Βασικό | Να προσεγγιστεί υποχρεωτικά ✏ Βασικό με τροποποίηση | Να προσεγγιστεί με προσαρμογή 🟡 Πρόσθετο | Να προσεγγιστεί προαιρετικά ❌ Να μη διδαχθεί |
ΜΕΡΟΣ Α’
🟩 Κεφ. 1ο: Το Οικονομικό Πρόβλημα | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 6 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
1.1 Οικονομική Δραστηριότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 19, ερ. 1,2 |
1.2.1 Ανάγκες 1.2.2 Αγαθά | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 19, ερ. 3, 4, 5 σ. 20, ερ. 5, 6, 7, 8, 9 σ. 21, ερ. 10 (ως επαναληπτική εργασία) σ. 22, ερ. 11 |
1.3 Στενότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 22, ερ. 13, 14,12 (ως επαναληπτική εργασία) σ. 23, ερ. 15, 16 ❌Να μη διδαχθεί το κείμενο: «Τόσο οι φτωχοί … και τα δύο ταυτόχρονα». |
1.4 Επιλογή και Κόστος Ευκαιρίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 23, ερ. 17, 18 σ. 24, ερ. 19 |
1.5 Οικονομική Αρχή | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 24, ερ. 20 σ. 24, ερ. 21 (μπορεί να λάβει τη μορφή δραστηριότητας αντιλογίας-debate) |
1.6 Το Οικονομικό Κύκλωμα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 24, ερ. 22, 23, 24, 25 🟡Πρόσθετο | Προαιρετικό: Οι μαθητές/-τριες να αναπαριστούν διαγραμματικά το Οικονομικό Κύκλωμα και τις ροές του. |
🟩 Κεφ. 2ο: Παραγωγή | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 3 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
2.1 Έννοια της Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 32, ερ. 1 |
2.2 Διακρίσεις της Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 32-33, ερ. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
2.3 Μετατόπιση Εργατικού Δυναμικού | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 34, ερ. 9, 10 (ως επαναληπτική εργασία) |
🟩 Κεφ. 3ο: Συντελεστές Παραγωγής | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 6 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
3.1 Συντελεστές Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 46, ερ. 1 |
3.2 Εργασία 3.2.1 Παραγωγικότητα της Εργασίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 46-47, ερ. 2, 3, 4, 5, 6, 9 σ. 46-47, ασκ. 7, 8 ❌Να μη διδαχθεί το κείμενο: «Ως αποτέλεσμα παρατηρείται αύξηση στα κέρδη … στο προσωπικό τους». |
3.3 Φυσικοί Πόροι 3.3.1 Επίδραση του Ανθρώπου στο Φυσικό Περιβάλλον | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 47-48, ερ. 10, 11, 12 |
3.4 Κεφάλαιο | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 48, ερ. 13, 14 |
3.5 Επιχειρηματικότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 48, ερ. 15, 16 σ. 49-50, ερ. 17 (ως επαναληπτική εργασία) ❌Να μη διδαχθεί η ερ. 19, σ. 50. |
3.6 Αμοιβές Συντελεστών Παραγωγής 3.6.1 Μισθός 3.6.2 Γαιοπρόσοδος 3.6.3 Τόκος 3.6.4 Κέρδος | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 49-50, ερ. 18, σ. 51, Σταυρόλεξο (ως επαναληπτική εργασία) 🟡Πρόσθετο | Προαιρετικό: Ως επέκταση της θεωρίας του σχολικού εγχειριδίου μπορεί να γίνει υπολογισμός απλού τόκου με τη χρήση του τύπου Απλός Τόκος = Κεφάλαιο × Επιτόκιο × Χρόνος |
🟩 Κεφ. 4ο: Αγορά- Σχηματισμός Τιμών | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 5 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
4.1 Έννοια της Αγοράς | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 69, ερ. 1 ❌Να μη διδαχθεί το κείμενο: «H Uber Taxi, είναι υπηρεσία … αποδεχθεί το αίτημα». |
4.2 Μορφές Αγοράς ● α) Τέλειος Ανταγωνισμός ● β) Μονοπώλιο ● γ) Μονοπωλιακός Ανταγωνισμός ● δ) Ολιγοπώλιο | ✏ Βασικό με τροποποίηση | ❌Να μη διδαχθούν οι υποπαράγραφοι β, γ, δ, σ. 57- 60. Προτείνονται: σ. 69, ερ. 4, υποερώτημα για τον Τέλειο Ανταγωνισμό |
4.3 Διαμόρφωση της Τιμής 4.3.1 Ζήτηση 4.3.2 Προσφορά 4.3.3 Τιμή Ισορροπίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 70-74, ερ. 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
🟩 Κεφ. 5ο: Βασικά Οικονομικά Μεγέθη ❌ Να μη διδαχθεί
Παρατηρήσεις Ü Η εξαίρεση εννοιών/παραγράφων/εφαρμογών από τη διδακτέα ύλη, καθώς και η προαιρετική διδασκαλία κάποιων άλλων, επιτρέπουν στον/στην εκπαιδευτικό να αφιερώσει περισσότερο χρόνο σε εμβάθυνση ή εξειδίκευση, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Ü Πρόσθετο διδακτικό υλικό σχετικά με τις θεματικές ενότητες των Οικονομικών της Γ΄ γυμνασίου υπάρχει στο ψηφιακό αποθετήριο υλικού για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ: Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με τα επαγγέλματα. Ü Κρίνεται αναγκαίο οι μαθητές/-τριες να διατηρήσουν τα σχολικά τους εγχειρίδια, καθώς μέρος της ύλης θα διδαχθεί στην επόμενη τάξη. Ü Λόγω του δυναμικού χαρακτήρα του μαθήματος, κρίνεται σκόπιμο τα παραδείγματα του σχολικού εγχειριδίου να επικαιροποιούνται και να προσαρμόζονται, ώστε να αντανακλούν τις εκάστοτε κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που επικρατούν κατά τον χρόνο διδασκαλίας της αντίστοιχης παραγράφου. Ü Η εγκατάσταση των Διαδραστικών Συστημάτων Μάθησης στα σχολεία προσφέρει πολυάριθμα πλεονεκτήματα στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη της διδασκαλίας. Συγκεκριμένα: · Παρέχεται η δυνατότητα οργάνωσης, καταγραφής και αποθήκευσης μαθημάτων που δύνανται να αξιοποιηθούν τόσο από τους/τις εκπαιδευτικούς όσο κι από τους/τις μαθητές/-τριες, δημιουργώντας ένα «υβριδικό περιβάλλον εργασίας», που λειτουργεί ως διδακτικό αποθετήριο και εμπλουτίζεται στο πλαίσιο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας. · Προσφέρεται η εύκολη πρόσβαση στο note, στα σχεδιαστικά εργαλεία των οθονών αφής, σε ποικίλους Ανοικτούς Εκπαιδευτικούς Πόρους / Open Educational Resources (ΑΕΠ / OER) που περιλαμβάνουν κατηγορίες όπως: Εκπαιδευτικά Παιχνίδια/Δυναμικός Χάρτης/Εφαρμογές Λογισμικού/AR-VR-MR Αντικείμενα /3D Αντικείμενα κ.ά. καθώς και στην εφαρμογή mozaBook (που είναι προεγκατεστημένη στο περιβάλλον windows των οθονών και μελλοντικά θα εμπλουτιστεί με τα διαδραστικά σχολικά βιβλία). · Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν το υλικό διδασκαλίας τους ώστε να ανταποκρίνεται στη γνωστική ετοιμότητα και στις ανάγκες των μαθητών/-τριών, σε σχέση με την ηλικία τους και τους διαφορετικούς τύπους μάθησης (οπτικός, ακουστικός, κιναισθητικός), προσφέροντας υλικό σε διαφορετικές μορφές, με άξονα τη συμπερίληψη όλων καθώς και την εξατομικευμένη μάθηση. Παράλληλα, η χρήση ποικίλων διαδραστικών δραστηριοτήτων επιτρέπουν την άμεση ανατροφοδότηση και αξιολόγηση του επιπέδου κατανόησης του μαθήματος. · Η λειτουργία «πολλαπλής αφής» των διαδραστικών οθονών δίνει στον/στην εκπαιδευτικό την ευκαιρία να σχεδιάσει και να ενσωματώσει στη διδασκαλία ομαδικές δραστηριότητες, που επιτρέπουν τη συνέργεια των μαθητών/-τριών, καλλιεργώντας δεξιότητες όπως της συνεργασίας και επικοινωνίας. · Οι οθόνες αφής μπορούν να συνδεθούν με το Google Drive ή το OneDrive, με υπολογιστές, τάμπλετ και άλλες συσκευές, διευκολύνοντας τη μεταφορά και την κοινή χρήση πληροφοριών. · Δίνεται η δυνατότητα της αντεστραμμένης διδασκαλίας και η λειτουργία της ανεστραμμένης τάξης. · Δίνεται η δυνατότητα ένταξης της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στη μαθησιακή διαδικασία. · Διευκολύνεται η χρήση δυναμικών λογισμικών, εργαλείων κατασκευών διαγραμμάτων & εννοιολογικών χαρτών, διαδραστικών ασκήσεων, βίντεο-ηχητικών, τρισδιάστατων μοντέλων, εγείροντας το ενδιαφέρον των μαθητών/-τριών και προάγοντας την αφομοίωση της ύλης. · Τέλος, τα διαδραστικά συστήματα μάθησης διευκολύνουν και επιταχύνουν τη διενέργεια του μαθήματος καθώς δεν απαιτούν συσκότιση της αίθουσας για να προβληθεί υλικό, έχουν ενσωματωμένα ηχεία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαισθητικά με την αφή. Το υλικό των Οδηγιών Διδασκαλίας είναι κατάλληλο για χρήση δια μέσου των διαδραστικών συστημάτων μάθησης. Επιπροσθέτως, τα συστήματα αυτά διαθέτουν την επιλογή της λειτουργίας τους ως ασπροπίνακες με πολλές επιπλέον δυνατότητες πέραν της απλής γραφής κειμένου (π.χ. λειτουργία screenshot της οθόνης και δυνατότητα γραφής σημειώσεων πάνω στο screenshot, αντιγραφή-επικόλληση μέρους των σημειώσεων κ.ά.).
|
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Γ' ΤΑΞΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2025-2026
Αρ.Πρωτ.141424/Δ2/30-09-2025/ΥΠΑΙΘΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ
ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Θ. Κανελλοπούλου
Μ. Γόγολα
Τηλέφωνο: 210-3443010
210-3442240
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Οικονομικών του Μουσικού και του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2025-2026
Σχετ.: Τα με αρ. πρωτ. εισ. Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 112937/Δ2/16-09-2025 και 117436/Δ2/23-09-2025 έγγραφα
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/12-09-2025 του Δ.Σ. – Ανακοινοποίηση στο ορθό 23-09-2025) σας διαβιβάζουμε αρχείο με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Οικονομικών του Μουσικού και του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2025-2026.
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Σχολικό Έτος 2025-2026 | Οδηγίες Διδασκαλίας | Οικονομικά |
Γ΄ τάξη Καλλιτεχνικών και Μουσικών Γυμνασίων
ΜΕΡΟΣ Α’
🟩 Κεφ. 1ο: Το Οικονομικό Πρόβλημα | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 1 διδ. ώρα
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
1.3 Στενότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 22, ερ. 13, 14 σ. 23, ερ. 15, 16 Εισαγωγικά γίνεται παρουσίαση του θεμελιώδους οικονομικού προβλήματος και των προεκτάσεών του. ❌ Να μη διδαχθεί το κείμενο: «Τόσο οι φτωχοί … και τα δύο ταυτόχρονα». |
🟩 Κεφ. 3ο: Συντελεστές Παραγωγής | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 6 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
3.1 Συντελεστές Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 46, ερ. 1 |
3.2 Εργασία 3.2.1 Παραγωγικότητα της Εργασίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 46-47, ερ. 2, 3, 4, 5, 6, 9 σ. 46-47, ασκ. 7, 8 ❌ Να μη διδαχθεί το κείμενο: «Ως αποτέλεσμα παρατηρείται αύξηση στα κέρδη … στο προσωπικό τους». |
3.3 Φυσικοί Πόροι 3.3.1 Επίδραση του Ανθρώπου στο Φυσικό Περιβάλλον | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 47-48, ερ. 10, 11, 12 |
3.4 Κεφάλαιο | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 48, ερ. 13, 14 |
3.5 Επιχειρηματικότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 48, ερ. 15, 16 σ. 49-50, ερ. 17 (ως επαναληπτική εργασία) ❌ Να μη διδαχθεί η ερ. 19, σ. 50. |
3.6 Αμοιβές Συντελεστών Παραγωγής 3.6.1 Μισθός 3.6.2 Γαιοπρόσοδος 3.6.3 Τόκος 3.6.4 Κέρδος | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 49-50, ερ. 18, σ. 51, Σταυρόλεξο (ως επαναληπτική εργασία) |
🟩 Κεφ. 4ο: Αγορά- Σχηματισμός Τιμών | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 3 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
4.3 Διαμόρφωση της Τιμής 4.3.1 Ζήτηση 4.3.2 Προσφορά 4.3.3 Τιμή Ισορροπίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 70-74, ερ. 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Παρατηρήσεις Η εξαίρεση εννοιών/παραγράφων/εφαρμογών από τη διδακτέα ύλη, καθώς και η προαιρετική διδασκαλία κάποιων άλλων, επιτρέπουν στον/στην εκπαιδευτικό να αφιερώσει περισσότερο χρόνο σε εμβάθυνση ή εξειδίκευση, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Πρόσθετο διδακτικό υλικό σχετικά με τις θεματικές ενότητες των Οικονομικών της Γ΄ γυμνασίου υπάρχει στο ψηφιακό αποθετήριο υλικού για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ: Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με τα επαγγέλματα. Κρίνεται αναγκαίο οι μαθητές/-τριες να διατηρήσουν τα σχολικά τους εγχειρίδια, καθώς μέρος της ύλης θα διδαχθεί στην επόμενη τάξη. Λόγω του δυναμικού χαρακτήρα του μαθήματος, κρίνεται σκόπιμο τα παραδείγματα του σχολικού εγχειριδίου να επικαιροποιούνται και να προσαρμόζονται, ώστε να αντανακλούν τις εκάστοτε κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που επικρατούν κατά τον χρόνο διδασκαλίας της αντίστοιχης παραγράφου. Η εγκατάσταση των Διαδραστικών Συστημάτων Μάθησης στα σχολεία προσφέρει πολυάριθμα πλεονεκτήματα στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη της διδασκαλίας. Συγκεκριμένα: · Παρέχεται η δυνατότητα οργάνωσης, καταγραφής και αποθήκευσης μαθημάτων που δύνανται να αξιοποιηθούν τόσο από τους/τις εκπαιδευτικούς όσο κι από τους/τις μαθητές/-τριες, δημιουργώντας ένα «υβριδικό περιβάλλον εργασίας», που λειτουργεί ως διδακτικό αποθετήριο και εμπλουτίζεται στο πλαίσιο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας. · Προσφέρεται η εύκολη πρόσβαση στο note, στα σχεδιαστικά εργαλεία των οθονών αφής, σε ποικίλους Ανοικτούς Εκπαιδευτικούς Πόρους / Open Educational Resources (ΑΕΠ / OER) που περιλαμβάνουν κατηγορίες όπως: Εκπαιδευτικά Παιχνίδια/Δυναμικός Χάρτης/Εφαρμογές Λογισμικού/AR-VR-MR Αντικείμενα /3D Αντικείμενα κ.ά. καθώς και στην εφαρμογή mozaBook (που είναι προεγκατεστημένη στο περιβάλλον windows των οθονών και μελλοντικά θα εμπλουτιστεί με τα διαδραστικά σχολικά βιβλία). · Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν το υλικό διδασκαλίας τους ώστε να ανταποκρίνεται στη γνωστική ετοιμότητα και στις ανάγκες των μαθητών/-τριών, σε σχέση με την ηλικία τους και τους διαφορετικούς τύπους μάθησης (οπτικός, ακουστικός, κιναισθητικός), προσφέροντας υλικό σε διαφορετικές μορφές, με άξονα τη συμπερίληψη όλων καθώς και την εξατομικευμένη μάθηση. Παράλληλα, η χρήση ποικίλων διαδραστικών δραστηριοτήτων επιτρέπουν την άμεση ανατροφοδότηση και αξιολόγηση του επιπέδου κατανόησης του μαθήματος. · Η λειτουργία «πολλαπλής αφής» των διαδραστικών οθονών δίνει στον/στην εκπαιδευτικό την ευκαιρία να σχεδιάσει και να ενσωματώσει στη διδασκαλία ομαδικές δραστηριότητες, που επιτρέπουν τη συνέργεια των μαθητών/-τριών, καλλιεργώντας δεξιότητες όπως της συνεργασίας και επικοινωνίας. · Οι οθόνες αφής μπορούν να συνδεθούν με το Google Drive ή το OneDrive, με υπολογιστές, τάμπλετ και άλλες συσκευές, διευκολύνοντας τη μεταφορά και την κοινή χρήση πληροφοριών. · Δίνεται η δυνατότητα της αντεστραμμένης διδασκαλίας και η λειτουργία της ανεστραμμένης τάξης. · Δίνεται η δυνατότητα ένταξης της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στη μαθησιακή διαδικασία. · Διευκολύνεται η χρήση δυναμικών λογισμικών, εργαλείων κατασκευών διαγραμμάτων & εννοιολογικών χαρτών, διαδραστικών ασκήσεων, βίντεο-ηχητικών, τρισδιάστατων μοντέλων, εγείροντας το ενδιαφέρον των μαθητών/-τριών και προάγοντας την αφομοίωση της ύλης. · Τέλος, τα διαδραστικά συστήματα μάθησης διευκολύνουν και επιταχύνουν τη διενέργεια του μαθήματος καθώς δεν απαιτούν συσκότιση της αίθουσας για να προβληθεί υλικό, έχουν ενσωματωμένα ηχεία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαισθητικά με την αφή. Το υλικό των Οδηγιών Διδασκαλίας είναι κατάλληλο για χρήση δια μέσου των διαδραστικών συστημάτων μάθησης. Επιπροσθέτως, τα συστήματα αυτά διαθέτουν την επιλογή της λειτουργίας τους ως ασπροπίνακες με πολλές επιπλέον δυνατότητες πέραν της απλής γραφής κειμένου (π.χ. λειτουργία screenshot της οθόνης και δυνατότητα γραφής σημειώσεων πάνω στο screenshot, αντιγραφή-επικόλληση μέρους των σημειώσεων κ.ά.). |
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Γ' ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2025-2026
Αρ.Πρωτ.121549/Δ2/30-09-2025/ΥΠΑΙΘΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ
ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Θ. Κανελλοπούλου
Μ. Γόγολα
Τηλέφωνο: 210-3443010
210-3442240
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Οικονομικών του Εσπερινού Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2025-2026
Σχετ.: Τα με αρ. πρωτ. εισ. Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 112898/Δ2/16-09-2025 και 117470/Δ2/23-09-2025 έγγραφα
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/12-09-2025 του Δ.Σ. – Ανακοινοποίηση στο ορθό 23-09-2025) σας διαβιβάζουμε αρχείο με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Οικονομικών του Εσπερινού Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2025-2026.
Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΜΑΡΚΑΚΗΣ
Σχολικό Έτος 2025-2026 | Οδηγίες Διδασκαλίας | Οικονομικά |
Γ΄ τάξη Εσπερινού Γυμνασίου
ΜΕΡΟΣ Α’
🟩 Κεφ. 1ο: Το Οικονομικό Πρόβλημα | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 6 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
1.1 Οικονομική Δραστηριότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 19, ερ. 1,2 |
1.2.1 Ανάγκες 1.2.2 Αγαθά | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 19, ερ. 3, 4, 5 σ. 20, ερ. 5, 6, 7, 8, 9 σ. 21, ερ. 10 (ως επαναληπτική εργασία) σ. 22, ερ. 11 |
1.3 Στενότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 22, ερ. 13, 14,12 (ως επαναληπτική εργασία) σ. 23, ερ. 15, 16 ❌ Να μη διδαχθεί το κείμενο: «Τόσο οι φτωχοί … και τα δύο ταυτόχρονα». |
1.4 Επιλογή και Κόστος Ευκαιρίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 23, ερ. 17, 18 σ. 24, ερ. 19 |
1.5 Οικονομική Αρχή | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 24, ερ. 20 σ. 24, ερ. 21 (μπορεί να λάβει τη μορφή δραστηριότητας αντιλογίας-debate) |
1.6 Το Οικονομικό Κύκλωμα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 24, ερ. 22, 23, 24, 25 🟡Πρόσθετο | Προαιρετικό: Οι μαθητές/-τριες να αναπαριστούν διαγραμματικά το Οικονομικό Κύκλωμα και τις ροές του. |
🟩 Κεφ. 2ο: Παραγωγή | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 3 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
2.1 Έννοια της Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 32, ερ. 1 |
2.2 Διακρίσεις της Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 32-33, ερ. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
2.3 Μετατόπιση Εργατικού Δυναμικού | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 34, ερ. 9, 10 (ως επαναληπτική εργασία) |
🟩 Κεφ. 3ο: Συντελεστές Παραγωγής | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 6 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
3.1 Συντελεστές Παραγωγής | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 46, ερ. 1 |
3.2 Εργασία 3.2.1 Παραγωγικότητα της Εργασίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 46-47, ερ. 2, 3, 4, 5, 6, 9 σ. 46-47, ασκ. 7, 8 ❌ Να μη διδαχθεί το κείμενο: «Ως αποτέλεσμα παρατηρείται αύξηση στα κέρδη … στο προσωπικό τους». |
3.3 Φυσικοί Πόροι 3.3.1 Επίδραση του Ανθρώπου στο Φυσικό Περιβάλλον | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 47-48, ερ. 10, 11, 12 |
3.4 Κεφάλαιο | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 48, ερ. 13, 14 |
3.5 Επιχειρηματικότητα | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 48, ερ. 15, 16 σ. 49-50, ερ. 17 (ως επαναληπτική εργασία) ❌ Να μη διδαχθεί η ερ. 19, σ. 50. |
3.6 Αμοιβές Συντελεστών Παραγωγής 3.6.1 Μισθός 3.6.2 Γαιοπρόσοδος 3.6.3 Τόκος 3.6.4 Κέρδος | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 49-50, ερ. 18, σ. 51, Σταυρόλεξο (ως επαναληπτική εργασία) 🟡 Πρόσθετο | Προαιρετικό: Ως επέκταση της θεωρίας του σχολικού εγχειριδίου μπορεί να γίνει υπολογισμός απλού τόκου με τη χρήση του τύπου Απλός Τόκος = Κεφάλαιο × Επιτόκιο × Χρόνος |
🟩 Κεφ. 4ο: Αγορά- Σχηματισμός Τιμών | 🕒 Ενδεικτικός Χρόνος: 5 διδ. ώρες
Περιεχόμενο | Οδηγία | Σχόλιο / Παρατήρηση |
4.1 Έννοια της Αγοράς | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 69, ερ. 1 ❌ Να μη διδαχθεί το κείμενο: «H Uber Taxi, είναι υπηρεσία … αποδεχθεί το αίτημα». |
4.2 Μορφές Αγοράς ● α) Τέλειος Ανταγωνισμός ● β) Μονοπώλιο ● γ) Μονοπωλιακός Ανταγωνισμός ● δ) Ολιγοπώλιο | ✏ Βασικό με τροποποίηση | ❌ Να μη διδαχθούν οι υποπαράγραφοι β, γ, δ, σ. 57- 60. Προτείνονται: σ. 69, ερ. 4, υποερώτημα για τον Τέλειο Ανταγωνισμό |
4.3 Διαμόρφωση της Τιμής 4.3.1 Ζήτηση 4.3.2 Προσφορά 4.3.3 Τιμή Ισορροπίας | ✅ Βασικό | Προτείνονται: σ. 70-74, ερ. 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
🟩 Κεφ. 5ο: Βασικά Οικονομικά Μεγέθη❌ Να μη διδαχθεί
Παρατηρήσεις Ü Η εξαίρεση εννοιών/παραγράφων/εφαρμογών από τη διδακτέα ύλη, καθώς και η προαιρετική διδασκαλία κάποιων άλλων, επιτρέπουν στον/στην εκπαιδευτικό να αφιερώσει περισσότερο χρόνο σε εμβάθυνση ή εξειδίκευση, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Ü Πρόσθετο διδακτικό υλικό σχετικά με τις θεματικές ενότητες των Οικονομικών της Γ΄ τάξης Εσπερινού Γυμνασίου υπάρχει στο ψηφιακό αποθετήριο υλικού για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ: Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με τα επαγγέλματα. Ü Κρίνεται αναγκαίο οι μαθητές/-τριες να διατηρήσουν τα σχολικά τους εγχειρίδια, καθώς μέρος της ύλης θα διδαχθεί στην επόμενη τάξη. Ü Λόγω του δυναμικού χαρακτήρα του μαθήματος, κρίνεται σκόπιμο τα παραδείγματα του σχολικού εγχειριδίου να επικαιροποιούνται και να προσαρμόζονται, ώστε να αντανακλούν τις εκάστοτε κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που επικρατούν κατά τον χρόνο διδασκαλίας της αντίστοιχης παραγράφου. Ü Η εγκατάσταση των Διαδραστικών Συστημάτων Μάθησης στα σχολεία προσφέρει πολυάριθμα πλεονεκτήματα στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη της διδασκαλίας. Συγκεκριμένα: · Παρέχεται η δυνατότητα οργάνωσης, καταγραφής και αποθήκευσης μαθημάτων που δύνανται να αξιοποιηθούν τόσο από τους/τις εκπαιδευτικούς όσο κι από τους/τις μαθητές/-τριες, δημιουργώντας ένα «υβριδικό περιβάλλον εργασίας», που λειτουργεί ως διδακτικό αποθετήριο και εμπλουτίζεται στο πλαίσιο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας. · Προσφέρεται η εύκολη πρόσβαση στο note, στα σχεδιαστικά εργαλεία των οθονών αφής, σε ποικίλους Ανοικτούς Εκπαιδευτικούς Πόρους / Open Educational Resources (ΑΕΠ / OER) που περιλαμβάνουν κατηγορίες όπως: Εκπαιδευτικά Παιχνίδια/Δυναμικός Χάρτης/Εφαρμογές Λογισμικού/AR-VR-MR Αντικείμενα /3D Αντικείμενα κ.ά. καθώς και στην εφαρμογή mozaBook (που είναι προεγκατεστημένη στο περιβάλλον windows των οθονών και μελλοντικά θα εμπλουτιστεί με τα διαδραστικά σχολικά βιβλία). · Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν το υλικό διδασκαλίας τους ώστε να ανταποκρίνεται στη γνωστική ετοιμότητα και στις ανάγκες των μαθητών/-τριών, σε σχέση με την ηλικία τους και τους διαφορετικούς τύπους μάθησης (οπτικός, ακουστικός, κιναισθητικός), προσφέροντας υλικό σε διαφορετικές μορφές, με άξονα τη συμπερίληψη όλων καθώς και την εξατομικευμένη μάθηση. Παράλληλα, η χρήση ποικίλων διαδραστικών δραστηριοτήτων επιτρέπουν την άμεση ανατροφοδότηση και αξιολόγηση του επιπέδου κατανόησης του μαθήματος. · Η λειτουργία «πολλαπλής αφής» των διαδραστικών οθονών δίνει στον/στην εκπαιδευτικό την ευκαιρία να σχεδιάσει και να ενσωματώσει στη διδασκαλία ομαδικές δραστηριότητες, που επιτρέπουν τη συνέργεια των μαθητών/-τριών, καλλιεργώντας δεξιότητες όπως της συνεργασίας και επικοινωνίας. · Οι οθόνες αφής μπορούν να συνδεθούν με το Google Drive ή το OneDrive, με υπολογιστές, τάμπλετ και άλλες συσκευές, διευκολύνοντας τη μεταφορά και την κοινή χρήση πληροφοριών. · Δίνεται η δυνατότητα της αντεστραμμένης διδασκαλίας και η λειτουργία της ανεστραμμένης τάξης. · Δίνεται η δυνατότητα ένταξης της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στη μαθησιακή διαδικασία. · Διευκολύνεται η χρήση δυναμικών λογισμικών, εργαλείων κατασκευών διαγραμμάτων & εννοιολογικών χαρτών, διαδραστικών ασκήσεων, βίντεο-ηχητικών, τρισδιάστατων μοντέλων, εγείροντας το ενδιαφέρον των μαθητών/-τριών και προάγοντας την αφομοίωση της ύλης. · Τέλος, τα διαδραστικά συστήματα μάθησης διευκολύνουν και επιταχύνουν τη διενέργεια του μαθήματος καθώς δεν απαιτούν συσκότιση της αίθουσας για να προβληθεί υλικό, έχουν ενσωματωμένα ηχεία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαισθητικά με την αφή. Το υλικό των Οδηγιών Διδασκαλίας είναι κατάλληλο για χρήση δια μέσου των διαδραστικών συστημάτων μάθησης. Επιπροσθέτως, τα συστήματα αυτά διαθέτουν την επιλογή της λειτουργίας τους ως ασπροπίνακες με πολλές επιπλέον δυνατότητες πέραν της απλής γραφής κειμένου (π.χ. λειτουργία screenshot της οθόνης και δυνατότητα γραφής σημειώσεων πάνω στο screenshot, αντιγραφή-επικόλληση μέρους των σημειώσεων κ.ά.). |